🗓دهه دوم ماه رمضان سال ۹ق
🏳تخریب پر عبرت مسجد ضرار
🏳توسط پیامبر بعداز غزوه تبوک/۱
💠رهبرانقلاب
‼️در سال نهم، سالی که پیامبر در رأس یک حکومت قرار دارد؛ آرامش داخلی حکومت پیامبر، زمینهای شد برای درگیری با امپراتوری وسیع روم و جنگ تبوک. همچنین عدّهای در داخل جامعهی اسلامی، و ازطرفی برخی از کفّار، حرکتهایی را علیه ایشان شروع کردند. پیامبر از جنگ تبوک پیروزمندانه برگشت: پایگاه منافقان و دشمنان داخلی را آتش زد و سورهی برائت را برای قلعوقمع نهایی دشمنان خارجی ابلاغ نمود! تفسیر برائت ص۱۰۵
‼️اسلام دربارهی معاشرت و اخلاق فردی پیامبر میفرماید: «فبما رحمة من اللَّه لنت لهم ولو کنت فظّا غلیظ القلب لانفضوا من حولک». پیامبر را به خاطر نرمش او و به خاطر لینتش در برخورد با مردم، ستایش میکند و میگوید تو غلیظ و خشن نیستی. همین قرآن در جای دیگر به پیامبرمیگوید: «یا ایّها النّبی جاهد الکفّار والمنافقین و اغلظ علیهم»؛ با کفّار ومنافقان با خشونت رفتار کن. همان ماده غلظ که در آیه قبلی بود، در اینجا هم هست؛ منتها آنجا با مؤمنین است، در معاشرت است، در رفتار فردی است؛ اما اینجا در اجرای قانون و اداره جامعه و ایجاد نظم است؛ آنجا غلظت بد است؛ اینجا غلظت خوب است. آنجا خشونت بد است؛ اینجا خشونت خوب است. ۷۹/۱/۲۶
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓دهه دوم ماه رمضان سال ۹ق
🏳تخریب پر عبرت مسجد ضرار
🏳توسط پیامبر بعداز غزوه تبوک/۲
💠رهبرانقلال
‼️از دشمنان پیامبر، منافقین بودند. منافقین در داخل مردم بودند؛ کسانی که به زبان ایمان آورده بودند، اما در باطن ایمان نداشتند؛ مردمان پست، معاند، تنگنظر و آماده همکاری با دشمن، منتها سازماننیافته. فرق اینها با یهود این بود. عبداللَّهبنابىّ، یکی از دشمنترین دشمنان پیغمبر بود. تقریباً تا سال آخر زندگی پیغمبر، این شخص زنده بود؛ اما پیغمبر با او رفتار بدی نکرد. درعینحال که همه میدانستند او منافق است؛ ولی با او مماشات کرد؛ مثل بقیهی مسلمانها با او رفتار کرد؛ سهمش را از بیتالمال داد، امنیتش را حفظ کرد، حرمتش را رعایت کرد. با اینکه آنها این همه بدجنسی و خباثت میکردند؛ وقتی که جمعی از این منافقین کارهای سازمانیافته کردند، پیغمبر به سراغشان رفت. در قضیه مسجد ضرار، اینها رفتند مرکزی درست کردند؛ با خارج از نظام اسلامی - یعنی با کسی که در منطقه روم بود؛ مثل ابوعامر راهب - ارتباط برقرار کردند و مقدّمهسازی کردند تا از روم علیه پیغمبر لشکر بکشند. در اینجا پیغمبر به سراغ آنها رفت و مسجدی را که ساخته بودند، ویران کرد و سوزاند. فرمود این مسجد، مسجد نیست؛ اینجا محلّ توطئه علیه مسجد و علیه نام خدا و علیه مردم است. ۸۰/۲/۲۸
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓دهه دوم ماه رمضان سال ۹ق
🏳تخریب پر عبرت مسجد ضرار
🏳توسط پیامبر بعداز غزوه تبوک/۳
💠رهبرانقلاب
‼️در زمان حکومت نبىّ اکرم و امیر المؤمنین، با آن که این بزرگواران در داخل کشورشان اقتدار داشتند، ولی دشمنان اسلام حضور خود را نیز حفظ کرده بودند. مگر دشمنان و منافقان نمیخواستند مرکب پیامبر را در آن گردنه رم دهند که خدا آن حضرت را نجات داد؟ و حتی به صورت مسجد سازی (مسجد ضرار)، قصد ضربه به حکومت اسلامی را داشتند، آنها منتظر بودند که دشمن خارجی بیاید و به او کمک برسانند، آن روز هم دشمنان اسلام بودند؛ امروز هم هستند. ما انتظار نداریم که دشمن در داخل کشور ما، جاسوس و منافق نداشته باشد. اماچه کسی در مقابل آنها میایستد؟ طبیعی است که عناصر «بسیج»؛ یعنی همان نیروىِ عظیمِ خروشان و زبده ملت مؤمن، در مقابل دشمن و ایادی او میایستد. ۷۴/۹/۸
‼️بیان عقیده و اظهار عقیده در محیط سالم، آزاد است. آنجائی که مصالح کشور با شایعه پراکنی، تشنج، به هم زدن سلامت عمومی جامعه، تهدید میشود، این ممنوع است. مصالح عمومی آنقدر مهم است که اسلام برای خاطر مصالح عمومی یک جاهائی مسجدی را آتش میزند. پیغمبر اکرم یک مسجد را آتش زد، چون این مسجد محلی شده بود که منافقین در آن جمع میشدند و علیه پیغمبر مطالبی را با همدیگر تفاهم کنند و خوراک برای تشنجآفرینی در جامعه به وجود بیاورند. پیغمبر از جنگ تبوک که برگشت، سر راه هنوز به مدینه نرفته، این مسجد را خراب کرد و آتش زد و صاف کرد و آمد وارد شهر شد؛ یک چنین برخورد قوی و قاطعی را اسلام با مصالح عمومی جامعه دارد. ۶۶/۲/۱۸
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓دهه دوم ماه رمضان سال ۹ق
🏳تخریب پر عبرت مسجد ضرار
🏳توسط پیامبر بعداز غزوه تبوک/۴الف
💠رهبرانقلاب
‼️اگر ما در داخل متّحد و منسجم باشیم، عناصرخارجی تاثیر سوئی نخواهندگذاشت، امروز در کشور عبداللهبناُبیهای منافق هستند؛ کسانیکه حتی یک روز حکومت امام و حکومت نظام اسلامی را از بن دندان قبول نکردند! در زمان پیامبر، یکی از منافقان بسیار فعال، عبداللهبنابی بود که با یهودیها و کفّار قریش و جاسوسهای امپراتوری روم میساخت و از هر وسیلهای استفاده میکرد، برای اینکه شاید بتواند حکومت پیامبر را از بین ببرد؛ چون قبل از آن که پیامبر به مدینه بیاید، او تصوّر میکرد که در آینده، حاکم مدینه خواهد شد! پیامبر در واقع مقام او را از او سلب کرده بود. امروز در این کشور عبداللهبنابیهایی هستند؛ که خیال میکردند اگر انقلابی در این کشور رخ دهد، حکومت متعلّق به آنهاست. کسانی که نه فقاهت را قبول داشتند، نه امام را قبول داشتند، نه مردم را قبول داشتند، نه احساسات دینی را قبول داشتند. پیامبر با عبداللهبنابی خوشرفتاری کرد و او را مجازات ننمود. نظام اسلامی هم با اینها خوشرفتاری کرد و به مجازاتشان نپرداخت. اینها امروز به برخی از پدیدههایی که دست دشمن در آنهاست، مینگرند؛ خیال میکنند فرصتی پیدا کردهاند که به نظام اسلامی ضربه بزنند. فعّالیتهای منافقانه خودشان را میکنند، به این امید که بین مسؤولان اختلاف باشد؛ به این امید که بین مردم اختلاف باشد؛ به این امید که جوانان رابطهشان را با نظام اسلامی قطع کنند؛ به این امید که جوانان با دین قهر کنند، اما چنین نیست! ۷۹/۲/۱
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓دهه دوم ماه رمضان سال۹ق
🏳تخریب پرعبرت مسجدضرار
🏳توسط پیامبر بعد غزوه تبوک/۴ب
💠رهبرانقلاب
‼️دو نفر مثل عبداللهبن اُبیّ از سران منافقان، و ابوذر غفاری را تصوّر کنید که در جنگ تبوک نقش داشتهاند. عبداللهبن اُبیّ از آنها است که نرفتن به میدان را به رفتن ترجیح داد؛ ولی ابوذر رفتن را ترجیح داد. منشأ هر دو تصمیم، ایمان و عدم ایمان است. خدا منافقان را از رسیدن به شهادت و درک فیض بزرگ آن ممنوع نکرد، بلکه آنان خود این راه را انتخاب کردند. حرکت ابوذر هم براثرِ ارادهی خاص خدا نسبت به او نبوده، بهگونهای که اختیار را از او سلب کرده باشد؛ بلکه عمل او اختیاری بوده و درعینحال میشود آن را به خدا هم نسبت داد!
‼️آیه۴۳ برائت درباره افراد بهظاهر مسلمانی است که در هنگام اعزام به جنگ تبوک خدمت پیغمبرآمدند و گفتند یا رسولالله! به ما اذن بده که در مدینه بمانیم. اذن برای ترک جهاد در موقعیّتی که حضور همه لازم بود، خودْ دلیلی آشکار بر بیایمانی آنان بود. پیغمبر با اذن دادن به آنها کاری کرد که آنان بیایمانی خود را در خارج هم عملاً ثابت نمایند؛ چراکه وقتی جامعه اسلامی برای به منزل رساندن بار امانت الهی نیاز به مجاهدت مسلمانان با مال و جان دارد تا بتواند دستاوردهای خود را به نسل بعد تحویل دهد، همه باید بروند و مسئولیّتهای پرمخاطره را بپذیرند، و این مطلبی است که عقل خود آنها و نیز آیاتی از قرآن، که آن را از پیغمبر شنیده بودند، گواه آن است. در چنین موقعیّتی اجازه خواستن برای ترک این مسئولیّت عظیم نشان میدهد آنان مردِ عمل به مسئولیّتهای بزرگ نبودهاند! تفسیر برائت ص۳۰۵
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓دهه دوم ماه رمضان سال ۹ق
🏳تخریب پر عبرت مسجد ضرار
🏳توسط پیامبر بعداز غزوه تبوک/۵
💠رهبرانقلاب
‼️چه شد که پنجاه سال بعد از درگذشت پیغمبر جامعهی اسلامی به آن حدّی رسید که کسی مثل امام حسین ناچار شد برای نجات جامعهی اسلامی، چنین فداکاریای بکند؟ روزگاری رهبر و پیغمبر جامعهی اسلامی، از همان مکه و مدینه پرچمها را میبست، به دست مسلمانها میداد و آنها تا اقصی نقاط جزیزةالعرب و تا مرزهای شام میرفتند؛ امپراتوری روم را تهدید میکردند؛ آنها از مقابلشان میگریختند و لشکریان اسلام پیروزمندانه برمیگشتند؛ که در این خصوص میتوان به ماجرای «تبوک» اشاره کرد. روزگاری در مسجد و معبر جامعهی اسلامی، صوت و تلاوت قرآن بلند بود و پیغمبر با آن لحن و آن نَفَس، آیات خدا را بر مردم میخواند و مردم را موعظه میکرد و آنها را در جادهی هدایت با سرعت پیش میبرد. ولی چه شد که همین جامعه، همین کشور و همین شهرها، کارشان به جایی رسد و آنقدر از اسلام دور شدند که کسی مثل یزید بر آنها حکومت میکرد!؟ وضعی پیش آمد که کسی مثل حسینبنعلی دید که چارهای جز این فداکاری عظیم ندارد! این فداکاری، در تاریخ بینظیر است. چه شد که به چنین مرحلهای رسیدند؟ این، آن عبرت است. ما باید این را امروز مورد توجّه دقیق قرار دهیم. باید آن بیماری را بشناسیم؛ آن را یک خطر بزرگ بدانیم و از آن اجتناب کنیم. ۷۱/۴/۲۲
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓دوشنبه ۱۵رمضان سال۳ق
🏳ولادت امام حسن مجتبی
💠رهبرانقلاب
‼️امروز، روز پانزدهم ماه مبارک رمضان و روز ولادت امام مجتبی است. هر سال عادت بر این جاری شده که مثل امروزی، من راجع به امام مجتبی و غالباً راجع به مسألهی صلح، صحبت کنم. من هم مکرر دربارهی این مسأله، صحبت کردهام و از ابعاد گوناگونی، این حادثه عجیب و عظیم را مورد بررسی قرار دادهام. دوران امام مجتبی و حادثهی صلح آن بزرگوار با معاویه، یا آن چیزی که به نام صلح نامیده شد، حادثه سرنوشتساز و بینظیری در کل روند انقلاب اسلامىِ صدر اول بود. دیگر ما نظیر این حادثه را نداشتیم. امیدواریم خداوند به همهی ما بصیرتی عنایت کند، تا بتوانیم این بزرگوار را بشناسیم و نگذاریم پردهی جهالت و غبار بدشناختیای که تا مدتها بر چهرهی آن بزرگوار بوده، باقی بماند. یعنی حقیقت را باید همه بفهمند و بدانند که صلح امام مجتبی همانقدر ارزش داشت که شهادت برادر بزرگوارش، امام حسین ارزش داشت. و همانقدر که آن شهادت به اسلام خدمت کرد، آن صلح هم همانقدر یا بیشتر به اسلام خدمت کرد. ۶۹/۱/۲۲
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🏳بمناسبت ولادت امام مجتبی
💠رهبرانقلاب:
‼️مادر میتواند فرزندان را به بهترین وجهی تربیت کند. تربیت فرزند به وسیله مادر، مثل تربیت در کلاس درس نیست؛ با رفتار است، با گفتار است، با عاطفه است، با نوازش است، با لالایی خواندن است؛ با زندگی کردن است. مادران با زندگی کردن، فرزند تربیت میكنند. هرچه زن صالحتر، عاقلتر و هوشمندتر باشد، این تربیت بهتر خواهد شد! ۹۲/۲/۱۱
💞لالایی الهی_سیاسی حضرت زهرا
❤️برای فرزند نوزادشان امام مجتبی؛
اِشْبَهْ اَباکَ یا حَسَنُ
وَ اخْلَعْ عَنِ الْحَقِّ الرَّسَنَ
وَاعْبُدْ اِلهاً ذامِنَنِ
وَلا تُوالِ ذَا الْإِحَنِ
(بحار ج۴۳ ص۲۸۶)
⚠️ترجمه؛
١- حسنجان شبيه پدرت باش(الگو)
۲- ریسمان از گردنحق بازکن(جهاد)
۳- تنها خداوندمنان رابپرست(توحید)
۴- ولایت بدخواهان را نپذیر(برائت)
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۲۶ فروردین ماه سال ۱۳۷۹
🏴درگذشت مجاهد علمی هندی
🏴حجةالاسلام ذیشأن حیدرجوادی
💠رهبرانقلاب
‼️درگذشت عالم جلیلالقدر جناب حجتالاسلام والمسلمین آقای ذیشأن حیدرجوادی(طاب ثراه) موجب تأثر و تألم اینجانب گردید. ایشان با قلم و بیان و تأسیس مؤسسات اسلامی، عمر پربرکت خویش را صرف خدمت به اسلام و مسلمین، خاصه مذهب حقهی اهل بیت(علیهم السلام) نمود. اینجانب ارتحال این روحانی عالیقدر را به مسلمانان هندوستان و علماء و حوزههای علمیه آن کشور بویژه به بیت محترم و آقازادههایش تسلیت گفته، از درگاه الهی برای آن فقید سعید رحمت و غفران و برای بازماندگانش صبر جمیل و اجر جزیل مسألت مینمایم! ۷۹/۱/۲۸
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۲۷ فروردین ماه سال ۱۳۸۰
🏴درگذشت امام جمعه اردبیل
🏴عضو مجلس خبرگان رهبری
🏴آیت الله خلیل زاده (مروج)
💠رهبرانقلاب
‼️درگذشتت عالم بزرگوار و خدوم مرحوم آیت الله آقای مروج رحمة الله علیه موجب تأسف و تأثر اینجانب گردید. این روحانی خدمتگذار و عالیقدر که ملجأ دینی و پدر مهربانی برای مردم شریف استان اردبیل بود، عمر خود را در هدایت مردم و ترویج دین وتبلیغ معارف اسلامی سپری کرد ودر دوران انقلاب اسلامی یکی از ارکان نظام در این منطقه مرزی بشمار میآمد و خدمات بسیاری به مردم انقلاب تقدیم نمود. فقدان این عالم جلیل برای مردم این استان ضایعهای بزرگ است. اینجانب این حادثهی تأسفبار را به عموم مردم مؤمن و انقلابی استان اردبیل و آذربایجان ، بخصوص به جامعهی علمی و علمای اعلام و ارادتمندان آن مرحوم و نیز به خانوادهی محترم و فرزندان و بازماندگان مکرم ایشان تسلیت عرض میکنم و علو درجات آن مرحوم را از خداوند متعال مسئلت مینمایم. ۸۰/۱/۲۸
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۱۵ ماه رمضان سال ۹۶۵ ق
🏳شهادت فقیه مجاهد بصیر
🏳زینالدینبنعلی،شهیدثانی/۱
💠رهبرانقلاب
‼️ما در حوزه محققان و متفکران خوبی داریم که اگر هرکدام از مراکز تحقیقاتی دنیا این آدمها را در آن رشته خودشان تربیت کرده بودند، امروز نابغههایی داشتند؛ این هم یکی از بدبختیهای ماست! امروز ذهنهایی در حوزه هستند که اگر در فلان مؤسسه تحقیقاتی دنیا در فن ریاضیات یا فیزیک یا علوم طبیعی یا نجوم مشغول بودند، امروز در دنیا مثل خورشیدی میدرخشیدند و هر روز یکی از کارهاشان در دنیا به ثبت میرسید؛ اما اینطور مغزهایی در حوزه ما آدمهای عادی هستند؛ نه اینکه کسی برایشان شأنی قائل نیست بلکه بهره لازم از اینها گرفته نمیشود. چرا؟ عللی دارد، مشکل معیشت یکی از علل است. من میدانم که وضع طلاب بد است. امروز شهریههای حوزه حداکثر ۸هزار تومان است. چه کسی میتواند با ۸هزار تومان شهریه، زندگی خود را با داشتن سه، چهار بچه اداره کند!؟ این درآمدِ بسیار کمی است. امروز واقعاً یک کارگر سادهی کارخانه هم با ۸هزار تومان کار نمیکند؛ اما در حال حاضر طلبه ما که انتظار داریم یک روز خورشید درخشانی بشود که کشور و دنیا را اشعاع کند، دارد با این مبلغ زندگی میکند! واقعاً این تقریباً مثل همان زمان شهیدثانی است؛ امروز کسانی هستند که روزی ۱۰۰هزار تومان درآمد دارند! حالا در چنین جامعهیی که کسانی هم درآمدها حالا در چنین جامعهیی که کسانی هم درآمدهای خوب و زندگیهای راحتی دارند، طلبهی ما با ماهی هشت هزار تومان زندگی میکند! البته این چیز خیلی سختی است و میتواند عامل عمده هم باشد و بایستی به آن رسید! ۷۰/۱۱/۳۰
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۱۵ ماه رمضان سال ۹۶۵ ق
🏳شهادت فقیه مجاهد بصیر
🏳زینالدینبنعلی،شهیدثانی/۲
💠رهبرانقلاب
‼️طلاب عزیز، درس را باید خواند. یقیناً مطوّل و شرح لمعه و رسائل و مکاسب و کفایه و درسهای خارجِ معمول سنتىِ ما لازم است. من قبلاً گفتم بیمایه فطیر است. علوم عقلی کلام و فلسفه حتماً لازم است؛ اما آیا اینها کافی هم هست؟ من به شما عرض میکنم: نه، کافی نیست. ما در برنامههای کارىِ خود باید جریان خلّاق فکریای را که در حوزههای ما بحمدالله از دورهی قبل از ما شروع شده و تا حدودی اتساع هم پیدا کرده است، وسعت و عمق بیشتری بدهیم. ۸۳/۴/۱۵
‼️امروز در دنیا تمرین میکنند که مشکلترین مطالب را به آسانترین زبانها بیان و فرموله کنند. رمز میگذارند تا با گفتن یک کلمه، مخاطب ده کلمه را بفهمد؛ اما ما بیاییم عبارتِ مشکلی را برای بیان مطلبی انتخاب کنیم. باید لَجنهای از فضلای بزرگ حوزهی علمیه بنشیند و یک دوره فقه - از طهارت تا دیات - به زبان ساده بنویسند که کار «شرح لُمعه» را بکند و کیفیت استدلال را نشان دهد. «شرح لمعه»، کتاب نسبتاً مشکلی است. ما چرا برای این عبارت، طلبه را معطّل کنیم؟ کتابهای درسی دیگر نیز همین گونهاند. ۷۴/۹/۱۳
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۱۵ ماه رمضان سال ۹۶۵ ق
🏳شهادت فقیه مجاهد بصیر
🏳زینالدینبنعلی،شهیدثانی/۳
💠رهبرانقلاب
‼️کتابهای درسی، یکی دیگر از مشکلات حوزهی علمیهی قم و حوزههای علمیهی دیگر است. تا سخنی از کتابهای درسی میگوییم، میگویند فلان عالم بزرگ هم همین کتابها را خواند؛ حالا آنهایی که انقلابیترند، میگویند امام هم همین درسها را خواند که امام شد! آیا امام چون همین درسها را خواند، امام شد!؟ امام جوهر مخصوصی بود. آنچه که شما در عظمت امام پیدا میکنید، ناشی از این نیست که این کتابهای درسی را خواند. وانگهی، از زمانی که امام راحل این کتابها را میخواندند، تا حالایی که من و شما میخواهیم این کتابها را بخوانیم، بین این دو مقطع، شصت سال، هفتاد سال فاصله شده است. کتاب درسی جدید تولید کنید. چه اشکالی دارد که عدهیی بنشینند کتاب درسی جدید تولید کنند؟ میگویند ما شهید ثانی نمیشویم! خیلی خوب، شهید ثانی نمیشوید؛ اما بسیاری از فقهای امروز ما از فقهای گذشته واردترند. من نمیگویم رتبهی علمی و استعدادشان بیشتر از آنهاست - شاید اگر در زمان آنها بودند، مثل آنها نمیتوانستند باشند - اما بسیاری از آنها، سطح معرفت فقهیشان بالاتر از خیلی از فقهای گذشتهی ماست؛ چرا نمیشود؟ کتاب اصول تولید کنید؛ کتاب فقه تولید کنید؛ برای مراتب مختلف تولید کنید؛ شکل درس را عوض کنید. ۷۰/۱۱/۳۰
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓فروردین سال ۱۳۴۵ش
📝اتمام ویرایش و ترجمه
🏳"آینده در قلمرو اسلام"
🏳توسط استاد خامنهای
💠استادخامنهای:
‼️کتاب حاضر، با همه کوچکی حجم، قدمی بزرگ و مؤثر در راه انجام رسالت تبیین اسلام است، مؤلف عالیقدر و بزرگوار، کوشیده است در ضمن فصول این کتاب که به وضعی ابتکاری منظم شدهاند، ابتدا ماهیت دین را آنچنانکه هست معرفی کند و پس از بیان اینکه دین، برنامه زندگی است و شعائر دینی، آنگاه ضروری و سودبخش است که نشان دهنده حقایق باشد. پس از بیان این حقیقت، با بیان شیوا و جهان بینی خاص خود اثبات کند که سرانجام حکومت جهان، در اختیار مکتب ما و «آینده در قلمرو اسلام» خواهد بود. وی پس از بررسی اجمالی مبانی کمونیزم یعنی مکتبی که بیش از نیم قرن است در هر گوشه جهان جمعی را به خود متوجه ساخته و بیش از یک سوم نیروهای انسانی را در اختیار گرفته و برای ملتهای عقب افتاده و محروم همچون امیدی رؤیائی، لذتبخش و شیرین است و پس از تحلیل یکی دو نمونه از برنامه هائی که دانشمندان غیر کمونیست، برای نجات بشریت از وضع نابسامان کنونی، پیشنهاد میکنند، با دقتی در خور تحسین و با سنجشی عمیق و محققانه، ثابت کرده است که این برنامهها همگی ناقص و برای اداره دنیای آینده ناتوانند، و تنها مکتبی که میتواند قافله گمراه بشریت را به سر منزل نجات برساند و با برنامه کامل خود، زندگی انسانها را با حفظ مزایای انسانیت، اداره کند؛ اسلام است، کتابهای دیگر این نویسنده متفکر و مجاهد نیز، هر کدام قدمی است در راه تدوین مکتب و حربه ای است علیه آنان که اسلام را غیرمنطقی و بیخاصیت میپسندند! فروردین ۱۳۴۵
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۲۹فروردین۱۳۱۸ش/۲۸صفر۱۳۵۸ق
🏳ولادت آقا سید علی خامنهای/۱
💠رهبر انقلاب:
‼️من در شهر مشهد در جوار آستان امام رضا بدنیا آمدم؛ زادروز من ۲۸ صفر ۱۳۵۸ق است، پدرم به فضل و علم و اجتهاد معروف و نزد علمای بزرگی مانند میرزای نائینی و سیدابوالحسن اصفهانی درس خوانده بود. عفیف و باحیا بود و نسبت به مال و منال، از مناعت طبع برخوردار بود. در میانه بازار مشهد که محل کسبه و تجار و سرمایهداران است، امامت مسجدی را داشت؛ اما چشمی به مال مردم نداشت و در اوج بلند طبعی میزیست، گوشه گیری را دوست داشت، ولی من این خصلت ایشان را خوش نمیداشتم؛ لذا عکس آن را فراگرفتم. پدرم بر درس خواندن ما بطور مستمر نظارت میکرد و ما را با تشویق و گاها با توبیخ به درس ترغیب میکرد، از اینرو هرگاه در مورد درسی که میخواندم اشکال و اظهار میکردم خیلی خوشحال میشد و به من که ۱۴ساله بودم میگفت که تو مجتهدی و قدرت استنباط داری! کتاب خون دلی که لعل شد ص۲۵و۳
📸سید هادی، سید علی و سید محمد حسن خامنهای
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۲۹فروردین۱۳۱۸ش/۲۸صفر۱۳۵۸ق
🏳ولادت آقا سید علی خامنهای/۲
💠رهبرانقلاب
‼️جشن گرفتن برای تولد بنده غلط است، تولد امثال بنده هیچ جشنی ندارد و برگزارکنندگان آن مسئول عمر و مالی هستند که در این راه ضایع میشود، من از کسیکه برای تولد من جشن میگیرد به هیچ وجه تشکر نمیکنم و او را مسئول زیانهای این کار میدانم! ۸۵/۵/۳
‼️فلسفه وجود بنده خدمت است، ما نوکر مردمیم و اعتبار و آبروی ما به اینست؛ اسلام این را برایمان معین کرده، ما حقی به گردن مردم نداریم بلکه مردم به گردن ما حق دارند! ۸۲/۱۱/۱۵
‼️وظیفه اصلی رهبری حفظ نظام و انقلاب اسلامی است، رهبری یک شخص نیست؛ یک طلبه، یک علی خامنهای، یا علی خامنهایهای فراوان دیگری که هستند، نیست. رهبری یک حقیقت برگرفته از ایمان و محبت و مردم است و صدها نفر مثل علی خامنهای در راه این حقیقت جان و آبرویشان را بدهند؛ اهمیتی ندارد. بنده که چیزی نیستم؛ امام هم همینطور بود! ۷۹/۴/۱۹
‼️نه خدا راضی است، نه احکام اسلام اجازه میدهد که ما بگوییم ارتش ما، یا نیروهای مسلح ما، یا مردم ما، بخاطر فلان آدم بمیرند؛ بله، برای اسلام همه بمیرند؛ فلان آدم هم برای اسلام بمیرد! ۹۱/۲/۷
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۲۹فروردین۱۳۱۸ش/۲۸صفر۱۳۵۸ق
🏳ولادت آقا سید علی خامنهای
🗓ایام ماه رمضان سال ۱۳۹۰ق
🏳ایام دومین زندانی ایشان/۳الف
💠رهبرانقلاب
‼️ماه مبارک رمضان ۱۳۹۰ در زندان از راه رسید. دهم آبان، اول ماه مبارک بود.
وقتی در سلّول بودم ـ پیش از انتقالم به اتاق بزرگ ـ ماه رمضان فرا رسید. با فرا رسیدن این ماه، دلم غرق شادی شد؛ چون از کودکی این ماه را دوست میداشتم. در این ماه، چهرهی زندگیِ روزمرّه دگرگون میشود و انسان روزهدار لذّت معنوی خاصّی را احساس میکند.
نخستین روز ماه رمضان سپری شد، هنگام افطار فرا رسید، امّا چیزی برای من نیاوردند؛ زیرا برای ماه رمضان، در محیط ارتش و زندان ارتش، حسابی باز نمیشود. نماز را خواندم و به سیر در عالم خاطرات این ماه ـ بویژه خاطرات ساعت افطار و شادمانی روزهداران در هنگام افطار ـ پرداختم. آن لحظات شادیآور و فرحافزای سر سفرهی افطار در کنار خانواده، با سماوری که در برابر ما میجوشید، در خاطرم گذشت. همچنین آن خوردنیهای اندک و سبک مخصوص افطار را به یاد آوردم؛ بویژه «ماقوت» را ـ غذای معروف مشهدیها که ظاهراً مختصّ خود آنها است ـ به یاد آوردم؛ که از هر غذایی برای افطار، آن را بیشتر دوست میداشتم. این «ماقوت» از آب و نشاسته و شکر تهیّه میشود و به شیوهی خاصّی آن را میپزند. همسر من نیز در پختن آن، همانند پختن سایر غذاها، بخوبی وارد است. ناگهان به خود بازآمدم و از خداوند مغفرت طلبیدم. شاید این گرسنگی بود که خاطرات یاد شده را در ذهنم برانگیخت. شاید هم علّت، تنهایی بود. به هر حال باید صبر کرد. خون دلی که لعل شد ص۱۸۳
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۲۹فروردین۱۳۱۸ش/۲۸صفر۱۳۵۸ق
🏳ولادت آقا سید علی خامنهای
🗓ایام ماه رمضان سال ۱۳۹۰ق
🏳ایام دومین زندانی ایشان/۳ب
💠رهبرانقلاب
‼️نیم ساعت پس از مغرب، یک فنجان چای به دست آوردم. مدتی بعد شام آوردند، که به خاطر نامرغوبی، دل بدان رغبت نمیکرد. اما قدری از آن را خوردم و بقیّه را برای سحری گذاشتم. در سحر هم مابقی آن را با اکراه خوردم. روز دوم، نگهبان اطلاع داد که چیزی برای شما فرستاده شده. آن را گرفتم و باز کردم، دیدم انواع غذاهایی که در افطار به آنها میل دارم، در چند بشقاب برایم فرستاده شده است. این غذاها برای چند نفر کافی بود. همسرم آن را آماده ساخته بود و توانسته بود به زندان برساند. همچنین در همان روز، از منزل برایم وسایل تهیه و صرف چای آوردند. لذا افطاریِ خوشمزهای بود که به قدر کفایت از آن برداشتم و باقی را برای زندانیان فرستادم. این کار هر روز تکرار شد. در شبهای ماه رمضان، برای من فرصت تلاوت، دعا و ذکر فراهم شد. به یادم دارم در شب عید فطر، نماز مستحبی هزار قل هوالله را خواندم. این دومین تجربه رمضانی من در زندان بود. در اولین زندانم، نیمی از ماه رمضان را داخل زندان گذراندم؛ در این زندان، تمام ماه رمضان را؛ و در پنجمین زندان هم باز سراسر ماه رمضان را. اینها علیرغم سختیها و رنجهایی که داشت، به ویژه در پنجمین زندان فرصتهایی بود که از جهت تربیت نفس و توجه به پروردگار و تدبر در آیات قرآن و مفاهیم بلند آن، برایم بسیار سودمند بود. بیشتر خاطراتی که در این زندان یادداشت کردهام، مربوط به ایام ماه مبارک رمضان است! خون دلی که لعل شد ص۱۸۴
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓جمعه ۱۵ ماه رمضان سال ۶۰
🏳حرکت مسلم به طرف کوفه
🏳بادعوت کوفیان از امام حسین
📜درپیارسال۲۰,۰۰۰نامهبحضرت
💠رهبرانقلاب
‼️چه شد که ۲۰سال بعد از شهادت امیرالمؤمنین در کوفه، شهری که او حکومت میکرد، سرهای پسرانش را بر نیزه کردند و در آن شهر گرداندند!؟؛ کوفه یک شهر بیگانه از دین نبود! کوفه همان جایی بود که امیرالمؤمنین تازیانه بر دوش در بازارهای آن راه میرفت امرمعروف و نهی منکر میکرد؛ همان شهری بود که پس از ۲۰سال دختران امیرالمؤمنین را، با اسارت در بازار گرداندند. چه شد که بعد ۲۰سال کوفه به آنجا رسید؟ اگر بیماریای وجود دارد که میتواند جامعهای را که در رأسش کسانی مثل پیغمبر اسلام و امیرالمؤمنین بودهاند، در ظرف چند ده سال به آن وضعیت برساند، این بیماری، بیماری خطرناکی است و ما هم باید از آن بترسیم. عبرت، اینجاست! ما باید آن بیماری را بشناسیم؛ آن را یک خطر بزرگ بدانیم و از آن اجتناب کنیم! ۷۱/۴/۲۲
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
📆جمعه ۱۷ رمضان ۳ق
🏳غزوه کفر ستیز بدر
💠رهبرانقلاب
‼️جا دارد امت اسلام فکر کند که چرا ۵۰سال بعد پیامبر کار بجایی رسید که یزید، نوادهی مقتولینِ جنگ بدر، که به دست امیرالمؤمنین و حمزه و بقیهی سرداران اسلام به درک رفته بودند، تکیه بر جای پیغمبر زد، سرِ جگر گوشهی همان پیغمبر را در مقابل خود نهاد و با چوبِ خیزران به لب و دندانش زد و گفت: لیت اشیاخی ببدرٍ شهدوا ، جزع الخزرج من وقع الاسل؛ یعنی کشتههای ما در جنگ بدر، برخیزند و ببینند که با کشندههایشان چه کار کردیم! قضیه، این است. اینجاست که قرآن میگوید عبرت بگیرید! اینجاست که قرآن میگوید: «قُلْ سِیرُوا فِی الْأرْضِ» در سرزمین تاریخ سیر کنید و ببینید چه اتّفاقی افتاده است؛ آنگاه خودتان را برحذر دارید! ۷۵/۳/۲۰
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
📆۱۷ رمضان ۶ماه قبل از هجرت
🏳معراج پر ماجرای پیامبراعظم
💠استاد خامنه ای
‼️باید بگویم در نبوت دو تحول است. اول در وجود خود پیغمبر؛ بعد در امت، در سوره "والنجم" اشاره ای به همین تحول درونی پیغمبر است، "والنجم إذا هوی"؛ سوگند به اختر، آن وقت که فرود آید. "ما ضل صاحبکم وما تحوی" رفیقتان به باطل نگراییده است. مربوط به مسئله معراج است، آن چنانی که در بسیاری از تفاسیر هست. اگرچه که اشاره میکند به تحول درونی پیغمبر و حالت گیرندگی وحی، اما مناسبت سوره "والنجم" این است که پیغمبر آنچه که از ماجراهای سفر شبانه، سفر معراجی بیان میکرد، اینها گوش نمیکردند؛ آیه در این مقام دارد حرف میزند. "وما ينطق عن الهوى" از روی هوس سخن نمیگوید، "ان هو الا وحي يوحی" نیست مگر وحی از جانب پروردگار، "علمه شديد القوى" آموخته است به او آن فزون نیرو. "ذو مرة" آن فرزانه خردمند، که مفسرین گفته اند اشاره است به جبرئیل؛ که آنچه او نقل میکند. "فاستوى"، این وحی الهی به او شده است و او بر سر پای خود راست ایستاده است، "و هو بالأفق الأعلى" یعنی در سطح بالاتری قرار داشت پیغمبر که توانست پیغمبر بشود. همانی که عرض کردیم، پیغمبر قبل از نبوت با مایه های سرشارتری از معمول، در میان مردم معمولی زندگی می کرد. "ثم دنا" پس نزدیک شد، "فتدلى" پس نزدیکتر شد. یعنی پیغمبر نزدیک شد بر اثر عبادتها، ریاضت ها، تفکرها و بر اثر لطفهایی که خدا به طور اختصاصی به او کرده بود، روحش به خدا نزدیکِ نزدیک شد پس به فاصله دو کمان رسید یا از آن کمتر. آن قدر نزدیک شد که دیگر از او نزدیک تر برای هیچ انسانی متصور نیست! ۵۳/۷/۱۱
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
📆۱۷ ماه رمضان سال ۵۸ق
🏴قتل عایشه توسط معاویه
💠رهبرانقلاب
‼️اهانت به نمادهای برادران اهل سنت از جمله اتهام زنی به همسر پیامبر اسلام عایشه حرام است. این موضوع شامل زنان همه پیامبران و به ویژه سید الانبیاء پیامبر اعظم می شود! ٨٩/٧/١٢
‼️شیطانِ امروز از راه اینترنت و ماهواره و روشهای ارتباطىِ مدرن سراغ شما میآید، حرفهای مدرنی هم دارد؛ شبههآفرینی دارد، اخلال در عقیده دارد، ایجاد تشویش در ذهن دارد، تزریق ناامیدی دارد، ایجاد اختلاف دارد. الان دلارهای نفتی دارد یک جاهائی صرف میشود؛ بنده اطلاع دارم. اینها گزارشهایش غالباً گزارشهائی است که پخش نمیشود. در بعضی از کشورهای اسلامی مثل ریگ پول میریزند برای اینکه در بین سنیها اجتماع ضد شیعه درست کنند. این از این طرف؛ از آن طرف هم به یک گویندهی به اصطلاح شیعی پول میدهند که در تلویزیون، به نام شیعه، امالمؤمنین عایشه را متهم کند، قذف کند، اهانت کند. روشها اینهاست. از کارهای اینها گول نخوریم. اختلاف برای آنها بیشترین و بزرگترین نعمت است! ۹۰/۷/۲۰
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
📆چهارشنبه ۱۷ ماه رمضان ۳۷۳ق
🏳احداث مسجد مقدس جمکران
🏳به دستور مولانا صاحب الزمان
💠رهبرانقلاب
‼️قوام حیات معنوی انسان به توسّل و ذکر است که این در مساجد الهی، برای انسان فراهم است، مخصوصاً آن مساجدی که اثری و نشانهای از اولیاءالله در آنها باشد طبعاً معنویّت آن مکان بیشتر است و این مسجد معنوی و مبارک جمکران جزو این گونه مساجد است که توجّه و تضرع به خدای متعال در آن برای انسان فراهمتر است. در پیش از انقلاب اهل معنا، دلدادهی به این محل بودند لکن تودهی مردم، حتّی ما طلبهها از مسجد جمکران غافل بودیم. یکی از عیوب حاکمیّت دستگاههای سیاسی غیر دینی غفلت است و مردم از ارزشهایی که دم دست آنها است و میتوانند استفاده کنند غافل میمانند اما وقتی حاکمیّتِ مسلّط بر جامعه، یک حاکمیّت معنوی و الهی بود، خاصیّت طبیعی آن همین است که معنویّات رواج پیدا میکند و بحمدالله این چیزی است که امروز اتّفاق افتاده! ۸۹/۸/۶
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۱۸ آوریل ۱۹۵۵
🏳فوت انیشتین
💠رهبرانقلاب
‼️گاهی اوقات برخی از روی رگ روشنفکری میگویند فلان شخص هرچند در حوزه تفکر اسلامی نبود، و برای اسلام و هدفش کار نکرده، ولی در جوامع کفر برای ملت خود منشأ خدماتی بوده است ، پس چطور ممکن است مشمول رحمت خدا نشود و در عذاب باشد؟ افراد زیادی برای ملت خود خوب و نافع بوده اند، اما گناه آنها این بود که فکر اسلامی نداشتند؛ بلکه در مقابل اسلام بوده اند. پذیرفته نشدن عمل چنین کسانی در پیشگاه خداوند، امری ممکن است و خودخواهی اسلام هم نیست؛ زیرا تکامل انسانها جز در سایه فکر و ایده و مقررات اسلام تأمین نمیشود. بنابراین، کوشش مالی، زمانی مورد قبول خدا است و اثر دارد که با طرز فکر اسلامی انجام گیرد و برای بینش نجات بخش اسلام باشد، نه هر بینش دیگری. خیلی ها سوال میکنند، آیا انیشتین یا اديسون به جهنم میروند؟ این از دو حال خارج نیست: اگر قاصر بوده اند، نمیروند، ولی اگر مقصر بوده اند، میروند. اینکه فلانی، فلان چیز را کشف کرد، باعث نمیشود که بگوییم خدا از تمام مقررات و سنتهای عالم میگذرد. نکته دیگری که باید به آن دقت کرد این است که حقی داریم و باطلی. علی علیه السلام میفرماید: برای هرکدام از این دو اهلی است که باید از هم مشخص باشند. پس اینکه بگوییم فلانی خدمتی کرده - که آن هم معلوم نیست - دلیل پذیرش عمل او نزد خدا نمیشود! کتاب تفسیر برائت ص۳۵۹
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۱۹ ماه آوریل سال ۱۸۸۲ م
🏳فوت چارلز داروین انگلیسی
🏳مبدع نظریه تکامل انسان
💠رهبرانقلاب
‼️تکامل در منطق اسلام بمعنی پیچیدهتر شدن نیست، بلکه تبدیل ذات حیوانی به ذات انسانی است. همچنانکه ملاصدرا حرکت عَرَضی را در مقابل خود ذات تصور کرد که به آن میگویند حرکت جوهری، یعنی خود این جوهر و خود این ذات، یک حرکتی پیدا میکند از چیزی به چیز دیگری نه اینکه چیزیست دارای خصوصیت و آن خصوصیت تبدیل میشود که همان خصوصیت عرضی باشد، بلکه چیزیست که خود او بتدریج تبدیل میشود به چیز دیگر، مثل انسانی که در آغاز یک موجود حیوانی بیش نیست، شعور انسانی ندارد به تدریج تبدیل میشود به انسان، این حرکت جوهری است، جوهر او عَرَض میشود، ذات او دگرگون میشود و به تکامل میرسد، این تکامل انسان را میرساند به رتبه فرشتگان و بالاتر از آن. در منطق مادیها و دیالکتیکی و مارکسیستی، تکامل یعنی پیچیدهتر شدن، مثلا مغز میمونهایی که داروین ادعا میکرد بشر از نسل آنهاست او مغزش تکامل پیدا کرده، یعنی پیچیدهتر شده و شده است مغز انسان اما در منطق اسلامی، هر پیچیدهتر شدنی کاملتر شدن نیست، بلکه تبدیل ذات حیوانی به ذات انسانی، تکامل است! ۷۰/۹/۶
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۱۹ ماه آوریل سال ۱۹۹۳م
🏴کشتار اعضای فرقه داوودیه
💠رهبرانقلاب
‼️مسئلهی آتش زدن مرکز داوودیها در زمان کلینتون است؛ این قضیّه چرا دنبال نمیشود؟ یک عدّهای، یک گروهی، وابستهی به یک فرقهای از فِرَق مسیحیّت در یک خانهای اجتماع کردند؛ دولتیها به دلیلی با اینها مخالفت داشتند که آن دلیل ممکن است درست باشد، ممکن است غلط باشد؛ فرض میکنیم دلیلِ درست باشد؛ خب در این مورد چهکار میکنند؟ معمولاً اینها را یا دستگیر میکنند یا میگیرند و میآورند؛ اینها این کارها را نکردند، خانه را آتش زدند و دهها نفر زن، مرد، کودک، در این آتشسوزی زندهزنده سوزانده شدند و کشته شدند و رفتند! این چرا دنبال نمیشود؟ آمریکا با یکچنین سابقهای صلاحیّت دارد که از لحاظ حقوق بشری به اینوآن تذکّر بدهد؟ سازمان ملل باید دنبال بکند. این یک مسئله و یک پروندهی حتمی و اساسی است که باید دنبال بشود. ۹۷/۳/۳
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۳۱ فروردین ماه سال ۱۳۶۶ ش
🏳رحلت روحانی مجاهد و بصیر
🏳مفسر قرآن، مدرس نهج البلاغه
🏳موسس کانوننشرحقایق اسلامی
🏳مولفتفسیرنوین، پدردکترشریعتی
🏳نوهمرجعمجاهد،ملاقربانعلیزنجانی
🏳مرحوم استاد محمدتقی شریعتی/۱
💠رئیسجمهور خامنهای:
‼️متفکر و محقق اسلامی، مرحوم استاد محمدتقی شریعتی، این راد مرد دینی از پیشروان و پایهگذاران اندیشه «بازگشت به قرآن و نهجالبلاغه» و خود مفسّر قرآن و مدرّس و شیفته نهجالبلاغه بود. خدمت ارزنده او در تعلیم و تربیت اسلامی نسل جوان و مبارزه پیگیر و دشوار او با تفکرات الحادی، آن هم در هنگامی که روشهای مناسب برای این مقابله فکری و سیاسی کمتر شناخته شده و میدان در برابر تبلیغات گروههای الحادی وابسته، کاملا گشوده بود، یکی از صفات درخشان زندگی اوست. همچنین مبارزات او در دوران نهضت ملّی که تحرک سیاسی مردم در خراسان را جهت و محتوایی اسلامی میبخشید، سند افتخار دیگری در پرونده آن زندگی پربار و شرافتمندانه است. او که از خانوادهای روحانی برخاسته و سالها در حوزهی علمیهی مشهد مدارج علوم دینی را پیموده بود، بیشک یکی از پرسوزترین و مخلصترین اندیشمندان و مبلّغان اسلامی بود که استحکام اندیشه را با نوآوری در روش، بههم آمیخته و برای نسل تحصیل کرده و بافرهنگ متاع فکری جذابی را ارائه کرد. زندگی او سراسر به تعلّم و تعلیم و در بهشتی از صفا و پاکدامنی گذشت؛ رحمت خدا بر او و حشرش با محمد و آل محمد (ص) باد که عمر را به عشق و ثناگویی آنان بسر آورده بود. ۶۶/۲/۳
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۳۱ فروردین ماه سال ۱۳۶۶ ش
🏳رحلت روحانی مجاهد و بصیر
🏳مفسر قرآن، مدرس نهج البلاغه
🏳موسس کانوننشرحقایق اسلامی
🏳مولفتفسیرنوین، پدردکترشریعتی
🏳نوهمرجعمجاهد،ملاقربانعلیزنجانی
🏳مرحوم استاد محمدتقی شریعتی/۲
💠رهبرانقلاب
‼️منبر، خیلی کار مهمی است. این تأثیرش از تلویزیون و اینها خیلی بیشتر است. اگر گوینده بداند که چه چیز باید بگوید، این خیلی تأثیر میگذارد. تأثیر این خیلی عمیق است، خیلی فرصت عجیبی است، اگر از آن استفاده بشود. منتها از این فرصت استفاده نمیشود. روضه آخر منبر هم خیلی خوبی است، یعنی فاصله را کم میکند بین آن گوینده و مستمع؛ چون جوشش عاطفی فاصله نزدیک میکند، حرفها را دلنشین میکند. به خصوص گریه اصلا به کلی آن فاصله را از بین میبرد، كانه همه آن حرفها مینشیند در دل این؛ خیلی چیز خوبی است. ماها آن سابقها، قبل از انقلاب منبر که میرفتیم، روضه کمتر میخوانديم البته واقعش این بود که روضه درست بلد نبودیم بخوانیم، یک ذره خجالت میکشیدیم که حالا ماها مثلا روشنفکریم و روضه آخر یک کارهایی هم لازم دارد دیگر؛ گریز و اینها و یواش یواش داشت در جلسات ما بر میافتاد. چند نفر بودند که مسئله روضه را دوباره احیاء کردند؛ یکی مرحوم مطهری بود، یکی مرحوم محمدتقی شریعتی بود؛ ایشان یک روضهخوان قهار و سخنران خیلی خوبی بود، گرم و شیرین حرف میزد و مطالبش هم البته این سالهای آخر کهنه شده بود، یعنی خیلی تکرار شده بود، حرف نو خیلی نداشت اما همانهایی که بود حرفهای خوبی بود، حرفهای سنجیده و مقید بود به روضه خواندن به خصوص در دهه محرّم! ۱۳۷۹/۱۲/۲۸
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓پنجشنبه ۳۱ فروردین ماه ۱۳۲۳
🏳درگذشت مجتهد مجاهد و بصیر
🏳رفیقپدر رهبری، پیشرومشروطه
🏳شاگرد برجسته آخوند خراسانی،
🏳مرحوم آيت الله آقا نجفی قوچانی
💠رهبرانقلاب
‼️مرحوم آقای مطهّری از معاشرت یک یا دو ماه رمضان خودش با مرحوم «آقانجفی قوچانی» آن مرد بزرگواری که «سیاحت شرق» و «سیاحت غرب» را نوشت، برای من نقل میکرد. معلوم میشد که مقامات معنوی و تربیت و ممشا و منش آن مرد بر روح مرحوم مطهری رضوانالله علیه تأثیر گذاشته بود. ۷۸/۲/۱۵
‼️مرحوم آقانجفی و کتاب سیاحت غرب را اولین بار مرحوم استاد مطهری به من معرفی کردند؛ چون مرحوم آقای نجفی سیاحت شرق شرح حال زندگیش است، سیاحت غرب را هم روی همان اصطلاحات عُرَفا؛ مالِ به اصطلاح تصورات عالم بعد از مرگ و برزخ و اینهاست که ذکر کردند. ایشان معتقد بودند که مرحوم آقای نجفی سیاحت غرب را از روی خیالات ننوشته، از رو مکاشفه نوشته. ایشان آقای نجفی را دیده بودند! ۶۳/۲/۱۰
‼️این کتاب زندگی نامه مرحوم آقا نجفی قوچانی که به اسم سیاحت شرق منتشر شده خیلی چیز جالبی است. من به برادران و خواهران توصیه میکنم کتاب را بخوانند. خود مرحوم آقا نجفی یک شخصیت بسیار ممتازی بوده، یک انسان معنوی بوده. مرحوم شهید مطهری ایشان را دیده بود در قم. و به من میگفت ایشان اهل مکاشفه و اهل معنا بودند. کتاب دیگری ایشان دارد به نام سیاحت غرب که در احوال عالم برزخ و پس از مرگ نوشته شده به شکل داستانی. مرحوم مطهری میگفتند من احتمال قوی میدهم که اینها مکاشفات این مرحوم هست، که به این شکل در کتاب سیاحت غرب آن را ثبت کرده ۶۴/۹/۲۶
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
📆یکشنبه ۳۱فروردین ماه سال۱۲۸۶
🗓درخواست مهمشیخفضلاللهنوری
🏳تعیین پنج نفر از فقهای طراز اول
🏳ذیل متمماصل۱۰۷ قانونمشروطه
🏳جهتنظارتبرمشروعیتمصوبات
🏳قوانین مجلس شورای ملی ایران/۱
💠رهبرانقلاب
‼️علمای بزرگی که مشروطیت را امضا کردند مثل آخوند خراسانی، شیخ عبدالله مازندرانی و دیگران حرفشان این بود که میگفتند ما یک قدم، به آنچه که به حکومت اسلامی نزدیک است، نزدیکتر میشویم. یعنی برای خاطر یک قدم، یک حکم اسلامی را، یک اصل را، در متمّم قانونِ اساسیِ دوران مشروطه گذاشتند. این چیزی بود که مرحوم شیخ فضل الله و دیگران به نظرشان میرسید و واقعاً کار بسیار بزرگی کردند. حال شما این آرزوهای ۱۰۰۰ساله را، با آنچه که در یک برهه زمانی و در یک فرصت رحمانی و یک نفحه از نفحات ربوبی، توسط یک مردِ الهی به دست آمد، مقایسه کنید. اگر خدای متعال امام را برای زمان ما ذخیره نکرده بود، همه این شرایط باز هم منتهی به این قضیه انقلاب نمیشد. ۷۲/۵/۵
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini