🌷 معاشرت با پرداخت نکنندگان خمس
📝 سؤال : ما با اشخاصی معامله می کنیم که خمس نمی دهند و حساب سال هم ندارند، با آنان خرید و فروش داریم و به دیدن آنان رفته و با آنان غذا می خوریم، این مسأله چه حکمی دارد؟
📖 جواب : تصرف در اموال ایشان برای شما فی نفسه اشکال ندارد.
#رهبر_معظم_انقلاب_اسلامے
#استفتائات
🔴 ممانعت از تحویل کالایی که به قیمت گذشته فروخته شده
❓ اینجانب ابتدای سال از یک فروشنده لوازم خانگی یک دستگاه ماشین لباسشویی خریداری کردم و وجه آن را نقدا پرداخت نمودم. قرار بر این بود تا مدت ده روز کالا را تحویل دهد. اکنون پس از گذشت چند ماه کالا را تحویل نداده و میگوید: کالای شما هم کمیاب و هم گران شده است، بیا پولت را پس بگیر. حکم شرعی مسئله چیست؟
❖ پاسخ آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی:
✍ حق فسخ معامله را ندارد و باید کالا را تحویل دهد مگر آن که معلوم شود هنگام معامله، قیمت کالا به دلایلی که ذکر می کند(کمیابی و تغییر قیمت) گرانتر بوده و او هم اطلاع نداشته است که در این حال اگر شما تفاوت قیمت را نپردازید، حق فسخ خواهد داشت.
✅ برگزاری مراسم اربعین
📝 پرسش : چرا فقط امام حسین (علیه السلام) اربعین دارد و براى دیگر امامان (علیهم السلام) اربعین نمى گیرند ؟ آیا به خاطر آمدن اسیران است و یا علّت دیگرى دارد ؟
📖 پاسخ : علّت آن نقش بسیار مهمّى بود که شهادت امام حسین (علیه السلام) در بقاء اسلام داشت . به علاوه مصائب آن حضرت ، قابل مقایسه با مصائب هیچ یک از معصومین (علیهم السلام) نیست .
#حضرت_آیت_الله_مکارم_شیرازی
﷽؛
✅ قال العسکری علیه السلام :
🔹عَلٰامٰاتُ الْمُؤْمِنِ ( الْمُؤمِنِینَ ) خَمْسٌ :
" صَلٰاةُ الْإِحْدیٰ وَ الْخَمْسِینَ ، وَ زِیٰارَةُ الْأَرْبَعِینِ ، وَالتَّخَتُّمُ فِی الْیَمِینِ ، وَ تَعْفِیرُ الْجَبِینِ ، وَ الْجَهْرُ بِبِسْمِ اللهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِیمِ ".
✅ از حضرت امام حسن عسکری علیه السلام روایت شده که فرمودند :
🔹علامات مؤمن ( شیعه ) پنج چیز است :
1⃣ اقامه ی پنجاه و یک رکعت نماز فریضه و نافله در شبانه روز .
2⃣ زیارت اربعین .
3⃣ انگشتر به دست راست کردن .
4⃣ جبین را در سجده بر خاک گذاشتن .
5⃣ بسم الله الرحمن الرحیم را بلند گفتن .
#مصباحالمتهجدصفحه787
@Javanmardi_langarudi
🌱أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ🌱
🚨 وقایع اربعین حسینی از منظر حضرت آیت الله مکارم شیرازی
#قسمت_اول
✅ بیستم صفر ؛ روز اربعین حسینی
✨ بيستم ماه صفر روز اربعين امام حسين عليه السلام است.
🔸با توجه به آنكه امام حسين در عصر عاشورا به شهادت رسيد، بايد ابتداى اربعين را از روز يازدهم حساب كرد ولذا بيستم صفر، اربعين آن حضرت است.
🔹معمول شيعه آن است كه عزادارى امام حسين عليه السلام را تا اربعين ادامه مى دهد، و در پايان ماه صفر نيز وفاتهاى متعدّدى است؛ به خاطر اين جهات مختلف، كلّ دو ماه محرّم و صفر در عرف پيروان مكتب اهل بيت عليهم السلام به عنوان دو ماه سوگوارى معروف شده است.
🔸علاوه بر اين، در بعضى روايات نيز آمده كه بعد از واقعه كربلا تا چهل روز آثار عزاى آن حضرت در طبيعت نيز بوده است.
✅ جابربن عبدالله انصاری؛ اولین زائر اربعین حسینی
🔹از شيخ مفيد است كه مى نويسد:
«روز بيستم صفر روزى است كه جابر بن عبداللَّه انصارى به كربلا براى زيارت قبر امام حسين عليه السلام آمد و او نخستين كسى است كه قبر آن حضرت را زيارت كرد».
🔸بنابر نقل جمعى از بزرگان مانند شيخ مفيد، شيخ طوسى و كفعمى، جابر بن عبداللَّه انصارى در اين روز براى زيارت امام حسين عليه السلام به كربلا آمد
🔹مرحوم «علّامه مجلسى» از «سيّد بن طاووس» نقل مى كند كه يكى از دوستان جابر بن عبدالله به نام عطا (عطيّه) مى گويد: روز بيستم ماه صفر با جابر بن عبداللَّه انصارى بودم، وقتى به «كربلا» رسيديم در آب فرات غسل كرد و پيراهن پاك و تميزى كه با خود داشت پوشيد و به من گفت: آيا از بوى خوش چيزى به همراه دارى؟ گفتم: آرى! قدرى از آن بر سر و بدن پاشيد و پا برهنه روانه شد، تا به مزار حضرت رسيد، نزد سر مبارك امام حسين عليه السلام ايستاد و سه مرتبه اللَّه اكبر گفت و افتاد و بى هوش شد.وقتى به هوش آمد شنيدم كه گفت «السَّلامُ عَلَيْكُمْ يا آلَ اللَّه ...»
🔸هم چنین در داستان «جابر بن عبد اللّه انصارى» كه روز اربعين شهادت امام حسين (علیه السلام) به زيارت قبر مباركش آمد و غوغايى در آن جا بر پا كرد مى خوانيم كه او ضمن زيارتنامه پر سوز و پر محتوايش در برابر قبر امام حسين و يارانش، خطاب به قبر ياران كرده و مى گويد: من گواهى مى دهم شما نماز را بر پا داشتيد و زكات را ادا كرديد و امر به معروف و نهى از منكر نموديد با اهل الحاد پيكار كرديد و خدا را تا آخرين نفس پرستش كرديد، سپس افزود: «و الّذى بعث محمّدا بالحقّ لقد شاركناكم فيما دخلتم فيه، سوگند به خدايى كه محمّد را به حق مبعوث ساخته ما با شما در آنچه از نعمتها و پاداش الهى وارد شديد شريك و سهيم هستيم».
🔹اين سخن چنان بود كه حتّى دوست با معرفت «جابر»، «عطيّه» را در شگفتى فرو برد تا آن جا كه زبان به اعتراض گشود و گفت: اى جابر ما چه كرده ايم كه باآنها شريك باشيم، نه از درّه اى پايين رفتيم و نه از كوهى بر آمديم و نه شمشير زديم در حالى كه ياران حسين (علیه السلام) ميان سرها و بدنهايشان جدايى افتاد و فرزندانشان يتيم و همسرانشان بيوه شدند! جابر، با استناد به حديثى از پيامبر اكرم (صلی الله علیه وآله) اصلی را به «عطيّه» يادآور شد و گفت: من از حبيب خدا رسول خدا شنيدم كه مى فرمود: «من احبّ قوما حشر معهم و من احبّ عمل قوم اشرك في عملهم، كسى كه قومى را دوست دارد با آنها محشور مى شود و كسى كه عمل قومى را دوست دارد در عملشان شريك است».
✅ بازگشت کاروان اهل بیت امام حسین(علیه السلام) از شام به کربلا
🔸مطابق نقل سيد بن طاووس كاروان اهل بيت عليهم السلام در كربلا با جابر و يارانش ملاقات كردند و با گريه و ناله و زارى به استقبال يكديگر شتافتند و چند روزى را در كربلا به اقامه عزا پرداختند.
🔹کاروانی كه چهل روز پيش، پرپر شدن عزيزان خود رامشاهده كردند و با چشمان خود غربت پدران و برادران و عموها و عموزادگان خود را ديدند. اینک بار ديگر به كربلا آمدند،اينان به مكانى قدم گذاشته اند كه با کاروانی که خاطرات تلخ و كوهى از اندوه و غم آنجا را ترك گفتند.
🔸لذا كاروان اهل بیت(علیهم السلام) قبل از رفتن به مدينه بار ديگر به كربلا رفتند و با قبور شهدا تجديد ديدار نمايند.
✅ اربعین؛ روز الحاق سرهای شهدا به بدن ها
🔹در بيستم صفر سر مطهّر امام حسين عليه السلام به پيكرش بازگردانده شد و همراه آن به خاك سپرده شد.
🔸علّامه مجلسى در زادالمعاد مى نويسد: «مشهور آن است كه سبب تأكيد زيارت آن حضرت در اين روز، آن است كه امام زين العابدين عليه السلام با ساير اهل بيت در اين روز بعد از مراجعت از شام به كربلاى معلّى وارد شدند و سرهاى مطهّر شهداء را به بدن هاى ايشان ملحق كردند».
#ادامه_دارد 👇
🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی از قم المقدسه }💎🎆
@Javanmardi_langarudi
🚨 وقایع اربعین حسینی از منظر حضرت آیت الله مکارم شیرازی
#قسمت_دوم
✨ شیخ صدوق (متوفاى 381 ق) مى نويسد: «امام سجاد عليه السلام با اهل بيت عليهم السلام به همراه سرهاى مبارك شهيدان (از دمشق) خارج شدند و سرهاى مقدس را به كربلا باز گردانند و (به خاك سپردند)».
🔹فتّال نيشابورى (متوفاى 508 ق) نيز مى نويسد: «خَرَجَ عَليُّ بْنُ الْحُسَيْنِ عليه السلام بِالنِّسْوَةِ، وَرَدَّ رَأْسَ الْحُسَيْنِ إلى كَرْبَلاءَ؛ امام على بن الحسين عليه السلام همراه با زنان، سر امام حسين عليه السلام را به كربلا بازگرداند».
🔸ابن شهر آشوب (متوفاى 588 ق) نيز در مناقب، اعاده سر مطهر امام حسين عليه السلام را به بدنش ذكر كرده است.
🔹عالم بزرگ اهل سنّت سبط بن جوزى (متوفاى 654 ق) نيز مى نويسد:«أَلْأَشْهَرُ أَنَّهُ رُدَّ إلى كَرْبِلاءَ فَدُفِنَ مَعَ الْجَسَدِ؛ قول مشهورتر آن است كه سر مبارك آن حضرت به كربلا آورده شد و در كنار پيكر مطهرش دفن گرديد».
🔸علّامه مجلسى نيز مى نويسد:
«مشهور ميان علماى اماميه آن است كه سر مبارك آن حضرت كنار پيكر شريفش به خاك سپرده شد و اين كار توسط امام على بن الحسين عليه السلام انجام گرفت».
🔹شبلنجى عالم بزرگ اهل سنت نيز مى نويسد: «اماميه معتقد است بعد از چهل روز از شهادت امام حسين عليه السلام سر مطهر آن حضرت به بدنش در كربلا ملحق شد».
✅ سخنی در باب زمان ورود کاروان حسینی به کربلا با استناد به یک واقعۀ تاریخی
🔸با توجّه به اين نكته كه سرهاى شهدا به كربلا بازگردانده شد و آن هم توسط امام سجّاد عليه السلام صورت گرفت و در كنار بدن هاى مطهّر به خاك سپرده شد و از سوى ديگر نقل نشده است كه آن حضرت پس از ورود به مدينه، سرها را به كربلا آورده باشد و يا كاروان را به مدينه فرستاده و خود به تنهايى به كربلا آمده باشد؛ مى توان از آن استفاده كرد كه امام سجّاد عليه السلام همراه خواهران و عمه ها و ديگر بازماندگان حادثه عاشورا به كربلا آمده است و ضمن دفن سرهاى شهيدان، بار ديگر با شهداى كربلا تجديد خاطره نمودند؛ هرچند در پاره اى از اين نقل ها نيامده است كه آن روز، بيستم صفر و يا با روز ورود جابر بن عبداللَّه همراه بوده است، امّا در پاره اى ديگر از نقل ها به آن تصريح شده است مانند سخن ابوريحان بيرونى (متوفاى 440 ق) که مى نويسد: «در بيستم ماه صفر بعد از خروج اهل بيت از شام، سرهاى مبارك شهدا به كربلا آورده شد و كنار بدن ها دفن گرديد»
🔹هم چنین آنها كه انتقال سرها را به كربلا آورده اند، نيز تاريخ ديگرى ذكر نكرده اند؛ لذا با توجه به سخن كسانى كه معتقدند ورود اهل بيت عليهم السلام به كربلا در بيستم صفر بوده، مى توان نتيجه گرفت كه الحاق سرها توسط امام سجاد عليه السلام همراه ديگر اعضاى كاروان در همان روز اتفاق افتاده است.
📝 دفتر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی
#پایان
🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی از قم المقدسه }💎🎆
@Javanmardi_langarudi
﷽؛
#زیارتاربعین
" زیارت معنایش آن است که حسین جان تو زیر سم اسب رفتی ، به من یاد دادی که زیر بار طاغوت نروم ...."
﷽؛
🌸 آیا درست است که به میزبان بگوییم ما را برای نماز صبح بیدار کند؟ 🌸
🌻 تا دير وقت در جايى مهمان بودم، موقع خوابيدن به صاحب خانه گفتم: موقع نماز صبح مرا بيدار كن. گفت: عجب! شما كه نماينده امام هستى چنين مى گويى،
🌼 گفتم: آقا! خودم نماينده امام هستم، خوابم كه نماينده امام نيست!
📚 خاطرات حجت الاسلام قرائتى ؛ ج۱ ؛ ص: ۴۹
✅ پاک نبودن مکان نماز گزار
📝 سؤال : اگر مکان نمازگزار پاک نباشد ولی محل سجده پاک باشد، آیا نماز صحیح است؟
📖 جواب : اگر نجاست مکان نمازگزار به لباس یا بدن وی سرایت نکند و محل سجده هم پاک باشد، نماز در آن مکان اشکال ندارد.
✅ معیار در سن بلوغ
📝 سؤال : آیا معیار در سن بلوغ پسران و دختران سال شمسی است یا قمری؟
📖 جواب : معیار، سال قمری است.
#رهبر_معظم_انقلاب_اسلامے
#استفتاء
📝 زیارت کسانی که به دلیل ازدحام ، قبل از اربعین به زیارت می روند …
✅ عقد در محرم و صفر
📝 پرسش : از نظر شرعى و قانونى حکم ازدواج دایم و موقّت در ماه هاى محرّم و صفر چیست؟
📖 پاسخ : عقد کردن در این ایام اشکالی ندارد اما جنبه هاى شادى در آن حذف شود و به اصل عقد که در آن عجله دارند، اکتفا کنند.
✅ خواستگاری در ایام عزا
📝 پرسش : آیا در ایام شهادت و عزاداری و محرم و صفر خواستگاری کردن صحیح است؟
📖 پاسخ : این کار اشکالی ندارد اما بهتر است در ایام عزا، بصورت مهمانی ساده باشد و از برگزاری مراسم شادی پرهیز شود.
✅ طلب فرزند در محرم
📝 پرسش : آیا طلب فرزند در ماه هاى حرام چون محرّم از نظر شرع ایراد دارد؟ آیا در فرزند تأثیر منفى مى گذارد؟
📖 پاسخ : اشکالى ندارد و جهت اطلاع از آداب و مستحبات و مکروهات این موضوع به کتاب حلیه المتقین رجوع نمایید.
✅ سرمه و حنا بستن در ایام عزا
📝 پرسش : آیا سرمه کشیدن و حنا بستن در ایّام عزادارى نیز مستحب است، یا ترک آن در این گونه ایّام بهتر مى باشد؟
📖 پاسخ : سرمه کشیدن مانعى ندارد ولى حنا بستن چون نشانه شادى است بهتر است در ایّام عزادارى ترک شود.
✅ اصلاح و آرایش زنان در ایام عزاداری
📝 پرسش : آیا زیر ابرو برداشتن زن و آرایش غلیظ کردن فقط براى شوهر در ایّام محرّم به خصوص دهه اوّل جایز است؟
📖 پاسخ : اصلاح برای زنان اشکالی ندارد. آرایش برای همسر نیز جایز است اما سزاوار است در شبها و روزهای شهادت پرهیز شود.
#حضرت_آیت_الله_مکارم_شیرازی