eitaa logo
جهادتبیینی
2.6هزار دنبال‌کننده
11.7هزار عکس
0 ویدیو
455 فایل
تاریخ اسلام، ایران، جهان در کلام آیت الله‌ خامنه‌ای #نشربامنبع @mobayyen
مشاهده در ایتا
دانلود
🗓۲۸ آبان سال۱۲۳۰ 🏳عزل امیرکبیر/۱ 💠رهبر انقلاب: ‼️از نام‌های دارای افتخار در تاریخ ما امیرکبیر است. همه کارهایی و همه‌ی خاطرات خوبی که تاریخ و ملت ما از این شخصیت دارد، محصول ۳ سال است. بنابراین ۴ سال برای دولت، وقت خیلی زیادی است، به شرط اینکه از همه‌ی این وقت به نحو درست استفاده شود. ۸۳/۳/۲۷ ‼️یک‌روز در آغاز گشایش دروازه‌ی زندگی غربی به روی ایران - که پیشرفت بود، علم بود و ایرانی‌ها هیچ چیز نداشتند - سیاست‌مداران و نخبگان آن روز ما به جای اینکه وقتی آن پیشرفت‌ها را دیدند، به فکر جوشش از درون باشند - کاری که امیرکبیر در زمان ناصرالدین شاه کرد و میخواست بکند - ۷۰ سال بعد از امیرکبیر، آقایی در دوره‌ی مشروطه پیدا شد که گفت راه نجات کشور ایران این است که جسما، روحا، ظاهرا و باطنا فرنگی شود! به جای اینکه برای جبران عقب‌افتادگی‌ها به درون مراجعه کنند رفتند سراغ این‌که خود را در راه طی شده‌ی اروپا پیدا کنند! آن‌ها این اشتباه را کردند. ۸۴/۲/۱۹ ‼️این پدیده‌ی استعمار، مخصوص ما هم نبود؛ مال همه‌ی کشورهای دیگری بود که زورشان به آن کشورها رسیده بود. در مورد ایران، از اواسط قاجار، اروپایی‌ها به ما ضربه زدند. در جنگ‌های ایران و روس، انگلیس‌ها به ایران خیانت کردند؛ به عنوان واسطه وارد میدان شدند، امّا از پشت خنجر زدند. در قضیّه‌ی امتیاز تنباکو، در قضیّه‌ی امیرکبیر و رفتاری که با امیرکبیر کردند؛ فشارهای انگلیس‌ها و سفارت‌خانه‌های اروپایی در تهران بود که پادشاه ابله قاجار را وادار کرد خون امیرکبیر را بریزد و او را که می‌توانست ایران را متحوّل کند، کنار بگذارد! ۹۸/۱/۱ @Jahade_tabeini
🗓۲۸ آبان سال۱۲۳۰ 🏳عزل امیرکبیر/۲ 💠رهبرانقلاب ‼️این را بدانید که تکیه‌ی به امکانات داخلی، دشمن دارد؛ یک عدّه دشمنهای خارجی‌اند، یک عدّه هم بدخواه‌های داخلی‌اند؛ آن کسی که فرض بفرمایید برای منافع خودش ــ چون از واردات یک منفعتی، یک سود حقیری میبرد ــ حاضر است جنسی را که در داخل تولید میشود، برود از خارج بیاورد و رقابت درست کند و کارخانه‌ی داخلی را به خاک سیاه بنشاند، دارد خیانت میکند؛ این را به شما عرض بکنم. متأسّفانه با اینکه بنده تأکید کردم و سفارش کردم، باز مشاهده میشود که در مواردی یک جنسی را که در داخل دارد تولید میشود، نوع خوبش هم تولید میشود، در عین حال میروند از خارج آن را وارد میکنند، آن کارخانه‌دار بیچاره‌ای که سرمایه گذاشته و زحمت کشیده و تولید کرده، جنسش روی دستش میماند؛ ما باید حواسمان باشد که این مخالفتها و این دشمنی‌ها در داخل هست. از قدیم هم دشمنی با استقلال داخلی بوده؛ ببینید در بیش از ۱۵۰ یا ۱۶۰ سال پیش از این، امیرکبیر بود که میخواست اقتصاد کشور و توانایی‌های حیاتی کشور را مستقل کند؛ سفارت انگلیس با خباثتش، با رذالتش، با وسوسه‌هایی که درست کردند، ناصرالدّین‌شاه را وادار کردند تا او را از صدراعظمی عزل کرد، بعد هم او را به قتل رساندند؛ بعد از انقلاب هم که به طور واضح دارند با همه‌ی مسائل مخالفت میکنند؛ باید توجّه داشت که این هم دشمن جدّی و اساسی دارد. ۹۹/۵/۱۰ @Jahade_tabeini
🗓۲۸ آبان سال۱۲۳۰ 🏳عزل امیرکبیر/۳ 💠رهبرانقلاب ‼️شما جوانهای خوب و مؤمن و اندیشمند و باهوش، باید از کشورتان اینها را بدانید، دانشگاه تهران یعنی اوّلین دانشگاه کشور درسال۱۳۱۳ تشکیل شده. ۴۴ سال بعد یعنی در سال ۱۳۵۷ که قبل از انقلاب باشد، تعداد دانشجویان کلّ کشور ۱۵۰ هزار نفر بوده. یک تعدادی هم به همین نسبت البتّه فارغ‌التّحصیل شدند، امّا بعد از آنکه کشور ۴۴ سال دانشگاه داشته، موجودی دانشگاه ۱۵۰ هزار نفر است! امروز ۴۰ سال از انقلاب گذشته، موجودی  دانشجوی ما بیش از چهار میلیون است؛ چند میلیون هم فارغ‌التّحصیل داریم؛ یعنی ببینید، دو جور حکومت و دو جور نظام، اینجاها است که نشان میدهد خودش را. این گذشته‌ی تاریک و تلخِ ماجرای علم و داستان علم و نخبگان در کشور ما است. نخبه‌ها تربیت نمیشدند؛ اگر یک آدمی هم مثل امیرکبیر پیدا میشد، آن‌جور پدرش را درمی‌آوردند. در دوران پهلوی‌ها وضع از این بدتر بود، منتها ظاهرسازی میکردند؛ عقب ماندگی علمی، عقب ماندگی فرهنگی، عقب ماندگی اخلاقی، عقب ماندگی سیاسی. باید از جمهوری اسلامی و از انقلاب و از امام بزرگوار سپاسگزار بود به‌خاطر این حرکت عظیم. ۹۷/۷/۲۵ @Jahade_tabeini
🗓۱۴ ماه نوامبر سال ۱۸۳۱م 🏳درگذشت فیلسوف آلمانی 🏳ویلیام فردریش هگل/۱ 💠رهبرانقلاب ‼️شواهد نشان میدهد فلسفه‌هایی که در ایران رایج شد که الان هم اوج آن است، عادی نبود. خواستند برای فلسفه اسلامی رقیب درست کنند؛ لذا فلسفه‌های غربی را آوردند و ترجمه و ترویج کردند. با غفلت حوزه‌های علمیه ما تدریجاً کار به جایی رسید که هر وقت در محیطهای دانشگاهی اسم فلسفه برده میشود ذهن به سمت «کانت» و «هگل» و امثال اینها میفرود و تصوّر میشود اصلاً فلسفه محصول تفکّر اینهاست. زمانی که تفکّرات مارکسیستی در ایران خیلی رواج داشت، یکی از قلمهای عمده تبلیغاتىِ کمونیستها کوبیدن منطق ارسطویی و منطق شکلی بود که در مقابلِ منطق دیالکتیک فحش محسوب میشد؛ میگفتند اینها طرفدار منطق ارسطویی هستند! تا این حد فلسفه اسلامی از جمله منطق را ضدارزش کرده بودند. البته نمیگوییم هر دانشجو یا استادی وارد فلسفه جدید شد، لابد با سیا ارتباط دارد؛ نه، اما امثال فروغی و دیگران که ارتباطات سیاسی و خارجی و تلاشهایشان مشخص است، پیشروان این کار بودند! ۸۲/۱۰/۲۹ @Jahade_tabeini
🗓۱۴ ماه نوامبر سال ۱۸۳۱م 🏳درگذشت فیلسوف آلمانی 🏳ویلیام فردریش هگل/۲ 💠رهبرانقلاب ‼️از چیزهای مهمی که به نظرم در تدوین کتب فلسفی جایش خالی است، کتبی درباره فلسفه تطبیقی است؛ شبیه کتابی که ویل دورانت در «لذات فلسفه» کرده، «لذات فلسفه» کتابی است با ادبیات خیلی شیوا و شیرینی و مرحوم دکتر عباس زریاب هم انصافا خیلی خوش‌قلم ترجمه کرده. این کتاب، مناظره بین فلاسفه قدیم و جدید غرب است در یک مسئله‌ی خاصی؛ مثل اینکه اینها یک جلسه‌ای تشکیل داده‌اند و دارند با هم بحث میکنند؛ هگل یک چیزی میگوید، بعد کانت جواب او را میدهد، بعد دکارت حرف خودش را میزند؛ همین طور با همدیگر بحث کردن. اگر یک چنین کار شیرین و شیوائی درباره مثلا موضوع «اصالةالوجود» انجام بگیرد؛ ملاصدرا یک حرف دارد، همین مرحوم آقا علی حکیم یک حرف دارد، از قدما، شیخ اشراق که منکر این معناست یک حرف دارد، اگر فرضاً اینها با همدیگر بحث کنند، چقدر چیز قشنگی از آب در میآید. اینها حکمت را ترویج میکند، و ما امروز به این ترویج احتیاج داریم! ۹۱/۱۱/۲۳ @Jahade_tabeini
🗓۱۴ ماه نوامبر سال ۱۸۳۱م 🏳درگذشت فیلسوف آلمانی 🏳ویلیام فردریش هگل/۳ 💠رهبرانقلاب ‼️بحث نقّادی و به اصطلاح نوآوری در علوم عقلی، یک مسئله بسیار مهمی است. گاهی هست که یک مکتبی یا یک فکری، چند تفسیر دارد؛ کمااینکه الان در این کار، غربی‌ها فعّالند، چون غربیها در زمینه تبلیغات واقعاً با ما قابل مقایسه نیستند، خیلی قویتر و پیشرفته‌تر از ما هستند، مثلا راجع به هگل تفاسیر متعدد از حرفها و کتابهایی که او نوشته را بیان میکنند؛ خودِ این کمک میکند به پیشرفت فکر و منطق و عقلانیّت در حوزه علوم عقلی، این بسیار کار مهم و لازمی است که در فلسفه اسلامی هم باید انجام بگیرد. ۹۷/۲/۳ ‼️امروز در ایران در محیطهای دانشگاهی و علمی ما فلسفه کانت بمراتب رایجتر و شناخته شده‌تر است از فلسفه بوعلی سینا. یعنی ابن‌سینای با این عظمت که همه‌ی تاریخ بشر، از هزار سال پیش به این طرف، با اسم او درگیر است، در مجامع دانشگاهی ما حکمت و فکر فلسفی‌اش شناخته شده نیست به آن اندازه‌ای که کتاب فکر فلسفىِ مثلاً کانت و هگل شناخته شده است. این یک مسئله مهمی است. ما باید عکس این را عمل کنیم. یعنی باید هدف را این قرار بدهیم که تفکر فلسفه‌ی اسلامی در دنیا به عنوان گفتمان فلسفی شناخته شود! ۹۱/۱۱/۲۳ @Jahade_tabeini
🗓۲۰‌ نوامبر سال ۱۹۱۰م 🏳درگذشت لئو تولستوی 🏳رمان نویس شهیر روسی/۱ 💠رهبرانقلاب ‼️دوره‌ی سختی برای یک کشور - چه سختی جنگ باشد، چه سختی اقتصادی باشد، چه فشارهای گوناگون سیاسی باشد - دوره‌ی نشان دادن ظرفیت‌هاست؛ که این ملت چقدر ظرفیت دارد، چقدر قابلیت اظهار وجود دارد، چقدر لیاقت بقا دارد. لذا بهترین آثار هنری هم که انسان نگاه میکند، یا بخش‌های زیبای بهترین آثار هنری، مربوط به همین دوره‌های این کشورهاست. شما به آثار داستانییی که وجود دارد، اگر نگاه کنید، شیرین‌ترین و هنرمندانه‌ترین نوشته‌های هنری و رمانهای بزرگ مربوط به بخش‌هایی است که ملتی دارد کار بزرگی از این قبیل انجام میدهد. «جنگ و صلح» تولستوی مربوط به مقاومت عجیب مردم روسیه است در مقابل حمله‌ی ناپلئون و حرکت عظیمی که مردم مسکو انجام دادند برای ناکام کردن ناپلئون. تولستوی کتابهای دیگری هم دارد، اما به نظر من این کتاب برجستگیاش به خاطر این است که کاملاً بر محور روح دفاع مردم روسیه است. ۸۴/۶/۳۱ @Jahade_tabeini
🗓۲۰‌ نوامبر سال ۱۹۱۰م 🏳درگذشت لئو تولستوی 🏳رمان نویس شهیر روسی/۲ 💠رهبرانقلاب ‼️داستان که فقط گزارش نیست؛ چفت و بند داستانی هم مهم است. اهمیت «جنگ و صلح» تولستوی، یا «دُن آرام» شولوخف، به خاطر این است که چفت و بند داستانی اینها خیلی محکم است! ۷۰/۱۲/۵ ‼️در همه آثار داستانی گذشته‌ی ما، یک اثر مثل «بینوایان» ویکتورهوگو، یا مثل «جنگ و صلح» تولستوی پیدا نمی‌کنید. این آثار، مثل کاخهای بسیار پرشکوه و باعظمتی است که نظیرشان وجود ندارد. قرن نوزدهم، خیلی نویسنده دارد. شما ببینید روسیه چقدر نویسنده دارد؛ فرانسه چقدر نویسنده دارد! باید گشت و عواملش را پیدا کرد که علت چیست؟!۷۱/۴/۲۲ ‼️در مقوله‌های سینما و فیلمنامه، شما ملاحظه بفرمایید ببینید ما چقدر کمبود داریم! مثلاً ما یک داستان بلند قابل مقایسه با داستانهای بلند معروف دنیا، در داخل کشورمان نداریم. اگر هست، اسم بیاورید. این، مقوله‌ی جدیدی برای ما نیست. ما از قرنها پیش قصه و قصه‌نویسی داریم. «امیرارسلان» یک قصه است. «هزارویک‌شب» یک داستان است. از قدیم، از این قبیل داستانها مواردی داریم؛ اما پیش نرفتیم و حرکتی نکردیم. بعضی البته سعی کرده‌اند داستان بلند بنویسند و نوشته‌اند. ظاهر و رنگ و لعابش هم بد نیست. اما این داستانها، اصلاً قابل مقایسه با داستانهای بلندی که امروز در دنیا مطرح است - مثلاً فرض بفرمایید با «بینوایان»، با «جنگ و صلح» تولستوی، یا داستانهایی که برای انقلاب شوروی نوشته‌اند - نیست! ۷۱/۹/۴ @Jahade_tabeini
🗓۲۰‌ نوامبر سال ۱۹۱۰م 🏳درگذشت لئو تولستوی 🏳رمان نویس شهیر روسی/۳ 💠رهبرانقلاب ‼️ما در زمینه‌های سینما و نمایشنامه انصافاً خیلی کمبود و نقص داریم. شما هم در گزارشتان همین را نوشته‌اید؛ من هم تصدیق می‌کنم. زمینه‌های داستانی در کشور و تاریخ ما - البته در بخشها و رشته‌هایی خاص - زیاد است؛ اما در زمینه‌ی تئاتر و نمایش، نه. تئاتر اروپاییها و یونانیها و رومیها کجا و تئاتر ما کجا! آنها از دو هزار و سیصد، چهار صدسال پیش، نمایش حی و حاضر زنده دارند که همین حالا هم که انسان نمایشنامه‌شان را می‌خواند، متوجه قوت کارشان می‌شود. شک نیست که آنها در این زمینه‌ها خیلی از ما جلوترند؛ کمااین‌که در زمینه‌ی نثر و قصه‌ها و رمانهای بلند هم، دست ما خالی است و چیزی نداریم. ما هیچ رمان بلندی که قابل عرضه و قابل مقایسه با رمانهای بلندی که در دویست سال اخیر - بخصوص در قرن نوزدهم - در دنیا نوشته شده است، نداریم. شما ببینید چقدر رمان در قرن نوزدهم نوشته‌اند! واقعاً من تعجب می‌کنم از این‌که فرانسویها و روسها در قرن نوزدهم شاید دهها رمان درجه‌ی یک تولید کردند! البته تعجب دیگر هم این است که همانها، در قرن بیستم دیگر چنان رمانهایی تولید نکردند! مثلاً ما نظیر «بینوایان» را در آثار قرن بیستم نداریم. یا مثل «جنگ و صلح» تولستوی را دیگر نداریم. آثاری همچون آثار نویسندگان فرانسوی در قرن نوزدهم، انصافاً همه در حد اعلاست! ۷۱/۱۰/۲۹ @Jahade_tabeini
🗓۲۰ نوامبر سال ۱۹۷۵ 🏳فوت ژنرال فرانکو 💠رهبرانقلاب ‼️ما وقتی که با رژیم پهلوی مبارزه می‌کردیم، از کوچکترین حرکتی که در دنیا در جهت ضربه به جبهه‌ی وسیع استکبار اتّفاق می‌افتاد، احساس قوّت می‌کردیم. شاید شما تعجّب کنید!، بنده به یاد دارم وقتی «سالازار»، دیکتاتور پرتغال مُرد - او یکی از دیکتاتورهای معروف دنیا بود - ما در این‌جا خوشحالی کردیم! پرتغال کجا ایران کجا! اصولاً «سالازار» چه ارتباطی با ما داشت!؟ ما احساس قوّت کردیم و گفتیم یکی از آنها رفت. در دوران مبارزات، «ژنرال فرانکو» دیکتاتور اسپانیا مُرد؛ ما در این‌جا شادی کردیم. اغلب قضایا به هم وصل است. وقتی یکی از رژیمهای عربی کودتایی در داخل کشورش به وجود آورد و اعلام کرد «ما مسلمانیم و می‌خواهیم بر اساس اسلام حکومت کنیم» با این‌که افسرِ جوانی بود و از اسلام هم چیزی نمی‌فهمید - اصولاً اسلامی که می‌توانست بفهمد، با اسلامی که ما می‌فهمیدیم خیلی تفاوت داشت - درعین‌حال ما در این‌جا احساس قوّت و قدرت کردیم. ۷۴/۶/۲۰ @Jahade_tabeini
🗓۱۴ ربیع‌الثانی۶۶ق 🗓قیام مختار ثقفی 💠رهبرانقلاب ‼️بعد از ماجرای شهادت امام حسین، آن سازماندهی تشکیلات ۲۰ساله امام حسن و امام حسین، قیام توابین و مختار و قیامهای فراوانی را در دنیای اسلام ایجاد کرد، که تا آخر هم نگذاشت آب خوش از گلوی خلفای بنی امیه پایین برود! ۶۵/۳/۴ ‼️حادثه کربلا یک تكان سختی در ارکان شیعه، بلكه در همه جای دنیای اسلام داد. قتل و تعقیب و شكنجه و ظلم سابقه داشت، اما کشتن پسر پیغمبر و اسارت خانواده پیغمبر و بردن اینها شهر به شهر و بر نیزه کردن سر عزیز زهرا چیزی بود که دنیای اسلام را مبهوت کرد. کسی باور نمیكرد که کار به اینجا برسد، لذا یک رعب شدیدی تمام دنیای اسلام را فرا گرفت؛ مگر کوفه را، و کوفه فقط به برکت توابین و بعد به برکت مختار، آن رعبی که در مدینه و در جاهای دیگر بود - حتی در مكه، با وجود اینكه عبدالله بن زبیر هم بعد از چندی قیام کرده بود - ناشی از حادثه کربلا، یک رعب بی سابقه در دنیای اسلام بود. در کوفه و عراق هم اگر چه حرکت توابین یک هوای تازه ای را در فضای گرفته عراق بوجود آورد، اما شهادت آنها جو رعب و اختناق را بیشتر کرد و بعد از آنيکه دشمنان دستگاه اموی، یعنی مختار و مصعب بن زبیر به جان هم افتادند، و عبدالله زبیر از مكه، مختارِ طرفدار اهل بیت را هم نتوانست تحمّل کند و مختار به دست مصعب کشته شد، باز این رعب و وحشت بیشتر شد، و امیدها کمتر شد! ۶۵/۴/۲۸ @Jahade_tabeini
🗓۲۹ آبان ماه سال ۱۳۱۴شمسی 🏴فوت روشنفکرپیشرومشروطه 🏴وزیر ادوارمختلف سلسله‌قاجار 🏴عضو تدوین نظام‌نامه انتخابات 🏴درپی نهضت‌ملی مشروطه ایران 🏴موسس‌اولین‌مدرسه‌علوم‌سیاسی 🏴موسس‌لژماسونی‌بیداری‌ایرانیان 🏴مروج فرهنگ‌ناسیونالیسم‌ایرانی 🏴پدر تدوین و تاریخ‌نگاری جعلی 🏴باستان‌گرائی ایران قبل اسلام 🏴فرزندمیرزانصرالله‌خان نائینی 🏴واضع لفظ غربی مشروطیت؛ 🏴حسن‌پیرنیاملقب‌مشیرالدوله/۱ 💠رهبرانقلاب ‼️بارها گفته‌ام كه تاريخ مشروطه را بخوانيد، عبرتهاى خيلی عجيبى در تاريخ مشروطيت هست. علت اصلى اينكه در مشروطه جريان عدالتخواهى اسلامى به جريان مشروطه انگليسى تبديل شد، حضور يك عده روشنفكران وابسته به غرب بود. البته همه آنها خائن نبودند من اين را به روشنى میتوانم ادعا كنم اما خيلى از آنها غافل بودند یا خيلی از آنها فريب خورده بودند در بين رجال سياسى آنروز اول كسیکه كلمه مشروطه را به كار برد ميرزا نصرالله نائينى بود؛ يعنى مشيرالدوله بعدى كه اول مشروطه وزير خارجه بود و بعد نخست وزير شد. ميرزا نصرالله نائينى پدر دو نفر روشنفكر حسن پیرنیا كه رئيس مجلس بود و حسين پیرنیا نخست وزیر بود؛ پدر اين دو نفر روشنفکر غربزده، بود. اسم مشروطه را اینها در دهان پدرشان انداختند، او آمد و در نامهاى كه متحصنين در سفارتخانه انگلیس تهيه كردند، نوشت: شما مشروطه میخواهيد. و مردم و بعضی علما هم دنبال اين مشروطه، حركت كردند! ۷۸/۱۲/۲۳ @Jahade_tabeini