eitaa logo
،، احکام و مسائل شرعی ،،
3.3هزار دنبال‌کننده
11.2هزار عکس
2.9هزار ویدیو
40 فایل
برای پرسیدن سوالات شرعی به آیدی زیر مراجعه فرمایید . @Javanmardi_Ahkam
مشاهده در ایتا
دانلود
،، احکام و مسائل شرعی ،،
﷽؛ ✅ اگر در وقت مشترک اشتباها نماز دوم را قبل از نماز اول بخواند 💕 اگر كسى در اين وقت سهوا ، نماز
﷽؛ اگر کسی در بین نماز عصر متوجه شود که نماز ظهر را نخوانده است ، چه تکلیفی دارد ؟ اگر به خیال این که نماز ظهر را خوانده است به نیت نماز عصر مشغول نماز شود و در بین نماز بفهمد که قبلاً نماز ظهر را نخوانده است ، در صورتی که در وقت مشترک نماز ظهر و عصر است ، باید بلافاصله نیت خود را به نماز ظهر برگرداند و نماز را تمام کند و پس از آن ، نماز عصر را بجا آورد ، و اگر این اتفاق در وقت مخصوص به نماز ظهر ¹  افتاده باشد ، احتیاط واجب آن است که نیت را به نماز ظهر برگرداند و نماز را تمام کند ولی بعداً هر دو نماز (ظهر و عصر) را به ترتیب بجا آورد ، و همین تکلیف در مورد نماز مغرب و عشا نیز هست ، در صورتی که وارد رکوع رکعت چهارم نشده باشد . ولی اگر به رکوع رکعت چهارم رفته باشد ، بنابر احتیاط باید نماز را تمام کند ، سپس نماز مغرب و عشاء را به ­ترتیب بخواند . ¹ وقت مخصوص نماز ظهر از اول ظهر است تا وقتی که از ظهر به اندازه خواندن نماز ظهر بگذرد که برای غیر مسافر چهار رکعت و برای مسافر دو رکعت است . ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi 🌐 کارشناس احکام و مسائل شرعی حجّت الاسلام والمسلمین سیّد شمس الدّین جوانمردی لنگرودی 🌐
،، احکام و مسائل شرعی ،،
﷽؛ ✅ اگر در وقت مشترک اشتباها نماز دوم را قبل از نماز اول بخواند 💕 اگر كسى در اين وقت سهوا ، نماز
﷽؛ " نماز عصر باید بعد از نماز ظهر و نماز عشا بعد از نماز مغرب خوانده شود و اگر عمداً بر خلاف این ترتیب خوانده شود نماز باطل است ". " هرگاه کسی بر اثر اشتباه یا غفلت ، نماز عصر را پیش از نماز ظهر بخواند ، یا نماز عشا را پیش از نماز مغرب بخواند و بعد از تمام شدن نماز متوجه شود ، نمازش صحیح است ". " اگر به تصور اینکه نماز ظهر را خوانده است به نیّت نماز عصر مشغول نماز شود و در بین نماز متوجه شود که نماز ظهر را نخوانده ، چنانچه در وقت مشترک نماز ظهر و عصر است ، باید بلافاصله نیّت خود را به نماز ظهر برگرداند و نماز را تمام کند و پس از آن ، نماز عصر را به جا آورد و در صورتی که در وقت مخصوص نماز ظهر باشد ، بنابر احتیاط واجب باید نیّت را به نماز ظهر برگرداند و نماز را تمام کند ولی بعداً هر دو نماز (ظهر و عصر) را به ترتیب به جا آورد ". " هرگاه به تصور اینکه نماز مغرب را خوانده ، مشغول نماز عشا شود و بین نماز بفهمد که اشتباه کرده ، چنانچه در وقت مشترک نماز مغرب و عشا بوده و به رکوع رکعت چهارم نرفته باشد ، باید نیت را به نماز مغرب برگرداند و نماز را تمام کند و بعد نماز عشا را بخواند ولی اگر به رکوع رکعت چهارم رفته باشد ، بنابر احتیاط باید نماز را تمام کند ، سپس نماز مغرب و عشاء را به ترتیب بخواند . همچنین اگر در وقت مخصوص نماز مغرب باشد ، و وارد رکوع رکعت چهارم نشده است ، احتیاط واجب آن است که نیّت را به نماز مغرب برگرداند و نماز را تمام کند و بعداً هر دو نماز را به ترتیب به جا آورد ".
،، احکام و مسائل شرعی ،،
﷽؛ #ترتیب‌بین‌نمازها #مسأله27 " نماز عصر باید بعد از نماز ظهر و نماز عشا بعد از نماز مغرب خوانده
﷽؛ " اگر به نیّت نماز ظهر مشغول نماز شود و بین نماز یادش بیاید که قبلاً نماز ظهر را خوانده است ، نمی تواند نیت را به نماز عصر برگرداند ، بلکه باید این نماز را رها کند و نماز عصر را بخواند . همچنین است اگر مشغول خواندن نماز مغرب شود و در بین نماز متوجه شود که آن را خوانده است ". " نمازهای مستحبی را می توان در حال راه رفتن یا هنگام سوار بودن بر وسیلۀ نقلیه خواند و در این صورت لازم نیست که رو به قبله بودن رعایت شود ". " نماز احتیاط ، سجده و تشهد فراموش شده باید رو به قبله انجام شود و در سجدۀ سهو نیز احتیاط مستحب آن است که رو به قبله باشد ". " نمازگزار باید به جهت قبله یقین و یا اطمینان پیدا کند ، چه از راه قبله نمای صحیح و معتبر یا از راه تابش خورشید {۱} و ستارگان (در صورتی که آشنا به استفاده از آنها باشد) یا از راه‌ های دیگر ، و اگر نمی تواند اطمینان پیدا کند به هر طرف که گمان بیشتر دارد ، باید نماز بخواند؛ مانند گمانی که از محراب مسجد به دست می آید ". {۱} گفته می­ شود در روزهای هفتم خرداد و بیست و پنجم تیرماه که هنگام ظهر به افق مکه ، خورشید به طور عمودی بر کعبه می ­تابد ، چنانچه شاخصی ؛ مانند قطعه ­ای چوب صاف یا میله در زمین هموار به طور عمودی فرو کنیم ، جهتی که سایۀ شاخص هنگام ظهر به افق مکه نشان می­ دهد ، جهت خلاف قبله خواهد بود (یعنی جهت قبله در امتداد سایه در طرفی از شاخص است که سایه ندارد). چنانچه این امر موجب اطمینان به جهت قبله باشد ، جایز است طبق آن عمل شود . "مدظله الوارف"
﷽؛ ✅ فراموش کردن سجده سهو و نماز احتیاط 📝 سؤال : اگر وظیفۀ کسی سجدۀ سهو یا نماز احتیاط باشد ولی بعد از نماز فراموش کند و پس از زمان زیادی به یادش بیاید ، وظیفه اش چیست ؟ 📖 جواب : باید هر وقت سجدۀ سهو را به یاد آورد ، انجام دهد اما هر وقت نماز احتیاط را به یاد آورد بنابر احتیاط واجب علاوه بر انجام آن ، نماز را نیز اعاده کند . "مدظله الوارف" ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi 🌐 کارشناس احکام و مسائل شرعی حجّت الاسلام والمسلمین سیّد شمس الدّین جوانمردی لنگرودی 🌐
،، احکام و مسائل شرعی ،،
﷽؛ #مسأله31 " اگر به نیّت نماز ظهر مشغول نماز شود و بین نماز یادش بیاید که قبلاً نماز ظهر را خواند
﷽؛ " اگر با وجود تحقیق در مورد جهت قبله اشتباه کند ، چنانچه انحراف از قبله کمتر از سمت راست یا چپ قبله (حدود ۹۰ درجه) باشد ، نمازش صحیح است و اگر در اثنای نماز متوجه این اشتباه شود ، باید بقیۀ نماز را رو به قبله ادامه دهد و فرقی نمی کند که وقت وسعت داشته باشد یا نه ". " تمیز کردن و آباد کردن مسجد مستحب است و کسی که می خواهد به مسجد برود ، مستحب است خود را خوشبو کند ، لباس پاکیزه و نیکو بپوشد ، مراقبت کند کفش یا پای او به نجاست یا کثافتی آلوده نباشد ، از همه زودتر به مسجد وارد شده و پس از دیگران از آن خارج شود ، هنگام ورود به مسجد و خروج از آن ، زبان ذاکر و قلب خاشع داشته باشد و بعد از وارد شدن به مسجد دو رکعت نماز به قصد تحیّت مسجد بخواند ، البته اگر نماز واجب یا مستحب دیگری بخواند ، کافی است ". "مدظله الوارف" ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi 🌐 کارشناس احکام و مسائل شرعی حجّت الاسلام والمسلمین سیّد شمس الدّین جوانمردی لنگرودی 🌐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
﷽؛ 💕 قَالَ الامَامُ الْحَسَنُ الْعَسْکَرى (علیه‌السلام) : " ... انَّ شِیعَتَنَا هُمُ الَّذِینَ یَتَّبِعُونَ آثَارَنَا وَ یُطِیعُونَا فِى جَمِیعِ اوَامِرِنَا وَ نَوَاهِینَا فَاولئِکَ شِیعَتُنَا فَامّا مَنْ خَالَفَنَا فِى کَثِیرٍ مِمَّا فَرَضَهُ اللّهُ عَلَیْهِ فَلَیْسُوا مِنْ شِیعَتِنَا ... " 💕 امام حسن عسکرى (علیه‌السلام) مى‌فرماید : " ... شیعیان ما کسانى هستند که از سنّت‌هاى ما پیروى کرده و تمام اوامر و نواهى ما را اطاعت مى‌کنند ، پس اینان شیعیان ما هستند و امّا کسانى که در بسیارى از چیزهایى که خداوند واجب کرده ، با ما مخالفت مى‌کنند از شیعیان ما نیستند ... ". علیه‌السلام ، ابو محمد حسن بن على عسكرى علیه‌السلام ، محقق / مصحح: مدرسه امام مهدى(علیه السلام)، مدرسه امام مهدى(علیه السلام)، قم، 1409 قمری، چاپ اول، ص 318. @Javanmardi_langarudi 🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سید شمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🎆
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽؛ 👈 اهل‌بیت (علیهم السلام) چه کسانی را شیعه نمی دانند ؟ 👈 والله اینها شیعه واقعی ما نیستند ! ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi
﷽؛ ، با استناد به حديثے از صلےالله‌علیه‌وآله اصلے را به يادآور شد و گفت : من از حبيب‌خدا شنيدم كه مےفرمود : « مَنْ أَحَبَّ قَوْماً حُشِرَ مَعَهُمْ وَ مَنْ أَحَبَّ عَمَلَ قَوْمٍ اُشْرِكَ فِي عَمَلِهِمْ ، كسے كه قومے را دوست دارد با آنها محشور مےشود و كسے كه عمل قومے را دوست دارد در عملشان شريك است ». صَلِّ عَلی وَ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ @Javanmardi_langarudi ستاد ملی ترویج احکام دین 🌐 کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سید شمس الدین جوانمردی لنگرودی 🌐
﷽؛ 💎 نمازهایے که قضا ندارد : 1⃣ در حال حیض و نفاس . 2⃣ کسے که تمام وقت در جنون یا بے هوشے بوده . 3⃣ کافر اصلے که مسلمان شود . 4⃣ نماز عیدین . 5⃣ نماز جمعه . ⏪ جزوات ستاد ملے ترویج احکام دین استان قم . ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ 🌐 کارشناس احکام و مسائل شرعے حجّت الاسلام والمسلمین سیّد شمس الدّین جوانمردے لنگرودے @Javanmardi_langarudi شبهات احکام و مسائل شرعے را از این کانال به دست آورید 🌐
﷽؛ ✅ جوابِ سلام پیامکی 📝 سؤال : اگر کسی در نامه یا پیامک ابتدا سلام نموده و بعد مسئله ای بپرسد ، آیا جواب دادن به آن واجب است ؟ 📖 جواب : جوابِ سلام ، جز در ملاقات حضوری ، مکالمه تلفنی و مانند آن ، واجب نیست . ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi 🌐 کارشناس احکام و مسائل شرعے حجّت الاسلام والمسلمین سیّد شمس الدّین جوانمردے لنگرودے 🌐
،، احکام و مسائل شرعی ،،
﷽؛ #سوال93 لطف بفرمایید در صورت امکان راجع به اقسام رطوبتی که گاهی از انسان خارج می شود ، توضیح د
﷽؛ آیا حرمت ربا برای همه اشخاص حقیقی و حقوقی به طور یکسان ثابت است یا آن که بعضی از موارد خاص ، استثناء هستند ؟ ربا به صورت کلی حرام است غیر از ربای بین پدر و فرزند و زن و شوهر و همچنین ربایی که مسلمان از کافر غیر ذمّی می‌گیرد . ضمیمه کردن چیزی به مال به قصد فرار از ربا چه حکمی دارد ؟ این کار در جواز قرض ربوی اثری ندارد و با ضمیمه کردن چیزی به آن حلال نمی شود . آیا معیار در سن بلوغ پسران و دختران سال شمسی است یا قمری ؟ معیار ، سال قمری است .  برای تشخیص این که فردی به سن بلوغ رسیده یا نه ، چگونه می توان بر اساس سال قمری ، تاریخ ولادت او را از نظر سال و ماه به دست آورد ؟ در صورتی که تاریخ تولد بر اساس سال شمسی معلوم باشد ، می توان آن را از طریق محاسبه اختلاف بین سال قمری و سال شمسی به دست آورد . در بعضی از احکام در خصوص کودک ممیّز آمده است : « کودکی که خوب را از بد تشخیص می دهد » منظور از خوب و بد چیست ؟ و سن تمییز چه سنی است ؟ منظور از خوب و بد چیزی است که عرف آن را خوب یا بد می داند و باید در این رابطه ، شرایط زندگی کودک و عادات و آداب و سنت های محلی هم ملاحظه شود و امّا سن تمییز ، به تبع اختلاف اشخاص در استعداد و درک و هوش ، مختلف است . ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi 🌐 کارشناس احکام و مسائل شرعے حجّت الاسلام والمسلمین سیّد شمس الدّین جوانمردے لنگرودے 🌐
،، احکام و مسائل شرعی ،،
﷽؛ ✅ پرسش و پاسخ  #آیات_سجده 📝 پرسش : آیاتی که سجده واجب دارند کدام هستند ؟ 📖 پاسخ : سجده های واج
﷽؛ ✅ نوشتن آیه سجده واجب و خواندن بخشی از آن توسط حائض و جنب 📝 سوال : اگر کسي عذرشرعى داشته باشد و مجبور باشد براي امتحانش بخشی از آيه‌ی‌سجده‌دار راحفظ کند يا بنويسد آيا اشکال دارد ؟ 📖 جواب : قرائت بخشی از آیه‌سجده‌دار و نیز نوشتن آیه‌سجده‌دار در صورتی که مس صورت نگیرد ، مانعی ندارد . ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi 🌐 کارشناس احکام و مسائل شرعے حجّت الاسلام والمسلمین سیّد شمس الدّین جوانمردے لنگرودے 🌐
💥 املاء احکام 🌷 هيچ کدوم از بچه ها باورشون نمي شد. ولي حسابي روي حرف خودش ايستاده بود. معلم فارسي رو مي گم. گفته بود: دفعه ي بعد همه ي املاء رو از يه کتاب غير درسي مي گيرم. يه کتاب باز کرد و شروع کرد: ✅ «اگر در تعداد رکعت هاي نماز صبح و مغرب يا دو رکعت اول نمازهاي چهار رکعتي شک کنيم و پس از مقداري فکر کردن، نتوانيم گمان کنيم که کدام رکعت هستيم، نمازمان باطل مي شود.»[1] . ـ حميد! حواست کجاست؟ بنويس ديگه! [2] 🌹 پاورقی: [1] نمازهاي دو رکعتي که در مسافرت مي خوانيم، نيز همين حکم را دارند. [2] اجوبة الاستفتائات، 1165 و 1166. 📚 «دو رکعت قصه» ؛ رسول نقي ئي؛ صفحه 147 🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سید شمس الدین جوانمردی لنگرودی از قم المقدسه }💎🎆 @Javanmardi_langarudi
﷽؛ ✅ دست دادن بعد از نماز 📝 سوال : آیا دست دادن مامومین با یکدیگر بعد از نماز مستحب است ؟ 📖 پاسخ : استحباب آن معلوم نیست و ثابت نشده است ؛ البته به طور کلی مصافحه مومنین با یکدیگر مستحب است و از این بابت اشکالی ندارد و بهتر هم هست که بعد از ذکر تسبیحات حضرت زهرا سلام ‌لله‌علیها باشد . استفتائات امام، ج1، س149، استفتائات تبریزی، س413، جامع المسائل فاضل، ج1، س431، جامع الاحکام صافی، ج1، س347، استفتائات کتبی از رهبر، سیستانی، بهجت، محفوظی، مکارم، نوری @Javanmardi_langarudi 🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سید شمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🎆
﷽؛ 💎 اگر نماز اين همه اهميت دارد ، چرا در اديان ديگر نيامده است ؟ ❄️ اتفاقاً یکی از عبادت هایی كه در همه دين‌ها ديده مي‌شود نماز است . شايد تعجب كنيد كه اولين عبادت حضرت آدم و حوا عليهما السلام بعد از خلق شدن نماز بود و بعد از آن که به زمین آمدند باز هم اولین عمل آن‌ها خواندن نماز بود . ❄️ حضرت ابراهيم به مكه هجرت كرد تا نماز را به پا دارد يا حضرت موسي همين كه به پيامبري رسيد مأمور شد كه نماز بخواند و پس از بردن بني اسرائيل به مصر ، آن‌ها را به نماز دعوت كرد . ❄️ حضرت عیسی آن هنگام که در گهواره بود و مادرش مورد تهمت قرار گرفت لب به سخن گشود و پس از معرفی خود گفت : ‌خدا به من سفارش كرده تا زنده‌ام به اقامه نماز بپردازم . در بقیه ادیان نیز نماز بوده ، ولی ما به همین بسنده می‌کنیم . ❄️ البته شکل و کیفیت نماز در بقیه ي ادیان با نمازی که در اسلام وجود دارد تفاوت دارد . 🌐 کارشناس احکام و مسائل شرعے حجّت الاسلام والمسلمین سیّد شمس الدّین جوانمردے لنگرودے @Javanmardi_langarudi شبهات احکام و مسائل شرعے را از این کانال به دست آورید 🌐
📝 پرسش : کیفر کسانى که با اسلحه به جان و مال مردم تجاوز مى کنند چیست ؟ 📖 پاسخ : پاسخ این سؤال در آیه 33 سوره «مائده» آمده است ؛ در این آیه جزاى افراد متجاوزى که اسلحه بر روى مسلمانان مى کشند و با تهدید به مرگ و حتى کشتن ، اموالشان را به غارت مى برند ، با شدت هر چه تمام تر بیان شده است ، مى فرماید : (کیفر کسانى که با خدا و پیامبر به جنگ بر مى خیزند ، و در روى زمین دست به فساد مى زنند ، این است که کشته شوند ، یا به دار آویخته شوند ، یا این که دست و پاى آنها به طور مخالف (دست راست با پاى چپ) بریده شود و یا این که از زمینى که در آن زندگى دارند تبعید گردند)؛ « إِنَّما جَزاءُ الَّذینَ یُحارِبُونَ اللهَ وَ رَسُولَهُ وَ یَسْعَوْنَ فِی الأَرْضِ فَساداً أَنْ یُـقَتَّلُوا أَوْ یُصَلَّبُوا أَوْ تُقَطَّعَ أَیْدیهِمْ وَ أَرْجُلُهُمْ مِنْ خِلاف أَوْ یُنْفَوْا مِنَ الأَرْضِ » . چنان که ملاحظه شد ، کیفر کسانى که با خدا و رسول او به محاربه بر مى خیزند ، یا در زمین فساد به راه مى اندازند چهار گونه است : قتل ، به دار آویختن ، بریدن دست و پا به طور مخالف و تبعید . با توجه به این بیان توضیح ذیل براى رفع ابهام لازم به نظر مى رسد : منظور از « محاربه با خدا و پیامبر » آن چنان که در احادیث اهل بیت (علیهم السلام) وارد شده و شأن نزول آیه نیز کم و بیش به آن گواهى مى دهد این است که کسى با تهدید به وسیله اسلحه به جان یا مال مردم تجاوز کند ، اعم از این که به صورت دزدان گردنه ها در بیرون شهرها چنین کارى کند و یا در داخل شهر . بنابراین ، افراد چاقوکشى که به جان و مال و نوامیس مردم حمله مى کنند نیز مشمول آن هستند. جالب توجه است که محاربه و ستیز با بندگان خدا در این آیه ، به عنوان محاربه با خدا معرفى شده و این ، تأکید فوق العاده اسلام درباره حقوق انسان ها و رعایت امنیت آنان را ثابت مى کند . و منظور از « قطع دست و پا » طبق آنچه در کتب فقهى اشاره شده ، همان مقدارى است که در مورد سرقت بیان گردیده ، یعنى تنها بریدن چهار انگشت از دست یا پا مى باشد . (1) اما آیا مجازات هاى چهارگانه فوق ، جنبه تخییرى دارد ؟ یعنى حکومت اسلامى هر کدام از آنها را درباره هر کسى صلاح ببیند اجراء مى کند ، و یا متناسب با چگونگىِ جرم و جنایتى است که از آنها سر زده است ؟ یعنى اگر افراد محارب دست به کشتن انسان هاى بى گناهى زده اند ، مجازات قتل براى آنها انتخاب مى شود . اگر اموال مردم را با تهدید به اسلحه برده اند ، انگشتان دست و پاى آنها قطع مى شود . اگر هم دست به آدم کشى و هم سرقت اموال زده باشند اعدام مى شوند و جسد آنها براى عبرتِ مردم ، مدتى به دار آویخته مى شود . و اگر تنها اسلحه به روى مردم کشیده اند بدون این که خونى ریخته شود و یا سرقتى انجام گیرد ، به شهر دیگرى تبعید خواهند شد ؟ شک نیست که معنى دوم ، به حقیقت نزدیک تر است ، و این مضمون در چند حدیث که از ائمه اهل بیت (علیهم السلام) نقل شده ، به چشم مى خورد .(2) درست است که در پاره اى از احادیث اشاره به مخیّر بودن حکومت اسلامى در این زمینه شده است ولى با توجه به احادیث سابق منظور از تخییر ، این نیست که حکومت اسلامى از پیش خود یکى از این چهار مجازات را انتخاب نماید و چگونگى جنایت را در نظر نگیرد ؛ زیرا بسیار بعید به نظر مى رسد که مسأله کشتن و به دار آویختن ، هم ردیف تبعید بوده باشد ، و همه در یک سطح . اتفاقاً در بسیارى از قوانین جنائى و جزائى دنیاى امروز نیز این مطلب به وضوح دیده مى شود که براى یک نوع جنایت چند مجازات را در نظر مى گیرند ، مثلاً در پاره اى از جرائم ، در قانون مجازات مجرم، حبس از سه سال تا 10 سال تعیین شده و دست قاضى را در این باره باز گذاشته اند ، مفهوم آن این نیست که قاضى مطابق میل خود سال هاى زندان را تعیین نماید ، بلکه منظور این است که چگونگى وقوع مجازات را که گاهى با «جهات مخفّفه» و گاهى با « جهات مشدّده » همراه است در نظر بگیرد و کیفر مناسبى انتخاب نماید . در این قانون مهم اسلامى که درباره محاربان وارد شده ، چون نحوه این جرم و جنایت بسیار متفاوت است و همه محاربان مسلماً یکسان عمل نمى کنند و یکسان نیستند، طرز مجازات آنها نیز متفاوت ذکر شده است . ناگفته پیدا است شدّتِ عمل فوق العاده اى که اسلام در مورد محاربان به خرج داده ، براى حفظِ خون هاى بى گناهان و جلوگیرى از حملات و تجاوزهاى افراد قلدر ، زورمند ، جانى ، چاقوکش و آدمکش، به جان و مال و نوامیسِ مردم بى گناه است . (3) در پایان آیه مى فرماید : (این مجازات و رسوائى آنها در دنیا است و تنها به این مجازات قناعت نخواهد شد ، بلکه در آخرت نیز کیفر سخت و عظیمى خواهند داشت) ؛ « ذلِکَ لَهُمْ خِزْیٌ فِی الدُّنْیا وَ لَهُمْ فِی الآخِرَةِ عَذابٌ عَظیمٌ » . از این جمله استفاده مى شود که حتى اجراى حدود و مجازات هاى اسلامى مانع از کیفرهاى آخرت نخواهد گردید .(4)
 (1). «كنز العرفان»، جلد 2، صفحات 349 و 352، المكتبة المرتضویه لاحياء الآثار الجعفریه، 1384 ه ق؛ «مجمع البيان»، جلد 3، صفحه 325، ذيل آيه مورد بحث، مؤسسة الاعلمى للمطبوعات بيروت، طبع اول، 1415 ه ق؛ تفسير «على بن ابراهيم قمى»، جلد 1، صفحه 168، مؤسسه دار الكتاب قم، 2 طبع سوم، 1404 ه ق؛ «نور الثقلين»، جلد 1، صفحه 623، موسسه اسماعيليان قم، طبع چهارم، 1412 ه ق؛ تفسير «عياشى»، جلد 1، صفحه 317، چاپخانه علميه تهران، 1380 ه ق؛ تفسير «قرطبى»، جلد 6، صفحه 151، مؤسسة التاريخ العربى بيروت، 1405 ه ق؛ «جواهر الكلام»، جلد 41، صفحه 573، دار الكتب الاسلامیه، چاپخانه حيدرى، طبع ششم، 1363 ه ش (و امّا حدّ المحارب و هو كتاباً و سنةً و اجماعاً بقسميه، القتل، او الصلب، او القطع مخالفاً، بأن تقطع اليد اليمنى‏ و الرجل اليسرى‏ كما فى السارق). (2). «نور الثقلين»، جلد 1، صفحه 622، مؤسسه اسماعيليان قم، طبع چهارم، 1412 ه ق؛ «كافى»، جلد 7، صفحات 246 و 247، دار الكتب الاسلامیه؛ «وسائل الشيعه»، جلد 28، صفحه 309، چاپ آل البيت؛ «الميزان»، جلد 5، صفحه 331، انتشارات جامعه مدرسين قم. (3). احكامى كه در بالا گفته شد به عنوان يك بحث تفسيرى و به طور فشرده و خلاصه بود، تفصيل و شرايط اين قانون اسلامى را بايد در كتب فقهى مطالعه كرد. (4). گردآوري از کتاب: تفسیر نمونه، آيت الله العظمي مکارم شيرازي، دارالکتب الإسلامیه، چاپ سی و ششم، ج 4، ص 457.  « 1401/09/03 » ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi 🌐 کارشناس احکام و مسائل شرعے حجّت الاسلام والمسلمین سیّد شمس الدّین جوانمردے لنگرودے 🌐
،، احکام و مسائل شرعی ،،
﷽؛ 💥 ازتوصیه های حضرت آیت ا... العظمی وحید خراسانی 💥 1⃣ در همه حال خداوند متعال را در نظر داشته با
﷽؛ 💎 هر روز بخشی از وقت خود را برای قرار دهید . 💎 انسانی که در طول روز در اثر ناملایمات ها خسته می شود و روحش کسالت پیدا می کند اگر با قرآن مانوس شود همانطوری که نسیم بهار زمین مرده را زنده می کند ، آیات قرآن هم روح مرده را احیا می کند . 💎 آن را هم هدیه کنید به خود ، که دست شما را می گیرد . از بیانات آیت الله العظمی وحید خراسانی 🌐 کارشناس احکام و مسائل شرعے حجّت الاسلام والمسلمین سیّد شمس الدّین جوانمردے لنگرودے @Javanmardi_langarudi شبهات احکام و مسائل شرعے را از این کانال به دست آورید 🌐
،، احکام و مسائل شرعی ،،
🗞 #مقاله 📚 ويژگى زمان ظهور امام زمان عليه السلام 📚 🔸روزى كه حكومت عدل جهانى برپا شود، يك وجب كوير
﷽؛ 🌤 ظهور علیه‌السلام به روايتى كه عامّه و خاصّه نقل كرده‏اند از كنار خانه خداست ، و از يمين او و از يسار اوست . 🔑 و چون مَلَكى كه واسطه‌ی افاضه‌ی علوم و معارف الهيّه كه انسان است جبرائيل است ، و مَلَكى كه واسطه‌ی افاضه‌ی ارزاق و آدمى است ميكائيل است ، كليد خزينه‌ی علوم و ارزاق در اختيار آن حضرت است . 🌟 و با صورتى ظهور مى‏كند كه در روايات عامّه و خاصّه ، آن رخساره به تشبيه شده است . ❇️ و « له هيبة موسى و بهاء عيسى وحكم داوود و صبر أيوب » ؛ براى اوست هيبت موسى و بهاء عيسى و حُكم داوود و صبر ايوب . ✨ و با پوششى كه به تعبير عليه‏السلام : « عليه جيوب النور تتوقد من شعاع ضياء القدس » ؛ بر اوست جامه‏هاى نور كه روشن مى‏شود به ضياى قدس . عقد الدرر، ص۶۵ و الأمالى للمفيد، ص۴۵، و فيض القدير، ج۶، ص۳۲۶، و بحار الانوار، ج۳۶، ص۲۱۷ و ۲۲۲، و بحار الانوار، ج۳۶، ص۳۰۳. به از کتاب آشنایی با اصول دین 🌐 کارشناس احکام و مسائل شرعے حجّت الاسلام والمسلمین سیّد شمس الدّین جوانمردے لنگرودے @Javanmardi_langarudi شبهات احکام و مسائل شرعے را از این کانال به دست آورید 🌐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽؛ ... بعد از اقامۀ نماز ، حضرت نگاهى به او كرد و فرمود : « این روزها حال خوشی نداشتی ، با خود گفتى كارى بهتر از اين نيست كه غسلى كنى و در مسجد حاضر شوى و با ما نماز جمعه بخوانى ، بعد هم كمى احساس سبكى كردى ، و وقتى من به منبر رفتم ، بيماريت عود كرد » از غیب‌گویی امام مبهوت شده بود ، فقط توانست یک جمله بگوید : « مولای من ! به خدا سوگند ، از داستان من يك حرف هم كم و زياد نكردى !» ... ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi
﷽؛ 💎 آداب پاکیزگی در جمعه علیه‌السلام فرمودند : « تَقْلِيمُ الْأَظْفَارِ وَ قَصُّ الشَّارِبِ وَ غَسْلُ الرَّأْسِ بِالْخِطْمِيِّ كُلَّ جُمُعَةٍ يَنْفِي الْفَقْرَ وَ يَزِيدُ فِي الرِّزْق » " گرفتن ناخنها و کوتاه کردن سبیل و شستن سر با خطمی در هر جمعه سبب جلوگیری از فقر و افزایش روزی است ". @Javanmardi_langarudi { أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ }
﷽؛ 📝 سوال : آیا می شود با غسل جمعه ، نماز خواند ، یا باید وضو هم بگیریم ؟ 📖 جواب : تبریزی ، سیستانی ، خویی ، مکارم شیرازی ، وحیدخراسانی ، شبیری زنجانی : با غسل جمعه میشود نماز خواند و اعمالی که به طهارت احتیاج دارد ، میشود با غسل جمعه انجام داد . امام ، رهبر ، صافی ، بهجت ، محفوظی ، فاضل ، گلپایگانی : با غسل جمعه نمیشود نماز خواند . باید وضو بگیرد . 📚 استفتائات و توضیح المسائل مراجع 💢احڪام و مسائل شرعے💢 🎇کارشناس احکام و مسائل شرعی حجّت الاسلام والمسلمین سیّد شمس الدّین جوانمردی لنگرودی🎇 @Javanmardi_langarudi 🌷 أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ 🌷