eitaa logo
،، احکام و مسائل شرعی ،،
3.5هزار دنبال‌کننده
11.5هزار عکس
3هزار ویدیو
40 فایل
برای پرسیدن سوالات شرعی به آیدی زیر مراجعه فرمایید . @Javanmardi_Ahkam
مشاهده در ایتا
دانلود
﷽؛ 💎 در حدیث است : { اَرْبَعَةٌ لٰا تُرَدُّ لَهَمْ دَعْوَةٌ } یعنی چهار طایفه‌اند که دعایشان رد نمی‌شود : 1⃣ دعا کردن پشت سر برادر دینی خواه مرده باشد یا زنده باشد . { اَللّٰهُمَّ اغْفِرْ لِلْمُؤْمِنیٖنَ وَالْمُؤْمنِٰاتِ وَالْمُسْلِمیٖنَ وَالْمُسْلِمٰاتِ ... } روز قیامت تمام مؤمنین و مؤمنات شفاعت او را می‌کنند . 2⃣ دعای پدر و مادر است در حق فرزند که رد نمی‌شود . 3⃣ دعای عالم عادل . 4⃣ دعای مظلوم در حق ظالم . صَلِّ عَلی وَ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ @Javanmardi_langarudi ستاد ملی ترویج احکام دین 🌐 کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سید شمس الدین جوانمردی لنگرودی 🌐
﷽؛ 👈 حقوق علیه‌السلام در گوید : اِعْلَمْ أَنَّ لِلْحُسَیْنِ علیه‌السّلام فِی الْمٰاءِ حُقُوقاً أَرْبَعَةً : علیه‌السلام در چهار حق داشت : 1⃣ حَقُّهُ فِی الْمٰاءِ مِنْ حَیْثُ الْإِشْتِرٰاکِ مَعَ جَمیٖعِ النّٰاسِ در از این جهت بود که تمام مردم در آب شریکند و علیه‌السلام نیز مانند یکی از مردم شریک بود ، به خاطر همین است که آب خوردن از چشمه‌ها و نهرهایی که صاحب دارد جایز است گرچه صاحبش اجازه ندهد . 2⃣ حَقُّهُ فِی الْمٰاءِ مِنْ حَیْثُ الْإِشْتِرٰاکِ مَعَ ذَواتِ الْأَرْواحِ این که علیه‌السلام به عنوان یک موجود زنده در حق داشت {چنانچه گذشت گفتیم : تمام جانداران در آب حق دارند چون مایع زندگی آنهااست} به این سبب است که اگر کسی مقدار کمی آب داشته و بترسد اگر وضو بگیرد، مثلاً گوسفندی که در نزدش دارد از تشنگی هلاک خواهد شد باید برای نماز تیمّم کرده ، آب را به گوسفند بدهد . 3⃣ حَقُّهُ مِنْ حَیْثُ ثٌبُوتِ حَقِّ السَّقْیِ لَهُمْ عَلیٰ اَهْلِ الْکُوفَةِ که بر آنها داشت این بود که سه بار بر اهل کوفه داده بود . 👈 الف : در زمان خلافت علیه‌السلام در خشک سالی شد و مردم به علیه‌السلام عرض کردند : ! به داد ما برس که زمین‌های کشاورزی ما از بی آبی در حال از بین رفتن است ، چشمه ها خشک می‌شوند . علیه‌السلام به علیه‌السلام دستور داد تا نماز باران بخواند . با شرایط خاصی نماز باران خواند . به دنبال آن باران رحمت الهی بر اهل کوفه بارید و آنان را از هلاکت نجات داد . 👈 ب : در جنگ سپاه‌ اطراف را محاصره کردند و نگذاشتند سپاهیان علیه‌السلام استفاده نمایند ، علیه‌السلام با همراهی چند نفر و با اجازه علیه‌السلام رفتند آب را از دست سپاهیان آزاد کردند و اعلان نمودند که همه حق استفاده از آن را دارند . 👈 ج : سوم اینکه در هنگام ملاقات با لشکر به آنان آب دادند . خود با دشمنان تشنه قسمت می‌کند عزت و آزادگی بین تا کجا دارد 4⃣ لَهُ حَقُّ فِی الْفُراتِ بِخُصُوصِهِ ، فَاِنَّهُ نِحْلَةُ اللهِ لِفٰاطِمَةَ سَلامُ الله عَلیها اینکه به خصوص در حق داشت زیرا خداوند آن را برای سلام‌الله‌علیها مهریه قرار داده بود . صَلِّ عَلی وَ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi 🌐 کارشناس احکام و مسائل شرعی حجّت الاسلام والمسلمین سیّد شمس الدّین جوانمردی لنگرودی 🌐
🔵 نگه داشتن ثواب 🔵
﷽؛ بر چه چیزهایی است ؟ خاک ، سنگ ، چوب ، سنگ مرمر معمولی ، سنگ گرانیت (معدنی) ، سنگ معمولی ، سنگ های سیاه ، عقیق ، فیروزه ، کاه ، علف ، چمن ، آجر ، سجده بر کاغذی که از چوب وگیاه {غیراز پنبه وکتان} تهیه شده ، صحیح است . موارد فوق در حال اختیار می باشد ، چه مهر داشته باشیم چه نداشته باشیم . ولی بهتر است برای سجده نمودن بر تربت مبارک امام حسین علیه‌السلام باشد و بعد از آن خاک و سنگ و گیاه و رهبر فرزانه انقلاب ، و مراجع . @Javanmardi_langarudi 🌐 کارشناس احکام و مسائل شرعی حجّت الاسلام والمسلمین سیّد شمس الدّین جوانمردی لنگرودی 🌐
🍃🍂🍁🍃🍂🍁🍃🍂🍁🍃🍂🍁 🌺 بردن کودکان به مسجد 🌺 🔵 مسئله : راه دادن کودکان و دیوانگان به مسجد مکروه است . 🔴 منظور کودکانی است که احترام مسجد را نگه نمی دارند ، یا مزاحم نمازگزاران هستند ، یا ممکن است سبب نجس شدن مسجد شوند ؛ ولی کودکانی که برای نماز خواندن می آیند مکروه نیست . ✅ نکته : به طور کلی اگر بردن کودک به مسجد موجب بی احترامی به مسجد و جماعت شود یا برای نمازگزاران مزاحمت ایجاد کند ، بهتر است آنها را به مسجد نبرند ؛ اما اگر به نحوی این مشکلات را بر طرف کنند ، بردن کودکان به مسجد ایرادی ندارد ؛ بلکه باعث آشنایی و انس آنها با کانون عبادی مسجد می گردد . 🔶 احکام عبادات رهبر انقلاب ، صفحه 330 . 💢احڪام و مسائل شرعے💢 🎇کارشناس احکام و مسائل شرعی حجّت الاسلام والمسلمین سیّد شمس الدّین جوانمردی لنگرودی🎇 @Javanmardi_langarudi 🍃🍂🍁🍃🍂🍁🍃🍂🍁🍃🍂🍁
﷽؛ ✅ چیزهایی که تیمم برآنها صحیح است : 1⃣ تیمم برشن ، ریگ ، کلوخ - اگر پاک باشند - صحیح است . 2⃣ تیمم بر خاک نمناک و خیس صحیح است ؛ ولی بهتر ( احتیاط مستحب ) است که باوجود زمین یا خاک خشک ، به خاک نمناک تیمم نکند . 3⃣ تیمم بر سنگ معمولی ، سنگ گچ ، سنگ آهک ، سنگ مرمر ، و دیگر سنگها - اگر پاک باشند - صحیح است . 4⃣ تیمم بر گچ دیوار صحیح است ؛ ولی بنابر احتیاط مستحب ، درحال اختیار ( با وجود خاک ومانند آن ) به گچ و آهک پخته تیمم ننماید . 5⃣ تیمم بر گل پخته - مانند آجر و کوزه - صحیح است ، ولی بهتر { احتیاط مستحب } است با آن تیمم نکنند . 6⃣ تیمم بر موزائیک وسیمان ، صحیح است ، هرچند احتیاط مستحب ، ترک تیمم بر آنها است . 7⃣ تیمم بر چوب صحیح نیست . ✅ نکته ✅ ✅ با بودن خاک به سنگ نیز می توان تیمم کرد . ✅ اگر نمای ساختمان و دیوار از چیزهایی باشد که تیمم بر آن صحیح است ، می توان بر آن تیمم کرد و در ضربه زدن مهم برخورد هم زمان کف دست ها با چیزی است که تیمم بر آن صحیح است . ✅ در مواقعی که به سنگ تیمم می کنیم وجود خاک و غبار روی سنگ لازم نیست ولی مستحب است گردی هم داشته باشد . ✅ تیمم بر اشیای معدنی که جزو زمین محسوب نمیشود - مانند طلا و نقره و امثال آن و بر سنگهای قیمتی مثل عقیق و فیروزه - صحیح نیست ، ولی تیمم بر سنگ های مرغوبی که عرفا به آن سنگ معدنی گفته میشود ، مانند مرمر صحیح است . ✍ احکام عبادات رهبر انقلاب ، صفحه 190 @Javanmardi_langarudi ❄️ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجّت الاسلام والمسلمین سیّد شمس الدّین جوانمردی لنگرودی ❄️
✅ مؤمنی را شاد ساز قَالَ رَسُولُ اللهِ صَلّی اللهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ: مَنْ سَرَّ مُؤْمِناً فَقَدْ سَرَّنِی وَ مَنْ سَرَّنِی فَقَدْ سَرَّ اللهَ؛ هر کس مؤمنی را شادمان سازد، مرا شاد کرده است، و هر کس مرا شاد کند، خدا را شاد کرده است. (مستدرک الوسائل؛ جلد12، حدیث39341) 📚منبع: "مشق پاکان" تألیف مرجع عالیقدر حضرت آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی مدظله‌العالی @Javanmardi_langarudi
✅ نماز را ارج بنه قَالَ رَسُولُ اللهِ صَلَّی اللهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ: لَيْسَ مِنِّی مَنِ اسْتَخَفَّ بِالصَّلَاةِ؛ لَا يَرِدُ عَلَيَّ الْحَوْضَ لَا وَ اللهِ از من نيست هر كس نماز را سبك بشمارد. نه، به خدا سوگند وارد بر حوض (کوثر) نمی‌شود. 📜 (علل الشرائع؛2/ 356 / 2) 📚 منبع: "مشق پاکان" تألیف مرجع عالیقدر حضرت آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی مدظله‌العالی @Javanmardi_langarudi
﷽؛ 🔻پرسش : سیگار فروشی چه حکمی دارد؟ 🔺پاسخ : این کار حرام است. ~~~~~~~~~~ کشیدن سیگار، انواع دخانیات و مواد مخدّر مطلقاً حرام است. 🔺توضیح المسائل حضرت آیت الله مکارم شیرازی، صفحهٔ 484 ، مسائل عمومی مورد ابتلاء. @Javanmardi_langarudi 🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🎆
﷽؛ حکم استعمال دخانیات مانند قلیان و سیگار چیست؟ اگر کشیدن سیگار وتنباکو - هرچند در آینده - ضرر مهمی به او می رساند، خواه آن ضرر مهم حتمی باشد و یا احتمالی، که از آن نزد عقلاء ترس حاصل می شود، کشیدن آن حرام است، واما با ایمن بودن از ضرر مهم هرچند از این جهت که در کشیدن آن زیاده روی نکند اشکال ندارد. در برخی اتوبوس ها و دیگر وسایل نقلیه نوشته می شود "استعمال دخانیات ممنوع است" آیا سیگار کشیدن در چنین اماکنی جایز است؟ اگر این امر به منزله شرط ضمنی باشد که سوار شونده به آن وسیله، پذیرفته است و یا چنان چیزی قانون دولتی می باشد که پس از ورود به کشور ملتزم شده است که آنها را رعایت کند لازم است مطابق تعهد، عمل کند و مخالفت جایز نیست. @Javanmardi_langarudi
﷽؛ ♨️ دلیل عدم تسری حکم حرمت دخانیات به اغذیه مضر 📝 پرسش : با توجه به این که جنابعالی استعمال سیگار و انواع دخانیات را از جهت این که ضررهای آن به تصدیق کارشناسان آگاه رسیده حرام اعلام نموده اید پس چرا مواد غذایی نظیر روغن نباتی یا آدامس که می گویند در تهیه آدامس الکل استفاده می شود و ضررهای این مواد غذایی و نظایر این مواد که مضر بودن آن به تصدیق کارشناسان آگاه رسیده است را حرام اعلام نمی کنید؟ 📖 پاسخ : زیانها گاهی زیانهای کلی است و گاهی چنین نیست. بسیاری غذاهاست که زیانهای محدودی دارد و حرام نیست ولی دخانیات به گفته اطبای آگاه منشا یکصد و بیست بیماری می باشد. @Javanmardi_langarudi 🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی از قم المقدسه }💎🎆
﷽؛ 🌷 حضرت فاطمه(س)، مصداق کوثر مصداق کوثر در آیه1 سوره«کوثر» کیست؟ «کوثر» به معنی خیر کثیر و فراوان است و روشن ترین مصداق آن وجود مبارک «فاطمه زهراء»(س) می باشد؛ چرا که طبق شأن نزول آیه 1 سوره کوثر، نسل و ذریه پیامبر(ص) به وسیله همین دختر گرامى در جهان انتشار یافت، و در میان آنها علماى بزرگی بودند، که با ایثار و فداکارى، در حفظ آئین اسلام کوشیدند. «کوثر» یک معنى جامع و وسیع دارد، و آن، «خیر کثیر و فراوان» است و مصادیق آن زیاد مى باشد ولى بسیارى از بزرگان علماى شیعه، یکى از روشن ترین مصداق هاى آن را وجود مبارک «فاطمه زهراء»(علیها السلام) دانسته اند؛ چرا که شان نزول آیه مى گوید: آنها پیغمبر اکرم (صلى الله علیه وآله) را متهم مى کردند که بلا عقب است، قرآن ضمن نفى سخن آنها مى گوید: «ما به تو کوثر دادیم». (1) از این تعبیر، استنباط مى شود: این «خیر کثیر» همان فاطمه زهراء(علیها السلام) است؛ زیرا نسل و ذریه پیامبر(صلى الله علیه وآله) به وسیله همین دختر گرامى در جهان انتشار یافت، نسلى که نه تنها فرزندان جسمانى پیغمبر بودند، بلکه آئین او و تمام ارزش هاى اسلام را حفظ کردند و به آیندگان ابلاغ نمودند، نه تنها امامان معصوم اهل بیت(علیهم السلام) که آنها حساب مخصوص به خود دارند، بلکه هزاران، هزار از فرزندان فاطمه(علیها السلام) در سراسر جهان پخش شدند، که در میان آنها علماى بزرگ، نویسندگان، فقهاء، محدثان و مفسران والا مقام و فرماندهان عظیم بودند، که با ایثار و فداکارى در حفظ آئین اسلام کوشیدند. در اینجا به بحث جالبى از «فخر رازى» برخورد مى کنیم، که در ضمن تفسیرهاى مختلف «کوثر» مى گوید: قول سوم این است که: این سوره به عنوان ردّ بر کسانى نازل شده که عدم وجود اولاد را بر پیغمبر اکرم(صلى الله علیه وآله) خرده مى گرفتند، بنابراین معنى سوره این است که: خداوند به او نسلى مى دهد که در طول زمان باقى مى ماند، ببین چه اندازه از اهل بیت را شهید کردند در عین حال جهان مملو از آنها است، این در حالى است که از «بنى امیه» (که دشمنان اسلام بودند) شخص قابل ذکرى در دنیا باقى نمانده، سپس بنگر و ببین چقدر از علماى بزرگ در میان آنها است، مانند: باقر، صادق، رضا و نفس زکیه. (2)؛ (3)؛ (4) ✍ پی نوشت : (1). سوره کوثر، آیه 1. (2). «نفس زكيه» لقبى است براى«محمّد بن عبداللَّه» فرزند«امام حسن مجتبى» عليه السلام كه به دست منصور دوانقى در سال 145 هجرى به شهادت رسيد. (3). تفسير«فخر رازى»، جلد 32، صفحه 124. (4). گرد آوري از کتاب: تفسیر نمونه، آيت الله العظمي مکارم شيرازي، دارالکتب الإسلامیه، چاپ سی و ششم، ج 27، ص 4.3. https://eitaa.com/Javanmardi_langarudi 🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🎆