🗓۲۶ دسامبر سال ۱۹۷۸م
🏳رحلت قاری بزرگ مصری
🏳شیخ مصطفی اسماعیل/۲
💠رهبرانقلاب
‼️صدای شیخ مصطفی اسماعیل، خیلی فوق العاده بود. این را هم بگویم که الان در ایران، میل عمومی به طرف شیخ مصطفی اسماعیل است. یعنی قرّای ما، حتماً روی سبک قرائت شیخ مصطفی اسماعیل تمرین دارند و روی دیگران کمتر. اعتقادم این است که این حرکت، از مشهد و از دستگاه ما شروع شد. در تهران، هیچکس غیر از عبدالباسط را نمیشناخت. من یک وقت که به تهران آمده بودم، فقط عبدالباسط مطرح بود. جاهای دیگرهم که میرفتیم، فقط عبدالباسط را میشناختند. ما در مشهد، نوار شیخ مصطفی اسماعیل را داشتیم. یکی از دوستانم میخواست به مسافرت برود، من گفتم که هرچه توانستی، نوار مصطفی اسماعیل پیدا کن و بیاور. او هم رفت و چند نوار از نوارهای بسیار خوب شیخ مصطفی اسماعیل را آورد. من آنها را به آقای مرتضی فاطمی - که در آن وقت نوارهای ما را تکثیر میکرد - دادم، تا تکثیرشان کند. او هم همین کار را کرد و نوارها را به این چند نفری که از تهران آمده بودند، داد. در نتیجه، همهی نوارها به طرف تهران سرازیر گردید و شیخ مصطفی اسماعیل شایع شد. انصافاً هم چیز عجیبی بود. نمیدانم شما با صدای شیخ مصطفی اسماعیل آشنا هستید؟ خیلی فوقالعاده است. او سورهی هود، سورهی بقره و آیات داوود و جالوت را خوانده بود، که انصافاً خیلی عالی و فوقالعاده بود. ۶۹/۱۲/۱
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۲۶ دسامبر سال ۱۹۷۸م
🏳رحلت قاری بزرگ مصری
🏳شیخ مصطفی اسماعیل/۳
💠رهبرانقلاب
‼️من یک خاطرهاى هم از شیخ راغب مصطفىٰ دارم، بد نیست آن را بگویم. خیال میکنم در سال ۴۵، ۴۶ یا ۴۷، یعنى بیست و دو سه سال یا بیست و یکى دو سال قبل از این، ما در مشهد و در رادیو -رادیوهاى کشورهاى عربى و رادیوى مصر و مانند اینها- با دقّت دنبال خواندن شیخ مصطفىٰ اسماعیل میگشتیم تا بلکه خواندن او را پیدا کنیم؛ چون نوارهایش نبود و در ایران هم رادیو قرآن نبود؛ ما از رادیوهاى خارجى گوش میکردیم و تلاوتهاى شیخ مصطفىٰ اسماعیل را پیدا میکردیم. ماها عاشق تلاوت شیخ مصطفىٰ اسماعیل بودیم. من یک رفیقى داشتم -مرحوم آقا جعفر که آقایان او را میشناسند- که با هم پاى رادیو مینشستیم و گوش میکردیم. یک روز من را دید، گفت که امروز در رادیوى مصر، صداى پسر شیخ مصطفىٰ اسماعیل را پیدا کردم. گفتم چطور؟ از کجا فهمیدى پسرش است؟ گفت که یک کسى است به نام راغب مصطفىٰ -«غلوش»اش را نمیدانست- که پسر شیخ مصطفىٰ اسماعیل است! آن را ضبط کرده بود، من گوش کردم؛ من که گوش کردم گفتم قاعدتاً باید همان پسر شیخ مصطفىٰ اسماعیل باشد؛ چون صدایش شبیه مصطفىٰ اسماعیل است! و آیات هم همین آیات معروف بود «وَ استَمِع یَومَ یُنادِ المُنادِ مِن مَکانٍ قَریب».خیلى نوار خوبى است؛ مال ایشان است. ۶۸/۱۱/۲۰
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۲۶ دسامبر سال ۱۹۷۸م
🏳رحلت قاری بزرگ مصری
🏳شیخ مصطفی اسماعیل/۴
💠رهبرانقلاب
‼️میخواهم به قراء جوانی که قرآن میخوانند عرض کنم: در حین تلاوت، سعی نمایید به معانی آیاتی که میخوانید توجه کافی مبذول کنید. اگر چه این کار مشکل است؛ اما سعی کنید لااقل معنای بخشهای برگزیدهای را که در محافل و مجالس میخوانید - به عنوان قسمتهای زیبایی که هر قاری از این قبیل، برای اینکه در مکانهایی بخواند در چنته دارد - از روی ترجمه و تفسیر بخوانید. فرق است بین قاریای که وقتی تلاوت میکند خودش متوجه معنا و تحت تأثیر معناست، و آن قاریای که متوجه معنا نیست. بین قراء مصری دو، سه نفر هستند که وقتی میخوانند، تحت تأثیر معنایند. اینکه شما میبینید «مصطفی اسماعیل» خواندنش تأثیر دارد، به خاطر همین است؛ چون خود او تحت تأثیر آیاتی است که میخواند. اما بعضی قراء دیگر، نه. فقط صنعت اجرا میکنند و میخواهند کار زیبایی از آب درآورند. شما که قرآن میخوانید، سعی نمایید خودتان به معانی آیات آن توجه کنید. همانطور که روی الفاظ کار میکنید و مکرر میخوانید یا ضبط میکنید و گوش میسپارید، به معنایش هم توجه و دقت مبذول کنید و بیندیشید. اگر دستتان میرسد، به انسان با معرفتی مراجعه کنید و آیات را برایش مطرح نمایید. از آن فرد، چهار کلمه دربارهی آیاتی که میخوانید بشنوید، تا دل شما تحت تأثیر قرار گیرد. این کار، لطف تلاوت شما را چند برابر خواهد کرد. ۷۱/۱۲/۱۷
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۲۶ دسامبر سال ۱۹۷۸م
🏳رحلت قاری بزرگ مصری
🏳شیخ مصطفی اسماعیل/۵
💠رهبرانقلاب
‼️ما احتیاج داریم که در داخل کشور قرّایی پیدا بشوند که در قرائت صاحب سبک باشند؛ حالا به همین قرائت مشهوری که ما میخوانیم - که قرائت «حفص» باشد - یا در کنارش هم قرائتهای دیگری که مثلاً در شمال آفریقا معمول است. اینکه شما میبینید مصریها دایماً قرائت «ورش» و «قالون» را میخوانند، به این دلیل است که این دو قرائت در آنجاها رایج است. مثلاً در لیبی و الجزایر و تونس، قرائت «ورش» در مکتبخانهها تدریس میشود، نه قرائت «حفص». البته در دنیای اسلام قرائت «حفص» - همین قرائتی که حالا معمول ماهاست و آن را میخوانیم - معروفتر است. من موافقم که برادران قرائتهای دیگر - بخصوص قرائات معروف؛ مثل قرائت «ورش» - را یاد بگیرند و بخوانند. ما باید به آنجا برسیم که وقتی قاری ما شروع به خواندن میکند، کیفیت ادا و بیان کلمات قرآنی توسط او بهگونهیی باشد که حضار بههمان اندازه که با زبان عرب آشنا هستند، تحت تأثیر قرار بگیرند؛ که هدف اصلی قرائت هم این است. شما که الحمدلله صدا و تجوید و قرائتتان خوب است، باید تلاش کنید به آنجا برسید که مثل شیخ مصطفی اسماعیل - که این آقایان قرّایی که به اینجا میآیند، کمتر مثل او میخوانند - بتوانید کلام خدا را آنچنان ادا کنید که مستمع به همان اندازهیی که ظرفیت دارد، تحت تأثیر کلام الهی قرار بگیرد و آن فضا را احساس کند. شما باید در این زمینه صاحب سبک بشوید و دیگر مقلد این و آن هم نباشید؛ این آن حد اعلایی است که فعلاً مورد نظر ماست؛ این زحمت و تلاش و نوآوری لازم دارد! ۷۰/۱۲/۲۷
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۲۶ دسامبر سال ۱۹۷۸م
🏳رحلت قاری بزرگ مصری
🏳شیخ مصطفی اسماعیل/۶
💠رهبرانقلاب
‼️شیخ مصطفی اسماعیل، خیلی فوقالعاده بود. چیزهایی در تلاوت او بود که انصافاً قابل تقلید است. منهای مسألهی صدا و کیفیت ادای حروف و کلمات، او کلمات قرآنی را جان میداد. یعنی وقتی که او آیه را میخواند، آن احساسی به مستمع دست میداد که در آیه اقتضای آن احساس بود. مثلاً فرض بفرمایید که در سورهی هود، آنجایی که راجع به قضیهی پسر نوح آیات کریمه را میخواند: «انّ ابنی من اهلی و انّ وعدک الحق» انسان پدری را احساس میکند که پسر کافرش دارد در مقابلش از بین میرود؛ یعنی هم احساس رأفت به خاطر بُنوّت او، و هم احساس نفرت به خاطر کفر او. او این را با خواندن خودش به انسان القا میکند و آن تأثیر قرآنی را در خواننده مضاعف میکند. ۷۰/۲/۶
‼️حتما روی ترجمه کار کنید؛ یعنی واقعا بدانید چه میگویید. همین عبدالفتّاح و مصطفی اسماعیل و دو نفر دیگر خصوصیاتشان این است که وقتی آیه قرآن را میخوانند، انگار آن آیه را به مخاطب نازل میکنند و همان احساسی را که در مضامین آیه وجود دارد، با نوع خواندنش به مخاطب منتقل میکنند. بعضی از این خواننده های معروف مصری خوب هم میخوانند، اما این طور نیستند. وقتی که شما معنای کلمات را میفهمید مثلا میگویید "اذ انبعث اشقیها فقال لهم رسول الله ناقةالله و سقیها" آن صحنه را که شقی ترین افراد، برای انجام یک جنایت بزرگ، در مقابل پیغمبر خدا برانگیخته شدهاند، پیش خود تصور میکنید، این، در لحن کلام شما تأثیر میگذارد. اگر نفهمید، نمیتوانید خوب بخوانید. ۸۰/۸/۲۷
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۲۶ دسامبر سال ۱۹۷۸م
🏳رحلت قاری بزرگ مصری
🏳شیخ مصطفی اسماعیل/۷
💠رهبرانقلاب
‼️شما قاریان خوب میدانید من چهقدر به شماها علاقه و ارادت دارم، یکی، دو نقص عمده در تلاوتهای شماست که باید آنها را برطرف کنید. یکی این است که قطع و وصلهایتان، همیشه بمیزان نیست. گاهی این اشتباه دیده میشود و معنا خراب میگردد؛ گاهی هم معنا خراب نمیشود اما آن زیبایی را ندارد، شما که به این قشنگی میخوانید چهطور میخواهید چیز به این واضحی را رعایت نکنید؟ این، به میزان زیادی از زیبایی تلاوت شما خواهد کاست. اگر در جمع کسانی که قرآن را میفهمند، بخوانید، حتّی نه فقط قطع و وصل، بلکه لحن شما مورد دقت قرار میگیرد. این قرّای خوبی که در دنیا هستند و معاریفی که خواص، اینها را میپسندند و دوست میدارند، همهاش به خاطر این نیست که صدایشان خوب است؛ مقدار زیادی مربوط به این چیزهاست. مثلاً فرض کنید، وقتی که از قول فرعون نقل میکند: «فقال انا ربّکم الاعلی» - که الان یکی از برادران میخواندند - باید شما طوری این «انا ربّکم الاعلی» را ادا کنید که آنچنان نباشد که وقتی خدای متعال میگوید: «لمن الملک الیوم للَّه الواحد القهار»، آنطوری ادا بشود. یعنی «انا ربّکم الاعلی» را باید طوری ادا کنید که کسی که میشنود، بفهمد این حرف، حرف دروغی است و آن کسی که گفته - یعنی فرعون - دروغ گفته است. این، ممکن است. این، چیزی است که در نوارهای «شیخ مصطفی اسماعیل» شنیده میشد. اصلاً اهمیت کار شیخ مصطفی اسماعیل، در همین است. او، اینطوری میخواند. باید اینطوری بخوانید. و این نمیشود، مگر اینکه معنای قرآن را بدانید. ۶۹/۱/۱۹
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۲۶ دسامبر سال ۱۹۷۸م
🏳رحلت قاری بزرگ مصری
🏳شیخ مصطفی اسماعیل/۸
💠رهبرانقلاب
‼️وفتی کسی قرائتش خوب شد، پشت رحل که نشست، ممکن است خودش را رها کند؛ بگوید ما که حالا خوب میخوانیم! نخیر، این آفت بزرگی است؛ مواظب باشيد هیچ کس نگويد من
که حالا خوب میخوانم؛ نه، شما آیا بهتر از شيخ مصطفی اسماعیل، کسی را در دنیای قرآن سراغ دارید که قرآن خوانده
باشد؟ نوارهایش را ببینید، بعضیهایش نوارهای بدی است؛ مستمع هیچ لذتی احساس نمیکند. آن آدمی که از بچگی قرآن را خوانده، به خاطر همین احساس، گاهی آیه قرآن را غلط خوانده است. پس میشود که انسانی در حد اوج و عظمت آن چنان قُرّایی - چه در قرائت و چه در حفظ - بد بخواند. برای این که قرّاء خوب، بد نخوانند، بایستی اولا معلومات خودشان را روز به روز بیشتر کنند و بیشتر یاد بگیرند - چه صوت و آهنگ را، چه رموز تلاوت تجویدی و چه رموز تلاوت مجلسی را - بعضیها هستند که تجویدشان هم خوب است، اما بلد نیستند در داخل یک مجلس، یک تلاوت جمع وجور خوب بخوانند. همه اش را با هم باید یاد بگیرند. دوم این که وقتی می خوانند، مواظب باشند که خودشان را رها نکنند، بی توجهی نکنند؛ نگویند ما که خوب میخوانیم. نه، بایستی هر دفعه که مشغول تلاوت میخواهند بشوند، از خواندن خودشان مراقبت کنند. ۷۲/۱۲/۴
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۲۶ دسامبر سال ۱۹۷۸م
🏳رحلت قاری بزرگ مصری
🏳شیخ مصطفی اسماعیل/۹
💠رهبرانقلاب
‼️واقعاً انسان از این تلاوتها قلباً لذّت معنوی میبرد؛ و دو لذّت: یک لذّت از خود این خواندنها و تلاوتها و صداها و اجراها؛ یک لذّت -که برای بندهی حقیر این لذّت دوّم بالاتر از لذّت اوّل است- لذّت مشاهدهی رشد روزبهروز قرآنیهای کشور. خب، این زیباییهایی که امروز شما آفریدید باید دریچهای باشد بهسمت معارف قرآن؛ قرآن را با آوازهخوانی اشتباه نگیرید؛ آوازهخوانی یک مقولهی دیگر است؛ البتّه الان متأسّفانه در خوانندگان مصری کسانی هستند که تالی قرآنند اما آوازهخوانی میکنند؛ آن قرّاء نسلهای قبل -مثل شیخ مصطفی اسماعیل، مثل شیخ عبدالفتّاح شعشائی، حتّی مثل محمّد رفعت- این بزرگان همه موسیقیدان بودند امّا قرآن را با آهنگ و الحان قرآنی میخواندند؛ نمیگذاشتند با الحان کابارهای و موسیقیهای مبتذل مخلوط بشود. امروز بعضیها این ملاحظات را ندارند؛ آدم میبیند در آنها. این زیباییها باید ما را به قرآن نزدیک بکند؛ باید اُنس ما را با قرآن زیاد کند. ۹۵/۳/۱۸
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۲۶ دسامبر سال ۱۹۷۸م
🏳رحلت قاری بزرگ مصری
🏳شیخ مصطفی اسماعیل/۱۰
💠رهبرانقلاب
‼️این خواننده های مصری که این جا میایند، همه از کار شما تعجب میکنند او هر چه میخواند، شما میگویید "الله" چرا مبگویید "الله" او میگوید "اعوذ بالله من الشيطان الرجیم" میگویند: "الله". "الله" یعنی، احسنت، آدمی به کسی میگوید احسنت که واقعا یک کار برجسته بکند، شما هم لذت ببری. اینها دفعه اولی که به ایران میآیند، سعی میکنند خوب بخوانند. بعد میبینند نه، هر چه بخوانند، اینها میگویند: "الله" دیگر کم کم کار را ول میکنند و خوب نمیخوانند. این را شما سختگیری کنید. وقتی دیدید که قسمتی را قشنگ خواند، آن جا بگویید"الله، الله، الله، احسنت!" لازم هم نیست حتما همانی را که آنها میگویند، بگویید. مصریها توی قهوه خانه هم که مینشینند، برای خواندن فلان خوانندهی زن مصری و خواننده های دیگر هم "الله، الله" میگویند. این "الله، الله" برای آنها یک چیز دینی نیست. لذا لازم نیست که شما همانی را که او میگوید، تقلید کنید. بگویید، با حساب تشویق کنید؛ نه اینکه او هر چه خواند، حتی گاهی خراب کرد، مستمعین، برای این که ناراحت نشود، بلندتر "الله" بگویند، حالا بگذار یک خرده هم خجالت بکشد؛ چه اشکال دارد؟! مقیّد شود که دیگر خراب نکند. ۸۰/۸/۲۷
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
جهادتبیینی
🗓۲۶ دسامبر سال ۱۹۷۸م 🏳رحلت قاری بزرگ مصری 🏳شیخ مصطفی اسماعیل/۱ 💠رهبرانقلاب ‼️آرزوی ما این است که مرد
🗓۲۶ دسامبر سال ۱۹۷۸م
🏳رحلت قاری بزرگ مصری
🏳شیخ مصطفی اسماعیل
🏳تبیین شخصیت ایشان
🏳و الزامات قرائت صحیح
🏳توسط رهبر حکیم قرآنی
📲۱۰پست درکانال جهادتبیینی
⚠️توجه؛
🏳مطالعه مطالب از تصویر پیوست!
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۶ دی ماه سال ۱۳۹۲ شمسی
🏳درگذشت دانشمندمجاهد بصیر
🏳قائممقام حزب موتلفه اسلامی
🏳عضو جدا شدهی انجمن حجتیه
🏳عضومجلسخبرگانقانوناساسی
🏳قائم مقام دبیرکل حزب جمهوری
🏳دو دوره نایب رییس مجلس
🏳وزیر آموزش پرورش سه دولت
🏳نخست وزیر پیشنهادی رهبری
🏳نویسنده کتبفلسفی و تربیتی
🏳استاد سید علی اکبر پرورش
💠رهبرانقلاب
‼️با تاسف و تأثر، خبر درگذشت یاور صدیق انقلاب مرحوم آقای سیدعلی اکبر پرورش رحمتاللهعلیه را دریافت کردم؛ چهرهی محترم و اثرگذاری که بخش اعظم عمر با برکت خود را در خدمت اسلام و ارزشهای متعالی دین گذرانید، و لهجهی صادق و دل با اخلاص و خُلق نیک را به ترویج و تحکیم انقلاب و نظام اسلامی گماشت؛ تلاشهای مبارزاتی در دوران طاغوت را به خدمات ارزنده و مسئولیتهای سنگین خود در قوهی مجریه و قوهی مقنّنه و شورای عالی دفاع در دوران جمهوری اسلامی پیوند داد و با همهی توان به کشور و ملت خود خدمت کرد، و سلامت و راحت خود را بر سرِ انجام وظیفه نهاد. بیماری رنجبار و طولانی او آخرین آزمایش دشواری بود که وی با صبر و متانت، آن را تحمل کرد و زندگی پاک و شرافتمندانه را به پایان برد. اینجانب در گذشت ایشان را به خانواده و بازماندگان محترم و به همهی دوستان و علاقمندان ایشان تسلیت میگویم و رحمت و رضوان الهی را برای وی مسألت میکنم. ۹۲/۱۰/۶
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۷ دی ماه سال ۱۳۹۴ش
🏳رحلت عارف گمنام انقلابی
🏳عضو مجلس شورای اسلامی
🏳آیت الله شیخ محمد شجاعی
💠رهبرانقلاب
‼️درگذشت استاد اخلاق و سالک الی الله مرحوم حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ محمد شجاعی رضوان الله علیه را به خانوادهی مکرّم و ارادتمندان و شاگردان و مستفیدان از بیانات ایشان تسلیت عرض میکنم. این عالم عارف و اخلاقی با افادات معنوی و اثرگذار خود که برخی از آن از رسانهی ملی پخش میشد و با نفس گرم و شیرین خود که از دلی بامعرفت برمیخاست، جوانان و جویندگان بسیاری را به جادهی معارف حقیقی رهنمون بود و دارای حق بزرگی بر جامعهی جوان کشور است. از خداوند متعال بهترین پاداش صالحان را برای این عالم ربانی مسألت میکنم. ۹۴/۱۰/۱۲
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۶دی۱۳۸۸ش/۱۰محرم۱۴۳۱ق
🏴هتک حرمت عاشورای حسینی
🏴توسط فتنه گران و محاربان
🏳آغاز قیام ملت علیه فتنهگران
💠رهبرانقلاب:
‼️گناه نابخشودنی فتنهگران عاشورای۸۸ اینبودکه نظام را به لبه پرتگاه سقوط کشاندند! ۹۰/۳/۸
‼️مردم ما با آن کسانی که به روز عاشورا اهانت کردند قهرند. ملّت با آنهایی که روز عاشورا، با قساوت، با لودگی، با بیحیایی آمدند جوان بسیجی را در خیابان لخت کردند و کتک زدند، قهر است. با آن کسانی که با اصل انقلاب بدند و میگویند اصل نظام نشانه است، انتخابات بهانه است؛ با آنها آشتی نمیکند! ۹۵/۱۱/۲۷
‼️بعد از اهانتی که در روز عاشورای سال ۸۸ به وسیلهی یک عده تحریک شده نسبت به امام حسین انجام گرفت، دو روز فاصله نشد که مردم در روز ۹ دی توی خیابانها آمدند و موضع صریح خودشان را علنی ابراز کردند. دستهای دشمن و تبلیغات دشمن نه فقط نتوانسته مردم را از احساسات دینی عقب بنشاند، بلکه روزبهروز این احساسات تندتر و این معرفت عمیقتر شده است! ۸۹/۷/۲۷
‼️در فتنهی ۸۸، دو روز بعد از حوادث عاشورا، قضیهی عظیم نهم دی به راه افتاد. همان وقت بعضی از ناظران خارجی که از نزدیک دیده بودند، در مطبوعات غربی نوشتند و ما دیدیم، که گفته بودند آنچه در نهم دی در ایران پیش آمد، جز در تشییع جنازهی امام، چنین اجتماعی، چنین شوری دیده نشده بود. این را مردم کردند. ۹۰/۷/۲۰
📸مسجدلولاگر، جوان بسیجی
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۷ دی ماه سال ۱۲۸۵
🏳امضای قانون اساسی
🏳توسط مظفرالدین شاه
🏳بدنبال انقلاب مشروطه/۱
💠رهبرانقلاب
‼️مشروطیت یکی از ماجراهای تلخ تاریخ اخیر ماست! ۸۳/۱۲/۲۴
‼️بعد از ورود اسلام به ایران، حادثهی مشروطیت، یک حادثهی استثنایی است، ما انقلاب اسلامی را که یک حادثهی عظیم تاریخیِ شکنندهی خیلی از بنیانهای غلطِ کهنِ باقیمانده بود، دیدیم اما به اهمیت حادثه مشروطیت توجه نکردیم. یقیناً اگر آن حادثه نبود این انقلاب بهوجود نمیآمد؛ بنابراین حادثه مشروطیت خیلی مهم است! ۸۳/۵/۱۱
‼️در صدر مشروطیت، کار را مردم کردند و حضور آنها بود که مشروطیت را بر حکّام مستبد قاجار تحمیل کرد؛ والّا مظفرالدین شاه کسی نبود که مشروطیت را قبول کند؛ حضور و فشار مردم او را مجبور کرد که مشروطیت را بپذیرد. روحانیون و علمای بزرگ، مردم را به صحنه آورده بودند. بعد از آنکه مشروطیت به وجود آمد، جمعی از روشنفکران خودباخته در مقابل انگلیس، با تبلیغات و روزنامهها و روشهای خود، کاری کردند که روحانیت و مردم متدیّن را نسبت به نهضت مشروطیت بدبین و مأیوس کردند. نتیجه این شد که در ابتدا یک دیکتاتوری توأم با هرج و مرج، چند سال بعد هم دیکتاتوری سیاه دوران رضاخان بر این ملت مسلّط شد. ۸۰/۸/۲۰
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۷ دی ماه سال ۱۲۸۵
🏳امضای قانون اساسی
🏳توسط مظفرالدین شاه
🏳بدنبال انقلاب مشروطه/۲
💠رهبرانقلاب
‼️مسئلهی بازخوانی انقلاب به نظر من مسئلهی مهمی است، یک نکته در باب شناخت این تاریخچهی پرماجرای انقلاب ما این است که توجه کنیم که کشور ما بعد از اینکه سالهای متمادی دچار استبداد سلطنتی بود تا دورهی مشروطه، مشروطیت یک فرصتی بود برای تنفس؛ یعنی انتظار این بود که حادثهی نهضت مشروطیت یک مجال تنفسی برای این ملت به وجود بیاورد، به آنها آزادی بدهد؛ اما اینجور نشد. مشروطیت از همان اول به وسیلهی بیگانگان، به وسیلهی قدرت مسلط آن روزِ دنیا یا یکی از قدرتهای مسلط آن روزِ دنیا که دولت انگلیس بود، مصادره شد. بعد از هرج و مرجی که در اوائل مشروطه به وجود آمد، به فاصلهی چند سال، همان دولت بیگانهی سلطهگر خارجی - یعنی انگلیس - یک دیکتاتور بیرحم و بسیار خطرناکتر از سلاطین قبل از مشروطه - یعنی مظفرالدین شاه و ناصرالدین شاه - را بر سر کار آورد که او رضا خان بود. دیکتاتورىِ رضا خان بمراتب از دیکتاتوری ناصرالدین شاه و مظفرالدین شاه برای کشور و ملت ما بدتر و خشنتر بود که انگلیسها او را سر کار آوردند. در واقع ما از دوران استبداد، وارد دوران آزادی نشدیم، بلکه وارد دوران استبداد دیگری همراه با وابستگی شدیم؛ یعنی ملت طعم آزادی را نچشید! ۸۹/۵/۱۴
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۷ دی ماه سال ۱۲۸۵
🏳امضای قانون اساسی
🏳توسط مظفرالدین شاه
🏳بدنبال انقلاب مشروطه/۳
💠رهبرانقلاب
‼️در مشروطیت، نقش علما نقشی نیست که قابل مقایسه با نقش دیگران باشد. در سالهای پیش از مشروطیت - یعنی سالهای سلطنت مظفرالدین شاه - انجمنهای پنهانی تشکیل میشد و نشستهای گوناگونی بود که هم علما، هم غیرعلما بودند و آثار آنها در مشروطیت منعکس بود؛ منتها آن چیزی که مشروطیت را به ثمر رساند، این انجمنها نبود؛ آن حضورِ مردمیای بود که جز با فعالیت و تأثیر علما امکانپذیر نبود؛ یعنی اگر فتوای آخوند نبود، فتوای آشیخ عبدالله مازندرانی و امثال اینها نبود، اصلاً امکان نداشت این حرکت در خارج تحقق پیدا کند. علاوه بر اینکه در همان کارهای دستهجمعىِ خواصی - نه عوامی - هم باز علما نقش غالب را داشتهاند. شما نگاه کنید ببینید در همان وقتی که انجمنهای مشروطیت - یعنی انجمنهای بعد از فرمان - تشکیل شد، مؤثرترین آدمها در مهمترین مراکز کشور، علمایند. انجمن تبریز را ببینید، انجمن مشهد را ببینید، انجمن رشت را ببینید؛ اینها جاهای حساسند که عناصر اصلی و مؤثرشان، علما هستند. بنابراین، نقش روحانیت در مشروطیت، اولاً نقشی نیست که قابل انکار باشد، ثانیاً قابل مقایسه باشد با نقش دیگرانی که بودند؛ روشنفکرها، و در مرحلهی بعد، بعضی از صاحبان قدرت و متنفذان دولتی نقش داشتند! ۸۵/۲/۹
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۸ دی ماه سال ۱۳۸۷ شمسی
🏳رحلت مجتهدمجاهدفداکار
🏳نماینده ولی فقیه در آبادان
🏳حجةالاسلام غلامحسین جمی
💠رهبرانقلاب
‼️روحانی مجاهد و فداکار جناب حجتالسلام والمسلمین حاج شیخ غلامحسین جمی (رضوان الله علیه) به لقاءالله پیوست و با کولهباری از عمل صالح و جهاد مخلصانه در پیشگاه خدای متعال حضور یافت. تلاش و مبارزات این روحانی عالیقدر که از سالهای پیش از پیروزی انقلاب اسلامی آغاز شده بود، در نخستین سالهای پیروزی و بویژه پس از یورش رژیم بعثی به مرزهای کشور، به اوج رسید و یادگاری فراموشنشدنی از مقاومت و صبوری و شهامت بجای گذاشت. او در روزهای مِحنت خرمشهر و آبادان برای رزمندگان خطوط مقدّم، سنگری معنوی و پشتیبانی بینظیر بود. در سختترین شرایطِ آتشباریهای دشمن، حضور مؤثّر و خطبهها و سخنرانیهای تسلّاّبخش او قطع نشد و در دوران خطر و سختی و محنت، مردم آبادان و رزمندگان دستازجانشسته را تنها نگذاشت. پروندهی عمل این مرد مؤمن و صبور و بیادّعا در نزد پروردگار رحیم و غفور و اولیائش، مایهی سرافرازی او و جلب رحمت حضرت حقّ متعال است انشاءالله. اینجانب درگذشت این عالم عامل را به خاندان محترم و ارادتمندان و دوستان ایشان و به عموم مردم آبادان و بوشهر تسلیت عرض میکنم و علوّ درجاتش را از خداوند متعال مسئلت مینمایم. ۸۷/۱۰/۱۰
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۸ دی ماه سال ۱۲۸۶ش
🏴حکم افسادشیخفضلالله
🏴توسط مراجع و فقهاء
🏴همچون آخوندخراسانی
🏴مازندرانی، بهبهانی و...
🏴درپیمخالفتشیخشهید
🏴بامجلسومشروطهغربی
🔷متن حکم فقهاء و مراجع؛
‼️چون نوری مخل آسایش و مفسد است، تصرفش در امورات حرام است! تحلیلی بر مواضع سیاسی علما شیعه ص۱۴۶
💠رهبر انقلاب:
‼️باید دشمنیها را شناخت. مشکل ما این است. اینکه بنده مسئلهی بصیرت را برای خواص تکرار میکنم، به خاطر این است. گاهی اوقات غفلت میشود از دشمنیهائی که با اساس دارد میشود؛ اینها را حمل میکنند به مسائل جزئی. ما در صدر مشروطه هم متأسفانه همین معنا را داشتیم. در صدر مشروطه هم علمای بزرگی بودند - که من اسم نمیآورم؛ همه میشناسید، معروفند - که اینها ندیدند توطئهای را که آن روز غربزدگان و به اصطلاح روشنفکرانی که تحت تأثیر غرب بودند، مغلوب تفکرات غرب بودند، طراحی میکردند؛ توجه نکردند که حرفهائی که اینها دارند در مجلس شورای ملىِ آن زمان میزنند، یا در مطبوعاتشان مینویسند، مبارزهی با اسلام است؛ این را توجه نکردند، مماشات کردند. نتیجه این شد که کسی که میدانست و میفهمید - مثل مرحوم شیخ فضلاللَّه نوری - جلوی چشم آنها به دار زده شد و اینها حساسیتی پیدا نکردند؛ بعد خود آنهائی هم که به این حساسیت اهمیت و بها نداده بودند، بعد از شیخ فضلاللَّه مورد تعرض و تطاول و تهتک آنها قرار گرفتند و سیلی آنها را خوردند؛ بعضی جانشان را از دست دادند، بعضی آبرویشان را از دست دادند. این اشتباهی است که آنجا انجام گرفت؛ این اشتباه را ما نباید انجام بدهیم! ۸۸/۱۲/۶
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۹ دی۱۲۹۰ش/۱۰محرم۱۳۳۰ق
🏴اعدام مجتهدمجاهد ناشناخته
🏴پیشرو مشروطه مشروعه تبریز
🏴حامی شهیدشیخفضلالله نوری
🏴شهیدثقةالاسلاممیرزاعلیتبریزی
🏴به همراه ۱۰نفر از یاران باوفایش
🏴توسط قوای قزاق روس متجاوز
💠رهبرانقلاب
‼️ما باید روحانیت مبارز شیعه را آنچنان که بوده، معرفی کنیم. ما در قضایای مشروطه به مرحوم آخوند نازیدیم و بالیدیم و افتخار کردیم؛ به مرحوم میرزای نائینی همینطور؛ اما قضیه در همین حدود تقریباً متوقف ماند؛ در حالیکه در قضیهی مشروطه شخصیتهای برجستهیی بودند. شما نگاه کنید به تاریخ کسروی، مثلاً «ثقةالاسلامِ» با آن عظمت در تبریز که قطار فشنگ به خود میبسته و چه رشادتهایی علیه تجاوز روسها کرده _که اتفاقاً کسروی از او تعریف کرده و پدر من در نوجوانی پیکر آنها را همان روز عاشورایی که روسها اینها را به دار کشیدند، دیده بود_ خیلی کم مطرح هستند. اینها خیلی افراد بزرگ و خیلی شخصیتهای برجستهیی بودند. ما چرا اجازه بدهیم این ظلم به روحانیت شیعه بشود؟! ٨۴/۵/۱۵
⚠️توجه؛
🏳جهت مطالعه بیشتر درباره ایشان علاوه بر کتاب فوق، به کتاب شهید نامدار عاشورا ، سر بداری دیگر و کتاب رسائل سیاسی رجوع کنید!
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۸ دی ماه سال ۱۳۲۴
🏳ولادت روحانی انقلابی
🏳مفسر و معلم قرآن کریم
🏳حجةالاسلام محسن قرائتی
💠رهبرانقلاب
‼️خداوند آقای قرائتی عزیز ما را، که حقیقتاً جزو آن موجودهای با برکت جمهوری اسلامی هستند، حفظ کند. در قرآن، از قول حضرت عیسی(ع) است: «وجعلنی مبارکاً این ما کنتُ» واقعاً آقای قرائتی مصداق این آیهاند و هر جا هستند، مایه برکتند. خداوند ایشان را برای ما، حفظ کند. ۷۱/۱۰/۷
‼️انصافا خدای متعال آقای قرائتی را مثل بولدوزر آفریده است. سرِ قضیه زکات، یکی گفت: «زکات را شما دنبال کن.» گفتم: «اگر میخواهید زکات زنده شود، بروید سراغ آقای قرائتی، تا مثل نماز، زکات را هم عَلَم کند، ایشان واقعاً یک روحانی فعال و خوبند. ۷۲/۳/۳۱
‼️لازم میدانم از همهی کسانیکه این راه اقامه نماز را دلسوزانه گشوده و پیموده و برای آینده آن برنامهریزی کردهاند صمیمانه سپاسگزاری کنم، بویژه از روحانی پرهیزگار و پارسا و پرانگیزه جناب حجةالاسلام قرائتی که حقاً در این کار بر گردن همه ما حقی بزرگ دارند. رحمت خدا و توجه حضرت بقیةالله را برای ایشان و همگان مسألت میکنم. ٨٠/۶/۱۵
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۳۰ دسامبر ۲۰۰۶
🏳هلاکت صدام
💠امام خمینی:
‼️هیچ فرقی بین محمدرضا و صدام و آلسعود نیست، همهشان نوکر آمریکا هستند! ۶۶/۵/۱۲
💠رهبرانقلاب:
‼️کسانی که خیال میکنند قدرتشان ابدی است، صدام و محمدرضا را ببینند که چگونه خدای متعال نابودشان میکند! ۸۲/۹/۲۵
‼️در طول دوران حکومتهای کودتائىِ عراق که آخرینش صدام بود محنتی را که امروز مردم عراق دارند از دست امریکاییها میکشند، تا حالا تحمل نکرده باشند. زن و مرد عراقی تحقیر میشوند. جوان امریکایی چکمهاش را میگذارد پشت گردنِ یک جوان عراقی؛ چرا؟ چون از خیابان عبور میکرده و به او مشکوک شده؛ او را میخواباند و جلوی چشم زن و بچهاش، صورتش را به خاک فشار میدهد. یا مرد را جلوی چشم زن خانه کتک میزنند؛ مردها زن خانه را به اسم توسعه و پیشرفت و به اسم نجات ملت عراق بازرسی بدنی میکنند. ۸۶/۲/۲۵
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۹ دی ماه سال ۱۳۸۸ ش
🏳قیام ملت علیه فتنهگران
💠رهبرانقلاب
‼️من خواهش میکنم اگر چنانچه مسائل سال ۸۸ را مطرح میکنید، مسئلهی اصلی و عمده را در این قضایا مورد نظر و در مدّ نگاهتان قرار دهید؛ آن مسئلهی اصلی این است که یک جماعتی در مقابل جریان قانونی کشور، به شکل غیر قانونی و به شکل غیر نجیبانه ایستادگی کردند و به کشور لطمه و ضربه وارد کردند؛ این را چرا فراموش میکنید؟ اما در این قضایا، مسئلهی اصلی گم نشود. خب، در انتخابات سال ۸۸، آن کسانی که فکر میکردند در انتخابات تقلب شده، چرا برای مواجههی با تقلب، اردوکشی خیابانی کردند؟ چرا این را جواب نمیدهند؟ صد بار ما سؤال کردیم؛ نه در مجامع عمومی، نخیر، به شکلی که قابل جواب دادن بوده؛ اما جواب ندارند. خب، چرا عذرخواهی نمیکنند؟ در جلسات خصوصی میگویند ما اعتراف میکنیم که تقلب اتفاق نیفتاده بود. خب، اگر تقلب اتفاق نیفتاده بود، چرا کشور را دچار این ضایعات کردید؟ چرا برای کشور هزینه درست کردید؟ اگر خدای متعال به این ملت کمک نمیکرد، گروههای مردم به جان هم میافتادند، میدانید چه اتفاقی میافتاد؟ میبینید امروز در کشورهای منطقه، آنجاهائی که گروههای مردم مقابل هم قرار میگیرند، چه اتفاقی دارد میافتد؟ کشور را لب یک چنین پرتگاهی بردند؛ خداوند نگذاشت، ملت هم بصیرت بهخرج دادند. در قضایای سال ۸۸، این مسئلهی اصلی است! ۹۲/۵/۶
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۳۱ ماه دسامبر سال ۱۶۰۰ م
🏴آغاز استعمارهند با تاسیس
🏴کمپانی هند شرقی بریتانیا/۱
💠رهبرانقلاب
‼️یک بخش مهمّ جنگ نرم استعمارگران، هم امروز و هم همیشه -امروز هم هست، در گذشته هم بیشتر بوده- عبارت است از اینکه ملّت ما را یا هر ملّتی را که دارای استعدادی است، از استعدادِ خودش غافل کنند، او را بیاعتنا کنند به آن استعداد یا حتّی به وضعی برسانند که خود او منکر این استعداد بشود؛ این قدر بگویند نمیتوانی، نمیتوانی، نمیتوانی که باورش بشود نمیتوانم و خودش بگوید نمیتوانم؛ این یکی از کارهایی بوده که رایج بوده. از اوّلی که استعمار وارد کشورها شد، یکی از کارها همین بوده. در آفریقا تمدّنهای بزرگی وجود داشته -در بخشی از آفریقا، در غرب آفریقا، در نقاط دیگر- که اینها بکلّی نابود شده، از بین رفته. نهرو در این خاطراتش، در کتاب نگاهی به تاریخ جهان، میگوید که قبل از اینکه انگلیسها وارد هند بشوند، هند از لحاظِ صنایعِ داخلیِ خودش-صنایع آن روز، اوایل قرن نوزدهم- یک کشور خودکفا بود؛ انگلیسها که وارد شدند، اوّل کمپانی هند شرقی، بعد هم دولت انگلیس، وضع را به جایی رساندند که هندیها احساس میکردند که جز با مصنوعات انگلیسی و خارجی امکان زندگی وجود ندارد؛ انکار تواناییهای یک ملّت! ۱۴۰۰/۸/۲۶
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۳۱ ماه دسامبر سال ۱۶۰۰ م
🏴آغاز استعمارهند با تاسیس
🏴کمپانی هند شرقی بریتانیا/۲
💠رهبرانقلاب
‼️من در آن کتاب هند ( مسلمانان در نهضت آزادى هندوستان) این را نوشتم - البتّه الان عبارت آن درست یادم نیست - که اوایلى که انگلیسها وارد هند شده بودند و میخواستند بعد از دوران کمپانى هند شرقى، حکومت هند را به دست بگیرند، یکى از نایبالسّلطنههاى هند -قبل از استقلال هند، یعنى قبل از سال ۱۹۴۷، نایبالسّلطنهها بر هند حکومت میکردند- گفته بود که مسئلهی ما در هند مسلمانهایند؛ بزرگترین هدف ما بایست قلعوقمع و سرکوب مسلمانها باشد. این را آنوقت آن نایبالسّلطنه گفته بود. و شنیدهاید از گلادستون و معروف است که گفته این قرآن را باید برداشت و مانند اینها. از قدیم هم از اسلام این را احساس میکردند؛ که آن هم باز ناشى بود از چیزهایى که از اسلام دیده بودند؛ مثلاً فرض کنید قضیّهی تنباکو و قضایاى مختلفى که در همان هند و در افغانستان و در ایران و در مصر و مانند اینها اتّفاق افتاده بود. لکن مدّتى گذشته بود، غافل شده بودند، و استکبار و استعمار جهانى آن حسّاسیّت را دیگر نسبت به اسلام خیلى نشان نمیدادند؛ علّت آن هم این بود که از این طرف، اسلام چیزى از خودش نشان نداده بود، لذا آنها یک قدرى دچار غفلت شده بودند! ۶۸/۹/۷
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۳۱ ماه دسامبر سال ۱۶۰۰ م
🏴آغاز استعمارهند با تاسیس
🏴کمپانی هند شرقی بریتانیا/۳
💠رهبرانقلاب
‼️قبل از آنکه انگلیسیها در هند حکومت رسمی تشکیل بدهند و در سال ۱۸۵۷ هند رسما جزو امپراتوری انگلیس شود، زبان فارسی از طرف کمپانی هند شرقی در هند ممنوع شد و نگذاشتند این زبان به عنوان زبان رسمی باشد. وقتی زبان فارسی ممنوع میشود، خیلی طبیعی است که از جایگاه رفیع خود، بهطور قهری فرو میافتد. به تدریج در سالهای بعد هم، این مبارزه را با زبان فارسی کردند! ۷۴/۱۰/۱۶
‼️استعمار دهها سال متمادی - شاید در بعضی جاها قرنها - تلاش کرد تا آثار فرهنگ ایرانی را که در خیلی از نقاط دنیا وجود داشت، بزداید؛ مثلاً در هند این معنا کاملاً واضح است. آن وقتی که کمپانی انگلیسی هند شرقی وارد هند شد، یکی از اولین تلاشهایش این بود که زبان فارسی را کنار بزند. این زبان اردو را که ملاحظه میکنید، ابتدا رسمی کردند، برای اینکه زبان فارسی را کنار بگذارند؛ بعد خودِ زبان اردو را هم کنار زدند و زبان انگلیسی را زبان رسمی کردند! از اوایل قرن نوزدهم این کار شروع شده و تا امروز هم ادامه دارد. اگر شما امروز به هند تشریف ببرید و با مردمِ غیر طبقات پایین انگلیسی حرف بزنید، همه آن را میدانند؛ چون زبانشان است. زبان رسمی، زبان دولتی و زبان اداری، زبان انگلیسی است؛ یک روز همینها زبان فارسی بوده است؛ یعنی زبان رسمی، زبان حکومت، زبان دیوان، زبان مراسلات و احکام و قوانین، فارسی بوده است. ۷۰/۱۲/۵
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini