هدایت شده از ،، احکام و مسائل شرعی ،،
﷽؛
📛 شنیدن غیبت
♨️ وظیفه شنونده، گوش ندادن به غیبت ودفاع از مؤمن است.
در حدیث مى خوانیم:
«السّاکتُ شَریکُ القائل»؛
کسى که غیبت را بشنود و سکوت کند، شریکِ جرم گوینده است.
پیامبرصلى الله علیه وآله فرمود:
هر کس غیبتى را بشنود و آن را ردّ کند، خداوند هزار باب شرّ را در دنیا و آخرت بر او مى بندد، ولى اگر ساکت بود و گوش داد، گناه گوینده نیز براى او ثبت مى شود. و اگر بتواند غیبت شونده را یارى کند، ولى یارى نکند، در دو دنیا خوار و ذلیل مى شود.
در روایتى، غیبت کردن؛ کفر و شنیدن و راضى بودن به آن، شرک دانسته شده است.
در آیه 36 سوره اسراء مى خوانیم:
«إِنَّ السَّمْعَ وَالْبَصَرَ وَالْفُؤَادَ کُلُّ أُولَٰئِکَ کَانَ عَنْهُ مَسْئُولًا»
هر یک از گوش و چشم و دل انسان، در قیامت مورد بازخواست قرار مى گیرند. بنابراین ما حق شنیدن هر حرفى را نداریم.
💫 @Javanmardi_langarudi
🎆🌺{کارشناس احکام و مسائل شرعی حجّت الاسلام والمسلمین سیّدشمس الدّین جوانمردی لنگرودی}🌺🎆
هدایت شده از ،، احکام و مسائل شرعی ،،
﷽؛
💢 جبران غیبت
♨️ براى جبران غیبت هایى که در گذشته مرتکب شده ایم، در صورتى که غیبت شونده زنده و در قید حیات است؛ اگر به او بگوییم که ما غیبت تو را کرده ایم ناراحت میشود، به گفته بعضى مراجع تقلید، نباید به او گفت، بلکه باید بین خود و خداوند توبه کرد و اگر امکان دسترسى به شنوندگان غیبت است، به گونه اى با ذکر خیر و تکریم آن فرد، تحقیر گذشته را جبران کنیم و اگر غیبت شونده ناراحت نمى شود، از خود او حلالیّت بخواهیم؛ اما اگر غیبت شونده از دنیا رفته است، باید توبه کرده و از درگاه خداوند عذرخواهى کنیم که البتّه خداوند توبه پذیر و بخشنده است.
🔹شیخ طوسى در شرح تجرید، بر اساس حدیثى از پیامبر(ص) مى فرماید:
اگر غیبت شونده، غیبت را شنیده است، جبران آن به این است که نزد او برویم و عذرخواهى کرده و حلالیّت بخواهیم، امّا اگر نشنیده است، باید هرگاه یادى از غیبت شونده کردیم، براى او استغفار نماییم. «انّ کفّارة الغیبة أن تستغفر لمَن اغتبتَه کلّما ذکرتَه»
💫 @Javanmardi_langarudi
🎆🌺{کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی}🌺🎆
هدایت شده از ،، احکام و مسائل شرعی ،،
﷽؛
🚨 موارد جواز غیبت
🔹در مواردى، غیبت کردن جایز است که به بعضى از آنها اشاره مى کنیم:
🌷 1. در مقام مشورت در کارهاى مهم؛ یعنى اگر شخصى درباره دیگرى در مورد ازدواج و گزینش و مسئولیت دادن و... مشورت خواست، ما مى توانیم عیب هاى آن فرد را به مشورت کننده بگوییم.
🌷 2. براى ردّ سخن و عقیده باطلِ اشخاصى که داراى چنین اعتقاداتى هستند، نقل سخن و عیب سخن آنها جایز است، تا مبادا مردم دنباله رو آنها شوند.
🌷 3. براى گواهى دادن نزد قاضى، باید حقیقت را گفت گرچه غیبت باشد.
🌷 4. براى اظهار مظلومیّت، بیان کردن ظلم ظالم مانعى ندارد.
🌷 5. کسى که بدون حیا و آشکارا گناه مى کند، غیبت او مانعى ندارد.
🌷 6. براى ردّ ادعاهاى پوچ، غیبت مانعى ندارد. کسى که مى گوید: من مجتهدم، دکترم، سیّدم، و ما مى دانیم که او اهل این صفات نیست، جایز است به مردم آگاهى دهیم تا فریب نخورند.
💦 @Javanmardi_langarudi
🎆🌺{کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی}🌺🎆
هدایت شده از ،، احکام و مسائل شرعی ،،
﷽؛
🔹بهشت بر سخن چین حرام است
🔸قٰالَ رَسُولُ اللهِ صَلَّی اللهُ عَلَیْهِ وَ آلِه :
" لٰا یَدْخُلُ الْجَنَّةَ نَمّٰامٌ "
{ رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود : سخن چین به بهشت داخل نخواهد شد }.
🔺در روایت دیگر از حضرت امام باقر علیه السلام آمده :
" قٰالَ علیه السّلام : اَلْجَنَّةُ مُحَرَّمَةٌ عَلَی الْمُغْتٰابیٖنَ الْمَشّٰائیٖنَ بِالنَّمیٖمَةِ "
🔸حضرت فرمود : بهشت بر تمام افراد غیبت کننده و سخن چین حرام است.
#جامع_السعادات_جلد2صفحہ275_276
💢احڪام و مسائل شرعے💢
🎇کارشناس احکام و مسائل شرعی حجّت الاسلام والمسلمین سیّد شمس الدّین جوانمردی لنگرودی🎇
@Javanmardi_langarudi
هدایت شده از ،، احکام و مسائل شرعی ،،
💠🔷🔹
🔷
🔹
🔑اولین وآخرین کس🔑
💐 وَ أَوْحَى اللَّهُ إِلَى مُوسَى علیه السلام :
🔹مَنْ مَاتَ تَائِباً عَنِ الْغِیبَهِ فَهُوَ آخِرُ مَنْ یَدْخُلُ إِلَى الْجَنَّهِ وَ مَنْ مَاتَ مُصِرّاً عَلَیْهَا فَهُوَ أَوَّلُ مَنْ یَدْخُلُ النَّار
💐 از سوى خدا به موسى وحى شد:
🔹هر غیبت کننده اى که با توبه از دنیا برود، آخرین کسى است که به بهشت وارد مى شود و هر غیبت کننده اى که بر آن اصرار داشته باشد، و با این حال از دنیا برود و توبه نکند،اوّلین کسى است که داخل دوزخ مى گردد
📌 إرشاد القلوب إلى الصواب ، جلد۱ ؛صفحه ۱۱۶
➡️ @Javanmardi_langarudi
🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🎆
🔹
🔷
💠🔷🔹
هدایت شده از ،، احکام و مسائل شرعی ،،
♨️ پيامدهاى آخرتى و معنوى غيبت
1⃣ نابود كننده دين:
غيبت موجب نابودى دين است.
🔹پيامبر اكرم (ص) درباره غيبت مى فرمايد:
الغيبه اسرع فى دين الرجل المسلم من الاكله فى جوفه.
اثر غيبت در دين شخص مسلمان سريع تر از بيمارى خوره است كه وارد بدن مى شود؛
يعنى غيبت، دين انسان را به سرعت از بين مى برد.
2⃣ مانع پذيرش اعمال نيك:
غيبت باعث مى شود عمل و رفتار شايسته انسان تا چهل روز مورد پذيرش درگاه احديت قرار نگيرد. در روايات مكرر اشاره شده كه وضو، نماز و روزه شخص غيبت كننده باطل است؛ البته مقصود از باطل بودن در اين جا، بطلان فقهى نيست، به اين معنا كه عبادت فرد، انجام نشده است و به دليل انجام ندادن فريضه، مورد توبيخ قرار گيرد؛ بلكه منظور، خالى بودن اين رفتار از اثرى است كه اعمال صالح و رفتار شايسته بايد روى فرد بگذارد. اعمال صالح، سازنده سعادت و بهشت و بازدارنده از دوزخ و عذاب الهى هستند، اما درصورتى كه بر روح انسان اثر نگذارند، مانع رفتن او به جهنم نمى شوند به اين معنا كه از ارتكاب گناهان جلوگيرى نخواهند كرد وسازنده روح انسان نخواهند بود.
🔸رسول گرامى (ص) فرمود:
من اغتاب مسلما او مسلمه لم يقبل الله تعالى صلاته و لاصيامه اربعين يوما و ليله الا ان يغفر له صاحبه.
هر كس از مرد يا زن مسلمانى غيبت كند خداوند متعال نماز و روزه او را تا چهل شبانه روز نمى پذيرد مگر آنكه شخص غيبت شده، از آن فرد بگذرد.
من اغتاب مسلما فى شهر رمضان لم يوجر على صيامه.
كسى كه در ماه رمضان از مسلمانى غيبت كند، پاداشى براى روزه اش به او داده نمى شود.
🔹در روايت آمده است كه روزى حضرت رسول دستور داد مسلمانان روزه بگيرند و بدون اجازه من افطار نكنند. هنگام مغرب، همه براى افطار كردن از حضرت اجازه گرفتند. شخصى خدمت پيامبر آمد و عرض كرد: اى رسول خدا! دو تا از دختران من روزه گرفته اند، براى افطاركردن آن ها اجازه بفرماييد. حضرت پاسخ نداد. براى بار دوم درخواستش را تكرار كرد، باز هم از پيامبر چيزى نشنيد. بار سوم حضرت فرمود: آن ها روزه نبودند. چگونه روزه بوده كسى كه در اين روز گوشت هاى مردم را خورده است. به آن ها بگو اگر روزه بوده اند، قى كنند. آن ها شروع به قى كردند و از دهانشان لخته هاى گوشت بيرون آمد، پس آن مرد نزد پيامبر بازگشت و ماجرا را گفت.
پيامبر (ص) فرمود: سوگند به آن كسى كه جان محمد در دست او است، اگر اين لخته ها در شكم ايشان باقى مى ماند، آتش آن ها را دربر مى گرفت.
هم چنين غيبت، نورانيتى را كه از وضو حاصل مى شود، از بين مى برد.
3⃣ انتقال نيكىها:
غيبت موجب انتقال نيكى هاى شخص غيبت كننده، به نامه اعمال كسى كه از او غيبت شده است، مى شود.
🔸پيامبر اكرم (ص) فرمود:
يوتى باحد يوم القيامه يوقف بين يدى الله و يدفع اليه كتابه فلايرى حسناته فيقول الهى ليس هذا كتابى فانى لاارى فيها طاعتى فقال ان ربك لايضل و لاينسى ، ذهب عملك باغتياب الناس، ثم يوتى بآخر و يدفع اليه كتابه فيرى فيها طاعات كثيره فيقول الهى ما هذا كتابى ، فانى ما عملت هذه الطاعات، فيقول ان فلانا اغتابك فدفعت حسناته اليك.
شخصى را روز قيامت به پيشگاه الهى مى آورند و نامه عملش را به او مى دهند. متوجه مى شود از كارهاى خوب او در نامه عملش خبرى نيست.
مى گويد:
خدايا! اين نامه عمل من نيست. من در آن عبادت هايم را نمى بينم به او گفته مى شود: خداوند هيچ گاه كار كسى را فراموش و عوض نمى كند. اعمال تو با غيبت كردن از بين رفته است، ديگرى را مى آورند و نامه عملش را به او مى دهند. مى بيند كه خوبى هاى بسيارى در آن وجود دارد.
مى گويد:
خدايا! من چنين طاعاتى را انجام نداده ام. به او گفته مى شود: فلانى از تو غيبت كرد، در نتيجه حسنات او به تو رسيد.
4⃣ تأخير پاداش و تقديم مجازات:
🔹حضرت صادق (ع) مى فرمايد:
اوحى الله تعالى عز و جل الى موسى بن عمران (ع): المغتاب ان تاب فهو آخر من يدخل الحنه و ان لم يتب فهو اول من يدخل النار.
خداوند متعالى بر موسى بن عمران (ع) وحى كرد:
غيبت كننده اگر توبه كند (و حلاليت بطلبد)آخر كسى است كه وارد بهشت مى شود و اگر موفق به توبه نشود، نخستين كسى است كه وارد جهنم مى شود.
5⃣ عذاب قبر (مجازات عالم برزخ):
مجازات غيبت كننده پس از اين دنيا، با ورود او به عالم برزخ آغاز مى شود. از ابن عباس روايت شده: عذاب القبر ثلاثه اثلاث، ثلث للغيبه
عذاب قبر به سه بخش تقسيم مى شود: يك سوم آن مربوط به غيبت است
👇👇👇
هدایت شده از ،، احکام و مسائل شرعی ،،
6⃣ تجسم زشت در روز قيامت:
🔸حضرت صادق (ع) از پدران معصومش (ع) چنين روايت مى فرمايد:
من اغتاب إمرأ مسلما أ جاء يوم القيامه يفوح من فيه رائحه انتن من الجيقه يتأذى به اهل الموقف.
كسى كه از فرد مسلمانى غيبت كند، روز قيامت در حالى كه از دهانش بويى بدتر از بوى مردار به مشام مى رسد، مى آيد كه اهل محشر از آن اذيت مى شوند.
7⃣ خروج از ولايت الهى:
🔹پيشواى ششم (ع) ضمن گفتارى طولانى فرمود:
و من اغتابه بما فيه فهو خارج عن ولايه عن ولايه الله تعالى ذكره داخل فى ولايه الشيطان.
كسى كه درباره آن چه در برادر مؤمنش هست، غيبت كند، از سرپرستى خدا خارج و به حكومت (سرپرستى ) شيطان وارد مى شود.
پس غيبت در بعد معنوى اش باعث مى شود كه به رشته دوستى ميان خالق و مخلوق، ضربه وارد شود. انسان وقتى تحت حكومت پروردگار باشد، همه اعمالش در محور خواسته هاى خدا قرار مى گيرد و رنگ الهى مى يابد، اما وقتى تحت حكومت و سرپرستى شيطان باشد، كارهايش رنگ شيطانى مى گيرد و از اوج عظمت به حضيض ذلت سقوط مى كند.
🌺{کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی از قم المقدسه}🌺
@Javanmardi_langarudi
هدایت شده از ،، احکام و مسائل شرعی ،،
﷽؛
📝 قَالَ لنَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ :
🌺 مَنِ اغْتٰابَ مُسْلِماً أَوْ مُسْلِمَةً لَمْ يَقْبَلِ اَللَّهُ تَعٰالیٰ صَلاَتَهُ وَ لاَ صِيَامَهُ أَرْبَعِينَ يَوْماً وَ لَيْلَةً ، إِلاَّ أَنْ يَغْفِرَ لَهُ صَاحِبُهُ
هر كه از مردی مسلمان يا زنی مسلمان غيبت كند خداوند متعال تا چهل شبانه روز ، نه نماز او را می پذیرد و نه روزه اش را ، مگر اینکه غيبت شونده او را ببخشد 🌺
هدایت شده از ،، احکام و مسائل شرعی ،،
🍃 غیبت کردن چه محرومیتی می آورد؟ 🍃
🔹پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله :
" هر کس از مرد یا زن مسلمانی غیبت کند ، خداوند تا چهل شبانه روز نماز و روزه او را نپذیرد مگر این که غیبت شونده او را ببخشد ".
هدایت شده از ،، احکام و مسائل شرعی ،،
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽؛
📝 حکم چهلم گرفتن برای میت
#استاد_وحیدپور
~~~~~~~~
#بسیار_ویژه
هدایت شده از ،، احکام و مسائل شرعی ،،
﷽؛
✅ راه نجات از حق الناس
🌧 گناهان کوچک و بزرگی که در این دنیا انجام می گیرد زندگی اخروی را با مشکل رو به رو می کند اما آنچه انسان را امیدوار نگه می دارد ، رحمت الهی است اما حقی که از مردم ضایع می شود تا صاحب آن راضی نشود ، مورد بخشش خداوند قرار نمی گیرد .
🌧 خداوند در آیات قرآن کریم در باب حق الناس می فرماید :
« یا أیّها الّذین آمنوا لا تَأْكُلُوا أَمْوالَكُمْ بَیْنَكُمْ بِالْباطِلِ » ؛
" ای كسانی كه ایمان آورده اید اموال یكدیگر را از طرق نامشروع و غلط و باطل نخورید "
(نساء، 29) ؛
یعنی ، هرگونه تصرف در مال دیگری كه بدون حق و بدون مجوز منطقی و عقلانی بوده باشد ممنوع شناخته شده است .
🌧 در جایی دیگر می فرماید :
« لَا تَأْكُلُوا أَمْوَالَكُمْ بَیْنَكُمْ بِالْبَاطِلِ ؛
اموالتان را میان خودتان به ناحق نخورید »
(بقره/188)
🌧 و به هنگام نكوهش از قوم یهود و ذكر اعمال زشت آنان می فرماید :
"...وَ أَكْلِهِمْ أَمْوالَ النَّاسِ بِالْباطِلِ...؛
آنان در اموال مردم بدون مجوز و به ناحق تصرف می كردند ".
(همان، 161)
( ناگفته پیداست كه مراد از اكل و خوردن ، در این آیه كنایه از هرگونه تصرف است خواه به صورت خوردن معمولی باشد یا پوشیدن و یا سكونت و یا غیر آن و چنین تعبیری در زبان فارسی نیز رایج است ).
🌧 اگر انسان نگران این است که اگر برود به طرف بگوید من غیبتت را کردم شر بیشتری به پا شود لازم نیست ما بگوییم . استغفار کنیم توبه کنیم ولی کار خوبی است خیرات هم بدهیم برایشان به فقرا بدهیم بگوییم ثوابش باشد برای کسانی که غیبتشان کردیم . خیلی خوب است .
🌧 در جایی مى فرماید :
« وَیْلٌ لِلْمُطَفِّفینَ ؛ واى به حال آن هایى كه كم فروشى مى كنند ».
(مطففین/1)
" این کم کاری شامل همه ی انسان ها از آن طلبه و روحانی كه روی منبر می رود و وقت مردم را با حرف های بی اساسش می گیرد می شود تا کارمند اداره ای كه دیر مى آید ، کار مردم را راه نمی اندازد یا امروز و فردا می کند یا كارگر یا آن استاد دانشگاهی که بى مطالعه سر كلاس می رود و همه و همه مى شود ؛ حق الناس كار به روحانى و كارگر و كشاورز ندارد ، همه ى ما مى توانیم به نوعی گرفتار حق الناس بشویم ".
🌧 یکی دیگر از مصادیق حق الناس حفظ آبروی افراد است که با غیبت از بین رفته و اعضا نسبت به هم بدبین خواهند شد .
🌧 خداوند در سوره حجرات صفاتی را به عنوان مقدمه غیبت برشمرده است . در آیه 11 از این سوره مبارکه می خوانیم :
« یَأَیهُّا الَّذِینَ ءَامَنُواْ اجْتَنِبُواْ کَثِیرًا مِّنَ الظَّنّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنّ إِثْمٌ وَ لَا تجَسَّسُواْ وَ لَا یَغْتَب بَّعْضُکُم بَعْضًا أَیحُبُّ أَحَدُکُمْ أَن یَأْکُلَ لَحْمَ أَخِیهِ مَیْتًا فَکَرِهْتُمُوهُ وَ اتَّقُواْ اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ تَوَّابٌ رَّحِیمٌ » ؛
" اى اهل ایمان ، از بسیار پندارها در حق یکدیگر اجتناب کنید که برخى ظنّ و پندارها معصیت است و نیز هرگز (از حال درونى هم) تجسس مکنید و غیبت یکدیگر روا مدارید ، هیچ یک از شما آیا دوست مى دارد که گوشت برادر مرده خود را خورد ؟ البته کراهت و نفرت از آن دارید (پس بدانید که مَثل غیبت مومن به حقیقت ، همین است) و از خدا پروا کنید ، که خدا بسیار توبه پذیر و مهربان است ".
🌧 بنابراین ، هرگونه تجاوز ، تقلب ، کم کاری ، غش ، معاملات ربوی ، رشوه ، خرید و فروش اجناسی كه فایده منطقی و عقلانی در آنها نباشد، خرید و فروش وسایل فساد و گناه، غیبت و ریختن آبروی مؤمن در تحت حق الناس و مصادیق آن قرار دارند .
✅ بدترین نوع حق الناس
🌧 بدترین نوع حق الناس این است كه آدم حق كسى را بخورد و طرف هم نتواند كارى بکند :
« إِیَّاكَ وَ ظُلْمَ مَنْ لَا یَجِدُ عَلَیْكَ نَاصِراً إِلَّا اللَّهَ »
(كافى، ج2، ص331)
" بترس از این كه به كسى ظلم كنى كه یارى ندارد غیر از خدا ".
✅ تأثیر حق الناس در قیامت
🌧 روایت داریم :
« مَنْ ظَلَمَ مَظْلِمَةً أُخِذَ بِهَا فِی نَفْسِهِ أَوْ فِی مَالِهِ أَوْ فِی وُلْدِهِ »
(كافى، ج2، ص332)
" اگر كسى به گردنش حق الناس باشد ، مال مردم و آبروى مردم را بدرد و... خدا انتقام مى گیرد ، یا از خودش ، یا از مالش ، یا از بچه هایش ".
🌧 امام صادق علیه السلام فرمودند :
« إِنَّ رَبَّكَ لَبِالْمِرْصادِ »
(فجر/14)
" خدا در كمین گاه است ".
🌧 در ادامه امام فرمود :
" در صراط جایی است كه هیچ كس نمى تواند عبور كند مگر این كه حق مردم را بدهد ".
(كافى، ج2، ص331)
✅ تأثیر حق الناس در زندگی
🌧 روایت داریم :
« مَنْ ظَلَمَ مَظْلِمَةً أُخِذَ بِهَا فِی نَفْسِهِ أَوْ فِی مَالِهِ أَوْ فِی وُلْدِهِ »
(كافى، ج2، ص332)
" اگر كسى به گردنش حق الناس باشد ، مال مردم و آبروى مردم را بدرد و... خدا انتقام مى گیرد ، یا از خودش ، یا از مالش ، یا از بچه هایش ".
👇👇👇
هدایت شده از ،، احکام و مسائل شرعی ،،
👆👆👆
🌧 پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله می فرمایند :
" در قیامت بنده ای که کار خوب بسیار دارد ، در حالی که خوشحال است وارد محشر می شود ، ناگهان مردی می رسد و می گوید : خداوندا ! این شخص در دنیا به من ظلم کرده است ، پس ، از کارهای نیک او گرفته می شود و به آن مظلوم داده می شود تا جایی که حسنه ای باقی نمی ماند و چون فرد دیگری می آید و حقش را طلب می کند ، از گناهان او برداشته به بدهکار می دهند تا جایی که جهنم بر او واجب می شود ".
(نهایه البدایه، ج 2، ص 55)
🌧 امام باقر (علیه السلام) می فرماید :
" اول قطره من دم الشهید کفاره لذنوبه الا الدین فان کفارته قضاوه ؛
اولین قطره از خون شهید کفاره همه گناهان اوست به جز دین و بدهی که کفاره و جبران آن پرداخت بدهی و دین است ".
(شیخ صدوق، من لا یحضره الفقیه، ج 3، ص 183)
✅ ردّ مظالم برای حق الناس های مالی
🌧 بدترین نوع حق الناس این است كه آدم حق كسى را بخورد و طرف هم نتواند كارى بگند :
« إِیَّاكَ وَ ظُلْمَ مَنْ لَا یَجِدُ عَلَیْكَ نَاصِراً إِلَّا اللَّهَ»
(كافى، ج2، ص331)
" بترس از این كه به كسى ظلم كنى كه یارى ندارد غیر از خدا ".
🌧 ما وقتی به کسی بدهکار هستیم ، اگر طلبکارمان را میشناسیم که باید به خودش طلبمان را بپردازیم . اگر خودش از دنیا رفته و وارثانش هستند ، باید به وارثش بپردازیم .
🌧 اما اگر به کسانی بدهکار هستیم که به آن ها دسترسی نداریم و آنها را نمی شناسیم و نمی توانیم پیدا کنیم ، در این صورت فرمودند انسان حتما باید با اجازهی مجتهد رد مظالم بدهد . یعنی مبلغی که به آن شخص بدهکار است به فقیر صدقه بدهد به نیت صاحبش . حتماً با اجازه ی مجتهد مثل سهم امام و سهم سادات که باید با اجازه ی مجتهدین باشد . چون آنها بیشتر به موارد نیاز اشراف دارند .
🌧 حتما باید به فقیر داده شود نه کارهای خیر. فقیر هم یعنی کسی که خرج درآمد یک سالش را نداشته باشد. هشتش گرو نهش باشد . این فقیر است .
✅ رد مظالم غیبت
🌧 ما احیاناً غیبت کسی را کردیم میشود رد مظالم کرد یا نه ؟ مشهور فقها میفرمایند مخصوصاً اگر انسان نگران این است که اگر برود به طرف بگوید من غیبتت را کردم شر بیشتری به پا شود لازم نیست ما بگوییم . استغفار کنیم توبه کنیم ولی کار خوبی است خیرات هم بدهیم برایشان به فقرا بدهیم بگوییم ثوابش باشد برای کسانی که غیبتشان کردیم . خیلی خوب است .
💦 @Javanmardi_langarudi
🔎💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🔍
هدایت شده از ،، احکام و مسائل شرعی ،،
﷽؛
#منفورترین_مخلوق
🌷 امام علی علیه السلام :
" منفورترین مخلوقات نزد خدا غیبت كننده است ".
#یعنی
با گناه غیبت ، انسان جزء منفورترین مخلوقات خدا می گردد .
(غررالحکم، ج2، ص824)
هدایت شده از ،، احکام و مسائل شرعی ،،
♨️ نخستین جهنمی
🔹امام صادق علیه السلام فرمود :
غیبت ، حسنات را مى خورد همانطور كه آتش هیزم را مى خورد ، خداوند بزرگ به موسى وحى فرمود : غیبت كننده اگر توبه كند آخرین كسى است كه وارد بهشت مى شود ، و اگر توبه نكند نخستین كسى است كه وارد آتش مى گردد .
(بحارالانوار، ج75، ص 257)
♨️ شریک شیطان
🔹امام صادق علیه السلام فرمود :
كسى بدون اینكه برادر مؤمنش به او ظلمى كرده باشد غیبت او را بكند شریك شیطان است .
(بحارالانوار، ج75، ص 25)
اگر انسان عواقب غیبت کردن را بداند دیگر حاضر نیست تن به این گناه کبیره بدهد ، گناهی که از باب انگیزه هائى همچون بخل و حسد و کینه توزی و عداوت و خود برتربینی و... باشد .
انسان باید از طریق خودسازى و تفكر در عواقب سوء این صفات زشت و نتایج شومى كه به بار مى آورد ، و از طریق ریاضت نفس این آلودگی ها را از جان و دل بشوید ، تا بتواند زبان را از آلودگى به غیبت باز دارد .
@Javanmardi_langarudi
هدایت شده از ،، احکام و مسائل شرعی ،،
🌷 روزی رسول خدا (صلی الله و علیه و آله) به یکی از صحابه خود که روزه گرفته بود فرمود :
گوشت خورده ای و دهانت بوی گوشت می دهد . برو روزه ات را افطار کن . آن شخص گفت من چیزی نخورده ام . اما وی غیبت کرده بود و طبق آیه قرآن که در #سوره_حجرات آمده است :
اگر کسی غیبت بکند انگار گوشت برادر مرده خود را خورده است . «پشت سر یکدیگر بد مگویید . آیا یکی از شما دوست می دارد که گوشت برادرش را در حالی که مرده است ، بخورد؟ پس آن را ناخوش می دارید ، و از خدا پروا کنید ، که خدا بسیار توبه پذیر و مهربان است » . #آیه12
@Javanmardi_langarudi
هدایت شده از ،، احکام و مسائل شرعی ،،
✅ چرا قرآن ، غیبتِ دیگران را به خوردن گوشت برادر مرده تشبیه كرده است ؟
1⃣ مُرده ، روح ندارد تا از خود دفاع كند و شخصى هم كه مورد غیبت قرار مى گیرد ، حضور ندارد تا از خود دفاع كند .
2⃣ غیبت ، ریختن آبرو است و آبرو كه رفت ، قابل جبران نیست . همان گونه كه گوشت مرده ، اگر كنده شود، قابل جبران نیست .
اگر مالى گم شود ، قابل جبران است امّا آبرو كه رفت ، دیگر جبرانش سخت است و تفاوتى هم نمى كند كه به قصد جدّى باشد یا از روى شوخى و مزاح ، زیرا در هر دو صورت ، آبروى طرف مى ریزد و.....
(تفسیر نور، ص 30)
غیبت كننده اگر توبه كند آخرین كسى است كه وارد بهشت مى شود ، و اگر توبه نكند نخستین كسى است كه وارد آتش مى گردد .
واقعا اگر انسان با چشم بصیرت و حقیقت بین ، به این آیه می نگریست و تفکر می کرد شاید اصلا حاضر نبود تن به غیبت دهد چرا که یک غیبت در روز قیامت باعث می شود بسیاری از حسنات انسان از بین برود : « روز قیامت فردى را مى آورند و او را در پیشگاه خدا نگه مى دارند و كارنامه اش را به او مى دهند ، اما حسنات خود را در آن نمى بیند. عرض مى كند : الهى ! این كارنامه من نیست ! زیرا من در آن طاعات خود را نمى بینم ! به او گفته مى شود : پروردگار تو نه خطا مى كند و نه فراموش . عمل تو به سبب غیبت كردن از مردم بر باد رفت . سپس مرد دیگرى را مى آورند و كارنامه اش را به او مى دهند . در آن طاعت بسیارى را مشاهده مى كند . عرض مى كند : الهى ! این كارنامه من نیست ! زیرا من این طاعات را بجا نیاورده ام ! گفته مى شود : فلانى از تو غیبت كرد و من حسنات او را به تو دادم » .
(جامع الأخبارص 147)
🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی از قم المقدسه }💎🎆
@Javanmardi_langarudi
هدایت شده از ،، احکام و مسائل شرعی ،،
#تلنگر
🔹گناه #غیبت موجب می شود عبادت های غیبت کننده در پرونده غیبت شونده نوشته شود یا اگر عبادتی ندارد گناهان غیبت شونده به پرونده غیبت کننده منتقل شود .
#داستانی در این باره نقل شده که شخصی در مجلسی از عالمی غیبت کرده بود آن عالم برای آن شخص #سینی_خرمایی فرستاد و از او سپاسگزاری نمود و به وی گفت از اینکه #حسنات خود را وارد کارنامه من نمودی خواستم از شما #تشکر کنم.
@Javanmardi_langarudi
#جوانمردےلنگرودے
هدایت شده از ،، احکام و مسائل شرعی ،،
﷽؛
#آثار_خطرناك_مال_حرام
📝 هر چه آثار معنوى و مثبت و پرفايده در خوردن مال حلال است ، ضدّش در مال حرام است . ترك نماز واجب ، ترك نماز شب ، قساوت قلب ، بى ميلى به حقايق اصيل ، تاريكى دل ، سرسختى نشان دادن در مقابل حق ، كسالت روح ، ظلمت جان ، سستى در دين ، دست زدن به كارهاى زشت و ناشايست و بسيارى از امور شيطانى به طورى كه قرآن مجيد و روايات مى گويند ، از آثار شوم حرام خوارى است .
📝 وَلَمَّا ذَكَرَ صلى الله عليه و آله :
" الحَريصَ عَلَى الدُّنْيا قالَ : رُبَّ اَشْعَثٍ أَغْبَرٍ مُشَرَّدٍ فى الأَسْفارِ مَطْعَمُهُ حرامٌ وَمَلْبَسُهُ حَرامٌ وَغَذى بِالْحَرامِ ، يَرْفَعُ يَدَيْهِ فَيَقُولُ : يا رَبِّ يا رَبِّ فَأَنّى يُسْتَجابُ لِذالِكَ "
📖 وقتى نبىّ اكرم صلى الله عليه و آله سخن از حريص به دنيا پيش آورد فرمود :
" چه بسا آشفته ، گرد آلوده ، خانه به دوش و آواره اى از اين شهر به آن شهر و از اين سفر به آن سفر كه خوراك و لباس و تغذيه اش با حرام است و دست به دعا برمى دارد و يا رب يا رب مى گويد ، چگونه اين آدمى كه غرق در حرام است دعايش مستجاب شود ؟"
📝 عَنِ النَّبِىِّ صلى الله عليه و آله :
" أَنَّ لِلّهِ مَلَكاً عَلى بَيْتِ الْمَقْدَسِ يُنادى كُلَّ لَيْلَةٍ مَنْ أَكَلَ حَراماً لَمْ يُقْبَلْ مِنْهُ صَرْفٌ وَلا عَدْلٌ ".
📖 از نبىّ بزرگ صلى الله عليه و آله نقل شده :
" خدا را ملكى است بر بيت المقدس هر شب فرياد مى كند : هركس حرام بخورد مستحب و واجبى از او پذيرفته نيست !!"
📝 وَقالَ صلى الله عليه و آله :
" مَنِ اشْتَرى ثَوْباً بِعَشَرَةَ دَراهِمَ وَفى ثَمَنِهِ دِرْهَمُ حَرامٍ لَمْ يَقْبَلِ اللّهُ تَعالى صَلاتَهُ مادامَ عَلَيْهِ مِنْهُ شَىْ ءٌ ".
📖 و نيز پيامبر عزيز صلى الله عليه و آله فرمود :
" كسى كه پيراهنى را به ده درهم بخرد و در آن ده درهم درهمى از حرام باشد ، تا وقتى چيزى از آن پيراهن بر اوست خدا نمازش را قبول نمى كند ".
📝 وَقالَ صلى الله عليه و آله :
" كُلُّ لَحْمٍ نَبَتَ مِنْ حَرامٍ فَالنَّارُ أَوْلى بِهِ ".
📖 و نيز آن حضرت فرمود :
" هر گوشتى از حرام برويد ، آتش به او سزاوارتر است ".
📝 وَقالَ صلى الله عليه و آله :
" مَنْ أَصابَ مالاً مِنْ مَأْثَمٍ فَوَصَلَ بِهِ رَحِماً أَوْ تَصَّدَقَ بِهِ أَوْ أَنْفَقَهُ فى سَبيلِ اللّهِ جَمَعَ اللّهُ لَهُ ذلِكَ جَميعاً ثُمَّ قَذَفَهُ فى النّارِ "
📖 و نيز آن رهبر بزرگ فرمود :
" كسى كه از طريق گناه به مالى برسد و با آن صله رحم كند ، يا صدقه بدهد ، يا در راه خدا انفاق كند ، خداوند همه آن اموال را جمع كند و با صاحبش به آتش جهنّم اندازد ".
📝 عَنِ الصَّادِقِ عليه السلام :
" إِذَا اكْتَسَبَ الرَّجُلُ مالاً مِنْ غَيْرِ حِلِّهِ ثُمَّ حَجَّ فَلَبّى نُودِىَ لا لَبَّيْكَ وَلا سَعْدَيْكَ وَإِنْ كانَ مِنْ حِلِّهِ نُودِىَ لَبَّيْكَ وَسَعْدَيْكَ "
📖 امام صادق عليه السلام فرمود :
" مرد وقتى از غير حلال كسب مال كند و با آن به حج برود و تلبيه بگويد ، به او گفته مى شود : لا لبّيك و لا سعديك و اگر از مال حلال باشد ، لبّيك او را جواب مى گويد ".
📖 وَعَنْهُ عليه السلام :
" كَسبُ الْحَرامِ يَبينُ فى الذُّرِيَّةِ "
📖 و نيز حضرت صادق عليه السلام فرمود :
" مال حرام آثارش در نسل آشكار مى شود ".
#مےگويند :
" حجّاج بن يوسف ثقفى كه در پليدى و خباثت نظير نداشت به كوفه آمد و آنجا را از طرف عبدالملك مقرّ حكومت خود قرار داد ، به او گفتند : در اين شهر ، افرادى مستجاب الدعوه هستند . گفت : همه آن ها را كنار سفره من حاضر كنيد ، همه را آوردند . به آنان گفت : غذا بخوريد ، آن ها هم از آن سفره خوردند .
سپس به آنان گفت : برويد . چون رفتند ، به اطرافيانش گفت : با اين غذاى حرامى كه اينان خوردند ، مطمئن باشيد كه ديگر دعايشان مستجاب نخواهد شد !!"
#چه_نيكوست كه انسان توجّه داشته باشد كه مدّت اقامتش در دنيا بسيار كم است و عمر هم چون برق زودگذر است ؛ اين عمر كوتاه و زودگذر به اين نمى ارزد كه انسان براى يك لقمه نان و يك يا دو دست لباس و يك خانه ، خودش و اهل و عيالش را به حرام آلوده كند و دست به ربا و رشوه و غصب و دزدى و تجاوز و غارت ببرد ، در حالى كه خداى بزرگ روزى انسان را از حلال قرار داده و آدمى را از حرام نهى كرده است تا كى بايد گرفتار دام دنيا باشيم و تا چه وقت بايد دچار اسارت هوى و هوس بوده و عمر گرانمايه را به بى خبرى سپرى كنيم ؛ آخر براى اين شكم ناقابل و بدن بى مقدار ، چرا بايد آلوده به گناه و تجاوز شويم و شكم و شهوت را به جاى خدا معبود خود گرفته و تمام لحظات خود را در فرمان آن دو تمام كنيم !!
👇👇👇
هدایت شده از ،، احکام و مسائل شرعی ،،
👆👆👆
#مگر_ارزش_شكم و #قيمت_شهوت چه اندازه است ، كه آن دو را با خدا عوض كرده و به سعادت ابدى و هميشگى خود ضربه هاى غير قابل جبران وارد كنيم .
كارى نكنيم كه روز توبه دير شود و وقتى به خود آييم كه يك جو براى ما سود نداشته باشد و التماس كنيم كه خدايا ! ما را به دنيا برگردان تا مؤمن شده و عمل صالح بجاى آريم و در جواب ما بگويند : ساكت باش ، برگشتنى براى تو نيست ، وقت جبران خطاكارى گذشته .
#بياييد_تا_فرصت_داريم از عمر پرقيمت خود در راه خدا وبراى خدا استفاده كنيم و اين چند صباح محدود را خرج حضرت دوست كرده ، با انجام كارهاى خداپسندانه تمام كنيم .
📝 از رسول بزرگوار اسلام صلى الله عليه و آله نقل شده كه :
" نخوردن يك لقمه حرام نزد خداوند ، از دو هزار ركعت نماز مستحب بهتر است ".
📝 امام صادق عليه السلام فرمود :
" رد كردن يك درهم به صاحبش كه راضى نيست پيش انسان بماند ، نزد حق با هفتاد حج قبول شده برابر است ".
📝 پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله فرمود :
" قومى وارد قيامت مى شوند كه حسنات آن ها مانند كوه هاى تهامه است ، ولى آنان را به آتش مى برند . عرض كردند : در پرونده آنان نماز هست ؟ فرمود : آرى . گفتند : روزه دارند ؟ فرمود : آرى ؛ حتّى در پرونده خود نماز شب هم دارند ، ولى آنچه باعث به آتش رفتن آن ها است ، اين است كه در برخورد به مال دنيا رعايت حلال و حرام خدا را ننمودند !!"
📝 و نيز از آن حضرت نقل شده كه فرمودند :
" از طرف حق به من امر شد كه قوم خود را بترسان ، به آنان بگو : داخل مسجد مى شويد در حالى كه از بنده اى از بندگانم بر گردن شما حقّى است كه با حبس اين حق به او ظلم شده ، تا زمانى كه در مسجد ، در حال نماز در محضر من ايستاده ايد ، من شما را لعنت مى كنم .
آرى ، اين چند روزه محدود دنيا بايد با دقّت و مراقبت و بيدارى و محاسبت زندگى كرد تا در پيشگاه حق از صالحين شويم و به فرموده امام صادق عليه السلام :
[ ثُمَّ مَنْ رَعى عِلْمَهُ عَنِ الْهَوى وَدينَهُ عَنِ الْبِدْعَةِ وَمالَهُ عَنِ الْحَرامِ فَهُوَ مِنْ جُمْلَةِ الصَّالِحينَ ]
سپس هركس علمش را از هوى و دينش را از بدعت و مالش را از حرام حفظ كند پس او از جمله صالحين است ".
📝 قالَ النَّبِىُّ صلى الله عليه و آله :
" طَلَبُ الْعِلْمِ فَريضَةٌ عَلى كُلِّ مُسْلِمٍ وَمُسْلِمَة وَهُوَ عِلْمُ الأَنْفُسِ "
📖 امام صادق عليه السلام مى فرمايد ، پيامبر عزيز اسلام صلى الله عليه و آله فرمود :
"طلب دانش بر هر مرد و زنى واجب است و آن شناخت نفس است ".
#برگرفته از کتاب عرفان اسلامی
#نوشته حضرت استاد حسین انصاریان
💦 @Javanmardi_langarudi
هدایت شده از ،، احکام و مسائل شرعی ،،
gheibat-be-che-gheimat.daneshmand.mp3
2.5M
🌷 غیبت کردن به چه قیمت؟
#استاد_دانشمند
@Javanmardi_langarudi
هدایت شده از ،، احکام و مسائل شرعی ،،
14_Hadaeq_Qeibat Kardan(www.rasekhoon.net).mp3
157.7K
🌷 غیبت کردن
@Javanmardi_langarudi
﷽؛
✅ ادرار بچه شیرخوار
📝 سؤال : آیا #ادرار بچه #شیرخوار #نجس است ؟
📖 جواب : ادرار بچه شیر خوار نجس است و در این حکم بین دختر و پسر تفاوتی نیست .
#مقام_عظمےولایت
هدایت شده از ،، احکام و مسائل شرعی ،،
﷽؛
#حضرت_استاد_انصاریان
💕 دلیل مستجاب نشدن دعا
(( چرا دعایم مستجاب نمیشود ؟ منشأ گرفتاریها کجاست ؟ پدر و مادرم از من ناراضی هستند ، لقمهٔ حرام در شکمم است ، کسی از من دلگیر است ، امام زمان "عج الله تعالی فرجه الشریف" از من رنجیده است ؟ دلت باید به بدیها پشت کند .
دل را رو به پروردگار کن ، اگر دعایت مستجاب نشد ؟)).