eitaa logo
جریان شناسی فکری، فرهنگی، سیاسی
3.1هزار دنبال‌کننده
844 عکس
1.2هزار ویدیو
1 فایل
این کانال بمنظور آشنایی و تبیین جریانات فکری، فرهنگی، سیاسی ویژه کادرهای فعالین دانشگاه و مربیان مساجد راه اندازی گردیده است. ارتباط با ادمین : https://eitaa.com/Srfm50
مشاهده در ایتا
دانلود
(۲۰) ✡️ هاشمی ارباب حلقه ها «حلقه کیان» ♨️ شهید «حسن شاهچراغی» برای ایجاد کانونی فکری و دینی در دوره طاغوت، «حلقه کیان» را تشکیل داد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز، افراد حاضر در این حلقه به دعوت شهید «شاهچراغی» در «مؤسّسه کیهان» دور هم جمع شدند و به انتشار کیهان فرهنگی تا سال۶۹ پرداختند . ♨️ اعضای شاخصی همچون«حجّاریان»، «علوی تبار»، «گنجی» و... که دارای افکاری چپ گرا بودند رفته رفته اختیار حلقه کیان را در دست گرفتند. آنها هر چهارشنبه در منزل یکی از اعضاء جمع می شدند و به بحث های معرفت شناختی و فلسفی می پرداختند . ♨️ این اشخاص پس از فروپاشی مکتب کمونیسم، با بازاندیشی افکار خود، غرب پژوهی را استراتژی مطالعاتی خود قرار داده و به تلفیق سه شکاف ملّی، اسلامی و غربی تأکید می ورزیدند، به طوری که برخی معتقدند که آغاز دگرگونی پایه های اندیشه کسانی چون «حجّاریان» از این حلقه بود. ♨️ «عبدالکریم سروش» در رأس حلقه کیان و به عنوان استاد و پدرخوانده حلقه محسوب می شد. ♨️ حلقه کیان عقاید خود را در «کیهان فرهنگی» به چاپ می رساند که در نهایت به اختلافات در کیهان و استعفای دسته جمعی «محمّد خاتمی» و تحریریّه «کیهان فرهنگی» از «مؤسّسه» منجر گردید. این حلقه به دلیل حضور سید محمد خاتمی وزیر ارشاد دولت هاشمی در بین آنان مورد حمایت اکبر هاشمی رفسنجانی قرار داشت. ادامه دارد... 🔶 منابع:ایسنا، مجله کیان، مشرق نیوز ✍ https://eitaa.com/antisecular_ir
(۲۱) ✡️ هاشمی ارباب حلقه ها «حلقه آئین» 💢 سید محمد خاتمی وزیر ارشاد دولت هاشمی رفسنجانی پس از استعفا از وزارت در تاریخ۳خرداد سال۷۱، تقاضای مجوز نشریه ای به نام «آئین» کرد تا از آن به عنوان تریبونی برای بیان افکار خود و همفکرانش استفاده کند . با پیوستن برخی از افراد «کیان» به محمد خاتمی، گروه «آئین» را شکل گرفت. 💢 علیرغم اینکه جلسات دائمی و هفتگی «حلقه آئین» در این سال ها مرتّباً برگزار می شده است اما نکته جالب این بود که «آئین» هیچ مجلّه ای تا شش سال بعد از «دوم خرداد» ۸۲ منتشر نکرد. 💢 در «آئین» چهره هایی افراطی و بی ثبات از الحاظ اعتقادی همچون‌ «هادی خانیکی»، «سعید حجّاریان»، «مصطفی تاج‌زاده»، «محسن امین‌زاده»، «عبّاس عبدی»، «محسن کدیور» و «محمّدرضا خاتمی» حضور داشتند و حلقه را به جایگاهی برای بحث و برّرسی آراء، اندیشه ها و مفاهیمی تازه مانند "جامعه مدنی"، "مردم سالاری"، "حقوق بشر" و ...؛ بدل نمودند. 💢 اگرچه شخصیّت محوری حلقه آئین «محمّد خاتمی» بود؛ ولی «کدیور» و بویژه «حجّاریان» در نظریه پردازی های سیاسی نقش داشتند. آنچه در «آئین» رُخ می داد تبدیل شدن ماحصلات فکری «حلقه کیان» به پروژه های سر و ته دار سیاسی و عملیّاتی تر بود. 💢 اگرچه حلقه آئین دستپخت محمد خاتمی بود اما خاتمی مورد حمایت کامل هاشمی رفسنجانی قرار داشت به طوریکه بعد ها آقای هاشمی در مصاحبه ای روی کارآمدن خاتمی را محصول اقدامات خود دانسته بود. ادامه دارد... 🔶 منابع:مشرق نیوز https://eitaa.com/antisecular_ir
(۲۲) ✡️ هاشمی ارباب حلقه ها «حلقه مرکز مطالعات استراتژیک ریاست جمهوری» ⛔️ معاونت سیاسی «مرکز مطالعات استراتژیک ریاست جمهوری» مهم ترین حلقه ای بود که در دولت هاشمی رفسنجانی و با ریاست«محمّد موسوی خوئینی ها» آغاز انحراف از مبانی انقلاب اسلامی را کلید زد. ⛔️ «حجّاریان»، «علوی تبار»، «عبدی» و «مجید محمّدی» در آن رسماً پروژه هایی برای "توسعه سیاسی" را دنبال می کردند. البتّه کسانی مانند «مصطفی تاجزاده»، «بهزاد نبوی»، «محسن سازگارا»، «محسن امین زاده»، «محسن آرمین» و «هاشم آغاجری» نیز با این «معاونت» همکاری هایی داشته اند. ⛔️ برخی مطالعات انجام گرفته در «معاونت سیاسی مرکز» توسّط «حجّاریان» در هفته نامه «عصر ما» (ارگان رسمی «سازمان منحلّه مجاهدین انقلاب اسلامی ایران») و روزنامه «سلام» (به مدیرمسئولی «خوئینی ها» و سردبیری «عبّاس عبدی») منتشر می شد. ⛔️ حجاریان درباره فعّالیت های «معاونت» می گوید: «معاونت سیاسی مرکز تحقیقات استراتژیک» یک پروژه بیشتر نداشت و آن هم پروژه "توسعه سیاسی" بود. این پروژه چندین زیر پروژه داشت: "فرهنگ سیاسی و رفتار سیاسی اقشار مختلف ایران"، "تحلیل چرایی انقلاب اسلامی" (با هدف تئوریزه کردن انقلاب)، "ماهیّت دولت در ایران" و "نوسازی ایران"» . ⛔️ تئوریسین های حلقه از جمله سعید حجاریان معتقد بودند که"توسعه سیاسی" در ایران، در گام ابتدایی نیازمند بروز تغییراتی در ساختار سیاسی کشور است و در مرحله بعد باید "فرهنگ سیاسی ایران" متناسب با ایده آل های غرب تغییر یابد. ادامه دارد... ✍️ @antisecular_ir
یاد آوری‼️ 👇🏼👇🏼
باسمه تعالی 🔻مقدمه 🔹اکنون در سالهایی زندگی می کنیم که حدود چهل و پنج سال از عمر پر برکت انقلاب اسلامی در ایران گذشته است. امروز نهال کوچک انقلاب، پس از گذشت سال های مدید و پشت سر گذاشتن تند بادها و طوفان های مهیب، به درخت تناور و تنومندی تبدیل شده است. خدا را همواره شاکریم که در یکی از طلایی ترین دوره های تاریخ تشیع، توفیق حضور پیدا کرده ایم و در عصر رهبران بزرگ الهی همچون: حضرت امام خمینی (ره) و حضرت آقا سیدعلی خامنه ای (حفظه الله) زندگی می کنیم و روزگار می گذرانیم. همواره لازم است شکر این نعمت را که خداوند به ملت بزرگ ایران ارزانی داشته، بجای آوریم. دستاوردهای بزرگ آن را پاس بداریم و عظمت این انقلاب الهی را فراموش نکنیم. 🔸از ابتدای پیدایش جمهوری اسلامی تاکنون، برای مقابله با حرکت توفنده انقلاب اسلامی، صدها شبکه ماهواره ای فارسی زبان و انواع رسانه های خبری، هنری، سینمایی و ده ها و صدها موسسه و اندیشکده و هزاران شبکه اجتماعی با صرف هزینه های بسیار هنگفت در حال طراحی و برنامه ریزی دائمی هستند. به جرات می توان ادعا کرد در طول تاریخ، هیچ کشور و ملتی تا به این حد توسط همه شرق و غرب، دشمن مشترک نداشته و مورد تهاجم همه جانبه قرار نگرفته است. با این حجم وسیع از تهاجم، معجزه این انقلاب الهی را ببینید که حرکت آن همواره فزاینده و رو به رشد بوده است. ایران اسلامی امروز قدرتمند ترین کشور منطقه به حساب می آید و نقش تعیین کننده ای در معادلات سیاسی، اقتصادی و نظامی منطقه و جهان دارد. ♦️شرط عقل است از این امانت الهی با هر توانی که در اختیار داریم محافظت کنیم. از حریم اعتقادی، فرهنگی و سیاسی اش پاسداری نمائیم. انتظار می رود خواص و طرفداران جبهه حق، بیش از سایر آحاد جامعه در این جنگ تمام عیار، ایفای نقش نمایند و این گوهر تابناک را برای نسل حاضر و نسل های بعد، از گزند آسیب ها و خطراتی که پیش روی اوست، حفظ کنند و به فضل الهی زمینه حضور و ظهور حضرت ولی عصر(عج) را برای جهانیان فراهم نمایند. بی شک شبکه های اجتماعی یکی از بهترین فرصت ها و ابزارهای مناسب برای انجام این مهم و ارائه نظرات و بروز اندیشه ها و عقاید اسلام ناب محمدی(ص) است. یاعلی مدد! 🌹🍃🍂🍃🌹🍂🍃🍂🌹 🆔 @Jarianshenasi
📌طرح یک پرسش اساسی❗️ 🔹قبل از طرح مباحث جریان شناسی لازم است به این پرسش پاسخ دهیم که طرح این موضوعات و پرداختن به آن در شرایطی که جامعه کنونی ایران اسلامی با مشکلات و کمبودهای اقتصادی و معیشتی سختی روبروست، چه ضرورتی دارد؟! اکنون که دغدغه و اولویت اول مسئولین و حاکمان نظام اسلامی و مردم، موضوع اقتصاد و معیشت است، چه لزومی دارد وارد چنین مباحثی شویم؟ 🔸پر واضح است که جامعه کنونی ایران اسلامی به دلیل فشارهای کمرشکن اقتصادی و معیشتی با مشکلات زیادی رو به رو است. علت عمده بروز این مشکلات، ابتدا سوء مدیریت و نحوه تفکر و مدل اقتصادی مسئولان ناکارآمد نظام است و دیگری تحریم های ظالمانه دشمنان خارجی است. موضوع دیگر این که در حال حاضر خلاء های اعتقادی و نارسایی های فرهنگی نا مطلوبی بر جامعه و نسل جوان امروز حاکم است. این نارسایی ها دو دلیل عمده دارد: دلیل اول تهاجم همه جانبه فرهنگ غرب و پرو پاگاندای دشمنان جمهوری اسلامی است. دلیل دوم نیز، غفلت و کم کاری نهادها و سازمان های متولی فرهنگ در کشور به خصوص آموزش و پرورش، دانشگاه ها، حوزه های علمیه و رسانه ملی است. این گسست فرهنگی و آسیب های جبران ناپذیر، نسل امروز و فردا را با مشکلات جدی روبرو خواهد کرد. ♦️شوربختانه باید گفت امروزه بخش کثیری از جامعه ایران و به خصوص نسل جوان با بحران هویت روبرو شده است. متاسفانه نسل امروز در بسیاری از باورهای خود متزلزل شده و با نسل تربیت یافته دهه چهل، پنجاه و شصت فاصله معنا داری گرفته است. البته در نسل حاضر، جوانان و نوجوانان زیادی وجود دارد که از آرمان های اسلام و انقلاب جانانه دفاع می کنند و تا پای جان به این آرمان ها و ارزش ها وفادارند. نمونه های بارز آن را هر ساله در مراسم اعتکاف و برنامه های معنوی یا در اشتیاق شرکت در دفاع از حریم اهل بیت(ع) در سوریه و عراق به عیان می توان مشاهده کرد. اما این افراد در مقایسه با تعداد کثیر جوانان جامعه ایران امروز، در اقلیت قرار دارند. 🔹در چنین شرایطی ممکن است نسل حاضر تنها راه برون رفت از این وضعيت بحرانی اقتصادی و فرهنگی را پناه بردن به فرهنگ لیبرال دموکراسی غرب و مدل اقتصادی و فرهنگی آن تشخیص دهد. متاسفانه برخی دولتمردان و نظریه پردازان سیاسی داخلی نیز، هم راستا و هم جهت با دشمنان خارجی، تنها نسخه برون رفت از این وضعیت بحران زده را - بدون توجه به تذکرات رهبر فرزانه انقلاب!- آشتی با مدل و الگوی لیبرال دموکراسی غرب دانسته و با همه توان خود وارد میدان شده اند و بر طبل این آشتی می کوبند. 🔸چنانچه خدای ناکرده اکثریت خواص جامعه و کادرهای ولایی و دلسوز انقلاب اسلامی، دستشان در مباحث بنیادین اعتقادی، فرهنگی و سیاسی و همچنین عدم شناخت درست و دقیق از این فرهنگ منحط، خالی بماند، بیم آن می رود آنان نیز در آینده نزدیک در این بحران هویتی رنگ ببازند و در این گرداب هولناک غرق شوند. ♦️در این مواجهه و نبرد نابرابر، همه تلاش و هدف نگارنده آن است تا با طرح مباحث جریان شناسی، کادرهای فرهنگی و فعالان جبهه جنگ نرم را با ریشه ها و بنیان های فرهنگ منحط غرب و رهبران فکری آنان آشنا کند. با این هدف که افسران جنگ نرم پاسخگوی نیاز نسل جوان در دانشگاه ها و مساجد باشند و بتوانند در این دو پایگاه مهم که از مراکز اصلی رشد و تربیت نسل امروز برای کادرهای آینده انقلاب است، ایفای نقش کنند و به تربیت انسان های بصیر و آگاه مبادرت نمایند. انشاء الله 🌹🍃🍂🍃🌹🍂🍃🍂🌹 🆔 @Jarianshenasi
🌹🍃🍂🍃🌹🍂🍃🍂🌹 دوستان و همراهان عزیز با سلام ❇️ الحمدلله به توفیق الهی، مباحث جریان روشنفکری از آغاز پیدایش آن در دوره رنسانس در اروپا و آشنایی با مکاتب فلسفی غرب تا چگونگی ورود این مباحث به ایران و گونه شناسی روشنفکری در ایران تا مباحث روشنفکران و دگراندیشان غربزده در دوره مشروطه، در قالب ۱۵۲ طرح درس ارائه گردید. مضاف بر این بحث، تاکنون سه موضوع دیگر نیز که عبارتند از: 📍مطالعات اسلامی در غرب ۲۸ قسمت 📍فراماسونری در غرب و ایران ۳۱ قسمت 📍بررسی جریانهای مارکسیستی ۵۰ قسمت در کانال جریان شناسی ارائه شده است. 🔹علی القاعده بخش بعدی و ادامه این مباحث به موضوع روشنفکران لیبرال در انقلاب مشروطه و روشنفکران دوره پهلوی اول و دوم و همچنین روشنفکران دوره انقلاب اسلامی اختصاص خواهد یافت. و ما توفیقی الا بالله... 🌹🍃🍂🍃🌹🍂🍃🍂🌹 🆔 @Jarianshenasi
🌹🍃🍂🍃🌹🍂🍃🍂🌹 دوستان و همراهان عزیز❗️ با سلام و عرض ارادت🙏🏻 ✍🏼 بیش از دو سال است که بی توفیق بودیم و فعالیت این کانال تعطیل بوده است. در این مدت، بزرگواران زیادی محفل ما را ترک کردند و از حضور بسیاری از اعضای کانال، محروم شدیم. اعضای کانال از ۸k به حدود ۳k تقلیل پیدا کرد. اما عزیزان زیادی که در حال حاضر در خدمتشان هستیم به کانال وفادار ماندند و حاضر به ترک آن نشدند. 🔹در دو سال گذشته افراد زیادی با ادمین کانال چت کردند و مصرانه خواستار ادامه مباحث شدند. به دلیل مشکلات پیش آمده، با کمال شرمندگی نتوانستیم خواسته این عزیزان را اجابت کنیم. اکنون به توفیق الهی فرصتی پیش آمده تا مباحث گذشته را از سر بگیریم و دنبال نمائیم. 🔸وظیفه خود می دانیم از تمام عزیزان و بزرگوارانی که با پیام های دلگرم کننده شان روحیه بخشیدند و در این محفل علمی کنارمان ماندند و انگیزه مضاعفی آفریدند، صمیمانه تقدیر و تشکر کنیم. این حضور حاکی از آن است که اعضای حاضر، از مشتاقان واقعی این مباحث هستند و اعتقادی راسخ به این موضوعات دارند. ♦️ان شاء الله به توفیق الهی ادامه مبحث روشنفکری در ایران را با موضوع نقش روشنفکران در انقلاب مشروطه و روشنفکران عهد پهلوی اول و پهلوی دوم و احزاب وابسته آنان را از سر خواهیم گرفت. پس از آن روشنفکران دوره انقلاب اسلامی را مرور خواهیم کرد. لازم به ذکر است به دلیل تعدد کانال های ارزشی مفیدی که در پیام رسان ایتا با موضوعات خبری، تحلیلی و سیاسی و... وجود دارد، از درج این موضوعات در کانال خودداری می کنیم و صرفا به مباحث و موضوعات تخصصی جریان شناسی خواهیم پرداخت. 🔹امید است با ارائه نظرات و پیشنهادات مفیدتان در کیفیت بخشیدن به محتوای مباحث و غنای هرچه بیشتر موضوعات، یاری مان کنید. لطفا ما را به دوستانی که به این مباحث علاقمند هستند، معرفی کنید. با تشکر 🌹🍃🍂🍃🌹🍂🍃🍂🌹 🆔 @Jarianshenasi
یادآوری‼️ 👇🏼👇🏼
📚 روشنفکری در غرب و ایران ✍🏼 قسمت ۱۵۲ 🔰 نتیجه‌گیری و اتمام بحث در مجموع باید گفت بیشترین مسائلی که منوّرالفکران در دوره اوّل( دوره مشروطه) تا سال ۱۳۲۰ شمسی درپی آن بودند عبارت بودند از: غرب‌ باوری، مدنیّت غربی، دین‌گریزی، علم‌ زدگی، اصلاح‌طلبی در اسلام و همگام‌کردن آن با تمدّن غرب، وضع قانون بشری و قانون‌گرایی، آزادی‌خواهی به‌طور مطلق، آزادی بیان، آزادی مطبوعات، آزادی انتخاب، مخالفت با رهبری دینی و استیلای علمای دین، تصوّف‌ گرایی، تجربه‌ گرایی، دموکراسی، انکار علومی مانند اخبار، احادیث، حکمت، عرفان و انکار تقلید، مشیّت الهی، قصاص، حج، زکات، حجاب و دین، تغییر الفبای عربی، فارسی و ترکی، تفکیک دین از سیاست، بازگشایی پای استعمار انگلیس و روس به ایران، تعارض اسلام و علم، تفکّرات اومانیستی و دفاع از ملّیت و ناسیونالیسم اسلامی، لیبرالیسم و سوسیالیسم. درباره منشأ پیدایش ادیان نیز از نظریه ترس پیروی می‌کردند. ♦️نقش منوّرالفکران در جریان انقلاب مشروطه با پیدایش منوّرالفکری، سه نیرو در جامعه ایران که بر اساس سه نوع معرفت و شناخت، وحدت و انسجام یافته‌اند، رو در روی یکدیگر قرار گرفتند که عبارت بودند از: ۱. منوّرالفکران؛ ۲. حاکمان دربار و پادشاهان؛ ۳. نیروهای مذهبی و علما. منوّرالفکران که سطحی‌ترین بعد غرب، اندیشه و هستی آنان را تسخیر کرده بود، به همان مقدار که دیر با غرب آشنا شده‌اند، زود آرزوی رسیدن به آن را می‌کنند. آنان برای غلبه بر تنش‌هایی که در اثر فقدان تفکّر پدید می‌آمد، وسیله‌ای جز زور در اختیار نداشتند و بدین ترتیب، حاکمیت آنها نه‌ تنها در ایران؛ بلکه در کشورهای جهان سوم، به‌سوی استبداد جدیدی گام بر می‌داشت. 🔹منوّرالفکران در رقابت با استبداد مرسوم حاکمان و پادشاهان مشکل چندانی نداشتند، ولی وجود نیروی مذهبی در ایران و برخی عوامل دیگر موجب شد تا جایگزینی آنها از سال۱۲۵۰ ش که قرارداد رویتر امضا شد تا پی‌آمدهای قرارداد ۱۹۱۹ م که به کودتای ۱۲۹۹ ش و اقتدار رضاخان انجامید، حدود نیم سده به‌طول انجامد. پایگاه منوّرالفکران بیشتر در میان اشراف، درباریان و مستبدان سابق و لُژ نشینانی بود که علاوه بر امکان برخورد و آشنایی با غرب، بیشتر به تمتّعات مادّی توجّه داشتند و کمتر با حقایق و معانی مذهبی و دینی مأنوس بوده‌اند. در حقیقت، حاکمان سیاسی قاجار نیز در رقابت با دو نیروی منوّرالفکری و مذهبی، قدرت مقاومت نداشت و رقابت واقعی و اصلی بین دو نیروی مذهبی (علما) و منوّرالفکران بود که به‌طور طبیعی و حتی ناخود‌آگاه با قوّت تمام جریان داشت. 🔸حضور و نفوذ خزنده منوّرالفکران در دربار که ناشی از خصلت آسیب‌پذیری دربار نسبت به این نیرو بود، در عمل، دو رقیب نیروی مذهبی را در هدفی واحد گردآورد و باهم متّحد کرد و مقابله با استعمار که در آغاز، همکاری‌های نیروی مذهبی با دربار قاجار را توجیه می‌کرد، در نهایت به درگیری نیروی مذهبی و دربار انجامید. نیروی مذهبی بدون آشنایی کامل نسبت به هویّت منوّرالفکران بسیاری از حرکت‌های دربار را که تحت تأثیر و نفوذ اندیشه‌های منوّرالفکران شکل می‌گرفت، به استبداد شخص شاه نسبت می‌داد و راه حلّ همه مشکلات را در مهارکردن آن می‌دانست و منوّرالفکران با استفاده از این غفلت، در اوج درگیری نیروی مذهبی و استبداد بر فراز امواج مردمی حرکتی قرار گرفتند که مرجعیت شیعه با بسیج مردمی، خود آن را ایجاد کرده بودند. ♦️برخی از رهبران دینی با غنیمت‌ شمردن همراهی منوّالفکران در مبارزه با دربار، شعارها و دیدگاه‌های آنان را توجیه دینی می‌کردند و از این نکته غافل شدند که تلاش آنها نتیجه‌ای جز پوشش‌دادن به منوّرالفکران جهت نفوذ در میان نیروی مذهبی و دامن‌ زدن به پریشانی فرهنگی و آشفتگی فکری اجتماع ندارند. منوّرالفکران در این شرایط فکری و فرهنگی با استفاده از پوشش‌های موجود، ابتدا به حذف حریفان آگاه و پس از آن به قتل رقیبان غافل پرداختند. ادامه دارد... 🆔 @Jarianshenasi
📚 روشنفکری در غرب و ایران ✍🏼 قسمت ۱۵۳ 🔰 نقش روشنفکران در انقلاب مشروطه 📌مقدمه: انقلاب مشروطه در دوره پادشاهان قاجار شکل گرفت. زمینه های دوره نهضت عدالتخواهی و جریان مشروطیت از زمان شروع تا پایان، نزدیک به 150 سال تا 200 سال طول کشید. توجه به ریشه ها و زمینه های پیدایش این واقعه تاریخی، مهم و عبرت آموز است. اما انقلاب اصلی مشروطه از زمان شروع ( ۱۲۸۵ شمسی) تا سال ( ۱۲۹۹ شمسی) چهارده سال بوده است. در این جریان، حوادث و وقایع مهم و قابل توجهی که اثرات غیر قابل انکار در آغاز حرکت مشروطه و سرانجام آن داشته اند، رخ داده است. انقلاب مشروطه اولین رویداد سیاسی و اجتماعی بود که روشنفکران ایرانی غربزده، نقش تعیین کننده ای در آن ایفا کردند. توجه به بازیگران و عناصری که در این واقعه مهم نقش آفرین بودند، بسیار حائز اهمیت است. 🔸وقایع مهم سلطنت چهار پادشاه قاجار، فتحعلی شاه، محمدشاه، ناصرالدین شاه و قسمتی از سلطنت مظفرالدین شاه، از جمله جنگ های ایران و روس و دو قرارداد مهم گلستان و ترکمانچای، جدا شدن بخش های مهمی از جنوب و جنوب شرق ایران، قراردادهای مهم تجاری- اقتصادی مانند: تنباکو، راه آهن، لاتاری، و مانند آن ها، تشکیل انجمن های سری از جمله فراموشخانه و لژ بیداری ایران، تشکیل مجامع و محافل علی الظاهر فرهنگی مانند کتابخانه ملی، تشکیل مدارس جدید ایرانی و غیر ایرانی، ظهور و بروز جریان منورالفکری با مولفه های خاص متاثر از فرهنگ غرب و تدوین و نشر دهها کتاب و روزنامه در انتشار دیدگاه های این جریان، همگی در شکل گیری، سیر و سرانجام حرکت مشروطه اثرگذار بوده اند. 🔹در مناسبت های مختلف، حضرت امام خمینی(ره) بر مساله مشروطه و ضرورت عبرت آموزی از حوادث آن، بارها تاکید فرموده اند. رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز راجع به نهضت عدالت خواهی و جریان مشروطیت و نقش علماء، روشنفکران و بیگانگان به ویژه انگلیس بیانات مهمی داشته اند. در همایش صدمین سالگرد مشروطیت (9 اردیبهشت 1385) رهبر فرزانه انقلاب اسلامی، بیانات مهم و راهگشایی در خصوص جریان مشروطیت و نگارش تاریخ آن بیان فرمودند. برخی فرازهای مهم بیانات رهبری به این شرح است: ♦️1) نقش علماء در مشروطه، قابل مقایسه با نقش دیگران مثل روشنفکران و صاحبان قدرت و متنفذان دولتی نیست. 2) اساس حرکت علماء بایستی روشن شود. شعار علماء « عدالتخواهی» بود و برای برپایی آن «عدالتخانه» می خواستند. در نقش علماء بایستی روی جنبه ی « ضد سلطه ی بیگانگان» توجه شود. 3) معیار عدالت در خواست علماء ، « قوانین اسلامی» بود نه چیز دیگر و در آن هیچ تردیدی نیست. 4) نقش انگلیس در انحراف حرکت عدالتخواهی به مشروطه طلبی بایستی بررسی شود. 5) نقش و کارکرد روشنفکران در مشروطه بایستی مشخص شود. روشنفکران غربزده که قدرت طلبی هم داشتند، در تغییر حرکت عدالتخواهی به مشروطه، تحت تاثیر انگلیس بودند... 6) برای مشروطه و تبیین صحیح آن، نیاز به تاریخ نگاری مستند، قوی، روشن، کامل و جامع داریم که برای سطوح دانش آموزی، دانشگاهی و تحقیقی منتشر شوند. ادامه دارد... 🆔 @Jarianshenasi