﷽؛
#آیه_نور
💕 يا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ ۖ وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ
#ای_پیامبر !
آنچه از سوی پروردگارت [دربارۀ معرفی علی بن ابی طالب (علیه السلام) به مقام ولایت و امامت بر امت] بر تو نازل شده ابلاغ کن ! اگر انجام ندهی پیام خدا را به مردم نرسانده ای !💕
#سوره_مائده_آیه67
#ترجمه حضرت استاد حسین انصاریان
┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈
@Javanmardi_langarudi
﷽؛
#نکتههاینابغدیری
👈 بعد از واقعه غدیر و بیعت ابوبکر و عمر و سران قریش با امیرالمومنین علیهالسلام ، آنها با خود پیمان بستند که خلافت و ولایت را از علی علیهالسلام بگیرند .
👈 خداوند نیز به نیرنگ این گروه اشاره دارد و میفرماید :
" میخواهند خدا و مومنان را فریب دهند ؛ در حالی که جز خودشان را فریب نمیدهند ؛ اما نمیفهمند ".
#سورهتوبهآیه9
┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈
@Javanmardi_langarudi
﷽؛
✅ عید الله اکبر ؛ عید غدیر
👈 از #امامصادق عليهالسلام پرسيدند :
آيا براى مسلمانان غير از #عيدفطر و #عيداضحى (قربان) عيد ديگرى نيز وجود دارد ؟
فرمود :
آرى . عيدى كه از آن دو روز ، باعظمت تر و شريف تر است ، و آن روزى است كه #پيامبراكرم صلى الله عليه و آله ، #على عليهالسلام را براى امامت امّت نصب فرمودند .
#حضرتآیتاللهمکارمشیرازی
┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈
@Javanmardi_langarudi
﷽؛
#امام_کاظم (علیه السلام)
💕 من لَم یجِد لِلاساءَةِ مَضَضّا لَم یکن عِندَهُ لِلاِحسانِ مَوقعٌ
کسی که مزه رنج و سختی را نچشیده ، نیکی و احسان در نزد او جایگاهی ندارد 💕
#بحارالانوارجلد78صفحه333
┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈
@Javanmardi_langarudi
﷽؛
#حضرت_استاد_انصاریان
💕 یکی از جلوههای محبت و رحمت خدا عقل است که موسی بن جعفر (علیه السلام) از این عقل ، به حجتِ باطن تعبیر فرمودند ؛ البته نورعقل به تنهایی نورِ کاملی نیست و در کنار انبیاء و ائمه انسان به مقصود میرسد 💕
┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈
@Javanmardi_langarudi
﷽؛
👈 یعقوب سرّاج گفت : به حضور #امام_صادق علیهالسلام رفتم ؛ دیدم ظاهراً با بچهای در گهواره مشغول سخن است . مدتی معطّل شدم تا حضرت از گفتگو فارغ شد .
👈 عرض کردم : چه خبر بود ؟
👈 فرمود : گفتگو میکردم با فرزندم #موسی ؛ برو به او سلام کن .
👈 آمدم نزدیک گهواره ، بچهی شیرخوارهای در قنداقه دیدم ، سلام کردم ، جواب سلامم را به لسان فصیح داد ...
👈 این بچهی شیرخوار چگونه سخن میگوید ؟!
👈 فرمود : دیروز خدا به تو دختری داد ، اسمی بر آن دختر نهادی ، آن اسم مبغوض خداست ، اسم آن دختر را عوض کن .
👈 عقل بیچاره شد ؛ از کجا این طفل در گهواره خبر دارد که دیروز من دختری برایم زاییده شده ؟!
👈 بعد فرمود : اسم دخترت را حمیراء گذاشتی ، این اسم را عوض کن .
👈 رفتم نزد امام ششم علیهالسلام ؛ بهت زده بودم ؛ فرمود : برو امر او را اطاعت کن که امر او امر خداست ، نهی او نهی خداست .
این #موسی_بن_جعفر است در گهواره .
#حضرت_آیت_الله_وحید_خراسانی
@Javanmardi_langarudi
❄️ أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ ❄️
هدایت شده از ،، احکام و مسائل شرعی ،،
﷽؛
🌷 امام کاظم علیه السّلام فرمودند :
" همانا بدنهای شما را بهایی جز بهشت نیست . پس آنرا به غیر بهشت نفروشید ".
📚 تحف العقول،ص۳۸۹
282.mp3
2.76M
﷽؛
#زیارتنامه_امام_موسی_کاظم (علیه السلام)
💕 اللّٰهُ أَكْبَرُ ، اللّٰهُ أَكْبَرُ ، لَاإِلٰهَ إِلّا اللّٰهُ ، وَاللّٰهُ أَكْبَرُ ، الْحَمْدُ لِلّٰهِ عَلَىٰ هِدايَتِهِ لِدِينِهِ ، وَالتَّوْفِيقِ لِمَا دَعا إِلَيْهِ مِنْ سَبِيلِهِ . اللّٰهُمَّ إِنَّكَ أَكْرَمُ مَقْصُودٍ ، وَأَكْرَمُ مَأْتِيٍّ ، وَقَدْ أَتَيْتُكَ مُتَقَرِّباً إِلَيْكَ بِابْنِ بِنْتِ نَبِيِّكَ صَلَوَاتُكَ عَلَيْهِ وَعَلَىٰ آبائِهِ الطَّاهِرِينَ وَأَبْنائِهِ الطَّيِّبِينَ . اللّٰهُمَّ صَلِّ عَلَىٰ مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ وَلَا تُخَيِّبْ سَعْيِي ، وَلَا تَقْطَعْ رَجائِي ، وَاجْعَلْنِي عِنْدَكَ وَجِيهاً فِي الدُّنْيا وَالْآخِرَةِ وَمِنَ الْمُقَرَّبِينَ
بِسْمِ اللّٰهِ ، وَبِاللّٰهِ ، وَفِي سَبِيلِ اللّٰهِ ، وَعَلَىٰ مِلَّةِ رَسُولِ اللّٰهِ صَلَّى اللّٰهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ . اللّٰهُمَّ اغْفِرْ لِي وَ لِوالِدَيَّ وَ لِجَمِيعِ الْمُؤْمِنِينَ وَالْمُؤْمِناتِ
أَأَدْخُلُ يَا رَسُولَ اللّٰهِ ؟ أَأَدْخُلُ يَا نَبِيَّ اللّٰهِ ؟ أَأَدْخُلُ يَا مُحَمَّدَ بنَ عَبْدِاللّٰهِ ؟ أَأَدْخُلُ يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ ؟ أَأَدْخُلُ يَا أَبا مُحَمَّدٍ الْحَسَنَ ؟ أَأَدْخُلُ يَا أَبا عَبْدِاللّٰهِ الْحُسَيْنَ ؟ أَأَدْخُلُ يَا أَبا مُحَمَّدٍ عَلِيَّ بْنَ الْحُسَيْنِ ؟ أَأَدْخُلُ يَا أَبا جَعْفَرٍ مُحَمَّدَ ابْنَ عَلِيٍّ ؟ أَأَدْخُلُ يَا أَبا عَبْدِاللّٰهِ جَعْفَرَ بْنَ مُحَمَّدٍ ؟ أَأَدْخُلُ يَا مَوْلايَ يَا أَبَا الْحَسَنِ مُوسَى بْنَ جَعْفَرٍ ؟ أَأَدْخُلُ يَا مَوْلايَ يَا أَبا جَعْفَرٍ ؟ أَأَدْخُلُ يا مَوْلايَ .....
http://erfan.ir/m282
﷽؛
✅ وصیت به نحوه تقسیم ارث
📝 سوال : آیا وصیّت به تقسیم ارث قبل از فوت جایز است ؟ مثل این که زید وصیّت کند که پس از فوتش ، فلان باغش مال فلان پسرش ، و فلان خانه اش مال فلان دخترش باشد . آیا چنین وصیّتى نافذ است ؟
📖 جواب : چنین وصیتى باطل است .
✅ مواردی که وصیت کردن واجب است
📝 سوال : نوشتن وصیت و وصیت کردن در چه مواردی واجب است ؟
📖 جواب : 1⃣ اگر خمس و زكات و مظالم بدهكار است . 2⃣ اگر نماز و روزه قضا دارد بنا بر احتياط واجب بايد وصيّت كند . 3⃣ مالى نزد كسى دارد ، يا در جايى پنهان كرده كه ورثه نمى دانند که اگر به واسطه ندانستن ، و وصیت نکردن به آن ، حقّشان از بين برود .
✅ عدم اعتبار وصیت نامه بدون امضا
📝 سوال : شخصى وصيّت نامهاى نوشته ، امّا آن را امضا نكرده ، آيا وصيّت نامه مذكور معتبر و لازم الاجرا است ؟
📖 جواب : وصيّت نامه بدون امضا اعتبارى ندارد .
✅ کیفیت تحقق وصیت
📝 سوال : روش وصیت کردن چگونه است ؟
📖 جواب : نوشتن وصیّت مستحب است ، مگر این که چیز واجبى از حقّ الله یا حقّ النّاس بر عهده او باشد و بدون وصیّت خطر از بین رفتن آن باشد و كسى كه مى خواهد وصيّت كند مى تواند با گفتن يا نوشتن مقصود خود را بفهماند ولی چنانچه وصیت واجبی باشد و وصیت شفاهی ممکن نباشد و باید مکتوب نماید . و اگر قادر به سخن گفتن و نوشتن نباشد مى تواند با اشارهاى كه مقصودش را برساند وصيّت كند .
✅ عدم امکان وصیت بیش از مقدار ثلث
📝 سوال : انسان در چه صورت میتواند بر بیشتر از ثلث مال خود وصيّت كند ؟
📖 جواب : انسان نمى تواند بيش از مقدار ثلث مال خود را وصيّت كند ، مگر اينكه ورثه اجازه دهند، خواه اين اجازه قبل از فوت او باشد يا بعد از فوت .
✅ وصیت به تساوی دختر و پسر در ارث
📝 سوال : اگر میت وصیت کند که دختر و پسر در ارث به طور یکسان ارث ببرند آیا وصیت او صحیح است ؟
📖 جواب : در صورتی که این وصیّت به ضمیمه سایر وصایای میّت بیش از ثلت اموال وی نباشد عمل به آن لازم است ؛ یعنی اضافه سهم دختران از ثلث پرداخته می شود . و اگر اضافه بر ثلث باشد ، تنها به مقدار ثلث جایز است .
✅ حکم وصیت در مرض متصل به موت
📝 سوال : آيا تنظیم صلح نامه ، قولنامه و وصيّت در مرض متّصل به موت نافذ و صحيح است ؟
📖 جواب : در صورتى كه از عقل و هوش كافى برخوردار بوده وصيّتنامه وصلحنامهاى كه در مرض متّصل به موت تنظيم كرده نافذ است .
✅ لزوم داخل بودن موارد وصیت در ثلث اموال وصیت کننده
📝 سوال : اگر شخصى در وصيّتنامهاش بنويسد « پس از مرگ من ، فلان ملك وقف مسجد باشد » آيا براى نفوذ چنين وصيّتى لازم است ملك مزبور داخل در ثلث ماترك باشد ؟
📖 جواب : آرى لازم است وصيّت مذكور به انضمام ساير وصاياى مرحوم بيش از ثلث اموالش نباشد .
✅ تعیین برخی از اموال برای ثلث
📝 سوال : آیا انسان مى تواند ثلث مالش را هنگام وصیّت در اشیاى خاصّى قرار دهد ؟
📖 جواب : براى هر موردى که مشروع و مباح است مى تواند وصیّت کند ، و ثلث را در مال خاصّى که بخواهد تعیین نماید .
✅ حضور وراث در زمان تنظیم وصیت نامه
📝 سوال : در زمان تنظیم صلح نامه یا وصیّت نامه ، آیا حضور تمامى ورثه الزامى است ؟
📖 جواب : حضور ورثه لزومى ندارد ، مگر این که وصیّت زاید بر ثلث باشد که نسبت به زیاده رضایت ورثه شرط است .
✅ وجوب وصیت کسی که مال پنهانی دارد
📝 سوال : كسى كه آثار مرگ را در خود مى بيند اگر مالى نزد كسى دارد ، يا در جايى پنهان كرده آیا اطلاع دادن در این زمینه بر او واجب است ؟
📖 جواب : كسى كه آثار مرگ را در خود مى بيند اگر مالى نزد كسى دارد ، يا در جايى پنهان كرده كه ورثه نمى دانند ، چنانچه به واسطه ندانستن حقّشان از بين برود بايد به آنان اطّلاع دهد .
✅ واجب شدن وصیت برای امانتدار
📝 سوال : هرگاه کسی که امانتدار است نشانه هاى مرگ را در خود ببيند تکلیف او در مورد امانت های گرفته شده چیست ؟
📖 جواب : هرگاه امانتدار نشانه هاى مرگ را در خود ببيند چنانچه ممكن است بايد امانت را به صاحب آن يا وكيل او برساند و اگر ممكن نيست احتياط آن است به حاكم شرع دهد و اگر دسترسى ندارد بايد وصيّت كند و شاهد بگيرد و به وصى و شاهد اسم صاحب مال و جنس و خصوصيّات و محلّ آن را بگويد .
✅ وصیت به فروش اعضاء بعد از فوت
📝 سوال : اگر شخصی وصیت کندکه بعد از مرگش بخشی از اعضای بدنش را بفروشند و به عنوان هدیه ، خانواده اش از آن پول استفاده کنند چه حکمی دارد ؟
📖 جواب : در صورتی این فروش جایز است که سبب نجات جان مسلمانی از مرگ یا بیماری مهمی شود .
#حضرت_آیت_الله_مکارم_شیرازی
🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🎆
@Javanmardi_langarudi
🌧 شبهات احکام و مسائل شرعی را از این کانال به دست آورید 🌧
﷽؛
📍 پاداش فروبردن خشم از دیدگاه امام کاظم علیه السلام
#امامكاظم عليهالسلام فرمود :
« هر كه خشمش را از مردم بازدارد ، خداوند در روز قيامت خشمش را از او باز خواهد داشت » ، به راستی بالاترين نعمت است که خداوند در سایۀ فروبردن خشم ، در روز قیامت به انسان امنيت می دهد .
┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈
@Javanmardi_langarudi
﷽؛
#امامکاظم علیهالسلام
💕 الْمُؤْمِنُ مِثْلُ کفَّتَی الْمِیزَانِ کلَّمَا زِیدَ فِی إِیمَانِهِ زِیدَ فِی بَلَائِهِ
مؤمن همانند دو کفه ترازوست ؛ هر چه ایمانش فزونی یابد ، بلایش نیز بیشتر شود 💕
#بحارالانوارجلد75صفحه320
❄️ هر که در این بزم مقربتر است
جام بلا بیشترش میدهند ❄️
┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈
@Javanmardi_langarudi
﷽؛
✅ وضو و غسل با وجود خالکوبی
📝 سؤال : آیا #وضو یا #غسل با وجود #خالکوبی (#تتو) صحیح است ؟
📖 جواب : اگر خالکوبی ، تنها رنگ باشد و یا در #زیر_پوست بوده و بر ظاهر پوست چیزی که مانع از رسیدن آب به آن شود ، وجود نداشته باشد ، وضو و غسل صحیح است .
#مقام_عظمےولایت
┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈
@Javanmardi_langarudi
﷽؛
✅ پس گرفتن هدیه از همسر
📝 سوال : آیا شخص میتواند هدیهای را که به همسرش تملیک کرده ، پس بگیرد ؟ اگر زن و شوهر در دوران عقد (و پیش از عروسی) به یکدیگر هدایایی بدهند ، در صورت طلاق ، حق پس گرفتن هدایا را دارند ؟
📖 پاسخ حضرت آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی :
خیر ؛ پس گرفتن هدایایی که زن و شوهر پس از عقد به یکدیگر هدیه کردهاند -حتی در صورت طلاق- جایز نیست ، مگر آنکه گیرندۀ هدیه با رضایت خودش آنها را پس دهد .
┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈
@Javanmardi_langarudi
،، احکام و مسائل شرعی ،،
﷽؛ ✅ وصیت به نحوه تقسیم ارث 📝 سوال : آیا وصیّت به تقسیم ارث قبل از فوت جایز است ؟ مثل این که زید و
﷽؛
✅ وصیت به محروم کردن از ارث
📝 سوال : مرحوم پدرم به علّت عدم آگاهى از مسائل شرعى دختران را از ارث محروم كرده است ، حكم اين مسأله چيست ؟
📖 جواب : پدر نمى تواند هيچ يك از فرزندانش را از ارث محروم كند ؛ و اموال او طبق قانون خدا ميان دختر و پسر تقسيم مى شود . فقط مى تواند وصيّت كند كه به مقدار ثلث اموالش يا كمتر ، به هر كس مايل باشد ، بپردازند .
✅ شرایط وصيّت كننده
📝 سوال : شرایط وصیت کننده چیست ؟
📖 جواب : وصيّت كننده بايد بالغ و عاقل باشد ، ولى بچه ده ساله اى كه خوب و بد را تميز مى دهد اگر براى كارهاى خير ، مانند ساختن مسجد و مدرسه و بيمارستان ، يا براى خويشاوندان خود وصيّت مناسب و معقولى كند صحيح است و نيز بايد وصيّت كننده سفيه نباشد و حاكم شرع او را از تصرّف دراموالش ممنوع نكرده باشد و از روى قصد و اختيار وصيّت كند ، نه از روى اكراه و اجبار .
✅ شرایط وصی
📝 سوال : شرایط وصی چه می باشد ؟
📖 جواب : كسى را كه به او وصيّت مى كنند بنابر احتياط واجب بايد مسلمان و بالغ و عاقل و مورد اعتماد باشد .
✅ وصيّت عهديه
📝 سوال : وصیت عهدیه چه نوع وصیتی است ؟
📖 جواب : وصیتی است كه انسان سفارش كند بعد از مرگش كارهايى را انجام دهند (و آن را وصيّت عهديه گويند) مانند وصيّت هايى كه براى كفن و محلّ دفن و مراسم ديگر مى كنند .
#حضرت_آیت_الله_مکارم_شیرازی
┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈
@Javanmardi_langarudi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽؛
#شیعه_کیست ؟
👈 شیعه #باطن ، #عمل و #اخلاق پاک دارد
@Javanmardi_langarudi
🌧 أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ 🌧
هدایت شده از ،، احکام و مسائل شرعی ،،
🌸🌼 کانال احکام ومسائل شرعی 🌼🌸
🌹چرا شیعیان مانند اهل سنت بعد از سوره حمد «آمین» نمی گویند؟
🍃 1.به عقیده شیعیان گفتن «آمین» بعد از سوره حمد بدعت و حرام است و طبق نظر اهلبيت (عليهمالسلام) نه تنها گفتن آن در نماز مستحب نيست، بلكه موجب بطلان نماز مى گردد، ولى مذاهب اهل سنت آن را مستحب مى دانند.
🍃 2.اهل بيت (عليهمالسلام) به جهت حفظ سنت پيامبر از تحريف، شديداً با اضافه كردن «آمين» مخالفت نموده و شيعيان را از گفتن آن در آخر قرائت حمد بازداشته اند.
🍃 3.امام صادق (عليهالسلام) فرمود: «هرگاه پشت سر امام جماعت مشغول نماز بودى، هنگامى كه امام از قرائت حمد فارغ شد بگو: «الْحَمْدلِلَّهِ رَبِ العالَمينَ» و آمين مگو»
🍃 4.وجود برخي روايات نيز گوياي آن است كه اين بدعت متاثر از نفوذ نظريات يهود و نصارا در برخي مذاهب اسلامي مي باشد مانند روايت معاوية بن وهب كه گفت: درباره آمين گفتن بعد از «والضالين» از امام صادق (ع) سؤال شد، حضرت فرمودند: که اين عمل يهود و نصارا است شما بايد از آن اجتناب کنيد.
🔹پاسخ به سوالات و شبهات نماز را ازاین کانال
@Javanmardi_langarudi
به دست آورید
هدایت شده از ،، احکام و مسائل شرعی ،،
﷽؛
🌷 «گناه بزرگان از دیدگاه روایات» 🌷
✅ 1- امام صادق علیه السلام در ضمن گفتارى فرمود:
«یغفر للجاهل سبعون ذنباً قبل ان یغفر للعالم ذنب واحد» (كافى، ج1 ص 47)
«هفتاد گناه از جاهل، بخشیده مى شود قبل از آنكه یك گناه از عالم، بخشیده گردد.»
✅ 2- رسول اكرم صلى الله علیه وآله در ضمن گفتارى فرمود:
«اگر عالمان دین و زمامداران، فاسد شدند، مردم نیز فاسد مى شوند.» (بحار، چاپ بیروت، ج74 ص154)
و در سخن دیگر فرمود:
«عوام امت من اصلاح نمى شوند مگر با اصلاح خواص امت من!»
شخصى پرسید: خواص امت چه كسانى هستند؟.
فرمود: «خواص امتى اربعة: الملوك و العلماء و العباد و التجار»
خواص امت من چهار دسته اند:
1⃣- زمامداران.
2⃣- دانشمندان.
3⃣- عابدان.
4⃣- تاجران.
شخصى دیگر پرسید: چگونه؟ پیامبر صلى الله علیه وآله فرمود:
«زمامداران چوپانان مردمند، وقتى چوپان گرگ شود، گوسفندان چگونه بچرند؟ و علما طبیبان مردمند، وقتى طبیب بیمار باشد، بیماران را چه كسى درمان كند، بندگانِ عابد خداوند راهنماى مردمند، اگر راهنما گمراه شد، چه كسى راه رونده را هدایت مى كند؟ و تاجران امین مردمند، وقتى كه امین خیانت كرد، به چه كسى باید اطمینان نمود؟»
(المواعظ العددیه، ص125)
📚 کتاب گناه شناسی
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
💢احڪام و مسائل شرعے💢
🎇کارشناس احکام و مسائل شرعی حجّت الاسلام والمسلمین سیّد شمس الدّین جوانمردی لنگرودی🎇
@Javanmardi_langarudi
هدایت شده از ،، احکام و مسائل شرعی ،،
003061.mp3
254.1K
#سوره_آل_عمران_آیه61
(( فَمَنْ حَاجَّكَ فِيهِ مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَأَبْنَاءَكُمْ وَنِسَاءَنَا وَنِسَاءَكُمْ وَأَنْفُسَنَا وَأَنْفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَى الْكَاذِبِينَ ))
#آیه_مباهله
هدایت شده از ،، احکام و مسائل شرعی ،،
003061-۱.mp3
81.9K
#ترجمه_سوره_آل_عمران_آیه61
" هر گاه بعد از علم و دانشى که درباره مسیح به تو رسیده ، باز کسانى با تو به محاجه و ستیز برخیزند ، به آنها بگو : « بیایید ما فرزندان خود را دعوت کنیم ، شما هم فرزندان خود را ; ما زنان خویش را دعوت نماییم ، شما هم زنان خود را ; ما از نفوس خود دعوت کنیم ، شما هم از نفوس خود ; آن گاه مباهله کنیم ; و لعنت خدا را بر دروغگویان قرار دهیم "
#ترجمه_آیه_مباهله
هدایت شده از ،، احکام و مسائل شرعی ،،
﷽؛
#شأن_نزول
#سوره_آل_عمران_آیه61
(( فَمَنْ حَاجَّكَ فِيهِ مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَأَبْنَاءَكُمْ وَنِسَاءَنَا وَنِسَاءَكُمْ وَأَنْفُسَنَا وَأَنْفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَى الْكَاذِبِينَ ))
#آیه_مباهله
#بیست_چهارم_ذےالحجه
#گفته_اند
🌧 این آیه و آیات قبل از آن درباره هیأت نجرانى مرکب از «عاقب» و «سیّد» و گروهى که با آنها بودند نازل شده است ، آنها خدمت پیامبر (صلى الله علیه وآله) رسیده ، عرض کردند :
آیا هرگز دیده اى فرزندى بدون پدر متولد شود ؟ در این هنگام آیه «اِنَّ مَثَلَ عِیْسى عِنْدَ اللّهِ...» نازل شد و هنگامى که پیامبر(صلى الله علیه وآله) آنها را به مباهله ¹ دعوت کرد . آنها تا فرداى آن روز از حضرتش مهلت خواستند و پس از مراجعه ، به شخصیت هاى نجران ، اسقف (روحانى بزرگشان) به آنها گفت :
« شما فردا به محمّد (صلى الله علیه وآله) نگاه کنید ، اگر با فرزندان و خانواده اش براى مباهله آمد ، از مباهله با او بترسید ، و اگر با یارانش آمد با او مباهله کنید ; زیرا چیزى در بساط ندارد ».
🌧 فردا که شد پیامبر (صلى الله علیه وآله) آمد در حالى که دست على بن ابیطالب (علیه السلام) را گرفته بود و حسن و حسین(علیهما السلام) در پیش روى او راه مى رفتند ، و فاطمه (علیها السلام) پشت سرش بود ، نصارى نیز بیرون آمدند در حالى که اسقف آنها پیشاپیششان بود ، هنگامى که نگاه کرد ، دید پیامبر (صلى الله علیه وآله) با آن چند نفر آمدند ، درباره آنها سؤال کرد ، به او گفتند :
« این پسر عمو و داماد او و محبوب ترین خلق خدا نزد او است و این دو پسر ، فرزندان دختر او از على (علیه السلام) هستند و آن بانوى جوان دخترش فاطمه (علیها السلام) است که عزیزترین مردم نزد او ، و نزدیک ترین افراد به قلب او است...».
🌧 «سیّد» به اسقف گفت : « براى مباهله قدم پیش گذار ».
گفت : نه ، من مردى را مى بینم که نسبت به مباهله با کمال جرأت اقدام مى کند و من مى ترسم راستگو باشد ، و اگر راستگو باشد ، به خدا یک سال بر ما نمى گذرد که در تمام دنیا یک نصرانى که آب بنوشد وجود نخواهد داشت .
🌧 اسقف به پیامبر اسلام (صلى الله علیه وآله) عرض کرد :
« اى ابوالقاسم ! ما با تو مباهله نمى کنیم ، بلکه مصالحه مى کنیم ، با ما مصالحه کن ، پیامبر(صلى الله علیه وآله) با آنها مصالحه کرد که دو هزار حُلَّه (یک قواره پارچه خوب لباس) که حداقل قیمت هر حُلّه اى چهل درهم باشد ، و عاریت دادن سى دست زره ، و سى عدد نیزه، و سى رأس اسب ، در صورتى که در سرزمین یمن ، توطئه اى براى مسلمانان رخ دهد ، و پیامبر(صلى الله علیه وآله) ضامن این عاریت ها خواهد بود، تا آن را بازگرداند ، و عهد نامه اى در این زمینه نوشته شد .
🌧 و در روایتى آمده است :
اسقف مسیحیان به آنها گفت : « من صورت هائى را مى بینم که اگر از خداوند تقاضا کنند : کوه ها را از جا برکند ، چنین خواهد کرد هرگز با آنها مباهله نکنید که هلاک خواهید شد ، و یک نصرانى تا روز قیامت بر صفحه زمین نخواهد ماند ». ²
#پاورقی
¹«مُباهَله» در اصل از ماده «بَهْل» (بر وزن اهل) به معنى رها کردن و قید و بند را از چیزى برداشتن است ، و به همین جهت هنگامى که حیوانى را به حال خود واگذارند، و پستان آن را در کیسه قرار ندهند ، تا نوزادش بتواند به آزادى شیر بنوشد ، به آن «باهِل» مى گویند ، و «اِبْتِهال» در دعا به معنى تضرع و واگذارى کار به خدا است .
و اگر آن را گاهى به معنى هلاکت و لعن و دورى از خدا گرفته اند نیز به خاطر این است که رها کردن و واگذار کردن بنده به حال خود این نتائج را به دنبال مى آورد ، این بود معنى «مباهله» از نظر ریشه لغت .
و از نظر مفهوم متداول که از آیه فوق گرفته شده ، به معنى نفرین کردن دو نفر به یکدیگر است ، بدین ترتیب ، افرادى که با هم گفتگو درباره یک مسأله مهم مذهبى دارند در یک جا جمع شوند و به درگاه خدا تضرع کنند و از او بخواهند که دروغگو را رسوا سازد و مجازات کند .
² «مجمع البیان» ، ذیل آیه مورد بحث ، با کمى تلخیص. این شأن نزول با تفاوت هاى مختصرى در تفاسیر دیگر مانند «ابوالفتوح رازى» و تفسیر «کبیر» و غیر آن نیز آمده است، و «فخر رازى» ادعا مى کند : این روایت در میان علماى تفسیر و حدیث، مورد اتفاق است .
«بحار الانوار»، جلد 21، صفحه 321، 322، 342، 344، 345 و... ـ «ارشاد شیخ مفید»، جلد 1، صفحه 166، 167 و 168، کنگره شیخ مفید، 1413 هـ ق.
#سوره_آل_عمران / آیه 61مباهله با مسیحیان نجران
#تفسیر_نمونه
🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🎆
@Javanmardi_langarudi
☄ شبهات احکام و مسائل شرعی را از این کانال به دست آورید ☄
هدایت شده از ،، احکام و مسائل شرعی ،،
﷽؛
#حضرت_استاد_انصاریان
" پیغمبر در روز مباهله با اینکه وعده نساءنا یعنی زنانمان را داده بودند ولی یک خانم آنهم حضرت زهرا را آوردند که به تنهایی ، آنچه خوبان همه داشتند او داشت ".
هدایت شده از ،، احکام و مسائل شرعی ،،
#داستان_مباهله
🌧 ابوحارثه رئيس و رهبر و عالم مسيحيان نجران بود كه ميان مردم و حاكمان حكومت هاى مسيحى از جايگاه ويژه اى برخوردار بود ابوحارثه با رسول خدا درباره مسيح مناظره و مجادله كرده ،
گفت : اى محمد درباره مسيح چه مى گوئى ؟
حضرت فرمود :
او يكى از بندگان خداست كه پروردگار عالم وى را از ميان قومش برگزيد ،
ابوحارثه گفت اى محمد پدرى براى او سراغ دارى ؟
حضرت اين آيه را خواند :
إِنَّ مَثَلَ عِيسى عِنْدَ اللَّهِ كَمَثَلِ آدَمَ خَلَقَهُ مِنْ تُرابٍ ثُمَّ قالَ لَهُ كُنْ فَيَكُونُ. «1»
پس از قرائت آيه فرمود :
چرا از حال آدم تعجب نمى كنيد كه نه پدر داشت و نه مادر ولى از وضع عيسى تعجب مى كنيد در حالى كه مسيح يك طرف وجودش را كه مادر بود داشت
مناظره و مجادله و به خصوص لجاجت ابوحارثه وهمراهانش به طول انجاميد ، و آنان از پذيرفتن اسلام سرباز زدند تا #آيه_مباهله نازل شد ، اكنون مشروح داستان از منظر ديگر ابوحارثه رئيس كشيشان نجران غلام خود را فرمان داد هر چه زودتر شرجيل را نزد من حاضر كن ، زيرا با وى كارى مهم دارم و تا انجام نشود ، امكان ندارد به كارى ديگر بپردازم .
شرجيل محرم اسرار و مورد وثوق و در سختى ها معين و ياور ماست ، غلام خارج شده پس از اندك زمانى با شرجيل بازگشت .
ابوحارثه به شرجيل گفت :
اگر تو را نابهنگام خواستم براى امر مهمى است كه پيوسته فكرم را به خود مشغول كرده و با كمال تأثر بايد بگويم راه به جائى نبردم جز اين كه با تو مشورت كنم بلكه چاره جوئى شود و آن مهم اين است كه از جانب محمد بن عبدالله نامه اى به من رسيده «2» و مرا به آئين خود كه آن را اسلام ناميده دعوت كرده و در پايان نامه آورده است اگر تخلف كنم يا بايد ما مسيحيان جزيه بدهيم يا خود را آماده جنگ سازيم ، و اكنون از تو چه پنهان كه اين نامه چنان مرا تحت فشار قرار داده كه روز را چون شب نزدم تاريك كرده ، و هر چه توانسته بر من اثر گذارده و پريشانم ساخته است .
شرجيل گفت اى سرور من تو خود مى دانى كه من تا هر اندازه فكرم بكر و صائب باشد فقط در امور سياسى و دنيائى است ولى در موارد مذهبى فكر و عقلم قاصر است و كمتر از آنم كه يك رهبر روحانى از من درخواست يارى نمايد .
من در اين باره چيزى جز اين نمى توانم بگويم كه همه ما مسيحيان معتقديم خداوند ما را به آمدن پيامبرى از ذريه اسماعيل وعده داده ، اينك اگر يقين دارى كه محمد بن عبدالله آن پيامبر موعود نيست مى توان براى دفع او چاره اى انديشيد ، اما اگر ميدانى كه او بر حق است و همان پيامبر موعود انجيل است چه چاره اى جز پذيرفتن دعوتش خواهد بود .
ابوحارثه چون ديدكه شرجيل در صورت حقانيت محمد سر مخالفت و نقشه كشى بر ضد او را ندارد به فكر فرو رفت و گفت : فعلًا چند روزى باشد تا من با ديگران نيز مشورت نمايم .
آنگاه افرادى ديگر از قبيله نجران را خواست و با يك يك آنان به مشورت نشست و سرانجام چيزى جز آنچه شرجيل گفته بود عايدش نشد .
هنگامى كه ديد نظريه همه يكى است فرمان داد كشيش ها ناقوس ها را نواخته آتش ها روشن كردند ، پرچم ها را به نشانه اين كه همه بايد جمع شوند به در صومعه آويختند ، مردم نجران از هر طرف هجوم كرده و يك جا جمع شدند .
اسقف اعظم در ميان جمع به پا خواست و داستان نامه رسول خدا را براى آنان گفت ، سپس اعلام كرد براى يافتن راه چاره اى كنند همهمه درگرفت و از هر سو نظريه اى پيشنهاد شد تا سرانجام بر اين معنا اتفاق كردند كه نمايندگانى از ايشان به مدينه رفته با رسول خدا گفتگو كنند و به نجران بازگشته نتيجه را گزارش دهند .
گروهى از نجران به سرپرستى شرجيل با هدايا و تحف روانه مدينه شدند ، چون به مدينه رسيدند لباس سفر از تن گرفته و جامه هاى حرير قيمتى پوشيده و انگشترهاى گران قيمت به انگشت كرده به ديدار رسول خدا شتافتند .
پس از آن كه به محضر نبى مكرم رسيدند و هداياى خود را تقديم داشتند به نماز و عبادت ايستادند ، رسول خدا نه هداياى آنان را رد كرد و نه از عبادت آنان جلوگيرى كرد .
پس از آن شرجيل به رسول خدا گفت : اى محمد تو خود مى دانى كه ما نصرانى هستيم و در انتظار پيامبر آخرالزمان مى باشيم و اكنون ميل داريم ببينيم درباره عيسى چه مى گوئى ، حضرت از آنان مهلت خواست تا پاسخ سئوالشان از سوى حضرت حق برسد، بعد از آن آيات شريفه 59 تا 61 آل عمران به رسول خدا نازل گشت كه در سطور گذشته شرحش گذشت، پس از نزول اين آيات بود كه رسول خدا اعلام كرد بايد مباهله كنيم و با فرزندان و زنان و مردانمان چه ما چه شما يك جا جمع شويم و از خدا بخواهيم هر يك از دو طرف در ادعايش دروغ گوست به عذاب خدا دچار شود و از ميان برود .
👇👇👇
هدایت شده از ،، احکام و مسائل شرعی ،،
👆👆👆
🌧 فرستادگان نجران پيشنهاد كردند ما را مهلت ده تا در اين زمينه با يكديگر مشورت كنيم ، شرجيل در جمع مشورتى رو به همراهان كرد و گفت: شما به راستگوئى و استحكام رأى من اعتراف داريد و همه مى دانيد كه مردم نجران هر چه تلاش كنند و خود را به آسمان و زمين زنند در امورى كه پيش مى آيد چاره اى جز به كار بردن نظريه من ندارند .
همه گفتند : به اين مسئله اعتراف داريم ، گفت : به خدا سوگند من اين پيشامد تازه را امر بزرگى مى دانم، زيرا فكر مى كنم اگر اين مرد پادشاه باشد و در دعوتش دروغ بگويد حداقل پادشاه مقتدرى است كه ما را ياراى جنگ و مخالفت با او نيست و اگر به راستى پيامبر است نتيجه مباهله كردن با او اين خواهد شد كه يك نفر از ما نصارى در روى زمين باقى نخواهد ماند ، و اين را نيز بدانيد كه چنانچه واقعاً پيغمبر باشد فردا با خاندانش تنها به مباهله خواهد آمد، و اگر پادشاه است همه همراهان و گروندگان به خود را با خود مى آورد .
روز مقرر مشاهده كردند كه رسول خدا با دو فرزندش حسن و حسين و دخترش فاطمه و دامادش على بن ابى طالب آمد ، شرجيل به مسيحيان گفت ابداً به مباهله تن ندهيد، زيرا اين مرد و خاندانش اگر ما را نفرين كنند ، احدى از ما جان سالم از عذاب خدا بدر نخواهد برد .
گفتند : پس چه بايد كرد ؟ گفت نظر من اين است كه خود او را حكم قرار دهيم ، من او را انسانى يافته ام كه هرگز در حكميت خيانت نخواهد كرد همه پذيرفتند ، شرجيل نزد پيامبر آمد و گفت : من پيشنهادى بهتر از مباهله دارم ، حضرت فرمود : چيست ؟ گفت : از اين ساعت تا فردا صبح اختيار ما با تو باشد هر حكمى مى خواهى درباره ما اعلام كن، حضرت فرمود : ممكن است همراهانت و ديگر اهالى نجران به حكميت من تن دهند گفت :
آرى چون نجرانى ها جز به رأى و نظر من كارى نمى كنند .
پيامبر فرمود فردا بيائيد تا حكم خود را اعلام كنم چون آمدند اسلام را بر آنان عرضه داشت نپذيرفتند !! پيشنهاد جنگ كرد گفتند : ما قدرت بر جنگ نداريم ، نهايتاً جزيه به آنان پيشنهاد شد پرسيدند چه مقدار بايد باشد ؟ فرمود در سال دو هزار حلّه كه هزار عدد آن را در ماه رجب و بقيه را در ماه صفر بپردازيد و آنچه در مالكيت خود داريد بر ملكيت شما باقى بماند ، و در پناه خدا و رسول باشيد ، و احدى حق دخالت در كليساهاى شما و تغيير اسقف و كشيش را نداشته باشد و تا زمانى كه در ميان مسلمانان و مردم قبيله به صلاح و خير خواهى زندگى كنيد ستمى بر شما نشود .
از سعد و قاص روايت شده چون آيه مباهله نازل شد رسول خدا على و فاطمه و حسن و حسين را طلبيد و فرمود اينان اهل بيت من هستند ، اين روايت را مسلم و ترمذى از سعد و قاض نقل كرده اند .
زمخشرى در كشاف و مسلم در صحيح و حاكم نيشابورى در مستدرك از عايشه نقل كرده اند : رسول خدا روز مباهله در حالى كه عبائى بر تن داشت على و فاطمه و حسن و حسين را زير عبا قرار داد و آيه إِنَّما يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَ يُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيراً «3» را تلاوت نمود .
اين بود ماجراى مباهله كه نشانه اى از صدها نشانه بر حقانيت پيامبر و فرهنگ انسان ساز اوست .
#پےنوشت
☄(1)- آل عمران 59.
☄(2)- فتوح البلدان، ص 76.
☄(3)- احزاب 33
#برگرفته از کتاب تفسير حكيم ، #نوشته استاد حسین انصاریان
هدایت شده از ،، احکام و مسائل شرعی ،،
﷽؛
✅ با او مباهله نکنید ، که هلاک خواهید شد !
📝 24 ذی الحجه سال 10 ه. ق ؛ مباهله ی پیامبر اکرم (ص) با مسیحیان نجران
🌧در روایات اسلامی - که مفسران و محدثان نقل کرده اند - آمده است :
«هنگامی که آیه ی مباهله (1) نازل شد ، پیامبر به مسیحیان نجران ، پیشنهاد مباهله داد . بزرگان مسیحی از پیامبر ، یک روز مهلت خواستند تا در این باره شور کنند .
🌧 اسقف اعظم مسیحیان به آنها گفت :
نگاه کنید ؛ اگر فردا «محمّد» با فرزندان و خانواده اش برای مباهله آمد ، از مباهله با او بپرهیزید و اگر با اصحاب و یارانش آمد ، با او مباهله داشته باشید که او پایه و اساسی ندارد !
🌧 فردا که شد ، پیامبر (س) آمد ؛ در حالی که دست علی (ع) را گرفته ، حسن و حسین (ع) در پیش روی او و فاطمه (س) از پشت سر او حرکت می نمودند . مسیحیان نیز به همراه اُسقف خود آمدند . با دیدن پیامبر ، پرسیدند : اینها کیستند ؟ گفتند : پیامبر ، پسر عمو و دامادش ، دو نوه ی او و این بانو ، دختر گرامی اوست که از همه نزد او گرامی تر است .
🌧 اسقف ، نگاه عمیقی بر ایشان کرد و گفت : من مردی را می بینم که مصمّم و با جرأت در مباهله است و اگر او راستگو باشد - در پیامبری - بلای عظیمی برما وارد خواهد شد . سپس خطاب به پیامبر گفت : ما با تو مباهله نخواهیم کرد !
🌧 و در بعضی روایات آمده ، اسقف اعظم گفت : من صورت هایی می نگرم که اگر از خدا بخواهند ، می توانند کوه را از جا برکنند ؛ پس مباهله نکنید ، که هلاک خواهید شد !
#پےنوشت
1- آل عمران ، آیه61 ؛ هرگاه بعد از علم و دانشی که درباره ی مسیح به تو رسیده ، باز کسانی با تو به محاجّه و ستیز برخیزند ، به آنها بگو : «بیایید ما فرزندان خود را دعوت کنیم شما هم فرزندان خود را ؛ ما زنان خویش را دعوت کنیم ؛ شما هم زنان خود را . ما از نفوس خود دعوت کنیم ، شما هم از نفوس خود ؛ آنگاه مباهله کنیم و لعنت خدا را بر دروغگویان قرار دهیم».
☄ أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ ☄
#جوانمردےلنگرودے