🗓١ ربیعالثانی سال ۶۵ق
🏳قیام پرعبرت توابین/۵ج
💠رهبرانقلاب
‼️فریضه وقت دارد، در وقت خود باید فریضه را انجام داد؛ بهترین وقت انجام فریضه هم اوّل وقت است. خب، بعضی اصلاً فریضه را انجام نمیدهند، میگویند بیخیال؛ بعضی انجام میدهند امّا با تأخیر؛ بعضی میگذارند وقت که گذشت انجام میدهند، مثل توّابین؛ توّابین آنوقتی که باید میآمدند، نیامدند؛ وقتی آمدند که کار از کار گذشته بود. ۹۵/۱۰/۱۹
‼️نیازلحظه را باید شناخت، کسانی در کوفه دلهاشان پر از ایمان به امام حسین بود اما چند ماه دیرتر وارد میدان شدند؛ همهشان هم به شهادت رسیدند، پیش خدا هم مأجورند؛ اما کاری که باید بکنند، نکردند، اگر کاری که توابین در مدتی بعد از عاشورا انجام دادند، در هنگام ورود جناب مسلم به کوفه انجام میدادند، اوضاع عوض میشد؛ شناخت لحظه و انجام کار در لحظه نیاز، خیلی چیز مهمی است! ۸۸/۱٠/٢٩
‼️همیشه مهم آن است که کسی در لحظهی نیاز، در آنجایی که به او احتیاج است، حاضر باشد. بعضیها کاری را که باید انجام دهند، به وقت انجام نمیدهند؛ هر وقت دیگر که انجام دهند، آن نتیجه را نخواهد داد. فرق بین شهدای کربلا و توّابین همین است. شهدای کربلا هم شهید شدند، توّابین هم شهید شدند. فاصلهی زمانی بین آنها هم خیلی زیاد نبود؛ اما شهدای کربلا در عرش انسانیت قرار دارند، شهدای توّابین نه؛ مقامشان با آنها خیلی فرق دارد. چرا؟ چون شهدای کربلا به ندای حسین بن علی علیهالسّلام در وقتِ خود پاسخ دادند؛ ولی توّابین به ندای آن حضرت، بعد از گذشتن وقت پاسخ دادند. فرقش این است. ۷۸/۶/۸
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🏴بمناسبت هتک حرمت خونین
🏴حرم حضرت احمد بن موسی
🏴و زائران شهید آن حضرت
💠رهبرانقلاب
‼️شیراز در طول قرنهای گذشته، استعداد انسانی خود را تقریباً در همهی زمینههای علمی به اثبات رسانده است؛ همچنین در زمینههای اجتماعی و دینی و آن چیزی که به سرنوشت ملتها مربوط میشود هم - یعنی تصمیم و عزم ملی - استان فارس و شهر شیراز یک تاریخ برازنده و برجستهای دارند. هرچه انسان به تاریخ شما بیشتر دقت میکند، اوج فرزانگی این مرز و بوم و مردم این منطقه را بیشتر درمییابد. از جنبهی دینی - که من باز هم روی این مسئله تأکید خواهم کرد - مرقد جناب احمد بن موسی و برادران بزرگوارش و دیگر امامزادههای خاندان پیغمبر، یک نشانهی بسیار مهمی است. این که پیغمبرزادگان محترم و معتبر، مردم فارس را مخاطب خود و منطقه و منزل آنها را مأمن خود قرار بدهند، بسیار چیز پرمعنا و مضمونداری است، بخصوص شخصیت برجستهی جناب احمدبنموسی که در میان امامزادگان شناختهشدهی خاندان پیغمبر، جزو برجستگان محسوب میشود. دربارهی او اینجور نوشتهاند که: «و کان احمدبنموسی کریما جلیلا ورعا و کان ابوالحسن (علیهالسّلام) یحبّه و یقدّمه»؛ مردی بخشنده و کریم و باورع و دارای جلالت مقام و منزلت بود و پدرش - حضرت موسیبنجعفر - این بزرگوار را بر فرزندان و خویشاوندان دیگر خود مقدم میداشت و به او محبت ویژهای داشت. شیراز هدف توجه این امامزادهی عزیز و دیگر امامزادگان قرار گرفت؛ آمدند و از سوی این مردم هم پشتیبانی شدند! تا امروز هم برکات این بزرگوار بر سرتاسر استان و بر بخش مهمی از این کشور، جاری و ساری است. ۸۷/۲/۱۱
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓روزبزرگداشتشخصمبهمکوروش
🏳نقدوتبیینناسیونالیستافراطی/١
💠رهبرانقلاب
‼️ایمان به غیب، مرز جهان بینی الهی و مادی است، انسانی که ایمان به غیب دارد در نوع بینش و نوع عملش یک تفاوت محسوسی با آن انسان مادی که ایمان به غیب ندارد وجود دارد، ایمان به غیب به انسان هدف میبخشد، لذا وقتی شما ایمان به غیب نداشته باشید نمیتوانید یک هدف واقعی قبول بکنید. ممکن است شما بگوئید بسیاری از آدمهای مادی هستند که هدف هم دارند. من عرض میکنم این هدف را باید در آنجاهایی محاسبه کرد که احساسات و عادت و حاجات غلبه نکرده باشد، و لذا آنجائیکه احساسات و عادت و حاجات نباشد، آنجا تلاش یک انسان مادی متوقف میشود. البته بعضی برطبق نیاز مجبورند تلاش کنند، مادی هم اگر هست باید تلاش کند تا نیازش برطرف شود بعضیها یک احساساتی دارند، مثلاً احساسات ناسیونالیستی. این احساسات ناسیونالیستی او را وادار به تلاش فراوان میکند تا آنجا که جان خودش را هم از دست میدهد، لکن این احساسات است، بینش منطقی و عقلانی نیست! ۷۰/۷/۲۴
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓روزبزرگداشتشخصمبهمکوروش
🏳نقدوتبیینناسیونالیستافراطی/۲
💠رهبرانقلاب
‼️ما ناسیونالیسم را به معنای مثبتش قبول داریم. مگر میشود کسی میهن خودش را دوست نداشته باشد؟ ناسیونالیسم به این معنا چیز خوبی است؛ اما به این معنا که چون من اهل اینجا هستم، پس بایستی بدخواه دیگر ملتها باشم، این بد است! ۶۹/۱/۲۶
‼️اگر دینداری و پایبندی به اصول نباشد، پای امنیت هم بشدت میلنگد. حتّی پلیسهایی که در دنیا به انضباط معروفند، اگر آن احساسی که بر همه وسوسهها غلبه دارد، در آنها نباشد، کارایی نخواهند داشت. آن احساس چیست؟ بعضیها از میهن دوستی، از احساسات ناسیونالیستی، یا احساسات تشکیلاتی و سازمانی استفاده میکنند؛ لیکن واضح شده است که همه اینها در جاهایی لنگ میمانند. آن احساسی که همه جا بُرّایی خودش را دارد، احساس دینی و احساس حضور در مقابل پروردگار عالم است! ۷۰/۲/۱۱
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓روزبزرگداشتشخصمبهمکوروش
🏳نقدوتبیینناسیونالیستافراطی/۳
💠رهبرانقلاب
‼️ما باید برای اسلام حرکت کنیم. امروز ایران، مرکز اساسی اسلام است. ایران، ایران اسلامی است. مسلمانان دنیا از هر ملیت و قومیت، امروز چشم به ایران دارند. ناسیونالیستها یکدیگر را دفع میکنند؛ ولی این چیست که ملتهای دیگر را به ایران جذب میکند؟ این، ایمان و اسلام و مبارزه در راه هدفهای بزرگ اسلامی است که بزرگترین آن، ستیزهگری با ظلم و تلاش در راه آزادی و عدالت است؛ هیچ چیز دیگری نیست. ملتها مجذوب این چیزهایند. ۶۹/۲/۲۲
‼️از اهداف استعمار در کشورهای شرقی و اسلامی، فاصله انداختن میان مسلمین بود. از جمله غلیظ کردن احساسات و گرایشهای ناسیونالیستی. مسلماً نقش حکومتهای دستنشانده استعمار در ایجاد این فاصله، نقش بسیار مؤثری بود. این در حالی است که اسلام پیروانش را به انواع کمالات بشری، علم و اخلاق و عدالت و عزت و قوت و وحدت و تسلیم نشدن در مقابل تحمیلها سوق میدهند. وضع کنونی مسلمین در دنیای اسلام و سراسر جهان، وضع طبیعی یا تصادفی نیست؛ بلکه این شرایط را بر مسلمانان تحمیل کردهاند. ۶۸/۴/۲۲
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓روزبزرگداشتشخصمبهمکوروش
🏳نقدوتبیینناسیونالیستافراطی/۴
💠رهبرانقلاب
‼️متاسفانه ملتهای اسلامی از هم جدایند. نزدیک به ۱۰۰سال است که دستهای خارجی در کار است که احساسات ناسیونالیستی را در ملتهای اسلامی تقویت میکنند. در کشورهای عربی، احساس ناسیونالیسم عربی را؛ در ترکیه احساس ناسیونالیسم ترکی را؛ در ایران احساس ناسیونالیسم ایرانی را و در سایر ملتهای مسلمان. کسانیکه این احساسات را در ملتهای اسلامی تزریق کردند شاید نظر بدی نداشتند؛ اما توجّه نکردند که پانعربیسم و پانترکیسم و پانایرانیسم و مانند آن به چه قیمت تمام خواهد شد. توجه نکردند که تزریق چنین احساساتی به قیمت این تمام خواهد شد که ملتهای یکپارچه، اینطور از هم گسیخته شوند و دشمنان اسلام هر بلایی میخواهند بر سر مسلمانان بیاورند. این یک گسیختگی دردآور است که به دلیل احساسات ناسیونالیستی یا احساسات فرقهای بین شیعه و سنّی رخ نموده است. ملتها که دستشان از صحنههای تصمیمگیری کوتاه است و غمگینند؛ اما متأسّفانه مسئولین هم کمتر به فکر ترمیم این شکاف در امّت اسلامیاند که از دردهای بزرگ امّت اسلامی است. ۷۳/۲/۱۱
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓روزبزرگداشتشخصمبهمکوروش
🏳نقدوتبیینناسیونالیستافراطی/۵
💠رهبرانقلاب
‼️وقتی که در ملتهای مسلمان، جنبههای قومی و ناسیونالیستی و زبان و خون و امثال آن، تقویت میشود. بدیهی است که این حالت، نشانگر آغاز جدا شدن بخشهای امّت اسلامی از یکدیگر است. دیدیم که مسالهی فارسیگری و ایرانیگرىِ افراطی و برگشت به تصوّرات و افسانههای غلطِ مربوط به نژاد و نسب و خون، چطور در دوران رژیم گذشته در این کشور عمده شد. و چیزی جز ضرر هیچ اثر دیگری نداشت. مهمترین ضرر، این بود که به ملت ایران در قبال دیگر ملل اسلامی، منش جدایی طلبانه داد و بین این ملت و سایر ملتها، حالت نقار و طلبکاری ایجاد کرد. عین این مطلب را با ملتهای عرب و دیگر ملتها هم انجام دادند. ما مخالفتی نداریم که هر قوم و ملتی اختصاصات کشور و ملت خود را، تحت عنوان ملیت برای خودش حفظ کند اما تاجاییکه وحدت امت اسلامی خدشهدار نشود؛ این مهم است! ۷۲/۱۲/۲۲
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓روزبزرگداشتشخصمبهمکوروش
🏳نقدوتبیینناسیونالیستافراطی/۶
💠رهبرانقلاب
‼️ما ملّت ایران تجربه کردیم و در مقابل دشمنان اسلام و دشمنان قرآن تسلیم نشدیم، مقاومت کردیم؛ خدا هم به ما نیرو داد. هرچه بیشتر مقاومت کردیم، نیروی ما بیشتر شد؛ تواناییهای ما بیشتر شد؛ امید ما به آینده بیشتر شد. این همان نسخه علاج دنیای اسلام است. یکی از چیزهایی که دشمنان اسلام در درون امت اسلامی همیشه آن را دنبال کردند، امروز هم با شدت دنبال میکنند، عبارت است از ایجاد اختلاف؛ جلوی این را باید گرفت. هر حنجرهای که در جهت اختلاف حرف بزند، بلندگوی دشمن است؛ چه خودش بداند، چه نداند. مراقب باشیم حنجره ما بلندگوی دشمنان اسلام نشود؛ فریاد اختلاف سر ندهد. اختلاف مذهبی، اختلاف شیعه و سنّی، اختلاف عرب و عجم، اختلاف قومیّتها و ملیّتها و تعصّبهای ناسیونالیستی، چیزهایی است که دارند در بین جوامع مسلمان مشتعل میکنند. باید مقابل اینها ایستاد. ۹۴/۳/۲
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓روزبزرگداشتشخصمبهمکوروش
🏳نقدوتبیینناسیونالیستافراطی/۷
💠رئیسجمهور خامنهای
‼️یکی از چیزهایی که از اوائل سیطره سیاسی و فرهنگی غرب همواره همچون سدی در برابر وحدت ملتهای مسلمان خودنمایی کرده است اندیشهی ملی گرایی است، استعمارگرانی که وحدت بزرگ اسلامی را همچون کوهی در برابر حرکت مزورانه خود بـه سمت جهانگشایی میشمردند زیرکانه بر روی حس ملیت و وطنگرائی جغرافیائی تکیه کردند و از آن سلاح قاطعی برای تکه پاره کردن جسم امت اسلامی ساختند. من مايلم توجه شما عزیزان را به نکتهای جلب کنم و آن اینست که ملیگرایی با یک نگاه ابزار وحدت ملی است. هنگامیکه در یک کشور قومیتهای مختلف با لهجههای متفاوت و احیانا سنتها و تاریخهای دو گونه و چندگونه و شاید مذاهب متعدد زندگی میکنند، احساس وطنگرائی و ملیت میتواند همچون کمربندی این مجموعه را به یکدیگر متصل سازد. اما بانگاهی دیگر ملیگرایی ابزاری برای تفرقه است. هنگامیکه کشورهایی با نقاط مشترک تاریخی، جغرافیائی، نژادی و غیره دست به سمت هم دراز میکنند تا از خیرات هم بهره برده و از شرور بیگانگان به یکدیگر پناه آورند، حس ملیگرایی و وطنخواهی میتواند بهانهای برای ناباوریها و بدبینیها و بیگانگیها شود. نکتهای که بدان اشاره کردم اینجاست که استعمار در طول زمان، ملیگرائی به معنای اول را در کشورهای زیر سلطه مورد بیاعتنائی و حتی دشمنی قرار داده، در حالیکه ملی گرایی به معنای دوم را همواره تشویق و ترویج نموده است! ۶۳/۲/۱۶
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓روزبزرگداشتشخصمبهمکوروش
🏳نقدوتبیینناسیونالیستافراطی/۸
💠رهبرانقلاب
‼️افتخاراتی که ایرانِ دوره اسلامی دارد، در هیچ دورهی دیگری از دورههای تاریخىِ ما این افتخارات وجود ندارد؛ من این را با استدلال و اثبات عرض میکنم، گسترش کشور، پیروزیهای بزرگ نظامی کشور، پیشرفتهای عظیم علمی کشور در زمینههای گوناگون، همهاش مال دورههای بعد از اسلام است. نه اینکه قبل از اسلام از این چیزها ندارد؛ چرا، اما نسبت به دوره اسلامی، آنها ناقص است، البته یک چیزهائی به عنوان گفتهها مطرح میشود، اما چیزهائی نیست که مستند باشد و کسی بتواند آنها را اثبات کند؛ اما آنچه که در دوره اسلامی واقع شده، قابل اثبات است؛ شما نگاه کنید ببینید پیشرفت نظامی و علمی و فرهنگی ایران در دوره حکومت دیلمیها، سلجوقیها، صفویه و حتی در این وسط، در بخشی از دوره حاکمیت مغولها در ایران. اگر کسی میخواهد از ایران و ایرانیگری حمایت کند، خب، ایران دوران اسلامی، هم مدونتر است، هم مستندتر است، هم قابل قبولتر است، هم جلوی چشم است؛ کتابش جلوی چشم است، تاریخش تدوینشده و روشن است. ۹۰/۶/۶
📓حسن پیرنیا از پیشگامان تدوین تاریخ ایران باستان است!
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓روزبزرگداشتشخصمبهمکوروش
🏳نقدوتبیینناسیونالیستافراطی/۹
💠رهبرانقلاب
‼️تخت جمشید، یک اثر معماری است؛ انسان، اثر معماری را تحسین میکند و چون متعلّق به ایرانیهاست، به آن افتخار هم میکند؛ اما این غیر از آن است که ما دلها و ذهنها و جانهای مردم را متوجّه به نقطهای کنیم که در آن خبری از معنویت نیست، بلکه نشانه طاغوتیگری است! در همان ساختمانها که امروز بعد از گذشت ۲۰۰۰سال، ویران است، زمانی به مناسبت نوروز، خدا میداند که چقدر بیگناه، در مقابل تخت طاغوتهای زمان به قتل میرسیدند اینطور چیزی افتخاری ندارد. ۷۸/۱/۱
‼️فرنگیها اصرار داشتند تخت جمشید هخامنشیها را بالا بیاورند و مطرح کنند و کوروش و داریوش را اولِ تاریخ بدانند؛ حتّی مادها را هم از خاطر بردهاند. کار مستشرقان اروپایی در این زمینه خیلی صادقانه نبوده، لیکن حفاریها و نشانههای گوناگون تمدنی به ما نشان میدهد که در سرتاسر ایرانِ کنونی ما تمدنهای بسیار قدیمی که بعضی از تمدن مصر هم قدیمیتر، وجود دارد؛ تمدنهای ۷۰۰۰ساله از جمله در همدان و سیستان است، بنابراین نمیشود قاطع گفت تخت جمشید تنها دولت متمرکز یا اولین دولت متمرکز وجود داشته؛ اینها حدسیات است. آنچه مسلّم است، این است که همدان ٣هزار سال زنده بوده است؛ سه هزار سال مشغول ساختن و تولید تمدن و علم و زندگی بوده است؛ این خیلی مهم است. ۸۳/۴/۱۹
📸حضور رئیس جمهور خامنهای در پاسارگاد و تخت جمشید در دوران ریاست جمهوری
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓روزبزرگداشتشخصمبهمکوروش
🏳نقدوتبیینناسیونالیستافراطی/۱۰
💠رهبرانقلاب
‼️امام راحل عامل احیای روحیه خودباوری در ملت ایران بود. حکومتهای استبدادی و فردی، سالهای متمادی ملت ما را ملتی توسریخور کردند؛ ملتی که از استعداد جوشان برخوردار است و در طول تاریخ بعد از اسلام، این همه افتخارات علمی و سیاسی دارد. قدرتهای خارجی روس و انگلیس، و پس از آن امریکا ملت ما را تحقیر کرده بودند. ملت ما هم باور کرده بود که قابلیت و لیاقت کارهای بزرگ را ندارد و دیگران باید بر او آقایی کنند و به او زور بگویند! بنابراین، روح غرور و افتخار ملی را در ملت ما کشته بودند؛ امام بودکه روح افتخار ملی را در ملت ایران زنده کرد، در همان حال که ملت ما از احساسات بیجای ناسیونالیستی که استکبار عامل آن، و رژیم منحوس پهلوی مروجش بود، مبرا هستند، امروز ملت ما جوانهای ما احساس میکنند که خودشان میتوانند کشورشان را بسازند و در مقابل تحمیلها و زورگوییهای شرق و غرب بایستند. این روح عزت و خودباوری و غرور ملی و افتخارات حقیقی و اصیل را امام در ملت ما زنده کرد. ۶۸/۴/۲۳
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini