eitaa logo
،، احکام و مسائل شرعی ،،
3.3هزار دنبال‌کننده
11.2هزار عکس
2.9هزار ویدیو
40 فایل
برای پرسیدن سوالات شرعی به آیدی زیر مراجعه فرمایید . @Javanmardi_Ahkam
مشاهده در ایتا
دانلود
﷽؛ " اللَّهُمَّ الْعَنْ أَوَّلَ ظَالِمٍ ظَلَمَ حَقَّ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ ، وَ آخِرَ تَابِعٍ لَهُ عَلَى ذَلِكَ لعنت كن نخستين ستمكاري را كه به حق محمّد و خاندان محمّد ستم كرد ، و آخرين كسي را كه در اين ستم از او پيروي نمود ".
﷽؛ 🌧 حضرت امام حسین علیه السلام : " به یقین ، شیعیان ما آنانند که دلهایشان از هر نوع ، و پاک و سالم باشد ".
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👈 حسین جان! بخدا قسم صبح و شب برایت گریه می کنم 👈 امام زمان(عج) چگونه عزاداری می کند؟
🌷 اطمینان از داخل شدن وقت نماز 📝 سؤال : آیا وقت نماز به مجرد شروع اذان آغاز می شود؟ یا این‌که باید صبر نمود تا اذان تمام شود و سپس شروع به خواندن نماز کرد؟ 📖 جواب : اگر اطمینان حاصل شود که اذان از هنگام داخل شدن وقت شروع شده، صبر کردن تا پایان اذان لازم نیست. 🌷 ملاک رطوبت مسریه 📝 سؤال : مقدار رطوبتی که باعث سرایت از چیزی به چیز دیگر می شود، چه‌قدر است؟ 📖 جواب : ملاک رطوبت مسریه این است که به مقداری باشد که رطوبت هنگام برخورد از جسم مرطوب به جسم دیگر سرایت کند. 🌷 آموزش رانندگی به زن توسط نامحرم 📝 سؤال : آیا برای زن، یاد گرفتن رانندگی به کمک مرد اجنبی در مکان مخصوص تعلیم رانندگی، با علم به این‌که آن زن حجاب و عفاف شرعی خود را حفظ می کند، جایز است؟ 📖 جواب : آموختن رانندگی با کمک و راهنمایی مرد اجنبی در صورتی که با مواظبت بر حجاب و عفاف و اطمینان به عدم وقوع در مفاسد همراه باشد، اشکال ندارد، ولی در عین حال شایسته است که یکی از محارم وی همراه او باشد، بلکه اولی این است که آموزش رانندگی به کمک مربّی زن یا یکی از محارم صورت بگیرد. 🌷 تطهیر بعد از حجامت 📝 سوال : آیا بعد از حجامت باید بدن را برای نماز خواندن تطهیر کرد؟ 📖 جواب : تا زمانی که آب برای محل حجامت ضرر دارد نماز خواندن با آن مانعی ندارد، اما اگر اطراف محل حجامت یا لباسش نجس شده است باید تطهیر نماید. 🌷 نماز با لباس غیر مخمس 📝 سؤال : اگر شخصی مدتی بر سجاده یا با لباسی که خمس به آن تعلّق گرفته است، نماز بخواند، نمازهای او چه حکمی دارد؟ 📖 جواب : نمازهایی که تا به حال در آن خوانده، صحیح است.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌷 خمس سکه طلا 📝 سؤال : خمس سکّه های طلا که قیمت آن‌ها همیشه در حال تغییر است، چگونه است؟ 📖 جواب : اگر قصد دارد خمس را از قیمت آن‌ها بدهد، ملاک، قیمت روز پرداخت است. 🌷 چاپ کتاب بدون اجازه صاحب آن 📝 سؤال : آیا چاپ کتاب بدون اجازه صاحب آن و با وجود عبارت «حقوق چاپ برای مؤلف محفوظ است»، جایز است؟ 📖 جواب : احوط این است که حقوق مؤلف و ناشر با کسب اجازه از آنان برای تجدید چاپ، رعایت شود. 🌷 جلو بودن مرد از زن هنگام نماز 📝 سؤال : آیا این گفته که باید مردان هنگام نماز جلوتر از زنان بایستند، صحیح است؟ 📖 جواب : بنا بر احتیاط واجب لازم است بین زن و مرد در حال نماز، حداقل یک وجب فاصله باشد و در این صورت اگر زن و مرد محاذی یکدیگر بایستند یا زن جلوتر از مرد بایستد نماز هر دو صحیح است.
💠 راز دست ها 💠 🍁 اسکندر هنگام مرگ وصیت کرد وقتی که جنازه اش را بر می دارند ، دو دستش را از تابوت بیرون بگذارند ، تا مردم ببینند . بعد از وفات ، به دستورش عمل نمودند و دو دستش را از تابوت بیرون نهادند . افرادی که دنبال تابوت می رفتند ، از علت و سبب چنین وصیتی از هم سؤال می کردند ؛ اما کسی علت را نمی دانست . یکی از عرفا گفت : سبب این وصیت آن است که می خواست به ما بفهماند : اسکندر با دست های تهی از دنیا رفت و از خزائن و مال دنیا ، چیزی با خود نبرد .
✅ بررسی مذهب شهدای کربلا 📝 آیا همه شهدای کربلا شیعه بودند؟ 📖 حبُ اهل بیت شیعه و سنی نمی‌شناسد. این محبت آنقدر زیاد است که تا پای بذل جان نیز می‌رسد. در کربلا بودند کسانی که شیعه نبودند ولی مالامال از عشق حسین بوده و جان خود را در راه ایشان فدا کردند. 📖 همه کسانی که همراه حضرت سیدالشهداء در کربلا به شهادت رسیدند شیعه نبودند. هرچند اکثر قاطع آنان از شیعیان بودند، اما شماری از غیر شیعیان هم در میان آنان دیده می‌شود. کسانی هم که از کوفه برای جنگ با امام حسین آمدند شیعه نبودند. ابن زیاد با شناختی که از مردم کوفه داشت ، به شیعیانی که بر اثر ارعاب او به یاری امام حسین نیامدند، الزام نکرد که حتما باید به کربلا بروند و با پسر پیامبر بجنگند.  📖 چون می‌ترسید که اگر اینها را در سپاه خود جای دهد، حتما در کربلا به امام می‌پیوندند. ولی اهل تسنن را مجبور به جنگ با ابی‌عبدالله کرد. هرچند برخی از اهل سنت می‌خواستند با بهانه و تمارض، از این جنایت بزرگ بگریزند اما ابن زیاد عذر آنان را نپذیرفت و همه آنان را اعزام کرد. 📖 اولین فردی که با قطعیت می‌شود گفت از شیعیان نبوده و به امام حسین پیوسته، زهیر بن قین بجلی است. زهیر نه تنها شیعه نبود بلکه عثمانی بود. عثمانی‌ها نسبت به حضرت امیر بدبین بوده و حتی کینه می‌ورزیدند. بر اثر تنبّهی که همسر زهیر در او ایجاد کرد، متحول شده و به امام پیوست، ولی هیچ دلیل و نقلی وجود ندارد که نشان دهد زهیر شیعه شده باشد. حتی وقتی میخواهد همسر خود را طلاق بدهد، بر اساس فقه اهل تسنن او را طلاق می‌دهد نه فقه شیعه. 📖 لذا در تاریخ و مقاتل هیچ نکته‌ای که دلالت بر شیعه شدن او بکند پیدا نمی‌شود. البته تنها جایی که اشاره به نام مقدس حضرت علی می‌کند، در رجزهایی است که در صحرای کربلا خوانده و به یاری فرزند رسول خدا و علی مرتضی افتخار کرده است. 📖 دومین فرد حر بن یزید ریاحی است. او نه تنها شیعه نیست که حتی یزید را امام خود دانسته و راه را بر امام حسین بست. او با احتجاجات امام فهمید که اشراف کوفه چه خیانتی کرده‌اند. لذا متحول شد و چون بهره‌ای از جوانمردی داشت، مقابله با فرزند رسول خدا که مظلوم واقع شده است را روا ندانست و به یاری امام حسین آمد.  📖 فرد دیگر یزید بن زیاد بن مُهاصر کِندی، معروف به ابوالشعثا کندی است. وی در لشکر عمر بن سعد بود. احتجاجات امام هم تاثیری در او نکرد. اما همین که دید جنگ در آستانه شروع است و گروهی اندک به خاطر حفظ آرمانهای خود از جانشان دست شستند و در برابر لشگر ۳۰ هزار نفری ایستاده اند، این جنگ را ناجوانمردانه دانست و نخواست در این جنایت حضور پیدا کند و به یاران امام حسین پیوست. 📖 نزد امام آمد و گفت تصمیم گرفته‌ام به یاری شما بیایم. هیچ بحثی از اینکه شما امام حق و رهبر الهی و پیشوای سوم هستید در میان نیست. فقط بحث این است که ایستادن در برابر مرد بزرگ و مظلومی چون حسین بن علی جایز نیست. 📖 دو برادر دیگر وجود دارند به نام‌های سعد بن حارث و «بوالحَتوف بن حارث که نه تنها شیعه نبودند، بلکه تصریح شده که از خوارج بوده اند. این افراد تا عصر عاشورا هم تا با امام جنگیدند، ولی متحول شده و گفتند چگونه فرزند رسول خدا را بکُشیم و در روز قیامت از رسول خدا بخواهیم که ما را شفاعت کند؟! لذا به سپاه امام حسین پیوستند. حتی هنگامی که صفوف دشمن را می شکستند و به جبهه حق می پیوستند، شعارشان همان شعار خوارج بود: «لاحکم الّا للّه و لا طاعه لمن عصی ». 📖 فرد دیگر که بعید است شیعه باشد، عبدالله بن عمیر کلبی است. اگر وی ارادتی به امام نشان میدهد نه از باب اینکه ایشان را امام خود بداند، بلکه به عنوان فرزند رسول خدا برای ایشان حرمت قائل است. وی میخواست تحت امر ابن زیاد به جهاد با کفار برود. اما وقتی دید ابن زیاد با لشگری انبوه قصد جنگ با فرزند رسول خدا را دارد، تکان خورد و تصمیم به یاری امام گرفت. معتقد بود که یاری امام ثوابی کمتر از جهاد با مشرکان ندارد.  📖 ۳۲ نفر از لشگریان عمر سعد نیز شبِ عاشورا گریختند و خود را به امام پیوستند. با توجه به اینکه گفتیم ابن زیاد برای جنگ با امام به شیعیان فشاری وارد نکرده بود، چه بسا این افراد از اهل سنت بوده و یا اینکه شیعه بوده و تقیه کرده اند. از میان آنها از افرادی مانند جُبیل بن مالک تمیمی، حارث بن امرء القیس کندی، عبدالرحمن بن مسعود، عبدالله بن بشیر خَثعمی و عمرو بن ضُبَیعه، در تاریخ نام برده شده است. 📖 البته اگر تحقیقات دقیق تری در تواریخ و مقاتل انجام بشود چه بسا که بیش از این افراد هم از اهل تسنن در سپاه امام حسین یافت شود. مقتل ابی مخنف، تاریخ طبری، ارشاد شیخ مفید، الاخبار الطوال دینوری، کامل ابن اثیر، اعیان الشیعه صَلِّ عَلی وَ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ 🌐 کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سید شمس الدین جوانمردی لنگرودی 🌐
🌷 معاشرت با پرداخت نکنندگان خمس 📝 سؤال : ما با اشخاصی معامله می کنیم که خمس نمی دهند و حساب سال هم ندارند، با آنان خرید و فروش داریم و به دیدن آنان رفته و با آنان غذا می خوریم، این مسأله چه حکمی دارد؟ 📖 جواب : تصرف در اموال ایشان برای شما فی نفسه اشکال ندارد.
🔴 ممانعت از تحویل کالایی که به قیمت گذشته فروخته شده ❓ اینجانب ابتدای سال از یک فروشنده لوازم خانگی یک دستگاه ماشین لباسشویی خریداری کردم و وجه آن را نقدا پرداخت نمودم. قرار بر این بود تا مدت ده روز کالا را تحویل دهد. اکنون پس از گذشت چند ماه کالا را تحویل نداده و می‌گوید: کالای شما هم کمیاب و هم گران شده است، بیا پولت را پس بگیر. حکم شرعی مسئله چیست؟ ❖ پاسخ آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی: ✍ حق فسخ معامله را ندارد و باید کالا را تحویل دهد مگر آن که معلوم شود هنگام معامله، قیمت کالا به دلایلی که ذکر می کند(کمیابی و تغییر قیمت) گرانتر بوده و او هم اطلاع نداشته است که در این حال اگر شما تفاوت قیمت را نپردازید، حق فسخ خواهد داشت.
✅ برگزاری مراسم اربعین 📝 پرسش : چرا فقط امام حسین (علیه السلام) اربعین دارد و براى دیگر امامان (علیهم السلام) اربعین نمى گیرند ؟ آیا به خاطر آمدن اسیران است و یا علّت دیگرى دارد ؟ 📖 پاسخ : علّت آن نقش بسیار مهمّى بود که شهادت امام حسین (علیه السلام) در بقاء اسلام داشت . به علاوه مصائب آن حضرت ، قابل مقایسه با مصائب هیچ یک از معصومین (علیهم السلام) نیست .
﷽؛ ✅ قال العسکری علیه السلام : 🔹عَلٰامٰاتُ الْمُؤْمِنِ ( الْمُؤمِنِینَ ) خَمْسٌ : " صَلٰاةُ الْإِحْدیٰ وَ الْخَمْسِینَ ، وَ زِیٰارَةُ الْأَرْبَعِینِ ، وَالتَّخَتُّمُ فِی الْیَمِینِ ، وَ تَعْفِیرُ الْجَبِینِ ، وَ الْجَهْرُ بِبِسْمِ اللهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِیمِ ". ✅ از حضرت امام حسن عسکری علیه السلام روایت شده که فرمودند : 🔹علامات مؤمن ( شیعه ) پنج چیز است : 1⃣ اقامه ی پنجاه و یک رکعت نماز فریضه و نافله در شبانه روز . 2⃣ زیارت اربعین . 3⃣ انگشتر به دست راست کردن . 4⃣ جبین را در سجده بر خاک گذاشتن . 5⃣ بسم الله الرحمن الرحیم را بلند گفتن . @Javanmardi_langarudi 🌱أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ🌱
🚨 وقایع اربعین حسینی از منظر حضرت آیت الله مکارم شیرازی ✅ بیستم صفر ؛ روز اربعین حسینی ✨ بيستم ماه صفر روز اربعين امام حسين عليه السلام است. 🔸با توجه به آنكه امام حسين در عصر عاشورا به شهادت رسيد، بايد ابتداى اربعين را از روز يازدهم حساب كرد ولذا بيستم صفر، اربعين آن حضرت است. 🔹معمول شيعه آن است كه عزادارى امام حسين عليه السلام را تا اربعين ادامه مى دهد، و در پايان ماه صفر نيز وفاتهاى متعدّدى است؛ به خاطر اين جهات مختلف، كلّ دو ماه محرّم و صفر در عرف پيروان مكتب اهل بيت عليهم السلام به عنوان دو ماه سوگوارى معروف شده است. 🔸علاوه بر اين، در بعضى روايات نيز آمده كه بعد از واقعه كربلا تا چهل روز آثار عزاى آن حضرت در طبيعت نيز بوده است. ✅ جابربن عبدالله انصاری؛ اولین زائر اربعین حسینی 🔹از شيخ مفيد است كه مى نويسد: «روز بيستم صفر روزى است كه جابر بن عبداللَّه انصارى به كربلا براى زيارت قبر امام حسين عليه السلام آمد و او نخستين كسى است كه قبر آن حضرت را زيارت كرد». 🔸بنابر نقل جمعى از بزرگان مانند شيخ مفيد، شيخ طوسى و كفعمى، جابر بن عبداللَّه انصارى در اين روز براى زيارت امام حسين عليه السلام به كربلا آمد 🔹مرحوم «علّامه مجلسى» از «سيّد بن طاووس» نقل مى كند كه يكى از دوستان جابر بن عبدالله به نام عطا (عطيّه) مى گويد: روز بيستم ماه صفر با جابر بن عبداللَّه انصارى بودم، وقتى به «كربلا» رسيديم در آب فرات غسل كرد و پيراهن پاك و تميزى كه با خود داشت پوشيد و به من گفت: آيا از بوى خوش چيزى به همراه دارى؟ گفتم: آرى! قدرى از آن بر سر و بدن پاشيد و پا برهنه روانه شد، تا به مزار حضرت رسيد، نزد سر مبارك امام حسين عليه السلام ايستاد و سه مرتبه اللَّه اكبر گفت و افتاد و بى هوش شد.وقتى به هوش آمد شنيدم كه گفت «السَّلامُ عَلَيْكُمْ يا آلَ اللَّه ...» 🔸هم چنین در داستان «جابر بن عبد اللّه انصارى» كه روز اربعين شهادت امام حسين (علیه السلام) به زيارت قبر مباركش آمد و غوغايى در آن جا بر پا كرد مى خوانيم كه او ضمن زيارتنامه پر سوز و پر محتوايش در برابر قبر امام حسين و يارانش، خطاب به قبر ياران كرده و مى گويد: من گواهى مى دهم شما نماز را بر پا داشتيد و زكات را ادا كرديد و امر به معروف و نهى از منكر نموديد با اهل الحاد پيكار كرديد و خدا را تا آخرين نفس پرستش كرديد، سپس افزود: «و الّذى بعث محمّدا بالحقّ لقد شاركناكم فيما دخلتم فيه، سوگند به خدايى كه محمّد را به حق مبعوث ساخته ما با شما در آنچه از نعمتها و پاداش الهى وارد شديد شريك و سهيم هستيم». 🔹اين سخن چنان بود كه حتّى دوست با معرفت «جابر»، «عطيّه» را در شگفتى فرو برد تا آن جا كه زبان به اعتراض گشود و گفت: اى جابر ما چه كرده ايم كه باآنها شريك باشيم، نه از درّه اى پايين رفتيم و نه از كوهى بر آمديم و نه شمشير زديم در حالى كه ياران حسين (علیه السلام) ميان سرها و بدنهايشان جدايى افتاد و فرزندانشان يتيم و همسرانشان بيوه شدند! جابر، با استناد به حديثى از پيامبر اكرم (صلی الله علیه وآله) اصلی را به «عطيّه» يادآور شد و گفت: من از حبيب خدا رسول خدا شنيدم كه مى فرمود: «من احبّ قوما حشر معهم و من احبّ عمل قوم اشرك في عملهم، كسى كه قومى را دوست دارد با آنها محشور مى شود و كسى كه عمل قومى را دوست دارد در عملشان شريك است». ✅ بازگشت کاروان اهل بیت امام حسین(علیه السلام) از شام به کربلا 🔸مطابق نقل سيد بن طاووس كاروان اهل بيت عليهم السلام در كربلا با جابر و يارانش ملاقات كردند و با گريه و ناله و زارى به استقبال يكديگر شتافتند و چند روزى را در كربلا به اقامه عزا پرداختند. 🔹کاروانی كه چهل روز پيش، پرپر شدن عزيزان خود رامشاهده كردند و با چشمان خود غربت پدران و برادران و عموها و عموزادگان خود را ديدند. اینک بار ديگر به كربلا آمدند،اينان به مكانى قدم گذاشته اند كه با کاروانی که خاطرات تلخ و كوهى از اندوه و غم آنجا را ترك گفتند. 🔸لذا كاروان اهل بیت(علیهم السلام) قبل از رفتن به مدينه بار ديگر به كربلا رفتند و با قبور شهدا تجديد ديدار نمايند. ✅ اربعین؛ روز الحاق سرهای شهدا به بدن ها 🔹در بيستم صفر سر مطهّر امام حسين عليه السلام به پيكرش بازگردانده شد و همراه آن به خاك سپرده شد. 🔸علّامه مجلسى در زادالمعاد مى نويسد: «مشهور آن است كه سبب تأكيد زيارت آن حضرت در اين روز، آن است كه امام زين العابدين عليه السلام با ساير اهل بيت در اين روز بعد از مراجعت از شام به كربلاى معلّى وارد شدند و سرهاى مطهّر شهداء را به بدن هاى ايشان ملحق كردند». 👇 🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی از قم المقدسه }💎🎆 @Javanmardi_langarudi
🚨 وقایع اربعین حسینی از منظر حضرت آیت الله مکارم شیرازی ✨ شیخ صدوق (متوفاى 381 ق) مى نويسد: «امام سجاد عليه السلام با اهل بيت عليهم السلام به همراه سرهاى مبارك شهيدان (از دمشق) خارج شدند و سرهاى مقدس را به كربلا باز گردانند و (به خاك سپردند)». 🔹فتّال نيشابورى (متوفاى 508 ق) نيز مى نويسد: «خَرَجَ عَليُّ بْنُ الْحُسَيْنِ عليه السلام بِالنِّسْوَةِ، وَرَدَّ رَأْسَ الْحُسَيْنِ إلى كَرْبَلاءَ؛ امام على بن الحسين عليه السلام همراه با زنان، سر امام حسين عليه السلام را به كربلا بازگرداند». 🔸ابن شهر آشوب (متوفاى 588 ق) نيز در مناقب، اعاده سر مطهر امام حسين عليه السلام را به بدنش ذكر كرده است. 🔹عالم بزرگ اهل سنّت سبط بن جوزى (متوفاى 654 ق) نيز مى نويسد:«أَلْأَشْهَرُ أَنَّهُ رُدَّ إلى كَرْبِلاءَ فَدُفِنَ مَعَ الْجَسَدِ؛ قول مشهورتر آن است كه سر مبارك آن حضرت به كربلا آورده شد و در كنار پيكر مطهرش دفن گرديد». 🔸علّامه مجلسى نيز مى نويسد: «مشهور ميان علماى اماميه آن است كه سر مبارك آن حضرت كنار پيكر شريفش به خاك سپرده شد و اين كار توسط امام على بن الحسين عليه السلام انجام گرفت». 🔹شبلنجى عالم بزرگ اهل سنت نيز مى نويسد: «اماميه معتقد است بعد از چهل روز از شهادت امام حسين عليه السلام سر مطهر آن حضرت به بدنش در كربلا ملحق شد». ✅ سخنی در باب زمان ورود کاروان حسینی به کربلا با استناد به یک واقعۀ تاریخی 🔸با توجّه به اين نكته كه سرهاى شهدا به كربلا بازگردانده شد و آن هم توسط امام سجّاد عليه السلام صورت گرفت و در كنار بدن هاى مطهّر به خاك سپرده شد و از سوى ديگر نقل نشده است كه آن حضرت پس از ورود به مدينه، سرها را به كربلا آورده باشد و يا كاروان را به مدينه فرستاده و خود به تنهايى به كربلا آمده باشد؛ مى توان از آن استفاده كرد كه امام سجّاد عليه السلام همراه خواهران و عمه ها و ديگر بازماندگان حادثه عاشورا به كربلا آمده است و ضمن دفن سرهاى شهيدان، بار ديگر با شهداى كربلا تجديد خاطره نمودند؛ هرچند در پاره اى از اين نقل ها نيامده است كه آن روز، بيستم صفر و يا با روز ورود جابر بن عبداللَّه همراه بوده است، امّا در پاره اى ديگر از نقل ها به آن تصريح شده است مانند سخن ابوريحان بيرونى (متوفاى 440 ق) که مى نويسد: «در بيستم ماه صفر بعد از خروج اهل بيت از شام، سرهاى مبارك شهدا به كربلا آورده شد و كنار بدن ها دفن گرديد» 🔹هم چنین آنها كه انتقال سرها را به كربلا آورده اند، نيز تاريخ ديگرى ذكر نكرده اند؛ لذا با توجه به سخن كسانى كه معتقدند ورود اهل بيت عليهم السلام به كربلا در بيستم صفر بوده، مى توان نتيجه گرفت كه الحاق سرها توسط امام سجاد عليه السلام همراه ديگر اعضاى كاروان در همان روز اتفاق افتاده است. 📝 دفتر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی 🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی از قم المقدسه }💎🎆 @Javanmardi_langarudi
﷽؛ " زیارت معنایش آن است که حسین جان تو زیر سم اسب رفتی ، به من یاد دادی که زیر بار طاغوت نروم ...."
﷽؛ 🌸 آیا درست است که به میزبان بگوییم ما را برای نماز صبح بیدار کند؟ 🌸 🌻 تا دير وقت در جايى مهمان بودم، موقع خوابيدن به صاحب خانه گفتم: موقع نماز صبح مرا بيدار كن. گفت: عجب! شما كه نماينده امام هستى چنين مى گويى، 🌼 گفتم: آقا! خودم نماينده امام هستم، خوابم كه نماينده امام نيست! 📚 خاطرات حجت الاسلام قرائتى ؛ ج۱ ؛ ص: ۴۹
✅ پاک نبودن مکان نماز گزار 📝 سؤال : اگر مکان نمازگزار پاک نباشد ولی محل سجده پاک باشد، آیا نماز صحیح است؟ 📖 جواب : اگر نجاست مکان نمازگزار به لباس یا بدن وی سرایت نکند و محل سجده هم پاک باشد، نماز در آن مکان اشکال ندارد. ✅ معیار در سن بلوغ 📝 سؤال : آیا معیار در سن بلوغ پسران و دختران سال شمسی است یا قمری؟ 📖 جواب : معیار، سال قمری است.
📝 زیارت کسانی که به دلیل ازدحام ، قبل از اربعین به زیارت می روند …
📝 رعایت قوانین ایران و عراق برای زوار اربعین
✅ عقد در محرم و صفر 📝 پرسش : از نظر شرعى و قانونى حکم ازدواج دایم و موقّت در ماه هاى محرّم و صفر چیست؟ 📖 پاسخ : عقد کردن در این ایام اشکالی ندارد اما جنبه هاى شادى در آن حذف شود و به اصل عقد که در آن عجله دارند، اکتفا کنند. ✅ خواستگاری در ایام عزا 📝 پرسش : آیا در ایام شهادت و عزاداری و محرم و صفر خواستگاری کردن صحیح است؟ 📖 پاسخ : این کار اشکالی ندارد اما بهتر است در ایام عزا، بصورت مهمانی ساده باشد و از برگزاری مراسم شادی پرهیز شود. ✅ طلب فرزند در محرم 📝 پرسش : آیا طلب فرزند در ماه هاى حرام چون محرّم از نظر شرع ایراد دارد؟ آیا در فرزند تأثیر منفى مى گذارد؟ 📖 پاسخ : اشکالى ندارد و جهت اطلاع از آداب و مستحبات و مکروهات این موضوع به کتاب حلیه المتقین رجوع نمایید. ✅ سرمه و حنا بستن در ایام عزا 📝 پرسش : آیا سرمه کشیدن و حنا بستن در ایّام عزادارى نیز مستحب است، یا ترک آن در این گونه ایّام بهتر مى باشد؟ 📖 پاسخ : سرمه کشیدن مانعى ندارد ولى حنا بستن چون نشانه شادى است بهتر است در ایّام عزادارى ترک شود. ✅ اصلاح و آرایش زنان در ایام عزاداری 📝 پرسش : آیا زیر ابرو برداشتن زن و آرایش غلیظ کردن فقط براى شوهر در ایّام محرّم به خصوص دهه اوّل جایز است؟ 📖 پاسخ : اصلاح برای زنان اشکالی ندارد. آرایش برای همسر نیز جایز است اما سزاوار است در شبها و روزهای شهادت پرهیز شود.
﷽؛ " گفتار نيك ، دارايى را زياد مى كند و روزى را افزايش مى دهد ".
🔸حضرت امام سجاد علیه السلام : " من پسر كسى هستم كه فرشتگان آسمان بر او گريستند . من پسر کسی هستم که جنّیان در زمین و پرندگان در هوا بر او نوحه سرایی کردند ".
﷽؛ ✨ در تاریخ بکائون را پنج نفر ذکر کرده اند : 1⃣ حضرت آدم علیه السلام 2⃣ حضرت یعقوب علیه السلام 3⃣ حضرت یوسف علیه السلام 4⃣ حضرت زهرا سلام الله علیها 5⃣ حضرت سجاد علیه السلام گریه بر هر درد بی درمان دواست چشم گریان چشمهٔ فیض خداست تا نگرید ابر کی خندد چمن تا نگرید طفل کی نوشد لبن توبهٔ آدم قبول از گریه شد نوح را راه نجات از نوحه شد https://eitaa.com/Javanmardi_langarudi 🌱أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ🌱
﷽؛ ✅ هشت درس زندگی شخصى از حضرت سجاد عليه السلام سوال كرد: چگونه صبح كردى؟ فرمود: در حالى صبح کردم كه هشت طلبكار هشت چيز را از من مطالبه مى كنند، عرض كرد: يابن رسول اللَّه! كيستند آن هشت طلبكار؟ امام به طور اختصار فرمود: 🔵 خداى متعال، عمل به واجبات را طلب مى كند. 🔵 نبى اسلام، عمل به سنن را طلب مى كند. 🔵 اهل و عيال، روزى حلال را طلب مى كند. 🔵 نفس اماره، شهوت را طلب مى كند. 🔵 شيطان، نافرمانى از حق را طلب مى كند. 🔵 رقيب و عتيد، عمل صالح را طلب مى كند. 🔵 ملك الموت، روح را طلب مى كند. 🔵 زمين، بدن و كالبد را طلب مى كند. ✅ فرمایشات استاد انصاریان 💢احڪام و مسائل شرعے💢 🎇کارشناس احکام و مسائل شرعی حجّت الاسلام والمسلمین سیّد شمس الدّین جوانمردی لنگرودی🎇 https://eitaa.com/Javanmardi_langarudi
☝☝☝ 🍃 (1). مسعودى، اثبات الوصیه، ص 167 و ر. ك به: سبط ابن الجوزى، تذكره الخواص، نجف، المطبعه الحيدريه، 1383 ه. ق، ص 324. 🍃 (2). سبط ابن الجوزى، تذكره الخواص، نجف، المطبعه الحيدريه، 1383 ه. ق، ص 324.324 و ر.ك به: ابن العماد الحنبلى، شذرات الذهب فى اختيار من ذهب، الطبعه الأولى، بيروت، دارالكفر، ج 1، ص 105. 🍃 (3). الطبقات الكبرى، بيروت، دار صادر، ج 5، ص 221. 🍃 (4). الطبقات الكبرى، ص 212 و ر. ك به: ابن كثير، البدايه و النهايه، الطبعه الثانيه، بيروت، دار المعارف، 1977 م، ج 9، ص 104. 🍃 (5). احتمالاً حميد بن مسلم عمداً به منظور جلب ترحم آنان، حضرت را(كه لاغر و ضعيف گشته بود) كودك ناميده است و يا بعدها چنين كارى را به خود نسبت داده است تا نزد شيعيان قدرى از بار گناه خود بكاهد.اخطب خوارزمى، مقتل الحسين، تحقيق و تعليق: شيخ محمد سماوى، قم، مكتبه المفيد، ج 2، ص 43. 🍃 (6). الارشاد، قم، مكتبه بصيرتى، ص 242 و ر. ك به: محمد بن جرير الطبرى، تاريخ الأمم و الملوك، بيروت، دار القاموس الحديث، ج 6، ص 260(حوادث سال 61)؛ اخطب خوارزمى، مقتل الحسين، تحقيق و تعليق: شيخ محمد سماوى، قم، مكتبه المفيد، ج 2، ص 38. 🍃 (7). اخطب خوارزمى، مقتل الحسين، تحقيق و تعليق: شيخ محمد سماوى، قم، مكتبه المفيد، ج 2، ص 43. 🍃 (8). گردآوري از کتاب: سیره پیشوایان، مهدی پیشوایی، موسسه امام صادق(علیه السلام)، قم، 1390هـ.ش، ص 238. https://eitaa.com/Javanmardi_langarudi