📚 فراماسونری در غرب و ایران
✍🏼 قسمت دوم
🔰 تاریخچه فراماسونری در غرب
جریان فراماسونری، عامل و ریشه اصلی همه ضد فرهنگ ها در جوامع بشری است. اعضای فراماسونری را فراماسون یا ماسون می نامند. پیشینه تاریخی ماسون ها، ارتباطی با ماسون دوره جدید ندارد.
♦️پس از سقوط امپراتوری روم بسیاری از شهرها از میان رفتند و یا به صورت دهکده هایی کوچک در آمدند، اما بعد از مدتی در نیمه دوم قرن یازدهم میلادی(در قرون وسطی)، به تدریج شهرهای جدیدی که معمولا در اطراف یک کلیسا یا صومعه قرار داشتند، به وجود آمدند.
امنیت شهرها، روستائیان را به سوی خود جلب کرد و بدین ترتیب جمعیت شهرها افزایش یافت. ساکنان این شهرها از راه بازرگانی و صنعتگری ثروتمند شدند و برای خود اتحادیه هایی برپا کردند که از جمله می توان از اتحادیه معماران یا «ماسون» ها که هسته اصلی تشکیل شهرها یعنی کلیساها را بنا کرده بودند، یاد کرد.
🔸فراماسون گرفته شده از کلمه فرانسوی (فرانماسون) بوده که ترجمه لغوی آن «بنّای آزاد» یا «بنای سنگ تراش» میباشد.
در آن ایام بنّاهای آزاد روزمزد دورهگرد که عمدتا یهودی بودند، با تشکیل اتحادیهای در شهری از فرانسه گرد هم آمده و برای کمک به یکدیگر و پیشبرد منافع مشترکشان و در انحصار گرفتن این حرفه، گروه هایی تشکیل داده و شاگردانی از میان خودشان انتخاب کرده و در محل ویژه ای که بعدها به« لژ » معروف شد، به تعلیم آنان می پرداختند.
آنان برای مخفی نگهداشتن فنون معماری و جهت شناسایی یکدیگر، از رمز و اشاره هایی استفاده می کردند و برای خود درجاتی مثل شاگرد بناء ، استاد بنا، و استاد بزرگ تعیین کرده و در این راستا تصمیماتی اتخاذ میکردند.
🔹ماسون ها در اواسط قرن چهاردهم برای خود قوانینی وضع کرده و برادری، برابری، آزادی وجهان وطنی را از اصول کار خود قرار دادند. بیشتر صاحب نظران معتقدند که فراماسونری در دوره احداث ساختمان های بزرگ از جمله کلیساها و کاخها در حدود سالهای ۹۰۰ تا ۱۶۰۰ میلادی دوران رشد خود را طی کرد. از بررسی آرای بدست آمده می توان نتیجه گرفت که صنعت معماری بستر رشد فراماسونری بوده است. این صنعت در قرون وسطی(سده های میانه) نسبت به سایر صنایع از ارزش والایی برخوردار بود و معماران به منظور بهره برداری از توجه قدرتمندان به صنعت مزبور، سعی داشتند از گسترش بی رویه ی صنف خود جلوگیری نمایند.
آنها اسرار و فنون معماری را از دیگران پنهان می کردند و با گسترش مسیحیت و تسلط کلیسای کاتولیک، این افراد به ساختن کلیساها پرداختند و برای این منظور به سراسر اروپا سفر کردند که این امر نه تنها موجب افزایش اعتبار آنها شد، بلکه موجبات گسترش این صنف را فراهم آورد.ادامه دارد...
#فراماسونری_در_غرب_و_ایران
🆔 @Jarianshenasi
📚 سیر روشنفکری در غرب و ایران
✍🏼 قسمت بیست و پنجم
🔰 نهضت کالوینیسم
کالوین یا کالتون یکی از کشیش های معترض کلیسا و از شاگردان و پیروان لوتر و از اهالی سوئیس بود، وی هم زمان با اعتراض های لوتر، برخلاف استاد، نهضت خود را از تعقّل آغاز نمود. او دین مسیح و انجیل را تا آنجا قبول میکرد که با استدلالات عقلی همخوانی داشت. مارتین لوتر اساس کار خود را بر ایمان، ولی شاگرد او کالوین، محور کارش را راسیونالیسم قرار داده بود. در عین حال، به نوعی مسلک جبریگری نیز اعتقاد داشت. وی بر این باور بود که تقدیر انسان از روز اوّل آفرینش مشخص گردیده و رستگاران واقعی فقط کالوینیستها هستند.
♦️وی بر خلاف تفسیر سنتی کلیسا که ثروت و جمع آوری آن را تقبیح می کرد، مطابق با خواست طبقه ی متوسط که رو به پیشرفت بود، به این نتیجه رسید که مطابق کتاب مقدس، ثروت یک موهبت الهی است و ثروتمند هم می تواند محبوب خداوند باشداین امر زمینه را برای پذیرش پروتستانیزم توسط طبقه متوسط و تاجر فراهم کرد، چرا که از یک طرف اعلام پیکار به فئودالیسم و درخواست تساوی حقوق بروژواهای جدید با اربابان نجیب زاده بود و از سوی دیگر به صراحت از منافع طبقه جدید و حق حاکمیت ملت در مقابل کلیسا دفاع می کرد. پیروان کالوین از سوئیس به فرانسه و هلند گسترش یافتند و سپس تعدادی از آنها از هلند به آفریقای جنوبی مهاجرت نمودند. رژیم آپارتاید در آفریقای جنوبی متأثّر از سفیدپوستان مهاجر و طرفدار کالوین میباشد که از هلند آمده بودند. آنها معتقدند، سیاهپوست حتی اگر مسیحی شود، کافر و دوزخی است!
🔸جنبش اصلاح مذهبی اگرچه دستاوردهای غیر منتظره ای برای تکمیل سیر حرکت فکری غرب به بار آورد ولی هدف اصلاح گران به هیچ وجه غلبه سکولاریسم بر کلیسا و دین مداری نبود. لوتر گقته بود: گردن نهادن به امر شاهزاده خطاکار بهتر از مردم درستکار است! و کالوین هم گفته بود: فرمانبری از انسانها نباید بر فرمانبری از خداوند پیشی بگیرد.
🔹پروتستان ها، برخلاف توصیه های اصلاح گران مذهبی همانند کاتولیک ها به شکنجه و سوزاندن مخالفان خود می پرداختند و بی دینی و سکولاریسم را توصیه نمی کردند ولی چون اصلاح گری آنها، مطابق با منافع طبقه متوسط سرمایه دار و پادشاهان مطلقه بود، به صورت غیر قابل کنترلی توسعه یافت. ادامه دارد...
#روشنفکری_در_ایران_و_غرب
🆔 @Jarianshenasi
1.mp3
7.33M
🔰#کتاب_صوتی🔰
🎙عنوان : اندلس یا تاریخ حکومت مسلمین در اروپا
✍اثر : مرحوم محمد آیتی
📼 قسمت اول
#کتاب_صوتی
#اندلس_یا_تاریخ_حکومت_مسلمین_در_اروپا
http://eitaa.com/joinchat/839057428Cbb18df1b3c
📚 فراماسونری در غرب و ایران
✍🏼 قسمت سوم
🔰 در اواخر قرون وسطی، انقلاب صنعتی آغاز شد و به تدریج از قدرت کلیسای کاتولیک کاسته شد، در نتیجه معماران و تشکیلات صنفی آنها قدرت خود را از دست دادند، ولی فراماسونری و لژهای آن باقی ماند و از حالت صنفی به حالت سیاسی و روشنفکرانه مبدل گردید. در این زمان بیشتر اعضای لژها، بورژواها، پروتستان ها و یهودیان بودند. بورژواها دهقانانی بودند که به شهرها آمدند، زندگی شهری را در پیش گرفتند و به کسب و کار و تولید و توزیع مشغول شدند.
♦️بعدها با بازشدن راه های تجاری، به ویژه با کشف امریکا، بورژواها تبدیل به ثروتمندان و رقبایی در برابر اشراف شدند، اما چون اصل و نسب و تربیت اشرافی نداشتند، از شخصیت و حیثیت سیاسی، اجتماعی و نظامی مناسب آن دوره برخوردار نبودند.
با گذشت زمان گروه های دیگری از جمله نویسندگان، سیاستمداران و هنرمندان وارد سازمان فراماسونری شدند.
از قرن ۱۷ میلادی به بعد، لژهای فراماسونری محلی برای بحث های عقیدتی، سیاسی، هنری، ادبی و اجتماعی شدند. فراماسون ها ابتدا در انگلیس و سپس محافل جدید این جریان در قرن هجدهم، کشورهای فرانسه، هند، آلمان، هلند، سوئد، پرتقال، ایتالیا و غیره را در بر گرفت.
🔸ماسون ها تشکیلاتِ مخفی و زیرزمینی خود را گسترش بیشتری دادند تا آنجا که در قرون ۱۸ و ۱۹ میلادی تشکیلات فراماسونری تماما به خدمت امپریالیسم درآمد و همانند میسیونها (هیاتهای مذهبی) به عنوان جاده صاف کن استعمار به مناطق مختلف دنیا گسیل داده شدند.
فراماسونری می کوشد همه ی رهبران سیاسی و نظامی جهان را به خود وابسته کند و در عصر جدید نیز به صورت جریانی خطرناک درآمده است.
آنان با شعار اومانیستی، برابری، برادری، آزادی، اعتقاد به وحدت دول، جهانی کردن و بی وطنی، قصد دارند حکومت ها را نابود کنند یاتحت سلطه خود درآورند و خود را بر همه جهان حاکم سازند.
از همین رو می توان به این نتیجه رسید که شعارهای فراماسونری، همان شعارهای یهودیان صهیونیسم در جهان امروز است، و رابطه فراماسونری با صهیونیسم انکار ناپذیر است؛ زیرا موسسان فراماسونری و پایه گذاران تشکیلاتی آن در بسیاری از کشورها، یهودی بوده اند.
🔹بزرگترین لژ ماسون ها ابتدا در انگلیس تشکیل شد که عمدتاً به عنوان عامل انگلیس عمل میکردند و اعضای اصلی این دستگاه از اعیان، اشراف، سرمایهداران و بازاریان متموّل بودند.
در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم، شعب دستگاه فراماسون در کنار استعمار به کشورهای اسلامی، بخصوص ترکیه، ایران و جهان عرب راه پیدا کردند. فراماسون ها همچنین به عضویت انجمنهای سری درآمدند که با استعمار انگلیس و امریکا رابطه مستقیم داشته و مرام ادعایی شان که اخوت و برادری می باشد، در اصل جهت تصاحب قدرت و زور و زَر و خدمت به جریان امپریالیسم میباشد.
از پیشتازان انقلابی و سیاسی نیمه دوم سده هیجدهم که به جرگه فراماسون ها پیوستند انقلابیون آمریکا بودند؛ ولی فراماسونری در آمریکای شمالی به کوشش فراماسون های انگلیسی، اسکاتلندی و ایرلندی در دهههای آغازین سده هجدهم پدید آمد. ادامه دارد...
#فراماسونری_در_غرب_و_ایران
🆔 @Jarianshenasi
📚 سیر روشنفکری در غرب و ایران
✍🏼 قسمت بیست و ششم
🔰نتیجهگیری بحث
کلیسا در دو بُعد علمی و عملی در جهت خلاف فطرت انسانها گام برداشت:
ـ از یکسو هیچیک از انجیلهای چهارگانه رهآورد مستقیم وحی نبودند؛ بلکه نوشتههایی بودند که از میان دهها انجیل توسط کلیسا رسمیت یافته بود و ارباب کلیسا میکوشیدند تا با قداست بخشیدن به نویسندگان آنها، به آنها چهرهای الهی ببخشند. خصلتِ بشری انجیلها، آنها را گرفتار خطاها و اشتباهات فراوانی کرده بود، آنچنان که در برخی موارد حتی با معرفت حسّی و عقلی انسانها سازگاری نداشت. کلیسا در دفاع از این مجموعه که از قداست الهی برخوردار گشته بود، ناگزیر با علوم عقلی و حسّی به مبارزه پرداخت و به این ترتیب، نه تنها به دانش الهی راه نبرد؛ بلکه با مراتب دیگر دانش بشری نیز در ستیز افتاد.
♦️ـ از سوی دیگر در بعد عملی نیز کلیسا برای مشارکت در قدرت حکومتهای مختلف، به توجیه ستمها و ظلمهای آنها پرداخت؛ بنابراین مبارزه با علم و توجیه ظلم و سرانجام، جنگهای دویست ساله صلیبی، رهآورد حاکمیتی بود که به دروغ داعیه دیانت داشت.
ارباب کلیسا که خود را خازنان بهشت میخواندند، از سرِ دنیاطلبی سند آن را پیشاپیش به خداوندان پول میفروختند، بدیهی است که با هجوم مدّعیان دین بهسوی دنیا، دیگران نیز در همین راه گام مینهند و به این ترتیب، آخرین شعلههای هدایت فطری که راه غیب را در معرض دیده حقیقتبین آدمی قرار میدهد، خاموش میشود.
🔸ـ علاوه بر آنچه گفته شد، وقوع جنگهای صلیبی و آشنایی با مظاهر تمدّن اسلامی، فتح قسطنطنیه به دست مسلمانان و مهاجرت هنرمندان و عالمان آنجا به کشورهای غربی و سرانجام کشف آمریکا و اوجگیری تب طلا، از جمله شرایطی بود که ذهن و فکر انسان غربی را در برابر وحی، معرفت الهی و دین و ایمان تقلیدی دچار تزلزل و تردید ساخت و این تردید، تولد و زایش فرهنگ و تمدّن نوینی را در تاریخ بشر موجب شد که از آن به رنسانس یاد میشود.
🔹این دوره دو جریان فکری نوین را توسّط روشنفکران رقم زد:
جریان اوّل، عقلگرایی(خرد گرایی) بود که با «رنه دکارت» آغاز شد و با افرادی نظیر «ایمانوئل کانت»، «اسپینوزا» و «لایب نیتس» ادامه یافت و با «فردریش هگل» به تمامیت خود رسید.
جریان دوم، حسگرایی(تجربه گرایی) بود که با «فرانسیس بیکن» آغاز شد و از آن پس با شخصیتهایی نظیر«جان لاک»، «جورج برکلی»، «دیوید هیوم»، «آگوست کنت» و «جان استوارت میل» ادامه یافت و در نهایت، پس از تحوّلاتی، بهعنوان دیدگاه برتر بر حوزه های علمی غرب چیره شد. ادامه دارد...
#روشنفکری_در_ایران_و_غرب
🆔 @Jarianshenasi
📚 فراماسونری در غرب و ایران
✍🏼 قسمت چهارم
🔰فراماسونهای معروف جهانی
شخصیتهای معروف جهانی که جزو فراماسونها بودهاند عبارتند از:
بنیامین فرانکلین که از امضاکنندگان بیانیه استقلال امریکا و به عنوان استاد بزرگ پنسیلوانیا بود.
جرج واشنگتن اولین رئیس جمهور آمریکا در سن ۲۱ سالگی یعنی در ۱۷۷۶ فراماسون شد.
به گفته ویل دورانت در تاریخ تمدن، گروهی از کشیشان کلیسا و حتی برادران لوئی شانزدهم شاه فرانسه فراماسونر بودند.
اندیشهگران و نویسندگانی چون: مونتسکیو، ولتر، روسو نیز فراماسونر بودند.
انقلابی نامدار فرانسه "میرابو" خود فراماسونر بود.
تزارپتر سوم در ۱۷۶۲ به عضویت فراماسونری درآمد.
به گزارش برخی اسناد، گریبایدوف سفیر روسیه در ایران به سال ۱۸۲۸ فراماسون بود.
لئون تولستوی: وی که نویسنده نامدار روسی است، در کتاب جنگ و صلح بخشی از کتاب را درمورد یکی از قهرمانان داستان بنام «پی یر» به ذکر آداب و رسوم فراماسون ها اختصاص میدهد که خود نشان از رشد این مسلک در روسیه بوده است.
ادوارد هفتم پادشاه انگلیس استاد بزرگ فراماسونری انگلستان بود در سال ۱۹۰۱
شاهزاده ویلز که سپس شاه انگلستان شد، ابتدا عنوان استاد بزرگ فراماسونری را برای خود برگزید و سپس آن را رها کرد و عنوان «نگهبان فراماسونری انگلستان» را برای خویش انتخاب نمود.
ژنرال ولزلی فرمانده نیروهای انگلیسی در خیزش میهنپرستانه، عرابی پاشا در مصر به سال ۱۸۸۲ میلادی فراماسون بود.
♦️از مهم ترین فیلسوفانی که عضو لژهای فراماسونری بودند افراد زیر قابل ذکرند:
اروخ اسپینوزا (۱۶۷۷-۱۶۳۲) از یهودیان کشور هلند به عنوان بزرگ ترین یهودی عصر جدید معرفی شده بود.
دیوید ریکاردو (۱۸۲۳-۱۷۷۲) یهودی انگلیسی الاصل که نظریه ارزش های والای مارکسیسم را عرضه کرده است.
امیل دورکهایم (۱۸۵۸-۱۹۱۷) از یهودیان فرانسه که منکر تقدس خداوند بود و خداوند را بدون شخصیت آفریدگاری می پذیرفت. مطابق نظر وی هر دینی، شکل تغییر یافته دین قبلی است.
لوی برول (۱۹۳۹-۱۸۵۷) جامعه شناس یهود فرانسوی که آداب و سنن دینی را با فرضیه اولیسون رد کرده است.
هنری برگسون (۱۹۲۱-۱۸۵۹) فیلسوف یهودی که بزرگ ترین وبا نفوذ ترین فیلسوف طرفدار اولیسون در قرن بیستم بود.
هربرت مارکوزه (۱۹۷۹-۱۸۹۸) یهودی آلمانی الاصل، فیلسوف آمریکایی و نویسنده کتاب «انسان تک ساختی» که در سال ۱۹۷۶ در سالن کنفرانس دانشگاه برلین، دانشجویان را مخاطب خود قرار داد و آنها را به چشیدن مزه عشقبازی آزاد تشویق و ترغیب کرده بود.
ریمون آرون ( ۱۹۸۳-۱۹۰۵) فیلسوف یهودی، دانشمند علوم اجتماعی و استاد الهیات دانشگاه سوربن فرانسه.
از تجمع افرادی که همگی به طبقه نوخاسته بورژوازی تعلق داشتند، یک جریان خاص و خط مشخص فکری ایجاد شد که تمامی ویژگی های اومانیسم (انسان مداری) را دارا بود. ادامه دارد...
#فراماسونری_در_غرب_و_ایران
🆔 @Jarianshenasi
2.mp3
7.35M
🔰#کتاب_صوتی🔰
🎙عنوان : اندلس یا تاریخ حکومت مسلمین در اروپا
✍اثر : مرحوم محمد آیتی
📼 قسمت دوم
#کتاب_صوتی
#اندلس_یا_تاریخ_حکومت_مسلمین_در_اروپا
🆔 http://eitaa.com/joinchat/839057428Cbb18df1b3c
📚 روشنفکری در غرب و ایران
✍🏼 قسمت بیست و هفتم
🔰 جریان روشنفکری در دوره رنسانس
۱) جریان عقل گرایی
واژه «Rational» در لغت به چند معنا آمده است: عقلی، عقلانی، منطقی و... واژه راسیونالیسم «Rationalism» نیز از لحاظ لغوی دارای معانی متعددی نظیر خردگرایی و عقل گرایی است. اما از لحاظ اصطلاحی، اصطلاح خردگرایی«Rationalism» آیین خاصی در اندیشه است که خرد را محور دانایی انسان دانسته، شناخت را جز از طریق خرد و کاربرد منظم آن میسر نمی داند. همچنین به آن فلسفه تعقلی و خردکیشی نیز گویند.
در فرهنگ جامعه شناسی آمده است که مکتب اصالت عقل، سنتی فلسفی است که مبادی آن در سده های هفدهم و هجدهم قرار دارد و ادعا می کند عقل یگانه اساس معرفت معتبر ما بر واقعیت را تشکیل می دهد.
♦️فیلسوفان اصالت عقلی معتقد بودند که فقط برهان های قیاسی یا استقرایی می توانند اطلاعات دقیق و قابل اطمینان درباره ی جهان به دست دهند.
به عقیده آتین ژیلسون سنت عقل گرایی (خرد گرایی) به لحاظ پیشینه تاریخی به رنه دکارت بازمی گردد. وی می گوید: قبل از دکارت، بیش از دو قرن، فلسفه مدرسی رایج در جهان مسیحیت، تحت حملات شدید منتقدان قرار داشت. مونتنی با تشکیک در بسیاری از مسائل فلسفی، موفق به فروریختن پایه های فلسفه شد؛ اما بنای جدیدی که به واسطه آن قادر به کسب معرفت باشد، ایجاد نکرد. اما دکارت نخستین کسی بود که رشته نوینی از افکار را به هم پیوست و حوزه فلسفی جدیدی را گشود. تنها کاری را که اسلاف دکارت انجام دادند، این بود که فلسفه ی مدرسی را از اعتبار انداختند. به این ترتیب، این دکارت است که باب جدیدی را در فلسفه باز کرد.
🔸در کتاب سیر حکمت در اروپا می خوانیم:
دکارت، جاده کوبیده ی پیشینیان را رها کرده و راه تازه پیش گرفت؛ یعنی آنچه را از پدر ومادر و استاد و معلم و کتاب آموخته بود را نیست انگاشت؛ بساط کهنه را برچیده و طرحی نو در انداخت و بنا را بر این گذاشت که جمیع محسوسات و معقولات و منقولات را که در خزینه خاطر دارد، مورد شک و تردید قرار دهد، نه به قصد اینکه مشرب شکاکان را اختیار کند، که علم را برای انسان غیر ممکن می دانند؛ بلکه به این نیت که به قوه تعقل و تفحص شخصی خویش اساسی در علم به دست آورد. به عبارت دیگر، شک را راه وصول به یقین قرار داد.
🔹عقل گرایان عقل را منشاء و منبع معرفت دانسته، اموری را قابل معرفت می دانند که ثابت، ضروری و کلی باشند. بنابراین جزئیات و متغیرات را متعلق علم و معرفت ندانسته، آنها را اموری ظنی تلقی می کنند. آنها راه و روش تحصیل علم را روش عقلی بر می شمارند و فایده ی علم را دریافت لذت عقلانی حاصل از کسب علم و رسیدن به امور مجهول می دانند. در نظر آنان این لذت، بارها بیش از لذت های حسی و حیوانی است. فهم حسن و قبح اعمال نیز، از دیگر فوایدی است که بر کسب علم مترتب می دانند. ادامه دارد...
#روشنفکری_در_ایران_و_غرب
🆔 @Jarianshenasi
3.mp3
7.31M
🔰#کتاب_صوتی🔰
🎙عنوان : اندلس یا تاریخ حکومت مسلمین در اروپا
✍اثر : مرحوم محمد آیتی
📼 قسمت سوم
#کتاب_صوتی
#اندلس_یا_تاریخ_حکومت_مسلمین_در_اروپا
🆔 http://eitaa.com/joinchat/839057428Cbb18df1b3c
📚 فراماسونری در غرب و ایران
✍🏼 قسمت پنجم
🔰 توسعه فراماسونری در اروپا و آمریکا
فراماسونرها در تمامی جریانات مهم سیاسی اروپا دخالت داشتند. در آغاز قرن ۱۷ در انگلستان رژیم جمهوری برقرار شد و کرامول، رئیس جمهور گردید او چارلز پادشاه انگلیس را دستگیر کرد و کشت و از آنجا که افکار واهداف ضدفراماسونری داشت، فراماسونرها دست به کار شدند و توسط ژنرال مونگ، فرمانده انگلیسی که خود فراماسون و عضو لژ ادینبورگ بود، حکومت جمهوری را سرنگون کردند و بار دیگر نظام سلطنتی را برقرار نمودند.
♦️درسال ۱۷۱۷ چهار لژ فراماسونری «غاز»، «تاج»، «درخت سیب»، »جام انگور» متحد شدند و لژ بزرگ لندن را به وجود آوردند. اعضای این لژها در میخانه هایی به همین نام جمع می شدند. لژ فراماسونری در فرانسه توسط سازمان ماسونری انگلستان در سال ۱۷۳۱ در پاریس افتتاح شد و این در حالی بود که فرانسویان خود، دارای لژ های ماسونی بودند که آنها را «گراند اوریان» می نامیدند . فراماسونری جدید در سال ۱۷۳۳ به آلمان، در سال ۱۷۳۷ به هلند و پرتقال، در سال ۱۷۴۵ به دانمارک، در سال ۱۷۶۳ به ایتالیا، در سال ۱۷۷۱ به روسیه و در سال ۱۷۷۳ به سوئد وارد شد و سپس در سراسر اروپا گسترش یافت.
اعضای این سازمان که در حقیقت از انگلستان اطاعت می کردند، موظف بودند ضمن پنهان داشتن اصول و شعائر خود، بشریت را از نعمت آزادی، برابری و برادری برخوردار سازند.
🔸درسال ۱۷۳۳ اولین سازمان فراماسونری در آمریکا در شهر بوستون به وجود آمد و مدتی بعد در فیلادلفیا و سپس در دیگر شهرهای آمریکا تشکیل شد. انتشار نخستین نشریه فراماسونرها در آمریکا توسط بنجامین فرانکلین صورت گرفت که از پیشگامان فراماسونری در آمریکا به شمار می رود. بعد از وی باید از جرج واشنگتن نام برد که شخصا لژی را در ایالت ویرجینیا تاسیس کرد و مبلغ جدی این سازمان شد.
سیمون بولیوار که به عنوان ناجی آمریکای لاتین معروف شده است، عضو لژ آمریکا در لندن بود. وی در سال ۱۸۱۶ استقلال کشور ونزوئلا را اعلام کرد وسپس به گسترش لژهای فراماسونری در آمریکای لاتین پرداخت. ادامه دارد...
#فراماسونری_در_غرب_و_ایران
🆔 @Jarianshenasi
📚 روشنفکری در غرب و ایران
✍🏼 قسمت بیست و هشتم
🔰 ادامه بحث...
در نگاه عقل گرایان، ارزش ها با واقعیات مرتبط اند. پس با تحصیل علوم نظری، باید و نباید افعال را نیز خواهیم دانست. بعد از رنسانس، خصوصیت بارز عقلگرایی، انکار هر نوع معرفت فراعقلی و نفی یا تردیدکردن در ابعادی از هستی است که فراتر از افق ادراک عقلی انسان میباشند.
جریان موسوم به عقل گرایی، به پشتوانه ی افکار و اندیشه های صاحب نظران بنامی چون دکارت، کانت، اسپینوزا، لایپ نیتس، و هگل منشاء بخش عظیمی از تحولات مربوط به حوزه فکر و اندیشه ی جهان غرب به شمار می رود. بر اثر تلاش این گروه از فلاسفه غربی بود که غرب مدرن، شاهد رشد و شکوفایی فلسفه نویی با محدودیت عقل و فهم بشری شد؛ عقلانیت محوری که در تصور پردازشگرانش، می باید جای وحی و هر منبع و ابزار معرفتی دیگر را در غرب می گرفت.
♦️رنه دکارت در عصر جدید، نخستین کسی بود که قرون پیشین (قرون وسطی) را «قرون تاریکی» نامید و تفسیر جدیدی از عالم ارائه نمود که بر مبنای آن، عقل متعارف بشری به تنهایی و بینیاز از هدایت و راهنمایی وحی الهی، رهبری بشر به سوی سعادت و پیشرفت را عهدهدار گردیده بود.
فلسفه «دکارت» با تردید و شک در همه چیز آغاز میشود و با تفسیری عقلانی از جهان پایان میپذیرد. اگر کانت را ارسطوی عصر مدرنیته نام گذاری کرده اند، دکارت را نیز، باید سقراط عصر مدرنیته بدانیم.
به این ترتیب دکارت در مقام یکی از بزرگترین و اثرگذارترین فلاسفه غرب پا به عرصه تفکر گذاشت و بر آن شد تا نیازهای فکری عصر خود را برآورد.
🔸این نیاز فکری در دو موضوع اساسی خلاصه می شد:
موضوع اول، ارائه مبنا و معیاری برای تاسیس فلسفه ای جدید که در عین حال بتواند به شبهه های شک گرایان پاسخ دهد؛ و موضوع دوم، ترمیم منطق ارسطو بود که به اعتقاد دکارت، دیگر نمی توانست به نیازهای عصر جدید پاسخ گوید. بنابراین باید منطق نویی طراحی می شد که پاسخ گوی نیازهای جدید باشد.
دکارت با تالیف دو کتاب«گفتاری در روش» و «تاملات» کوشید به نیازهای فوق پاسخ گوید. ادامه دارد...
#روشنفکری_در_ایران_و_غرب
🆔 @Jarianshenasi
4.mp3
7.37M
🔰#کتاب_صوتی🔰
🎙عنوان : اندلس یا تاریخ حکومت مسلمین در اروپا
✍اثر : مرحوم محمد آیتی
📼 قسمت چهارم
#کتاب_صوتی
#اندلس_یا_تاریخ_حکومت_مسلمین_در_اروپا
🆔 http://eitaa.com/joinchat/839057428Cbb18df1b3c
📚 فراماسونری در غرب و ایران
✍🏼 قسمت ششم
🔰 رهبری دو انقلاب در فرانسه و آمریکا
فراماسونرها در قرن ۱۸ دو انقلاب فرانسه و آمریکا را رهبری کردند. تمام رهبران انقلاب فرانسه وحتی رهبران فکری آن مانند منتسکیو، ژان ژاک روسو، دالامبر، دیدرو وکندرسه، عضو لژ «گراند اوریان» پاریس بودند. رهبران دیگر انقلاب مانند دانتون، میرابو، کامنور وگارا از چهره های شاخص فراماسونری به شمار می روند. فراماسونرهای آمریکا انقلاب آمریکا را هم به پیروزی رساندند. تمام روسای جمهوری آمریکا از جرج واشنگتن تاکنون بجز کندی که کاتولیک بود و به قتل رسید، عضو لژهای فراماسونری بودند.
♦️در سال ۱۷۲۳ آندرسن و دژاگولیه «در فرانسه» اساسنامه ای برای فراماسونری تهیه کردند که هنوز هم مورد احترام فراماسونرهاست.
بدین ترتیب، تشکیلات فراماسونری از شکل صنفی وعملی به صورت یک تشکیلات سیاسی و نظری در آمد و از آن پس به عنوان ابزاری برای پیشبرد اهداف کشور های غربی به کارگرفته شد.
از سال ۱۸۷۰ تا ۱۹۴۰ جمهوری سوم فرانسه برقرار بود. این جمهوری را فراماسونرها بعد از زوال حکومت ناپلئون به وجود آوردند و از ۱۱ عضو حکومت، گابست، کرمیو، ژول فری، ژول سیمون، گارنیه و اردکو فراماسونر بودند.
🔸فراماسونری در خاورمیانه
فراماسونری پس از سال ۱۷۳۰ از اروپا به آسیا وارد شد. اولین لژ به فرمان دولت انگلستان در کلکته ی هند ایجاد شد و سپس شعبات لژهای انگلیسی به ایران، مصر و ترکیه سرایت کرد. فراماسونرهای فرانسوی هم بیکار ننشستند و برگسترش لژهای خود در خاورمیانه پافشاری کردند و سرانجام با همکاری لژهای انگلیسی و فرانسوی، امپراطوری مقتدر عثمانی که قرنها اروپا را دچار وحشت کرده بود، تجزیه شد و کشور های بسیاری از آن به وجود آمدند.
در این پژوهش، به اختصار به چگونگی نفوذ لژهای فراماسونری در کشور های مصر، سوریه، لبنان و فلسطین اشغالی می پردازیم و سپس، نفوذ فراماسونری را در ایران بررسی خواهیم کرد. ادامه دارد...
#فراماسونری_در_غرب_و_ایران
🆔 @Jarianshenasi
📚 روشنفکری در غرب و ایران
✍🏼 قسمت بیست و نهم
🔰 ادامه بحث...
عقلگرایی بهمعنای تبیین عقلی انسان و جهان، توسط فیلسوفان غرب تداوم یافت.
کانت گرچه برای اشیاء، واقعیتی فراسوی آنچه به عقل میآید قبول کرد، ولی آن را ناشناختنی خواند و رابطه انسان با آن را به طور کامل قطع کرد.
♦️هگل نیز کوشید تا نظام عقلانی جهان را تبیین کند و در سیر استدلال خود، آنچه را بالقوّه در اندیشه دکارت نهفته بود، با این بیان، آشکار ساخت که آنچه اندیشیدنی نیست، وجود ندارد و هرچه هست، اندیشیدنی است.
روشن شدن هستی برای فکر که روشنفکری و عصر خرد و روشنگری را در تاریخ بشر پدید آورد، به منزله انکار هر نوع واقعیت و حقیقتی است که به صورت راز و رمز برای عقل انسانی میباشد.
🔸با رشد این دیدگاه، همه معارف پیشین که در سدههای میانه و قبل از آن، در قالب سنّتهای دینی و رمزهای الهی به حیات خود ادامه میدادند، یا تمامی بدعتهایی که به دروغ داعیه سنّت داشتند و بهصورت عادات و رسوم اجتماعی تداوم یافته بودند، در معرض نقّادی عقلی قرار گرفتند که یا به انکار فراسوی خود میپرداختند و یا آنکه هر نوع راهی را برای وصول به آن و یا آگاهی از آن انکار میکرد.
🔹سدههای هفدهم و هجدهم که دوران حاکمیت عقلگرایی بود، همه باورها و تمام ابعاد زندگی فردی و اجتماعی انسان، با حذف مبانی و مبادی آسمانی و الهی، در صدد توجیه عقلانی خود برآمدند و ایدئولوژیهای بشری که از هویتی صرفاً عقلی برخوردار بودند، جایگزین سنّتهایی شدند که با چهرهای دینی از مکاشفات ربّانی انبیا و اولیای الهی تغذیه میکردند یا جایگزین بدعتهای شدند که با تقلّب مدّعیان کاذب، رنگ سنّت به خود گرفته بودند.
🔸عقل با همه قدرتی که پیدا کرد، پس از قطع ارتباط با حقیقتی که محیط بر آن بود، نتوانست جایگاه مستقل خود را حفظ کند و به سرعت، راه افول را پیمود و زمینه را برای ظهور و تسلّط جریان فکری دیگری که در طیّ این دو سده رشد کرد، آماده نمود.
از پیدایش جریان عقل گرایی هنوز زمانی نمی گذشت که طوفان سهمگین تجربه گرایی از راه رسید. ادامه دارد...
#روشنفکری_در_ایران_و_غرب
🆔 @Jarianshenasi
📚 فراماسونری در غرب و ایران
✍🏼 قسمت هفتم
🔰 فراماسونری در مصر
به هنگام یورش ناپلئون به مصر در پایان سده هجدهم میلادی، شماری از فراماسونرها و از آن میان ژنرال کلبر همراه او بودند. آنها در سال ۱۷۹۸ نخستین لژ فراماسونری را در مصر به نام «لژ ایزیس» بنیاد نهادند که پیرو شرق اعظم فرانسه و مقر آن در قاهره بود.
در سال ۱۸۳۰ برخی از فراماسونرهای ایتالیایی وارد مصر شدند و یک لژ فراماسونری به شیوه اسکاتلندی ایجاد کردند. در سال ۱۸۴۵ ایتالیایی ها لژ دیگری به نام «لژ اهرام» را تاسیس کردند که توانست افراد بسیاری از فرقه های مذهبی و سازمان های مختلف را به عضویت خود در آورد.
در میان این افراد شاهزاده عبدالحلیم پسر محمدعلی پاشا نیز به چشم می خورد.
♦️در سال ۱۸۶۷ لژهای انگلیسی در قاهره و اسکندریه شروع به فعالیت کردند و لژهای «کنکورد» و «لژ بلور» که اغلب اعضای آنها افسران ارتش بودند، تاسیس شدند و در همین زمان بسیاری از دانشمندان و اعیان مصر به عضویت فراماسونری در آمدند.
درسال ۱۹۰۸ ادریس بیک راغب، حزب مصر جوان را پایه گذاری کرد. وی فرزند نخست وزیر اسماعیل پاشا راغب بود. ادریس راغب چهار لژ تشکیل داد که در این میان دو لژ ۴۳ و شماره ۵۱ به نام خود او به نامهای «ادریس» و «راغب» نامیده شدند. ادریس راغب سی سال ریاست فراماسونری مصر را به عهده داشت.
او برای لژ بزرگ اورشلیم که خود یکی از موسسین آن بود، پیامی فرستاد و درآن، از دیدگاه یهودیانی که ادعا می کردند برای آبادانی فلسطین و گسترش رفاه و فرهنگ آمده اند، پشتیبانی کرد و از مردم خواست در برابر واقعیت موجود تسلیم شوند!
این حمایتها بر اساس یکی از اصول فراماسونری صورت می گرفت که طبق آن فراماسونرهای همه جهان بدون توجه به ملیت و قومیت با یکدیگر برادرند.
🔸فراماسونرها در مصر در زمینه فرهنگی نیز فعالیت زیادی داشتند. آنها مجله اللطایف(لطیفه ها) را منتشر و اخبار خود را در آن منعکس می کردند.
در سال ۱۹۱۵ «شاهین مکاریوس» فراماسونر معروف و سر دبیر مجله اللطایف درگذشت و فرزندش «اسکندر مکاریوس» مجله اللطایف المصوره (لطیفه های مصور) را برای چند دهه منتشر ساخت. در سال ۱۹۴۰ مجله فراماسونری دیگری به نام الایام منتشر شد که صاحب امتیاز آن «حسین شفیق المصری» بود. وی بنگاه مطبوعاتی دارالهلال را ایجاد کرد و مجله های فکاهه و الاثنین را منتشر ساخت در این زمان یکی از فراماسونرهای معروف مصر «سعد زغلول» بود. او سال ۱۹۲۴ نخست وزیر مصر و سپس رئیس مجلس گردید و بعد از آن حزب السعدی یا وفد را تاسیس کرد. او به همراه «محمد عبده» تلاش زیادی برای استقلال مصر کرد و سرانجام مصر از زیر سلطه عثمانی رهایی یافت.
🔹با توجه به فعالیت گسترده ی فراماسونری در مصر، در سال ۱۹۶۴ حکومت جمال عبدالناصر فرمان داد همه لژهای فراماسونری مصر تعطیل شوند. علت تعطیلی این لژها آن بود که امنیت مصر را مورد تهدید قرار داده بودند. ادامه دارد...
#فراماسونری_در_غرب_و_ایران
🆔 @Jarianshenasi
5.mp3
7.33M
🔰#کتاب_صوتی🔰
🎙عنوان : اندلس یا تاریخ حکومت مسلمین در اروپا
✍اثر : مرحوم محمد آیتی
📼 قسمت پنجم
#کتاب_صوتی
#اندلس_یا_تاریخ_حکومت_مسلمین_در_اروپا
🆔 http://eitaa.com/joinchat/839057428Cbb18df1b3c
📚 روشنفکری در غرب و ایران
✍🏼 قسمت سی ام
🔰 ۲)جریان تجربه گرایی(علم گرایی)(Scientism)
واژه «Science» در لغت به معنای مهارت، علم و فن آمده، و مقصود از آن، علم تجربی در مقابل معرفت های غیر تجربی است و واژه ساینتیسم «Sientism» در لغت به معنای علم گرایی می باشد.
علم گرایی، دیدگاهی است که اعتقاد دارد:
الف) علم می تواند همه مسائل مربوط به ارزش و اعمال ارزش ها را در زندگانی انسان حل کند.
ب) علم می تواند تا حدودی بر مبنای مشاهدات تجربی، رفتار انسان را پیش بینی و حمایت کند.
♦️معروف است که فرانسیس بیکن به طور رسمی، پایه گذار تجربه گرایی است و هم اوست که با این حرکت خود، ضربه ی سهمگینی بر فلسفه رایج قرون وسطا وارد کرده است. هرچند که رنه دکارت در کم رنگ کردن فاسفه ی آن روز، نقش اساسی داشت.
آنتونی بلاستر در این زمینه اعتقاد دارد:
«ضربه ای که تجربه گرایی بیکن بر فلسفه رایج قرون وسطا زد، از حرکت دکارت به مراتب ریشه ای تر و سهمگین تر بود؛ زیرا او نسبت به ارزش هرگونه فعالیت فکری که پیوند تنگاتنگی با مطالعه و مشاهده واقعیات عینی ندارد مشکوک بود».
🔸دغدغه اصلی بیکن بر خلاف گذشتگان، مساله پیروزی بشر بر طبیعت و تامین وسایل راحتی زندگی و زیستن است. چنانکه دیدیم، ادعای علم گراها این بود که علم، بر حل مسائل زندگی توانا است. به طور طبیعی باید آنان در این راه می کوشیدند و راه حل آن را نیز در پیروزی بر طبیعت می دانستند؛ از این رو کوشش خود را به فائق آمدن بر طبیعت ساختند که دغدغه اصلی آنها بود.
🔹توماس هابز نیز بر تجربه حسی به صورت منشاء شناخت تاکید داشت. پس از وی، جان لاک نیز نظریه جامع کسب معرفت بر مبنای اصول تجربی را تدوین کرد و بر این مطلب پای فشرد که معرفت ما به جهان خارج، فقط از طریق تجربه میسور است. لاک ذهن انسانی را به منزله کاغذ سفید یا لوحی می داند که فاقد هرگونه ویژگی یا اندیشه است و فقط از طریق تجربه شکل می گیرد.
تجربه گرایان که حس را منبع شناخت معرفی می کنند، قلمرو معرفت بشری را امور جزئی و روش تحصیل علم را حس و استفاده از حواس ظاهری می دانند. از نظر تجربه گرایان، فایده ی علم، ایجاد قدرت در تغییر طبیعت و تسلط بر آن، برای فراهم کردن وسائل زندگی است. ادامه دارد...
#روشنفکری_در_ایران_و_غرب
🆔 @Jarianshenasi
6.mp3
7.36M
🔰#کتاب_صوتی🔰
🎙عنوان : اندلس یا تاریخ حکومت مسلمین در اروپا
✍اثر : مرحوم محمد آیتی
📼 قسمت ششم
#کتاب_صوتی
#اندلس_یا_تاریخ_حکومت_مسلمین_در_اروپا
🆔 http://eitaa.com/joinchat/839057428Cbb18df1b3c
📚 فراماسونری در غرب و ایران
✍🏼 قسمت هشتم
🔰 ادامه بحث...
فراماسونری در مصر با پوشش روتاری
اگر چه لژهای فراماسونری در مصر تعطیل شد ولی باشگاه های روتاری که روند تکاپو و خواست هایشان با فراماسونری همخوانی داشت، در آن کشور جانی تازه گرفتند.
باشگاه روتاری در مصر نخست در سال ۱۹۲۹ پدیدآمد و در منطقه ۱۹۵ روتاری بین المللی قرار گرفت. یکی از ویژگیهای روتاری قاهره آن بود که اعضای آن از ملیت ها و نژاد های گوناگون بودند.
♦️بعد از درگذشت جمال عبد الناصر، انورسادات رئیس جمهور مصر گردید. او چنان که در جلد یکم دائره المعارف ماسونیه آمده است، عضو لژهای فراماسونری «محفل الاکبر» مصر بود و به مقام استاد اعظمی رسیده بود.
در تاریخ ۳۱ مارس ۱۹۷۸ یعنی سه ماه پس از نخستین دیدار رسمی انور سادات از اسرائیل، روزنامه الاهرام نوشت که کنفرانس روتاری منطقه خاورمیانه به سرپرستی انورسادات در اسکندریه آغاز به کار خواهد کرد. همین روزنامه در تاریخ ۶ آوریل ۱۹۷۸ نوشت که قرار است عبدالنواب هدیب، استاندار اسکندریه، به نمایندگی از سوی انورسادات سرپرست روتاری، کنفرانس روتاری را افتتاح کند و در این کنفرانس نمایندگان باشگاههای روتاری مصر، سودان، بحرین، اردن و لبنان شرکت خواهند کرد و ممدوح سالم نخست وزیر ونماینده روتاری جهانی در آن نشست حضور خواهند یافت.
🔸در اسرائیل باشگاه های روتاری بسیار فعال هستند و در هر باشگاه، شاخه ویژه ای وجود دارد که خواستش گسترش تفاهم میان اعراب و یهودیان است. در همین راستا رئیس روابط تربیتی و علمی وزارت خارجه اسرائیل در سال ۱۹۸۱ به مصر رفت تا راه را برای مبادله جوانان مصر و اسرائیل هموار سازد و سرانجام نخستین گروه جوانان اسرائیلی مرکب از پنجاه دانش آموز، تعطیلات تابستانی خود را در میان خانواده های عرب مصری گذراندند و در مقابل، همین شمار از دانش آموزان مصری، تعطیلات تابستانی خود را در میان خانواده های یهودی به سر بردند.
یک باشگاه روتاری ویژه بانوان نیز در قاهره تاسیس شد و جیهان السادات همسر انور سادات هم به عنوان بانوی نخست مصر و بانوی نخست روتاری منطقه ۱۹۵، به پاس خدماتش به آرمانهای روتاری از دست کامل بدوی رئیس آن منطقه نشان شایستگی گرفت.
🔹تکاپو های باشگاه روتاری حتی برخی از بلند پایگان مذهبی از جمله دکتر محمد فحام ،شیخ دانشگاه الازهر را به سوی خویش گرایش داد. او در جلسه روتاری اسکندریه شرکت کرد درباره فضایل اسلام سخنرانی نمود. باشگاه های روتاری اسکندریه هم حضور شیخ الازهر را مایه سر بلندی خود به شمار آورد. ادامه دارد...
#فراماسونری_در_غرب_و_ایران
🆔 @Jarianshenasi
📚 روشنفکری در غرب و ایران
✍🏼 قسمت سی و یکم
🔰 ادامه بحث...
هنگامی که از تجربه گرایی سخن به میان می آید، در ذهن، تصویری از جنبش عظیمی تداعی می شود که بر ویرانه های سنت گرایی کلیسایی و فلسفه ی مدرسی و عقل گرایی محض بر پا شد. بالطبع، چنین جنبشی، با قدرت و تاثیر ویرانگری شدیدش، نسبت به سنن رایج معرفت شناسی و فلسفی، در پی آن بود که هر پدیده و اندیشه ای را آماج امواج خروشان خود قرار دهد و راه هرگونه تفکر فلسفی و انتزاعی را ببندد و اندیشه های بشری را بر اساس موازین و معیارهای تجربی، آن هم تجربه ی آزمایشگاهی، تفسیر و تعبیر کند.
در سربرگ تجربه گرایی نام افرادی چون: فرانسیس بیکن، اگوست کنت، جان لاک، بارکلی، جان استوارت میل و دیوید هیوم، بیش از هرنام دیگری خود نمایی می کند.
♦️حس گرایی نه تنها دارای زمینههای تاریخی مستمری است؛ بلکه ویژه طایفهای خاص نیست و مورد توجّه همگان بوده و میباشد، ولی اصالت بخشیدن به آن بهگونهای که با انکار ارزش جهان شناختی معرفتهای برتر، یعنی انکار معرفت عقلی و دینی همراه باشد، پدیدهای مختصّ غرب در روزگار پس از رنسانس است.
🔸«فرانسیس بیکن» با این فکر که انسان در اندیشه خود گرفتار آندسته از بتهای ذهنی است که از ناحیه پندارها و باورهای ناشی از محیط و خرافات بر او تحمیل میشود، کوشید تا میزانی مطمئن جهت تشخیص دانستههای صحیح از پندارهای باطل ارائه دهد.
حسگرایان پس از او، با مشاهده خطاهای بسیاری که از راه حواس حاصل میشود، نسبت به باور قوی و اطمینان غرورآمیزی که بیکن، نسبت به قدرت معرفت حسّی داشت، تردید کردند و در واقع به نوعی ایدهآلیسم و پندارگرایی گرایش یافتند.
🔹«دیوید هیوم» با کاوش در محدودیتهای دانش حسّی، به فعالیت ذهن و روان آدمی در پروراندن و ساختن بسیاری از مفاهیم و قوانین، از قبیل «قانون علّیت» توجّه کرد و بیاعتباری اینگونه قوانین را از دیدگاه حس و تجربه آشکار ساخت. هیوم در تحقیقات خود بر این مسئله تأکید کرد که اینگونه قوانین و همچنین قواعد ارزشی که فاقد اعتبار حسّی هستند، از نوعی اعتبار روانی و عملی برخوردار میباشند.
حسگرایان بعدی با توجّه به عمومیت و کلّیت قوانین علمی به نکتهای که از دیرباز مورد توجّه عقلگرایان بود؛ یعنی به هویّت غیر حسّی مفاهیم و قوانین کلّی پیبردند و از این طریق به نقشی که ذهن آدمی در تدوین و تنظیم هریک از احکام علمی دارد، اعتراف کردند. ادامه دارد...
#روشنفکری_در_ایران_و_غرب
🆔 @Jarianshenasi
7.mp3
7.3M
🔰#کتاب_صوتی🔰
🎙عنوان : اندلس یا تاریخ حکومت مسلمین در اروپا
✍اثر : مرحوم محمد آیتی
📼 قسمت هفتم
#کتاب_صوتی
#اندلس_یا_تاریخ_حکومت_مسلمین_در_اروپا
🆔 http://eitaa.com/joinchat/839057428Cbb18df1b3c
📚 فراماسونری در غرب و ایران
✍🏼 قسمت نهم
🔰 فرماماسونری در سوریه
در سوریه شایع بود که فراماسونری، جمعیت کفر و الحاد و از بزرگترین عوامل نابودی دین است و اگر کسی وارد آن شود، هر چند در گذشته نیکوکار بوده باشد، تبهکار می شود و اگر بخواهد از آن بیرون رود یا راز هایش را فاش کند، جمعیت فراماسونری به زودی وی را می شناسد و سر نیزه ای در عکسش فرو می کند که منجر به مرگ صاحب عکس می شود.
♦️نخستین لژ فراماسونری در سوریه، توسط الدریج سر کنسول انگلیس در سال ۱۸۶۲ بنا نهاده شد. این لژ، پیرو لژ اعظم اسکاتلندی به شمار می رفت و بسیاری از بلند پایگان و اعیان بومی و بیگانه به عضویت آن در آمدند که یکی از مهمترین آنها «راشد پاشا» حکمران سوریه در دوران عثمانی بود. این شخص بعدها وزارت خارجه دولت عثمانی را بر عهده گرفت. فراماسونری در سوریه توسط امیر عبدالقادر الجزایری گسترش یافت. او که برای برگزاری فربضه حج به سفر رفته بود، در مصر به عضویت لژ اهرام که پیرو شرق اعظم فرانسه بود در آمد و در بازگشت از حج، در دمشق لژی به نام لژ سوریه تاسیس کرد.
شاهین مکاریوس یادآور می شود که فراماسونر های مصری از جمله محمد عبده، ابراهیم بیک لقافی و حسین بیک شمسی به سوریه آمده و در این لژ سخنرانی می کردند. مکاریوس می نویسد که شیخ محمد عبده به درجه «خارک و صدف» نیز دست یافت که این نشان توسط نماینده آمریکا به وی داده شد.
🔸فراماسونری بعد از جنگ جهانی اول بر فعالیت خود در سوریه افزود. در سال ۱۹۲۴ کنفرانس آزادگان (موتمن الاحرار) در بعلبک برگزار شد. که خود بیانگر میزان گسترش فراماسونری در همه ی شهر های بزرگ سوریه در آن هنگام بود. شمار بسیاری از اشخاصی که بعد ها در سوریه وزیر، نخست وزیر و رییس جمهور شدند، در این کنفرانس حضور داشتند که از مهم ترین آنها می توان از فارس خوری بنیانگذاری حزب مردم سوریه وبانی لژ فراماسونری «نور دمشق» نام برد.
🔹در سال ۱۹۳۹ فراماسونرهای سوریه تصمیم گرفتند که یک لژ اعظم که در بر گیرنده تمامی لژهای سوریه باشد، تشکیل دهند. آنها «عطا ایوبی» را به عنوان استاد اعظم این لژ برگزیدند و لژهای بزرگ جهان بلافاصله این لژ را به رسمیت شناختند. در سال ۱۹۵۰ کنفرانس بزرگی برگزار شد که نمایندگانی از کشورهای عرب در آن شرکت داشتند و اجتماع کنندگان تصمیم گرفتند بار دیگر لژ اعظم را تشکیل دهند.
پس از بستن لژهای فراماسونری در مصر، حکومت سوریه در اوت سال ۱۹۶۵ فرمان تعطیلی لژهای فراماسونری و باشگاه های روتاری را صادر کرد و به فعالان آنها هشدار داد که به اتهام وابستگی به انجمنهای پنهان و رازدار بین المللی در دادگاههای نظامی محاکمه خواهند شد. با این حال، پاسخ این سوال که حکومت سوریه تا چه حد توانست از فعالیت لژها جلوگیری کند، خود جزو اسرار فراماسونری است. ادامه دارد...
#فراماسونری_در_غرب_و_ایران
🆔 @Jarianshenasi
📚 روشنفکری در غرب و ایران
✍🏼 قسمت سی و دوم
🔰 ادامه بحث...
«اگوست کنت» در سده نوزدهم با توجّه به نقش فعّال ذهن، به این نکته پیبرد که قانون علمی، برخلاف آنچه که بیکن میپنداشت، زیرمجموعهای از دادههای حسّی نیست؛ بلکه آمیزهای از دریافت حسّی و بافتههای ذهنی است؛ بنابراین، قوانین علمی، داستانهای ذهنی هستند که آدمی پس از مشاهده موارد خاص به آنها شکل میدهد. به عقیده او قوانین ثابت شده دانشمندان در حکم اصول جزمی هستند، این قوانین را باید یک بار برای همیشه پذیرفت و نباید دائماً اعتبار آنها را مورد تردید قرارداد.
حسگرایان بعدی، تحلیلهای اگوست کنت را نیز فاقد دقّت لازم یافتند؛ زیرا او علی رغم اهمیتی که به فرضیهها و تئوریهای ذهنی در تکوین علم میداد، گمان میکرد قوانینی که از طریق مشاهده، فرضیه و آزمون، به صورت قانون درمیآیند، انسان را به شناخت حقیقی احکام کلّی طبیعت، جامعه و تاریخ رهنمون میشوند.
♦️حسگرایان و پوزیتیویست های سده بعد، به این نکته نیز پی بردند که تجربه پیروز یک فرضیه، به هر مقدار که تکرار شود، موجب اثبات قطعی آن فرضیه نخواهد شد.
به این ترتیب «شک و تردید» در اثبات پذیری تئوریهای علمی، مسئله یقین را از دایره دانش علمی بشر خارج ساخت.
از آن پس، گفتگوهای پراکندهای که دانشمندان حسگرا از جمله «کارل ریموند پوپر»، «آلفرد جی آیر» و... در تعریف و تبیین معرفت علمی انجام دادند، هیچیک نتوانست حقیقت را به صحنه علم بازگرداند، به همین دلیل، «دانش» اعتبار جهانشناختی خود را از دست داد و در قالب بازی با صور خیال مختلف و با توجیهاتی پراگماتیستی و کاربردی، بهصورت انبوهی از اطلاعات آماری درمیآمد که نقش ابزار را جهت پیش بینی و پیشگیری حوادث طبیعی ایفا میکند.
🔸بدین ترتیب، حسگرایی در نهایت، با محرومیت از حقیقت و یقین، و سقوط در «سفسطه و شکّاکیت» آشکار یا نهان، بهصورت ابزار قدرت درمیآمد و این به معنای تحقّق و تمامیت شعاری است که بیکن در آغاز این حرکت در تعریف علم بیان کرده بود.
بیکن در نقد کسانی که با روشهای عقلی درپی شناخت حقیقت هستی بودند، گفته بود: «دانایی، توانایی است.»؛ یعنی میزان و شاخص اصلی علم و ملاک صحّت و سقم قضایای علمی، چیزی جز قدرت نیست و اینک از میان فرضیهها و تئوریهایی که حاصل بازی و یا پرداخت ذهن آدمی است، آن دسته ارزش و اعتبار علمی پیدا میکنند که در قدرت طبیعی یا در تأمین خواستههای او مفید و مؤثّر باشند. ادامه دارد...
#روشنفکری_در_ایران_و_غرب
🆔 @Jarianshenasi
8.mp3
7.36M
🔰#کتاب_صوتی🔰
🎙عنوان : اندلس یا تاریخ حکومت مسلمین در اروپا
✍اثر : مرحوم محمد آیتی
📼 قسمت هشتم
#کتاب_صوتی
#اندلس_یا_تاریخ_حکومت_مسلمین_در_اروپا
🆔 http://eitaa.com/joinchat/839057428Cbb18df1b3c
📚 فراماسونری در غرب و ایران
✍🏼 قسمت دهم
🔰 فراماسونری در لبنان
در سال ۱۸۶۹ لژ لبنان توسط فرانسوی ها (لژلبنان) در بیروت ایجاد شد. این لژ پیرو شرق اعظم فرانسه بود. در سال ۱۸۹۱ شاهین مکاریوس از لژ اعظم مصر اجازه گرفت که گروهی از فراماسونرهای بیروت، لژی به نام لژ فنیقیه در بیروت ایجاد کنند، اما سلطان عبدالحمید، امپراطور عثمانی، دستور تعطیلی لژ فنیقیه را صادر کرد. دکتر علی وردی استاد جامعه شناسی دانشگاه بغداد می نویسد:
«سلطان عبدالحمید ظاهرا از این لژ به سبب پیوندش با لژ اعظم مصر بیمناک بود،گویی به واسطه این لژ، از نفوذ بریتانیا واهمه داشت.
البته او اشتباه نکرده بود، زیرا همین لژ با همکاری کمیته اتحاد شرقی برای سرنگونی وی تلاش کرد».
♦️در اوایل قرن بیستم سه لژ در لبنان فعالیت داشتند و هر سه لژ به لژ اعظم وطنی مصر وابسته بودند. این لژ ها عبارت بودند از:
لژ «الرشید» که ریاست آن را دکتر فواد غصن استاد دانشگاه آمریکایی بیروت به عهده داشت، لژ «بیروت» به ریاست «سعد الدین خالد» یکی از منشیان مجلس نمایندگان و لژ «اتحاد» که ریاست آن را محمد درویش یکی از افسران ژاندارمری لبنان به عهده داشت.
🔸در سال ۱۹۶۵ ادیب فرزلی نایب رئیس مجلس نمایندگان لبنان، تعدادی از سران فراماسونری جهان را به لبنان دعوت کرد وآنان به همراه او با رشید کرامی نخست وزیر لبنان دیدار کردند.
خبرگزاری فرانسه در ۱۹ ژانویه ۱۹۷۲ گزارش داد که صائب سلام نخست وزیر لبنان، دستور لغو کلیه اقدامات مربوط به ممنوعیت فراماسونری را صادر کرده است. در این دستورآمده بود که «شورای درجه سی و سوم لبنانی های محترم و کمیته عالی درجات بالای فراماسونری لبنان، از هم اکنون اجازه دارند طبق ماده ششم قانون سازمانها به فعالیت بپردازند».ادامه دارد...
#فراماسونری_در_غرب_و_ایران
🆔 @Jarianshenasi
📚 روشنفکری در غرب و ایران
✍🏼 قسمت سی و سوم
🔰 ادامه بحث...
به هرحال در عصر جدید، پژوهش علمی جایگزین تفسیر جهان از طریق روش های غیر علمی شده است. از همین جا یکی از محورهای مهم در این مقوله، تعارض دین و علم است. علم گرایان معتقدند که معرفت تجربی، بر معارف دینی تقدم دارد و تجربه، مرجع شناخت انسانی است. همه ی معارف باید خود را با این معیار شناخت تطبیق دهند. هر آنچه قابل تجربه حسی باشد، مقبول است؛ وگرنه ارزش علمی ندارد و باید آن را کنار گذاشت.
♦️آری، کوشش بیکن و پیروان علم گرای او، به برکناری دین از صحنه اجتماعی انجامید و به بهانه اینکه آموزه های دینی، امور خرافی و ماورایی اند و در ترازوی تجربه حسی قابل سنجش نیستند، علم و دین را در برابر هم قرار دادند و ارمغان این تقابل، کمبود معنویت بوده و هست. جالب اینکه علم گرایان خود متوجه این کمبود شدند و برای جبران آن، به برخی از رشته های علمی نظیر علوم اجتماعی پناه آوردند و رسالت این علوم را پرکردن فضای خالی معنوی دانستند، هرچند در این راه نیز طرفی نبستند. به هرحال یکی از پیامدهای علم گرایی، تقابل علم و دین در غرب بوده است.
از پیامدهای منفی دیگر علم گرایی، تکه تکه شدن معرفت بشری، از هم گسیختگی و عدم انسجام علوم است؛ به گونه ای که نقطه وحدتی در آن یافت نمی شود؛ امری که در سایه حاکمیت علمی دین در علوم می توان از آن بهره مند بود.
🔸نتیجه مهم :
اگر با حاکمیت عقلگرایی، سنّتهای دینی که مبتنی بر معرفت الهی و شهودی انبیا و اولیای الهی بودند، مورد انکار قرار میگرفتند، یا در چارچوب تفکّر عقلی بهصورت ایدئولوژیهای بشری بازسازی میشدند، با رشد حسگرایی ابعاد عقلانی انسان و جهان، مورد انکار قرار میگیرد و تمام گزارههایی که در مقام دلالت و حکایت از حقایق فوق طبیعی و متافیزیکی میباشند، از لحاظ علمی و نیز جهانشناختی مهمل و بیمعنا خوانده میشوند. گزارههای علمی نیز که در دایره هستیهای محسوس بهصورت آزمونپذیر ساخته میشوند، راهی بهسوی حقیقت نمیبرند و در وادی شک و تردید به بازی و ملاعبه روزگار میگذرانند؛ « بَلْ هُمْ فِي شَكٍّ يَلْعَبُون » .
از میان دو نهضت فکری «عقلگرایی» و «حسگرایی» دوره رنسانس در غرب، آنچه در نهایت مقام برتر را در حوزههای علمی غرب در دوره رنسانس و مدرنیسم حائز گردید، نهضت حسگرایی بود.
🔹عقلگرایی و حسگرایی محض موجب گردید تا واقعیات و حقایق دینی و الهی بهتدریج فراموش شده و ارزشهای مادی و طبیعی جلوهگر گردد.
با ظهور و بروز هر دو جریان عقل گرایی و حس گرایی در طول زمان و از دل هر دو جریان، مکاتب و جریان های مختلفی شکل گرفت که تمام شئون فردی و اجتماعی مردم مغرب زمین را به شدت تحت تاثیر خود قرار داد که در مباحث پیش رو به معرفی و آشنایی اجمالی با برخی از این مکاتب خواهیم پرداخت. ادامه دارد...
#روشنفکری_در_ایران_و_غرب
🆔 @Jarianshenasi
9.mp3
7.32M
🔰#کتاب_صوتی🔰
🎙عنوان : اندلس یا تاریخ حکومت مسلمین در اروپا
✍اثر : مرحوم محمد آیتی
📼 قسمت نهم
#کتاب_صوتی
#اندلس_یا_تاریخ_حکومت_مسلمین_در_اروپا
🆔 http://eitaa.com/joinchat/839057428Cbb18df1b3c
📚 فراماسونری در غرب و ایران
✍🏼 قسمت یازدهم
🔰 فراماسونری در اسرائیل(فلسطین اشغالی)
در سال ۱۸۷۳ نخستین لژ فراماسونری در فلسطین به نام لژ اساسی پادشاهی سلیمان به شماره ۲۹۳ بنیاد نهاده شد. با آغاز قرن بیستم شبکه ی لژهای فراماسونری در بیشتر شهرها و شهرکهای فلسطین وجود داشت که از آن جمله لژ «پاکس» در بیت المقدس لژ «هیکل سلیمان» در یافا و لژهای «اتحاد یهودیان» و «سینا» در غزه قابل ذکرند.
این لژها که از طریق لژ اعظم مصر با انگلستان در ارتباط بودند، توانستند از طریق بالفور وزیر خارجه انگلیس، استقلال حرکت یهود را در سال ۱۹۱۷ اعلام کنند و نام کشور فلسطین را به اسرائیل تبدیل نمایند.
♦️در دهه ۱۹۳۰ بیش از هفده لژ پیرو لژ اعظم مصر در اسرائیل وجود داشت که از آن میان عمر بیطار رئیس انجمن مسیحی- اسلامی مصر ریاست لژ یافا و فهمی حسینی شهردار غزه ریاست لژ غزه را بر عهده داشتند.
همچنین دوازده لژ وجود داشت که اکثریت اعضای آنها را یهودیان تشکیل می دادند. این لژها در سال ۱۹۳۳ تشکیل یک لژ بزرگ اسرائیلی را به ریاست کروتسکی وکیل دعاوی یهودی در تل آویو اعلام کردند.
🔸در شامگاه ۹ ژانویه ۱۹۳۳ مراسمی برای گشایش لژ اعظم اسرائیل برگزار شد. در پایان این مراسم، رئیس هیات لژهای فراماسونری مصر به خبرنگار روزنامه المنظم در اسرائیل گفت که لژ اسرائیل کاملا مستقل است و لژ اعظم مصر، استقلال آن را کاملا به رسمیت می شناسد. خبرنگار از وی پرسید آیا همه ی لژ های ایجاد شده یا آن ها که ایجاد خواهند شد، باید پیرو لژ بزرگ اسرائیل باشند، پاسخ داد که «قانون فراماسونری این امر را ایجاب می کند و بر آن دلالت دارد».
جالب است که اسرائیلی ها از این سخنان را «تفاهم اعراب با یهود» می دانند! و این موضوعی است که عربها از هنگام تشکیل اسرائیل تا کنون بر نفی آن اصرار داشته اند.
🔹پس از فاجعه ۱۹۴۸ در فلسطین و پیوستن کرانه باختری رود اردن به کشور اردن، لژهای موجود در شهرهای فلسطینی به هم ضمیمه شده، همچون گذشته به کار خود ادامه دادند.
این لژها یک لژ فراماسونری در شهر امان پایتخت اردن تشکیل دادندکه پیرو لژ اسکاتلند بود.
در اینجا مطلبی از مجله خواندنیها شماره ۴ سال ۱۳۴۶ در باره فعالیت فراماسونرها در اسرائیل آوریم:
منوچهر ساچمه چی خبرنگار مطبوعات ایران در اسرائیل در نامه ای به ذبیح الله منصوری می نویسد:
"فعالیت فراماسونر ها در اسرائیل از آنچه در مقالات جنابعالی آمده است علنی تر است. آنها در هریک از شهرهای بزرگ یک لژ دارند و هرچند ماه یک بار، جلسات علنی تشکیل می دهند که در آنها فراماسونر ها با همسرانشان وعده ای مهمان دعوت دارند. البته در این جلسات ذکری از مسائل مربوط به فراماسون ها نیست و بیشتر به یک جلسه معمولی شباهت دارد. فراماسون ها در اسرائیل دارای چند رستوران هستند که تا ساعت ۶ بعد از ظهر همگان آزادند که از آنها استفاده کنند، ولی از آن ساعت به بعد به صورت باشگاه فراماسون ها در می آیند. اخیرا فراماسون های اسرائیل مرکز مجلل و وسیعی در اورشلیم ساخته اند که قرار است به زودی افتتاح شود" ادامه دارد...
#فراماسونری_در_غرب_و_ایران
🆔 @Jarianshenasi
#روشنگری
🔰 با نقشه های بیل گیتس صهیونیست برای کنترل جهان آشنا شوید
🅾 بیل گیتس و همسرش، تراشه ضدبارداری تولید کردند.
با نصب تراشه کامپیوتری ساخت شرکت MicroCHIPS در بدن زنان، به زودی قادر خواهند بود به صورت از راه دور باروری را در افراد مورد نظر کنترل کنند.
🔹دستگاههای ضد بارداری چیز جدیدی نیست اما فناوری که توسط پدر بیوتروریسم جهان بیل گیتس و همسرش ملیندا با کمک آزمایشگاههای دانشگاه ام آی تی دنبال می شود با فناوری های موجود متفاوت است.
🔸نسل کنونی دستگاههای آزاد کننده پروژسترون نیاز به تعویض هر سه سال یکبار دارد و برای بچه دار شدن حتما باید این دستگاه را از بدن بیرون آورد و جدا ساخت.
🔹اما آنچه بنیاد کیتس و کمپانی شیطانی MicroCHIPS در ماساچوست امریکا به دنبال آن است، نسل بعدی دستگاههایی است که بتوان با قابلیت استفاده و کنترل از راه دور عملیات باروری افراد مورد نظر را کنترل کرد.
🔸تراشه نسل بعدی بدین صورت است که از طریق وایرلس می توان مدیریت باروری را انجام داد و هر 16 سال یکبار (در مقایسه با سه سال یکبار برای دستگاههای موجود) هم آن را تعویض کرد.
🔹دستگاه MicroCHIPS روی بیمارانی که پوکی استخوان دارند با نصب برنامه ارسال دارو به صورت هوشمند از طریق تراشه آزمایش شده است.
🔸 بنیاد گیتس قصد دارد این فناوری را در کشورهای مسلمان به اجرا گذاشته و تصفیه قومیتی و نژادی به اسم تنظیم خانواده را تحقق عینی بخشد.
🔹تراشه یک ونیم سانتیمتری MicroCHIPS مخازن لوونورژسترول (هورمون های جنسی زنانه) برای پیشگیری از بارداری را در خود نگه می دارد که می تواند به صورت وایرلس و از راه دور فعال و غیر فعال شود.
🔸تراشه مذکور با کنترل ریموت آن توسط کاربرانی با کنترل از راه دور می باشد. این تراشه کامپیوتری، تست های مذکور را با موفقیت پشت سر گذاشته و تاییدیه سازمان غذا و داروی امریکا را اخذ کرده است.
🔹بیل گیتس برای نابودی حداقل دو میلیارد نفر از جمعیت جهان ماموریت دارد که با پوشش بنیاد خیریه، واکسیناسیون، تنظیم خانواده و فعالیت های بیولوژیکی نقشه های شیطانی فراماسونرهای جهان را اجرایی میکند.
🚨پیشنهاد خطرناک بیل گیتس🚨
سال ها هست که در جهان مدرن اسب ها را با نصب چیپ الکترونیکی در زیر پوست شناسایی و کنترل میکنند.
🔸 بیل گیتس پدر بیوتروریسم جهان اعلام کرده آماده هستند تا در بدن انسان ها چیپ الکترونیکی نصب کنند و به این وسیله بیماران کرونایی شناسایی و کنترل شوند،با این طرح ملت های جهان به شکل رباط های بی اختیار،در مسائل مختلف شناسایی و کنترل میشوند.
♦️نقشه یهود، کنترل جهان است و در کرونا هراسی از فرصت ترس مردم سوء استفاده ی حداکثری صورت میپذیرد تا ملت ها برده ی تام اربابان مستکبر جهان باشند.
🆔 @Jarianshenasi
📚 روشنفکری در غرب و ایران
✍🏼 قسمت سی و چهارم
🔰اومانیسم (انسانمداری)
انسانگرایی (هومانیسم، اومانیسم یا اُمانیسم)، (Humanism)، از ریشه لاتینی هومو، جهانبینی فلسفی و اخلاقی است که بر ارزش و عاملیت انسانها به صورت فردی یا جمعی تأکید دارد.
اومانیسم به معنای انسان یا مذهب انسانی گرفته شده است و به معنای اخص به نهضتی اطلاق می شود که از قرن چهاردهم میلادی با طغیان علیه سلوک و سلطه اولیای کلیسا برداشتهای نوینی از انسان را مطرح کرد.
♦️منظور از «اومانیسم» آن موج فکری بود که برای احیای آثار ادبی کلاسیک یونان و روم باستان در دوران «رنسانس» در ایتالیا رواج داشت و اینگونه متفکران به اومانیستها معروف شدند.
اومانیسم، موج گرایش به متون ادبی قُدما یا «انسانیات»، در مقابل متون دینی مسیحی (الهیات) بود.
🔸معادل اصطلاح اومانیسم در فارسی واژههای انسانگرایی، انسانمداری، مکتب اصالت انسان و انسان دوستی است. اومانیسم، در معنای رایج آن، نگرش یا فلسفهای است که رشد و شکوفایی انسان را اصل میداند. به بیان دیگر، اومانیسم، شیوه فکری و حالتی روحی است که شخصیت انسان و شکوفایی کامل وی را بر همه چیز مقدّم میشمارد و در واقع، این معنای از اومانیسم است که از مبانی و زیرساخت های دنیای جدید به شمار میآید و در بسیاری از فلسفهها، افکار و مکاتب پس از رنسانس تا به امروز وجود داشته، هرچند که ظهور و بروز آن در برخی از مکاتب فلسفی و سیاسی، نظیر پراگماتیسم، اگزیستانسیالیسم، مارکسیسم و لیبرالیسم بیشتر بوده است.
🔹این شیوه اندیشه که «انسان» را محور میداند از رنسانس به این سو، منشأ تحولات فراوانی در زندگی مردم جهان غرب شد، به طوری که «انسان گرایی» را باید از مهمترین شالودههای تفکّر جدید غرب و اندیشه «مدرنیسم» به شمار آورد. ادامه دارد...
#روشنفکری_در_ایران_و_غرب
🆔 @Jarianshenasi