🗓۲۴ اردیبهشت سال ۱۳۶۴
🏳درگذشت مترجم نامدار
🏳سیدعلینقیفیضالاسلام/۲
💠رهبرانقلاب
‼️درباره ترجمههاى نهج البلاغه ترجمهاى مثل فيضالاسلام، از لحاظ ترجمهى كلمهبهكلمه خوب است، يعنى به لغت مراجعه كرده و دقّت و وسواس به خرج داده؛ اما برداشتهايش، برداشتهاى كاملا درستى نيست؛ پس در ترجمه هم اثر گذاشته؛ يعنى شما وقتى نگاه كنيد، از ترجمهاى كه ايشان كرده، بوى يك كتاب زيباى شيواى مترقّى آن چنانى را، استشمام نميكنيد! ۹۵/۴/۱۱
‼️دو سه تا كار به نظر من فورى و ضرورى است، يكى يك ترجمهى فارسى خوب از نهجالبلاغه است؛ من البته از آنچه كه انجام گرفته كم و بيش مطلعم و نميخواهم نسبت به زحمات ارجمندى كه براى برگردان نهجالبلاغه به فارسى انجام گرفته تغافل كنم يا به چشم بىقدرى خداى نكرده به آنها نگاه كنم. در يك كنگرهى ديگر هم - كه سه سال پيش ظاهراً تشكيل شده بود، يكى از كنگرههاى نهجالبلاغه كه بنده توفيق پيدا كردم و شركت كردم - از عالم جليل آقاى فيضالاسلام كه اول بار اين كتاب را به فارسى ترجمه كرد و در اختيار مردم قرار داد، و نهجالبلاغه براى اولين بار به گوش مردم يك صداى آشنايى شد تشكر كردم و باز هم تشكر ميكنم. همچنين از چند نفر نويسندگان محترمى كه روى نهجالبلاغه به عنوان ترجمه يا خلاصهگيرى يا بيان محتواى اين كتاب شريف كارهايى انجام دادند، تشكر مىكنم. لكن ميخواهم عرض بكنم جاى يك ترجمهى كامل و همهجانبه براى نهجالبلاغه مثل جاى يك ترجمهى كامل و همهجانبه براى قرآن در جامعهى ما همچنان خالى است؛ و اين به نظرم مايهى سرشكستگى ماست! ۶۳/۱/۲۶
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۲۴ اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۲
🏳رحلت عالم جلیلالقدر گمنام
🏳آیةالله سیدعزالدین زنجانی
💠رهبرانقلاب
‼️رحلت عالم جلیلالقدر مرحوم آیت الله آقای حاجآقا عزّالدّین حسینی زنجانی رضواناللهتعالیعلیه را به عموم ارادتمندان ایشان در مشهد و زنجان و به علمای اعلام و حوزههای علمیه و بهطور ویژه به آقازادگان محترم و بیت مکرّم ایشان تسلیت میگویم. این بزرگوار که از عالمان برجسته و ذیفنون به شمار میرفتند، از زنجان و نیز دوران اقامت طولانی در مشهد مقدس، کانون توجّه فرزانگان و اصحاب اندیشه و هنر نیز قرار داشتند و محفل گرم هدایت و افادهی ایشان محل حضور طبقات گوناگون بود. خداوند متعال بر علوّ درجات این عالم جلیل بیفزاید و بازماندگان را مشمول اجر و فضل خود قرار دهد. ۱۳۹۲/۲/۲۵
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۲۲ ماه شوال سال ۱۱۱۲ قمری
🏳رحلت استادالفقهاءوالمحدثین
🏳فقیه ، ادیب و محدث گمنام
🏳شاگردبرجسته علامه مجلسی
🏳علامه سیدنعمةالله جزایری/۱
💠رهبرانقلاب
‼️مرحوم سید نعمةالله جزایری یک شخصیت گمنام است، گمنام از این جهت که اگر چه مرحوم سیّد نعمتاللّه جزائری با دو کتاب معروف است: زهر الرّبیع و انوار نعمانیّه، لکن شأن مرحوم سیّد نعمتاللّه خیلی بالاتر از اینها است. ایشان، هم فقیه بودند ــ فقیه ماهری است مرحوم سیّد نعمتاللّه ــ و هم محدّث خبیر و متوسّعِ در کتابهای اخبار بودند، هم ادیب بودند. جالب اینجا است که خانوادهی اینها یک خانوادهایاند که علاوهی بر فقاهت و حدیث، اهل ادب و لغت و اینها هستند؛ مرحوم سیّد نورالدّین ــ پسر ایشان ــ کتاب معروف فروق اللّغات را نوشته که فقط یک کتاب لغت نیست، معنایش تسلّط کامل بر لغت عربی است؛ نوهی ایشان هم مرحوم سیّد عبداللّه جزائری است؛ یعنی سه نسلْ پشت سرِ هم جزو علمای برجسته و معروفند، در حوزههای علمیّه شناخته شده هستند. البتّه هر سه بزرگوار اخباریاند؛ مرحوم سیّد عبداللّه بیشتر، سیّد نعمتاللّه و سیّد نورالدّین کمتر؛ لکن مرحوم سیّد نعمتاللّه با اینکه اخباری است، به آراء و نظرات اصولیّین توجّه دارد و کتابی هم ایشان دارد - من حالا اسم کتاب یادم نیست - (بنظرم کتاب "منبع الحیاه فی اعتبار قول المجتهدین من الاموات" باشد) در لزوم رجوع به کتب فقها؛ که مراد ایشان از فقها، طبعاً فقهای اصولی هستند. ایشان مرد بزرگی است! ۹۱/۱۲/۱۰
📸مزار مرحوم سیدنعمةالله جزایری، پلدختر لرستان
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۲۲ ماه شوال سال ۱۱۱۲ قمری
🏳رحلت استادالفقهاءوالمحدثین
🏳فقیه ، ادیب و محدث گمنام
🏳شاگردبرجسته علامه مجلسی
🏳علامه سیدنعمةالله جزایری/۲
💠رهبرانقلاب
‼️آثار و تألیفات ایشان زیاد است. حالا جنابعالی فرمودید حدود شصت تألیف؛ من حالا آن طور که در ذهنم بود، میدانستم ایشان حدود سی چهل تألیف دارند؛ که در بین اینها شروح مهمّ کتب اربعهی ما هست - یعنی ایشان شرح تهذیب دارد، شرح استبصار دارد، بهنظرم شرح کافی دارد - شرح بسیاری از کتابهای صدوق را دارد - مثل توحید صدوق و مانند اینها. یعنی یک شخصیّت بسیار برجستهای است ایشان در تبحّر و احاطهی بر حدیث شیعه؛ و همراه با نگاه دقیق فقهی، نه فقط حدیث. ایشان شاگرد علّامهی مجلسی است. خب، علّامهی مجلسی مرد خیلی بزرگی است، یعنی کسی نگاه کند به بیانهایی که ایشان در بحار - در ذیل روایات - دارد، میفهمد که این مرد هم فقیه است، هم متکلّم است، هم اهل عقلیّات است. مجلسی خیلی بزرگ است، منتها فقط به حدیث معروف شده؛ در حالی که اینجور نیست. ایشان محدّث هم هست - خب کتاب حدیث ایشان، بحارالانوار، کتاب بزرگی است - لکن فقیه متکلّم صاحبنظر است گاهی اوقات ایشان یک آراء بسیار برجستهای در مسائل کلامی و عقلی - در ذیل روایات - دارد که اینها خیلی برجسته است. مرحوم سیّد نعمتاللّه شاگرد یک چنین کسی است، شاگرد مرحوم علّامه مجلسی. شاگرد فیض ظاهراً، به نظرم ایشان شاگرد فیض هم بوده است. به هر حال شخصیّت برجستهای است! ۹۱/۱۲/۱۰
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۲۲ ماه شوال سال ۱۱۱۲ قمری
🏳رحلت استادالفقهاءوالمحدثین
🏳فقیه ، ادیب و محدث گمنام
🏳شاگردبرجسته علامه مجلسی
🏳علامه سیدنعمةالله جزایری/۳
💠رهبرانقلاب
‼️کتاب زَهرُ الرّبیع ایشان با اینکه یک کتابی است که در حوزههای علمیّه به عنوان یک کتاب فکاهی معروف شده، لکن نشاندهندهی این است که فقهای ما، بزرگان ما، علمای ما، در عین کارهای عمیق علمی و فقهی به این جور مسائل هم توجّه داشتند. یعنی ایشان در اوّل زهر الرّبیع میگوید که دیدم طلبهها احتیاج دارند به یک تفنّنی و تفکّهی، این کتاب را برای آنها نوشتم؛ این کتاب را برای آنها نوشتم؛ حالا ما اینجا خشک بنشینیم، تا یک کسی آن طرف یک شوخیای کرد فوراً به ما بربخورد! اینجوری نبودند علمای ما؛ آن هم عالمی مثل سیّد نعمتاللّه که اخباری و متصلّب است دیگر؛ امّا این چیزها را هم داشتند. به نظر من این تفنّن علمای گذشتهی ما خیلی مهم است؛ به هر حال به نظر ما شخصیّت برجستهای است مرحوم سیّد نعمتالله. خاندان ایشان، خاندان علماند، بحمدالله تا امروز هم این خاندان، خاندان علم بودهاند، و امیدواریم همیشه همینجور باشد. و تجلیل از ایشان تجلیل از علم است و تجلیل از معارف الهیّه است؛ این بزرگواران معرفی بشوند خیلی خوب است. بخصوص اگر بتوانید، کتابهای ایشان را تحقیق بکنید، چاپ کنید. انوار نعمانیّه مکرّر چاپ شده البتّه، آن کتاب کتاب معروفی است، لکن کتابهای دیگر ایشان در دسترس نیست، یعنی کمتر توجّه شده به کتابهای حدیثی ایشان و شروحی که ایشان بر احادیث نوشتند که لازم است توجه شود! ۹۱/۱۲/۱۰
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۲۴ اردیبهشت سال ۱۲۷۰
🏳لغو امتیاز تنباکو بافتوای
🏳میرزای شیرازی بزرگ/۱
💠رهبرانقلاب
‼️دشمن را بایستی شناخت. هم دشمن را باید شناخت، همه بدانند که هدف دشمن -گاهی میگویند که هدف ما علی خامنهای است، ولی دروغ میگویند- هدفشان ملّت ایران است، هدفشان ایران اسلامی است، هدفشان نظام اسلامی است. اگر با فلان زیدی، با فلان عمروی، با فلان دستگاهی و سازمانی هم دشمنی میکنند، بهخاطر این است که احساس میکنند این مثلاً سینه سپر کرده، ایستاده؛ باید پس بزنند او را؛ وظیفهی ما این است که ما کشور را مقاومسازی کنیم. قدرت کشور چهجوری بالا میرود؟ اینها حرفهایی است که باید روی آن فکر کنیم و برنامهریزی کنیم؛ این برنامهریزی به عهدهی همه است؛ به عهدهی مسئولین هست، به عهدهی سیاستمداران هست، به عهدهی حوزههای علمیّه هست، به عهدهی دانشگاههاست، عناصر اقتدار برای کشور چه چیزهایی است؟ من چند موردش را میشمرم: یکی ایمان اسلامی است، ایمان دینی است. ایمان دینی جزو مهمترین عناصر مقاومت و تحرّک این کشور است؛ مال امروز هم نیست، از ۱۳۰ سال، ۱۴۰ سال پیش به اینطرف، هر حرکتی در این کشور انجام گرفته است که اثرگذار، جریانساز و مؤثّر بوده است، عنصر ایمان دینی حرف اوّل را در آن میزده است. شما از قضیّهی تنباکو شروع کنید، قضیّهی تنباکو که یک حرکت عظیم مردمی در کشور بود، عنصر دینی داشت؛ مرجع تقلید حکم کرد، مردم بر طبق حکم او بهخاطر ایمان دینی عمل کردند و یک خیانت بزرگ را که برای سالهای متمادی پدر این ملّت را درمیآورد، از سر این ملّت دور کردند! ۹۵/۱۰/۱۹
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۲۴ اردیبهشت سال ۱۲۷۰
🏳لغو امتیاز تنباکو بافتوای
🏳میرزای شیرازی بزرگ/۲
💠رهبرانقلاب
‼️ما در طول تاریخ تشیع، بخاطر عدم آگاهی علما از حقایق جریانات دنیا، خیلی ضربه خوردیم؛ بخصوص در ۲۰۰سال اخیر که دنیا شکل جدیدی پیدا کرد و استعمار پدید آمد و سیاستها عوض شد و دولتهای اروپایی وارد میدان سیاست جهانی شدند و به کشورهای اسلامی تعرض کردند اما هرگاه ما عالِم دین و تقىّ و باهوش و زرنگ و دقیقی مثل میرزای شیرازی و شیخ انصاری داشتیم، از شر دشمن محفوظ میماندیم و برنده بودیم! ۶۸/۴/۲۰
‼️استعمار انگلیس در قضیه تنباکو، یک چیز مهمی را احساس کرد و آن این بود که در ایران اسلامی، دژهای مقاومت یکی اسلام است و یکی ایمان مذهبی مردم است و دیگری روحانیت است، از آن روز برنامه دشمنان ملت شروع شد برای اینکه ایمان اسلامی مردم را از بین ببرند و روحانیت را از میان مردم برچینند! ۶۴/۲/۲۷
‼️اگر کسی به تاریخ این قرن اخیر و حول و حوش آن مراجعه کند، خواهد فهمید که مبارزه با روحانیت، از دوران قاجار به ویژه از زمان ناصرالدین شاه شروع شد. وقتی دیدند که روحانیون با امتیازات خارجی مانند امتیاز «رویتر» و امتیاز «تنباکو» مخالفت میکنند؛ با فسق و فجور روزافزون و استبداد دستگاه قاجار مبارزه میکنند؛ با ورود اروپاییهای بیقید و شرط، به کشور ایران مبارزه میکنند؛ هم خودشان فهمیدند و هم اروپاییها به آنها فهماندند که اگر بخواهید راحت زندگی کنید، باید این طبقه را از میان بردارید. ۷۲/۱۱/۱۷
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۲۴ اردیبهشت سال ۱۲۷۰
🏳لغو امتیاز تنباکو بافتوای
🏳میرزای شیرازی بزرگ/۳
💠رهبرانقلاب
‼️قضیهی تاریخی تحریم تنباکو، که سرآغاز یک مبارزهی مردمی و آگاهانه بر علیه تسلط غرب بود، با نام میرزای شیرازی مطرح است؛ که اگر همان حرکت میرزای شیرازی (رضوان الله علیه) ادامه پیدا میکرد و سیاستمداران و نخبگان کشور همان خط را دنبال میکردند، سرنوشت ایران غیر از آن چیزی میشد که اتفاق افتاد؛ ولی خب، استعمارگرها از غفلتها و از طمعها استفاده کردند، آمدند وسط، خط را قطع کردند! ۹۰/۲/۳
‼️میرزای شیرازی؛ آن عالم بزرگ تاریخ روحانیت و پرچمدار یک مبارزهی پُرمغز و پُرمعنا علیه مراکز فساد و کانونهای طغیان و انحراف است. حرکت میرزای شیرازی - که برخلاف بسیاری از حوادث صدوپنجاه سال اخیر، متأسفانه هنوز کار درست و کاملی دربارهی آن نشده است - یک حرکت ذوابعاد و پُرمعنا و بسیار پُربرکت بوده است. آن یک سطری که میرزای شیرازی نوشت و آن روز بساط کمپانی انگلیسی را از ایران برچید و سلطهی استعماری را موقتاً از کشور قطع کرد، یک مبارزهی چند جانبه بود: مبارزهی با استعمار و نفوذ خارجیها در این کشور بود. در چند سال آخر عمر ناصرالدین شاه - سالهای اول قرن چهاردهم؛ یعنی از سال ۱۳۰۰ به بعد - کار دربار ناصرالدین شاه، امتیاز دادن به این دولت و آن دولت، این کمپانی و آن کمپانی، و گرفتن پول و فروختن مملکت شده بود؛ مثل امتیاز رویتر و همین امتیاز تنباکو و غیره! با آن حرکت عظیم میرزا و آن فتوای کوبنده، جلوی این انحصارها و امتیازها و دخالتهای خارجی هم گرفته شد. ۷۰/۱۲/۱۴
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۲۴ اردیبهشت سال ۱۲۷۰
🏳لغو امتیاز تنباکو بافتوای
🏳میرزای شیرازی بزرگ/۴
💠رهبرانقلاب
‼️من نمیدانم شما چقدر از تاریخ معاصر اطّلاع دارید و چقدر آن را خواندهاید. چقدر خوب است که شما در تابستان که قدری فراغت پیدا میکنید، واقعاً برنامهریزی کنید و قدری از تاریخ معاصر، از جمله همین قضیه تنباکو را مطالعه کنید. کتابهایی هم درباره این موضوع نوشته شده که مناسبت است آنها را بخوانید. البته مطالعه کتابهای امین را میگویم. بعضیها هستند که چون پای روحانیت و دین در میان است، از عنادی که با دین دارند، حاضر نیستند به افتخار به این بزرگی اعتراف کنند و آن را مطرح نمایند
این آقای روشنفکری که به عنوان معروفترین پیامآور روشنفکری و روشنگری در ایران مطرح بود - یعنی همین میرزا ملکم خان - خودش دلّال قضیه «رویتر» بود! در همین انحصار معروف تنباکو - که میرزای شیرازی، مرجع تقلید وقت، آن را تحریم کرد و جلوِ این معامله زیانبار را گرفت - میرزا ملکم خان خودش دلّال آن بود! واقعاً یکی از دلّالیهای عمده میرزا ملکم ارمنی، همین قضیه «رژی» بود که دربار هم آن را قبول کرد. این آدم میخواهد در ایران پیامآور روشنفکری باشد؛ یعنی مردم را به آینده، به تجدّد و نوگرایی دعوت کند؛ ببینید مردم چه از آب درمیآیند! ۷۷/۲/۲۲
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۲۴ اردیبهشت سال ۱۲۷۰
🏳لغو امتیاز تنباکو بافتوای
🏳میرزای شیرازی بزرگ/۵
💠رهبرانقلاب
‼️در قضیهی تحریم تنباکو که میرزای شیرازی از سامره دستور دادند، جزو اولین نقاطی که مردم پاسخ دادند، علمای بزرگ آذربایجان - مرحوم حاج میرزا جواد مجتهد و دیگران - پاسخ دادند و مردم آمدند توی میدان، تبریز بود؛ که کمر استعمار را در یک دورهای، در یک برههای شکست! ۸۹/۱۱/۲۷
‼️در همین ۲۰۰ سال اخیر، ۱۵۰ سال اخیر وقتی که نگاه میکنیم، آذربایجان یک منطقهی جریانساز بوده است. یک وقت هست که کسی به یک ماجرایی ملحق میشود، یک وقت کسی در یک ماجرا، جریان ایجاد میکند، تحوّل ایجاد میکند، در ایجاد آن جریان و تداوم آن جریان تأثیرگذاری میکند؛ تبریز و آذربایجان از این قبیل بوده است. از دورهی فتوای تحریم تنباکوی مرحوم میرزای شیرازی که مرحوم حاج میرزا جواد مجتهد که یکی از برجستگان علمای تبریز و خانوادهی معروف مجتهد و مجتهدی هستند در این منطقه اثرگذار بودند؛ خب، میرزای شیرازی در سامرّا بودند؛ اگر علمای بلاد ایران مثل میرزای آشتیانی در تهران و ایشان در اینجا و بعضی از علمای دیگر در مناطق دیگر نبودند، این فتوا همهگیر نمیشد و آن اثر مطلوب را نمیگذاشت. اینجا مرحوم حاج میرزا جواد تبربزی در این زمینه فعّال وارد میدان شدند. ۹۹/۱۱/۲۹
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۲۵ اردیبهشت ماه
🏳بزرگداشت فردوسی/۱
💠رهبرانقلاب
‼️در زبان ما لغات جعلی فارسی در برههای از زمان، وارد این زبان شد که اصطلاحا به آنها لغات دساتیری گفته میشود، این که ما بیاییم لغتی را جعل کنیم و بگوییم این لغت، لغت فارسی اصیل است و به عنوان میراث گذشته، آن را جا بیندازیم و آن را وارد زبان فارسی کنیم - درحالیکه میراث گذشته نیست - این، خیانت به زبان فارسی است. خصوصیاتی که من بر روی آن تکیه میکنم، این است که زبان امروز ما، همان زبانی است که بزرگان شعرِ ما به کار میبرند. مسألهی نثر جداست. ما میبینیم که بین نثرهای قرن چهارم و پنجم و ششم و سپس مقلدین اینها در دورههای بعد و حتی دورهی قاجار و آنچه که زبان امروز ماست، انصافا فاصله زیاد است؛ به طوری که انسان گاهی گمان میبرد که شاید زبان آن روز ایران، اینها بوده است و اگر شعر فردوسی و سعدی و حافظ نبود که انصافا زبان امروز ماست؛ ما قضاوت دیگری میداشتیم. وقتی شما شعر فردوسی را نگاه میکنید، ابیات فراوانی وجود دارد که اگر بخواهید آن مضمون را امروز بیان کنید، بهترین تعبیری که پیدا میکنید، همان تعبیری است که فردوسی در شاهنامه آورده است و بهتر از آن، هیچ تعبیری پیدا نمیکنید. البته نمیتوانم بگویم آنطور انشا میکنیم؛ چون امروز چنان قریحهای را کمتر سراغ داریم؛ لیکن برای کسی که آن را میداند، به غیر این نمیشود چنین معنایی را بیان کرد. واقعا فوقالعاده است. ۷۴/۱۰/۱۶
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۲۵ اردیبهشت ماه
🏳بزرگداشت فردوسی/۲
💠رهبرانقلاب
‼️واژهسازی برای زبان و پیش بردن و ترقی دادن زبان، یک امر بسیار مهم است. به نظر من، هنر بزرگ کسانی مثل سعدی یا حافظ یا فردوسی این است که هفتصد سال پیش یا هزار سال پیش، طوری حرف زدند که ما امروز وقتی که آن سخنان را باز میگوییم، اصلاً احساس غربت و وحشیگری نمیکنیم؛ اصلاً زبان، زبان امروز است؛ یعنی حقیقتاً میشود گفت که هزار سال جلوتر از زمان خودشان حرف زدند. باید زبان را پیش برد؛ یعنی همچنانکه آنها جلوتر از زمان خودشان حرکت کردند، ما هم باید حرکت کنیم! ۷۰/۱۱/۲۷
‼️فردوسی، خدای سخن است؛ او زبان مستحکم و استواری دارد و واقعاً پدر زبان فارسی امروز است؛ او دلباخته و مجذوب مفاهیم حکمت اسلامی بود؛ شاهنامه را با این دید نگاه کنید. البته بعضیها زردشتیمسلکند، بعضیها هم زردشتیمسلک نیستند. آنهایی که زردشتیمسلکند، خوششان میآمد که به زردشتیگری تظاهر کنند و چیزی دربارهی فردوسی بگویند؛ اما حقیقت قضیه که این نیست. این شاهنامهی فردوسی در مقابلمان است. شما خیال میکنید که اگر در شاهنامهی فردوسی چیزی برخلاف مفاهیم اسلامی وجود داشت، اینقدر در جوامع اسلامی جا میافتاد؟ شما میدانید که در این نسلهای گذشته، مردم ما چهقدر دینی بودهاند. در کدام خانه و کدام ده و کدام محله، شاهنامه نبود یا خوانده نمیشد؟ همه جا میخواندند و منافاتی هم با مفاهیم اسلامی نمیدیدند! ۷۰/۱۲/۵
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini