🗓۲۱ دی ماه سال ۱۳۶۶ ش
🏳تبیین ولایت مطلقه فقیه
🏳بدنبال نامه امام خمینی به
🏳حجت الاسلام خامنهای/۷
💠رئیس جمهور خامنه ای
‼️دستور ولی فقیه، حکم الله است کار ولی فقیه عبارت است از اداره جامعه، البته بر مبنای اسلام و آنجاهایی که مصالح اسلامی و ملی را ولی فقیه تشخیص میدهد و بر طبق مصلحت، یک دستوری صادر میکند، آن دستور، حکم الله است. آن دستور یک دستور شرعی است ولی فقیه چه با اتکا به دلیل قطعی و چه با اتکا به ادله شرعی، یک مصلحتی را برای جامعه تشخیص میدهد، آن مصلحت را اعمال میکند، آن میشود حکم الله و برای همه مردم، این حکم واجب الاطاعه است. آنچه را که ولی فقیه در جامعه اسلامی به عنوان قانون وضع میکند یا اجرا میکند، احکام ولی فقیه، احکام اولی است، مثل احکام الله است. در حکومت ولی فقیه، مقررات کشور، مقررات اسلامی و واجب الاطاعه است. مقررات دستگاه قانون گذاری، مقررات دستگاه اجرا کننده، مقررات دستگاه قضایی، همه اینها مظاهر حاکمیت ولایت فقیه است در حقیقت به خاطر مشروعیت ولایت فقیه است که این همه مشروعیت پیدا میکند. در جامعه اسلامی تمام دستگاهها، چه دستگاه های قانون گذار، چه دستگاههای اجرا کننده، اعم از قوه اجرائیه و قضائیه مشروعیتشان به خاطر ارتباط و اتصال به ولی فقیه است، والا به خودی خود هیچ مشروعیت ندارد معنای قانون وضع کردن چیست؟ معنای قانون وضع کردن این است که محدودیت هایی را در زندگی مردم، بر طبق یک مصالحی ایجاد میکنند. خب، یک چنین کاری بنابر مبانی فقهی اسلامی و بنابراصل ولایت فقیه، برای هیچ کس جایز نیست و از هیچ کس مشروع نیست، مگر ولی فقیه. نمازجمعه ۶۶/۱۱/۲
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۲۱ دی ماه سال ۱۳۶۶ ش
🏳تبیین ولایت مطلقه فقیه
🏳بدنبال نامه امام خمینی به
🏳رئیس جمهور خامنهای/۸
💠رئیس جمهور خامنه ای
‼️ولایت فقیه، مثل روحی است در کالبد نظام بالاتر از این من بگویم: قانون اساسی در جمهوری اسلامی که ملاک و معیار و چهارچوب قوانین است، اعتبار به خاطر قبول و تایید ولی فقیه است. و الا خبرگان، از هر قشری، چه حقی دارند دور هم بنشینند، برای مردم مملکت و مردم جامعه قانون وضع کنند. اکثریت مردم چه حقی دارند که امضا کنند قانون اساسی را و برای همه مردم این قانون را لازم الاجرا بکنند آن کسی که حق دارد قانون اساسی را برای جامعه قرار دهد. او ولی فقیه است، او همان امام اسلامی است و دستگاهی است که حاکمیت الهی را از طریق وراثت پیغمبر و وراثت ائمه معصومین در اختیار دارد. این شان ولایت فقیه است در حقیقت ولایت و حاکمیت ولی فقیه، ولایت و حاکمیت فقه اسلامی است، ولایت و حاکمیت دین خداست، ولایت و حاکمیت ملاکها و ارزشهاست، نه ولایت و حاکمیت یک شخص یعنی خود ولی فقیه هم به عنوان یک شخص، موظف است که آنچه حکم ولی فقیه است، اطاعت کند و تبعیت کند. بر همه واجب الاتباع است این احکام، احکام ولی فقیه حتی بر خود ولی فقیه یک چنین گسترهی بسیار وسیع و عظیمی راء دامنه ی ولایت فقیه دار است که منتهی هم میشود به ولایت خدا، یعنی جون ریشه ولایت فقیه، ولایت الهی است، ولایت پیغمبر است و همان چیزی است که از پیغمبر با اوصیای معصومینش و از اوصیای معصومین به علمای امت فقهای امت، آن کسانی که دارای این شرایط هستند، منتقل شده. این معنای ولایت فقیه در جامعه اسلامی است! نماز جمعه ۶۶/۱۱/۲
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۲۱ دی ماه سال ۱۳۶۶ ش
🏳تبیین ولایت مطلقه فقیه
🏳بدنبال نامه امام خمینی به
🏳رئیس جمهور خامنهای/۹
💠رهبرانقلاب
‼️از اول انقلاب عدهای سعی میکنند ولایت مطلقه فقیه را به معنای حکومت مطلقه فردی معرفی کنند؛ این دروغ است. ولایت فقیه طبق قانون اساسی ما نافی مسؤولیتهای ارکان مسؤول کشور نیست. ولایت فقیه، جایگاه مهندسی نظام و حفظ جهت نظام و جلوگیری از انحراف است؛ این معنای اساسی ولایت فقیه است. ولایت فقیه، یک امر نمادین و تشریفاتی و نصیحت کننده نیست و نقش حاکمیت اجرایی در ارکان حکومت را ندارد؛ چون کشور مسؤولان اجرایی، قضایی و تقنینی دارد و همه باید بر اساس مسؤولیتِ خود کارشان را انجام دهند و پاسخگوی مسؤولیتهای خود باشند. نقش ولایت فقیه اینستکه در این مجموعه ی پیچیده و در هم تنیدهی تلاشهای گوناگون، نباید حرکت نظام، انحراف از هدفها و ارزشها باشد؛ پاسداری و دیده بانی حرکت کلی نظام به سمت هدفهای آرمانها، مهمترین و اساسی ترین نقش ولایت فقیه است. امام بزرگوار این نقش را از متن فقه سیاسی اسلام و از متن دین فهمید و استنباط کرد؛ همچنان که در طول تاریخ شیعه و تاریخ فقه شیعی به آن اذعان کردند! ۸۳/۳/۱۴
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۲۱ دی ماه سال ۱۳۶۶ ش
🏳تبیین ولایت مطلقه فقیه
🏳بدنبال نامه امام خمینی به
🏳رئیس جمهور خامنهای/۱۰
💠رهبرانقلاب
‼️بعضیها خیال میکنند که این «ولایت مطلقهی فقیه» که در قانون اساسی آمده، معنایش این است که رهبری مطلقالعنان است و هر کار که دلش بخواهد، میتواند بکند! معنای ولایت مطلقه این نیست. رهبری بایستی موبهمو قوانین را اجرا کند و به آنها احترام بگذارد. منتها در مواردی اگر مسؤولان و دستاندرکاران امور بخواهند قانونی را که معتبر است موبهمو عمل کنند، دچار مشکل میشوند. قانون بشری همینطور است. قانون اساسی راه چارهای را باز کرده و گفته آنجایی که مسؤولان امور در اجرای فلان قانون مالیاتی یا سیاست خارجی، بازرگانی، صنعتی و دانشگاهی دچار مضیقه میشوند و هیچکار نمیتوانند بکنند - مجلس هم اینطور نیست که امروز شما چیزی را ببرید و فردا تصویب کنند و به شما جواب دهند - رهبری مرجع است. زمان امام هم همینطور بود. بنده خودم آنوقت رئیس جمهور بودم و جایی که مضیقههایی داشتیم، به امام نامه مینوشتیم و ایشان اجازه میدادند. بعد از امام، دولت قبلی و دولت فعلی گاهی راجع به مسائل گوناگون نامه مینویسند که در اینجا مضیقه وجود دارد، شما اجازه بدهید که این بخش از قانون نقض شود. رهبری بررسی و دقّت میکند و اگر احساس کرد که بناگزیر باید اینکار را بکند، آن را انجام میدهد. جاهایی هم که بهصورت معضل مهمّ کشوری است، به مجمع تشخیص مصلحت ارجاع میشود. این معنای ولایت مطلقه است، والّا رهبر، رئیس جمهور، وزرا و نمایندگان، همه در مقابل قانون تسلیمند و باید تسلیم باشند. ۸۲/۹/۲۶
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
جهادتبیینی
🗓۲۱ دی ماه سال ۱۳۶۶ ش 🏳تبیین ولایت مطلقه فقیه 🏳بدنبال نامه امام خمینی به 🏳رئیس جمهور خامنهای/۱الف 📌
🗓۲۱ دی ماه سال ۱۳۶۶ ش
🏳تبیین ولایت مطلقه فقیه
🏳بدنبال نامه امام خمینی به
🏳ریاست محترم جمهوری
🏳حجت الاسلام خامنهای
📲۱۰ پست درکانال جهادتبیینی!
⚠️توجه؛
‼️مطالعه مطالب از تصویر پیوست!
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۲۴ دی ماه سال ۱۳۵۸ ش
🏳انتصابحجةالاسلامخامنهای
🏳به امامت نماز جمعه تهران/۱
💠امام خمینی
‼️خدمت جناب مستطاب سیدالأعلام، حجت الاسلام آقای حاج سید علی خامنهای دامت افاضاته، چون حضور جناب مستطاب حجتالاسلام و المسلمین آقای منتظری ـ دامت افاضاته ـ در حوزۀ مقدسۀ قم لازم بود و ایشان انصراف خودشان را از امامت جمعۀ تهران اعلام نمودند، جنابعالی که بحمداللّه به حُسن سابقه موصوف و در علم و عمل شایسته هستید به امامت جمعۀ تهران منصوب میباشید. از خداوند متعال، توفیق جنابعالی را در ارشاد و هدایت مردم خواستارم. ۵۸/۱۰/۲۴
💠رهبرانقلاب
‼️از اوّلی که نماز جمعه بهوجود آمد و این نماز در همهی شهرستانهای کشور و بخصوص در تهران مردم را در مسائل گوناگون متحد کرد و دشمنان دیدند که تا مسألهای در کشور بوجود آید، همه منتظر روز جمعهاند که ببینند در منبر نماز جمعه، درباره این مسأله، چه موضعگیری میشود و بعد، همان موضعگیری فضای عمومی کشور میشود. من به دقت مبارزات شدید تبلیغاتی دشمنان را که درسالهای ۵۸، ۵۹ و ۶۰ درباره نماز جمعه میگفتند رصد میکردیم ما هم آنها را در نماز جمعه ذکر میکردیم و رشتههای آنها را پنبه میکردیم! ۷۲/۶/۲۸
‼️من برای رفتن به نماز جمعه، شاید به طور متوسط سه ساعت مطالعه میکنم و همیشه هم ناراضیم؛ به خاطر اینکه واقعاً سه ساعت وقت کمی است. واقعاً جا دارد که یک خطبهی روز جمعه، ۸ساعت مطالعه پشت سر خودش داشته باشد. اگر ما بتوانیم این مهم را تأمین کنیم، آنوقت یک کلاس عمومی سراسری برای عامهی مردم خواهیم داشت و این چیزی است که قطعاً انقلاب را پیش خواهد برد! ۶۸/۴/۱۲
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۲۴ دی ماه سال ۱۳۵۸ ش
🏳انتصابحجةالاسلامخامنهای
🏳به امامت نماز جمعه تهران/۲
💠گزیده اولین خطبه نماز جمعه
💠توسط حجةالاسلام خامنهای:
‼️ربّنا و صلّ علی حبیبک و نجیبک و خیرتک فی خلقک، حافظ سرّک و مبلّغ رسالاتک، بشیر رحمتک و نذیر نقمتک، سیّدنا و نبیّنا ابیالقاسم محمد و علی اله الأطیبین الأطهرین المنتجبین الهداه المهدیین المعصومین المکرّمین سیّما بقیهالله فی الارضین. و صلّ علی جمیع الانبیاء و المرسلین و صلّ علی جمیع الشهداء و الصالحین و صلّ علی ائمه المؤمنین و امناء المسلمین و حماه المستضعفین سیّما امامنا و ولی امرنا فی هذا العصر الامام الخمینی.
اوّلین سخنی که در این اوّلین دیدار، با این جمعیت عظیم و انبوه باید گفته شود، اظهار سپاسگزاری از خدای بزرگ است، خدای قادر متعال، خدای الفتدهندهی دلها، خدای نیرودهنده و تواندهندهی به جمعیتها، خدای کوبندهی مستکبران و رفعتبخشندهی به مستضعفان. خدا را بر این لطف عظیمی که بر ملت ایران مبذول داشت، باید همه با همهی وجودمان سپاس بگذاریم. آنچه پیش آمده است و آنچه ما در تکتک حوادث زندگی خود، در این روزگار مشاهده میکنیم و آنچه این جمعیت عظیم و انبوه، این اجتماع، با این جهتگیری واحد، با این وضعیت زمانی و مکانی به ما میآموزد، ما را به سپاس هر چه بیشتر و جدیتر از خدای بزرگ دعوت میکند. ۵۸/۱۰/۲۸
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۲۴ دی ماه سال ۱۳۵۸
🏳انتصابحجةالاسلامخامنهای
🏳به امامت نماز جمعه تهران/۳
💠اولین خطبه نمازجمعه
💠حجةالاسلام خامنهای
‼️سپاس از امام امت، از اینکه امام جماعت این جمع عظیم را آن کسی قرار داده است که به ضعف و عجز خود معترف است. «اللهم ان هذا مقام اولیائک و احبائک» این مسند اولیای بزرگ خداست؛ این مسند صالحان است. این مسند عالم بزرگ و راحل عظیمی است که ملت ایران هنوز داغ فقدان او را در دل میپروراند، این مسند مرحوم آیتالله طالقانی است؛ آن انسان زجرکشیده و پایمردی که در آخرین نفسهایش هم، راه دیرین خود را گم نکرد، از مجاهدت دست نکشید؛ این مسند فقیهی همچون حضرت آیةالله منتظری، استاد بزرگوار ما و استاد بزرگوار حوزه علمیه است. لکن اکنون چنین شده است که حوزه علمیه فرزند برومندی را که در آغوش خود پروریده بود اکنون برای استادی، برای مسند تدریس و تربیت استادان بزرگ به خود دعوت میکند. آیتالله منتظری، این فقیهِ امیدِ آینده ملت ایران به حوزه قم برمیگردد تا فقیه بسازد، تا تربیت کند، تا انسانهای عالیقدری که باید همچون رگههای حیات در همه شریانهای این ملت در طول تاریخ جریان داشته باشند، به این جامعه محتاج، تحویل بدهد. ایشان میروند و حوزه قم را برای اینکه ارمغانهایش یکی پس از دیگری به این ملت، به اینجامعه، به این تاریخ تقدیم بشود، بعنوان مسند تدریس خود برمیگزینند. پروردگارا! بزرگان ما، پیشوایان ما، آنهایی که در میدانهای علم و عمل تجربههای شیرینِ فراموشنشدنی را به این ملت نشان دادهاند، آنها را برای این ملت و برای این تاریخ نگاه دار! ۵۸/۱۰/۲۸
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۲۴ دی ماه سال ۱۳۵۸ ش
🏳انتصابحجةالاسلامخامنهای
🏳به امامت نماز جمعه تهران/۴
💠اولین خطبه نماز جمعه
💠حجةالاسلام خامنهای
‼همانطورکه استادعزیزم (منتظری) اشاره کردند، نماز جمعه یک واجب سمبلیک، اولا نماز است؛ یعنی ذکرخداست؛ جهتدهندهی به زندگی اجتماع و فرد است. در نماز جمعه آنچه از همه چیز مهمتر است اجتماع مردم در جهت تقواست، یعنی تقوا و عبادت در خلوت اثر مطلوب خود را نمیبخشد. این جامعه است که باید در این جهت حرکت کند. این نماز است که در اجتماعی با این عظمت و تا آنجا که گسترش پیدا میکند، در سطحی عظیمتر باید بسوی خدا حرکت کند و مردم با هم اعتصام به خدا و به یاد خدا بکنند، اولاً نماز است و ذکر خداست. ثانیاً سلاح است، حالت جنگیدن با دشمن خدا و با شیطانهاست. امام جمعه که رمز نماز جمعه است باید به سلاحی تکیه کند و اساسیترین و لازمترین و اصلیترین مسائل را در اجتماعی بزرگ از زبانی ایمن و مورد اطمینان با مردم در میان بگذارد. و باید بر سلاح تکیه کند، یعنی جامعهی اسلامی در مقابل دشمنان خدا به سلاح تکیه میکند، به قدرت خود تکیه میکند، به اجتماع عظیمی که میتواند همه توطئههای دشمنان را خنثی بکند تکیه میکند. پس نماز است و ذکر خدا از یک سو، و سلاح و اقتدار است و اظهار قدرتمندی است و در میان و موجها و گردابها خود را درافکندن است از سوی دیگر. یعنی یک ملت با یاد خدا مبارزه میکند؛ با یاد خدا به گوشهای نمیخزد، با یاد خدا در محراب میایستد. محراب یعنی محل حرب، یعنی محل جنگیدن، با که؟ با دشمنان راه الله، با دشمنان مکاتب توحیدی، با دشمنان انسان و انسانیت! ۵۸/۱۰/۲۸
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۲۴ دی ماه سال ۱۳۵۸ ش
🏳انتصابحجةالاسلامخامنهای
🏳به امامت نماز جمعه تهران/۵
💠گزیده اولین خطبه نماز جمعه
💠توسط حجةالاسلام خامنهای:
‼️به مناسبت نزدیکی دلها در این روزهای بسیار حساس و سرنوشتساز این توصیهی برادرانه را بکنم، بعد از آنی که بزرگان ما، رهبران ما، رهبر عزیز و عالیقدر ما بارها گفتهاند، ممکن است سخن من تکراری و زائد به نظر بیاید، اما من تکلیف شرعی و وظیفهی خودم میدانم که بگویم. برادران و خواهران عزیز! مخصوصاً برادران و خواهران جوان! سعی کنید از تفرقههای تازه جلوگیری کنید، سعی کنید بر مشترکات اصولی، همه گرد بیایید، سعی کنید دلها به هم نزدیک شود، سعی کنید دلها بیش از این از هم جدا نشود. اِی کسانی که سررشتهی دلهای گروهی از مردم در دست شماست، اِی کسانی که گروهی از مردم از شما درس میگیرند و یاد میگیرند، برای خاطر خدا به هم نزدیک بشوید، برای خاطر خدا خودخواهیها را کنار بگذارید، برای خاطر خدا بر روی اختلاف سلیقهها اینهمه تکیه نکنید. اختلاف در اصول باید نباشد، اگر اصول، یکی است اختلاف سلیقهها قابل تحمل است. امروز روزی نیست که مردمِ ما، هر چه بیشتر در میانهی خود، در داخلهی خود براساس مسائل گوناگون، براساس مسائل غیراصولی باز با یکدیگر اختلاف کنند. پروردگارا! دلهای ما را به هم نزدیکتر بگردان. پروردگارا! ما را در خط امام، در خط اسلام، در خط اتحاد و اتفاق، هر چه بیشتر پایدار بگردان! ۵۸/۱۰/۲۸
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۲۵ دی ماه سال ۱۳۶۷ شمسی
🏳دستورامامبرتدوینتاریخانقلاب
🏳بهحجةالاسلام سیدحمیدروحانی/۱
💠امام خمینی
‼️حجت الاسلام آقای سید حمید روحانی (زیارتی) دامت افاضاته با تشکر از زحمات جنابعالی در به ثمر رسیدن انقلاب اسلامی و تلاش قابل تقدیرتان در تدوین تاریخ انقلاب اسلامی، امیدوارم بتوانید با دقت، تاریخ حماسهآفرین و پر حادثۀ انقلاب اسلامی بینظیر مردم قهرمان ایران را بدان گونه که هست ثبت نمایید. شما به عنوان یک مورخ باید توجه داشته باشید که عهدهدار چه کارِ عظیمی شدهاید. اکثر مورخین، تاریخ را آنگونه که مایلند و یا بدان گونه که دستور گرفتهاند مینویسند، نه آنگونه که اتفاق افتاده است. از اول میدانند که کتابشان بنا است به چه نتیجهای برسد و در آخر به همان نتیجه هم میرسند. از شما میخواهم هر چه میتوانید سعی و تلاش نمایید تا هدف قیام مردم را مشخص نمایید، چرا که همیشه مورخین اهداف انقلابها را در مسلخ اغراض خود و یا اربابانشان ذبح میکنند. امروز همچون همیشۀ تاریخ انقلابها، عدهای به نوشتن تاریخ پر افتخار انقلاب اسلامی ایران مشغولند که سر در آخور غرب و شرق دارند. تاریخ جهان پر است از تحسین و دشنام عدهای خاص، له و یا علیه عدهای دیگر و یا واقعهای در خور بحث. اگر شما میتوانستید تاریخ را مستند به صدا و فیلم حاوی مطالب گوناگون انقلاب از زبان تودههای مردم رنجدیده کنید، کاری خوب و شایسته در تاریخ ایران نمودهاید. باید پایههای تاریخ انقلاب اسلامی ما چون خود انقلاب بر دوش پابرهنگان مغضوب قدرتها و ابرقدرتها باشد. ۶۷/۱۰/۲۵
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۲۵ دی ماه سال۱۳۶۷ شمسی
🏳دستورامامبرتدوینتاریخانقلاب
🏳بهحجةالاسلام سیدحمیدروحانی/۲
💠امام خمینی
‼️شما باید نشان دهید که چگونه مردم، علیه ظلم و بیداد، تحجر و واپسگرایی قیام کردند و فکر اسلام ناب محمدی را جایگزین تفکر اسلام سلطنتی، اسلام سرمایهداری، اسلام التقاط و در یک کلمه اسلام امریکایی کردند. شما باید نشان دهید که در جمود حوزههای علمیه آن زمان که هر حرکتی را متهم به حرکت مارکسیستی و یاحرکت انگلیسی میکردند، تنی چند از عالمان دین باور دست در دست مردم کوچه و بازار، مردم فقیر و زجر کشیده گذاشتند و خود را به آتش و خون زدند و از آن پیروز بیرون آمدند. شما باید به روشنی ترسیم کنید که درسال۴۱، سال شروع انقلاب اسلامی و مبارزۀ روحانیت اصیل در مرگآباد تحجر و تقدسمآبی چه ظلمها بر عدهای روحانی پاکباخته رفت، چه نالههای دردمندانه کردند، چه خون دلها خوردند، متهم به جاسوسی و بیدینی شدند ولی با توکل بر خدای بزرگ کمر همت را بستند و از تهمت و ناسزا نهراسیدند و خود را به توفان بلا زدند و درجنگ نابرابر ایمان و کفر، علم و خرافه، روشنفکری و تحجرگرایی، سرافراز ولی غرقه به خون یاران و رفیقان خویش پیروز شدند. حرف بسیارست و من حال نوشتن بیش از این را ندارم. خداوند به شما که مورد علاقه من هستید و خود از ستم کشیدههای این انقلابید، توفیق بندگی دهد تا بتوانید با در نظر گرفتن او ـ جل و علا ـ واقعیتها را برای نسل آینده ثبت کنید. من به شما دعا میکنم و از واحدفرهنگی بنیادشهید تشکرمیکنم که به شما کمک میکند تا انشاءالله بتوانید کارتان را به پایان برسانید. والسلام. ۶۷/۱۰/۲۵
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini