🗓سالروز فوت زیگموند فروید
🏴پدر علم روانشناسی غربی/۲
💠رهبرانقلاب
‼️ما در زمینه علوم انسانی، برخلاف آنچه که انتظار میرفت، حرکت خوبی نکردهایم، بلکه مفاهیم گوناگون مربوط به این علم چه در زمینه اقتصاد و چه در زمینههای جامعهشناسی، روانشناسی و سیاست را به شکل وحی مُنزل از مراکز و خاستگاههای غربی گرفتهایم و بصورت فرمولهای تغییر نکردنی در ذهنمان جا دادهایم و بر اساس آن میخواهیم عمل و برنامه خودمان را تنظیم کنیم! گاهی که این فرمولها جواب نمیدهد و خراب درمیآید، خودمان را ملامت میکنیم که ما درست به کار نگرفتهایم؛ در حالیکه این روش، روشِ غلطی است. ما در زمینه علوم انسانی احتیاج به تحقیق و نوآوری داریم. مواد و مفاهیم اساسیای هم که بر اساس آن میتوان حقوق، اقتصاد، سیاست و سایر بخشهای اساسی علوم انسانی را شکل داد و تولید و فراوری کرد، به معنای حقیقی کلمه در فرهنگ عریق و عمیق اسلامی ما وجود دارد که باید از آن استفاده کنیم. لذا، حوزه و استادان مؤمن و معتقد به اسلام باید با جستجو و تفحّص، نقش ایفا کنند. اینجا از آنجاهایی است که ما باید به تولید علم برسیم. ۸۲/۸/۸
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓سالروز فوت زیگموند فروید
🏴پدر علم روانشناسی غربی/۳
💠رهبرانقلاب
‼️اینکه بنده درباره علوم انسانی در دانشگاهها و خطر این دانشهای ذاتا مسموم هشدار میدهم بخاطر اینستکه علوم انسانی غربی محتوائی دارد که ماهیتا معارض با اسلام و نظام اسلامی است؛ وقتی اینها رائج شد، مدیران بر اساس آنها تربیت میشوند و همین مدیران میآیند در رأس دانشگاه و اقتصاد و سمت سیاسی داخلی، خارجی، امنیتی و غیره قرار میگیرند. لذا حوزههای علمیه موظفند نظریات اسلامی را در این زمینه از متون الهی بیرون بکشند و در اختیار دانشگاه بگذارند! ۸۹/۷/۲۹
‼️با این همه تأکیدی که بر علوم انسانی شده، باز همچنان همان اشکال به قوت خودش باقی است. ما آغوشمان را باز کردهایم و حرفهایی که الان در زمینههای جامعه شناسی، روان شناسی، تاریخ و فلسفه و ادبیات مطرح است، از خارج برای ما دیکته میشود! ما باید در زمینه علوم انسانی یک کار اساسی بکنیم و این حرف سالهاست که گفته شده. چه کسانی باید این کار را بکنند؟ شورای عالی انقلاب فرهنگی، ما پیش خدای متعال با آنها احتجاج خواهیم کرد و امیدواریم که از عهده احتجاج بربیایند! ۸۴/۱۰/۱۳
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓سالروز درگذشت راجر بیکن
🏳فیلسوف و کشیش انگلیسی
💠رهبرانقلاب
‼️اروپا در قرون وسطی، قرن ضدیت با دین بود. البته تا برههیی از زمان، به خاطر آن دین کذایی، ضدیت با علم بود. حتّی در اروپا هم اولین مشعلداران علم، افراد دینیاند. خود این «راجربیکن» معروف - که فرانسویها به او «رژه بیکن» میگویند - کشیش است؛ آن هم کشیشِ فرانسیسکن است. نمیدانم شما با احوالاتشان آشنا هستید یا نه. اینها گروه کشیشىِ بسیار زهدگرایی هستند که خود را تابع «سن فرانسیس» میدانند؛ همان «سن فرانسیس» معروفِ قدیس، که این «سانفرانسیسکوی» امریکا هم به اسم اوست. اینها اسماء مقدس را روی شهرها میگذاشتند. این «سنفرانسیس» معروف، قدیسی بود که دستگاههای پاپ آن وقت، به خاطر افشاگری این شخص نسبت به تجملات دستگاه پاپ، دشمن خونیش بودند. او معارض دستگاه پاپ و معارض آن جاه و جلالها و آن ثروتها و آن زراندوزیها بود؛ طرفدار زهد بود. اگر بخواهیم مشابه «راجر بیکن» را در میان نحلههای اسلامی بیابیم، باید مثلاً او را در زمرهی تصوف خاکساری - که کارشان درویشی و گدایی است - بدانیم. کشیش این رشته «راجربیکن» معروف است که در قرن سیزدهم میلادی، از اولین پرچمداران علم در اروپاست. به عبارت دیگر، اولین جلوههای علم که به رنسانس اروپا منتهی شد و آن تحول علمی را پدید آورد، باز از طرف مذهبیها بود؛ منتها مذهبیهای روشن، نه مذهبیهای تاریک ذهن! ۷۰/۱۱/۱۵
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓سالروزفوت امیل زولا
🏴رمان نویس فرانسوی
💠رهبرانقلاب
‼️در بین شیوههای بیان هنری، اصلا نمیشود شبیه رمان چیزی پیدا کرد! ۷۲/۷/۲۵
‼️رمان را برای این نمینویسند که کسی سرگرم بشود؛ رمان پیام دارد، رمان نحوه زندگی را به خوانندهاش تعلیم میدهد! ۷۷/۱۰/۲۴
‼️بسیاری از کتابهایی که در مورد انقلاب کبیر فرانسه و جنگهای فرانسه و آلمان و دفاع مردم فرانسه نوشته شده مثل بعضی از کتابهای امیل زولا، مهمترین آثار رمان مربوط به دوران حساس یک ملت است! ۸۴/۶/۳۱
‼️امیل زولا رمانی دارد که گزارش یکی از جنگهای فرانسه و آلمان است. همان جنگی که پادشاه فرانسه در جنگ بود و فرانسویها از آلمانیها شکست سختی خوردند و آلمانیها پاریس را اشغال کردند و آتش سوزی معروف پاریس اتفاق افتاد. بعدآن حکومت به اصطلاح کمون پاریس اتفاق افتاد. تاریخ این جنگ درسالهای ۱۸۴۰ تا ۱۸۴۵ است. امیل زولا آنچنان این جنگ را تصویر کرده که گویا خودش در آن جنگ بوده. فرانسویها در داستان نویسی، بسیار چیره دستند، کمتر رمانی را پیدا میکنید که روحیات و واقعیتهای ملت فرانسه را بقدر این رمان بتواند نشان دهد! ۷۲/۶/۲۹
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓سالروز فوت لویی پاستور
💠رهبرانقلاب
‼️از زمان ناصرالدین شاه تا محمدرضا شاه، که خداوند آنان را لعنت کند، چون استعدادها را کوبیدند و ما را تا حضیض بدبختی عقب کشاندند. آن رژیم منحوس نکبتِ واقعا پلید، معنویت و مادیت و عزت و استعداد را از این مردم گرفت. حالا شما نخبگان میخواهید بر ویرانههای آنها، بنای علم را بنا کنید؛ خب، خیلی باید تلاش کنید. باید روح تحقیق پارسایانه بیعوض را تزریق کنیم، تا برای تحقیق، دنبال پاداش نباشند؛ چون اصلا تحقیق، پاداش واقعی ندارد. مثلا اگر آدم بخواهد به پاستور، بخاطر کشف میکرب چقدر باید پول بدهد؟ آیا اصلا میشود برای او پولی معین کرد؟ آیا قابل مقایسه است؟ بنابراین، امثال پاستور هم هیچوقت برای پول تحقیق نکردند. اگر برای پول تحقیق میکردند، حقیقتا به اینجا نمیرسیدند. اروپاییها این حسن را داشتند؛ کمااینکه دانشمندان قدیمی ما مثل زکریای رازی اینطور بودند و در فقر و تنگدستی میمیرند؛ ولی ماها تا یک کار میکنیم، فورا میگوییم پولش چقدر شد؟! معلوم است که کار به جایی نمیرسد! ۶۹/۱۰/۴
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓سالروز رحلت سلمان/۱
💠رهبرانقلاب
‼️سلمان فارسی چهره شاخصِ زنده برجسته همیشگیِ تاریخ اسلام است. سلمان متعلق به کشور ماست، متعلق به ملت ماست، نباید گفت سلمان فارسی از فارس یا از ایران است، باید گفت فارس و ایران از سلمان فارسی است. مقام ایمان، مقام معرفت، مقام مجاهدت، پیگیری برای رسیدن به سرچشمهی زلال حقیقت، آن چنان یک انسانی را بالا میبرد که پیغمبر بفرماید: «سلمان منّا اهل البیت». او را جزو اهل بیت به حساب بیاورد؛ و شخصیتهائی مثل جناب ابیذر و عمار و مقداد و دیگر صحابی در رتبههای بعد از سلمان قرار بگیرند؛ این برای ما درس است، این برای جوان ایرانی الگوست؛ یعنی حقیقت را جستن، جستجو کردن، یافتن و بر آن پای فشردن. این آن چیزی است که سلمان را سلمان میکند! ٨٧/۲/۱۶
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓سالروز رحلت سلمان/۲
💠رهبرانقلاب
‼️در روایت است که امام صادق بسیار یاد سلمان میکرد از حضرت علت اینکار را پرسیدند، فرمود به سه علت، یکی اینکه سلمان میل و خواست امیرالمؤمنین را بر میلِ خود غلبه میداد. ببینید مقام امیرالمؤمنین را؛ البته امثال سلمان گوشه و کنارهای آن عظمت و آن جلالت الهی و ملکوتی و جبروتی است ولی خب، اینها همه، هرکدام یک نشانه است. دوم اینکه فقرا را دوست میداشت؛ بعضیها اصلا از طبقه مستضعف جامعه بدشان میآید، حاضر نیستند طرف آنها بروند، نگاه بکنند به آنها! خودشان را برتر از آنها میدانند؛ اما سلمان فقرا را دوست میداشت، آنها را بر اهل ثروت ترجیح میداد. و سوم اینکه جناب سلمان علم را و علما را دوست میداشت. این سه خصوصیت در این بزرگوار، موجب میشود که امام صادقِ با آن جلالت و عظمت، سلمان را تجلیل کند. ۷۰/۱۰/۵
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓سالروز رحلت سلمان/۳
💠رهبرانقلاب
‼️درصدر اسلام، آن کسانیکه ممدوح واقع شدند، بیش از آنچه که بخاطر نماز و عبادتشان ممدوح واقع شوند، بخاطر مواضع سیاسی و مجاهدتشان ممدوح واقع شدند. ما سلمان و ابیذر و عمار و مقداد و میثم تمار و مالک اشتر را کمتر به عبادتشان مدح میکنیم. تاریخ، اینها را به آن مواضع، تعیین کننده میشناسد؛ خیلی از بزرگان که مورد مذمت قرار گرفتند، به خاطر شرب خمر و بینمازی مذمت نشدند؛ به خاطر عدم حضور در آنجائی که حضورشان لازم بود، مذمت شدند. تاریخ، اینجوری ثبت کرده؛ نگاه کنید، ببینید! ۸۹/۱/۱۶
‼️ما شما را دعوت نمیکنیم به زُهد سلمان و ابوذر. بین امثال من و شما با سلمان و ابوذر فاصله خیلی زیادی است. ما هرگز ـ نه من و نه شما ـ طاقت آن چیزها را و آن علوّ و عروج و آن والایی را نداریم که بخواهیم خودمان را به آن چیزها برسانیم. یا مثلاً فرض کنید که آرزوی آن را حتی در دلمان بیاوریم. امّا من این را عرض میکنم که اگر بین ما و آنها، زندگی ما و زندگی آنها، هزار درجه فاصله است، میشود این هزار درجه را، ده درجه، بیست درجه، صد درجه کم کرد. خودمان را به زندگی آنها نزدیک کنیم! ۷۹/۱۱/۱۷
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓سالروز رحلت سلمان/۴
💠امام خمینی
‼️تمام کارهایی که ما برای کسب مقام میکنیم، مثل همین عنکبوتی هستیم که داریم با دست خودمان، خودمان را به بند میکشیم. چرا میخواهید این مقام را پیدا کنید که این برای شما یک چیزی است که صورتش مُشوَّه است در عقبی!؟ چرا دنبال این هستید که زحمت خودتان را زیادکنید؟ سلمان که دارای حکومت مداین بود؛ وقتی سیل آمد، پوستی که زیرش بود برداشت و رفت بالا گفت "نَجیَ المُخَفَّفون" من چیزی ندارم تا آب ببرد. یک پوستی هست آن هم برداشتم. حاکم آنجا بود! اما آنهایی که چه اموال دنیا و چه ریاستها را روی هم گذاشتند، در آن عالم گرفتاریشان زیاد است. چرا ما اینقدر گرفتاری آخرتمان را زیاد کنیم؟! ۵۹/۱۲/۲۸
💠رهبرانقلاب
‼️باید با عمل، و نه با محبت خالی، نورانی بشویم، با عمل میتوان جزو خاندان پیامبر بشویم. «سلمان منّا اهلالبیت» شدن، کار آسانی نیست. ما موالیان و شیعیان اهلبیت از آن بزرگواران توقع داریم که ما را جزو خودشان و از حاشیهنشینان خودشان بدانند اما این آسان نیست؛ این فقط با ادعا به دست نمیآید؛ این، عمل و ایثار و تخلق به اخلاق آنان را لازم دارد! ۷۰/۱۰/۰۵
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓سالروز رحلت سلمان/۵
💠آیةالله بهجت
‼️خدامیداند که ابوذر، مقداد و سلمان چه مقامی داشتند، اگر امثال آنها در اصحاب نبودند، مکتب اسلام شناخته نمیشد؛ تمام دنیا و مافیها ارزش نماز یک شب سلمان را ندارد. سلمان روی پوست گوسفندی مینشست و مصلای عجیب و غریب داشت. در روایتی اثاثیه و لوازم منزلش را بر شمرده یک پوست، یک کیسه آرد بود ولی باز گریه میکرده که فردا بارش سنگین است! درمحضربهجت ۱/۸۳,۱۷۴
‼️ماهنوز از مقامات شاگردان ائمه، مثل سلمان و ابوذر و اینها، که بالای سرما قرار دارند، خبر نداریم. ما اگر اعتراف به مقام سلمان و ابوذر و مقداد و عمار نداشته باشیم، اعتراف به مافوق آنها بالاتر از آنها که انبیاء و اولیاء هستند نداریم، اینکه فکر کنیم بدون اعتراف وشناخت به مقام امثال سلمان، ابوذر، مقداد و عمار، توانستیم شناختی از مقامات انبیاء و اولیاء داشته باشیم دروغ است! ما از سلمان و ابوذر و مقداد، یقینا عقبتر هستیم، آنها کجا و ما کجا، ما خاک پای آنها نمیشویم! ۷۶/۵/۸
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓سالروزشهادت عمار/۱
💠امام خمینی
‼️پیروان علی و فاطمه و اولاد روحانی و جسمانی آن بزرگواران همواره با حکام جائر مقابله کردند. عماریاسر، عمر مبارک خود را در مقابله آنان گذراند تا سرانجام در سن نود سالگی به دست «فئۀ باغیه» به شهادت رسید! ۴۱/۱۲/۲۹
💠رهبرانقلاب
‼️درصدر اسلام، آن کسانیکه ممدوح واقع شدند، بیش از آنچه که بخاطر نماز و عبادتشان ممدوح واقع شوند، بخاطر مواضع سیاسی و مجاهدتشان ممدوح واقع شدند. ما سلمان و ابیذر و عمار و مقداد و میثم تمار و مالک اشتر را کمتر به عبادتشان مدح میکنیم. تاریخ، اینها را به آن مواضع، تعیین کننده میشناسد؛ خیلی از بزرگان که مورد مذمت قرار گرفتند، به خاطر شرب خمر و بینمازی مذمت نشدند؛ به خاطر عدم حضور در آنجائی که حضورشان لازم بود، مذمت شدند. تاریخ، اینجوری ثبت کرده؛ نگاه کنید، ببینید! ۸۹/۱/۱۶
‼️بنده ۲سال قبل یک نوشته فارسی خواندم که درباره عمار یاسر بود از نویسنده مصری، طه حسین و آقای احمد آرام هم به فارسی ترجمه کرده و ترجمه بسیار جالبی هم هست، یکی دوتا اشتباه در آن کتاب من دیدم اما مجموعا کتاب جالبی است، این کتاب را بخوانید، ببینید چگونه از روی بصیرت و درک و شعور، ایمان در دل آنها نفوذ کرده ، نام کتاب "وعده راست" هست و این کتاب چقدر جالب تشریح میکند وضع ایمان عمار یاسر را که چگونه ایمان آورد و مجاهداتش در این راه و ایمان مادرش که اول ایمان میاورد و بعد که شوهرش را مومن میکند، غوغایی است! ۵۳/۷/۱۴
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini