جهادتبیینی
🗓سالروز آغاز رسالت پیامبر اعظم 🏳و دعوت به توحید و نفی شرک/۱ 💠مقاله استاد خامنه ای با عنوان 🏳روح توحی
🗓بمناسبت چند سالروز مهم
🏳نزول قرآن بر قلب پیامبر
🏳و آغاز رسالت و حاکمیت
🏳آغاز دعوت به شریعت اسلام
🏳آغاز قیام حضرت علیه طاغوت
🏳اقامه اولین نماز در جهان
🏳اظهار ایمان امیرالمومنین
🏳اعلام وصایت امیرالمومنین
🏳و آغاز قیام سیدالشهداء
🏳از مدینه به مکه، کوفه و...
📲۲۰پست درکانال جهادتبیینی
⚠️توجه؛
🏳مطالعه مطالب از تصویر پیوست!
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۹ بهمن ماه سال ۱۳۱۵
🏳درگذشت مرجع مجاهد
🏳استاد الفقهاء و المراجع
🏳موسس حوزه علمیه قم
🏳آیةالله عبدالکریم حائری/۱
💠رهبرانقلاب
‼️از صد سال پیش به این طرف، هر حرکت اصلاحی، مبارزه اجتماعی و سیاسی و هر تحوّل بزرگی در ایران اتفاق افتاده است، یا رهبران آنها روحانی بودهاند و یا روحانیت جزو رهبران آنها بوده است. تاریخ در مقابل ماست. دشمنان روحانیت در طول شصت سال اخیر، هر چه علیه روحانیت تلاش کردهاند، نتوانستهاند این موضوع را انکار کنند؛ چون متن تاریخ است. اوّلین ندای مشروطه از حلقوم علمای بزرگ بیرون آمد. در قضیه تنباکو، امتیازات دوران ناصرالدّین شاه، ملی شدن صنعت نفت و مبارزه با رژیم پهلوی که منتهی به نهضت عظیم اسلامی و تشکیل جمهوری اسلامی شد نیز چنین بوده است. دشمن، این تاریخ را میداند. وقتی تشکیلاتی به نام دین و روحانیت شناخته شده، با مرکزیت و مسؤولیت مشخّص و ریاست کسانی که جز با تقوا ممکن نیست به ریاست برسند، وجود دارد، کار دشمن سخت میشود.
ممکن است دشمنان، مراجع بزرگ تقلید را گاه از لحاظ علمی تخطئه کنند؛ اما از لحاظ تقوایی نمیتوانند. مرحوم آیتاللَّه بروجردی و مرحوم آیتاللَّه حاج شیخ عبدالکریم نمونهای از این مراجع بزرگوارند. البته خدای متعال کسانی را که از لحاظ تقوا اشکال داشتند، رسوا کرد! ۷۴/۸/۱۰
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۹ بهمن ماه سال ۱۳۱۵
🏳درگذشت مرجع مجاهد
🏳استاد الفقهاء و المراجع
🏳موسس حوزه علمیه قم
🏳آیةالله عبدالکریم حائری/٢
💠رهبرانقلاب
‼️اساساً حوزهی علمیه، یک وجود مثمر و دارای برگ و بار بوده است؛ «کلمة طیّبة کشجرة طیّبة أصلها ثابت و فرعها فی السّماء. تؤتی أکلها کلّ حین بأذن ربّها»؛ و تا امروز اینگونه بوده است. در سال ۱۳۴۰ قمری - یعنی هفتادودو سال قبل از این - آن روزی که مرحوم آیةالله حائری (رضوان الله تعالی علیه) وارد این شهر شد، از این همه برکات خبری نبود؛ نه در این شهر، نه در این کشور، و نه در سراسر عالم. او این حوزه را پایهگذاری کرد و تقریباً چهل سال بعد از آن تاریخ - یعنی در سال ۱۳۸۱ و ۱۳۸۲ قمری - این نهضت آغاز شد؛ ببینید چهقدر این ثمره به اصل نزدیک است و چهطور آن اخلاصی که نشانندهی این نهال - یعنی نهال حوزهی علمیه - در وجود خود داشت، به ثمر نشست، تا این نهضت پدید آمد و نشانندهی نهال نهضت - یعنی آن معلم نسل کنونی و نسلهای آیندهی بشر، آن مرد خدا، آن بندهی صالح، آن رهرو راه پیامبران - با اخلاص خود چه کرد که این نهال تا امروز این همه ثمرات بخشیده است که شما آنها را در سراسر عالم میبینید؛ و یکی از ثمرات آن تلاش در کشور ایران، تشکیل جمهوری اسلامی با همهی برکاتش است؛ و در جاهای دیگر، بیداری مسلمین و بقیهی قضایاست که میدانید. ۷۰/۱۲/۱
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۹ بهمن ماه سال ۱۳۱۵
🏳درگذشت مرجع مجاهد
🏳استاد الفقهاء و المراجع
🏳موسس حوزه علمیه قم
🏳آیةالله عبدالکریم حائری/٣
💠رهبرانقلاب
‼️هیچ مجموعه یی بدون دست و پنجه نرم کردن با مشکلات نتوانسته است یک نقش اثرگذار و ماندگار ایفا کند و به وجود بیاورد. حوزه های علمیه امروز می توانند خود را آن چنان بسازند که به معنای حقیقی کلمه نقش آفرین باشند. حوزه ی قم در سال ۱۳۴۰ قمری - یعنی تقریباً هشتاد و پنج سال قبل - توسط مرحوم حاج شیخ عبدالکریم حائری به وجود آمد و در سال ۱۳۵۵ قمری - یعنی پانزده سال بعد - با درگذشت مؤسس آن حوزه، بظاهر متلاشی شد؛ یعنی در اوج اقتدار و اختناق رضاخانی. وقتی مرحوم آقا شیخ عبدالکریم حائری از دنیا رفت، همان چند صد طلبه یی هم که در قم بودند، متفرق شدند. گرسنه و بی پول و بی منشأ درآمد و ترسان، روزها بیرون شهر قم می رفتند و در باغهای اطراف قم مباحثه می کردند؛ شب به مدرسه ی فیضیه یا به خانه هایشان برمی گشتند. اما در میان همان طلاب آواره ی پراکنده ی ترسانِ مرعوبِ از اقتدار دستگاه و زیر فشار شدید اقتصادی و حیثیتی و سیاسی، کسی مثل امام خمینی بیرون آمد. ۸۳/۳/۲۳
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۲۹ ماه ژانویه سال ۱۹۲۱
🏴انتخاب ملک فيصل اول
🏴به پادشاهی کشور عراق
🏴با كمك استعمار انگلستان
💠رهبرانقلاب
‼️وقتی جنگ جهانی اول اتفاق میافتد که با پیروزىِ جبههای که انگلیسها منجر میشود، به انگلیسها یک قدرت جدیدی میدهد و اینها میتوانند آزادانه هر کاری بکنند. میدانید که اینها در همین سالها عراق را هم فتح کردند؛ یعنی مابین سالهای ۱۹۱۴ و ۱۹۲۰؛ در واقع ۱۳۳۳ قمری تا ۱۳۳۸ قمری. اینها دربارهی عراق یک سلسله اقداماتی را شروع کردند که انسان میفهمد که این اقدامات، اولاً با پشتگرمی اینها به پیروزی در جنگ بوده، ثانیاً به دلیل تسلط بر ایران بوده است. اینها در ۱۹۲۰ توانستند عراق را قبضه کنند که «ثورةالعشرینِ» - انقلاب ۱۹۲۰ - عراقیها کاملاً سرکوب شد و اینها حکومت را به وجود آوردند. در همان سال - یعنی تقریباً در یک سال؛ حالا شاید از لحاظ ماههای میلادی یک مقداری اینور و آنور باشد - رضاخان سر کار آمده؛ در ۱۲۹۹ و در ۱۹۲۰ یا ۲۱، ملک فیصل اول در عراق سرکار آمده است و پادشاهی، کاملاً در مشت انگلیسها بود و به وسیلهی خودِ آنها در آنجا به وجود آمده؛ یعنی یک حرکت کاملاً حسابشدهی دقیقِ خوبی را انگلیسها انجام دادند! ۸۵/۲/۹
📸ملک فیصل اول و رضاخان
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۲۹ ژانویه ماه سال ۲۰۰۲ م
🗓"محور شرارت نامیدن ایران"
🏴توسطبوشرئیسجمهورآمریکادرپی
🏴طرح گفتگوی تمدنها توسط خاتمی
💠رهبرانقلاب
‼️در هر برههای که ما در مقابل جبههی دشمن انعطاف نشان دادیم و با توجیههائی عقبنشینی کردیم - مثلاً یک وقت گفتیم بگذارید بهانه را از دست دشمن بگیریم، یک وقت گفتیم بگذارید سوءظن دشمن را از خودمان زائل کنیم - دشمن مواضع گستاخانهتری علیه ما گرفته. در آن روزی که ادبیات مسئولین ما آلوده شد به حرفها و تعبیرات تملقآمیز نسبت به غرب و فرهنگ غربی، در آن روز اینها ما را «محور شرارت» معرفی کردند! چه کسی؟ آن کسی که خودش مجسمهی شرارت بود. رئیس جمهور قبلی آمریکا - مجسمهی شرارت - ایران اسلامی را «محور شرارت» معرفی کرد! این کِی بود؟ آن وقتی که ما در ادبیات خودمان، در اظهارات خودمان، حرفهای تملقآمیز نسبت به غرب و نسبت به آمریکا و اینها را تکرار میکردیم. اینها اینجوریاند. ۹۱/۵/۳
‼️انعطاف در مقابل دشمن -بهخاطر مصلحتسنجیهای موسمیای که خب ما در یک مواردی داریم- تیغ دشمنیِ او را کُند نخواهد کرد، بلکه او را گستاختر خواهد کرد؛ این هم یک تجربه است. فراموش نکنیم هر جایی که ما مقداری کوتاه آمدیم، آنها تندتر آمدند. همان رئیسجمهور شریری که خودش مجسّمهی شرارت بود -بوش دوّم در مقابل انعطافهایی که دولت وقت نسبت به او نشان داده بود، ایران را محور شرارت نامید و با افتخار ایستاد، اسم محور شرارت را روی ایران گذاشت؛ چون در مقابل او انعطافهایی نشان داده شده بود. ۹۷/۳/۲
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۲۹ ماه ژانویه سال ۱۹۹۰ م
🏴افتتاح اولین شعبه مک دونالدز
🏴توسط میخاییل گرباچف در مسکو
🏴درپی اصلاحات در جماهیر شوروی
🏴جهت نزدیکی و جذب اعتمادآمریکا
💠رهبرانقلاب
‼️من روزبهروز اجرای طرح آمریکایی فروپاشی شوروی را نوشتهام چون ماجرای عظیمی است، گورباچف وقتی سرکارآمد، یک روشنفکر بود؛ شعاری که او مطرح کرد، پروستریکا (اصلاحات اقتصادی) و گلاسنوست (اصلاحات اجتماعی) بود، با ریاست گورباچف تمجید رسانههای غربی از وی شدت گرفت تا جاییکه مجله امریکایی، گورباچف رابعنوان مرد سال معرفی کرد، این آغوش باز غرب گورباچف را فریب داد و به آنها اعتماد کرد؛ در محیط اختناق شوروی، این شعارهای پروستریکایی و گلاسنوستی بشدت فضاشکن بود. گورباچف با شعار گلاسنوستی بعداز ۷۳سال قید جواز عبور از شهری به شهر دیگر در شوروی را برداشت و اجازه آزادی بیان داد چراکه در تمام این دوران، روزنامه مهم شوروی فقط «پراودا» بود. بعداز مدتی هم سیل تبلیغات فرهنگ غربی مانند «مکدونالد» و غیره در شوروی راه پیدا کرد اما یلتسین معاون گورباچف مرتب میگفت این شتاب اصلاحات کم است لذا گورباچف او را عزل کرد؛ اما رسانههای غربی یلتسین را یک اصلاحطلب مظلوم مطرح میکردند؛ گورباچف تخریب شد و بنا شد بعداز ۷۳سال انتخابات شود و یلتسین رئیس جمهور شد! ۷۹/۴/۱۹
📸ازدحام مردم شوروی مقابل اولین شعبه مک دونالد
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۱۰ بهمن ماه سال ۱۳۵۲ ش
🏴فوت نویسنده، مطیع الدوله
🏴روشفکرغربزده محمدحجازی
💠رهبرانقلاب
‼️سطح رماننویسی روسیه و فرانسه بالاست. اما رمانهای ۷۰سال گذشته؛ از زمان حجازی و دیگران، میبینیم که واقعاً اینها بیهنرند. یعنی مایههایی دارند؛ اما به هیچ وجه، قابل مقایسهی با آنها که گفتیم، نیستند، البته رمانهای آلاحمد با واقعیتها و آن سوز دل و آن انگیزه و ایمان، انصافا سرآمد رمانهای فارسی ماست والا دیگران که نوشتند، چیزی ننوشتند. آنچه در همه این احوال و اطوار حجازی وجود دارد، ضدیت با دین و اسلام است. این آقایان حالا شدهاند پرچمدار داستاننویسی کشور! این تأسف آور نیست؟! کتاب «زیبا»ی حجازی را خواندهاید؟ این «زیبا»ی حجازی را اگر میخواهید بفهمید چیست، به خاطرات فردوست مراجعه کنید. من «زیبا»ی حجازی را سالها پیش خواندم و همین برداشت را داشتم. بعد که این کتاب خاطرات فرودست را خواندم، دیدم بله! این، چند جبهه است، که جبههی فرهنگیاش، همین محمد حجازیها هستند که پشتش انگلیس است، فراماسونری است! الان هم کسانی پول CIA را میگیرند و علیه جمهوری اسلامی فعالیت میکنند! ۷۱/۴/۲۲
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۳۰ ژانویه سال ۱۹۴۸
🏳فوت ماهاتما گاندی
💠رهبرانقلاب
‼️ماهاتما گاندی یک روحانی هندو، یک روحانی جینی و وابسته به مکتب جینیزم بود! ۵۳/۶/۳۰
‼️من شاید چهل سال پیش یا بیشتر، اولین ترجمه را از مرحوم محمد قاضی خواندم که گمان میکنم ترجمهی کتاب «مهاتما گاندی» نوشتهی رومن رولان بود. هم کتاب، کتاب بسیار ممتازی است، هم ترجمهی محمد قاضی حقاً ترجمهی برجسته و ممتازی است. ۸۸/۲/۲۴
⚠️توجه؛
🏳جینیزم؛ مکتبی عرفانی و قدیمیتر از بودیسم که پیروان آن متضمن پیمانهایی هسـتند، ازجمله: تعهد بر عدم کشتن و آزردن جانوران، خودداری از گفتار و کرداری که منجر به خشم و دروغ شود، عدم دستدرازی به اموال دیگران، حرام کردن لذات جنسی بر خود، ترک هرگونه دلبستگی اندک یا بسیار به اشیاء، اعم از جاندار یا بیجان.
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🌙به مناسبت ماه شعبان، ماه مناجات
🏳امر امام بر انس مناجات شعبانیه/۱
💠امام خمینی:
‼️مناجات شعبانیه از بزرگترین مناجات و از عظیمترین معارف الهی و از بزرگترین اموری است که آنهایی که اهلش هستند میتوانند تا حدود ادراک خودشان استفاده کنند! ۶۲/۳/۷
‼️مناجات «شعبانیه» را خواندید؟! بخوانید آقا! مناجات شعبانیه از مناجاتهایی است که اگر انسان دنبالش برود و فکر در او بکند، انسان را به یک جایی میرساند. ۶۴/۲/۱۶
‼️مناجات شعبانیه را همه ائمه میخواندند، من ندیدهام در ادعیه، دعایی را که گفته شده باشد همۀ امامها این دعا را میخواندند، اگر نبود در ادعیه الاّ دعای مناجات شعبانیه، کافی بود برای اینکه امامان ما، امامان بحقند. تمام این مسائلی که عرفا در کتابهای طولانی خودشان میگویند در چند کلمۀ مناجات شعبانیه هست! ۵۹/۴/۲۱
‼️مناجات شعبانیه از مناجاتهایی است که اگر یک نفر انسان دلسوخته، یک عارف دلسوخته ـ نه از این عارفهای لفظی ـ بخواهد این را شرح کند از برای دیگران، بسیار ارزشمند است! ۶۷/۱/۱
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🌙بمناسبت ماه شعبان، ماه مناجات
🏳امر موکد امام و رهبری بر انس با
🏳دعای کمیل و مناجات شعبانیه/۲
💠رهبر انقلاب:
‼️شعبان، ماه دعا است؛ من یک وقتی از امام پرسیدم شما در این دعاهای مأثوره کدام دعا را بیشتر دوست دارید. فرمودند: دعای کمیل و مناجات شعبانیه. اتفاقا هر دو هم مال ماه شعبان است؛ لحن این دو دعا به هم نزدیک و هر دو عاشقانه است. در مناجات شعبانیه: «و ان ادخلتنی النّار اعملت اهلها انّی احبّک»؛ جهنم هم که من را ببری، فریاد میکشم تو را دوست دارم. و در دعای کمیل: «لان ترکتنی ناطقا لاضجّن الیک بین اهلها ضجیج الاملین و لاصرخنّ الیک صراخ المستصرخین و لابکینّ بکاء الفاقدین»؛ اگر به من در جهنم نطق را از من نگیری، فریاد میکشم؛ فریادِ امیدواران، فریادِ دلباختگان را. باید با اینها مأنوس بشویم و قدری دلمان را نرم کنیم.
این دل چیز عجیبی است؛ گاهی اوقات به وسیلهای که انسان را به اوج آسمانها و اوج معنویت میبرد، تبدیل میشود؛ گاهی هم بعکس، به سنگ سنگینی تبدیل میشود که بسته شده به پای انسان و انسان را تا اعماق دره فرو میبرد؛ اگر دل را به پول و به شهوت جنسی و مقام دادید، این همان سنگ سنگین است؛ دل دیگر نیست. در آن صورت: |ده بود آن، نه دل که اندر وی / گاو و خر بینی و ضیاع و عقار|؛ آن دلی که انسان در آن عشق اتومبیل فلان دارد، آن دل نیست، گاراژ است! آن دلی که در آن میل جنسی موج زند، دل نیست، عشرتخانه است. شاعر، آن زمان که ضیاع و عقار و گاو و خر در زندگی نقش داشته، میگوید دلی که اینها در آن باشد، آنجا طویله است! ده است! دل، نیست؛ دل جای خداست؛ جای نور است. ۸۳/۷/۱۳
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini