eitaa logo
جهادتبیینی
2.5هزار دنبال‌کننده
11.4هزار عکس
0 ویدیو
454 فایل
تاریخ اسلام، ایران، جهان در کلام آیت الله‌ خامنه‌ای #نشربامنبع @mobayyen
مشاهده در ایتا
دانلود
🗓۱۴ فروردین ماه سال ۱۳۸۱ ش 🏳درگذشت استاد احمد بیرشک 🏳ریاضی‌دان و محقق تاریخ‌علم 💠رهبرانقلاب ‼️علم را باید رویانید. به‌نظر من رسانه میتواند در نهضت تولید علم و فکر و نظریه و اندیشه در زمینه‌های مختلف - چه در زمینه‌ی فنی و چه در زمینه‌ی انسانی و غیره - نقش ایفا کند. شما میتوانید خط تولید علم و فکر و نظریه را برنامه‌ریزیشده دنبال کنید؛ به بحثهای منطقی و مفید دامن بزنید؛ کرسیهای نوآوری را تلویزیونی کنید و چهره‌های علمىِ نوآورِ خوب را مطرح نمایید، خدا رحمت کند آقای احمد بیرشک را - نمیدانم شماها با ایشان آشنا بودید یا نه - پیرمرد جالبی بود. ما پیرىِ ایشان را دیدیم و درک کردیم؛ اگرچه از نوجوانی با اسم و کتابهای ایشان در مدرسه آشنا بودیم. پیرمرد در نود و چند سالگی، پُر تحرک و پُرتلاش بود. من از او خیلی خوشم میآمد. ایشان با من هم ملاقات کرده بود. از جمله چیزهایی که من از این پیرمرد دیدم و خیلی لذت بردم، این بود که چند سال قبل تلویزیون به مناسبتی با او مصاحبه کرد و گزارشگر به او گفت توصیه‌یی به جوانها بکنید. این پیرمرد مثل یک جوان، جوانها را توصیه کرد به درس خواندن و علم آموختن. من خیلی خوشحال شدم. گفتم از طرف من به‌خاطر همین دو کلمه توصیه، از آقای احمد بیرشک تشکر کنید. ببینید یک پیرمردِ معتقد به علم و پیشرفت علمی و تحرک جوانها، یک جمله حرفش میتواند یک عالم تأثیر بگذارد. به‌نظر من شما در مقوله‌ی علم، مطلقاً بی‌طرف نیستید؛ جزو مسؤولیتهای مهم شماست که باید مسأله‌ی علم را دنبال کنید! ۸۳/۹/۱۱ @Jahade_tabeini
🗓جمعه ۱۴ فروردین ماه سال ۱۳۷۷ 🏳رحلت مترجم متبحر، احمدآرام/۱ 💠رهبرانقلاب ‼️مرحوم مغفور جناب آقای احمد آرام، عضو برجسته‌ی فرهنگستان زبان فارسی و با خدمات ارزنده به معارف و ادبیات معاصر بودند، شماره آثار منتشر شده آن مرحوم و تنوع موضوعات آن و گسترش دامنه مستفیدان از آن آثار، در دل هر کسی که خدمات فرهنگی را ارجمند میدارد، شأنی والا برای پدید آورنده آن می‌آفریند و او را به تکریم از آن سرچشمه با برکت وادار می‌سازد. افزون بر این، مرحوم احمد آرام یکی از پیشروان و چیره دستان فن ترجمه در کشور ما است و حق عظیم او در ارائه‌ی ترجمه‌ی متقن و امین، ستودنی است. فراتر از همه، ایمان عمیق و معرفت روشن آن مرحوم به مبانی دین مبین و انس و ارادت او به قرآن کریم و آثار پیشوایان معصوم و رفتار مؤمنانه‌یی است که به همه‌ی خدمات علمی و فرهنگی، روح و معنویت می‌بخشد و آن را ماندگار و مبارک می‌سازد. از خداوند متعال برای آن خدمتگزار پیشکسوت دین و فرهنگ و ادب، رحمت و ثواب و آمرزش مسألت میکنم! ٧٧/١/١٨ @Jahade_tabeini
🗓جمعه ۱۴ فروردین ماه سال ۱۳۷۷ 🏳رحلت مترجم متبحر، احمدآرام/۲ 💠رهبرانقلاب ‼️هرگز خاطره‌ی نخستین دیدارم با ایشان را فراموش نمی‌کنم. طلبه‌ی جوانی بودم و از مشهد برای چند روزی به تهران آمده بودم. دلم می‌خواست با نویسندگان و مترجمانی که آثارشان را خوانده بودم، آشنا شوم. در این میان به آقای احمد آرام دلبستگی خاصی داشتم؛ برای دیدار ایشان به انتشارات فرانکلین رفتم. این نخستین دیدارم بود و ایشان مرا نمی‌شناخت؛ ولی از همان لحظه‌ی اول با گرمی ‌و خوشرویی منٍ طلبه‌ی جوان و ناشناس را پذیرفت. برای ناهار هم مرا نگه داشت و تا عصر آن روز خدمت ایشان بودیم. ۶۶/۸/۲۴ ‼️من آقای احمد آرام، آقای محیط طباطبایی و دیگران را از دیرباز میشناسم و به آنها اخلاص دارم چراکه مجموعه‌ای هستند از فکر و نظر و ذوق و سوز برای زبان فارسی؛ حدود سی، چهل سال قبل از این، من خودم وارد باب ترجمه شدم و آن چیزی که بنده را تشویق کرد که مشغول کار ترجمه بشوم و با ترجمه انس پیدا کنم، کار آقای آرام بود. در همان زمان، ایشان ظاهراً در بیروت متنی پیدا کرده بودند و آن را ترجمه کرده بودند؛ من به آن متن نگاه می‌کردم، می‌دیدم که واقعاً نوشته‌ی ایشان خیلی قوی و متین و بدون حشو و کلام زاید است؛ که انسان لذت می‌برد. ۷۰/۱۱/۲۷ @Jahade_tabeini
🗓جمعه ۱۴ فروردین ماه سال ۱۳۷۷ 🏳رحلت مترجم متبحر، احمد آرام 🏳معرفی کتاب "وعده راست" 🏳با ترجمه استاد احمد آرام/۳ 💠رهبرانقلاب ‼️بنده دو سه سال قبل از این یک نوشته فارسی خواندم که درباره عمار یاسر بود از نویسنده مصری، طه حسین، یکی دوتا هم اشتباه در آن پیدا کردم اما در کل کتاب بسیار جالبی است، کتابی است در شرح حال عمار یاسر و پدر و مادرش که آقای احمد آرام هم به فارسی ترجمه کرده و ترجمه بسیار جالبی هم هست، البته عرض کردم یکی دوتا اشتباه در آن کتاب من دیدم اما مجموعا کتاب جالبی است، این کتاب را بخوانید، ببینید چگونه از روی بصیرت و درک و شعور، ایمان در دل آنها نفوذ کرده ، نام کتاب "وعده راست" هست و این کتاب چقدر جالب تشریح میکند وضع ایمان عمار یاسر را که چگونه ایمان آورد و مجاهداتش در این راه و ایمان مادرش که اول ایمان میاورد و بعد که شوهرش را مومن میکند، غوغایی است! ۵۳/۷/۱۴ @Jahade_tabeini
🗓جمعه ۱۴ فروردین ماه سال ۱۳۷۷ 🏳رحلت مترجم متبحر، احمد آرام 🏳معرفی کتاب "اثبات وجود خدا" 🏳باترجمه مرحوم استاداحمدآرام/۴ 💠رهبرانقلاب ‼️درباره توحید کتابی هست که دو، سه نفر مترجم فاضل ایرانی ترجمه کردند و نوشته‌ی چندین نفر از نویسندگان دانشمند غیر ایرانی‌ست، به نام «اثبات وجود خدا» ـ کتاب خوبی است، بد نیست مراجعه کنید ـ چند نفر از دانشمندان علوم تجربیِ امروز می‌گویند با پیشرفت دانش، با رفتنِ در کُنهِ مخلوفات و موجودات و کشف قانون‌های منظم، ما می‌فهمیم که جهان را پدید آورنده‌ای‌ست. از بس می‌بینیم نظم وجود دارد، از بس انتظام و انضباط در کار عالم هست، می‌فهمیم که جهان را آفریدگاری هست و آفریننده‌ای. خب، پس همه‌ی موجودات عالم، بندگان او، پدید آوردگان او، همه تحت اختیار او و در قبضه‌ی قدرت اویند و انسان هم مثل بقیه‌ی موجودات دیگر. ۵۳/۷/۴ @Jahade_tabeini
🗓جمعه ۱۴ فروردین ماه سال ۱۳۷۷ 🏳رحلت مترجم متبحر، احمد آرام 🏳معرفی کتاب تفسیر‌فی‌ظلال‌القرآن 🏳باترجمه مرحوم استاداحمدآرام 🏳و استاد سید علی خامنه‌ای/۴ 💠رهبرانقلاب ‼️ازجمله ترجمه‌های دیگرم از عربی به فارسی، بخش نخست تفسیر فی ظلال القرآن (در سایه‌سار قرآن) - چاپ ششم - بود. احمد آرام تمام چاپ اول کتاب را ترجمه کرده بود، ولی مرحوم سید قطب در چاپ ششم مطالب زیادی به کتاب افزوده بود. یکی از آقایان به من پیشنهاد کرد که این کتاب را در ازای دریافت ۲۵۰۰ تومان ترجمه کنم. وضع مالی من هم در دهه‌ ۵۰ سخت بود؛ لذا این پیشنهاد را پذیرفتم. من به‌شدت تحت تأثیر این کتاب بودم و آن را با تمام احساسات و عواطف خود ترجمه کردم! کتاب خون دلی که لعل شد ص۳۸ ⚠️توجه؛ 🏳استادخامنه‌ای در سال ۱۳۴۸ ترجمه تفسیر فی ظلال القران اثر سید قطب را آغاز میکنند و مقداری از آن را در زندانهای ستمشاهی انجام میدهند و فقط تا آیه‌ی ۱۸۲ سوره‌ بقره را ترجمه میکنند چراکه باخبر میشوند این تفسیر توسط احمد آرام درحال ترجمه است لذا ترجمه خود را متوقف میکنند! @Jahade_tabeini
📆۱ رمضان سال ۶۵ قمری 🗓هلاکت‌توطئه‌گرقتل‌پیامبر 🏴محارب مولا امیرمومنان 🏴محرک‌عایشه، قاتل‌عثمان 🏴والی‌معاویةبن‌ابی‌سفیان 🏴معاند امامین حسنین(ع) 🏴موسس‌حکومت‌بنی‌مروان 🏴وزغ‌بن‌وزغ، مروان‌بن‌حکم/۱ 💠رهبرانقلاب ‼️جامعه‌ی اسلامی، جامعه‌ی امامت است. یعنی در رأس جامعه، امام است. انسانی که قدرت دارد، اما مردم از روی ایمان و دل، از او تبعیت میکنند و پیشوای آنان است. اما سلطان و پادشاه کسی است که با قهر و غلبه بر مردم حکم میراند. مردم دوستش ندارند. مردم قبولش ندارند. مردم به او اعتقاد ندارند. (البته مردمی که سرشان به تنشان بیرزد.) درعین‌حال، با قهر و غلبه، بر مردم حکومت میکند. بنی‌امیّه، امامت را در اسلام به سلطنت و پادشاهی تبدیل کردند و هزار ماه - یعنی نود سال! - در دولت بزرگ اسلامی، حاکمیت داشتند، آری! وقتی خواصِ طرفدارِ حق، یا اکثریت قاطعشان، در یک جامعه، چنان تغییر ماهیت میدهند که فقط دنیای خودشان برایشان اهمیت پیدا میکند؛ وقتی از ترس جان، از ترس تحلیل و تقلیل مال، از ترس حذف مقام و پست، از ترس منفور شدن و از ترس تنها ماندن، حاضر میشوند حاکمیت باطل را قبول کنند و در مقابل باطل نمیایستند و از حق طرفداری نمیکنند و جانشان را به خطر نمیاندازند؛ آن گاه در جهان اسلام فاجعه با شهادت حسین‌بن‌علی علیه‌السّلام - با آن وضع - آغاز میشود. حکومت به بنی‌امیّه و شاخه‌ی مروان» و بعد به بنی‌عبّاس و آخرش هم به سلسله‌ی سلاطین در دنیای اسلام، تا امروز میرسد! ۷۵/۳/۲۰ @Jahade_tabeini
📆۱ رمضان سال ۶۵ قمری 🗓هلاکت‌توطئه‌گرقتل‌پیامبر 🏴محارب مولا امیرمومنان 🏴محرک‌عایشه، قاتل‌عثمان 🏴والی‌معاویةبن‌ابی‌سفیان 🏴معاند امامین حسنین(ع) 🏴موسس‌حکومت‌بنی‌مروان 🏴وزغ‌بن‌وزغ، مروان‌بن‌حکم/۲ 💠رهبرانقلاب ‼️همه‌ی مشکلاتی که در طول تاریخ دردبار و غمبار اسلامی - از صدر اوّل اسلام - به وجود آمده است این است که این حکومت که تا سال دهم هجرت، در دست پیغمبر بوده است. بعد از آن به دست یزید میافتد! چه موقع؟ سال شصتم هجرت. فقط پنجاه سال - نیم قرن - بعد، همان حکومت ببین از کجا تا کجا میرود! آیا واقعاً از این گریه آورتر در دنیا وجود دارد؟! این، گریه آورتر از کشته شدن امام حسین است! از همه‌ی قضایای عاشورا گریه آورتر است که روزگاری و جامعه‌ای وجود داشته باشد که سابقه‌ی آن جامعه به پیغمبر و امیرالمؤمنین علیهماالسّلام برگردد، آنها بر آن جامعه حکومت کرده باشند و بعد از چند ده سال، به کسی مثل یزید برسد! بعد هم به مروان و عبدالملک و بقیه؛ و تقریباً پانصد، ششصد سال - نزدیک به ششصد سال - چنین عناصری با نام دین، حکومت کنند! البته بعد هم ناصرالدّین شاهها، رضاخانها و دیگران حکومت کردند. هر کدام از آنها برای خودشان یک یزید یا یک معاویه بودند؛ آنها را نباید خیلی هم دست کم گرفت! آنها هم همان‌طورند؛ منتها آنها به اسم دین حکومت میکردند. خلاصه کمتر مصیبتی در دنیا، این قدر بزرگ است! ۷۵/۹/۱۵ @Jahade_tabeini
📆۱ رمضان سال ۶۵ قمری 🗓هلاکت‌توطئه‌گرقتل‌پیامبر 🏴محارب مولا امیرمومنان 🏴محرک‌عایشه، قاتل‌عثمان 🏴والی‌معاویةبن‌ابی‌سفیان 🏴معاند امامین حسنین(ع) 🏴موسس‌حکومت‌بنی‌مروان 🏴وزغ‌بن‌وزغ، مروان‌بن‌حکم/۳ 💠استادخامنه‌ای ‼️الان مسئله قیام امام حسين شده یک عمل غیر قابل درس! یک عملی که باید در موزه گذاشت و تماشایش کرد و بر آن گریست. حسين بن علی اصلا با اراده خود این عمل را انجام داد تا اینکه بنشینیم اینجا و اشک بریزیم و حاجتهایمان را بخواهیم، نمیگویم امام اگر دعا کند، از خدا بخواهد، پروردگار حاجت شما را برآورده نمیکند، اینها مطالبی است در جای خود مسلم معرفت ما در حقّ حسين بن على و ائمه هدی بالاتر از این حرفها است اما به من و شما چه که حسين دارای این مقامات است! ما نباید از آن بزرگوار درس بگیریم؟ آیا واقع این قیام عظیم انجام گرفته که فقط گريه کنیم برایشان؟ وقتی ملتی از یک داستان آموزنده، آموزش نمیگیرد، فاجعه است. و آن کسانی که در طول تاریخ سعی کردند این درسها و سرمشق ها و این جملات برجسته آموزنده را بکلی پاک کنند، فاجعه آفرینان واقعی هستند. اگر چنانچه يزید بن معاويه و بعد از او مروان بن حكم و بعد از او عبد الملک مروان و بعد از او چهار پسر جلادش و بعد از آنها دیگر خلفای بنی اميه و بنی عباس هر کدام به یک صورتی کوشش کردند، سعی کردند که نام حسين را از خاطرها محو کنند و نتوانستند، من میگویم از آنها استادتر، از آنها واردتر از آنها کاربلدتر آن کسانی هستند که این واقعه را از صورت آموزش‌دهی خارج کردند! ۵۲/۱۱/۱۳ @Jahade_tabeini
🗓دوشنبه ۱۴ فروردین ماه سال ۱۳۴۶ 🏳درگذشت مجتهد مجاهد عارف بالله 🏳مروج‌مکتب‌تفکیک، مریدامام‌خمینی 🏳مرحوم‌آیةالله‌شیخ‌مجتبی‌قزوینی/۱ 💠رهبرانقلاب: ‼️در ۱۴فروردین سال ۱۳۴۶، حاج شیخ مجتبی قزوینی وفات کرد، ایشان از بزرگان کم نظیر بود، مردی شریف، عالم، مومن، عابد، زاهد، با هیبت و مورد احترام دیگر بزرگان حتی آقای میلانی بود، رحلت ایشان حادثه بزرگی بود و من از جمله کسانی بودم که به حضور در مراسم تشییع ایشان اهتمام داشتم! کتاب خون دلی که لعل شد ص۱۴۶ ‼️نزدیک محرم۱۳۴۲ امام امر کردند پیغامی برای آقای میلانی و قمی درباره مبارزه با صهیونیست و برپایی روضه فاجعه فیضیه در ماه محرم، ببرم؛ رفتم مشهد و پیغام امام را دادم اما خیلی تحویل گرفته نشد تنها کسیکه پیغام را گرفت و عکس العمل نشان داد شیخ مجتبی قزوینی بود! کتاب عبدصالح خدا (سیره سیاسی امام درکلام رهبری) ص۷۵ @Jahade_tabeini
🗓دوشنبه ۱۴ فروردین ماه سال ۱۳۴۶ 🏳درگذشت مجتهد مجاهد عارف بالله 🏳مروج‌مکتب‌تفکیک، مریدامام‌خمینی 🏳مرحوم‌آیةالله‌شیخ‌مجتبی‌قزوینی/۲ 📌برشی از کتاب شرح اسم؛ ‼️مرحوم حاج شیخ مجتبی قزوینی پس از دستگیری امام، در هجرت علما به تهران، نخستین عالمی بود که از مشهد راهی تهران شد. زمانی که امام آزاد شد و به قم بازگشت به دیدن ایشان رفت. همو که آیت الله میلانی را دهه سی به اقامت در مشهد تشویق کرد، و وقتی دید طرفدار فلسفه است با او قطع رابطه نمود، هنگام شروع نهضت به خانه اش رفت و حمایت از او را تکلیف خود دانست. یک چنین شخصیت باگذشتی بود و از بن دندان هم معتقد به مبارزه بود. آقای خامنه ای به یاد میآورد که در سال ۱۳۴۳ به خانه حاج شیخ مجتبی قزوینی رفت؛ رفت که رضایت او را برای گذاشتن امضایش پای اعلامیه ای بگیرد. آقای قزوینی اعلامیه را خواند. پسندید. گفت که امضاء میکنم، اما دیگر آقایان خواهند گفت فلان جای اعلامیه اشکال دارد و چون قزوینی امضا کرده و دیگر امکان تغییر دادن آن نیست، امضاء نخواهند کرد؛ توصیه کرد اعلامیه را ابتدا به آنان نشان دهد، کم و زیاد کند، امضاءها را بگیرد؛ نام و امضاء او پای این اعلامیه محفوظ است. حتی توصیه کرد ابتدا نزد فلان عالم نبرد؛ او امضا نمیکند و نخواهد گذاشت دیگران هم امضاء کنند! شرح اسم ص۲۰۲ @Jahade_tabeini
🗓دوشنبه ۱۴ فروردین ماه سال ۱۳۴۶ 🏳درگذشت مجتهد مجاهد عارف بالله 🏳مروج‌مکتب‌تفکیک، مریدامام‌خمینی 🏳مرحوم‌آیةالله‌شیخ‌مجتبی‌قزوینی/۳ 💠رهبرانقلاب ‼️مواظب باشید اختلاف ‌نظرها به درگیری و تشنج و ناخن زدن به چهره یکدیگر نینجامد! ما در سنت گذشته حوزه‌های خودمان داشته‌ایم که مرحوم حاج شیخ مجتبیٰ قزوینی رضوان ‌الله علیه که ملای برجسته بزرگی در مشهد بود، ضدّ فلسفه و عرفان. بنده خودم جزو ارادتمندان ایشان بودم و هستم؛ مرد واقعا بزرگی بود جزو برترین شاگردهای میرزا مهدی اصفهانی بود؛ امام بزرگوار ما هم، لُبّ فلسفه و عرفان بود؛ خب اینها خیلی با هم فاصله دارند، یعنی درست بکلی در دو قطب یک طیف قرار دارند. وقتی که مبارزات شروع شد و امام نشان داد که رهبر این مبارزه است، شیخ مجتبیٰ قزوینی با همه این اختلافاتی که داشت، بلند شد از مشهد و یک جماعتی را هم با خودش برداشت، آمدند دیدن امام در قم؛ آمدند اظهار ارادت به امام کردند. تا وقتی هم ایشان زنده بود -سال۱۳۴۶ ایشان از دنیا رفت- پای انقلاب بود، یعنی واقعا امید ما طلبه‌های مبارز آن روز در مشهد به مرحوم شیخ مجتبیٰ بود، با اینکه اختلاف سلیقه‌اش با امام اینجوری بود! ۹۸/۲/۱۸ @Jahade_tabeini
🗓۱۴ فروردین ماه سال ۱۳۶۵ 🗓رحلت آیةالله شريعتمدارى/١ 💠رهبرانقلاب ‼️آن عالِمى که توجیه‌کننده‌ی ظلم دستگاه‌هاى فاسد باشد، از خود آن دستگاه‌ها خطرناک‌تر است؛ آن روحانیّتى که اهداف استکبار را در جامعه عمل کند، زشت‌ترین و پلیدترین ایادى استکبار است؛ چون با ظاهر حق، باطن باطل را ترویج میکند. این چیزِ بسیار خطرناکى است و این آن کارى بوده که استکبار، با پول، با تطمیع، با فشار سعى کرد در طول این صد و چند ده سالِ اخیر در کشورهاى اسلامى انجام بدهد! ۶۸/۴/۴ ‼️همواره روحانیت احتیاج به اصلاحات داشته است. امام بزرگوار ما در اوایل انقلاب درباره روحانیت و لزوم وجود آن و حمله به کسانی که میخواستند ریشه روحانیت را بزنند، صحبت کردند وفرمودند در میان روحانیت کسانی هستند که ظلم است اسم روحانی بر آنها بگذاریم. بعد این مصراع را خواندند: «ای بسا خرقه که مستوجب آتش باشد». واقعاً همین‌طور است البته برای حفظ دین، ایمانِ دینی در جامعه لازم است. روحانیت خدمتگزار مردم است. نهادی کم توقّع، کم‌نصیب و کم سهم از دنیاست. بنایی بر دنیا و هدف دنیا ندارد. البته در بین روحانیون، افراد بد، ناباب و خائن بوده‌اند. امروز هم هستند، ما هم از افراد نابابی که در روحانیت هستند، خبر داریم. بعضی از آنها، دلها را خون کردند. دل امام و نیکان خود را خون کردند. اما این نباید موجب شود که سازمان و تشکیلات روحانیت زیر سؤال برود! ۷۴/۸/۱۰ 📸دیدار آیةالله شریعتمداری با شاه در حوز طالبیه تبریز، در این دیدار شاه ۱۰هزارتومان به شریعتمداری صله داد! ۱۳۲۶/۳/۶ @Jahade_tabeini
🗓۱۴ فروردین ماه سال ۱۳۶۵ 🏳رحلت آیةالله شريعتمدارى/۲ 💠رهبر انقلاب: ‼️وقتی در جیرفت تبعید بودم، نامه‌ای از جیرفت به آیة الله شریعتمداری نوشتم. چرا که ایشان مبارزان را «تندرو» خوانده بود. روش آقای شریعتمداری این بود که در اظهارات خود، هم رژیم حاکم و هم مردم را راضی کند؛ البته کفه سنگینتر اظهاراتشان، مربوط به رضایت رژیم حاکم میشد! زیرا رژیم معنی این اظهارات را میفهمید و در قبالش، موضع قاطعانه میگرفت ولی مردم را میشد با یک موضع گیری فریب داد. عبارت «تندروها» خطرناک بود زیرا اگر بر سر زبانها می‌افتاد، همه کسانی که در مسیر انقلاب و پیرو خطّ امام خمینی بودند، محکوم به تندروی میشدند. لذا نامه‌ای به او نوشتم و او را از عواقب بیان چنین اظهاراتی برحذر داشتم. به او گفتم: چنین سخنی، به رژیم بهانه میدهد تا به کشتار توده‌های مردم انقلابی به عنوان «مبارزه با تندروی»، دست بزند؛ و بار گناه این کار بر دوش شما خواهد بود؛ نگارش این نامه را به پایان بردم و آن را امضا کردم، پیش از آن که نامه را بفرستم، خبر کشتار فاجعه ۱۷ شهریور رسید. در حاشیه‌ نامه نوشتم این، سرآغاز عملیات قلع و قمع تندروها است! کتاب خون دلی که لعل شد ص۳۱۵ @Jahade_tabeini
🗓۱۴ فروردین ماه سال ۱۳۶۵ 🏳رحلت آیةالله شريعتمدارى/۳ 💠رئیس‌جمهور خامنه‌ای ‼️آن روز که مبارزه با رژیم طاغوت شروع شد، بعضی علما به امام میگفتند نمیشود با شاه در افتاد چراکه آمریکا حامی شاه است، یکبار میگفتند شما با اینکارتان حوزه را از بین میبرید و اگر از این کار منصرف نشوید مراجع علیه‌تان میشورند، بارها بعضی علما به امام اعتراض میکردند که جواب این خونها را چه کسی میدهد، میتوان به جرئت گفت و باید قبول کنیم که امام ما در طی مبارزات علیه طاغوت تنها بود! کتاب عبدصالح خدا صص۸۵و۸۶ ‼️امام بود که مردم را شناخت. من دیدم کسانی را از بزرگان که وقتی گفته میشد مردم، اخم هایشان را درهم می کردند؛ کدام مردم؟ ول کنید مردم را؛ مگر میشود به مردم اتّکا کرد؟ بله میشود! آدم های خوب، آدم های حسابی، اما این طور کم بصیرت نسبت به این خلق‌خدا، کم معرفت نسبت به عمق ارزش و شخصیت انسان. لذا آن زمانی که آنها بودند، یک قدم نتوانستند حرکت عظیم مردم را پیش ببرند و از نیروهای مردم استفاده کنند. ۶۳/۵/۱۱ @Jahade_tabeini
🗓پنجشنبه۲رمضان سال۱۳۹۴ق 🏳آغاز سلسله جلسات نظام ساز 🏳طرح‌کلی‌اندیشه‌اسلامی‌درقرآن 🏳توسط متفکر نواندیش اسلامی 🏳استادمعظم، سیدعلی خامنه‌ای/۱ 💠رهبرانقلاب ‼️من به شما که نگاه میکنم -عزیزان جوان دانشجو- مسجد کرامت و مسجد امام حسن مجتبی را به یاد میآورم؛ که آنجا هم همین شماها -شماهای سی و پنج سال قبل- مینشستید و درس تفسیر قرآن و تفسیر نهج‌البلاغه و مبانی نهضت اسلامی مذاکره و بحث میشد؛ نوشته میشد و گفته میشد. چوبش را هم میخوریم؛ هم شما میخوردید، هم ما میخوردیم. دستگاه جبارِ طاغوت، آن روز تحمل نمیکرد که یک طلبه با جمعی دانشجو بنشینند و از دین حرف بزنند؛ بخصوص که محفل دانشجوئی ما آن روز، محفل گرمی هم بود؛ محفل پُر جمعیت و متراکمی بود. البته این جمعیتهائی که امروز شما بعد از انقلاب میبینید، قبل از انقلاب در هیچ جا و به هیچ مناسبتی شکل پیدا نمیکرد؛ اما نسبت به جلسات و اجتماعات آن روز، هیچ اجتماعی شاید در کشور -اجتماع دانشجوئی- به یکپارچگی، یکدستی و تراکم اجتماع مسجد امام حسن یا مسجد کرامت که بنده آنجا درس تفسیر برای دانشجوها میگفتم، وجود نداشت. شما حالا یادآور آن خاطره‌ها برای من هستید. ۸۶/۶/۲۵ 📸طرح جلد کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن؛ چاپ ۱۳۵۴ @Jahade_tabeini
🗓پنجشنبه۲رمضان سال۱۳۹۴ق 🏳آغاز سلسله جلسات نظام ساز 🏳طرح‌کلی‌اندیشه‌اسلامی‌درقرآن 🏳توسط متفکر نواندیش اسلامی 🏳استادمعظم، سیدعلی خامنه‌ای/۲ 💠رهبرانقلاب ‼️در رژیم گذشته، آن وقتی که کار خیلی بر ما سخت میشد و من در مسجد کرامت یا مسجد امام حسن مشهد سخنرانی میکردم، مطلبی را که فکر میکردم دانستن آن برای نظام و رژیم به شدت مضر است، بدون اینکه اندک اشاره‌ای به دستگاه مطلقا به دستگاه بکنم، مطرح میکردم. هیچگونه و کنایه‌ای هم به دستگاه نمیزدیم، مثلا فرض کنید آن زمان میگفتیم حکومت علوی. اگر میگفتیم حکومت اسلامی، حساس میشدند. میگفتیم نظام علوی یا كأنه حکومت علوی. در بحثهای آن وقتِ من، از این گونه تعابیر پر بود. دیلم را میدادیم زیر ریشه دستگاه تا آن را با یک فشار بیرون بکشیم. ملتفت نبود؛ چون به تنه او، هیچ گونه برنمیخورد. ۱۳۷۱/۴/۸ ‼️درباره مسئله ولایت، در ماه رمضان صحبت کرده‌ام آن کسانیکه میتوانند آن بحثها را بشنوند، حتما بشنوند تا معنی ولایت را بدانند. ما ولایت را خلاصه کرده‌ایم در یک حال و سوز و گدازِ از روی بی‌توجهی و ناآگاهی بی‌ثمر و بی‌حاصل، به این میگوییم ولایت، در حالیکه ولایت مهمترین اصل دین است، ولایت، پیوستگی بطور بارز و نمایان، و جدایی از باطل باز بطور بارز و نمایان است! کتاب شرح نهج البلاغه استاد خامنه‌ای، منشور حکومت علوی ص۲۰۶ ۵۳/۹/۲۲ 📸طرح جلد کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن؛ چاپ ۱۳۵۹ @Jahade_tabeini
🗓پنجشنبه۲رمضان سال۱۳۹۴ق 🏳آغاز سلسله جلسات نظام ساز 🏳طرح‌کلی‌اندیشه‌اسلامی‌درقرآن 🏳توسط متفکر نواندیش اسلامی 🏳استادمعظم، سیدعلی خامنه‌ای/۳ 💠رهبرانقلاب ‼️من در مشهد یک بحثى کردم در باب ولایت، یک برداشت جدیدى از کلمه‌ى ولایت و مسأله‌ى ولایت که ماه رمضان بود و بحث‌هایى براى جوان‌ها مى‌کردیم آن وقت‌ها راجع به توحید و نبوت و چه و از جمله ولایت، یک بحث قرآنى خیلى خوب و کاملى بود بعد هم چاپ شد یعنى؛ خلاصه‌اش هم یک جایى چاپ شد، اصل سخنرانی‌ها هم بعد از انقلاب درآوردند چاپ کردند. یک عده‌اى در مشهد جنجال علیه من به راه انداختند که چرا در زیر کلمه‌‌ی ولایت فلانى این حرف‌ها را زده در حالى که این منکر به معناى انکار آن ولایتى که آنها مى‌گفتند که نبود، آنها مى‌گفتند ولایت یعنى محبت. خب ما محبت ائمه را که قبول داریم؛ ولایت یعنى اعتقاد به امامت على. این را که ما قبول داشتیم یک چیزهایى علاوه‌ى بر اینها ما از کلمه‌ی ولایت پیدا کرده بودیم. من آیات ولایت را در قرآن جمع کردم؛ آیاتى که در آن کلمه‌ى ولایت بکار رفته است «هنالک الولایة لله» مثلاً فرض کنید و آیات متعددى را، از این کلمات یک برداشت جدیدى از کلمه‌ى ولایت را من عرضه کردم مطرح کردم. خب این باید مغتنم شمرده بشود. در عالم پزشکى اگر یک نفرى بیاید فرض بفرمائید درباره‌ی حصبه یک ایده‌‌ی جدیدى را مطرح کند که اضافه‌ى بر معلومات قبلى باشد با او چه جورى رفتار مى‌کنند؟ خب احترامش مى‌کنند، تکریمش مى‌کنند! ۶۷/۷/۱۳ 📸طرح جلد کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن؛ چاپ ۱۳۶۰ @Jahade_tabeini
🗓پنجشنبه۲رمضان سال۱۳۹۴ق 🏳آغاز سلسله جلسات نظام ساز 🏳طرح‌کلی‌اندیشه‌اسلامی‌درقرآن 🏳توسط متفکر نواندیش اسلامی 🏳استادمعظم، سیدعلی خامنه‌ای/۴ 💠رهبرانقلاب ‼️من قبل از انقلاب مدتی در مشهد سخنرانی داشتم جوانان بسیاری برای گوش دادن به سخنرانی من می‌آمدند. این سخنرانیها بعد از نماز مغرب و عشاء بود. (درپی مبحث ولایت کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن) خبر میدادند که فلانی گرایش سنّی پیدا کرده است! بعد دیدند این کم است؛ گفتند این گرایش وهابی پیدا کرده است، این اخبار به گوش من می‌رسید. آدمهای مغرضی نبودند، بلکه جاهل بودند. عده‌ای از من میخواستند که برخوردی داشته باشم. من در سخنرانی میگفتم: وقت ندارم و نمیخواهم به این منازعات بپردازم. پرداختن به منازعاتِ سخنانی از این قبیل که شما سنی شده‌ای؛ شیعه نیستی و من هم بخواهم شیعه بودن خود را اثبات کنم، بیهوده است؛ مهم نبود عده‌ای شیعه بودن مرا باور کنند یا نکنند. من کار دیگری داشتم؛ کاری که همه عشق و زندگی مرا تشکیل میداد. میخواستم معارف عمیق اسلامی را به نسلی که در اختيار و در دسترس من بود منتقل کنم و این کار مؤثر واقع شد. همین کارها بود که ذره ذره جمع شد و در سراسر کشور، گفتمانی انقلابی به وجود آورد! کتاب مسجد رهبری ص۲۵۶ دیدار با علمای اهل سنت ۸۱/۱۲/۶ 📸طرح جلد کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن؛ چاپ ۱۳۶۸ @Jahade_tabeini
🗓پنجشنبه۲رمضان سال۱۳۹۴ق 🏳آغاز سلسله جلسات نظام ساز 🏳طرح‌کلی‌اندیشه‌اسلامی‌درقرآن 🏳توسط متفکر نواندیش اسلامی 🏳استادمعظم، سیدعلی خامنه‌ای/۵ 💠رهبرانقلاب ‼️من چند سال قبل به مشهد رفته بودم؛ یکی از رفقای قدیمی ما که پای بحثهای خصوصی و عمومی ما خیلی بوده است، نواری به من داد و گفت خواهش می‌کنم شما این نوار را همینطور که در ماشین نشسته‌اید، گوش کنید. گفتم خیلی خب. نوار را گذاشتم، دیدم او در سخنرانیهای دوره‌های طولانی من گشته است و از هر کدام تکه‌ای را انتخاب کرده که در آن، تصویر آینده و وعده به آینده و حکومت علوی وجود دارد و از من میخواهد بپرسد الآن هم همان تصویر را در ذهن دارید؟ البته اِشكال او وارد نبود. من، بعد خودش را دیدم و به او گفتم این اشکال وارد نیست. الآن هم اگر بخواهم در آن مقام حرف بزنم، همان حرفها را میزنم و حرفم عوض نشده است. بنده یک ماهِ رمضان در مسجد امام حسن مشهد سخنرانی مستمر سی جلسه‌ای داشتم، آن زمان به ضبط سخنرانیها خیلی اهمیت داده نمیشد؛ اما استثنائا همهٔ این سی سخنرانی ضبط شده است. این سخنرانیها منبع خوبی برای مچ‌گیری ماست! در آن سخنرانیها راجع به توحید، امامت، ولایت، نبوت و سایر مباحث اساسی بحث شده است که الآن هم آنها را تأیید می‌کنم. اینها پایه های فکری برای ایجاد یک نظام اسلامی بود؛ اگرچه ما آن موقع امیدوار نبودیم که نظام اسلامی شش، هفت سال دیگر محقق شود. می‌گفتیم اگر ۵۰ سال دیگر هم ایجاد نشود، بالاخره پایه‌های فکریش اینهاست. آن کار، جهت دادن به فکر نسل جوان آن روز بود. ۸۱/۴/۴ 📸طرح جلد کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن؛ چاپ ۱۳۷۷ @Jahade_tabeini
📆۴ رمضان سال۵۳ قمری 🗓هلاکت زیاد بن ابیه لعین 🏴والی فارس، کوفه و بصره 🏴هتاک به امامین حسنین 🏴قاتل ۱۳هزار نفر از شیعه 🏴پدر آقازاده مفسد،عبیدالله/۱ 💠استادخامنه‌ای ‼️معاويةبن‌ابی‌سفیان، یک مرد زنازاده معروف را که آوازه‌ی زنازادگی‌اش در آفاق پیچیده بود و تشت رسوایی‌اش از بام بلند افتاده بود، یعنی زيادبن ابيه را - زیاد پسر پدرش؛ پدرش کیست؟ خدا میداند. برای اینکه دروغ نگفته باشیم، میگوییم زیاد بن ابیه؛ پسر باباش! بعضیها میگفتند زیادبن‌سميه است، زیاد پسر سمیه خانم؛ که مسلَّم، از شکم سمیّه بیرون آمده بود، اما چه کسی آنجا کاشته بود، معلوم نبود - معاویه، زیاد بن سميّه را گفت که برادر من است؛ دلیل اینکه برادر من است، این است که پدر من ابوسفیان با مادر او زنا کرده! وقاحت را ببینید! بی‌شرمی را ببینید! از کجا میگویی زنا کرده؟ شاهد عادل داری؟ فلان بن فلان شراب فروش، خودش دلال قضیه بوده،‌ رفت بالای منبر شهادت داد که من خودم ابوسفیان را آوردم، چنین شد، چنان شد و چنین گفت؛ اینها را روی منبر گفت، خب یک قانون بود. در حالی که اسلام میگوید فرزند زنازاده متعلق به پدر طبیعی‌اش نیست؛ اگر آن زن شوهر دارد، فرزند زنازاده مال آن شوهر است، مال آن بستر است. کتاب منشور حکومت علوی، شرح نهج‌البلاغه توسط استاد خامنه‌ای ص۹۰ ۵۳/۶/۲۲ @Jahade_tabeini
📆۴ رمضان سال۵۳ قمری 🗓هلاکت زیاد بن ابیه لعین 🏴والی فارس، کوفه و بصره 🏴هتاک به امامین حسنین 🏴قاتل ۱۳هزار نفر از شیعه 🏴پدرآقازاده‌مفسد، عبیدالله/۲ 💠رهبرانقلاب ‼️آیا این درست است که تا در یک گوشه، مختصر نابسامانی‌ای به عقیده و سلیقه کسی پیدا شود، بنا کند اعتراض و اشکال کردن!؟ تا یک مشکل در اداره‌ای برایش پیدا شد، یا یک مأمور دولتی، چپ نگاهش کرد، یاوه بسراید که: حالا هم مثل زمان فلان است!؟ این، ناشی از عدم معرفت نعمت خدا نیست!؟ یا خدای ناکرده، ناشی از انکار نعمت خداست؟ این جفا نیست به این حرکتِ به این عظمت!؟ مگر وقتی حکومت درست شد، موازین حکومت موازین کاملی شد؛ در سراسر این حکومت همه کارها درست خواهد بود!؟ از کجا چنین چیزی ثابت شده است!؟ در زمان امیرالمؤمنین، که مثال عدل و تقواست - دیگر شما از امیرالمؤمنین که کسی را عادلتر و با تقواتر سراغ ندارید - مگر حُکّامی که بر ولایات مسلط بودند و خود حضرت فرستاده بود، همه ابوذر و سلمان بودند!؟ خیر! چهار نفر مثل ابوذر و سلمان و عمار و فلان داشت. مابقی، آدمهای عوضی بودند. تاریخ را بردارید نگاه کنید! یکی از استانداران امیرالمؤمنین «زیادابن ابیه» است که بر منطقه وسیعی حاکم بود. بسیاری از این قبیل، در اطراف و اکناف بلاد اسلامی بودند. این چه توقّع بی‌جایی است که اگر یک رئیس، یک قاضی، یا مسؤول بخش خاصی از کشور، از تشکیلات حکومت اسلامی، پایش را کج بگذارد، آن آقایی که با او مواجه می‌شود، فوراً شروع می‌کند به اصل نظام اسلامی، اصل جمهوری اسلامی، اهانت کردن! این ناشی از چیست؟ ناشی از نشناختن قدر جمهوری اسلامی است. ۷۲/۵/۵ @Jahade_tabeini
🗓۳ ماه‌رمضان سال۴۱۳ق 🏳درگذشت فقیه و متکلم 🏳استادالفقهاء،شیخ مفید 💠پیام رهبری به کنگره 🔷هزاره‌ی شیخ مفید؛ ‼️این‌جانب بر آنم که با طرح نکته‌ی مهمی درباره شخصیت علمی شیخ عظیم الشأن مفید، خود را در کار بزرگ دسته‌جمعی شما شریک سازم و در نمایش چهره‌ی نورانی این مرد قرون و اعصار سهیم گردم. این نکته درباره‌ی «جایگاه مفید در خط سیر تفکر علمی تشیع در دو زمینه‌ی کلام و فقه» است و من به کمک قرائن قابل اعتمادی از گفته‌ها و نظرات علمی و آثار مکتوب خود آن بزرگوار یا از گفته‌های کسانی که درباره‌ی آن بزرگمرد سخن گفته‌اند - از شاگردان یا مترجمان او - بدان قانع شده‌ام. آن نکته در عبارتی کوتاه این است که: شیخ مفید در سلسله‌ی علمای امامیه، فقط یک متکلم و فقیه سر آمد و برجسته نیست، بلکه فراتر از این، وی مؤسس و سرحلقه‌ی جریان علمی رو به تکاملی است که در دو رشته‌ی کلام و فقه، تا امروز در حوزه‌های علمی شیعه امتداد یافته و با وجود برکنار نماندن از تأثرات تاریخی جغرافیایی و مکتبی، ویژگیهای اصلی و خطوط اساسی آن همچنان پابرجاست مانده است. تبیین و اثبات این نکته از آن‌جا اهمیت مییابد که این جریان علمی، در دوران متصل به زندگی شیخ مفید تا نزدیک به نیم قرن پس از درگذشت او، به چنان تحول و تکامل سریع و شگرفی نائل گشته که در برابر آن، نقش تأسیسی شیخ مفید مورد غفلت قرار گرفته است! ۷۲/۱/۲۸ ⚠️توجه؛ 🏳پیشنهاد میشود متن کامل پیام رهبری درباره شخصیت علمی شیخ مفید را با دقت مطالعه کنید! ↙️لینک مطلب https://farsi.khamenei.ir/message-content?id=2662 @Jahade_tabeini
🏴بمناسبت شهادت روحانی جهادی 🏴توسط عامل پلید و سفاک وهابی 💠امام خمینی ‼️درود بر حاملان امانت وحی و رسالت، پاسداران شهیدی که ارکان عظمت و افتخار انقلاب اسلامی را بر دوش تعهد سرخ و خونین خویش حمل نموده‌اند. سلام بر حماسه سازان همیشه‌ جاوید روحانیت که رساله علمیه و عملیه خود را به دم شهادت و مرکب خون نوشته‌اند و بر منبر هدایت و وعظ و خطابه ناس از شمع حیاتشان گوهر شب‌چراغ ساخته‌اند. افتخار و آفرین بر شهدای حوزه و روحانیت که در هنگامه نبرد رشته تعلقات درس و بحث و مدرسه را بریدند و عقال تمنیات دنیا را از پای حقیقت علم برگرفتند و سبک‌بالان به میهمانی عرشیان رفتند و در مجمع ملکوتیان شعر حضور سروده‌اند. سلام بر آنان که تا کشف حقیقت تفقه به پیش تاختند و برای قوم و ملت خود منذران صادقی شدند که بند‌بند حدیث صداقتشان را قطرات خون و قطعات پاره‌پاره پیکرشان گواهی کرده است و حقاً از روحانیت راستین اسلام و تشیع جز این انتظاری نمی‌رود که در دعوت به حق و راه خونین مبارزه مردم خود، اولین قربانی‌ها را بدهد و مهر ختام دفترش شهادت باشد! ۶۷/۱۲/۳ @Jahade_tabeini
🗓 ۱۷ماه فروردین سال۱۲۹۹ 🏳قیام شیخ محمد خیابانی 🏳علیه دولت وثوق الدوله 🏴درپ قرارداداستعماری ۱۹۱۹ 💠رهبرانقلاب ‼️مرحوم شیخ محمد خیابانی مخالف قرارداد وثوق‌الدوله بود و در تبریز یک تنه علیه آن ایستاد. در تهران، عمال حکومت ضعیف با یک قرارداد، امور مالی و امور نظامی کشور را دودستی تقدیم کردند به انگلیسیها. تبریزیها ایستادند. مرحوم خیابانی و دیگران در مقابل این قضیه بود که ایستادند و آن حوادث عجیب تبریز پیشآمد کرد. ۸۵/۱۱/۲۸ ‼️تاریخ مجالس اول مشروطه، بسیار عبرت آور است و واقعاً یکایک ملت ایران، برای اینکه بدانند جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی به این کشور و این ملت چه داده است، باید آن گذشته را بخوانند. تا ندانیم چگونه بوده‌ایم، نخواهیم دانست که امروز چه در اختیار داریم. در آن چند سال اولیه، تا وقتی که هنوز مجلس، آن مجلسِ تحت نفوذ سلطان و سردار و دوله و سلطنه و سفارتخانه خارجی نبود، مجلسی بود که با وجود ابتدایی بودن، تأثیر خود را در اوضاع کشور میگذاشت. هر جا که اندکی نشانه سلطه خارجی بود، آن مجلس، باقدرت تمام میایستاد. اولتیماتوم روس بود، مجلس ایستاد. استقراض از خارجیها بود، مجلس ایستاد. قرارداد وثوق‌الدوله بود، مجلس ایستاد. امثال مدرّس‌ها در آن مجلس، کم و بیش بودند. آنهایی هم که گذشتِ زمان نشان داد نمیتوانند همیشه مدرّس باقی بمانند و مثل مدرّس باشند، در سایه حضور مردانِ مستقلِ‌ّ با ایمانی از قبیل مدرّس، خیابانی و امثال آنها، یک حالت واقعىِ مردمی به آن مجلس دادند. ۷۳/۳/۱۱ @Jahade_tabeini