🗓سالروزمهمتشکیلحکومتاسلامی
🏳بدنبال هجرت پیامبر به مدینه/۶
💠رهبرانقلاب
‼️طبق فرهنگ غیرقابل تردید قرآن، ایمان صرفا یک امر و احساس قلبی نیست، ایمان یعنی باور و قرآن هر ایمانی را قبول نمیکند، ایمان بیتعهد، ایمانی که در آن احساس مسئولیت نباشد نه به درد دنیا میخورد نه آخرت، این منطق قرآن است؛ ای انسان مومن اگر در ایمان خودت احساس تعهد نکردی در مومن بودنت شک کن. از لوازم ایمان، هجرت است، هجرت یعنی از مشهد به تهران رفت و ماندن؟ نه. اولاً هجرت یعنی یکباره از همه چیز دست شستن بخاطر پیوستن به جامعه اسلامی، بخاطر قبول تعهد در مجموعه تشکیلات جامعه اسلامی، از مکه که بلند میشدی بیرون میآمدی، مغازه پرمتاع و پرکالای خود را از دست میدادی و اموالت به تاراج میرفت؛ هجرت یعنی این. آن کسانی که هجرت میکردند همه این محرومیتها و ناکامیها را به جان میپذیرفتند، هجرت، یعنی برای بنای کاخ عظیم جامعه اسلامی یک خشت بردن. جامعه اسلامی که در مدینه بوجود آمده بود محتاج بود به عناصر مؤمن، فعال، پرتلاش، پرتوان، سابقهدار، اسلامفهم، محب و معتقد به این راه، با دلی سرشار از ایمان. آن کسی که هجرت میکرد از مکه، از انس و محبت و خاطره و راحتی و عیش و نوش میگذشت. و در حقیقت به سهم خودش، گام بزرگی برداشته بود در راه بنای آن چنان جامعهای. اینها به هم پیوستگان و هم جبههگان یکدیگرند. اینها همه یک عنصرند و خشت و آجر یک دیوار و سقفند. لذا هجرت چنین مومنانی ارزش و جهاد بود اما کسانی که هجرت نکرند از ولایت اسلامی خارجند تا وقتی که به تعهد ایمانی خود عمل کنند! ۵۳/۶/۳۱ ص۱۱۳کتاب
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓سالروزمهمتشکیلحکومتاسلامی
🏳بدنبال هجرت پیامبر به مدینه/۷
💠رهبرانقلاب
‼️با قرآن باید عجین شد؛ مفاهیم قرآنی فقط برای معلومان نیست، برای زندگی است گاهی انسان معلومات قرآنیش خوب است، اما از قرآن در زندگی او هیچ اثری نیست! باید قرآن در زندگی ما تجسم پیدا کند. مانند پیامبر که «کان خلقه القرآن»؛ اخلاق او قرآن بود؛ یعنی قرآن مجسم بود. این باید در جامعه ما تحقق پیدا کند. حالا یک حقیقت بسیار واضحی وجود دارد که بخاطر کثرت وضوح، اغلب مخفی هم میماند. آن حقیقت، خود اصل تحقق جمهوری اسلامی است؛ این تجسد قرآن است. نظام جمهوری اسلامی، یکی از بزرگترین اقلام عمل به قرآن است که این را انقلاب برای ما تأمین کرد. از این غفلت نکنیم. بله، کارهای زیادی باید انجام بگیرد، اما کار اصلی، اینبودکه این نظام بوجود بیاید. یعنی همان کاری که پیغمبر در هجرت به مدینه انجام دادند. تا وقتی نظامی نباشد، کارها ضمانتی ندارد. قبل از انقلاب، خیرخواهان و ناصحانِ معدودی بودند؛ دلشان میسوخت، حرص میخوردند، مردم را هی نصیحت میکردند، موعظه میکردند؛ موعظه هم بیتأثیر نیست، در دل اثر میکند اما قابل تحقق عملی نیست؛ چرا که نظام، نظام غلطی است؛ چون جهتگیری جامعه، جهتگیری ضد عدالت و ضد اخلاق است. حالا در یک چنین جهتگیری، شما هی اصرار کنید کسی را به این که عدالت کن؛ مگر میشود؟ جهتگیری مهم است. اصل جهتگیری با تشکیل یک نظام است؛ نظام دارای جهتگیری درست دینی. این کار را انقلاب انجام داد و این نظام را بوجود آورد. قرآنپژوهان ما، این حقیقت مغفول عنه را از یاد نبرند؛ این خیلی حقیقت مهمی است. ۸۸/۷/۲۸
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓سالروزمهمتشکیلحکومتاسلامی
🏳بدنبال هجرت پیامبر به مدینه/۸
💠رهبرانقلاب
‼️اگر اسلام بمعنای اعتقاد و عمل فردی در جامعه وجود داشته باشد و حاکمیت دین برقرار نباشد، در چنین جامعهای قرآن و اسلام مهجور است. مصداق آن در قرآن کریم و در سوره فرقان چنین آمده است: «و قال الرسول یا رب ان قومی انخذوا هذا القران مهجورا» هَجر قرآن یعنی قرآن هست اما مهجور است. به این معنا که قرآن در یک جامعه تلاوت شده و احترام ظاهری میشود، اما به احکام آن عمل نمیکنند و به بهانه جدایی دین از سیاست، حکومت را از قرآن سلب مینمایند. اگر قرار بود که اسلام و قرآن حکومت نکنند، پس مبارزات پیغمبر برای چه بود؟ اگر پیغمبر اسلام بر این باور بود که نباید در حکومت و اداره زندگىِ مردم و قدرت سیاسی جامعه دخالت شود و همین قدر کافی است که مردم عقاید اسلامی داشته باشند و در خانه خودشان این اعمال دینی را انجام دهند، معلوم نیست که چنین مبارزاتی بر پیغمبر تحمیل میشد. دعوای پیغمبر بر سر قدرت سیاسی و قبضه کردن قدرت به وسیله قرآن است. هَجر قرآن به این معناست که اسم قرآن وجود دارد و حاکمیت قرآن نیست. در عالم اسلام، هرجا که قرآن حاکم نیست، این خطاب نب اکرم «یا رب ان قومی اتخذوا هذا القران مَهجورا» صادق است. ۷۳/۶/۴
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓سالروزمهمتشکیلحکومتاسلامی
🏳بدنبال هجرت پیامبر به مدینه/۹
💠رهبرانقلاب
‼️اینکه دشمنان آماج حمله خودشان را نبی مکرم اسلام قرار میدهند، بخاطر اینستکه یاد آن بزرگوار، نامشان، ولادتشان، هجرتشان، حکومت ۱۰ساله آن بزرگوار در مدینه و یکایک اقدام و تعلیم و آموزش آن بزرگوار، امروز برای مسلمین، اگر تدبر بکنند یک درس است؛ دشمنان چون این را میدانند؛ از بیداری امت اسلامی میترسند؛ چون از قدرت جامعه یک ۱,۵۰۰,۰۰۰,۰۰۰ مسلمان در سرتاسر عالم وحشت دارند، لذا رحمة للعالمین را، در مطبوعاتشان، در زبان سیاستمدارانشان، در کتابهایشان، به وسیله مزدورانشان مورد اهانت قرار میدهند. این باید ما مسلمانها را بیدار کند؛ بفهمیم که در وجود پیامبر، در شخصیت پیامبر، در خاطرات زندگی پیامبر، در هجرت پیغمبر، در جهاد پیغمبر، در سیره پیغمبر، در درسهای قولی و عملی پیغمبر، چه گنجینهی عظیمی برای مسلمانها نهفته است. ما از این گنجینه اگر استفاده کنیم، امت اسلامی به آنچنان موقعیتی خواهد رسید که نتوانند دیگر به او زور بگویند؛ نتوانند او را زیر فشار قرار بدهند؛ نتوانند او را تهدید کنند؛ این درس است برای ما! ۸۶/۱۲/۲۲
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓سالروزمهمتشکیلحکومتاسلامی
🏳به دنبال هجرت پیامبر به مدینه/۱۰
💠رهبرانقلاب
‼️یک عدهای اسلام را فقط مسأله فردی دانستند و سیاست را از اسلام گرفتند. این، چیزی است که امروز در بسیاری از جوامع اسلامی و در معارف دنیای مهاجمِ مستکبرِ مستعمرِ غربی، ترویج میشود که اسلام از سیاست جداست! درحالی که پیامبر در آغاز هجرت، اولین کاری که کرد، سیاست بود. بنای تشکیل حکومت اسلامی، نامه به سیاست مداران بزرگ عالم، ورود در عرصه سیاسی عظیم بشری آن روز، است. چطور میشود اسلام را از سیاست جدا کرد؟! چطور میشود سیاست را با دست هدایتی غیر از دست هدایت اسلام، تفسیر کرد و شکل داد؟!
بعضی قرآن را تکه پاره میکنند. «یؤمن ببعض و یکفر ببعض»؛ به عبادت قرآن ایمان میآورند؛ اما به سیاست قرآن ایمان نمیآورند! «و لقد أرسلنا رسلنا بالبیّنات و انزلنا معهم الکتاب و المیزان لیقوم النّاس بالقسط». قسط یعنی استقرار عدالت اجتماعی در جامعه. چه کسی میتواند این کار را انجام دهد؟ تشکیلِ یک جامعه همراهِ با عدالت و قسط، یک کار سیاسی است؛ کارِ مدیران یک کشور است. این، هدف انبیاست. نه فقط پیغمبر ما، بلکه عیسی و موسی و ابراهیم و همه پیغمبران الهی برای سیاست و برای تشکیل نظام اسلامی آمدند.
آنوقت یک عده از روی مقدس مآبی عبایشان را جمع کنند و بگویند ما به سیاست کاری نداریم! مگر دین از سیاست جداست؟! آن وقت تبلیغات خباثت آمیزِ غربی هم دائم دامن بزنند به این حرف، که: دین را از سیاست جدا کنید؛ اگر ما مسلمانیم، دین و دولت به یکدیگر آمیخته است؛ نه مثل دو چیزی که به هم وصل شده باشند. دیانت و سیاست یک چیز است. ۸۵/۵/۳۱
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓سالروزمهمتشکیلحکومتاسلامی
🏳بدنبال هجرت پیامبر به مدینه/۱۱
💠رهبرانقلاب
‼️یک عده با اصل دین مخالفند؛ لذا نظامی که بر اساس سیاست دینی استوار شده است، برای اینها یک نظام غیرقابل قبول است. اصل دین را در دل قبول ندارند. عدّهای با سیاست دینی مخالفند؛ دین را بعنوان یک مسأله تخصّصی و مربوط به کنج دل و کنج خلوت میدانند؛ دین را برای حکومت، برای سیاست، برای اداره امور مردم نمیدانند. اینها اصل دین را قبول دارند؛ اما این دین کدام دین است، من نمیدانم! نبی اکرم از اولِ حرکت خود در دوران بعثت شعارهایی داده است که جز با هجرت به مدینه و ایجاد نظام اسلامی، این شعارها نامفهوم است. آن توحیدی که پیغمبر اسلام آن را ترویج میکند، آن توحیدی که تبعیض را در جامعه نفی میکند، آن توحیدی که بردگان را علیه اربابانشان تحریک میکند، آن توحیدی که جوانهای باروحیه را در مقابل کارهای غلط و انحرافىِ پدرانشان به مقاومت وامیدارد، آن یک توحید فردی و قلبی و پنهان در گوشهی انزوا نیست. همان توحیدی است که بایستی پرچمش برافراشته شود و یک جامعه بر اساس آن زندگی کند؛ از اوّل هجرت، پیغمبر حکومت اسلامی را تشکیل داد. حال، آن کسی که دین محمد بن عبدالله را قبول دارد، اما هجرت او، حکومت او، ولایت او و اقتدار او را قبول ندارد، من نمیدانم چگونه اسلام را برای خودش توجیه میکند! ۷۰/۷/۱۴
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓سالروزمهمتشکیلحکومتاسلامی
🏳بدنبال هجرت پیامبر به مدینه/۱۲
💠رهبرانقلاب
‼️امروز دشمنان در زمینه تبلیغات به دنبال تشکیک در اصول مسلّم انقلاب، مثل اصل مسأله دین و دولت هستند. سالیان متمادی بر اثر برداشتهای غلط، جمعی ترویج کردند، عدهای هم قانع شدند که دین از سیاست جداست، در گذشته علمای بزرگ دینی اصولا در مسائل مربوط به امور سیاسی دخالتی نمیکردند. البته بعضی میخواستند ولی سیاستمداران و قدرتمداران مانع میشدند. درحالیکه مرکز اصلی این دین، یعنی وجود مبارک پیامبر، خود در رأس حکومت و سیاست بود. حضرت برای تشکیل حکومت هجرت کرد، مسأله خلافت و حکومت و سیاست، جزو مسلمات اسلام است. مگر ممکن است دین از سیاست جدا باشد!؟ دین برای اداره زندگی مردم آمده است. البته دستهایی در طول سالیان متمادی، با کمال خباثت و موذیگری زحمت کشیدند که دین را به گوشهی محرابها و مساجد و کنج خانهها برانند لکن اسلام و قرآن این چنین نیست. پیغمبران آمدند برای اینکه مردم در امور دین و دنیا از آنان اطاعت کنند. ولی حالا دشمنان انقلاب، تشکیک در اصل این قضیه را شروع کردهاند که آقا روحانیت و اسلام چه به اداره مردم است؟ سیاست امر کثیفی است! آقایان علما باید پاک بمانند. بله؛ نتیجه کار معلوم است. علما بروند کناری بنشینند تا رضاخانها، محمدرضاها، قاجارها، حکام وابسته، مزدوران اجنبی و بندگان کسانی که برده شهواتند، بیایند و امور بندگان خدا را به دست گیرند! ۷۴/۶/۲۰
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓سالروزهجرت پیامبر به مدینه
🏳ایثارامیرالمومنیندرلیلهالمبیت/۱۳
💠رهبرانقلاب
‼️پیامبر ۲۳سال سختترین مجاهدتها را داشت، در ۱۳سال مکه امیرالمومنین بود که در کنار پیغمبر در سختترین مواقف، ایستاد. بعد آن وقتی که ۱۳سال رنج داشت به پایان میرسید، درست است که هجرت رسول اکرم هجرت از روی اجبار و ناچاری و زیر فشار قریش و مردم مکه بود، اما آیندهی روشنی داشت. همه میدانستند که این هجرت مقدمهی کامیابیهاست، مقدمه پیروزیهاست. درست در آنجایی که یک نهضت از دوران محنت دارد وارد دوران راحت و عزت میخواهد بشود، در همان لحظه که همه معمولاً تلاش میکنند زودتر خودشان را برسانند -تا از مناصب اجتماعی چیزی را بگیرند، در همین لحظه امیرالمؤمنین آماده شد تا در بستر پیغمبر، در شبی ظلمانی و تاریک بخوابد تا پیغمبر بتواند از مکه خارج بشود. توی آن شب، کشته شدن آن کسی که در این بستر میخوابد، قطعی بود. این ایثار امیرالمؤمنین خود یک حادثه فوقالعاده مهم است، اما زمان این ایثار هم بر اهمیت آن میافزاید. زمان کی است؟ آن وقتی که بنا است این دوران محنت بهسربیاید. بنا است بروند حکومت تشکیل بدهند، راحت باشند. در این لحظه این ایثار را امیرالمؤمنین میکند. هیچ انگیزه شخصی باید در یک انسانی وجود نداشته باشد تا اقدام به یک چنین حرکت بزرگی بکند! ۶۸/۲/۸
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓سالروزهجرت پیامبر به مدینه
🏳ایثارامیرالمومنیندرلیلهالمبیت/۱۴
💠رهبرانقلاب
‼️آن فدکاریهایی که امیرالمؤمنین از براى اسلام، براى حفظ جان پیغمبر، برای عظمت امّت اسلامى انجام داد، واقعا جهادهاى فوق طاقت بشرى است. از دوران کودکى، از اولى که پیغمبر را بعنوان مربى خود شناخت و در دامان پیغمبر رشد پیدا کرد و اسلام را در کودکى پذیرفت، در همه آن دوران سخت ۱۳مکه، در ماجراى بسیار دشوارِ هجرت یامبر به مدینه، بعد در دوران ۱۰ساله حیات پیغمبر در مدینه و آن جنگها و آن فداکاریها و آن گرفتاریها، در همه این دورانها، امیرالمومنین، این انسان یک انسانِ ایستاده بر اوج قله فداکارى است. کتاب فداکاریهاى امیرالمؤمنین به تنهایى یک کتاب طولانى و پر حجمى براى هر بینندهاى است که انسان را واقعا متحیّر میکند. اینقدر انسان بتواند با عزم راسخ در راه خدا، جان خود، حیثیّت خود، تواناییهاى خود را همه را تقدیم کند! تصوّر آن از عهده بنده و امثال بنده خارج است! ۹۳/۲/۲۳
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓سالروزهجرت پیامبر به مدینه
🏳ایثارامیرالمومنیندرلیلهالمبیت/۱۵
💠رهبرانقلاب
‼️جوانها امیرالمؤمنین را الگوی خود قرار دهند؛ او کسی بود که در ۲۴سالگی که پیغمبر اکرم در آن زمان از مکه به مدینه هجرت فرمود، مهمترین بار این هجرت بزرگ را بر دوش گرفت و پیامبر عزیزترین شخصیتهای خاندانش یعنی «فواطم» را به او سپرد تا با خودش از مکه به مدینه بیاورد؛ وکالت خودش را در مکه به او داد که امانتهای مردم را بدهد، قرضهای پیغمبر را ادا کند، طلبهای او را جمع آوری کند و در مدینه به پیامبر ملحق شود. شب هم که بنا بود بریزند در آن خانه و پیغمبر را با شمشیرهاشان قطعه قطعه کنند، او بود که حاضر شد جای پیغمبر بخوابد؛ خود را در معرض این خطر قرار بدهد. این شخصیت را ببینید! این میشود الگو. وقتی پیغمبر در مدینه حکومت تشکیل داد، امیرالمؤمنین شد سرباز درجهی یک پیغمبر در تمام این ۱۰ساله؛ از ۲۳سالگی تا ۳۳سالگی. هر جا پیغمبر مسئله یا مشکلی داشت، علی اول کسی بود که آنجا در کنار پیغمبر و برای دفاع از حقیقت پیغمبر حاضر بود. در جنگها پیشروِ جنگ، او بود؛ در گرههای مشکل و باز نشدنىِ جنگهای پیغمبر، شمشیر او گرهگشا بود. هرجا همه عقب مینشستند، او جان خود را کف دست میگرفت و میرفت جلو. هیچ چیز هم برای خود نخواست؛ یکسره در راه خدا و برای خدا و در خدمت پیغمبر. لذا امیرالمومنین یک الگوی کامل برای جوانان است! ۸۶/۵/۶
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓سالروزهجرت پیامبر به مدینه
🏳وضرورتهجرتروحانیون/۱۶
💠رهبرانقلاب
‼️هجرت هم مراحلی دارد. یک روز شاید مرادِ نبىِ اکرم از هجرت، تشکیل مدنیّت اسلامی بود که لازم بود مردم از حالت زندگىِ رهایی که اعراب، آن روز در «جزیرةالعرب» داشتند، خارج شوند و یک مدنیّت به وجود آورند. تا وقتی که مردم تابع مدنیّت و تجمّع و اجتماعِ به اصطلاح شهری نشوند، نمیشود نسخههای الهی و اسلامی را روی آنها اجرا کرد و آنها را به جایی رساند. هجرت به آنجا که باید هجرت کرد، یعنی نچسبیدن به یک مکان. شاید امروز مصداقِ این هجرت برای طلاّب علوم دینیّه و فضلای محترمی که در حوزهها متمکّن و مستقرّند، این باشد که برای تبلیغ به اکنافِ بلادِ اسلامی هجرت کنند، عدهای هستند که میتوانند در شهری مستقر شوند و آن را هدایت کنند. اینها در خلال هزارها یا صدها نفر مثل خودشان، در قم ماندهاند و اثری هم بر ایشان مترتب نیست. حداکثر اینکه درسی بگویند، که اگر هم نگفتند، آن چند نفری که به درس اینها میآیند، به یک درس دیگر میروند. الان در کشور ما، شهرها و روستاهایی وجود دارد که محتاج عالِم دینی است و علمای دینی باید به آنجا بروند. البته بدون پیش شرط. بعضی از بزرگان هستند که اگر به شهرهای دیگر بروند وجودشان در آنجا انفع از قم خواهد بود. ۷۳/۶/۲۰
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓سالروزهجرت پیامبر به مدینه
🏳وضرورتهجرتروحانیون/۱۷
💠رهبرانقلاب
‼️هجرت، یکی از واجبات حوزه است، هجرت برای تعلیم و تزکیه؛ برای بودن در میان مردم. در گذشته هم ما این را عرض کردهایم. دوستان و بعضی از فضلای حوزه طرحی بصورت طرح مقدماتی برای هجرت آماده کردند. کسانی که در حوزه به حدّی از معرفت و آگاهی و علم میرسند، باید بروند به طرف جایگاههایی که احتیاج به آنهاست. امروز چقدر نیاز به فضلای جوان و فعّال و کارآمد در اقطار این کشور هست؛ نه فقط در روستاها، بلکه در شهرها؛ حتی بعضی شهرهای بزرگ! در گذشته در هر کدام از شهرستانهای ما گاهی چند مجتهد مسلّم زندگی میکردند. امروز با معارف جدیدی که فضلا و مجتهدان ما دارند، اگر چنین افرادی در شهرستانها باشند، چه برکات عظیمی بر وجود آنها مترتب خواهد شد. هجرت به شهرستانها، ارتباط با مردم را برای فضلا ممکن میکند. تعامل با مردم، نکته بسیار مهمی است. ۷۹/۷/۱۴
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini