🗓۸ بهمن ماه سال ۱۳۴۸
🏴فوت شاگرد ادوارد براون انگلیسی
🏴روشنفکرغربزده، روحانی منحرف
🏴وزیر دارایی و حامی سلطنت پهلوی
🏴عاقدقراردادننگین نفتجنوبدارسی
🏴مخالف اصلی ملی شدن صنعت نفت
🏴روحانی خودباخته، مفسد و منحرف
🏴عامل انگلیس سیدحسن تقیزاده/۵
💠رهبرانقلاب
‼️متأسّفانه بعضیها غرب را بَزک میکنند، نمیگذارند افکار عمومی متوجه بشود که همین دولتهای ظاهرالصلاح مثل فرانسه، مثل انگلیس، در باطنشان چقدر شیطنت و شرارت وجود دارد؛ مطبوعاتچیها بینشان هست، رسانهایها بینشان هست؛ مثل تقیزاده. در دورهی طاغوت، آدمی مثل تقیزاده گفت که ایران باید از فَرقِ سر تا ناخن پا غربی بشود؛ یعنی سبک زندگی در ایران باید غربی بشود. امروز هم تقیزادههای جدید از این حرفها میزنند؛ البته به این صراحت نمیگویند اما مضمون حرفشان این است. آنهایی که افکار غربی را، سبک زندگی غربی را، روشهای غربی را، لغات غربی را به طور پیوسته در داخل، در ادبیّات ما، در افکار ما، در دانشگاههای ما، در مدارس ما تزریق میکنند، پمپاژ میکنند، اینها همین تقیزادههای جدیدند. آنهایی که پشت سر سند ۲۰۳۰ که سند برگرداندن سبک زندگی اسلامی به زندگی غربی است، میایستند، همان تقیزادههای امروز هستند؛ البتّه امروز به توفیق الهی جوانهای مؤمن ما و مردم انقلابی ما نخواهند گذاشت این تقیزادهها حرفشان به کرسی بنشیند. ۹۸/۱/۱
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۲۹ ماه ژانویه سال ۱۹۲۱
🏴انتخاب ملک فيصل اول
🏴به پادشاهی کشور عراق
🏴با كمك استعمار انگلستان
💠رهبرانقلاب
‼️وقتی جنگ جهانی اول اتفاق میافتد که با پیروزىِ جبههای که انگلیسها منجر میشود، به انگلیسها یک قدرت جدیدی میدهد و اینها میتوانند آزادانه هر کاری بکنند. میدانید که اینها در همین سالها عراق را هم فتح کردند؛ یعنی مابین سالهای ۱۹۱۴ و ۱۹۲۰؛ در واقع ۱۳۳۳ قمری تا ۱۳۳۸ قمری. اینها دربارهی عراق یک سلسله اقداماتی را شروع کردند که انسان میفهمد که این اقدامات، اولاً با پشتگرمی اینها به پیروزی در جنگ بوده، ثانیاً به دلیل تسلط بر ایران بوده است. اینها در ۱۹۲۰ توانستند عراق را قبضه کنند که «ثورةالعشرینِ» - انقلاب ۱۹۲۰ - عراقیها کاملاً سرکوب شد و اینها حکومت را به وجود آوردند. در همان سال - یعنی تقریباً در یک سال؛ حالا شاید از لحاظ ماههای میلادی یک مقداری اینور و آنور باشد - رضاخان سر کار آمده؛ در ۱۲۹۹ و در ۱۹۲۰ یا ۲۱، ملک فیصل اول در عراق سرکار آمده است و پادشاهی، کاملاً در مشت انگلیسها بود و به وسیلهی خودِ آنها در آنجا به وجود آمده؛ یعنی یک حرکت کاملاً حسابشدهی دقیقِ خوبی را انگلیسها انجام دادند! ۸۵/۲/۹
📸ملک فیصل اول و رضاخان
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۲۹ ژانویه ماه سال ۲۰۰۲ م
🗓"محور شرارت نامیدن ایران"
🏴توسطبوشرئیسجمهورآمریکادرپی
🏴طرح گفتگوی تمدنها توسط خاتمی
💠رهبرانقلاب
‼️در هر برههای که ما در مقابل جبههی دشمن انعطاف نشان دادیم و با توجیههائی عقبنشینی کردیم - مثلاً یک وقت گفتیم بگذارید بهانه را از دست دشمن بگیریم، یک وقت گفتیم بگذارید سوءظن دشمن را از خودمان زائل کنیم - دشمن مواضع گستاخانهتری علیه ما گرفته. در آن روزی که ادبیات مسئولین ما آلوده شد به حرفها و تعبیرات تملقآمیز نسبت به غرب و فرهنگ غربی، در آن روز اینها ما را «محور شرارت» معرفی کردند! چه کسی؟ آن کسی که خودش مجسمهی شرارت بود. رئیس جمهور قبلی آمریکا - مجسمهی شرارت - ایران اسلامی را «محور شرارت» معرفی کرد! این کِی بود؟ آن وقتی که ما در ادبیات خودمان، در اظهارات خودمان، حرفهای تملقآمیز نسبت به غرب و نسبت به آمریکا و اینها را تکرار میکردیم. اینها اینجوریاند. ۹۱/۵/۳
‼️انعطاف در مقابل دشمن -بهخاطر مصلحتسنجیهای موسمیای که خب ما در یک مواردی داریم- تیغ دشمنیِ او را کُند نخواهد کرد، بلکه او را گستاختر خواهد کرد؛ این هم یک تجربه است. فراموش نکنیم هر جایی که ما مقداری کوتاه آمدیم، آنها تندتر آمدند. همان رئیسجمهور شریری که خودش مجسّمهی شرارت بود -بوش دوّم در مقابل انعطافهایی که دولت وقت نسبت به او نشان داده بود، ایران را محور شرارت نامید و با افتخار ایستاد، اسم محور شرارت را روی ایران گذاشت؛ چون در مقابل او انعطافهایی نشان داده شده بود. ۹۷/۳/۲
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۲۹ ماه ژانویه سال ۱۹۹۰ م
🏴افتتاح اولین شعبه مک دونالدز
🏴توسط میخاییل گرباچف در مسکو
🏴درپی اصلاحات در جماهیر شوروی
🏴جهت نزدیکی و جذب اعتمادآمریکا
💠رهبرانقلاب
‼️من روزبهروز اجرای طرح آمریکایی فروپاشی شوروی را نوشتهام چون ماجرای عظیمی است، گورباچف وقتی سرکارآمد، یک روشنفکر بود؛ شعاری که او مطرح کرد، پروستریکا (اصلاحات اقتصادی) و گلاسنوست (اصلاحات اجتماعی) بود، با ریاست گورباچف تمجید رسانههای غربی از وی شدت گرفت تا جاییکه مجله امریکایی، گورباچف رابعنوان مرد سال معرفی کرد، این آغوش باز غرب گورباچف را فریب داد و به آنها اعتماد کرد؛ در محیط اختناق شوروی، این شعارهای پروستریکایی و گلاسنوستی بشدت فضاشکن بود. گورباچف با شعار گلاسنوستی بعداز ۷۳سال قید جواز عبور از شهری به شهر دیگر در شوروی را برداشت و اجازه آزادی بیان داد چراکه در تمام این دوران، روزنامه مهم شوروی فقط «پراودا» بود. بعداز مدتی هم سیل تبلیغات فرهنگ غربی مانند «مکدونالد» و غیره در شوروی راه پیدا کرد اما یلتسین معاون گورباچف مرتب میگفت این شتاب اصلاحات کم است لذا گورباچف او را عزل کرد؛ اما رسانههای غربی یلتسین را یک اصلاحطلب مظلوم مطرح میکردند؛ گورباچف تخریب شد و بنا شد بعداز ۷۳سال انتخابات شود و یلتسین رئیس جمهور شد! ۷۹/۴/۱۹
📸ازدحام مردم شوروی مقابل اولین شعبه مک دونالد
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۱۰ بهمن ماه سال ۱۳۵۲ ش
🏴فوت نویسنده، مطیع الدوله
🏴روشفکرغربزده محمدحجازی
💠رهبرانقلاب
‼️سطح رماننویسی روسیه و فرانسه بالاست. اما رمانهای ۷۰سال گذشته؛ از زمان حجازی و دیگران، میبینیم که واقعاً اینها بیهنرند. یعنی مایههایی دارند؛ اما به هیچ وجه، قابل مقایسهی با آنها که گفتیم، نیستند، البته رمانهای آلاحمد با واقعیتها و آن سوز دل و آن انگیزه و ایمان، انصافا سرآمد رمانهای فارسی ماست والا دیگران که نوشتند، چیزی ننوشتند. آنچه در همه این احوال و اطوار حجازی وجود دارد، ضدیت با دین و اسلام است. این آقایان حالا شدهاند پرچمدار داستاننویسی کشور! این تأسف آور نیست؟! کتاب «زیبا»ی حجازی را خواندهاید؟ این «زیبا»ی حجازی را اگر میخواهید بفهمید چیست، به خاطرات فردوست مراجعه کنید. من «زیبا»ی حجازی را سالها پیش خواندم و همین برداشت را داشتم. بعد که این کتاب خاطرات فرودست را خواندم، دیدم بله! این، چند جبهه است، که جبههی فرهنگیاش، همین محمد حجازیها هستند که پشتش انگلیس است، فراماسونری است! الان هم کسانی پول CIA را میگیرند و علیه جمهوری اسلامی فعالیت میکنند! ۷۱/۴/۲۲
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۳۰ ژانویه سال ۱۹۴۸
🏳فوت ماهاتما گاندی
💠رهبرانقلاب
‼️ماهاتما گاندی یک روحانی هندو، یک روحانی جینی و وابسته به مکتب جینیزم بود! ۵۳/۶/۳۰
‼️من شاید چهل سال پیش یا بیشتر، اولین ترجمه را از مرحوم محمد قاضی خواندم که گمان میکنم ترجمهی کتاب «مهاتما گاندی» نوشتهی رومن رولان بود. هم کتاب، کتاب بسیار ممتازی است، هم ترجمهی محمد قاضی حقاً ترجمهی برجسته و ممتازی است. ۸۸/۲/۲۴
⚠️توجه؛
🏳جینیزم؛ مکتبی عرفانی و قدیمیتر از بودیسم که پیروان آن متضمن پیمانهایی هسـتند، ازجمله: تعهد بر عدم کشتن و آزردن جانوران، خودداری از گفتار و کرداری که منجر به خشم و دروغ شود، عدم دستدرازی به اموال دیگران، حرام کردن لذات جنسی بر خود، ترک هرگونه دلبستگی اندک یا بسیار به اشیاء، اعم از جاندار یا بیجان.
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۲۷ جمادی الثانی سال ۱۱۶ق
🏳شهادت امامزاده بصیرانقلابی
🏳حضرت سلطان علی بن محمدباقر
💠رهبرانقلاب
‼️شهرستان کاشان از جمله مناطق معدودی در کشور ماست که از اوایل قرون اسلامی با محبّت اهل بیت علیهمالسّلام و شناختن حقیقت آنها معروف شد و از آغاز توانست در بین امواج متراکم و متلاطم سیاستهای اموی و عباسی، حقیقت را بشناسد. آنطوری که معروف است، امام باقر علیهالصّلاةوالسّلام فرزند خود جناب علیبنمحمّدالباقر را که در مشهد اردهال مدفون است، برای توجّه دادن مردم و پاسخگویی به احساسات ارادتمندانه آنان به ساحت اهل بیت علیهمالسّلام، به این منطقه گسیل کردند. ۸۰/۸/۲۰
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۲۷ جمادی الثانی سال ۱۳۲۰ق
🏳درگذشت مولف لؤلؤ و مرجان
🏳محدث کبیر، میرزاحسین نوری/۱
💠رهبرانقلاب
‼️از فقیهان عالی رتبه بگیرید، تا معممان و روحانیونی که در طبقات پایینتر هستند، تا برسد به یک مرثیهخوان و یک روضهخوان معمولی، که او هم در آن کاری که برعهده گرفته، باید احساس مسؤولیت بکند. اگرچه رتبهی وجودی شغل در مورد چنین کسی، به مراتب ضعیفتر از رتبهی وجودی شغل در مورد یک مدرّس عالیمقام است، لیکن این فرد هم باید احساس مسؤولیت بکند. یکوقت در جمع آقایان گفتم، شاید هم خودتان دیده باشید که محدّث عالیمقام، مرحوم آقا میرزا حسین نوری (رضوان الله تعالی علیه)، کتابی به نام «لؤلؤ و مرجان» دارند. دنبالهی اسم لؤلؤ و مرجان، این است: در شرایط پلهی اول و دوم منبر روضهخوانان. ایشان یک کتاب نوشته است که نگویند حالا ما که ادعای علم و اجتهاد و ارشاد مردم را نداریم؛ فقط روضهخوانیم! سابق که این منبرهای چند پله بود، همه نمیرفتند که آن بالای منبر بنشینند. وعاظ درجهی اول این کار را میکردند، لیکن متوسطان و پایینها، همین پلهی اول مینشستند و این حرمت را نگه میداشتند. کار خوبی هم بود، حالا هم خوب است که همین مراعاتها بشود و هر کسی حد خودش را رعایت بکند. تا همین زمانهای ما هم بود. مثلاً یک نفر که فقط مسأله میگفت، آن بالا نمیرفت. همین فرد، اگر میخواست از روی کتاب مسألهیی بگوید، یا اگر یک نفر میخواست روضه بخواند، پلهی اول و دوم مینشست. همین هم شرایطی دارد. پس، ببینید که احساس مسؤولیت باید باشد. ۶۹/۱/۴
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۲۷ جمادی الثانی سال ۱۳۲۰ق
🏳درگذشت مولف لؤلؤ و مرجان
🏳محدث کبیر، میرزاحسین نوری/۲
💠رهبرانقلاب
‼️پیش از انقلاب، روحانیونی که با دانشگاهها و محیطهای فکری جوان و احیاناً مرتبط با افکار بیگانه اتّصال داشتند، ابزاری که قدرت و زوری به آنها بدهد نداشتند. اما فضا در قبضه آنها و به دست آنها بود. در یک مسجد، یک روحانی میایستاد برای مردم حرف میزد و میدیدید کلاسهای درس در دانشگاه، تعطیل یا خلوت میشد و میرفتند پای صحبت آن آقا؛ که چهار کلمه تفسیر از او بشنوند یا شرح نهجالبلاغه او را یاد بگیرند. قبل از انقلاب، این گونه بود. ما باید این گونه خودمان را مجهّز کنیم. منبرها، این طور باید باشد. البته، این، مخصوص منبرها هم نیست. من نسبت به همه مراسم عزاداری عرض میکنم. نوحهخوانی نیز همین طور است. روضهخوانی نیز همین طور است. مرحوم حاجی نوری رضواناللَّهعلیه، کتاب نوشت درباره شرایط روضه خوان. «لؤلؤ و مرجان؛ در شرایط پله اوّل و دوم منبر روضه خوانان» اسم کتاب ایشان است. روضهخوانی هم شرایط دارد. مداحی هم شرایط دارد. نوحه سینهزنی خواندن هم شرایط دارد. باید کسانی که اینها را تهیه میکنند، میسرایند و میخوانند، مواظب باشند که درست برطبق معارف اسلامی حرف بزنند، تا این سینهزنی، این روضهخوانی و این نوحهخوانی، قدمی در راه عروج مردم بهاوج قلّه افکار اسلامی باشد. این، امروز برای ما لازم است. باید سعی کنند که از اباطیل و مطالب خلاف و کارهای ناشایسته و بعضی از کارها که وهن مذهب است! ۷۲/۳/۲۶
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۲۷ جمادی الثانی سال ۱۳۲۰ق
🏳درگذشت مولف لؤلؤ و مرجان
🏳محدث کبیر، میرزاحسین نوری/۲
💠رهبرانقلاب
‼️تقریبا صد سال پیش، مرحوم حاجی نوری، کتابی به نام «لؤلؤ و مرجان» نوشت. آن زمان، یک محدث که دلسوز، روشنفکر و آگاه بود، به فکر این بود که پله اول و دوم منبر، هرکدام شرایطی دارد؛ بیشرط نمیشود وارد این میدان شد. شاید در آن روز، روضهخوانان و مرثیهخوانان روی پله اول، و وعاظ روی پله دوم مینشستند. آن روز، آن بزرگوار مینوشت و در محدوده دید آن زمان میدید؛ اما امروز شما در یک محدوده وسیعتر میبینید و میتوانید آن را عمل بکنید: چه کسی به صورت مجاز منبر برود و مورد قبول جامعهیی که بر این کار نظارت دارد، باشد؟ چه بگوید؟ کی و کجا بگوید؟ این، به معنای نسخهنویسی و دست این و آن دادن نیست. در کشورهای اسلامی دیگر اینگونه است که مأموران دولتی چیزی را مینویسند و در اختیار امامجمعه میگذارند و میگویند این را بخوان. نه، تفکر و مطالعه و بررسی و استفاده از اساتید فن و پیشکسوتهای این میدان لازم است و باید با معیارهایی، مناسبگویی و درستخوانی، با هدف اصلاح خواندن و گفتن، انجام بگیرد. امروز در بسیاری از زمینهها ضابطه وجود دارد. خوشبختانه حوزههای علمیه و در رأس آنها حوزه مبارکه علمیه قم، در جهت سازماندهی و طبقهبندی و مراتبسازی پیش میرود. این، حرکت مبارکی است که اگرچه دیر آغاز شده، اما بالاخره شروع گردیده است. البته دشوار است و فکر و زحمت و پشتکار لازم دارد؛ اما باید بشود. آن نسلی که میخواهد از سخن دینی ما استفاده کند، اگر ما آن را پیراسته نکنیم، از ما نمیگذرد. ۷۰/۴/۲۰
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۲۷ جمادی الثانی سال ۱۳۲۰ق
🏳رحلت مولف مستدرک الوسائل
🏳محدث کبیر، میرزاحسین نوری
💠رهبرانقلاب
‼️مرحوم شیخ آقا بزرگ تهرانی (صاحب الذریعه الی تصانیف الشیعه)، از مرحوم آخوند خراسانی نقل میکند که ایشان در مجلس استفتائشان میفرمودند «هیچ فقیهی نمیتواند قبل از دیدن کتاب مستدرک حاجی نوری رحمةالله علیه فتوا بدهد.» برای اینکه فحص از معارض و حجّت و اینها، متوقّف بر این کتاب است و اصل کتاب «مستدرک»، همین «اشعثیّات» (محمد بن اشعث کوفی) است که البته بعدها از منابع و کتابهای دیگر، روایات زیادی را به آن اضافه کردند. ۷۳/۶/۲۰
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۱۱ بهمن ماه سال ۱۳۴۲
🏳سخنرانی استاد خامنهای
🏳با عنوان روحانینماها/۱
💠استاد خامنهای
‼️اگر روحانیای بوسیله پول فریب خورد و تحت الحمایه استعمار شد، این شخص مضر است، مانند ناخدای کشتی که علاوه بر خود، اهل کشتی را هم غرق خواهد کرد، روحانی حقیقی کسی است که بخدا ایمان دارد و از هیچ چیز نمیترسد و به درستی رهبری یک ملت را به عهده میگیرد! ۴۲/۱۱/۱۱
⚠️توجه؛
🏳اهمیت این سخنرانی بدان علت است که در دوره سکوت عمده علمای اسلام حتی بعضی علمای قم در برابر ظلم پهلوی در تاریخ ۱۱بهمن ۱۳۴۲ درپی سفر تبلیغی ایشان در ماه رمضان سال ۱۳۸۳ق به شهر زاهدان ایراد شده، جهت مطالعه بیشتر درباره این سخنان و حواشی آن، به کتاب شرح اسم ص۱۶۸ و کتاب خون دلی که لعل شد ص۱۰۲ الی ۱۰٩ رجوع کنید!
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini