eitaa logo
جهادتبیینی
2.5هزار دنبال‌کننده
11.4هزار عکس
0 ویدیو
454 فایل
تاریخ اسلام، ایران، جهان در کلام آیت الله‌ خامنه‌ای #نشربامنبع @mobayyen
مشاهده در ایتا
دانلود
🗓۲۷ مارس سال ۱۸۹۸ 🏴فوت مفسر مادی‌گرا 🏴شبه روشنفکر غربزده 🏴سر سیداحمدخان هندی/۱ 💠استاد‌خامنه‌ای ‼️بعضیها اسلام را یک بُعدی مطرح میکنند، درست مثل آن متفكرین مسلمان مادی گرای قرن نوزدهم میلادی؛ متفگران مسلمانی که در حقیقت مادی بودند، اگر چه بظاهر و به ادعا مسلمان. شاید این را باز هم برای جمعهای دانشجویی گفته باشم: در قرن نوزدهم میلادی که قرن علم و علم گرایی بود و علم، میدان دار همهی این جوامع پیشرفته و مترقی یا آن جوامعی که حسرت آن پیشرفتگی را میخوردند بود، متفکرین مسلمانی هم پیدا شدند که بجای اینکه سعی کنند اسلام را بفهمند و اسلام را ارائه بدهند و اسلام را برتمدن عرضه کنند تا تمدن، آن را ناگریز و ناچار بپذیرد و به شکل آن دربیاید، سعی کردند اسلام را با تمدن تطبیق بدهند و تمدن صنعتی مادی را بر اسلام تحمیل کنند. از جمله اینها سیداحمدخان هندی است؛ یک دانشمند متفکر اسلامی در هندوستان و مفسر قرآن، عجیب این است و به وجودآورنده یک دانشگاه بزرگ اسلامی به نام علیگر در هندوستان که هنوز هم آن دانشگاه هست؛ یک متفکر اسلامی و اسلامی اندیش است، امّا درست دربافت و کوک حرفها و تفکراتش که میروی آن رگه‌های دوری از معنویت اسلام و نزدیکی و گرایش و اعتقاد به مادیگری را ملاحظه میکنی. هرآیه ای در قرآن، هر حدیثی در احادیث اسلامی، هر مطلبی از تاریخ اسلام را که با فرمولهای علمی محدود کشف شده تا آن روز که خیلی خیلی کم بود نسبت به آنچه بعدها کشف شد و نسبت به آنچه دانش بشری تا آخرکشف خواهد کرد اندک منافاتی داشت، رد میکرد! کتاب نبوتها در نهج‌البلاغه، شرح استادخامنه‌ای ص۳۳؛ ۵۹/۲/۱۳ @Jahade_tabeini
🗓۲۷ مارس سال ۱۸۹۸ 🏴فوت مفسر مادی‌گرا 🏴سیداحمدخان هندی/۲ 💠استادخامنه‌ای: ‼️سید احمدخان هندی، همه معجزات انبيا را که در قرآن آمده تأويل و توجیه میکرد؛ چرا؟ چون عقلش نمیتوانست بپذیرد چیزی را که خارج از فرمولهای علمی بود؛ شکافتن دریا برای موسی، معجزه این یک عصای موسیٰ و همه معجزاتی که در قرآن به آنها تصریح شده. بلیه بزرگی بود! سعی میکردند اسلام را تطبیق بدهند با آن مقدار از علمی که تا آن روز کشف شده که همان طور که عرض کردم، خیلی هم کم و ناچیز و کم ارزش بود نسبت به اندوخته‌های فرهنگی بشر؛ چه قبل از آن و چه بعد‌ از آن. امروز آن بليّه حاکم و مسلط بر ذهن بسیاری است. فرهنگ غربی در ذهنش هست، سعی میکند اسلام را با أن تطبيق بدهد. جزو بلیه‌های بزرگ یکی این است: آزادی و دموکراسی با مفهوم غربیاش. سعی میکنند آزادی‌ای که در انقلاب اسلامی و در حکومت اسلامی لازم است، هر چه ممکن است نزدیک کنند به آزادی‌ای که مثلا انقلاب کبیر فرانسه به مردم داده و امروز در فرانسه رایج است. و آیا آن آزادی است؟ و آیا آنچه امروز در دنیای دموکراسی چه در انگلستان که مادرِ دموکراسی است و چه در فرانسه و چه در سایر کشورهای غربی و چه در آمریکا وجود دارد و رایج است، آزادی است؟ آیا واقعاً انسانها در آنجا آزادانه میتوانند آنچه لازمه شخصيت و منش انسانی و اصالت انسانی است انجام بدهند و بفهمند؟ این درست است؟ و آیا امروز جایز است که ما آنچه بعنوان آزادی به دست آوردهایم در اشکال قانونی با آنچه امروز غرب دارد تطبيق بکنیم؟ معنای وفاداری به اسلام همین است؟ اسلام حدود و ثغور را برای ما معین کرده! ۵۹/۲/۱۳ @Jahade_tabeini
🗓۲۷ مارس سال ۱۸۹۸ 🏴فوت مفسر مادی‌گرا 🏴شبه روشنفکر غربزده 🏴سر سید احمدخان هندی/۳ 💠رهبرانقلاب ‼️در قرون متوالی تفاسیر مختلفی از قرآن شده مثلا فقهاء آیاتی را که اشاره به احکام فقهی هست تفسیر کردند، فلاسفه مطالب حکمی و فلسفی قرآن را جستجو کرده‌اند منتهی این بزرگان به یک خطائی در فهم از قرآن دچار شدند و آن خطا این است که به جای اینکه از قرآن استفاده کنند، آنچه را در ذهن خودشان بود بعنوان پیش‌داوری آن را بر قرآن تحمیل می‌کردند که این را میگویند تفسیر به رأی و چیز بسیار خطرناکی است. در قرن اخیر به همین روشی بعضی از چهره‌های معروف اسلامی دچار اشتباه بزرگتری شدند و آن اینبودکه افکار قرن۱۹ اروپا و افکار مادی‌گرایانه را که هر فعل و انفعالی را در دنیا ناشی از ارتباط متقابل ماده میدانستند و هر پدیده غیرمادی را نفی میکردند گرفته و سعی کردند قرآن را بر آن افکار غلط تطبیق کنند. یکی از این چهره‌‌های معروف نویسنده سرشناس هندی قرن ۱۹ سِرّ سیداحمدخان میباشد، تفسیری هم در آن موقع نوشت و از جمله کسانی است که سید جمال الدین اسدآبادی در هند علیه او کتاب نوشت، او در آیاتی از قرآن که اشاراتی به معجزات دارد مرتکب تأویل یعنی همان تفسیر شده است، حضرت موسی که از دریا عبور کرد و راه دریا برای حضرت باز شد چون با موازین مادی تطبیق نمی‌کرده حمل کرده به یک معنای دیگری این همان تفسیر به رأی است و غلط است، قرآن را نباید با پیش‌داوری به سراغش رفت، قرآن را به‌عنوان یک سرچشمه‌ای باید به حساب آورد که انسان تشنه به او پناه می‌برد و از او می‌نوشد. ۶۹/۱۲/۱۵ @Jahade_tabeini
🗓۲۷ مارس سال ۱۸۹۸ 🏴فوت مفسر مادی‌گرا 🏴شبه روشنفکر غربزده 🏴سر سیداحمدخان هندی/۴ 💠رئیس‌جمهور خامنه‌ای ‼️هند باید هرگز فراموش نکند که مسلمان‌ها در هند زبده‌ترین و اصلی‌ترین عنصر مبارزه با انگلیس‌ها بودند و واقعا ناسپاسی است اگر هند حقی را که مسلمان‌ها بر او دارند فراموش کند. چون مسلمان‌ها به خاطر آزادی‌خواهی در انقلاب عظیمی که آن‌جا بوجود آمد و مبارزاتی که منجر به آزادی هند شد، هیچ‌وقت خاموش نبودند. در سال‌های بعد از ۱۸۵۷ که همه‌جا ساکت بود، عناصر مبارز مسلمان در گوشه و کنار کار خود را می‌کردند؛ اما در میان این‌ها دو جریان وجود داشت که یا فرهنگی-سیاسی بودند یا جریان‌های فرهنگی محض. این دو جریان از مسلمان‌ها برای چاره‌جویی ادامه داشت. یکی از این دو جریان، جریان علما بود و دیگری جریان سرسیداحمدخان؛ که این دو جریان در مقابل هم قرار داشتند -و مجال نیست که من تفصیلا بگویم؛ اما اجمالا می‌توان گفت- جریان علما، معتقد به مبارزه و قطع رابطه با انگلیس‌ها و عدم شرکت در مدارس آن‌ها و نگرفتن هیچ‌گونه کمکی از انگلیس‌ها بود و جریان سیداحمدخان -به عکس- طرفدار سازش با انگلیس‌ها و استفاده از امکانات آن‌ها و لبخندزدن به انگلیس‌ها و آشتی کردن با آن‌ها بود! ۶۴/۱۲/۱۹ @Jahade_tabeini
🗓۲۷ مارس سال ۱۸۹۸ 🏴فوت مفسر مادی‌گرا 🏴شبه روشنفکر غربزده 🏴سرسیداحمدخان هندی/۵ 💠رئیس‌جمهور خامنه‌ای ‼️در جریان مبارزه با استعمار هند، جریان سید احمد خطرناکتر بود و من این‌جا میخواهم نظر قطعی خودم را درباره سیداحمدخان عرض کنم اگرچه ممکن است بعضی از برادرانی که حضور دارند، معتقد به این حرف نباشند. سیداحمدخان، یقینا هیچ اقدامی به نفع اسلام و مسلمین در هند نکرد و حرکت اقبال لاهوری، درست فریادی بود بر ضد کاری که سیداحمدخان پرچمش را در هند بلند کرد، سید احمد خان هندی بنا را بر سازش با انگلیس‌ها گذاشت و بهانه‌اش این بود که باید سرانجام ما نسل مسلمان را وارد فرهنگ جدید کنیم؛ زیرا نمیتوانیم آن‌ها را برای همیشه از فرهنگ جدید، بیگانه و بی‌اطلاع نگه داریم؛ و لذا باید با انگلیسی‌ها سازش کنیم تا آن‌ها بر ما سخت نگیرند و زن‌ها و مردها و کودکان ما این‌قدر بخاطر دشمنی با انگلیسی‌ها رنج نبینند! او ساده‌لوحانه خیال میکرد میتواند با تواضع، با سازش و با اظهار ارادت به انگلیس‌ها، نظر سیاستمداران کهنه‌کار خبیث را جلب کند و از آزار آن‌ها بکاهد درحالی‌که این اشتباه بزرگی بود و در نتیجه خود سیداحمدخان و نزدیکانش و روشنفکرهایی که دور و بر او بودند، از آسیب انگلیس‌ها مصون ماندند، اما مسلمان‌ها تا هنگام استقلال هند -یعنی سال ۱۹۴۷- همواره از طرف انگلیس‌ها آسیب دیدند و انگلیسی‌ها در طول این نود سال -از سال ۱۸۵۷ تا ۱۹۴۷ که سال آزادی هند است- هر کاری که توانستند با مسلمان‌ها انجام دادند و بنابراین، حیله‌ی سیداحمدخان برای رام کردن انگلیس‌ها به ذلیل کردن مسلمان‌ها منتهی شد! ۶۴/۱۲/۱۹ @Jahade_tabeini
🗓۳۱ ماه مارس سال ۱۷۲۷ م 🏳فوت عضو پارلمان انگلیس 🏳فیلسوف،منجم،ریاضی‌دان 🏳سر ایزاک نیوتن انگلیسی/۱ 💠استادخامنه‌ای ‼️يک چيزهاى طبيعى در زندگى انسان هست كه انسان به اينها توجه ندارد. آن وقتى انسان راه فهم به رويش باز میشود كه روى اينها براى انسان سؤال‌انگيز باشد. مثل نيوتن كه از يك حادثه طبيعى و تكرارى، ناگهان به يك حقيقت بزرگ مى‌رسد. برایش سوال میشور اين چيست؟ چرا پائين مى‌افتد؟ واقعا هم سؤال‌انگيز است. چرا بالا نمى‌رود؟ چرا يكبار اتفاق نمى‌افتد كه انسان يك چيزى را رها كند، به جاى اين‌كه بيايد پائين برود طرف دیگر؟ هرگز چنين چيزى پيش نيامده. خب، اين سؤال، اين توجه، اين بر روى يك نكته ناگهان تكيه كردن؛ اين همان چيزى است كه راه را به سوى انسان باز مى‌كند. انسان به فكر برمى‌آيد، سؤال براى انسان طرح مى‌شود، دنبال پاسخ اين مى‌گردد و ناگهان مثلا نيروى عظيم جاذبه، يك حقيقت عظيم عالم به اين وسيله كشف مى‌شود. تصور بنده این است که همه این پیشرفتهایی که انسان در عالم کیهان شناسی پیدا کرده، به خاطر همین دقت بوده که این چیست بالای سرما؟ و انبیا این سؤال را برای انسان مطرح میکنند که این چیست؟ این آسمان، این نقطه های روشن، ناگهان حرکت یک چیز روشن از یک جا به یک جای دیگر؛ بعد ساعاتی این نقطه‌های روشن هست، بعد یک چيز درخشنده عظیم به نام خورشيد ظاهر میشود، همه اینها پنهان میشوند، گاهی آن هست؛ این سؤال انگیز است. اگر این سؤال در انسان به وجود آمد، هم مغزانسان کار میکند، انسان خود را مییابد، هم به پاسخ میرسد و از آن پاسخ، به قدرت خدا. کتاب نبوتها در نهج‌البلاغه ص۱۶۸ ۵۹/۵/۲۷ @Jahade_tabeini
🗓۳۱ ماه مارس سال ۱۷۲۷ م 🏳فوت عضو پارلمان انگلیس 🏳فیلسوف،منجم،ریاضی‌دان 🏳سر ایزاک نیوتن انگلیسی/۲ 💠رهبرانقلاب ‼️معجزه خروج از قانون علیت نیست، هر حادثه و پدیده‌هایی که به شکل معجزه‌آسایی اتفاق میافتد، حتماً یک علتی دارد اینکه میگوییم: با اصل علیت منافات ندارد، یعنی بدون اینکه هیچ علتی داشته باشد. یک اتفاقی افتاد، ممکن است کسی درباب معجزه چنین تصوری را داشته باشد و ما این را تخطئه میکنیم و میگوییم غلط است. اینکه شما فرض کنید قانون علیت در جای خودش محفوظ است، اما این حادثه به خودی خود و بدون اینکه هیچ علتی داشته باشد بوجود آمد. این میشود نقض قانون علیت و اگر کسی درباب معجزه چنین چیزی را بگوید ما این را نفی میکنیم و میگوییم این حادثه را اگرچه با آن علت ظاهری که شما آن‌را کشف کردید تطبیق نمیکند، اما یک علت دیگری دارد که آن علت برای من و شما ناشناخته است، حالا اگر بگویید مگر میشود ما یک علتی را نشناخته باشیم؟ جواب این است که ما علت و معلول‌های کمی را در دنیا شناخته‌ایم. برای مثال ما قانون جاذبه و قانون الکتریسیته و قوانین گوناگون را کشف کردیم. آیا این قوانین را قبل از آنکه ما کشف کنیم در عالم وجود داشت یا نه؟ بله، قانون جاذبه که با نیوتن متولد نشد، میلیاردها سال از زمان اول عمر جهان طبیعت، این قانون وجود داشت و انسانها آن را کشف نکرده بودند، اما یک روز نیوتن آنرا کشف کرد! جلسه ۲۷ تفسیر سوره بقره ۷۱/۲/۳۰ @Jahade_tabeini
🗓۲۸ شعبان سال ۱۳۱۱ ق 🏳درگذشت استادالعرفاء 🏳ملاحسینقلی همدانی/۱ 💠رهبرانقلاب ‼️همدان یک خاک عارف‌خیز دارد، مانند مرحوم آخوند ملّاحسینقلی همدانی و شاگردهای ایشان! ۹۸/۷/۸ ‼️در همین دوره‌های اخیر همدان، مرحوم آخوند ملّاحسینقلی همدانی و مرحوم حاج شیخ ‌محمّد بهاری و مرحوم آسیّد علی عرب -پدر خود ایشان- و دیگرانی که بودند، شخصیّت‌هایی هستند که هم ازلحاظ علمی برجسته‌اند، هم ازلحاظ معنوی و معرفتی و سلوکی برجسته هستند؛ درواقع یکی از امتیازات این شهر است که این‌همه و این تعداد شخصیّتِ برجسته را در خودش جمع کرده که اینها جمع کرده‌اند بین مقامات علمی و بین ممشای سلوکی و حرکت سلوکی و تربیت نفس و حرکت اخلاقی؛ جمع بین این دو کرده‌اند که خب آن مصداق اتمّش در این دوره‌های اخیر، مرحوم آخوند ملّاحسینقلی است! ۹۸/۷/۸ ‼️مرحوم آخوند ملاحسینقلی که علاوه بر مقام عرفانی، فقیه بزرگواری بوده است؛ شاگرد شیخ و شاگرد میرزای شیرازی بوده است؛ ایشان کسی بوده است که جریان سلوکىِ عرفان متشرعىِ خالصِ ناب از آن بزرگوار جوشیده. مرحوم آقا سیدعلی شوشترىِ معروف که استادِ میرزا و استاد خیلی از بزرگان بود و خودش فقیه بزرگواری بود، توانست یک نفر را تربیت کند و او آخوند ملاحسینقلی همدانی است که این سلسله را به راه انداخته است. مرحوم آقاشیخ محمد بهاری، مرحوم آقا سیداحمد کربلایی، مرحوم آقا میرزا جواد آقای تبریزی - پدر مرحوم قاضی - و بزرگان دیگر، هر کدام در این عرصه، تلاش فراوانی کردند. ۸۳/۴/۱۵ @Jahade_tabeini
🗓۲۸ شعبان سال ۱۳۱۱ ق 🏳درگذشت استادالعرفاء 🏳ملاحسینقلی همدانی/۲ 💠رهبرانقلاب ‼️مرحوم آخوند ملاحسینقلی همدانی، در زمان خودش در نجف، مرجع و ملجأ و قبله‌ی اهل معنا و اهل دل بوده است و حتّی بزرگان میرفتند در محضر ایشان مینشستند و استفاده میکردند! ۶۹/۱/۳۰ ‼️آخوند ملا حسینقلی همدانی است که از لحاظ عرفانی و معنوی و سلوکی حقیقتاً در عرش است، یعنی عظمت مقام مرحوم آخوند ملا حسینقلی همدانی قابل توصیف نیست؛ ایشان از لحاظ ملائی و علمی - که ایشان جزو شاگردان شیخ بودند - جزو شاگردان درجه‌ی یک شیخ در علم فقه و اصول بودند؛ ولی معنای سلوکی و عرفانی و توحیدی بر زندگی ایشان غلبه کرد، چون در این طریق مشی میکرد. شاگردان ایشان - که اساتید مرحوم آقای قاضی باشند - مثل مرحوم حاج سید احمد کربلائی، مرحوم حاج شیخ محمد بهاری و افرادی از این قبیل، اینها همه افرادی بودند که از لحاظ فقهی در رتبه‌ی بالا بودند؛ یعنی مرحوم حاج سید احمد کربلائی جوری بود که مرحوم میرزا محمدتقی شیرازی احتیاطات خودش را به ایشان مراجعه میکرد و قطعاً ایشان‌ در معرض مرجعیت بود؛ امّا خود ایشان امتناع کردند - گله کردند که چرا احتیاطات را به من مراجعه میکنید، اجتناب کردند  - و در همین عالم معنویت بودند! ۹۱/۴/۲۶ @Jahade_tabeini
🗓۲۸ شعبان سال ۱۳۱۱ ق 🏳درگذشت استادالعرفاء 🏳ملاحسینقلی همدانی/۳ 💠رهبرانقلاب ‼️بنده هیچ دشمنی و مخالفتی با عرفان نظری ندارم. گفته میشود: «الانسان عدوّ لما جهله». بنده هیچ ورودی در عرفان نظری ندارم، اما هیچ عداوتی هم ندارم؛ منتها اعتقادم این است که ما نباید عرفان را به معنای الفاظ و تعبیرات و فرمولهای ذهنی مثل بقیه‌ی علوم ببینیم. عرفان، همان مرحوم قاضی است؛ مرحوم ملا حسینقلی همدانی است؛ مرحوم سید احمد کربلائی است؛ عرفان واقعی اینهاست! ۹۱/۱۱/۲۳ ‼️جوان امروز حوزه بیش از گذشته به مسئله‌ی تهذیب نیازمند است. کسانی که رشته‌های رفتارشناسی عمومی را مطالعه میکنند و کار میکنند، این را تأیید میکنند. امروز در همه‌ی دنیا اینجور است که وضع نظام مادی و فشار مادی و مادیت، جوانها را بی‌حوصله میکند؛ جوانها را افسرده میکند. در یک چنین وضعی، دستگیر جوانها، توجه به معنویت و اخلاق است. علت اینکه میبینید عرفانهای کاذب رشد پیدا میکند و یک عده‌ای طرفشان میروند، همین است؛ نیاز هست. جوان ما در حوزه‌ی علمیه - جوان طلبه؛ چه دختر، چه پسر - نیازمند تهذیب است. ما قله‌های تهذیب داریم، در نجف بزرگانی بودند؛ سلسله‌ی شاگردان مرحوم آخوند ملاحسینقلی تا مرحوم آقای قاضی و دیگران و دیگران؛ اینها برجستگانند. به نحله‌های فکری و عرفانی اینها هم کاری نداریم. در اینجا مسئله، مسئله‌ی نظری نیست. بعضیها نحله‌های مختلفی هم داشتند، عمده این است که این دل زنگار گرفته را یک زبان معنوی، یک سخن برخاسته‌ی از دل شفا ببخشد و این زنگار را برطرف کند. ۸۹/۷/۲۹ @Jahade_tabeini
🗓۲۸ ماه مبارک شعبان 🏳خطبه‌شعبانیه رسول‌الله 🏳در استقبال از شهرالله 💠رهبرانقلاب ‼️ماه مبارک رمضان با همه‌ی برکاتش و همه‌ی زیبائیهای معنویاش، بار دیگر فرا رسید. از قبل از شروع ماه مبارک، پیامبر معظم اسلام مردم را آماده میفرمود برای ورود در این عرصه‌ی خطیر و پربرکت؛ «قد اقبل الیکم شهر الله بالبرکة و الرّحمة». در خطبه‌ی روز جمعه‌ی آخر ماه شعبان خبر داد، توجه داد به مردم که ماه رمضان فرا رسید. اگر بخواهیم در یک جمله ماه رمضان را تعریف کنیم، باید عرض کنیم ماه فرصتهاست اگر از این فرصتها بتوانیم درست استفاده کنیم، یک ذخیره‌ی عظیم و بسیار ارزشمندی در اختیار ما خواهد بود. در همین خطبه‌ای رسول مکرم فرمودند که «شهر دعیتم فیه الی ضیافة الله»؛ این یک ماهی است که شما در این ماه دعوت شده‌اید به میهمانی الهی. خود این جمله در خور تدبر و تأمل است؛ دعوت به میهمانی الهی. اجبار نکردند که همه‌ی افراد از این میهمانی استفاده کنند؛ نه، فریضه قرار داده‌اند؛ اما تحت اختیار خود ماست که از این میهمانی استفاده بکنیم یا نکنیم، در این خطبه، امیرالمؤمنین سؤال میکند از پیغمبر که در این ماه کدام عمل بافضیلت‌تر است. حضرت میفرمایند: «الورع عن محارم الله». اجتناب از گناهان و از محارم الهی، بر کارهای اثباتی و ایجابی مقدم است؛ جلوگیری از آلودگی و زنگار روح و دل است. پس ماه رمضان هم روزه‌داری است، هم تلاوت است، هم دعا و ذکر است، هم دوری از گناهان است. این مجموعه، انسان را از لحاظ اخلاق و رفتار هم به آن چیزی که مورد نظر اسلام است، نزدیک میکند! ۸۶/۶/۲۳ @Jahade_tabeini
🏳درآستانه ورود به ماه رمضان 🏳شر‌ح‌رهبری‌بردعای‌۴۴صحیفه/۱ 💠رهبرانقلاب ‼️در باب ماه رمضان، چند جمله از دعای چهل و چهارم «صحیفه سجادیه»، که مربوط به همین ماه است، انتخاب کرده‌ام و ان‌شاءاللَّه، همین چند جمله را برای شما ترجمه میکنم. اما قبل از آن، خواهش میکنم عزیزان من، بخصوص جوانان، با صحیفه سجّادیه اُنس بگیرند؛ زیرا همه چیز در این کتابِ ظاهراً دعا و باطناً همه چیز، وجود دارد. امام سجّاد علیه‌الصّلاة و السّلام، در این دعا هم مثل بقیه دعاهای صحیفه سجادیه، با این‌که در مقام دعا و تضرّع است و با خدای متعال حرف میزند، اما سخن گفتنش، کأنّهُ از یک روال استدلالی و ترتیب مطلب بر دلیل و معلول بر علّت، پیروی میکند. همه چیز مرتّب و چیده شده است. مثل این است که یک نفر، در مقابل مستمعی نشسته و با او به صورت استدلالی و منطقی حرف میزند. همان ناله‌های عاشقانه هم که در صحیفه سجّادیه آمده است، همین حالت را دارد. «والحمدللَّه الذی جعل من تلک السّبل شهره شهر رمضان»؛ «حمد خدای را که یکی از این راههایی که ما را به او؛ به کمال و به بصیرت نسبت به معدن عظمت میرساند، همین ماه رمضان است.» امام تعبیر میکند به «شَهره»؛ یعنی «شهر خودش». شهر خدا را یکی از این راهها قرار داد. خیلی پرمعناست. اگر فکر کنیم همه ماهها ماه خدا و مال خداست؛ وقتی که مالک همه وجود، بخشی از وجود را معیّن میکند و آن را به خود نسبت خاص میدهد، معلوم میشود نسبت به این بخش، توجّه و عنایت ویژه‌ای دارد. یکی از این بخشها، همین «شهرالله» است؛ شهر خدا، ماه خدا. خودِ این نسبت، در فضیلت ماه رمضان، کافی است! ۷۳/۱۱/۱۴ @Jahade_tabeini
🏳درآستانه ورود به ماه رمضان 🏳شر‌ح‌رهبری‌بردعای‌۴۴صحیفه/۲ 💠رهبرانقلاب ‼️مکرر عرض کرده‌ایم که دعاهای امام سجاد واقعاً جزو برترین گنجینه‌های معارف اسلامی است. در این دعاها معارفی وجود دارد که انسان اینها را از روایات نمیتواند به دست بیاورد. در دعای ۴۴صحیفه سجادیه که دعای ورود در ماه رمضان است، حضرت چیزهائی را از خدا درخواست میکنند؛ از جمله این است: «و ان نسالم من عادانا»؛ پروردگارا! از تو میخواهیم که با همه دشمنانِ خود، سلم و مدارا پیشه کنیم. بلافاصله میفرمایند: «حاشی من عودی فیک و لک فأنه العدوّ الّذی لانوالیه و الحرب الّذی لانصافیه»؛ مگر آن دشمنی که من در راه تو و برای تو با او دشمنی کردم. این دشمنی است که ما هرگز با او دم از آشتی نخواهیم زد. ۸۹/۳/۱۴ ‼️در دعاهائی که در صحیفه مبارکه سجادیه، برای ماه رمضان وارد شده است، خصوصیاتی برای این ماه ذکر شده که هر کدام از این خصوصیات، قابل تدبر است: مثلا «شهر الاسلام»، مراد از اسلام هم همان چیزی است که قرآن میفرماید: «و من یسلم وجهه الی الله و هو محسن فقد استمسک بالعروة الوثقی». اسلام الوجه لله یعنی دل و جان را تسلیم شریعت الهی کردن، «شهر الطّهور» یعنی ماهی که در آن، عنصر پاک کننده‌ای وجود دارد که به انسان طهارت میدهد یا به صورت مصدر یعنی شهر پاک شدن از آلودگیها. «شهر التّمحیص» تمحیص یعنی خالص شدن. فلز قیمتى آمیخته با فلزهای ناهمذات را وقتی که در کوره میگذارند این را تمحیص میگویند. یعنی جدا کردن ذات پاکیزه انسانی از ناخالصیها. اینها خصوصیاتی است که درباره این ماه ذکر شده است. ۸۹/۵/۲۷ @Jahade_tabeini
🗓یکشنبه۱۲فروردین ماه سال۱۳۵۸ 🏳استقرارنظام‌مقدس‌جمهوری‌اسلامی 🏳درپی همه‌پرسی جمهوری‌اسلامی/۱ 💠امام خمینی ‼️روز دوازدهم فروردین سالروز رسمیت یافتن حکومت مستضعفین بر مستکبرین در ایران است؛ سالروز تحقق وعدۀ حق تعالی است. و منت خدای را که ملت مستضعف ایران بر مستکبرین جهان ـ چه شرقی چه غربی ـ چیره و پیروز شد. دوازده فروردین، روز غلبۀ جنودالله بر جنود شیطان و روز فتح و نصر خدا و بندگان مؤمن به اوست. ملت ایران این روز را عیدی اسلامی ـ ملی تلقی می‌کند. و آن روز فتح مطلق و نصر به تمام معناست که همه مستضعفین جهان را این نور سنت الهی و سایۀ پرچم نصر من الله فرا گیرد. آن روزی که مسلمین جهان با مدد غیبی در هر کشور دست جنایتکار ستمگران و چپاولچیان را از کشور خود قطع کنند و پرچم اسلام و آرم الله اکبر را افراشته نمایند! ۵۹/۱/۱۲ 💠رئیس‌جمهور خامنه‌ای ‼️روز جمهوری اسلامی یک مقطع تاریخی بی‌نظیری در تاریخ کشور ماست، زیرا که برای اولین بار بعد از صدر اسلام و پس از فَترَت کوتاه اولین سالهای فتح ایران به دست مسلمین یعنی که در آن سالهای کوتاه البته حکومتها تا حدود زیادی اسلامی بودند در طول این تاریخ ممتدی که کشور ما داشته، برای اولین بار بعد از آن دوران کوتاه صدر اسلام یک حکومتی اعلان شد، یک نظامی اعلان شد که دارای دو خصوصیت مردمی بودن و الهی بودن هست؛ یعنی جمهوری اسلامی. اصلاً این خاطره را با هیچ خاطره‌ای در تاریخ کشورمان نمی‌شود مقایسه کرد. نقطه‌ی مکمل و متمم انقلاب بیست‌ودو بهمن بود یعنی خلاصه محصول بیست‌ودو بهمن روز جمهوری اسلامی روز دوازدهم فروردین بود. ۶۴/۱/۱۰ @Jahade_tabeini
🗓یکشنبه ۱۲ فروردین ماه سال۱۳۵۸ 🏳استقرارنظام‌مقدس‌جمهوری‌اسلامی 🏳درپی همه‌پرسی جمهوری‌اسلامی/۲ 💠رئیس‌جمهور خامنه‌ای ‼️روز جمهوری اسلامی بسیار مهم است و علت آن این‌که این اولین نمونه در دنیای امروز هست که با مکتبها، نظامها، سیاستها، دیدگاههای مختلف، شیوه‌های گوناگون حکومت را به مردم دنیا عرضه می‌کند، دارد عرضه می‌شود؛ این اولین نمونه‌ای است که مردم دنیا دارند می‌بینند جمهوریهای دیگری که اعلان می‌شود جمهوریهای سوسیالیستی، جمهوریهای به سبک دموکراسی غربی به انواع واقسامش هیچ کدام چیز جدیدی نیست اصل جمهوری هم چیز جدیدی نبود اما آن جمهوری‌ای که مبانی و ارزشهای اساسی‌اش و قواعد اصلیش از اسلام گرفته شده این یک چیز بی‌نظیری است. یک خصوصیت دیگر هم در روز جمهوری اسلامی ما هست و آن این‌که آن روز عید فقط ما مردم ایران نیست، بلکه عید همه‌ی کسانی می‌تواند باشد که مسلمانند، یعنی نزدیک به یک میلیارد جمعیت. آنها هم، یعنی ملتهای مسلمان عادت کردند که اسلام را در حال دفاع در موضع انفعال، درحال انزوا ببینند. آن وقتی که یک ملتی در موضع تهاجم به قدرتهای سلطه‌گر و تهاجم به نظامهای بشری ناقص قرارمی‌گیرد و اعلان یک جمهوری براساس اسلام می‌کند این برای همه‌ی ملتهای مسلمان مایه‌ی مباهات و سربلندی است خلاصه خصوصیات گوناگونی در روز جمهوری اسلامی هست! ۶۴/۱/۱۰ @Jahade_tabeini
🗓یکشنبه ۱۲فروردین ماه سال۱۳۵۸ 🏳استقرارنظام‌مقدس‌جمهوری‌اسلامی 🏳درپی همه‌پرسی جمهوری‌اسلامی/۳ 💠رهبرانقلاب ‼️درطول تاریخ ما هیچ حادثه‌ای مثل حادثه‌ی پیروزی انقلاب اسلامی و حوادث بعد از آن نبوده است که مردم در آن، نقش مستقیم داشته باشند. با اینکه متکی به قدرت و زور هم نبودند، سلاح هم نداشتند، اگر هم داشتند، به کار نمی‌بردند، اما در عین حال توانستند یک رژیمِ تا دندان‌مسلحِ متکی به قدرتهای استکباری را بکلی از پا در بیاورند و انقلاب را پیروز کنند. منتها نکته‌ی اساسی در انقلاب ما این بود که نقش مردم با پیروزی انقلاب تمام نشد؛ و این از حکمت امام بزرگوار ما و ژرف‌نگری آن مرد حکیم و معنوی و الهی بود. او ملت ایران را بدرستی شناخته بود، ملت ایران را باور کرده بود، به سلامت و صداقت و عزم راسخ و توانائیهای ملت ایران ایمان داشت. همان روزها بعضیها بودند که میگفتند خیلی خوب، انقلاب پیروز شد، مردم برگردند بروند خانه‌هاشان. امام محکم ایستاد و کارها را به مردم سپرد. یعنی ۵۰روز بعد از پیروزی انقلاب، نظام سیاسی کشور به وسیله رفراندوم مردم تعیین شد. شما به انقلابهای گوناگون نگاه کنید تا معلوم شود که اهمیت این حرف چقدر است. پنجاه روز بعد از پیروزی انقلاب، مردم فهمیدند چه نظامی را میخواهند. خودشان پای صندوقهای رأی آمدند و با آن رأی عجیب و تاریخی مشخص کردند که نظام جمهوری اسلامی را میخواهند. در این ۲۰۰سال اخیر - که سالهای انقلابهای بزرگ است - در هیچ انقلابی چنین اتفاقی نیفتاده است که با این فاصله‌ی کم، نظام جدید به وسیله‌ی خود مردم، نه به وسیله یک عامل دیگر، تعیین شود! ۹۰/۷/۲۰ @Jahade_tabeini
🗓یکشنبه ۱۲ فروردین ماه سال۱۳۵۸ 🏳استقرارنظام‌مقدس‌جمهوری‌اسلامی 🏳درپی همه‌پرسی جمهوری‌اسلامی/۴ 💠رئیس‌جمهور خامنه‌ای ‼️در جریان رفراندوم جمهوری اسلامی مخالفتهایی با رأی‌گیری به این شکل وجود داشت که از طرف جناحهای مختلف این مخالفتها بود همه هم خودشان را بعدها نشان دادند. هم آن جناحهایی که بر مطبوعات کشور مسلط بودند، روشنفکرهای چپ و نیمه چپ و لیبرال و التقاطی، اینها که مطبوعات آن روز را اطلاعات، کیهان آن روز را توی مشت داشتند که خب بحمدالله بعد همه ازاله شدند و روزنامه حسابی دیگری هم نبود یعنی همین روزنامه‌ی جمهوری اسلامی که نبود روزنامه دیگری هم که بشود مورد اتفاق باشد همین‌طور. هرچه دلشان میخواست مینوشتند. رفته بودند این‌جا و آن‌جا این روشنفکرهای گروهکی سیاسی ملحد و نیمه‌ملحد از شخصیتهای گوناگون نظر خواسته بودند که به نظر شما آری یا نه درست است؟ یا بیائید چندجور حکومت را مطرح کنیم و رأی بگیریم. مقصودشان هم این بود که مردم را از آن یکپارچگی خارج کنند، اگرچه فرقی هم نمی‌کرد یعنی تأثیری هم نداشت. اگر مردم خب طبیعی بود که به آن شیوه‌های دیگر رأی نمی‌دادند و به خصوص بعداز آنی که امام آنجور صریح فرمودند جمهوری اسلامی نه یک کلمه کم، نه یک زیاد، لکن آنها کار خودشان را می‌کردند به امید این‌که شاید بتوانند شکاف بیندازند این رأی زیاد مردم را کم کنند، رأی را تقسیم کنند از این کارها می‌کردند و اوضاعی داشتیم ما در شورای انقلاب با آن جناح لیبرال و به اصطلاح ملی‌گرا که بیشترین خصوصیتشان مخالفت با خط اصیل انقلاب بود! ۶۴/۱/۱۰ @Jahade_tabeini
🗓یکشنبه۱۲فروردین ماه سال۱۳۵۸ 🏳استقرارنظام‌مقدس‌جمهوری‌اسلامی 🏳درپی همه‌پرسی جمهوری‌اسلامی/۵ 💠رهبرانقلاب ‼️این انقلاب حقیقتاً کارآیی خود را نشان داد و مردم همین را می‌خواستند. آنوقت عده‌ای بروند بنشینند بگویند که مردم نمیدانستند چه می‌خواهند! نخیر؛ مردم می‌دانستند. مردم اسلام را می‌خواستند. اسلام، فقط نماز خواندن و سجده کردن نیست - آنها هم جزو اسلام است - اسلام یعنی بنای یک نظام اجتماعی و یک زندگی عمومی برای یک ملت، بر پایه‌های مستحکمی که می‌تواند سعادت دنیا و آخرت آنها را تأمین کند. می‌تواند علم و پیشرفت و صنعت و ثروت و رفاه و عزّت بین‌المللی و همه چیز را برای آنها فراهم کند. مردم دنبال این بودند. کسانی که خودشان اسلام را نه می‌شناختند و نه تهِ دلشان چنان اسلامی را می‌خواستند؛ حداقلش این بود که جرأت نمی‌کردند به رژیمهای طاغوتی غربی پشت کنند یا بی‌اعتنایی کنند؛ امروز می‌نشینند و این طرف آن طرف می‌گویند که مردم در رفراندوم جمهوری اسلامی نمی‌دانستند چه می‌خواهند! چطور نمی‌دانستند چه می‌خواهند؟! مردم اگر نمی‌دانستند، چگونه هشت سال جنگ تحمیلی را با فداکاریهای خودشان پیش بردند؟! چیزی را که نمی‌دانند، چطور برایش فداکاری می‌کنند؟! مردم خوب می‌دانستند چه می‌خواهند؛ امروز هم خوب می‌دانند چه می‌خواهند! ۷۹/۲/۲۳ @Jahade_tabeini
🗓۱۳ فروردین ماه سال ۱۰۸۰ ش 🏳رحلت استادالفقهاءوالمحدثین 🏳فقیه ، ادیب‌ و محدث گمنام 🏳شاگردبرجسته علامه مجلسی 🏳علامه سیدنعمةالله جزایری/۱ 💠رهبرانقلاب ‼️مرحوم سید نعمةالله جزایری یک شخصیت گمنام است، گمنام از این جهت که اگر چه مرحوم سیّد نعمت‌اللّه جزائری با دو کتاب معروف است: زهر الرّبیع و انوار نعمانیّه، لکن شأن مرحوم سیّد نعمت‌اللّه خیلی بالاتر از اینها است. ایشان، هم فقیه بودند ــ فقیه ماهری است مرحوم سیّد نعمت‌اللّه ــ و هم محدّث خبیر و متوسّعِ در کتابهای اخبار بودند، هم ادیب بودند. جالب اینجا است که خانواده‌ی اینها یک خانواده‌ای‌اند که علاوه‌ی بر فقاهت و حدیث، اهل ادب و لغت و اینها هستند؛ مرحوم سیّد نورالدّین ــ پسر ایشان ــ کتاب معروف فروق اللّغات را نوشته که فقط یک کتاب لغت نیست، معنایش تسلّط کامل بر لغت عربی است؛ نوه‌ی ایشان هم مرحوم سیّد عبداللّه جزائری است؛ یعنی سه نسلْ پشت سرِ  هم جزو علمای برجسته و معروفند، در حوزه‌های علمیّه شناخته شده هستند. البتّه هر سه بزرگوار اخباری‌اند؛ مرحوم سیّد عبداللّه بیشتر، سیّد نعمت‌اللّه و سیّد نورالدّین کمتر؛ لکن مرحوم سیّد نعمت‌اللّه با اینکه اخباری است، به آراء و نظرات اصولیّین توجّه دارد و کتابی هم ایشان دارد - من حالا اسم کتاب یادم نیست - (بنظرم کتاب "منبع الحیاه فی اعتبار قول المجتهدین من الاموات" باشد) در لزوم رجوع به کتب فقها؛ که مراد ایشان از فقها، طبعاً فقهای اصولی هستند. ایشان مرد بزرگی است! ۹۱/۱۲/۱۰ 📸مزار مرحوم سیدنعمةالله جزایری، پل‌دختر لرستان @Jahade_tabeini
🗓۱۳ فروردین ماه سال ۱۰۸۰ ش 🏳رحلت استادالفقهاءوالمحدثین 🏳فقیه ، ادیب‌ و محدث گمنام 🏳شاگردبرجسته علامه مجلسی 🏳علامه سیدنعمةالله جزایری/۲ 💠رهبرانقلاب ‼️آثار و تألیفات ایشان زیاد است. حالا جنابعالی فرمودید حدود شصت تألیف؛ من حالا آن طور که در ذهنم بود، میدانستم ایشان حدود سی چهل تألیف دارند؛ که در بین اینها شروح مهمّ کتب اربعه‌ی ما هست - یعنی ایشان شرح تهذیب دارد، شرح استبصار دارد، به‌نظرم شرح کافی دارد - شرح بسیاری از کتابهای صدوق را دارد - مثل توحید صدوق و مانند اینها. یعنی یک شخصیّت بسیار برجسته‌ای است ایشان در تبحّر و احاطه‌ی بر حدیث شیعه؛ و همراه با نگاه دقیق فقهی، نه فقط حدیث. ایشان شاگرد علّامه‌ی مجلسی است. خب، علّامه‌ی مجلسی مرد خیلی بزرگی است، یعنی کسی نگاه کند به بیانهایی که ایشان در بحار - در ذیل روایات - دارد، میفهمد که این مرد هم فقیه است، هم متکلّم است، هم اهل عقلیّات است. مجلسی خیلی بزرگ است، منتها فقط به حدیث معروف شده؛ در حالی که این‌جور نیست. ایشان محدّث هم هست - خب کتاب حدیث ایشان، بحارالانوار، کتاب بزرگی است  - لکن فقیه متکلّم صاحب‌نظر است گاهی اوقات ایشان یک آراء بسیار برجسته‌ای در مسائل کلامی و عقلی - در ذیل روایات - دارد که اینها خیلی برجسته است. مرحوم سیّد نعمت‌اللّه شاگرد یک چنین کسی است، شاگرد مرحوم علّامه مجلسی. شاگرد فیض ظاهراً، به نظرم ایشان شاگرد فیض هم بوده است. به هر حال شخصیّت برجسته‌ای است! ۹۱/۱۲/۱۰ @Jahade_tabeini
🗓۱۳ فروردین ماه سال ۱۰۸۰ ش 🏳رحلت استادالفقهاءوالمحدثین 🏳فقیه ، ادیب‌ و محدث گمنام 🏳شاگردبرجسته علامه مجلسی 🏳علامه سیدنعمةالله جزایری/۳ 💠رهبرانقلاب ‼️کتاب زَهرُ الرّبیع ایشان با اینکه یک کتابی است که در حوزه‌های علمیّه به عنوان یک کتاب فکاهی معروف شده، لکن نشان‌دهنده‌ی این است که فقهای ما، بزرگان ما، علمای ما، در عین کارهای عمیق علمی و فقهی به این جور مسائل هم توجّه داشتند. یعنی ایشان در اوّل زهر الرّبیع میگوید که دیدم طلبه‌ها احتیاج دارند به یک تفنّنی و تفکّهی، این کتاب را برای آنها نوشتم؛ این کتاب را برای آنها نوشتم؛ حالا ما اینجا خشک بنشینیم، تا یک کسی آن طرف یک شوخی‌ای کرد فوراً به ما بربخورد! این‌جوری نبودند علمای ما؛ آن هم عالمی مثل سیّد نعمت‌اللّه که اخباری و متصلّب است دیگر؛ امّا این چیزها را هم داشتند. به نظر من این تفنّن علمای گذشته‌ی ما خیلی مهم است؛ به هر حال به نظر ما شخصیّت برجسته‌ای است مرحوم سیّد نعمت‌الله. خاندان ایشان، خاندان علم‌اند، بحمدالله تا امروز هم این خاندان، خاندان علم بوده‌اند، و امیدواریم همیشه همین‌جور باشد. و تجلیل از ایشان تجلیل از علم است و تجلیل از معارف الهیّه است؛ این بزرگواران معرفی بشوند خیلی خوب است. بخصوص اگر بتوانید، کتابهای ایشان را تحقیق بکنید، چاپ کنید. انوار نعمانیّه مکرّر چاپ شده البتّه، آن کتاب کتاب معروفی است، لکن کتابهای دیگر ایشان در دسترس نیست، یعنی کمتر توجّه شده به کتابهای حدیثی ایشان و شروحی که ایشان بر احادیث نوشتند که لازم است توجه شود! ۹۱/۱۲/۱۰ @Jahade_tabeini
🗓۱ ماه آوریل سال ۱۹۳۹ میلادی 🏳فوت آنتوان سیمینوویچ ماکارنکو 🏳مربی، نظریه پرداز، مددکار اجتماعی 🏳مولف پرنفوذاتحادیه جماهیرشوروی 🏳نویسنده رمان آموختن برای زیستن 💠رهبرانقلاب ‼️متاسفانه ما درباره انقلاب کار تولید نکردیم، اما تبلیغاتچیهای‌ کمونیستها درباره‌ هر موضوعی‌ کتاب و رمان نوشته‌اند اگر ما اقدام شورویها در زمینه‌ جمع کردن بچه‌های‌ ولگرد از خیابانها و آوردنشان به خانه‌ها را بخوانیم، مگر باور میکنیم؟ اما آنها در اینباره کتاب مینویسند بنام «آموختن برای‌ زیستن». کتابی‌ است ۲جلدی‌ که اخیرا آن را خواندم. نویسنده‌اش یکی‌ از آن کهنه کمونیستهای‌ متحجر دوران استالین است که عکسش بر جلد کتاب هست. از اول تا آخر این کتاب میخواهد بگوید «کانون اول ماه مه» کانونی‌ بود که بچه‌های‌ ولگرد را جمع میکرد؛ و میگوید چگونه زندگی‌ میکردند و چطور از ولگردهای‌ دزد، تبدیل به انسانهای‌ واقعی‌ شدند. در طراز مارکسیستی‌، این یک «رمان» است. البته دروغ هم به هم بافته است؛ اما متأسفانه ما در این زمینه‌ها هیچ کاری‌ نکرده‌ایم! ۷۱/۲/۷ @Jahade_tabeini
🗓روزجهانی کتاب کودک و نوجوان/۱ 💠رهبرانقلاب ‼️من کتاب «بینوایان» را اوّلین بار در همان دوره نوجوانی از کتابخانه آستان قدس گرفتم و خواندم. ۷۶/۱۱/۱۴ ‼️رمان بینوایان ویکتور هوگو برترین رمانی است که در طول تاریخ نوشته شده است. من همه‌ی رمان‌های طول تاریخ را نخوانده‌ام، اما رمان‌های زیادی خوانده‌ام که مربوط به حوادث قرن‌های گوناگون هم هست. بعضی رمان‌های خیلی قدیمی مثل کمدی الهی، امیرارسلان و هزار و یک شب را هم خوانده‌ام اما وقتی رمان ویکتور هوگو را نگاه میکنم، میبینم این چیزی است که اصلاً امکان ندارد هیچ کس بتواند بهتر از این بنویسد، واقعا در عالم رمان‌نویسی، بینوایان یک معجزه است، من به همه‌ی جوان‌ها توصیه میکنم، نه حالا که دارم با شما صحبت میکنم، بارها این را گفته‌ام. زمانی که جوانها زیاد دور و بر من میآمدند قبل از انقلاب، بارها این را گفته‌ام که بروید یک دور حتماً بینوایان را بخوانید. این بینوایان کتاب جامعه‌شناسی است، کتاب تاریخی است، کتاب انتقادی است، کتاب الهی است، کتاب محبت و عاطفه و عشق است! شرح اسم ص۷۰ @Jahade_tabeini
🗓روز جهانی کتاب کودک و نوجوان/۲ 💠رهبرانقلاب ‼️از رشته‌های تألیف و کار فلسفی، نوشتن فلسفه برای کودکان است. کتب فلسفىِ متعدّدی برای کودکان نوشته‌اند و ذهن آنان را از اوّل با مبانی فلسفیای که امروز مورد پسند لیبرال دمکراسی است، آشنا میکنند. یقیناً در نظام شوروی سابق و دیگر نظامهای مارکسیستی اگر دستگاه فلسفه برای کودکان و جوانان بود، چیزی بود که مثلاً به فلسفه‌ی علمی «مارکس» منتهی شود. ما از این کار غفلت داریم. من به دوستانی که در بنیاد ملاّ صدرا مشغول کار هستند، سفارش کردم، گفتم بنشینید برای جوانان و کودکان کتاب بنویسید. این کاری است که قم میتواند بر آن همّت بگمارد. بنابراین از جمله کارهای بسیار لازم، بسط فلسفه است؛ البته با مبانی مستحکم و ادبیات خوب و جذّاب. ۸۲/۱۰/۲۹ ‼️یکی از مسائل مهم مسئله نوشتن کتاب فلسفی برای کودکان است، که غربی‌ها دارند این کار را میکنند. دو سه سال قبل از این، یک کتابی برای من آوردند، من مبالغی نگاه کردم. خب، از همان اوّلی که شروع میکند، واقعاً فلسفه است؛ لیکن باب کودکان است. این کتاب، یک کتاب خیلی قشنگی است در باب فلسفه - حالا اسمش یادم نیست؛ توی کتابهایم هست - به نظرم یک آمریکائی این را نوشته. ما به اینجور کتابی احتیاج داریم. ۹۱/۱۱/۲۳ ‼️این کتاب (دنیای سوفی) را بچه‌های ما خوب است بخوانند! ۹۸/۲/۱۰ 📸رهبری درحال مطالعه رمان فلسفی و کودکانه دنیای سوفی اثر یوستین گردر؛ ۹۷/۲/۲۱ @Jahade_tabeini
🗓۲ ماه آوریل سال ۱۸۷۲ میلادی 🏳فوت مخترع تلگراف و کد مورس 🏳ساموئل فاینلی مورس آمریکایی 📌گزیده کتاب شرح اسم؛ ‼️گفتگوی با هم سلولیها و با زندانیان سلول همسایه ممنوع و غیرممکن بود. اگر میفهمیدند که دو زندانی ارتباط دارند، برايشان گران تمام میشد. با وجود این، مورس، ابزاری شایع میان زندانیان برای حرف زدن بود. آقای خامنه ای زبان مورس را فرا گرفت و خیلی زود در آن پیشرفت کرد. روزی دیوار نوشته های سلولش را میخواند به جدولی برخورد که در آن حروف را به رمز نوشته بودند. آقای خامنه ای بی‌بهره از علوم غریبه نبود. با علم جفر، رمل، کیمیا، اعداد، حروف و مربعات آشنا بود؛ یا حتی به آنچه که «کُله سِرّ» میگویند: کیمیا، لیمیا، هیمیا، سیمیا و ریمیا. پیش از آنکه برای ادامه تحصیل علوم دینی راهی قم شود، دوره ای از این علوم را در مشهد نزد شخصی گذرانده بود و با مبانی آن آشنا بود. اما خیلی زود به این نتیجه رسیده بود که بهتر است دنباله اش را نگیرد. اول اینکه ابعاد آنها کاملا کشف نشده، دوم اینکه دارای روش جا افتاده ای نیست و سوم اینکه در زندگی کنونی بشر چندان ضرورتی ندارد. با دیدن آن جدول متوجه شد که زبان رمز است. شروع به یادگیری کرد؛ زمانی نگذشت که او یک فرستنده متبحر شده بود! کتاب شرح اسم ص۵۳۷ @Jahade_tabeini