#پرونده_ویژه
#بازگشت_از_نیمه_راه
♨️ گلزاده و پشت پا به لباس روحانیت
🔴 در اوائل سال ۶۰ مجلس طرحی را تصویب کرد که بر اساس آن، نمایندگانی که در جلسات معینی حضور نداشتند، به عنوان «بازماندگی از انجام وظایف نمایندگی» مستعفی اعلام شوند.
🔴 این قانون شامل علی گلزاده غفوری و تعدادی از نمایندگان می شد. او به دلیل اعتراض به بازداشت و اعدام فرزندان منافقش، ۷ ماه از حضور در مجلس استنکاف کرده بود.
🔴 بعد از برکناری علی گلزاده غفوری از نمایندگی مجلس اول، در سال۶۱ این بار «مریم گلزاده غفوری» دختر و «علیرضا حاج صمدی» داماد علی گلزاده غفوری به اتهام هواداری از مجاهدین خلق بازداشت شدند.
🔴 مریم گلزاده غفوری و شوهرش در سال ۶۷ ، پس از شکست منافقین در عملیات مرصاد و به دلیل آشوب و اغتشاش در زندان و عدم توبه، اعدام شدند.
🔴 گلزاده غفوری پس از اعدام فرزندانش و برکناریش از مجلس، روابط خود را با بسیاری از دوستان و مسئولان قطع کرد و به نشانه اعتراض، لباس روحانیت را از تن به در آورد.
ادامه دارد...
✍️#حسین_کاظمی
#آنتی_سکولار
https://eitaa.com/antisecular_ir
📚 روشنفکری در غرب و ایران
✍🏼 قسمت ۱۴۹
🔰 ادامه بحث سید حسن تقی زاده...
فساد مسلک سیاسی
همچنین از طرف علمای نجف اطلاعیهای آمد که وی را دارای فساد سیاسی دانسته و خواستار عزل وی شدند.
♦️متن اعلامیه به شرح ذیل است:
"مقام منیع نیابت سلطنت عظمی، حضرات حجج اسلام دامت برکاتهم، مجلس محترم ملی، کابینه وزارت، سرداران اعظم.
چون ضدیت مسلک سیدحسن تقیزاده که جدا تعقیب نموده است با اسلامیت مملکت و قوانین شریعت مقدسه بر خود داعیان ثابت و از مکنونات فاسدهاش علنا پرده برداشته است؛ لذا از عضویت مجلس مقدس ملی و قابلیت امانت نوعیه لازمه آن مقام منیع بالکلیه خارج و قانونا و شرعا منعزل است.
منعش از دخول در مجلس ملی و مداخله در امور مملکت و ملت بر عموم آقایان علماء اعلام و اولیاء امور و امناء دارالشورای کبری و قاطبه امرا و سرداران عظام و آحاد عساکر معظمه ملیه و طبقات ملت ایران ایدهم الله بنصره العزیز واجب و تبعیدش از مملکت ایران فورا لازم و اندک مسامحه و تهاون حرام و دشمنی با صاحب شریعت (علیهالسّلام).
بجای او امین دینپرست وطنپرور و ملتخواه صحیحالمسلک انتخاب فرموده او را مفسد و فاسد مملکت شناسند و به ملت غیور آذربایجان و سایر انجمنهای ایالتی و ولایتی هم این حکم الهی عز اسمه را اخطار فرمایند و هر کس از او همراهی کند در همین حکم است، ولاحول و لا قوه الا بالله العلی العظیم، و بجمیع ما رقم، قد صدر الحکم
من الاحقر عبدالله مازندرانی، و قدر صدر الحکم من الاحقر الجانی محمدکاظم خراسانی. بذلک"
🔹در ایران برخی از مردم حکم مراجع عظام را تکفیر دانستند؛ بههمین جهت گروهی از مردم به نامهنگاری با مراجع نمودند و حکم تقیزاده را مجدد جویا شدند. آیتالله مازندرانی در جواب آنها پس از ذکر مواردی درباره حکم تقیزاده نوشتند: «... بعد از بیان این مقدمه عرض میشود، حکمیکه در باب تقیزاده از ماها دو نفر صادر شده که متفقا حکم کردیم، اولا تکفیر نبوده. هر کس نسبت تکفیر داده کذب محض است؛ بلکه حکم به فساد مسلک سیاسی و منافات مسلکش با اسلامیت مملکت بود.
🔸این نامه به مجلس موجب شد که مجلس اعتبار نامه تقیزاده را ملغی ساخت. البته وی در خاطرات خود گفته که مرخصی دو ماهه از مجلس گرفته و خود به خارج کشور رفته است.
به دنبال اخراج یا خارج شدن تقیزاده از مجلس، وی به تبریز رفت؛ ولی در آنجا استقبالی از او نشد؛ لذا به استانبول رهسپار گردید؛
پس از وی رهبری دموکراتهای مجلس را سلیمان میرزا برعهده گرفت. ادامه دارد...
#روشنفکری_در_ایران_و_غرب
🆔 @Jarianshenasi
#پرونده_ویژه
#بازگشت_از_نیمه_راه
✡️ ولنگاری امروز محصول اندیشههای آلوده دیروز
⛔️ #حسام_الدین_آشنا که از دانش آموختگان مدرسه علوی تحت نظر #علی_گلزاده_غفوری است، در وبلاگ خود در ۱۷ دی ۸۸ در توصیف عملکرد گلزاده، بدون اشاره به اقدامات تأسف برانگیز او، مینویسد:
⛔️ «گلزاده ... در سیل حوادث پس از انقلاب اسلامی از مشارکت در تدوین قانون اساسی به تدریج به نقد قوانین و روالهای جاری کشیده شد. ابتدا به بحث طلبگی و انتقادهای رسمی روی آورد و زمانی که آن روی دیگر را دید، نمایندگی مجلس را از یکسو و عنوان «پدر گلزاده غفوری» را از سوی دیگر وانهاد و به خانه پناه برد. او نیز در سکوت، ردا از تن و عمامه از سر برگرفت و به بازاندیشی در نوشتههای گذشته بسنده کرد»
⛔️ آشنا در ادامه نوشتار خود، تعبیر «به حاشیه راندهشدن او توسط انقلابیون» را در موردکنار رفتن گلزاده غفوری از صحنه عمومی به کار میبرد و مینویسد:
⛔️ «اگر چه او از موفقترین محققان/مبلغان اسلامی معاصر بوده است ولی در کشاکش حوادث پس از انقلاب اسلامی به حاشیه رانده شد. او با رفتن و نشستن در خانه، جامعه خود را به مدت بیست و هشت سال به صورت دائم مجازات کرد و با این سکوت خود فریاد اعتراض بر کشید».
🔶 به نظر میرسد نفوذ و رسوخ اندیشههای #گلزاده بر تئوریسین فرهنگی دولت فعلی و اثرگذاری فراوان حسام الدین آشنا بر #حسن_روحانی، زمینه ساز بوجود آمدن ولنگاری فرهنگی، رواج اسلام رحمانی، حجاب اختیاری و... در طی ۸ سال گذشته است.
✍️#حسین_کاظمی
#آنتی_سکولار
https://eitaa.com/antisecular_ir
📚 روشنفکری در غرب و ایران
✍🏼 قسمت ۱۵۰
🔰 ادامه بحث سید حسن تقی زاده...
اقامت در اروپا و جذب فرهنگ اروپایی
تقیزاده از استانبول به اروپا رفت و به مدت پانزده سال در خارج از کشور ماندگار گردید.
گرچه مراجع بزرگ تقلید آن زمان حکم به اخراج وی و پایان دادن به فعالیتهای سیاسی او در ایران دادند؛ اما با اینحال وی از طرف مردم تبریز در دو نوبت سوم و چهارم نیز از طرف مردم تبریز و تهران به نمایندگی مجلس برگزیده شد. اگرچه وی در مجلس شرکت نکرد؛ ولی صرف انتخاب وی قابل تامل است. مطمئنا حضور مجدد وی یا حتی حضور اسم وی در رجال سیاسی نوعی مقابله با علما و مراجع تقلید بود و هدف آنها منزوی کردن علماء و خارج نمودن آنها از مسائل سیاسی ایران بود. چگونگی انتخاب و حتی کاندیداتوری وی از دید تاریخنویسان پوشیده مانده است.
♦️وی در خارج از کشور به همکاری با انگلیسیها ادامه داد؛ سپس به آمریکا رفت و در آنجا بیشتر کارهای تحقیقاتی انجام میداد؛ بعد از آن و با شروع جنگ جهانی اول به دعوت آلمان به آن کشور سفر کرد و در «کمیته برلن» که کمیتهای در خاک آلمان و بر ضد انگلیس بود! عضو شد. درباره علت حضور وی در آلمان گفته شده است که آلمان سعی داشت که در کشورهای مستعمره دشمنان خود، طرفدارانی برای خود دست و پا کند و آن کشورها را به سمت خود متمایل گرداند؛ به همین جهت لایقترین فردی که آلمان میتوانست برای تبلیغات خود در ایران پیدا نماید، تقیزاده بود.
🔹در همان دوران از سوی مستوفی الممالک به سمت وزارت خارجه نیز برگزیده شد که باز هم آن را نپذیرفت.
تقیزاده از جانب دولت به چند ماموریت سیاسی رفت که از همه مهمتر سفر او به مسکو برای مذاکره در باب عقد قرارداد تجارتی بود. پس از بازگشت از مسکو به آلمان، وی با زنی آلمانی ازدواج کرد که اسم وی را عطیه گذاشت؛ همچنین در آنجا روزنامه کاوه را تاسیس کرد که به گفته وی تمام مخارج آن را آلمانها میدادند. وی در این مجله مقاله معروف خود را چاپ نمود که بسیاری تنها جملهای از آن را به یاد دارند:
«ایران باید ظاهراً و باطناً و جسماً و روحاً فرنگی مآب شود و بس.»
🔸برای ارزیابی این گفته تقیزاده باید بخشهای بیشتری از این مقاله را خواند. آنچه که به خوبی در این مقاله پیداست، این است که تقیزاده بسیار جذب فرهنگ اروپایی شده بود و آن را الگوی مناسبی برای پیشرفت ایرانیان میدید.
این مقاله در ایران واکنشهای متفاوتی ایجاد کرد.
از دیگر اقدامات وی آشنایی با ژون ترکها بود که سعی میکردند، نظام مشروطه را در ترکیه برقرار نمایند.
مجموعا وی حدود شش سال در ترکیه و انگلیس و آمریکا زندگی کرد و سپس به مدت نه سال در آلمان زندگی نمود که پس از حدود پانزده سال به ایران بازگشت. ادامه دارد...
#روشنفکری_در_ایران_و_غرب
🆔 @Jarianshenasi
📚 روشنفکری در غرب و ایران
✍🏼 قسمت ۱۵۱
🔰 ادامه بحث سیدحسن تقی زاده
( قسمت آخر)
عضویت در مجلس سنا
سیدحسن تقیزاده در پانزدهمین دوره مجلس در سال ۱۳۲۶ ه. ش به سمت نماینده مردم تبریز برگزیده شد. به همین خاطر وی به ایران بازگشت و به مجلس وارد شد. در هنگام طرح اعتبار نمایندگی وی، در مجلس جنجال به راه افتاد و مخالفین به خاطر تمدید قرارداد نفت توسط وی، سعی داشتند اعتبارنامهاش را ملغی نمایند. تقیزاده در هنگام دفاع از خود گفت: "من در تهیه لایحه نفت و گذراندن آن از مجلس آلت فعل بودم و دیگری عامل و فاعل بوده است."
♦️همچنین دو سال بعد، اولین دوره مجلس سنا شکل گرفت. وی از طرف مردم تهران برای این مجلس رای آورد و به مجلس راه یافت. تقیزاده از سوی نمایندگان به مدت شش سال به ریاست مجلس سنا انتخاب شد و در سال ۱۳۳۴ ه. ش از ریاست مجلس استعفا کرد و به جایش سید محسن صدر، صدرالاشراف، به ریاست سنا رسید.
تقیزاده گرچه باشخص مصدق درگیریهای دیرینهای داشت؛ با اینحال در این دوره در برخی تصمیمگیریهای دولت مصدق از وی حمایت کرد و سعی میکرد روابط مجلس ملی و دولت را تعدیل نماید.
رویکرد لیبرالی تقیزاده در همکاری با رژیم استبدادی رضاخان و عضویت در شورای مشورتی وی به همراهی مصدّق، مشیرالدّوله، مستوفیالمالک، مخبرالسّلطنه و میرزا یحیی دولتآبادی برای مقابله با مجلس شورای ملّی به رهبری آیتالله سیّدحسن مدرس، بیش از گذشته نمایان شد. بهویژه اینکه قرائنی نشان میدهد که این شورا از ماهیت کودتای انگلیسی در سال ۱۲۹۹ و روی کارآمدن سیّدضیاءالدین طباطبایی و عزل وی و بر مسند نشاندن رضاخان، اطلاع کافی داشتند.
🔹عضو فراماسونری ایران
تقیزاده در زمانی که نماینده نخستین دوره مجلس بود، در سال ۱۳۲۵ه. ق عضو «لژ بیداری ایران» شد.
وی چند ماه بعد درخواست ارتقا به «مرتبه رفاقت» نمود و پس از مدتی به بالاترین مقام فراماسونری؛ یعنی استاد اعظم میرسد؛ بنابراین باید گفت که تقیزاده از اعضای فعال فراماسونری در ایران به حساب میآمد.
🔸درگذشت تقیزاده
سیدحسن تقیزاده در اواخر عمر دچار فلج پا شد و با صندلی چرخدار حرکت میکرد.
وی در سال ۱۳۴۸ ه. ش پس از عمری خدمت به دولت انگلیس و خیانت به کشور ایران سرانجام در سن ۹۱ سالگی وفات یافت.
جنازه او از مسجد سپهسالار تشییع و از برابر ساختمان مجلس شورا عبور داده شد و در مقبره ظهیرالدوله دفن گردید.
#روشنفکری_در_ایران_و_غرب
🆔 @Jarianshenasi
#پرونده_ویژه
#بازگشت_از_نیمه_راه
🔴 توصیف آشنا از مرادش گلزاده غفوری
💢 حسام الدین آشنا چند روز پس از فوت علی گلزاده غفوری، او را اسلام اندیشی فرهنگی میداند و چنین مینویسد:
💢 "دکتر علی گلزاده غفوری را حد واسط اسلاماندیشان فردگرای سنتی و اسلاماندیشان جامعهگرای سیاسی در ایران معاصر می پندارم. او را در طول علامه طباطبایی، علامه مطهری و علامه جعفری، چهارمین حلقه از اسلاماندیشان فرهنگی تلقی می کنم"
💢 آشنا در ادامه منظور خود از اسلام اندیشان فرهنگی را این گونه توضیح میدهد:
💢 "اسلاماندیشی فرهنگی از پیامدهای وقایع دهه سی بود و ریشه در نیمه اول دهه ١٣١٠ داشت. این متفکران پیش و بیش از آنکه به حکومت دینی بیندیشند، دغدغه زندگی مؤمنانه در دنیای جدید را داشتند"
💢 آشنا سپس به صورت ضمنی اسلام اندیشان فرهنگی را در مقابل اسلام اندیشان سیاسی میداند و مینویسد:
💢 "رویکرد آنان به دین بیشتر دفاعی بود و نه هجومی. آنان اسلامی عقلانی و روحانی، همه فهم و قابل اجرا و در یک کلام، اسلامِ زندگی را ترویج می کردند"
ادامه دارد...
#حسین_کاظمی
#آنتی_سکولار
https://eitaa.com/antisecular_ir
#پرونده_انتخابات
#در_غبار_انتخاب (۱۱)
⛔️ تنش زدائی در خارج، ایجاد تنش در داخل!
♨️ حضور و نفوذ تکنوکراتها در دولت #هاشمی_رفسنجانی سبب شد، سیاست خارجی دولت سازندگی از مباحث مبارزه با استکبار و امپریالیسم فاصله بگیرد و نوعی از سیاست خارجی که در آن تنش زدائی و میانه روی اولویت اصلی بود، در دستور کار قرار گرفت.
♨️ به طور کلی، شعارهای تکنوکراتها، تعدیل اقتصادی، توسعه صنعتی، دفاع محدود از آزادهای سیاسی و اجتماعی و تأکید بر میانه روی در سیاست خارجی و همچنین جایگزینی مسائل ژئوپلتیک با موضوعات ایدئولوژیک بود که این امر باعث بوجود آمدن اختلاف و تمایز میان نیروهای ملی_مذهبی لیبرال و مکتبیهای پیرو خط امام شد.
♨️ هاشمی رفسنجانی در اینباره میگوید: «ما تشنجزدایی را مطرح کردیم و میخواستیم مشکلاتمان را با غرب کم کنیم. آنان [مخالفان دولت] این را نوعی تجدید غربزدگی تلقی میکردند. اگر میتوانستند در مجلس و جاهای دیگر کارشکنی میکردند.»
♨️ روحیات فردی و شخصیت آقای #هاشمی رفسنجانی در اتخاذ این سیاست بسیار مؤثر بود و به همین جهت کابینه او از کابینه ایدئولوژیک به کابینة تکنوکرات، تغییر یافت!
♨️ برقراری ارتباط با عربستان و کشورهای حوزه خلیجفارس و کشورهای اروپایی و تلاش برای آزادی گروگان انگلیسی و همچنین تلاش برای آزادی گروگانهای آمریکایی در لبنان از جمله اقدامات دولت هاشمی در تنشزدایی بود!
ادامه دارد...
✍#سید_طاها_محسنی
#آنتی_سکولار
https://eitaa.com/antisecular_ir
📚 روشنفکری در غرب و ایران
✍🏼 قسمت ۱۵۲
🔰 نتیجهگیری و اتمام بحث
در مجموع باید گفت بیشترین مسائلی که منوّرالفکران در دوره اوّل( دوره مشروطه) تا سال ۱۳۲۰ شمسی درپی آن بودند عبارت بودند از:
غرب باوری، مدنیّت غربی، دینگریزی، علم زدگی، اصلاحطلبی در اسلام و همگامکردن آن با تمدّن غرب، وضع قانون بشری و قانونگرایی، آزادیخواهی بهطور مطلق، آزادی بیان، آزادی مطبوعات، آزادی انتخاب، مخالفت با رهبری دینی و استیلای علمای دین، تصوّف گرایی، تجربه گرایی، دموکراسی، انکار علومی مانند اخبار، احادیث، حکمت، عرفان و انکار تقلید، مشیّت الهی، قصاص، حج، زکات، حجاب و دین، تغییر الفبای عربی، فارسی و ترکی، تفکیک دین از سیاست، بازگشایی پای استعمار انگلیس و روس به ایران، تعارض اسلام و علم، تفکّرات اومانیستی و دفاع از ملّیت و ناسیونالیسم اسلامی، لیبرالیسم و سوسیالیسم. درباره منشأ پیدایش ادیان نیز از نظریه ترس پیروی میکردند.
♦️نقش منوّرالفکران در جریان انقلاب مشروطه
با پیدایش منوّرالفکری، سه نیرو در جامعه ایران که بر اساس سه نوع معرفت و شناخت، وحدت و انسجام یافتهاند، رو در روی یکدیگر قرار گرفتند که عبارت بودند از:
۱. منوّرالفکران؛
۲. حاکمان دربار و پادشاهان؛
۳. نیروهای مذهبی و علما.
منوّرالفکران که سطحیترین بعد غرب، اندیشه و هستی آنان را تسخیر کرده بود، به همان مقدار که دیر با غرب آشنا شدهاند، زود آرزوی رسیدن به آن را میکنند.
آنان برای غلبه بر تنشهایی که در اثر فقدان تفکّر پدید میآمد، وسیلهای جز زور در اختیار نداشتند و بدین ترتیب، حاکمیت آنها نه تنها در ایران؛ بلکه در کشورهای جهان سوم، بهسوی استبداد جدیدی گام بر میداشت.
🔹منوّرالفکران در رقابت با استبداد مرسوم حاکمان و پادشاهان مشکل چندانی نداشتند، ولی وجود نیروی مذهبی در ایران و برخی عوامل دیگر موجب شد تا جایگزینی آنها از سال۱۲۵۰ ش که قرارداد رویتر امضا شد تا پیآمدهای قرارداد ۱۹۱۹ م که به کودتای ۱۲۹۹ ش و اقتدار رضاخان انجامید، حدود نیم سده بهطول انجامد. پایگاه منوّرالفکران بیشتر در میان اشراف، درباریان و مستبدان سابق و لُژ نشینانی بود که علاوه بر امکان برخورد و آشنایی با غرب، بیشتر به تمتّعات مادّی توجّه داشتند و کمتر با حقایق و معانی مذهبی و دینی مأنوس بودهاند.
در حقیقت، حاکمان سیاسی قاجار نیز در رقابت با دو نیروی منوّرالفکری و مذهبی، قدرت مقاومت نداشت و رقابت واقعی و اصلی بین دو نیروی مذهبی (علما) و منوّرالفکران بود که بهطور طبیعی و حتی ناخودآگاه با قوّت تمام جریان داشت.
🔸حضور و نفوذ خزنده منوّرالفکران در دربار که ناشی از خصلت آسیبپذیری دربار نسبت به این نیرو بود، در عمل، دو رقیب نیروی مذهبی را در هدفی واحد گردآورد و باهم متّحد کرد و مقابله با استعمار که در آغاز، همکاریهای نیروی مذهبی با دربار قاجار را توجیه میکرد، در نهایت به درگیری نیروی مذهبی و دربار انجامید. نیروی مذهبی بدون آشنایی کامل نسبت به هویّت منوّرالفکران بسیاری از حرکتهای دربار را که تحت تأثیر و نفوذ اندیشههای منوّرالفکران شکل میگرفت، به استبداد شخص شاه نسبت میداد و راه حلّ همه مشکلات را در مهارکردن آن میدانست و منوّرالفکران با استفاده از این غفلت، در اوج درگیری نیروی مذهبی و استبداد بر فراز امواج مردمی حرکتی قرار گرفتند که مرجعیت شیعه با بسیج مردمی، خود آن را ایجاد کرده بودند.
♦️برخی از رهبران دینی با غنیمت شمردن همراهی منوّالفکران در مبارزه با دربار، شعارها و دیدگاههای آنان را توجیه دینی میکردند و از این نکته غافل شدند که تلاش آنها نتیجهای جز پوششدادن به منوّرالفکران جهت نفوذ در میان نیروی مذهبی و دامن زدن به پریشانی فرهنگی و آشفتگی فکری اجتماع ندارند. منوّرالفکران در این شرایط فکری و فرهنگی با استفاده از پوششهای موجود، ابتدا به حذف حریفان آگاه و پس از آن به قتل رقیبان غافل پرداختند.
پایان بحث
#روشنفکری_در_ایران_و_غرب
🆔 @Jarianshenasi
#پرونده_انتخابات
#در_غبار_انتخاب(۱۲)
✡️ هاشمی و پشت کردن به آرمان امام(ره)
🔷 بررسی روابط ایران و عربستان سعودی پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران نشان از اختلافات سنگین این دو کشور در موضوعات مختلف دارد.
🔷 حمایت همه جانبه عربستان از رژیم بعث در جنگ با ایران گرفته و کشتار حجاج ایرانی در مکه در سال ۱۳۶۶ که در جریان آن بیشتر از ۲۷۰ایرانی کشته و ۳۰۰نفر زخمی شدند، باعث شد تا ارتباط دوکشور به طور کامل قطع گردد.
🔷 امام خمینی (ره)، در یکی از سخنرانیهای خود در رابطه با کشتار حجاج ایرانی فرمود: "حتی در صورتی که احتمال بخشش صدام وجود داشته باشد، هیچگاه نمیتوان خیانت عربستان سعودی به اسلام را فراموش کرد."
🔷 اما همزمان با ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی معادلات شروع به تغییر کرد. هاشمی فقط مدت کوتاهی بعد از سخنرانی امام(ره) در مورد عدم بخشش عربستان، با پشت کردن به این سخن، آغازگر ارتباط با عربستان شد. او برای رسیدن به مقصودخود، حتی آداب دیپلماتیک را زیر پا گذاشت.
🔷 شروع این اقدامات در اجلاس سران کنفرانس اسلامی که در سنگال برگزار میشد، رقم خورد. هاشمی در خاطرات خود می نویسد:
🔷 "آقای امیر عبدالله هم از طرف عربستان به آنجا آمده بود. من رئیسجمهور بودم و ایشان ولیعهد بود. طبیعتش این بود که اگر ملاقاتی میشود، ایشان پیش من بیاید. کشور ما بزرگتر بود. وقتی بحث ملاقات شد، ایشان گفته بود که فلانی بیاید، گفتم: چه عیبی دارد؟ ما میرویم. دو کشور مسلمان که باهم این حرفها را ندارند".
ادامه دارد...
🔶 منابع:
«خاطرات آیت الله هاشمی رفسنجانی»
✍#سید_طاها_محسنی
#آنتی_سکولار
@antisecular_ir
#پرونده_ویژه
#بازگشت_از_نیمه_راه
🔯 آشنا، مرید گلزاده!
⛔️ از دیگر سوابق اسفناک علی گلزاده غفوری که از بانیان مدرسه علوی(اصلیترین مرکز تحصیلی #انجمن_حجتیه) محسوب میشود، مخالفت صریح او با لایحه قرآنی #قصاص است.
⛔️ همچنین، همراهی و همفکری او با جریان جبهه ملی و نهضت آزادی سبب میشود در جریان عزل #بنی_صدر به نشانه اعتراض، از شرکت در جلسه خودداری کند.
⛔️ اگرچه گلزاده غفوری سرانجام در ۱۱ دی ۸۸ در تهران، در سکوت و تنهایی درگذشت، اما تفکر او همچنان در میان برخی از مسئولین زنده ماند.
⛔️ از مهمترین اشخاصی که به شدت متاثر از افکار و اندیشههای گلزاده غفوری است، #حسام_الدین_آشنا، تئوریسین فرهنگی دولت تدبیر و امید است.
⛔️ حسام الدین آشنا، تئوری اسلام رحمانی خود را از اندیشههای گلزاده غفوری اخذ کرده است.
⛔️ اثرپذیری آشنا از گلزاده غفوری به حدی است که لباس روحانیت را با تأسی از مرادش کنار میگذارد.
ادامه دارد...
✍️#حسین_کاظمی
#آنتی_سکولار
https://eitaa.com/antisecular_ir
📚 روشنفکری در غرب و ایران
✍🏼 خلاصه بحث
🔰 و به این ترتیب شاخص ترین دگر اندیشان غربزده و لیبرال در عهد مشروطه و سلسله قاجار که عمدتا عضو لژهای فراماسونری بودند عبارتند از:
۱) میرزا عسکرخان افشار ارومی
۲) میرزا ابوالحسن خان ایلچی
۳) میرزا صالح شیرازی
۴) میرزا علی خان امین الدوله
۵) زین العابدین مراغه ای
۶) میرزا فتحعلی آخوندزاده
۷) میرزا ملکم خان ناظم الدوله
۸) میرزا یوسف خان مستشارالدوله
۹) میرزا حسینخان سپهسالار قزوینی
۱۰) ملاعبدالرحیم طالبوف تبریزی
۱۱) میرزا آقاخان کرمانی
۱۲) میرزا آقاخان نوری اعتماد السلطنه
۱۳) محمدعلی فروغی
۱۴) سیدحسن تقی زاده
#روشنفکری_در_ایران_و_غرب
🆔 @Jarianshenasi
#پرونده_انتخابات
#در_غبار_انتخاب(۱۳)
✡️ هاشمی و شکستن تابوی ارتباط با آمریکا
♨️ ماجرای مک فارلین و ارتباط هاشمی رفسنجانی با آمریکائی ها برای هاشمی درس عبرت نشد. او در اولین سال ریاست جمهوری خود، با آمریکائی ها، گفتگوهایی در مورد آزادی گروگان های آمریکایی در لبنان را آغاز کرد که نتیجه اش خلف وعده آمریکائی ها در برابر حسن نیت ایرانی ها بود.
♨️ ماجرا از آنجا شروع شد که بوش پدر پس از پیروزی در انتخابات آمریکا، آزادی آمریکاییهایی که در لبنان توسط حزبالله به گروگان گرفته شده بودند را، در دستور کار خود قرار داد.
♨️ اما از آن جائی که آمریکا رابطهای با ایران نداشت، بنابراین امکانی برای مذاکره بین طرفین وجود نداشت و بهگفته "برنت اسکوکرافت" مشاور امنیت ملی آمریکا این کشور نمیخواست درباره گروگانها مذاکرهای بکند.
♨️ بر همین اساس بوش پدر با صدور یک بیانیه زیرکانه، ایران را تنها ابزار ممکن برای آزادی گروگانها دانست. او در بیانیهاش آورد: «دراینباره میتوان همکاری نشان داد و این همکاری تا مدتها به خاطر آورده میشود. "حسننیت"، "حسننیت میآورد"».
♨️ این بیانیه که حکایت از یک اقدام در برابر یک اقدام از سوی ایران داشت، توسط ایران دریافت شد و هاشمی رفسنجانی خطاب به آمریکاییها اعلام کرد: «ایران این آمادگی را دارد که با کشورهایی که آمادگی دارند سیاست برخورد مساوی و بدون باجخواهی و انحصارطلبی و توسعه طلبی داشته باشند، با اینها کار کند».
ادامه دارد...
🔶 منابع:
«آمریکا چگونه اعتماد هاشمی رفسنجانی و ظریف را پاسخ داد»-تسنیم
✍️#سید_طاها_محسنی
#آنتی_سکولار
#انتخابات
@antisecular_ir