eitaa logo
،، احکام و مسائل شرعی ،،
3.4هزار دنبال‌کننده
11.4هزار عکس
2.9هزار ویدیو
40 فایل
برای پرسیدن سوالات شرعی به آیدی زیر مراجعه فرمایید . @Javanmardi_Ahkam
مشاهده در ایتا
دانلود
﷽؛ ✅ شکار با تفنگ ساچمه ای حکم شکار کردن با تفنگ ساچمه ای چیست؟ به طور کلی جواز شکار کردن تابع قوانین و مقررات مربوطه می‌باشد و اگر منع قانونی در میان باشد جایز نمی‌باشد، و الاّ فی نفسه اشکال ندارد، و اگر شرایط شکار وجود داشته باشد حلال است؛ از جمله شرایط این است که گلوله تیز باشد به گونه‌ای‌که در بدن حیوان فرو رود، و آن را پاره کند، و اگر گلوله تیز نباشد، بلکه با فشار در بدن حیوان فرو رود، و حیوان را بکشد، یا به واسطه حرارتش بدن حیوان را بسوزاند، و در اثر سوزاندن، حیوان بمیرد، پاک و حلال بودنش اشکال دارد. https://eitaa.com/Javanmardi_langarudi
﷽؛ ✅ شکار غیرقانونی 📝 سوال : حکم پرندگانی که قانوناً شکار آنها ممنوع هست چیست؟ 📖 جواب : هر چند شکار غیرقانونی جایز نیست، ولی اگر با رعایت شرایط در توضیح المسائل، شکار انجام گرفته باشد خوردن آن اشکالی ندارد.
﷽؛ 🔸رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم فرمودند : « پاره تنى از من در سرزمين خراسان دفن می‌شود که هيچ گرفتارى او را زيارت نمی‌کند ، جز اين که خداوند پريشانى را از او می‌زدايد ؛ و هيچ گناهکارى به زيارت او نائل نمی‌شود ، مگر آن که خداوند گناهانش را می‌آمرزد. » 📚 وسائل الشیعة ، ج۱۰ ، ص۴۳۷
Ey Haramat.mp3
4.46M
با نوای https://eitaa.com/Javanmardi_langarudi 🌱أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ🌱
" هر کس اندوه و مشکلى را از مؤمنى بر طرف نماید ، خداوند در روز قیامت اندوه را از قلبش بر طرف سازد ". ((علیہ السلام))
🌷 افتتاح حساب سپرده های بانکی باز کردن سپرده های بانکی با قصد رسیدن به سود چه حکمی دارد؟ و آیا در این زمینه فرقی بین بانک های خصوصی و دولتی وجود دارد؟ اگر بانکها بر اساس قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی و مورد تأیید شورای محترم نگهبان، عمل کنند، بی اشکال است؛ و نسبت به غیر بانکها هم اگر در قالب یکی از عقود صحیح شرعی باشد، اشکال ندارد.
✅ حکم نماز و روزه های قبل از اسلام 📝 سؤال : کافری پس از مدتی اسلام آورده است، آیا قضای نماز و روزه هایی که انجام نداده، واجب است؟ 📖 جواب : واجب نیست.
💢 خواندن نماز در آخر وقت
✳️جایگاه زائر حضرت رضا علیه السلام در قیامت 🔸از حمدان بن اسحاق روایت شده که گفت: محضر امام جواد علیه السلام رسیدم و عرض کردم: پاداش کسی که پدر شما را در طوس زیارت کند، چیست؟ 🔹حضرت فرمود: "مَنْ زَارَ قَبْرَ أَبِي بِطُوسَ غَفَرَ اللَّهُ لَهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِهِ وَ مَا تَأَخَّر" "هر کس قبر پدرم را در طوس زیارت کند، خدای متعال گناهان گذشته و آینده ی او را می آمرزد." 🔸حمدان گفت: مدتی بعد، ایوب بن نوح را دیدم و به او گفتم: ای ابا الحسین! همانا من، از آقایم امام جواد علیه السلام شنیدم که می فرمود: هر کس قبر پدرم را در طوس زیارت کند، خدای متعال گناهان گذشته و آینده اش را می بخشد. ایوب گفت: آیا بیشتر از این، برایت بگویم؟ گفتم آری؛ او گفت: 🔸از ایشان شنیدم که چنین فرمود و اضافه کرد: "...أَنَّهُ إِذَا كَانَ يَوْمُ الْقِيَامَةِ نُصِبَ لَهُ مِنْبَرٌ بِحِذَاءِ مِنْبَرِ رَسُولِ اللَّهِ حَتَّى يَفْرُغَ النَّاسُ مِنَ الْحِسَابِ" "چون روز قیامت فرا رسد، برای زائر قبر امام رضا علیه السلام، منبری مقابل منبر رسول خدا صلی الله علیه و آله نصب می شود، تا وقتی که حساب رسی مردم به پایان رسد" 🔹و در روایتی دیگر می گوید: «بعدها ایوب بن نوح را در حال زیارت حضرت رضا علیه السلام دیدم، گفت: آمده ام، آن منبر را به دست آورم.» 📚کامل الزیارات، ص304 و 305 🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی از قم المقدسه }💎🎆 @Javanmardi_langarudi
﷽؛ 🚨 عدم کفایت بسملة از یک آیه در نماز آیات 📝 سؤال : آیا در نماز آیات می‌توان اکتفا به «بسم الله الرحمن الرحیم» کرد و به رکوع رفت یا باید همراه آن آیه‌ای دیگر قرائت شود؟ 📖 جواب : بنابر احتیاط، کفایت نمی‌کند و باید همراه آیه دیگر ـ اگر چه نیمی از یک آیه ـ خوانده شود.
﷽؛ 💎 غصب مکان دیگری در مسجد شخصی برای نماز در مسجد جا گرفته و برای وضو گرفتن بیرون می رود . شخص دیگر سجاده او را کنار زده و در جای او نماز می خواند . آیا نماز او صحیح است ؟ 👈 آیات عظام : تبریزی ، وحید ، صافی : نمازش باطل است . 👈 آیات عظام : امام ، رهبری ، فاضل ، مکارم : بنابر احتیاط واجب نمازش را دوباره در محل دیگری بخواند . 👈 آیات عظام : سیستانی ، نوری : معصیت کرده ولی نمازش صحیح است . 👈 آیات عظام : بهجت ، محفوظی : نماز او صحیح است اگر با قصد قربت باشد هر چند معصیت کرده است . " البته اگر نماز جماعت بر پا شود و آن شخص تا قبل از رکوع رکعت اول نیاید ، دیگر حق او ساقط است و این احکام مذکور هم جاری نمی شود ". استفتائات کتبی از دفاتر مراجع . @Javanmardi_langarudi ❄️ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی ❄️
✨ امام خامنه اے " در داخل حرم نماز بخوانید ، نماز قضا بخوانید ، نماز مستحبی بخوانید ، نماز برای پدر و مادر بخوانید ، ذکر بگویید ، لااله الاالله بگویید ، تسبیحات اربعه بگویید به شرطی که دل وصل باشد ".
✨ امام خمینی (ره) " من ثواب و فضیلت کمک به زوّار امام رضا (علیه السلام) را کمتر از زیارت خود آقا (علیه السلام) نمیدانم ".
﷽؛ ✅ نماز مسافر در صورت جهل به مقدار توقف 📝 سؤال : کسی که به جایی مسافرت کرده و نمی داند چه مقدار در آن‌جا خواهد ماند، ده روز یا کمتر، چگونه باید نماز بخواند؟ 📖 جواب : وظیفه شخص مردد تا سی روز قصر است و از آن به بعد باید نمازش را تمام بخواند، هرچند در همان روز بخواهد برگردد. ✅ خمس ابزار و آلات کسب 📝 سؤال : آیا به ابزاری که در کار و کسب استفاده می شود، خمس تعلّق می گیرد؟ 📖 جواب : ابزار و آلات کسب، حکم سرمایه را دارد که اگر از درآمد کسب تهیه شود، خمس دارد. 🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی از قم المقدسه }💎🎆 @Javanmardi_langarudi
" صلوات شما سبب استجابت دعا ، رضایت و خشنودی پروردگار و پاکیزگی اعمالتان می‌شود ". " به ما توصیه شده که در اول و آخر دعاهایتان ذکر صلوات را بگوید که اینگونه دعاهاے شما به اجابت نزدیکتر است ".
﷽؛ ✨ خواندن نماز آیات به جماعت اشکال ندارد، بلکه مستحب است به جماعت خوانده شود. ✨ حکم جماعت در نماز آیات مانند جماعت در نمازهای یومیه می‌باشد که قرائت امام از قرائت مأموم کفایت می‌کند. ✨ اگر کسی به اولین رکوع از رکعت اول یا رکعت دوم نماز آیات که به جماعت خوانده می شود نرسد، داخل شدن در جماعت، اشکال دارد . ✨ تقسیم یک آیه به دو قسمت در نماز آیات، مثل این که «لم یلد» یک قسمت و «ولم یولد» یک قسمت باشد، اشکال ندارد. ✨ مستحب است قرائت نماز آیات را بلند بخوانند. ✨ در نماز آیات در هر قیام دومی بعد از قرائت قنوت مستحب است پس در مجموع دو رکعت پنج قنوت می باشد. و جایز است به دو قنوت اکتفا نماید یکی از آن ها قبل از رکوع پنجم لیکن باید این قنوت را به نیت رجاء به جا آورد و دومی هم قبل از رکوع دهم، و اکتفا کردن به قنوت آخر (قبل از رکوع دهم) هم جایز است. ✨ در صورتی که وقت برای بجا آوردن نماز یومیه و آیات کافی نباشد، نماز یومیه مقدم است. @Javanmardi_langarudi 💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سید شمس الدین جوانمردی لنگرودی از قم المقدسه }💎
﷽؛ ✅ زمان ادای نماز آیات 🚨 وقت ادای نماز آیات خورشید و ماه گرفتگی از هنگام شروع گرفتگی تا زمان شروع بازشدن آن است و احتیاط ترک نشود که قبل از آنکه شروع به بازشدن نماید، به انجام نماز بشتابد، و اگر از آن وقت تأخیر انداخت، باید نماز را با نیت قربة الی اللّه بخواند و نمی‌تواند نیّت اداء و یا قضا داشته باشد. 🚨 در زلزله و مانند آن که غالباً مدّت وقوع آنها برای خواندن نماز آیات گنجایش ندارد، نباید نماز را به تأخیر بیندازد و در صورتی که معصیت کند و فوراً نخواند بعد از آن مادام العمر واجب است و در هر صورت باید به نیّت اداء بخواند. 🚨 در نمازهای آیات غیر موقته مانند زلزله خواندن نماز بر حائض و نفساء واجب نیست. @Javanmardi_langarudi 🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی از قم المقدسه }💎🎆
✅ اسباب نماز آیات 1⃣ اسباب شرعی وجوب نماز آیات عبارت است از: کسوف خورشید و خسوف ماه، اگرچه مقدار کمی از آن‌ها گرفته شود؛ زلزله و هر حادثه غیرعادی که باعث ترس بیشتر مردم شود، مانند بادهای سیاه یا سرخ و یا زرد که غیرعادی باشند؛ تاریکی شدید، فرو رفتن زمین و ریختن کوه، صیحه آسمانی و آتشی که گاهی در آسمان ظاهر می شود. در غیر از کسوف و خسوف و زلزله، باید آن حادثه موجب ترس و وحشت بیشتر مردم شود، و حادثه ای که ترس آور نباشد، و یا موجب ترس و وحشت افراد نادری گردد، اعتبار ندارد. 2⃣ وجوب نماز آیات، مختص کسانی است که در شهر وقوع حادثه هستند؛ و کسانی هم که در شهر متصل به شهری که حادثه در آن رخ داده، به ‌طوری که مانند یک شهر محسوب شوند، و زندگی می کنند، حکم آن‌ها را دارند.
🌷 کیفیت نماز آیات 🔹به چند صورت می توان نماز آیات را به‌جا آورد: بعد از نیت و تکبیرة‌الاحرام، حمد و سوره خوانده شود و به رکوع برود، سپس سر از رکوع برداشته و دوباره حمد و سوره را بخواند و به رکوع رود، و باز سر از رکوع بردارد، و حمد و سوره بخواند و به رکوع رود، و سپس سر از رکوع بردارد، و همین‌طور ادامه دهد، تا یک رکعت پنج رکوعی که قبل از هر رکوعی حمد و سوره خوانده است انجام دهد، سپس به سجده رفته و دو سجده نماید، و بعد برای رکعت دوم قیام کند، و مانند رکعت اول انجام دهد، و دو سجده را به‌ جا آورد و بعد از آن تشهد بخواند و سلام دهد. بعد از نیت و تکبیرةالاحرام، حمد و یک آیه از سوره ای را قرائت کرده و رکوع کند، سپس سر از رکوع بردارد، و آیه دیگری از آن سوره را بخواند و به رکوع رود، و بعد سر از رکوع برداشته و آیه دیگری از همان سوره را قرائت نماید، و همین‌طور تا رکوع پنجم ادامه دهد تا سوره ای که پیش از هر رکوع، یک آیه از آن را قرائت کرده، قبل از رکوع آخر تمام شود. سپس رکوع پنجم را به‌جا آورد و به سجده رود، و پس از اتمام دو سجده، برای رکعت دوم قیام نماید و حمد و آیه ای از یک سوره را بخواند و به رکوع برود، و همین‌طور مانند رکعت اول ادامه دهد تا تشهد بخواند و سلام دهد؛ و چنانچه بخواهد برای هر رکوعی به یک آیه از سوره ای اکتفا کند، نباید سوره حمد را بیش از یک مرتبه در اول آن رکعت بخواند. یکی از رکعت‌ها را به یکی از دو صورت، و رکعت دیگر را به نحو دیگر به‌جا آورد. سوره ای که آیه ای از آن را در قیام پیش از رکوع اوّل خوانده، در قیام پیش از رکوع دوم یا سوم یا چهارم تکمیل نماید، که در این صورت واجب است بعد از سر برداشتن از رکوع، سوره حمد را در قیام بعدی اعاده نموده و یک سوره یا آیه ای از آن را اگر پیش از رکوع سوم یا چهارم است، قرائت کند، و در این صورت واجب است که آن سوره را تا قبل از رکوع پنجم به آخر برساند. @Javanmardi_langarudi 🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی از قم المقدسه }💎🎆
✅ نمازهای آیات قضا شده نمازهای آیاتی که از انسان فوت شده ومشخص نیست مربوط به زلزله یا ماه گرفتگی و یا خورشید گرفتگی است، باید به چه نیتی خواند. به نیت مافی الذمه بخواند.
📝 سؤال : آیا فقط گوش‌دادن به موسیقی، حرام است یا این‌که شنیدن آن هم حرام است؟ 📖 جواب : شنیدن غنا یا موسیقی لهوی حکم گوش‌دادن را ندارد مگر در بعضی از موارد که شنیدن از نظر عرف گوش‌دادن محسوب می شود.
🔴 غسل قضای نماز آیات ❓ آیا کسی که در هنگام ماه گرفتگی، نماز آیات را نخوانده است، باید برای بجا آوردن قضای آن غسل کند؟ ❖ پاسخ آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی: ✍ کسی که در موقع گرفتن خورشید و ماه نماز آیات را عمداً نخوانده باشد، در صورتی که تمام ماه و خورشید گرفته باشد، باید برای قضای نماز آیات غسل نموده و نماز بخواند و این نماز قضا بدون غسل باطل است. 🔴 نماز آیات برای حائض ❓ اگر خانمی هنگام گرفتن ماه یا خورشید، عذر شرعی داشته باشد، آیا لازم است قضای آن را بعداً بجا آورد؟ ❖ پاسخ آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی: ✍ اگر هنگام کسوف یا خسوف، از آن با خبر شده یا کسوف یا خسوف کلی بوده، قضا دارد والّا قضا واجب نیست. @Javanmardi_langarudi
﷽؛ ❄️ تا تکانتان نداده به تکانے بدهید ❄️
﷽؛ 🔰سفارش حضرت امام جواد "علیه السلام" برای برطرف شدن زلزله ❖ علی بن مهزیار در نامه ای به امام جواد علیه السلام از کثرت زلزله در اهواز، نزد آن حضرت شکایت می کند و می نویسد: در مورد اینکه از این شهر کوچ کنم نظر شما چیست؟ حضرت در پاسخ می نویسند: «از آن شهر کوچ نکنید بلکه روزهای چهارشنبه، پنج شنبه و جمعه را روزه بگیرید و روز جمعه غسل کنید و جامه پاکیزه بپوشید و به صحرا و بیرون از شهر بروید و به درگاه خداوند متعال دعا کنید تا زلزله را از شما بردارد.» علی بن مهزیار می گوید: چنین کردیم پس زلزله ها آرام شد. 📚 کتاب من لا یحضره الفقیه، ج۱، ص۵۴۳ تهذیب، ج۳، ص۲۹۴ 🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی از قم المقدسه }💎🎆 @Javanmardi_langarudi
﷽؛ "... و براي ما حرمي است و آن قم است و در آن خانمي از فرزندان من به نام فاطمه دفن خواهد شد ، هركس وي را زيارت كند پاداشش بهشت خواهد بود ". ✨بحارالأنوار ج : 57 باب : 36 ص : 216
🌷 حضرت امام صادق علیه السلام: " کسی که به مردم ستم کند ، شیعه ما نیست " #تحف_العقول_صفحه303
🌷 ملاک اقتدا به امام جماعت 📝 سؤال : آیا اقتدا به امام جماعت بدون شناخت واقعی او جایز است؟ 📖 جواب : اگر عدالت او نزد مأموم به هر طریقی ثابت باشد، اقتدا به او جایز و نماز جماعت صحیح است.
✅ حکم نماز حجاج و اقامت آنان 📝 پرسش : مسائل مبتلا به قصد اقامت کدامند؟ 📖 پاسخ : زوّار خانه خدا مخیّرند نماز خود را در مسجدالحرام و مسجدالنّبى، بلکه در همه شهر مکّه و مدینه، تمام یا قصر بخوانند، و نماز تمام افضل است، و فرقى میان مکّه و مدینه قدیم و جدید نیست. 1⃣ مسافر مى‌تواند براى گرفتن حاجت سه روز در مدینه روزه مستحبّى بگیرد؛ (هر چند قصد ده روز نکند) و احتیاط لازم آن است که روزهاى چهارشنبه و پنج شنبه و جمعه را انتخاب کند و مى‌تواند در این سه روز معتکف شود. 2⃣ کسانى که پیش از رفتن به عرفات قصد ده روز در مکّه کرده‌اند، ونیّت نداشته‌اند قبل از ده روز از مکّه خارج شوند، هنگامى که به عرفات و مشعر و منى مى‌روند نمازشان در آنجا تمام است، و این مسافت گرچه در گذشته به اندازه چهار فرسخ بوده، ولى امروز به سبب توسعه مکّه کمتر شده و مسافت قصر نیست. 3⃣ حجّاج محترمى که در مکّه مکرّمه قصد اقامه ده روزه مى‌کنند، نباید در این ایّام از حدّ ترخّص خارج شوند؛ ولى مى‌توانند براى یکى دو ساعت به عرفات بروند و باز گردند . 🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی از قم المقدسه }💎🎆 @Javanmardi_langarudi
﷽؛ 🚨 معمار خانه کعبه 📝 پرسش : خانه کعبه توسّط چه کسى ساخته شد؟ 📖 پاسخ اجمالی : از آیات مختلف قرآن، استفاده مى شود که خانه کعبه از زمان آدم(ع) بر پا شده بود؛ در آیه 37 سوره «ابراهیم» از قول ابراهیم(ع) مى خوانیم: «پروردگارا! بعضى از فرزندانم را در این سرزمین خشک و سوزان در کنار خانه اى که حرم تو است سکونت دادم». این آیه گواهى مى دهد وقتی ابراهیم(ع) با فرزندش اسماعیل(ع) و همسرش به «مکّه» آمدند اثرى از کعبه وجود داشت. تعبیرى که در آیه 127 سوره «بقره» به چشم مى خورد نیز، همین معنى را مى رساند آنجا که مى گوید: «... ابراهیم و اسماعیل پایه هاى خانه (کعبه) را بالا مى بردند، و ...». 📖 پاسخ تفصیلی : از آیات مختلف قرآن، احادیث و تواریخ اسلامى به خوبى استفاده مى شود که خانه کعبه پیش از ابراهیم(علیه السلام)، حتى از زمان آدم(علیه السلام) بر پا شده بود، در آیه37 سوره «ابراهیم» از قول این پیامبر بزرگ مى خوانیم: «رَبَّنا اِنِّی اَسْکَنْتُ مِنْ ذُرِّیَّتی بِواد غَیْرِ ذی زَرْع عِنْدَ بَیْتِکَ الْمُحَرَّم»؛ (پروردگارا! بعضى از فرزندانم را در این سرزمین خشک و سوزان در کنار خانه اى که حرم تو است سکونت دادم). این آیه گواهى مى دهد موقعى که ابراهیم(علیه السلام) با فرزند شیرخوارش اسماعیل(علیه السلام) و همسرش به سرزمین «مکّه» آمدند اثرى از خانه کعبه وجود داشته است. در آیه96 سوره«آل عمران» نیز مى خوانیم: «اِنَّ اَوَّلَ بَیْت وُضِعَ لِلنّاسِ لَلَّذی بِبَکَّهَ مُبارَکاً»؛ (نخستین خانه اى که به منظور پرستش خداوند براى مردم ساخته شد، در سرزمین مکّه بود). مسلّم است پرستش خداوند و ساختن مرکز عبادت از زمان ابراهیم(علیه السلام) آغاز نگردیده بلکه قبلاً و حتى از زمان آدم(علیه السلام) بوده است. اتفاقاً تعبیرى که در آیه127 سوره«بقره» به چشم مى خورد نیز، همین معنى را مى رساند آنجا که مى گوید: (به یاد آورید هنگامى که ابراهیم و اسماعیل پایه هاى خانه (کعبه) را بالا مى بردند، و مى گفتند: پروردگارا! از ما بپذیر تو شنوا و دانائى)؛ «وَ اِذْ یَرْفَعُ اِبْراهیمُ الْقَواعِدَ مِنَ الْبَیْتِ وَ اِسْماعیلُ رَبَّنا تَقَبَّلْ مِنّا اِنَّکَ اَنْتَ السَّمیعُ الْعَلیمُ». این تعبیر، مى رساند شالوده هاى خانه کعبه وجود داشته و ابراهیم و اسماعیل(علیهما السلام) پایه ها را بالا بردند. در خطبه معروف «قاصعه» از «نهج البلاغه» نیز مى خوانیم: «اَ لا تَرَوْنَ اَنَّ اللهسُبْحانَهُ اِخْتَبَرَ الاَوَّلِینَ مِنْ لَدُنْ آدَمَ(علیه السلام) اِلَى الآْخِرِینَ مِنْ هذَا الْعالَمِ بِاَحْجَار... فَجَعَلَها بَیْتَهُ الْحَرام... ثُمَّ اَمَرَ آدَمَ(علیه السلام) وَ وَلَدَهُ اَنْ یَثْنُوا اَعْطافَهُم نَحْوَه...»؛ (آیا نمى بینید خداوند مردم جهان را از زمان آدم تا به امروز، به وسیله قطعات سنگى امتحان کرده است...، و آن را خانه محترم خود قرار داده...، سپس به آدم و فرزندانش دستور داد که به گرد آن طواف کنند).(1) کوتاه سخن این که آیات قرآن و روایات، این تاریخچه معروف را تائید مى کند که خانه کعبه نخست به دست آدم(علیه السلام) ساخته شد،(2) سپس در طوفان نوح(علیه السلام) فرو ریخت،(3) و بعد به دست ابراهیم(علیه السلام) و فرزندش اسماعیل(علیه السلام) تجدید بنا گردید.(4). (5) ✨ پی نوشت: 🍃 (1). «نهج البلاغه»، خطبه 192 (خطبه قاصعه)؛ «کافى»، جلد 4، صفحه 199 (دار الکتب الاسلامیة)؛ «وسائل الشیعه»، جلد 11، صفحه 11، حدیث 14117؛ «بحار الانوار»، جلد 6، صفحه 114، حدیث 11، و جلد 14، صفحه 469. 🍃 (2). «مستدرک»، جلد 9، صفحه 374، حدیث 11109؛ 1، و جلد 10، صفحه 147، حدیث 117221؛ «بحار الانوار»، جلد 11، صفحه 179، و جلد 96، صفحه 203. 🍃 (3). «بحار الانوار»، جلد 10، صفحه 79، و جلد 54، صفحه 64؛ «شرح نهج البلاغه ابن ابى الحدید»، جلد 13، صفحه 162 (کتابخانه آیة الله مرعشى نجفى)؛ «عیون اخبار الرضا(علیه السلام)»، جلد 1، صفحه 244 (انتشارات جهان). 🍃 (4). «شرح نهج البلاغه ابن ابى الحدید»، جلد 13، صفحه 162 (کتابخانه آیة الله مرعشى نجفى)؛ «کافى»، جلد 4، صفحات 202، 203 و 205 (دار الکتب الاسلامیة)؛ «من لایحضره الفقیه»، جلد 2، صفحه 232 (انتشارات جامعه مدرسین)؛ «بحار الانوار»، جلد 12، صفحات 93، 94 و 96. 🍃 (5). گرد آوري از کتاب: تفسیر نمونه، آيت الله العظمي مکارم شيرازي، دار الکتب الإسلامیه، چاپ پنجاه و پنجم، ج 1، ص 519. 💢 💢 https://eitaa.com/Javanmardi_langarudi 🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی از قم المقدسه }💎🎆
🌸🌼 حجت الاسلام والمسلمین قرائتی: در چهار مركز، انسان مسافر می تواند نمازش را تمام بخواند: 🍃 مركز الوهيت و خداپرستی : مكه 🍃 مركز نبوّت : مسجد پيامبر «صلی الله علیه و آله» در مدينه 🍃 مركز ولايت: مسجد كوفه (محل حکومت امیرالمؤمنین «علیه السلام» و امام زمان «عَجّلَ اللهُ تَعالی فَرجهُ الشّریف») 🍃 مركز شهادت: حرم امام حسين «علیه السلام» 📚 پیوند های نماز؛ حجت الاسلام قرائتی؛ ص 44 https://eitaa.com/Javanmardi_langarudi 🌱أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ🌱