⇓⇓
『تا حالا به لحظه تحویل سال 1450 فکر کردید؟
همه بلند میشن، روی همدیگر رو می بوسن و فرا رسیدن سال نو رو بهم تبریک میگن و...
اون وسط یه مهربون از جمع جدا میشه و قاب عکسی رو می بوسه و روش دست می کشه و میگه روحت شاد مامان بزرگ، روحت شاد پدر بزرگ.
میدونید اون عکس کیه؟
اون عکسِ من و شماست...!
تبدیل شدیم به یک خاطره، آن هم شاید اگر خیلی خوش شانس باشیم.
این واقعیت روزگار من و توست.
50 سال دیگر فقط یک خاطره ایم تو یک قاب عکس خاک گرفته. شاید هم نه عکسی و نه قابی.
همین و واقعا همین...
پس چرا حرص؟ چرا تظاهر؟ چرا چاپلوسی؟ چرا دروغهای ریاکارانه ؟ چرا تعصبات بیهوده ؟ چرا ادعاهای جاهلانه؟ چرا بی مهری؟
چرا هرجارو که نگاه میکنی، مطالبی که میخونیم این روزا ، یکی داره به یکی دیگه فحش میده. بس کنیم!
بیاید مهربون باشیم، شاد باشیم، به مردممون بیشتر برسیم، کینه ها رو دور بریزیم، همین الان دلی بدست بیاریم.
اون سالها چه بخواهیم چه نخواهیم بزودی میرسه.
پس بهتره خاطره ای خوش و یادی از انسانی شایسته بجا گذاشته باشیم نه یه موجود منفور.』
جآثیِه | @Jathiya313
••اگر برای بدست آوردن پول مجبوری دروغ بگوئی و فریبکاری کنی، تهیدست بمان!
•• اگر برای بدست آوردن جاه و مقامی باید چاپلوسی کنی و تملّق بگویی، از آن چشم بپوش!
••اگر برای آنکه مشهور شوی، مجبور می شوی مانند دیگران خیانت کنی، در گمنامی زندگی کن!
••بگذار دیگران پیش چشم تو با دروغ و فریب ثروتمند شوند،
با تملّق و چاپلوسی شغل های بزرگي را به دست آورند و با خیانت و نادرستی شهرت پیدا کنند، تو گمنام و تهیـدست و قانع باش!
•• زیرا اگر چنین کنی تو سرمایه ای را که آنها از دست داده اند، به دست آورده ای...
و آن "شرافت" است.^^
••دکتر الهےقمشہ ای••
جآثیِه | @Jathiya313
*از صحبت دوستی برنجم
*کاخلاق بدم حسن نماید
*عیبم هنر و کمال بیند
*خارم گل و یاسمن نماید
*کو دشمن شوخ چشم ناپاک
*تاعیب مرا بمن نماید!
جآثیِه | @Jathiya313
▨آیت الله جوادی آملی
چاپلوسی کردن ممنوع!
تملق و چاپلوسی از منظر آیات و روایات و سیره پیشوایان دینی و همچنین در بسیاری از فرهنگهای ملل مختلف نکوهش شده و باعث فساد افراد در ابعادی گوناگون شده و به تبع جامعه را نیز فاسد خواهد کرد.
واژه ملق به معنای چاپلوسی است. این واژه در قرآن به شکل املاق برای بیان نداری و مشکل مالی آمده است؛ (مجمع البیان، ذیل آیه ①⑤① سوره انعام)
اما اینکه چرا در قرآن به انسان ندار، نسبت املاق می دهد از آن روست که انسان ندار برای کسب درآمد به چاپلوسی و تملق رو می آورد.
هر انسان بی مایه ای برای رسیدن به مایه می کوشد تا با تملق به آن برسد. از این رو در توصیف این دسته از افراد ندار عنوان املاق را به کار می برد؛ زیرا کسانی که از روی املاق (نداری) یا خشیه املاق (ترس از نداری) کودکان خویش را می کشند، انسان های سست مایه از نظر مادی و معنوی هستند.
(انعام، آیه ①⑤① ،اسراء، آیه ①③)
این املاق به معنای فقر نیست، چه اینکه فقر هم به معنای نداری نیست. آن کسی که مال ندارد تهیدست است به او می گویند فاقد نه فقیر، فقیر یعنی کسی است که ستون فقراتش شکسته و قدرت ایستادگی ندارد.
یک، کسی که ستون فقراتش شکسته است قدرت ایستادن ندارد؛ دو، ملتی که دستش خالی است ستون فقرات اقتصادی اش شکسته است؛ سه، قدرت ایستادگی (نه ایستادن)، ندارد؛ چهار، وگرنه فقیر به معنای مال ندار نیست چه اینکه مسکنت هم همین طور است، مسکین هم همین طور است اینها معانی ای است که بعد پیدا شده.
پیامبراکرم(صلی الله و علیه وآله) می فرمایند: «لو مشی رجل الی رجل یسکین مرهف، کان خیراً له من ان یثنی علیه فی وجهه؛ اگر مردمی با کارد برنده و تیزی به سراغ مردی بروند، برای او بهتر است از اینکه در پیش رو، مدحش را بگوید
در جریان املاق هم همین طور است
«خشیه املاق»
(اسراء، آیه ③①)
که فرزندانشان را می کشتند «خشیه املاق» نه املاق به معنای فقر باشد آدم ندار به ملق و چاپلوسی و تملق می افتد؛ چون به چاپلوسی می افتد می گویند «خشیه املاق» لازمه نداری، چاپلوسی است.
به هر حال، در فرهنگ قرآنی، واژه ملق که به معنای چاپلوسی است به معنای نداری به کار رفته است؛ زیرا آدم ندار به چاپلوسی گرفتار می شود و تملق گو می شود.
البته در قرآن همین مفهوم تملق و چاپلوسی، با واژه دیگری به کار رفته است. خداوند از افراط در حمد و ثنا به معنای چاپلوسی اشاره می کند و از مردم می خواهد تا از این کار پرهیز کنند.
لا تحسبن الذین یفرحون بما اتوا و یحبون أن یحمدو بما لم یفعلوا فلا تحسبنهم بمفازه من العذاب و لهم عذاب الیم
البته گمان مبر کسانی که بدانچه کرده اند شادمانی می کنند و دوست دارند به آنچه نکرده اند مورد ستایش قرار گیرند، قطعا گمان مبر که برای آنان نجاتی از عذاب است که عذابی دردناک خواهند داشت
. (آل عمران، آیه ①⑧⑧)
مردم سه دستهاند:
۱- گروهی که کار میکنند و انتظار پاداش یا تشکر از مردم ندارند.
۲- گروهی که کار میکنند تا مردم بدانند و ستایش کنند.
۳- گروهی که کار نکرده، انتظار ستایش از مردم دارند.
اینها اهل تملق هستند بلکه تملق و چاپلوسی در بردارنده چندین رذیلت اخلاقی است، چاپلوسان اهل دروغ، ریاکاری، توجیه گری، عذر تراشی، نقدگریزی، غلو و چند رذیلت اخلاقی دیگر هستند و بدتر از آن که گناهی را مرتکب می شوند
بیشتر افراد ضعیف و فرومایه که چیزی بارشان نیست و بر اثر روابط و زد و بندها به مقام و موقعیتی دست یافته اند، از مدح و ستایش این گونه افراد لذت می برند و بساطشان را روز به روز گسترش می دهند، ولی افراد بالیاقت و شایسته که نیازی به تعریف و تمجید بی جا نمی بینند، به شدت با آنها مقابله می کنند.
امام علی علیه السلام می فرماید: «زنهار پرهیز کن از چاپلوسی و تملق که از خصلت ایمان نیست».
ای روشنی زمین و آسمانها ای سرشار دهنده نعمتها ای جلوگیر رنج و ملالها :) ــ دعای مشلول'!
【سه نوع دوستی است که در همه جا پر سود و با ارزش است
و سه نوع دوستی دیگر هست که زیان آور و باعث پشیمانی است 】
❁دوستی با کسانی که در دوستی خود پایدار و با وفا هستند
❁و با کسانی که درستکار و راستگویند و با آنان که تجربه بسیار دارند، سودمند است،
❁ولی دوستی و رفاقت با چاپلوسان، ریاکاران و یاوه گویان
❁موجب بدبختی و رسوایی است.
جآثیِه | @Jathiya313
و باری دیگر بانگ
﴿الله اکبر ﴾
در کوچه هاے شهر طنین انداز شد' '
#الله_اکبر
#دهه_فجر 🇮🇷
رفقا حیف که من اون ساعت نبودم
وگرنه اینجا مینوشتم براتون:
°اینجا: ایران
°ساعت به وقت: ۲۱:٠٠
°همگی با هم: 👀
اللهُ اکبر✊🏼
اللهُ اکبر✊🏼
اللهُ اکبر✊🏼
#زنده_باد_ایران 🇮🇷✌️🏼