﷽؛
📝 فرق حدیث قدسی با قرآن چیست ؟
📖 حدیث قدسی ، حدیث است و روایت است که آنرا امامان معصوم ما نقل می کنند و چون این احادیث را امام معصوم با علم غیب خودش از گفته های الهی نقل می فرماید معروف به حدیث قدسی گردیده مثلا امام معصوم یا پیامبر اکرم می فرماید : خداوند به جناب موسی بن عمران چنین فرمود که ای موسی هرچه میخوای از من بخواه حتی غذای گوسفند انت را . به چنین حدیثی ، حدیث قدسی می گویند و اما قرآن کریم کلماتی است که خود خداوند عالم آنها را بیان فرموده بطور مستقیم و توسط جبرئیل امین آنها را به پیامبر اکرم (ص) که آخرین سفیر الهی است ابلاغ فرموده و لذا قرآن کریم از سنخ حدیث و روایت نیست و لذا جملات و کلمات آنها با قرآن متفاوت است مضافا به اینکه قرآن کریم از جهت سند و اعتبار کوچکترین مشکلی ندارد و اما احادیث قدسیه از جهت سند و اعتبار باید بررسی و کارشناسی شود .
#حضرت_استاد_انصاریان
﷽؛
📝 منظور از حدیث قدسی و ثقلین چیست ؟
📖 حدیث قدسی ، کلام و سخن خداوند جز از راه قرآن است که نزول آن برای اعجاز نباشد ، به خلاف قرآن که بدین منظور نازل شده است و یا به عبارتی بگوییم : حدیث قدسی از حیث معنا از ناحیه خدای متعال می باشد ، ولی از حیث لفظ و ادای کلمات آن از ناحیة رسول خدا (ص) است .
حدیث ثقلین یعنی دو چیز سنگین و گران بها . از احادیث مشهور متواتره ای است که در کتب حدیث شیعه و سنّی به تکرار و به اسناد مختلف نقل شده است که پیامبر (ص) فرمود : " أیها الناس انّی تارک فیکم الثقلین . کتاب الله و عترتی أهل بیتی ؛ مردم ! من دو چیز گرانقدر : قرآن و اهل بیت (ع) خودم را در میان شما به أمانت نهاده ام که اگر آنرا داشته باشید ، هرگز گمراه نمی شوید .
#حضرت_استاد_انصاریان
﷽؛
✅ حوادث مقارن ولادت پیامبر (ص)
#بخش_اول
#حوادث_شب_ولادت
📝 در روایات ما آمده است که در شب ولادت آنحضرت حوادث مهم و اتفاقات زیادی در اطراف جهان بوقوع پیوست که پیش از آن سابقه نداشت و یا اتفاق نیفتاده بود که از جمله «ارهاصات » بوده بدانگونه که در داستان اصحاب فیل ذکر شد ، و در قصیده معروف برده نیز آمده که چند بیت آن چنین است :
" یوم تفرس منه الفرس انهم قد انذروا بحلول البؤس و الفئم و بات ایوان کسری و هو منصدع کشمل اصحاب کسری غیر ملتئم النار خامدة الانفاس من اسف علیه و النهر ساهی العین من سدم و ساء ساوه ان غاضت بحیرتها و رد واردها بالغیظ حین ظم کان بالنار ما بالماء من بلل حزنا و بالماء ما بالنار من ضرم "
📝 و شاید جامعترین حدیث در این باره حدیثی است که مرحوم صدوق «ره » در کتاب امالی به سند خود از امام صادق علیه السلام روایت کرده و ترجمه اش چنین است که آنحضرت فرمود :
" ابلیس به آسمانها بالا می رفت و چون حضرت عیسی بدنیا آمد از سه آسمان ممنوع شد و تا چهار آسمان بالا می رفت ، و هنگامی که رسول خدا «ص » بدنیا آمد از همه آسمانهای هفتگانه ممنوع شد ، و شیاطین بوسیله پرتاب شدن ستارگان ممنوع گردیدند ، و قریش که چنان دیدند گفتند : قیامتی که اهل کتاب می گفتند بر پا شده !
عمرو بن امیه که از همه مردم آن زمان به علم کهانت وستاره شناسی داناتر بود بدانها گفت :
" بنگرید اگر آن ستارگانی است که مردم بوسیله آنها راهنمائی می شوند و تابستان و زمستان از روی آن معلوم گردد پس بدانید که قیامت بر پا شده و مقدمه نابودی هر چیز است و اگر غیر از آنها است امر تازه ای اتفاق افتاده ".
" و همه بتها در صبح آن شب به رو در افتاد و هیچ بتی درآن روز بر سر پا نبود ، و ایوان کسری در آن شب شکست خورد وچهارده کنگره آن فرو ریخت . و دریاچه ساوه خشک شد . و وادی سماوه پر از آب شد ".
" آتشکده های فارس که هزار سال بود خاموش نشده بود در آن شب خاموش گردید ".
" و مؤبدان فارس در خواب دیدند شترانی سخت اسبان عربی را یدک می کشند و از دجله عبور کرده و در بلاد آنها پراکنده شدند ، و طاق کسری از وسط شکست خورد و رود دجله در آن وارد شد ".
" و در آن شب نوری از سمت حجاز بر آمد و همچنان بسمت مشرق رفت تا بدانجا رسید ، فردای آن شب تخت هر پادشاهی سرنگون گردید و خود آنها گنگ گشتند که در آنروز سخن نمی گفتند ".
" دانش کاهنان ربوده شد و سحر جادوگران باطل گردید ، و هر کاهنی که بود از تماس با همزاد شیطانی خود ممنوع گردید ومیان آنها جدائی افتاد ".
" آمنه گفت : بخدا فرزندم که بر زمین قرار گرفت دستهای خود را بر زمین گذارد و سر بسوی آسمان بلند کرد و بدان نگریست ، و نوری از من تابش کرد و در آن نور شنیدم گوینده ای می گفت : تو آقای مردم را زادی او را محمد نام بگذار ".
" آنگاه او را به نزد عبد المطلب بردند و آنچه را مادرش آمنه گفته بود به عبد المطلب گزارش دادند ، عبد المطلب او را در دامن گذارده گفت:
الحمد لله الذی اعطانی هذا الغلام الطیب الاردان قد ساد فی المهد علی الغلما
" ستایش خدائی را که به من عطا فرمود این فرزند پاک و خوشبو را که در گهواره بر همه پسران آقا است ".
" آنگاه او را به ارکان کعبه تعویذ کرد (1) و در باره او اشعاری سرود ".
" و ابلیس در آن شب یاران خود را فریاد زد (و آنها را بیاری طلبید) و چون اطرافش جمع شدند بدو گفتند :
ای سرور چه چیز تو را به هراس و وحشت افکنده ؟
گفت : وای بر شما از سر شب تابه حال اوضاع آسمان و زمین را دگرگون می بینم و بطور قطع درروی زمین اتفاق تازه و بزرگی رخ داده که از زمان ولادت عیسی بن مریم تاکنون سابقه نداشته ، اینک بگردید و به بینید این اتفاق چیست ؟
آنها پراکنده شدند و برگشتند و اظهار داشتند : ما که تازه ای ندیدیم ".
" ابلیس گفت : این کار شخص من است آنگاه در دنیا به،جستجو پرداخت تا به حرم مکه رسید ، و مشاهده کرد فرشتگان اطراف آن را گرفته اند ، خواست وارد حرم شود که فرشتگان بر او بانگ زده مانع ورود او شدند ، به سمت غار حریٰ رفت و چون گنجشکی گردید و خواست در آید که جبرئیل بر او نهیب زد :
برو ای دور شده از رحمت حق ! ابلیس گفت : ای جبرئیل از تو سؤالی دارم ؟
گفت : بگو ، پرسید : از دیشب تاکنون چه تازه ای در زمین رخ داده ؟
پاسخ داد : محمد 'صلی الله علیه و آله' به دنیا آمده .
شیطان پرسید : مرا در او بهره ای هست ؟ گفت : نه .
پرسید : در امت او چطور ؟ گفت: آری . ابلیس که این سخن را شنید گفت : خوشنود و راضیم ".
📝 و در حدیث دیگری که در کتاب کمال الدین نقل کرده چنین است که در شهر مکه شخصی یهودی سکونت داشت و نامش یوسف بود ، وی هنگامی که ستارگان را در حرکت و جنبش مشاهده کرد با خود گفت :
این تحولات آسمانی بخاطر ولادت همان پیغمبری است که در کتابهای ما ذکر شده که چون بدنیا آید شیاطین رانده شوند و از رفتن به آسمانها ممنوع گردند. و چون صبح
👇👇👇
👆👆👆
#بخش_دوم
شد به مجلسی که چند تن از قریش در آن بودند آمد و بدانها گفت : آیا دوش در میان شما مولودی بدنیا آمده ؟ گفتند : نه . گفت : سوگند به تورات که وی بدنیا آمده و آخرین پیمبران است و اگر اینجا متولد نشده حتما در فلسطین متولد گشته است .
📝 این گفتگو گذشت و چون قریشیان متفرق شدند و بخانه های خود رفتند داستان گفتگوی با آن یهودی را با زنان و خاندان خودبازگو کردند و آنها گفتند : آری دیشب در خانه عبد الله بن عبدالمطلب پسری متولد شده .
📝 این خبر را به گوش یوسف یهودی رساندند ، وی پرسید : آیا این مولود پیش از آنکه من از شما پرسش کردم بدنیا آمده یا بعد از آن ؟ گفتند: پیش از آن ! گفت : آن مولود را به من نشان دهید.
📝 قریشیان او را به درب خانه آمنه آوردند و بدو گفتند: فرزند خود را بیاور تا این یهودی او را به بیند ، و چون مولود را آوردند و یوسف یهودی او را دیدار کرد جامه از شانه مولود کنار زد و چشمش به خال سیاه و درشتی که روی شانه وی بود بیفتاد دراینوقت قرشیان مشاهده کردند که حالت غش بر آن مرد یهودی عارض شد و بزمین افتاد قرشیان تعجب کرده و خندیدند.
📝 یهودی برخاست و گفت : آیا می خندید ؟ باید بدانید که این پیغمبر پیغمبر شمشیر است که شمشیر در میان شما می نهد...
قرشیان متفرق شده و گفتار یهودی را برای یکدیگر تعریف می کردند.
📝 و در حدیثی که شیخ کلینی شبیه به روایت بالا از مردی از اهل کتاب نقل کرده آن مرد کتابی به قرشیان که ولید بن مغیرة وعتبة بن ربیعه و دیگران در میانشان بود رو کرده و گفت:نبوت از خاندان بنی اسرائیل خارج شد و بخدا این مولود همان کسی است که آنها را پراکنده و نابود سازد !
📝 قریش که این سخن را شنیدند خوشحال شدند، مرد کتابی که دید آنها خوشنود شدند بدیشان گفت : خورسند شدید ! بخداسوگند این مولود چنان سطوت و تسلطی بر شما پیدا کند که زبانزد مردم شرق و غرب گردد. ابوسفیان از روی تمسخر گفت: او بمردم شهر خود تسلطمی یابد !
📝 و نظیر آنچه در روایات ما آمده برخی از این حوادث درروایات اهل سنت نیز ذکر شده اما در بسیاری از آنها این حوادث قبل از بعثت رسول خدا ذکر شده نه مقارن ولادت.
📝 مانند روایاتی که در سیره ابن هشام و تاریخ طبری و جاهای دیگر است و در صحیح بخاری نیز از ابن عباس روایت شده (2) و فخر رازی نیز در تفسیر آیه شریفه «فمن یستمع الآن یجد له شهابا رصدا» (3) در مورد منع شیاطین از نفوذ در آسمانها وتیرهای شهاب همین گفتار را داشته و اقوالی در اینباره نقل کرده (4) و از ابی بن کعب نیز حدیثی در این مورد نقل کرده اند که گفته است :
«لم یرم بنجم منذ رفع عیسی علیه السلام حتی بعث رسول الله-صلی الله علیه و آله-» (5) و در اشعار بعضی از شاعران عرب نیز قسمتی از این حوادث در مورد مبعث آمده مانند اشعار زیر که از شاعری بنام قیروانی نقل شده که می گوید:
" و صرح کسری تداعی من قواعده و انفاض منکسر الاوداج ذامیل و نار فارس لم توقد و ما خمدت مذالف عام و نهر القوم لم یسل خرت لمبعثه الاوثان و انبعثت ثواقب الشهب ترمی الجن بالشعل "
#یک_سوال
اکنون جای یک سئوال هست که اگر کسی بگوید : آیا نظیر آنچه در این روایات آمده در کتابهای تاریخی و روایات غیراسلامی هم ذکری از آنها شده یا نه؟
که ما در پاسخ این سئوال می گوئیم : اولا اگر حدیث وروایتی از نظر سند و صدور از امام معصوم علیه السلام برای اثابت شد دیگر کدام روایت و تاریخی برای ما معتبرتر از آن حدیث و روایت می تواند باشد،و همه بحثها در همان قسمت اول و اعتبار سند و به اصطلاح «صغرای قضیه »است ، ولی پس ازاثبات دیگر استبعاد و زیر سئوال بردن حدیث،جز ضعف ایمان وتاریخ زدگی محمل دیگری نمی تواند داشته باشد،وگرنه کدام تاریخ و روایتی معتبرتر از آن تاریخ و روایتی است که از منبع وحی الهی سرچشمه گرفته باشد و کدام داستان و حدیثی محکمتر از داستان و حدیثی است که از زبان پیمبران و ائمه معصوم علیهم السلام صادر گردیده باشد !
مگر نه این است که سرچشمه پر فیض و زلال همه علوم آنهایند؟و معیار صحت و سقم همه دانشهای بشری گفتار آنهااست؟
و ثانیا می گوئیم: مگر تاریخ صحیح و دست نخورده ای از گذشتگان و زمانهای قدیم در دست داریم که ما بتوانیم این روایات را با آنها منطبق ساخته و یا تاییدی از آنها بگیریم؟
جائی که مقدس ترین کتابها مانند تورات و انجیل با آن همه نسخه های متعددی که معمولا از آنها در دست مردم آن زمانها بوده و جمله جمله و کلمه بکلمه آنها مورد احترام و متن دستورات دینی آنها بوده از دستبرد و تحریف و تصحیف و اسقاط در امان نبوده ، و طاغوتهای زمان و جیره خوارانشان احکام و فرامین آنها را به نفع ایشان تغییر داده و یا اسقاط کرده اند ، دیگر چگونه کتابهای تاریخی معدودی که در زوایای کتابخانه ها با نسخه های خطی منحصر به فرد یا نگشت شماری وجود داشته می تواند مورد اعتماد باشد؟ و ثالثا بر فرض که چنین تاریخی وجود داشته
👇👇👇
👆👆👆
#بخش_سوم
باشد که اوضاع و احوال آن زمانها را نوشته و ثبت کرده باشد آیا همه وقایعی که در آن زمانها اتفاق افتاده در تاریخها ثبت و نگارش شده ؟ و آیا وسائل ارتباطی آن چنان بوده که تاریخ نگاران بتوانند از هر اتفاقی که در گوشه و کنار جهان آن روز اتفاق می افتاده مطلع گردند و آن را در تاریخ ثبت کنند ؟ مگر امروزه با تمام این وسائل ارتباطی و مخابراتی و رادیوها و تلویزیونها و ماهواره ها و...چنین کاری انجام شده و چنین ادعائی می توان کرد ؟... مگر وسائل ارتباطی جهان آزادند و مستقلانه و به دور از سیاستها واختناقها و خارج از کانالهای مخصوص و صافی های انحصاری می توانند کوچکترین خبری را منتشر کنند ؟ آن هم خبری که بصورت معجزه آسمانی برای شکست یک قدرت طاغوتی و یک دربار سلطنتی بوقوع پیوسته باشد...؟ مگر معجزاتی امثال «شق القمر» که وقوع آن مورد اتفاق همه مسلمانان می باشد و بگفته دکتر سعید بوطی - نویسنده مصری - در کتاب فقه السیرة از امورمتفق علیه در نزد علماء و دانشمندان اسلامی است در تاریخهای گذشته نقل شده...؟ و بلکه معجزات انبیاء گذشته مانند سردشدن آتش بر ابراهیم خلیل علیه السلام و شکافته شدن دریا بوسیله عصای موسی و اژدها شدن و بلعیدن آن تمام مارهای جادوئی ساحران و زنده شدن مردگان به دعای حضرت مسیح وامثال آن جز در کتابهای مقدس و مذهبی در تاریخها و روایات دیگر آمده و ذکری از آنها دیده می شود ؟!...
📝 و حقیقت آن است که تاریخ نویسان و وقایع نگاران گذشته در انحصار طاغوتهای زمان بوده - چنانچه امروزه نیز عموما اینگونه است و بشر هنوز نتوانسته خود را از قید و بند ایشان آزاد سازد - وانبیاء الهی نیز پیوسته بر ضد همان طاغوتها قیام می کرده و مبارزه داشتند ، و آنها همواره در صدد از بین بردن انبیاء و محو نام و آثار ایشان بوده و به هر وسیله می خواسته اند آنها را افرادی ماجراجو و بی شخصیت و افسادگر معرفی کنند ، و هرگز اجازه نمی دادند آنها را بعنوان مردانی الهی که قدرت انجام معجزه رادارند معرفی کنند،و بهمین دلیل معجزاتی را که بوسیله ایشان انجام می شده انکار کرده و یا توجیه می نمودند ، و اگر کتابهای آسمانی و روایات مذهبی نبود اثری از این معجزات بجای نمانده و بدست ما نرسیده بود ...
📝 چنانچه اکنون نیز ما در انقلاب اسلامی خود که یک انگیزه مذهبی داشته و ادامه آن را نیز بیاری خدا همان انگیزه مذهبی وعشق شهادت طلبی در راه خدا و دین ، تضمین کرده و بر ضد طاغوتهای شرق و غرب قیام کرده همین شیوه تبلیغی را می بینیم که هر حرکتی به نفع این انقلاب در داخل و یا خارج بشود مانند راهپیمایی میلیونی و غیر میلیونی که در داخل و یا خارج انجام می گیرد اصلا منعکس نمی شود و در رادیوها و وسائل ارتباط جمعی ذکری از آن نمی شود ، اما کوچکترین حرکت ضدانقلاب - مانند اجتماعات اندکی که جمعا به صد نفر نمی رسدبا آب و تاب در همه رسانه های گروهی بعنوان یک حرکت ضد رژیم نه یکبار بلکه چند بار پخش می گردد .
📝 و بهمین دلیل ما می گوئیم انگیزه و نیازی برای تحقیق در تاریخهای گذشته نداریم و اگر هم تتبع کنیم معلوم نیست بجائی برسیم ، مگر اینکه بخواهیم به هر وسیله و هر ترتیبی که شده تاییدی از تاریخ برای این روایات پیدا کنیم اگر چه مجبور شویم برای تطبیق این روایات با تاریخ دست به توجیه و تاویلهای نامربوط بزنیم ، چنانچه نظیر آنرا در داستان اصحاب فیل ذکرکرده و شنیدید و خواندید ، که ما آنعمل را محکوم کرده و دلیل برضعف ایمان و غرب زدگی و تاریخ زدگی و غیره دانستیم ...
#پےنوشت
👈1-یعنی او را به کنار خانه کعبه آورد و برای سلامتی و پناه او از شر شیاطین و دشمنان ، بدنش را بچهار گوشه کعبه مالید .
👈2-صحیح البخاری ج 6 ص 73.
👈3-سوره جن آیه 9.
👈4-مفاتیح الغیب ج 8 ص 241.
👈5-بحار الانوار ج 15 ص 331.
#حضرت_استاد_انصاریان
~~~~~~~~~~~~~~
🌧 حوادث مقارن ولادت پیامبر (صلےالله علیه و آله)
http://erfan.ir/a45924
#حضرت_استاد_انصاریان
﷽؛
✅ نماز خواندن با لباس عکس دار
📝 سوال : آیا #نماز_خواندن با لباسهایی که روی آن #عکس_انسان و یا حیوان منقوش است ولی (#لباس_عکس_دار) در زیر لباسی دیگر پوشیده شده است ، #کراهت دارد ؟
📖 جواب : کراهت دارد .
﷽؛
📝 حوادث شب ولادت حضرت محمد (صلّی الله علیه وآله)
" فروریختن قسمتی از قصر شاهان جبار در مدائن و خاموش شدن آتشكده فارس ، در شب میلاد حضرت رسول اکرم (صلى الله عليه و آله) ، نوید بخش آغاز عصری جديد در مسير توحيد و مبارزه با شرك بود ".
#حضرت_آیت_الله_مکارم_شیرازی
هدایت شده از ،، احکام و مسائل شرعی ،،
﷽؛
🔸محمد رسول الله صلی الله علیه و آله :
" ملائکه تعجب می کنند از مسلمانی که بر مسلمان دیگر گذر می کند و بر او #سلام نمی کند."
#احکام_و_مسائل_شرعے
هدایت شده از ،، احکام و مسائل شرعی ،،
#احکام_و_مسائل_شرعے
✅ ادب ملاقات
قَالَ رَسُولُ اللهِ صَلَّی اللهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ:
إِذَا تَلَاقَيْتُمْ فَتَلَاقَوْا بِالتَّسْلِيمِ وَ التَّصَافُحِ، وَ إِذَا تَفَرَّقْتُمْ فَتَفَرَّقُوا بِالإسْتِغْفَارِ؛
هرگاه يكديگر را ديدار كرديد، با سلام و مصافحه ديدار نماييد؛ و وقتی از هم جدا میشويد، با طلب مغفرت و آمرزش جدا شويد.
(أمالی شيخ طوسی؛ جلد 1، حدیث374)
📚 منبع: "مشق پاکان" تألیف مرجع عالیقدر حضرت آیتالله العظمی صافی گلپایگانی مدظلهالعالی
https://eitaa.com/Javanmardi_langarudi
🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🎆
هدایت شده از ،، احکام و مسائل شرعی ،،
﷽؛
📝 عَنْ أَبِي جَعْفَر (علیه السلام) قَالَ :
«إِنَّ الْمُؤْمِنَيْنِ إِذَا الْتَقَيَا فَتَصَافَحَا أَقْبَلَ اللهُ عَزَّ وَجَلَّ عَلَيْهِمَا بِوَجْهِهِ، وَتَسَاقَطَتْ عَنْهُمَا الذُّنُوبُ، كَمَا يَتَسَاقَطُ الْوَرَقُ مِنَ الشَّجَرِ».
📖 امام باقر (علیه السلام) فرمود :
" همانا مؤمنان زمانى كه با يكديگر ملاقات مى كنند و دست مى دهند ، خداوند به آن دو توجّه كند و گناهان از آن دو مى ريزد ; همچنان كه برگ از درخت مى ريزد ".
🌷 أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ 🌷
#جوانمردےلنگرودے
هدایت شده از ،، احکام و مسائل شرعی ،،
﷽؛
🌷 عوامل نجات بخش
📝 الإمامُ الصّادقُ عليه السلام :
أَلْمُنْجِياٰتُ : إطْعاٰمُ الطَّعامِ ، و إفشاءُ السَّلامِ ، وَ الصَّلاةُ بِاللَّيلِ وَ النّاسُ نِيامٌ .
📖 امام صادق عليه السلام :
" عوامل نجات بخش عبارتند از : اطعام كردن ، آشکار نمودن سلام و نماز خواندن در شب هنگامى كه مردم خفته اند ".
#بحارالأنوارجلد75صفحه460
🌷 أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ 🌷
هدایت شده از ،، احکام و مسائل شرعی ،،
﷽؛
" هرگاه یکی از شما به خانه خود وارد می شود سلام کند ؛ چرا که سلام برکت می آورد و فرشتگان با سلام دهنده انس می گیرند."
#پیامبر_اکرم