🗓سالروز شمسی ولادت با برکت
🏳مرجعمجاهدبصیر، عارف بألله
🏳نائب بقیةالله، امام روح الله/٣
💠تفسیر رهبرانقلاب ذیل آیه۲۲مجادله:
‼️بنده یک حدیثی در کتاب «کشف المحجوب في سيرة ارباب القلوب» دیده ام. حدود دو سال پیش یک نفری از آقایان که با این کتاب آشنا بود، آمد و به ما گفت فلان صفحه این کتاب را بیاور، یک روایتی هست، آن را بخوان؛ ما باز کردیم دیدیم عجب روایتی است. روایتش این بود که پیغمبر اکرم به اصحاب خودش خبر میداد که در آینده کسانی میآیند که این جورند، این جورند، این جورند. من الان یادم نیست متأسفانه ، آن عباراتش هم یادم نیست. از جمله این بود که «تحابّون بروح الله»؛ به روح خدا با یکدیگر تحبّب میجویند و به برکت روح خدا همدیگر را دوست میدارند. این حدیث خیلی حدیث جالبی است؛ یک وقتی حدیث را خدمت امام بردم و برای خود امام هم حديث را خواندم. البته ایشان نه رد کردند و نه اثبات کردند که معنایش این است؛ همین طور گوش کردند و یک تبسمی کردند؛ يتحابّون بروح الله. به هر حال اینجا هم که میگوید "أيدهم بروح منه" خدا به روحی از خودش آنها را تأیید میکند، خب امام ما هم روح الله است؛ مصداق روح الله است ، اسمش هم روح الله است. ۶۱/۴/۱۱ تفسیر سوره مجادله ص۱۳۷
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓سالروز فوت گورو نانُک هندی
🏳مبدع دین نوظهور سیکها/۱
💠رهبرانقلاب
‼️متأسّفانه تاریخ معاصر کمتر مورد توجّه جامعهی کتابخوان ما قرار میگیرد؛ بخوانید ببینید در هند چه گذشت! ۹۴/۸/۲۰
‼️سال ۱۸۵۷م، سال پیروزی کامل انگلیسیها در هندوستان بود و بعد از آنکه هند را رسما ملحق به خود کردند و کشور خودشان را امپراتوری بریتانیا و هند نامیدند، دیگر مسأله مستعمره بودن هند نبود، بلکه یک استانی از استانهای انگلیس بود، لذا به فکر آینده خودشان افتادند تا زمینه هرگونه شورش و اعاده عظمت ملی یا دینی در هند را از بین ببرند. راهش هم اینبودکه مسلمانان را کلا قلع و قمع کنند زیرا میدانستند در هند، کسانی که با آنها مبارزه میکنند، مسلمانها هستند و این را آزموده بودند. مسلمانها از اول قرن۱۹م و بلکه قبل از آن با انگلیسیها در هند جنگیدند. در آخر قرن۱۸، تیپوسلطان توسط انگلیسها شهید شد؛ لکن تودهها و علما و طوائف مسلمان از اول قرن۱۹ با انگلیسها و دست نشاندههایشان -که آن روز سیکها بودند- جنگیدند و گفته بودند: «دشمن ما در هند سیکها نیستند، مسلمانها هستند و باید آنها را قلع و قمع کنیم» لذا از همان سال پیروزی انگلیسها، یعنی سال ۱۸۵۷، یک برنامه بسیار ظالمانهای برای سرکوب مطلق مسلمین هند آغاز شد و همهجا هم نوشتند، کسانیکه طالب اطلاعات بیشتر هستند، میتوانند به کتابهای بسیاری که در این زمینه نوشته شده است، مراجعه کنند! ۶۴/۱۲/۱۹
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓سالروز فوت گورو نانُک هندی
🏳مبدع دین نوظهور سیکها/۲
💠رهبرانقلاب
‼️در قرن۱۹ انگلیسیها در هند فجایعی آفریدند که من یقین دارم شما جوانها که کمتر به تاریخ اهمیت میدهید یکهزارمِ آن را نخواندهاید! ۸۹/۷/۱۴
‼️مسلمانها تا هنگام استقلال هند -یعنی سال ۱۹۴۷- همواره از طرف انگلیسها آسیب دیدند و انگلیسیها در طول این ۹۰سال -از سال ۱۸۵۷ تا ۱۹۴۷ که سال آزادی هند است- هر کاری که توانستند با مسلمانها انجام دادند و به تدریج در جامعهی بزرگ مسلمان هند -که از بزرگترین جوامع مسلمان در همهی دنیا بود و ما اکنون هم، کشوری نداریم که به قدر شبهقارهی هند آن روز مسلمان داشته باشد- دیگر احساس هویت اسلامی نمیکردند و برای خودشان شخصیت اسلامی قائل نبودند لذا نوکری دستگاه حکومت انگلیس -که آن روزها همچنان قدرتمندانه بر هند حکومت میکرد- یک افتخار برای مسلمانها بود و هندوها که چند سالی قبل از مسلمانها در همین فرهنگ و آداب وارد شده بودند و سازش با انگلیسها را خیلی زودتر انجام داده بودند و به همین خاطر، در میدان صنعت و فرهنگ و اداره، قدری زودتر وارد شده بودند و اعتباری داشتند؛ و مسلمانها بایست از هندوها هم، ذلت و محنت میکشیدند. حتی سیکها هم بر مسلمانها جفا روا میداشتند؛ با اینکه اقلیت بسیار کوچکی بودند، میدانید که مذهب تازه تأسیس شدهای است، آمیخته از اسلام و هندوئیسم و چیزهای دیگر-؛ این سیکها هم مسلمانها را تحقیر و به آنها توهین میکردند! ۶۴/۱۲/۱۹
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓سالروز فوت گورو نانُک هندی
🏳مبدع دین نوظهور سیکها/۳
💠رهبرانقلاب
‼️شما به تاریخ مراجعه کنید، مطالعه کنید؛ واقعاً در یکی دو کلمه نمیشود گفت که اینها با هند چه کردند؛ انگلیسیها ثروت هند را و ثروت آن منطقه را که منطقهی بسیار پرثروتی بود مثل یک انار آبلمبوئی فشردند و همه رفت توی خزانهی دولت انگلیس و کشور انگیس تبدیل شد به یک ثروتمند! ۸۸/۲/۲۷
‼️به نظر ما، مبنای کار انگلیس ایجاد تفرقه است؛ همان شعار «تفرقه بینداز، حکومت کن»ی که انگلیسیها از اولِ ورود به شبه قاره طبق آن عمل کردند؛ البته در برههیی بین مسلمان و هندو، در برههیی بین مسلمان و سیک، حتّی در برههیی بین فِرَق مختلف هندو، و در برههیی دیگر هم بین فِرَق مسلمین. انسان در تاریخچهی شبه قاره، از قبل از استقلال، این را میبیند و متأسفانه تا امروز هم این معنا هست و در پاکستان این واضح است. حالا هم گروهی سعی دارند که شیعه را به طور کلی از بقیهی مسلمین جدا کنند؛ بین اینها بغض و عناد بیندازند و شیعه را در موضع ضعف قرار بدهند و آنها را از صحنهی سیاسی بکلی خارج کنند. این، دنبالهی همان سیاست است؛ چیز جدیدی نیست؛ منتها امروز به این صورت درآمده است. ۷۰/۱۰/۱۶
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓سالروز فوت گورو نانُک هندی
🏳مبدع دین نوظهور سیکها/۴
💠رهبرانقلاب
‼️بروید نگاهی به تاریخ جهان نهرو را بخوانید تا ببینید توسط استعمار انگلیس بر هند چه گذشته است! ۹۴/۸/۲۰
‼️نهرو در کتاب خود میگوید: از آنجا که کنگره وحدت مظهرى از تمام احساسات ملى بود، این اختلافات گوناگون مذهبى هم بصورت حساس و مؤثرى در آن منعکس میشد کم کم سیکها و دیگر اقلیت هاى کوچک نیز براى خود درخواستهاى خاصى داشتند هر فرقهاى فرقه دیگر را به کارشکنى علیه خود متهم میکرد در نتیجه گروههاى مختلف میکوشیدند خود را در آغوش انگلیسیها بیندازند. عده زیادى از مسلمانان در کنگره شرکت داشتند که بسیارى از رهبران سیاسى مسلمین هند در میان آنها بودند، این عده به مبارزه پیگیر علیه احساسات فرقهای که بتدریج سراسر هند را فرا میگرفت، اقدام کرده و براى این منظور حزب جدیدى بنام«حزب ملى مسلمانان» و کنفرانس وحدت بوجود آوردند که با تعصبات فرقهای به مبارزه پرداخت. هنوز کنفرانس وحدت سال ۱۹۲۴ منعقد در دهلى پایان نیافته بود که کشمکش و آشوبى بزرگ میان مسلمانان و هندوها و سیکها در شهر الله آباد بر پا شد. بدیهى است که نه مسلمین و نه هندوان از این اختلافات سودى نمیبردند و فقط انگلیسیها بودند که در میانه بهره بردند! مسلمان در نهضت آزادی هندوستان ص۲۱۱
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓سالروز فوت گورو نانُک هندی
🏳مبدع دین نوظهور سیکها/۵
💠رهبرانقلاب
‼️مساله استعمار هند یک نمونه از توحش و استکبار غرب است، اگر کتاب نهضت آزادی هند را که حدود ۳۵سال پیش بنده آن را ترجمه کردم ببینید، نشان میدهد که در شبه قارهی هند چه شده است! ۸۴/۲/۱۹
‼️من ۳۰سال پیش از این درباب مسائل شبه قارّه هند مطالعه میکردم و مینوشتم، متوجّه شدم در میان گروههای استقلال طلب هندوستان که علیه انگلیسیها مبارزه میکردند - و میان آنها، هم مسلمان بود هم هندو و هم سیک - انگلیسیها نسبت به مسلمانان حسّاسیت خاصی داشتند! آنها با هندوها و سیکها کنار میآمدند، ولی با مسلمانان آبشان به یک جوی نمیرفت! لذا در وهله اوّل به سراغ مسلمانان میرفتند تا آنها را سرکوب کنند. یک لُرد انگلیسی در همان روزگار گفته بود: «ما وقتی به تجربههای زمان خود مینگریم، احساس میکنیم اسلام با ما ذاتاً دشمن است!» انگلیسیها آن روز به این نتیجه رسیده بودند وبراین اساس عمل میکردند. در ایران نیز همین کار را کردند. امروز هم استکبار امریکا و ایادی آن، عین همان تجربه را عمل میکنند و پیش میروند. ۷۱/۱/۱۵
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓سالروز آغاز دفاع دیرهنگام ایران
🏴مقابل تهاجم گسترده قوای عراق
🏴درپی عدم لیاقتوکفایت بنیصدر
💠رهبرانقلاب
‼️غالباً کشورها و جوامع بخاطر غفلت و ندانستن موقعیت و نشناختن فرصت، ضربه میخورند. وقتی دشمنی کمین میگیرد و ما نمیدانیم که او کمین گرفته است، نمیشناسیم؛ یا اگر چنانچه اطلاع پیدا کردیم، علاج را زود و به هنگام ارائه نمیدهیم؛ آن وقت ضربه میخوریم. این غفلتی بود که آن روز آن کسانی که باید میدیدند، ندیدند. در تهران هی گفته میشد و خبر میرسید که در منطقه کرمانشاه، در منطقهی ایلام دشمن مشغول آرایش نظامی است اما سیاسیونی که مسئول کار بودند، انکار میکردند؛ میگفتند نه، چنین خبری نیست. تا وقتی تهران را بمباران کردند. در روز ۳۱شهریور ۵۹ جنگ در واقع آغاز نشد - آن روز تهران بمباران شد - جنگ از پیش شروع شده بود. اگر مسئولانی که آن روز در رأس کار بودند - همان کسانی که بعد هم نشان دادند لیاقت ادارهی کشور را ندارند - میفهمیدند، تشخیص میدادند و آمادگی خود را بالا میبردند، نه خرمشهر آنجور میشد، نه قصرشیرین آنجور میشد، نه برخی از مناطق مرزی دیگر! ٩۰/۷/۲۱
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓سالروز طرح گفتگوی تمدنها
🏴درسازمانملل توسط خاتمی
🏴که منجرشدبه گستاخی بوش
🏴برمحورتشرارتنامیدنایران
💠رهبرانقلاب
‼️در هر برههای که ما با توجیهاتی در مقابل جبهه دشمن انعطاف نشان دادیم و عقب نشینی کردیم، مثلاً یکوقت گفتیم بگذارید بهانه را از دست دشمن بگیریم، یک وقت گفتیم بگذارید سوءظن دشمن را از خودمان زائل کنیم دشمن مواضع گستاخانهتری علیه ما گرفته. در آن روزی که ادبیات مسئولین ما آلوده شد به تعبیرات تملق آمیز نسبت به غرب و فرهنگ غربی، در آن روز اینها ما را «محورشرارت» معرفی کردند! چه کسی؟ آن کسی که خودش مجسمه شرارت بود. ایران اسلامی را «محورشرارت» معرفی کرد! این کِی بود؟ آن وقتی که ما در ادبیات خودمان، در اظهارات خودمان، حرفهای تملق آمیز نسبت به غرب و نسبت به آمریکا و اینها را تکرار میکردیم. اینها اینجوری هستند! ۹۱/۵/۳
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓سالروز نطق رئیسجمهورخامنهای
🏳درسازمان ملل باموضوع خانواده
💠رهبرانقلاب
‼️من در یک سخنرانی در سازمان ملل، حدود یک ساعت و اندی راجع به خانواده صحبت کردم. بعد به من اطلاع دادند که تلویزیونهای آمریکا با اصراری که در سانسور کردن و خراب کردن حرفهای ما دارند، روی این صحبتها تکیه کرده و آن را چند بار پخش کرده و تفسیر هم گذاشتهاند. فقط به خاطر گفتن یک کلمه دربارهی خانواده. یعنی پیام متضمن مسأله خانواده، امروز برای غرب یک پیامی است مثل آب خنکِ گوارا. چون کمبود آن را حس میکنند.
چقدر زنهایی که تا آخر عمر تنها زندگی میکنند. مردهایی که تا آخر عمر تنها زندگی میکنند. غریب و بیانس زندگی میکنند. چقدر جوانانی که به خاطر نبودِ خانواده، ولگرد میشوند. در آن جا یا خانواده نیست یا اگر باشد، مثل نبودن است! ۷۶/۹/۲۴
‼️جملهای در یک سخنرانی معروف در یک مرکز بینالمللی راجع به خانواده گفته شد. گزارشهایی که از آنجا به ما رسید، حاکی از این بود که مردم آن کشور، نسبت به همان جمله، بهشدّت علاقه نشان داده بودند؛ به خاطر اینکه وضع خانواده در آن کشورها از هم پاشیده است. آنجا به زنان ظلم میشود؛ اما اینجا، آن مرز بین زن و مرد وجود دارد. معنای آن مرز هم این نیست که زنان و مردان در یک محیط تحصیل نکنند، در یک محیط عبادت نکنند، در یک محیط کار نکنند و در یک محیط خرید و فروش نکنند -که این قبیل موارد، فراوان است- بلکه معنایش این است که حدّ و حدودی در اخلاق معاشرتی خودشان قائل باشند. و این کار بسیار خوبی است. ۷۳/۷/۲۰
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
💠رهبرانقلاب
‼️یکی از مشکلات اساسی ماها، مشکل مُردن است. امام سجاد علیه السلام در دعای چهلم صحیفه سجادیه که درباره یاد مرگ است به خداوند متعال عرض میکند: «أمِتنا مهتدین غیر ضالین، طائعین غیر عاصین». (ما را در حال هدایت بمیران نه در حال گمراهی، ما را در حال اطاعت بمیران نه در حال عصیان)؛ خب، ایشان که در همه طول عمر در طریق هدایت بوده، اما باز امام دعا میکند که: «امتنا مهتدین غیر ضالین، طائعین غیر عاصین»؛ معلوم میشود بدعاقبتی خطرناک است. حکم مستوری و مستی همه بر عاقبت است، کس ندانست که آخر به چه حالت برود؛ پروردگارا! مرگ ما را آنچنانی که امام سجاد علیهالسلام از خدا درخواست کرده است، قرار بده. مرگ ما را به شهادت در راه خودت قرار بده! ۸۹/۸/۲
🏴عزیزان، مادربزرگ حقیر مرحوم شدن، لطفا یک فاتحه برای همه اموات و این تازه درگذشته قرائت کنید و اگر هم نماز لیلةالدفن بنام این بزرگوار بخوانید، جزاش را از صاحب اسمش خواهید گرفت؛ تشکر/.
نام مرحومه: رقیه بنت علی
🗓سالروز رحلت صحابی غریب
🏳حافظجانواسرارپیامبر(ص)
🏳تشییع کننده پیکر زهرا(س)
🏳پدر دو شهید جنگ صفین
🏳فرمانده گروه عیون النبی
🏳عارف و مخاصم با منافقان
🏳مطیعولایت،حذیفةإبنیمان
💠استادخامنهای
‼️جریان نفاق یک جریانی است که بعد از روی کار آمدن حکومت حق اسلامی بوجود میاید، چون سختیهای حکومت اسلامی برای همه قابل تحمل نیست لذا در این نوع حکومت آدمهای سست و ضعیف و فرصت طلب اگر چیزی به آنها نرسد شروع به نارضایتی میکنند، حکومت اسلامی برای مقابله با باطل انسانهای مومن متعهد و فداکار میخواهد وقتی کسی چنین نباشد منافق است، انگیزه اصلی منافق مخالفت با اسلام حکومت اسلامی ممکن است به ظاهر از اسلام و انقلاب دم بزند اما باطنا مخالف اسلام و متمایل به استکبار است! ۶۰/۲/۱۱
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🏴شبشهادت رهرو راه پدر
🏴سیدتنا حضرت رقیه(س)
💠رهبرانقلاب:
‼️فرزندان شهدا باید به پدران خود افتخار کنند و راه و میراث پدرانشان را به نسلهای بعدی بسپارند! ۹۱/۷/۲۲
‼️شما فرزندان شهدا، از هرکسی احق و اولی هستید که راه پدرانتان را ادامه دهید و در این جهت حرکت بکنید. شما باید از خودتان و از جهتگیریتان خیلی مراقبت کنید. شما عزیزان، بخاطر فقدان پدر، در راه خدا رنج بزرگی را تحمل کردید لذا در دنیا و آخرت عزیزید، و این چیز خیلی مهمی است و باید این عزت را حفظ کنید. البته این ارزش، دایمی و لایزال نیست؛ بسته به این است که خودتان آن را نگهدارید و حفظ کنید؛ و حفظش به اینستکه تقوا را رعایت کنید. راه آن پدران و آن شهیدان را حفظ کنید. شما ان شاءالله خود از مسئولان و مدیران نظام اسلامی خواهید شد پس بایستی فراموش نکنید که راه، راه همان شهیدی است که شما بازماندهی او محسوب میشوید. راه او را باید دنبال کنید؛ این آن چیزی است که اگر ما به یاد داشته باشیم، انقلابِ ما را حفظ خواهد کرد! ۷۰/۱۰/۸
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓سالروزقمری رحلت مجتهدمجاهد
🏳استادعرفان حضرت امام خمینی
🏳آیةالله شیخ محمدعلی شاهآبادی
💠رهبرانقلاب
‼️آقایان روحانیون نباید خود را از سیاست دور نگه دارند. از همه عارفتر، امام بود. چه کسی در کشور به حدّ عرفان امام میرسید؟ دیدید چگونه وارد میدان شد؟ مثل شیر. امام درباره استاد بزرگوارشان مرحوم آقای شاه آبادی گفته بودند که ایشان اهل مسائل سیاسی بودند. از امام شنیدم که مرحوم آقای شاهآبادی روی منبر گفته بودند که اگر کسی دور و بر من بود، قیام میکردم. بنابراین عرفان موجب نمیشود که انسان برود در گوشهیی بنشیند. ۷۷/۱/۲۴
‼️انصافاً امام فقیه برجستهای بود، در عرفان نظری هم ایشان یک مجتهد به تمام معنا بود. یا استاد ایشان مرحوم شاهآبادی نیز همینطور؛ امام یک وقتی به خود بنده فرمودند «شما خیال نکنید که آقای شاهآبادی در کار مبارزات نبود؛ چرا، ایشان مبارزه میکرد، ایشان میگفت اگر من یاوری داشتم، خروج میکردم»! ۹۸/۲/۱۸
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓سالروز فوت زیگموند فروید
🏴تئوریسین اصالت لذت انسان/۱
💠رهبرانقلاب
‼️مبانی معرفتی در نوع پیشرفت مطلوب یا نامطلوب جامعه تأثیر دارد. هر جامعهای، مبانی معرفتی و فلسفی و اخلاقی دارد که آن مبانی تعیین کننده نوع پیشرفت مطلوب است. آن کسیکه ناشیانه و نابخردانه، یک روزی شعار داد که باید برویم سرتاپا اروپائی بشویم، توجه نکرد که اروپا یک مبانی معرفتی دارد که پیشرفت او، بر اساس آن مبانی معرفتی است؛ ممکن است آن مبانی بعضا مورد قبول ما نباشد، مثلا چرا همجنس بازی را مباح میدانند؟ میگویند: چون انسان از او لذت میبرد! این شد اصالت لذت انسان؛ وقتی اصالت لذت بر یک جامعه حاکم شد، یک چیزهائی مباح میشود. اما وقتی شما در نظام معرفتی تنفس میکنید که اصالت لذت در او وجود ندارد، یک کارهائی لذت هم دارد، اما نامشروع است، ممنوع است. لذت، مجوز مشروعیت نیست. اینجا دیگر شما نمیتوانید مانند همان آن جامعه که در آن اصالت لذت حاکم است عمل کنید چراکه مبانی معرفتی فرق میکند! ۸۸/۸/۲۷
⚠️توجه؛
🏴متاسفانه بعضی خطبا هم اصالت لذت اسلامی را تئوریزه میکنند!
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓سالروز فوت زیگموند فروید
🏴پدر علم روانشناسی غربی/۲
💠رهبرانقلاب
‼️ما در زمینه علوم انسانی، برخلاف آنچه که انتظار میرفت، حرکت خوبی نکردهایم، بلکه مفاهیم گوناگون مربوط به این علم چه در زمینه اقتصاد و چه در زمینههای جامعهشناسی، روانشناسی و سیاست را به شکل وحی مُنزل از مراکز و خاستگاههای غربی گرفتهایم و بصورت فرمولهای تغییر نکردنی در ذهنمان جا دادهایم و بر اساس آن میخواهیم عمل و برنامه خودمان را تنظیم کنیم! گاهی که این فرمولها جواب نمیدهد و خراب درمیآید، خودمان را ملامت میکنیم که ما درست به کار نگرفتهایم؛ در حالیکه این روش، روشِ غلطی است. ما در زمینه علوم انسانی احتیاج به تحقیق و نوآوری داریم. مواد و مفاهیم اساسیای هم که بر اساس آن میتوان حقوق، اقتصاد، سیاست و سایر بخشهای اساسی علوم انسانی را شکل داد و تولید و فراوری کرد، به معنای حقیقی کلمه در فرهنگ عریق و عمیق اسلامی ما وجود دارد که باید از آن استفاده کنیم. لذا، حوزه و استادان مؤمن و معتقد به اسلام باید با جستجو و تفحّص، نقش ایفا کنند. اینجا از آنجاهایی است که ما باید به تولید علم برسیم. ۸۲/۸/۸
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓سالروز فوت زیگموند فروید
🏴پدر علم روانشناسی غربی/۳
💠رهبرانقلاب
‼️اینکه بنده درباره علوم انسانی در دانشگاهها و خطر این دانشهای ذاتا مسموم هشدار میدهم بخاطر اینستکه علوم انسانی غربی محتوائی دارد که ماهیتا معارض با اسلام و نظام اسلامی است؛ وقتی اینها رائج شد، مدیران بر اساس آنها تربیت میشوند و همین مدیران میآیند در رأس دانشگاه و اقتصاد و سمت سیاسی داخلی، خارجی، امنیتی و غیره قرار میگیرند. لذا حوزههای علمیه موظفند نظریات اسلامی را در این زمینه از متون الهی بیرون بکشند و در اختیار دانشگاه بگذارند! ۸۹/۷/۲۹
‼️با این همه تأکیدی که بر علوم انسانی شده، باز همچنان همان اشکال به قوت خودش باقی است. ما آغوشمان را باز کردهایم و حرفهایی که الان در زمینههای جامعه شناسی، روان شناسی، تاریخ و فلسفه و ادبیات مطرح است، از خارج برای ما دیکته میشود! ما باید در زمینه علوم انسانی یک کار اساسی بکنیم و این حرف سالهاست که گفته شده. چه کسانی باید این کار را بکنند؟ شورای عالی انقلاب فرهنگی، ما پیش خدای متعال با آنها احتجاج خواهیم کرد و امیدواریم که از عهده احتجاج بربیایند! ۸۴/۱۰/۱۳
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓سالروز درگذشت راجر بیکن
🏳فیلسوف و کشیش انگلیسی
💠رهبرانقلاب
‼️اروپا در قرون وسطی، قرن ضدیت با دین بود. البته تا برههیی از زمان، به خاطر آن دین کذایی، ضدیت با علم بود. حتّی در اروپا هم اولین مشعلداران علم، افراد دینیاند. خود این «راجربیکن» معروف - که فرانسویها به او «رژه بیکن» میگویند - کشیش است؛ آن هم کشیشِ فرانسیسکن است. نمیدانم شما با احوالاتشان آشنا هستید یا نه. اینها گروه کشیشىِ بسیار زهدگرایی هستند که خود را تابع «سن فرانسیس» میدانند؛ همان «سن فرانسیس» معروفِ قدیس، که این «سانفرانسیسکوی» امریکا هم به اسم اوست. اینها اسماء مقدس را روی شهرها میگذاشتند. این «سنفرانسیس» معروف، قدیسی بود که دستگاههای پاپ آن وقت، به خاطر افشاگری این شخص نسبت به تجملات دستگاه پاپ، دشمن خونیش بودند. او معارض دستگاه پاپ و معارض آن جاه و جلالها و آن ثروتها و آن زراندوزیها بود؛ طرفدار زهد بود. اگر بخواهیم مشابه «راجر بیکن» را در میان نحلههای اسلامی بیابیم، باید مثلاً او را در زمرهی تصوف خاکساری - که کارشان درویشی و گدایی است - بدانیم. کشیش این رشته «راجربیکن» معروف است که در قرن سیزدهم میلادی، از اولین پرچمداران علم در اروپاست. به عبارت دیگر، اولین جلوههای علم که به رنسانس اروپا منتهی شد و آن تحول علمی را پدید آورد، باز از طرف مذهبیها بود؛ منتها مذهبیهای روشن، نه مذهبیهای تاریک ذهن! ۷۰/۱۱/۱۵
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓سالروزفوت امیل زولا
🏴رمان نویس فرانسوی
💠رهبرانقلاب
‼️در بین شیوههای بیان هنری، اصلا نمیشود شبیه رمان چیزی پیدا کرد! ۷۲/۷/۲۵
‼️رمان را برای این نمینویسند که کسی سرگرم بشود؛ رمان پیام دارد، رمان نحوه زندگی را به خوانندهاش تعلیم میدهد! ۷۷/۱۰/۲۴
‼️بسیاری از کتابهایی که در مورد انقلاب کبیر فرانسه و جنگهای فرانسه و آلمان و دفاع مردم فرانسه نوشته شده مثل بعضی از کتابهای امیل زولا، مهمترین آثار رمان مربوط به دوران حساس یک ملت است! ۸۴/۶/۳۱
‼️امیل زولا رمانی دارد که گزارش یکی از جنگهای فرانسه و آلمان است. همان جنگی که پادشاه فرانسه در جنگ بود و فرانسویها از آلمانیها شکست سختی خوردند و آلمانیها پاریس را اشغال کردند و آتش سوزی معروف پاریس اتفاق افتاد. بعدآن حکومت به اصطلاح کمون پاریس اتفاق افتاد. تاریخ این جنگ درسالهای ۱۸۴۰ تا ۱۸۴۵ است. امیل زولا آنچنان این جنگ را تصویر کرده که گویا خودش در آن جنگ بوده. فرانسویها در داستان نویسی، بسیار چیره دستند، کمتر رمانی را پیدا میکنید که روحیات و واقعیتهای ملت فرانسه را بقدر این رمان بتواند نشان دهد! ۷۲/۶/۲۹
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓سالروز فوت لویی پاستور
💠رهبرانقلاب
‼️از زمان ناصرالدین شاه تا محمدرضا شاه، که خداوند آنان را لعنت کند، چون استعدادها را کوبیدند و ما را تا حضیض بدبختی عقب کشاندند. آن رژیم منحوس نکبتِ واقعا پلید، معنویت و مادیت و عزت و استعداد را از این مردم گرفت. حالا شما نخبگان میخواهید بر ویرانههای آنها، بنای علم را بنا کنید؛ خب، خیلی باید تلاش کنید. باید روح تحقیق پارسایانه بیعوض را تزریق کنیم، تا برای تحقیق، دنبال پاداش نباشند؛ چون اصلا تحقیق، پاداش واقعی ندارد. مثلا اگر آدم بخواهد به پاستور، بخاطر کشف میکرب چقدر باید پول بدهد؟ آیا اصلا میشود برای او پولی معین کرد؟ آیا قابل مقایسه است؟ بنابراین، امثال پاستور هم هیچوقت برای پول تحقیق نکردند. اگر برای پول تحقیق میکردند، حقیقتا به اینجا نمیرسیدند. اروپاییها این حسن را داشتند؛ کمااینکه دانشمندان قدیمی ما مثل زکریای رازی اینطور بودند و در فقر و تنگدستی میمیرند؛ ولی ماها تا یک کار میکنیم، فورا میگوییم پولش چقدر شد؟! معلوم است که کار به جایی نمیرسد! ۶۹/۱۰/۴
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓سالروز رحلت سلمان/۱
💠رهبرانقلاب
‼️سلمان فارسی چهره شاخصِ زنده برجسته همیشگیِ تاریخ اسلام است. سلمان متعلق به کشور ماست، متعلق به ملت ماست، نباید گفت سلمان فارسی از فارس یا از ایران است، باید گفت فارس و ایران از سلمان فارسی است. مقام ایمان، مقام معرفت، مقام مجاهدت، پیگیری برای رسیدن به سرچشمهی زلال حقیقت، آن چنان یک انسانی را بالا میبرد که پیغمبر بفرماید: «سلمان منّا اهل البیت». او را جزو اهل بیت به حساب بیاورد؛ و شخصیتهائی مثل جناب ابیذر و عمار و مقداد و دیگر صحابی در رتبههای بعد از سلمان قرار بگیرند؛ این برای ما درس است، این برای جوان ایرانی الگوست؛ یعنی حقیقت را جستن، جستجو کردن، یافتن و بر آن پای فشردن. این آن چیزی است که سلمان را سلمان میکند! ٨٧/۲/۱۶
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓سالروز رحلت سلمان/۲
💠رهبرانقلاب
‼️در روایت است که امام صادق بسیار یاد سلمان میکرد از حضرت علت اینکار را پرسیدند، فرمود به سه علت، یکی اینکه سلمان میل و خواست امیرالمؤمنین را بر میلِ خود غلبه میداد. ببینید مقام امیرالمؤمنین را؛ البته امثال سلمان گوشه و کنارهای آن عظمت و آن جلالت الهی و ملکوتی و جبروتی است ولی خب، اینها همه، هرکدام یک نشانه است. دوم اینکه فقرا را دوست میداشت؛ بعضیها اصلا از طبقه مستضعف جامعه بدشان میآید، حاضر نیستند طرف آنها بروند، نگاه بکنند به آنها! خودشان را برتر از آنها میدانند؛ اما سلمان فقرا را دوست میداشت، آنها را بر اهل ثروت ترجیح میداد. و سوم اینکه جناب سلمان علم را و علما را دوست میداشت. این سه خصوصیت در این بزرگوار، موجب میشود که امام صادقِ با آن جلالت و عظمت، سلمان را تجلیل کند. ۷۰/۱۰/۵
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓سالروز رحلت سلمان/۳
💠رهبرانقلاب
‼️درصدر اسلام، آن کسانیکه ممدوح واقع شدند، بیش از آنچه که بخاطر نماز و عبادتشان ممدوح واقع شوند، بخاطر مواضع سیاسی و مجاهدتشان ممدوح واقع شدند. ما سلمان و ابیذر و عمار و مقداد و میثم تمار و مالک اشتر را کمتر به عبادتشان مدح میکنیم. تاریخ، اینها را به آن مواضع، تعیین کننده میشناسد؛ خیلی از بزرگان که مورد مذمت قرار گرفتند، به خاطر شرب خمر و بینمازی مذمت نشدند؛ به خاطر عدم حضور در آنجائی که حضورشان لازم بود، مذمت شدند. تاریخ، اینجوری ثبت کرده؛ نگاه کنید، ببینید! ۸۹/۱/۱۶
‼️ما شما را دعوت نمیکنیم به زُهد سلمان و ابوذر. بین امثال من و شما با سلمان و ابوذر فاصله خیلی زیادی است. ما هرگز ـ نه من و نه شما ـ طاقت آن چیزها را و آن علوّ و عروج و آن والایی را نداریم که بخواهیم خودمان را به آن چیزها برسانیم. یا مثلاً فرض کنید که آرزوی آن را حتی در دلمان بیاوریم. امّا من این را عرض میکنم که اگر بین ما و آنها، زندگی ما و زندگی آنها، هزار درجه فاصله است، میشود این هزار درجه را، ده درجه، بیست درجه، صد درجه کم کرد. خودمان را به زندگی آنها نزدیک کنیم! ۷۹/۱۱/۱۷
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓سالروز رحلت سلمان/۴
💠امام خمینی
‼️تمام کارهایی که ما برای کسب مقام میکنیم، مثل همین عنکبوتی هستیم که داریم با دست خودمان، خودمان را به بند میکشیم. چرا میخواهید این مقام را پیدا کنید که این برای شما یک چیزی است که صورتش مُشوَّه است در عقبی!؟ چرا دنبال این هستید که زحمت خودتان را زیادکنید؟ سلمان که دارای حکومت مداین بود؛ وقتی سیل آمد، پوستی که زیرش بود برداشت و رفت بالا گفت "نَجیَ المُخَفَّفون" من چیزی ندارم تا آب ببرد. یک پوستی هست آن هم برداشتم. حاکم آنجا بود! اما آنهایی که چه اموال دنیا و چه ریاستها را روی هم گذاشتند، در آن عالم گرفتاریشان زیاد است. چرا ما اینقدر گرفتاری آخرتمان را زیاد کنیم؟! ۵۹/۱۲/۲۸
💠رهبرانقلاب
‼️باید با عمل، و نه با محبت خالی، نورانی بشویم، با عمل میتوان جزو خاندان پیامبر بشویم. «سلمان منّا اهلالبیت» شدن، کار آسانی نیست. ما موالیان و شیعیان اهلبیت از آن بزرگواران توقع داریم که ما را جزو خودشان و از حاشیهنشینان خودشان بدانند اما این آسان نیست؛ این فقط با ادعا به دست نمیآید؛ این، عمل و ایثار و تخلق به اخلاق آنان را لازم دارد! ۷۰/۱۰/۰۵
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓سالروز رحلت سلمان/۵
💠آیةالله بهجت
‼️خدامیداند که ابوذر، مقداد و سلمان چه مقامی داشتند، اگر امثال آنها در اصحاب نبودند، مکتب اسلام شناخته نمیشد؛ تمام دنیا و مافیها ارزش نماز یک شب سلمان را ندارد. سلمان روی پوست گوسفندی مینشست و مصلای عجیب و غریب داشت. در روایتی اثاثیه و لوازم منزلش را بر شمرده یک پوست، یک کیسه آرد بود ولی باز گریه میکرده که فردا بارش سنگین است! درمحضربهجت ۱/۸۳,۱۷۴
‼️ماهنوز از مقامات شاگردان ائمه، مثل سلمان و ابوذر و اینها، که بالای سرما قرار دارند، خبر نداریم. ما اگر اعتراف به مقام سلمان و ابوذر و مقداد و عمار نداشته باشیم، اعتراف به مافوق آنها بالاتر از آنها که انبیاء و اولیاء هستند نداریم، اینکه فکر کنیم بدون اعتراف وشناخت به مقام امثال سلمان، ابوذر، مقداد و عمار، توانستیم شناختی از مقامات انبیاء و اولیاء داشته باشیم دروغ است! ما از سلمان و ابوذر و مقداد، یقینا عقبتر هستیم، آنها کجا و ما کجا، ما خاک پای آنها نمیشویم! ۷۶/۵/۸
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓سالروزشهادت عمار/۱
💠امام خمینی
‼️پیروان علی و فاطمه و اولاد روحانی و جسمانی آن بزرگواران همواره با حکام جائر مقابله کردند. عماریاسر، عمر مبارک خود را در مقابله آنان گذراند تا سرانجام در سن نود سالگی به دست «فئۀ باغیه» به شهادت رسید! ۴۱/۱۲/۲۹
💠رهبرانقلاب
‼️درصدر اسلام، آن کسانیکه ممدوح واقع شدند، بیش از آنچه که بخاطر نماز و عبادتشان ممدوح واقع شوند، بخاطر مواضع سیاسی و مجاهدتشان ممدوح واقع شدند. ما سلمان و ابیذر و عمار و مقداد و میثم تمار و مالک اشتر را کمتر به عبادتشان مدح میکنیم. تاریخ، اینها را به آن مواضع، تعیین کننده میشناسد؛ خیلی از بزرگان که مورد مذمت قرار گرفتند، به خاطر شرب خمر و بینمازی مذمت نشدند؛ به خاطر عدم حضور در آنجائی که حضورشان لازم بود، مذمت شدند. تاریخ، اینجوری ثبت کرده؛ نگاه کنید، ببینید! ۸۹/۱/۱۶
‼️بنده ۲سال قبل یک نوشته فارسی خواندم که درباره عمار یاسر بود از نویسنده مصری، طه حسین و آقای احمد آرام هم به فارسی ترجمه کرده و ترجمه بسیار جالبی هم هست، یکی دوتا اشتباه در آن کتاب من دیدم اما مجموعا کتاب جالبی است، این کتاب را بخوانید، ببینید چگونه از روی بصیرت و درک و شعور، ایمان در دل آنها نفوذ کرده ، نام کتاب "وعده راست" هست و این کتاب چقدر جالب تشریح میکند وضع ایمان عمار یاسر را که چگونه ایمان آورد و مجاهداتش در این راه و ایمان مادرش که اول ایمان میاورد و بعد که شوهرش را مومن میکند، غوغایی است! ۵۳/۷/۱۴
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini