🗓۹ ماه ژوئن سال۶۰۸م
🏳فوت نرون کلادیوس
🏳امپراتور سفاک روم
💠رهبرانقلاب
‼️آنوقتی که پیغمبر مبعوث شد و خدای متعال نبی اکرم را مبعوث به رسالت کرد، دنیا تاریک بود؛ وَ الدُّنیا کاسِفَةُ النّورِ ظاهِرَةُ الغُرور؛ جهان بشریّت در تاریکی بود، مشحون و سرشار از غرور بود. غرور یعنی فریب نفْس؛ انسان خودش را در یک وضعی تصوّر کند و توهّم کند، و در واقع اینجور نباشد؛ دنیا در یکچنین وضعی بود. قرآن هم فلسفهی وحی الهی را این قرار میدهد، بشریّت را از ظلمات خارج کند، وارد نور کند. خب، ظلمات آن دوره تا حدود زیادی در تاریخ منعکس است؛ چه در خود محیط جزیرةالعرب و مکّه و آن حولوحوش که خرافه بود، جهل بود، بیرحمی بود، خشونت بود، بیعدالتی بود، زورگویی بود، زندگی پست بود، گرسنگی بود؛ و چه در دنیای متمدّن آن روز. شما اگر نگاه کنید به دو نقطهی اساسی تمدّن بزرگِ آن روز، یعنی ایرانِ آن روز و روم، این تاریکی و ظلمت را در آنجا هم مشاهده میکنید. در این دو امپراتوری هم خرافات بود، ظلمات بود، تبعیض بود، بیعدالتی بود، بیرحمی نسبت به ضعفا بود. در ایران پادشاهی که به نام عدالت معروف است -همین انوشیروانی که معروف به عادل است- در یکروز چندین هزار انسان را به قتل رساند به عنوان اینکه اینها مثلاً مزدکی هستند، دین دیگری دارند؛ چندهزار نفر را در یکروز از بین برد؛ این یک نمونه است. در امپراتوری روم، پادشاه -این نِرون معروف- مادرش را کشت، همسرش را کشت، شهر را آتش زد. اینجوری بودند، اینها مخصوص جزیرةالعرب نبود؛ همهی دنیا اینجوری بود. در یکچنین شرایطی خورشید اسلام طلوع کرد. ۹۶/۲/۵
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۸ ماه ژوئن سال۲۰۰۰
🏴هلاکت کیم روزولت
🏴رئیسبخشخاورمیانهCIA
💠رهبرانقلاب
‼️عزیزان من! سیاست در دنیای امروز از هنر استفاده ناشایسته میکند. اگر بگوییم نمیکند، دلیل بیاطلاعی است. نه فقط امروز استفاده میکند، بلکه از سابق استفاده میکرده است. چند روز پیش سندی از اسناد منتشر شده وزارت خارجه امریکا درباره جریان کودتای ۲۸ مرداد را ترجمه کرده و برای من آوردند. البته به هنگام وقوع این حادثه، سن من زیاد نبود چیزهای اندکی یادم هست؛ اما از زبانها بسیار شنیدهام و در آثار هم زیاد خواندهام؛ ولی به این تفصیل هیچجا وجود ندارد. آنهایی که خودشان دستاندرکار این جریان بودند، این اسناد را نوشتند و برای وزارت خارجه و سازمان سیا فرستادند. این اسناد متعلق به امریکاییهاست. آن بخش مورد توجه من این است: «کیم روزولت» میگوید وقتی ما به تهران آمدیم، یک چمدان بزرگ پُر از مقالههایی که نوشته شده بود و باید ترجمه میشد و در روزنامهها به چاپ میرسید، و نیز کاریکاتورهایی را با خودمان آوردیم! فکرش را بکنید، دستگاه CIA امریکا برای ساقط کردن حکومتی که منافع آنها را تأمین نمیکرد؛ حکومتی که به آراء مردم متکی بود، برخلاف همه حکومتهای دوران پهلوی، تحت عنوان اینکه ممکن است پشت پرده آهنین شوروی برود، از همه ابزارها از جمله از ابزار هنر علیه آن استفاده کرد. اتفاقا دو، سه سال پیش نیز ایتالیاییها کتابی نوشتند که به فارسی هم ترجمه شده است؛ آنجا هم به وجود بخش هنری سازمان سیا و فعّالیتهای گوناگونش اشاره شده است. سیاست، اینگونه از هنر استفاده میکند. شما در اینجا میخواهید چه کار کنید؟! ۸۰/۵/۱
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۵ ماه ژوئن سال۲۰۰۴
🏳هلاکت رونالد ریگان
🏳رئیسجمهور آمریکا
💠رهبرانقلاب
‼️اوایل جنگ ابزارهای مادی ما کم بود؛ پول نداشتیم، سلاح نداشتیم، تجربه نداشتیم، سازماندهی نداشتیم، نیروی مسلّح کارآمد نداشتیم، ابزارهای جنگی نداشتیم؛ و دشمن ما - چه دشمنی که در صحنهی جنگ با ما میجنگید، یعنی رژیم بعثی صدّام؛ و چه دشمنی که پشت سر او قرار داشت، یعنی همین آمریکا و ناتو و شوروىِ آن روز - اینها در اوج قدرت و توانایی بودند. همین دولت آمریکا آن روز در زمان ریگان یکی از دولتهای توانا در عرصههای سیاسی و نظامی در دنیا بود، و ما در تهیدستی و فقر و تنگدستی قرار داشتیم، امّا نتوانستند با ما کاری بکنند. ۱۳۹۲/۰۸/۱۲
‼️ما در شکست دشمن شک نداریم؛ بنده هیچ تردیدی ندارم. هرکسی که با معارف اسلامی آشنا باشد میداند که: اِن تَنصُرُوا اللهَ یَنصُرکُم، وَ لَیَنصُرَنَّ اللهُ مَن یَنصُرُه؛ وَ مَا النَّصَرُ اِلّا مِن عِندِ الله، اینها مسلم است و در این تردیدی نیست. میدانیم که شکست میخورند؛ میدانیم که سرنوشت رئیسجمهور کنونی هم بهتر از سرنوشت اَسلافش -بوش و نئوکانها و دوروبریهای ریگان و بقیّه- نخواهد بود؛ این هم مثل همانها در تاریخ گم خواهد شد و جمهوری اسلامی سربلند باقی خواهد ماند؛ در این هیچ تردیدی نداریم. ولیکن طبق سنّت الهی، یک وظایفی بر عهدهی ما است؛ هرگز این نتیجهی قطعی که پیشرفت و نصرت الهی نسبت به جمهوری اسلامی است، نباید ما را از وظایفمان غافل کند. یک وظایفی بر عهدهی ما است که اگر این وظایف را انجام ندهیم، نمیتوانیم به آن نتایج مطمئن باشیم؛ باید وظیفهمان را انجام بدهیم! ۹۷/۳/۲
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۹ ژوئن سال ۱۸۷۰
🏳فوت چارلز دیکنز
🏳رماننویس انگلیسی
💠رهبرانقلاب
‼️اینکتاب (داستان دوشهر) دربارۀ یکانگلیسی است که به فرانسه میرود و آنجا ماجراهایی دارد! ۹۸/۲/۹
‼️در دنیا شاید بخشی از بهترین آثار سینمایی دنیا اقتباس از نوشتهها و متنهای فاخر است؛ از رمانهای فاخر و نوشتههای فاخری که قبل از آنها نوشته شده. از روی آنها میسازند. ما هم باید همین کار را بکنیم، باید این متنهای فاخر را تهیّه کنیم، بر اساس این متنها فیلم به وجود بیاید، تئاتر روی صحنه برود و از این قبیل. بنابراین کار مهمّی است. حالا در داخل کشور من شنیدم که مثلاً فرض کنید آثار نویسندههای خارجی مثل ویکتور هوگو یا چارلز دیکنز را روی صحنه میبرند، تئاتر اجرا میکنند. خیلی خب، کاری بکنیم که نوشتههای ما هم در جاهای دیگر دنیا -اوّل در خود اینجا، بعد در جاهای دیگر دنیا- به صورت تئاتر روی صحنه برود و از آنها فیلم ساخته بشود؛ یعنی همّت را باید این جوری بگذاریم روی تولید متنهای فاخر! ۹۹/۶/۳۱
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
📆 ۹ ماه ژوئن سال ۱۹۳۰م
🗓درگذشت سر توماس آرنولد
🏳مولف دعوت بسوی اسلام/۱
💠رهبرانقلاب
‼️در اوایل قرن ۱۴هجری، یک نویسنده انگلیسی بنام سر توماس آرنولد کتابی نوشته که البته مطالب استعماری هم دارد؛ اما اصلِ فکر کتاب و مضمون اصلی آن، که از عنوانش هم پیداست عنوان عربی آنکه بنده هم نسخهی عربیاش را دیدم «الدعوة الی الاسلام» است میخواهد بگوید اسلام دین دعوت است، نه دین شمشیر. میخواهد بگوید اسلام در این مناطق دنیا، با دعوت پیش رفته است. بنابراین این کارها که تا به حال میشده؛ امّا امروز ما به عنوان جمهوری اسلامی و سازمان تبلیغات اسلامی میخواهیم چهکار کنیم؟ ۷۲/۲/۶
‼️در هند، بزرگترین اثر اسلامی، کتاب «سر توماس آرنولد» است -همین کتاب «الدعوه الی الاسلام» - که عربی است و اخیرا به فارسی هم ترجمه و چاپ شده است. این کتاب، کتاب خوبی است و بنده نمیخواهم این کتاب را رد و طرد کنم، اما هنر بزرگش اینستکه میخواهد تلویحا جهاد اسلامی را یک چیز درجه دو قلمداد کند و لذا ایده این کتاب این است که اسلام با دعوت پیش رفته، نه با شمشیر؛ که این حرف خوبی است، اما اینقدر در این ایده پیش میرود که اصلا جهاد اسلامی در این کتاب یک چیز تقریبا درجهی دو و یک چیز بیخود و احیانا زائد به نظر میآید. این حاصل کار اسلامی است در این کتاب! تازه سرتوماس آرنولد یکی از کسانی است که به عنوان یک طرفدار جدی اسلام شناخته شده و استاد اقبال است و اقبال جزو شاگردهای اوست! ۶۴/۱۲/۱۹
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۹ ژوئن سال ۱۹۳۰ م
🏳فوت سر توماس آرنولد
🏳مولف دعوت بسوی اسلام
🏳استاد علامه اقبال لاهوری/۲
💠رهبرانقلاب
‼️خوب است اشاره کنم به هوشیاری این مرد بزرگ، علامهی اقبال، که علیرغم علاقهی شدید که به سرتوماس آرنولد دارد، رگهی سیاسی را در کار علمی او مورد غفلت قرار نمیدهد. این نکته را آقای جاوید اقبال در شرح حال پدرشان نوشتند -که یک جلد آن به فارسی ترجمه شده و من دیدهام- اقبال به دوست خودش، سید نظیر نیازی، که سرتوماس آرنولد را یک اسلامشناس میداند، نهیب میزند و میگوید: «چه اسلامشناسی؟ تو کتاب الدعوه الی الاسلام او را میگویی؟ او برای دولت بریتانیا کار میکند» ؛ و بعد اقبال به آن دوست خودش میگوید: «من وقتی در انگلیس بودم، آرنولد به من گفت کتاب تاریخ ادبیات ادوارد برون را ترجمه کنم و من نخواستم این کار را بکنم، چون دیدم این کتاب آمیختهی به اغراض سیاسی است.» حالا شما ببینید این برداشت اقبال از کتاب ادوارد برون است و برداشت ادبای ما -دوستان ادوارد برون، آن کسانی که افتخار میکردند که رفیق و دوست ادوارد برون باشند- ببینید برداشت آنها چیست! و من نمیخواهم حالا اسم بیاورم از این شخصیّتها، چون بالاخره شخصیت ادبی و شخصیت فرهنگی هستند، اما بسیار سادهدل و ناآگاه و غافل از آن هدفهای سیاسی؛ درحالیکه اقبال، آن مرد هوشمند و مصداق «المؤمن کیّس» ، رگههای سیاست خبیث استعماری را در لابلای کار توماس آرنولد و ادوارد برون میشناسد و میبیند؛ و این نشاندهندهی عظمت اقبال است. ۶۴/۱۲/۱۹
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۲۰ خرداد ماه سال ۱۲۶۱
🏳درگذشت فقیه بصیر گمنام
🏳آیةالله سیدحسین کوهکمری
💠استاد خامنهای
‼️مرحوم سیدحسین کوه کمری تُرک، مرد جلیل القدری بود؛ آن کسی که خودش یک استادی بود، شاگردهایی داشت و روی منبر که میرفت، برای صد نفر، دویست نفر سیصد نفر درس میگفت. وقتی شیخ انصاری برای اول بار وارد نجف شد برای چهار پنج نفر درس میگفت؛ او وقتی که یک روزی آن گوشه مسجد نشسته بود و منتظر شاگردهایش بود که بیایند، برحسب اتفاق درس شیخ را استراق سمع میکرد، دید شیخ، مرد ملایی است، با همه شاگردهایش پاشد رفت پای درس شیخ نشست؛ آوازه سیدحسین کوه کمری در زمان شیخ انصاری به قدری زیاد بود در نجف و در حوزه علمیه نجف که همان طور که عرض کردم معادل شیخ و رفیق شیخ و همراه شیخ محسوب میشد، اما خود با رغبت و اختیار تن به شاگردی شیخ داده بود! ۵۳/۶/۲۲
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۲۰ خرداد ماه سال ۱۳۴۹ ش
🏳شهادت مجتهد مجاهد بصیر
🏳آیةالله سیدمحمدرضا سعیدی
💠رئیسجمهور خامنهای
‼️مرحوم آیةالله سعیدی، یک آقای سید مؤمن مبارز فاضلی بود که در این خطی که امروز شما به آن میگویید خط جمهوری اسلامی و شما پاسدارش هستید و من مأمور دولتی اش هستم و دیگری کارمندش است و دیگری کارگرش است، داشت کار میکرد و میزد برای اینکه این کار انجام بگیرد، میزد برای اینکه حکومت پهلوی از بین برود، حکومت اسلامی سرکار بیاید و امام که آن روز در نجف بود و تبعید بود، با عزت و با شوکت برگردد و مقاصد خودش را در ایران اعمال کند؛ برای این کارها داشت حرکت میکرد. در سال ۱۳۴۹ هم این آدم را گرفتند بردند زندان، و سر یک هفته ده روز هم آنجا شهیدش کردند. به نظر شما آقای سعیدی مغلوب است یا غالب؟ پیروز است یا خاسر؟ آنچه او میخواست شد دیگر؛ مگر نشد؟ بالاخره آن مرگی که آن روز سراغ او آمد، اگر زنده بود هم بالاخره یک جور سراغش میآمد، مثل اینکه سراغ همه ما می آید؛ پس کار فوق العاده ای انجام نگرفت که کسی مرد یا کسی شهید شد. مرحوم آقای آسید محمدرضا سعیدی - آیت الله سعیدی - هم اگر زنده بود، بالاخره یک جوری میچشید مرگ را. ده سال قبل چشید اما آنچه میخواست، آن شد؛ این مهم است. پس پیروز شد! ۶۱/۴/۱۱
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۲۰خردادماه سال۱۳۸۶
🏳رحلت مجتهد مجاهد
🏳آیةالله سيدحسن قمی
💠رهبرانقلاب
‼️رحلت عالم مجاهد، مرحوم مغفور آیت الله آقای حاج سید حسن طباطبائی قمی رضوان الله تعالی علیه را به حضرات علماء اعلام و حوزه علمیه مشهد مقدّس و به عموم مردم انقلابی و با ایمان آن شهر شهید پرور، و بخصوص به علاقمندان و ارادت ورزان آن مرحوم و بالاخص به بازماندگان مکرّم ایشان و بیت رفیع طباطبائی قمی تسلیت عرض میکنم. سالیان درازی از عمر با برکت این فقیه مجاهد در راه مبارزه با رژیم طاغوت گذشت و بیانات پر شور ایشان گرمابخش نیروهای مبارز بود. رنج و محنت زندان و تبعید نتوانست در عزم راسخ آن بزرگوار خلل وارد آورد و تا لحظه ی پیروزی انقلاب تلاش ایشان را متوقف سازد، از خداوند متعال علوّ درجات و حشر با اولیاء مکرّمین را برای ایشان مسالت میکنم! ۸۶/۳/۲۰
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۱۱ ذیالقعده سال ۱۴۸ ق
🏳ولادت مولانا الرضاء(ع)
💠رهبرانقلاب
‼️یک جمله درباره امام بزرگوار و عالِم آل محمّد حضرت علىّبنموسیالرّضا (علیه آلاف التّحیّة و الثّناء) عرض بکنیم. مقامات معنوی و روحانیّت این وجودات مقدّسه، حقیقتاً از درک عقلانی ما هم بیشتر است، چه برسد به توصیف زبانىِ ما؛ لکن در مقابل چشم ما و چشم تاریخ، زندگی این بزرگواران یک درس عملی و جاودان و غیرقابل انکار است. اگر ما در مواردی به زندگی ائمّه (علیهمالسّلام) میپردازیم، سیاستهای آنها را، تدبیرهای آنها را، شرح حال آنها را مورد تکیه قرار میدهیم، نه به این معنا است که این بخش، اهمّ و اعظم بخشهای زندگی آن بزرگواران است؛ نه، آن عالَم معنا و آن قرب الیالله و آن معرفت و محبّتی که موج میزند در آن دلهای بینظیر، یک داستان دیگری است. لکن آنچه جلوی چشم ما است، زندگی این بزرگواران است که باید از آنها درس گرفت! ۹۲/۶/۲۶
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۱۱ ژوئن ۳۲۳ پیش از میلاد مسیح
🏳اسکندر(الکساندر)مقدونی سفاک/۱
💠رهبرانقلاب
‼️اگر تقوا و تزکیه در کسی پیدا شد، او در حقیقت آزاد است و او میتواند بر قدرتهای بزرگ عالم هم پیروز بشود. این داستان معروف دیوجانس حکیم (فیلسوف یونانی) را شاید بسیاری از شما شنیدید که: اسکندر مقدونی - که فاتح بخش عظیمی از دنیای زمان خودش بود - با تبختر از راهی عبور میکرد همه در مقابل او تعظیم میکردند، دید یک مرد ژندهپوش فقیری در سر راه نشسته و به او اعتنائی نکرد. پرسید این کیست؟ رفتند نزدیک، دیدند مرد فقیر ژولیدهای است که هیچ اعتنائی به اسکندر نمیکند. گفت او را آوردند، پرسید چرا به من احترام نکردی؟ او در جواب گفت که من نباید به تو احترام کنم؛ زیرا تو غلامِ غلامان منی. اسکندر تعجب کرد. گفت تو مگر دیوانهای، به کسی مثل من غلام میگوئی، آن هم غلامِ غلامان تو! گفت: تعجب نکن ای اسکندر! زیرا که تو اسیر شهوت و غضب خود هستی و شهوت و غضب در دست من اسیرند. این آن انسان آزاد است که اگر شهوت و غضب او، تمایلات نفسانی او در دست او اسیر بودند و او اسیر شهوت و غضب نبود، آن وقت او قویتر است از هر آن کسی و هر آن تشکیلاتی که دارای قدرت مادی باشد، اما اسیر و بردهی تمایلات نفسی خود باشد. و لذا در تاریخ هم وقتی شما نگاه کنید، میبینید حکما و دانشمندان و انبیا و اهل معرفت علیرغم ضعفهای ظاهریشان و نداشتن قدرت بر اسکندرها و کوروشها و بقیهی سلاطین و جهانگیران عالم، پیروز شدند؛ در زمان خود پیروز نشدند، اما در تاریخ پیروز شدند. ۶۵/۱۰/۱۹
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۱۱ ژوئن ۳۲۳ پیش از میلاد مسیح
🏳اسکندر(الکساندر)مقدونی سفاک/۲
💠رهبرانقلاب
‼️نفاق، فقط در قبال باور دینى نیست بلکه در قبال همهى باورهاى برجسته و پذیرفتهى انسانى و اجتماعى هم هست. امروز در قبال ادّعاى طرفدارى از انسان، یک نفاق عظیمى در دنیا وجود دارد و همیشه وجود داشته. در قبال طرفدارى از محرومین و تودههاى مردم، بیشتر فاتحین در طول تاریخ ادّعا میکردند که براى مردمى که سرزمین آنها را غصب کردهاند و تصرّف کردهاند ارمغانهایى آوردهاند؛ یعنى به آنها علاقهمندند. البتّه همهى فاتحین این جور نبودند؛ بعضى هم صریح میگفتند که آمدهایم شما را به بردگى بگیریم، که این البتّه ناشى از جهالت بود؛ آن فاتحى که داراى معرفت بود، داراى پیچیدگى بود این جور برخورد نمیکرد. اسکندر مقدونى که از مقدونیّه -یعنى از سرزمین فرهنگ دوران باستان- آمده بود به ایران، نمیگفت آمدهام شما را به بردگى بگیرم؛ یک ارسطویى را هم بغل دست خودش برداشته بود آورده بود، میگفت آمدهام به شما بیاموزم. همهى ایران را به آتش کشید، تا خلیج فارس و دریاى عمّان هم پیش رفت، سالهاى سال هم اینها در این کشور ماندند امّا ادّعایشان ادّعاى طرفدارى از فرهنگ و معرفت و بشریّت و مفاهیم عالى انسانى بود؛ عیناً همان برخوردى که امروز اروپایىها با مردم دنیا دارند، و شکل شبیه به امروز را، در قرن نوزدهم و در دوران شروع استعمار، با کشورهاى تحت استعمار داشتند؛ نفاق؛ اسم این نفاق است. ۷۰/۸/۲۲
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini