eitaa logo
،، احکام و مسائل شرعی ،،
3.3هزار دنبال‌کننده
11.2هزار عکس
2.9هزار ویدیو
40 فایل
برای پرسیدن سوالات شرعی به آیدی زیر مراجعه فرمایید . @Javanmardi_Ahkam
مشاهده در ایتا
دانلود
﷽؛ 📝 پیامبر مهربانےفرمود : " محبّت فاطمه علیها السلام در صد موضع ، نفع و فایده مےبخشد و آسان‌ترين آن‌ها ، هنگام مرگ و ميزان ، صراط و حساب است ".
﷽؛ سلام‌الله‌علیها به زائران فرزند شهیدش علیه‌السلام عنایت ویژه‌ای دارد . علیه‌السلام می‌فرماید : « هنگامی که آنان به امام حسین علیه‌السلام می‌روند ، حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها حاضر می‌شود و برای آنان طلب و می‌کند ».
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
یاعلی.mp3
457.8K
🚨 🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی از قم المقدسه }💎🎆 @Javanmardi_langarudi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سلام.mp3
950.6K
🚨 🔹مرد ناصبی و سلام به امیرالمؤمنین @Javanmardi_langarudi
1_12742604.mp3
2.81M
🌷 سختی شب اول قبر 🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🎆 https://eitaa.com/Javanmardi_langarudi
حجربن عدی.mp3
2.34M
🚨 🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی از قم المقدسه }💎🎆 @Javanmardi_langarudi
عشق به علی.mp3
1.06M
🔹فضائل و مناقب مولا علی [ علیه السلام ] 1⃣ عشق به علی از لسان استاد هاشمی نژاد @Javanmardi_langarudi
ذکرعلی عباده.mp3
813.8K
🔹فضائل و مناقب مولا علی [ علیه السلام ] 2⃣ ذِکْرُ عَلِیٍ عِبٰادَةُ از لسان استاد هاشمی نژاد @Javanmardi_langarudi
﷽؛ 🌧 رسول خدا (صلی الله علیه و آله) درباره آنچه به سَبُک شمارنده نماز می رسد ، می فرماید :  « و امّا پیامدهاى دنیوى سَبُک شمردن نماز : 1⃣ خداوند ، برکت را از عمر او بر می دارد ؛ 2⃣ خداوند ، برکت را از روزى او بر می دارد ؛ 3⃣ خداوند ، سیماى (نشان) صالحان را از چهره او می زداید ؛ 4⃣ هر عملى را که انجام می دهد ، پاداش نمی یابد ؛ 5⃣ دعایش به آسمان ، بالا نمی رود ؛ 6⃣ در دعاى صالحان ، بهره اى نخواهد داشت » ، علی بن موسی ، فلاح السائل و نجاح المسائل ، صفحه 22
﷽؛ به جنس مخالفِ مَحرَم 1⃣ همسر باشد " نگاه به تمام بدن همسر جایز است ". 2⃣ غیر همسر ( بالغ باشد ) " نگاه به تمام بدن ، غيراز عورت مانعی ندارد و نگاه به عورت حرام است ". 3⃣ غیر همسر ( غیر بالغ ) ممیز باشد " نگاه به تمام بدن -غير از عورت - جایز است ". 4⃣ غیر همسر ( غیر بالغ ) غیر ممیز باشد " نگاه به تمام بدن جایز است ". " غیر از مورد نگاه به همسر ، در تمامي مواردی که نگاه کردن مجاز شمرده شده است ، مشروط است به اینکه همراه با قصد لذت و همچنين ترس واقع شدن در حرام‏ نباشد ". " منظور از مميز کودکي است که بالغ نشده ولی خوب و بد را می فهمد و به حدی رسیده که می تواند نظر شهوانی داشته باشد ؛ سن تمییز ، به تبع تفاوت اشخاص در استعداد و درک و هوش ، مختلف است ". " رفت و آمد در اماکن عمومی که زنان نامحرم بدون مراعات حجاب اسلامی حضور دارند ، اشکال ندارد ، هرچند بداند به صورت اتفاقی نگاهش به آنها می افتد ، مشروط به اینکه ترس وقوع درفتنه و فساد نباشد ". " در تمام مواردی که نگاه حرام است نگاه به فیلمی که به طور مستقیم پخش می شود نیز بنا بر احتیاط واجب حرام است ، ولی نگاه به عکس يا فیلمی که غیر مستقیم پخش میشود - مشروط به این که محرک شهوت نباشد - اشکال ندارد ". " البته نگاه به فیلم یا عکس زن نامحرم (که حجاب شرعی ندارد و بی موالات نسبت به حجاب هم نیست) و مرد او را می شناسد ، بنابر احتياط واجب جایز نیست ، هر چند محرک شهوت نباشد ".
﷽؛ ... « قَلَّ يَا رَسُولَ اللهِ عَنْ صَفِيَّتِکَ صَبْرِي وَ رَقَّ عَنْهَا تَجَلُّدِي¹» ؛ ! " از دورى دختر برگزيده‏‌ات شكيبايى‌‏ام كم شد و طاقتم از دست رفت ". " آن مردی که خیبر به زانویش در نیاورد ، خندق کمرش را نشکست و لیلة المبیت را گذراند ، مرگ سلام‌الله‌علیها بیچاره‌اش کرد و فرمود : « قَلَّ يَا رَسُولَ اللهِ عَنْ صَفِيَّتِکَ صَبْرِي » " این درد را هم به کسی نگفت ؛ اصلا چه کسی بود تا این درد را به او بگوید ؟ کسی نبود تا بفهمد که بر او چه گذشت ، جز همان کسی که به او خطاب کرد و گفت : « از دورى دختر برگزيده‌‏ات شكيبايى‏‌ام كم شد و طاقتم از دست رفت ». بعد هم عذر قلّت صبر را آورد ؛ درست است که من همان کسی هستم که « صَبَرْتُ وَ فِي الْعَيْنِ قَذًى وَ فِي الْحَلْقِ شَجاً ² » ؛ در آن حال ، با اینکه خار در چشم خلیده و استخوان در گلو گیر کرده بود ، صبر پیشه کردم . اگر اینجا صبر نمی‌کنم معذورم ؛ چون « فَبِعَيْنِ اللهِ تُدْفَنُ ابْنَتُکَ سِرّاً ³ » ؛ در پیشگاه خداوند ، دخترت دفن می‌شود ". ۱. نهج البلاغة خطبه۲۰۲؛ روضة الواعظین، ص۱۵۲. ۲. نهج البلاغة، خطبه۳. ۳. کافی، ج۱، ص۴۵۹؛ دلائل الامامه ص۱۳۸. آیت الله العظمی وحیدخراسانی صَلِّ عَلی وَ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi 🌐 کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سید شمس الدین جوانمردی لنگرودی 🌐
﷽؛ 📝 حضرت‌باقرالعلوم علیه‌السلام فرمود : " به‌خدا قسم ! فاطمه در آن روز (قیامت) شيعيان خود را به گونه‌ای از ميان اهل محشر جدا می‌كند و نجات می‌‌دهد كه پرنده ، دانه‏‌هاى‏ نيكو را از ميان دانه‏‌هاى بی‌ارزش برمی‌چيند ".
﷽؛ 📝 قالَتْ علیهاالسلام : « امّا وَاللّهِ ، لَوْتَرَكُوا الْحَقَّ عَلى اهْلِهِ وَاتَّبَعُوا عِتْرَةَ نَبیّه ، لَمّا اخْتَلَفَ فِى اللّهِ اثْنانِ وَلَوَرِثَها سَلَفٌ عَنْ سَلَفٍ وَخَلْفٌ بَعْدَ خَلَفٍ حَتّى یَقُومَ قائِمُنا ، التّاسِعُ مِنْ وُلْدِ الْحُسَیْنِ عَلَیْهِم‌السَّلام ». 📖 حضرت سلام‌الله‌علیها : « به خدا سوگند ، اگر حقّ یعنى و را به اهلش سپرده بودند و از و صلوات ‌اللّه‌ علیهم پیروى و متابعت كرده بودند ، حتّى دو نفر هم با یكدیگر درباره‌ی و اختلاف نمى‌كردند . و مقام خلافت و امامت توسط افراد شایسته یكى پس از دیگرى منتقل مى‌گردید و در نهایت تحویل عجّل ‌اللّه‌ فرجه‌ الشّریف و صلوات ‌اللّه‌ علیهم ‌اجمعین مى‌گردید كه او نهمین فرزند از علیه‌السلام مى‌باشد ». 📚 الامامة والتبصرة، ص۱؛ بحارالانوار، ج۳۶، ص۳۵۲، ح۲۲۴
﷽؛ 💎 در قیامت خطاب به فاطمه سلام الله علیها ندا می رسد : " ای حبیبه و فرزند رسول من ! از من بخواه تا عطا نمایم و شفاعت بکن تا بپذیرم . فاطمه سلام‌الله‌علیها مى ‏گويد : بار خدايا ! فرزندان ، شيعيان ، دوستان ، و دوستانِ دوستانِ فرزندان مرا به من ببخش ! ... پس فاطمه سلام‌الله‌علیها جلو مى ‏رود ، تا این‌که ايشان را داخل بهشت مى ‏نمايد '. ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi ❄️ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی ❄️
﷽؛ ✅ تفاوت معنای و 📝 پرسش : آیا و به یک معنا می باشند یا متفاوت اند ؟ 📖 پاسخ اجمالی : و از ماده «رحمت» گرفته شده . معروف اين است كه كسى است كه رحمتش عام است ، و همگان را شامل مى شود ، در حالى كه به كسى گفته مى شود كه رحمتش خاص است . بنابراين خداوند سبب شده است كه فيض نعمتش دوست و دشمن و مؤمن و كافر را شامل شود ؛ ولى او ايجاب مى كند كه مؤمنان را مشمول مواهب خاصّى در دنيا و آخرت قرار دهد كه دور افتادگان از خدا و بى خبران از آن محرومند . 📖 پاسخ تفصیلی : و ؛ اين دو واژه از ماده «رحمت» گرفته شده ، و معروف اين است كه كسى است كه رحمت اش عام است ، و همگان را شامل مى شود ، در حالى كه به كسى گفته مى شود كه رحمت اش خاص است ، بنابراين خداوند سبب شده است كه فيض نعمت اش دوست و دشمن و مؤمن و كافر را شامل شود ؛ ولى او ايجاب مى كند كه مؤمنان را مشمول مواهب خاصّى در دنيا و آخرت قرار دهد كه دور افتادگان از خدا و بى خبران از آن محروم اند . اين تفاوت امور زير است : 1⃣ صيغه مبالغه است و صفت مشبهه ؛ و صيغه مبالغه تأكيد بيشترى را مى رساند و دليل بر گستردگى اين نوع رحمت است . ولى بعضى هر دو را صفت مشبهه و يا هر دو را صيغه مبالغه دانسته اند ، امّا با اين حال تصريح كرده اند كه مبالغه بيشترى را مى رساند . 2⃣ بعضى نيز گفته اند : چون صفت مشبهه است و دلالت بر ثبات و استمرار دارد مخصوص مؤمنان است ولى كه صيغه مبالغه است چنين دلالتى ندارد . 3⃣ نام مخصوص خدا است و به غير او اطلاق نمى شود ؛ در حالى كه هم به او گفته مى شود و هم به غير او ؛ و اين دليل بر آن است كه مفهوم رحمت گسترده ترى است . 4⃣ اين قاعده در ادبيات عرب معروف است كه «زيادةُ المبانى تَدُلُّ عَلى زِيادَةِ المَعانِى» ؛ (يعنى واژه اى كه حروف اش بيشتر است مفهوم آن نيز بيشتر است) و چون پنج حرفى ، و چهار حرفى است ؛ بنابراين مفهوم وسعت بيشترى دارد . 5⃣ اين تفاوت را بعضى افراد ، از آيات قرآن نيز استفاده كرده اند . زيرا در قرآن غالباً به صورت مطلق آمده ، در حالى كه در بسيارى از موارد مقيّد است . مانند:  «إِنَّ اللهَ بِالنَّاسِ لَرَءُوفٌ رَحِيمٌ» ؛ (زيرا خداوند نسبت به مردم ، رئوف و مهربان است) ،  «وَكَانَ بِالْمُؤْمِنِينَ رَحِيماً» ؛ (او نسبت به مؤمنان همواره مهربان بوده است) ،  «إِنَّ اللهَ كَانَ بِكُمْ رَحِيماً» ؛ (خداوند نسبت به شما مهربان است) . در حالى كه بدون اين قيود ذكر شده و دليل بر عموميت رحمت او است . 6⃣ بعضى از روايات نيز شاهد اين تفاوت است . در حديث پر معنايى از امام صادق (عليه السلام) مى خوانيم :  «الرَّحمنُ اِسْمٌ خاصٌ بِصِفَة عامَّة، وَالرَّحيمُ اسمٌ عامٌ بِصِفَة خاصَّة» ؛ ( اسم خاص است [ مخصوص خداوند ] امّا با وصفى عام ـ مفهوم رحمت اش دوست و دشمن را در بر مى گيرد ـ ولى اسم عام است به صفت خاص [ اين اسم هم بر خداوند و هم غير او اطلاق مى شود ، ولى مفهوم اش رحمتى است مخصوص مؤمنان ] ) . امّا با تمام اينها نمى توان انكار كرد كه گاهى اين دو واژه به يك معنا به كار مى رود ؛ مانند آنچه در دعاى عرفه از امام حسين(عليه السلام) نقل شده است :  «يا رحمنَ الدُّنيا وَالآخِرةَ وَرَحِيْمَهُما»؛ (اى خدايى كه رحمان دنيا و آخرت و رحيم هر دويى) ولى اين ممكن است يك استثنا بوده باشد؛ بنابراين منافاتى با تفاوت فوق ندارد . 🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🎆 @Javanmardi_langarudi 🌧أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ🌧
🌸🌼 چرا نماز خوان ها ، گرفتار مشكلات هستند و بی نماز ها ، در رفاه به سر می برند ؟ 🍃 خداوند اولیای خود را دوست دارد ، لذا اگر خلافی كنند فوراً آنان را با قهر خود می گیرد تا متذكّر شوند } خداوند پیامبران را در صورت ترک اُولی نیز تأدیب می كند { و همچنین اگر مؤمنین خلافی کنند چند روزی نمی گذرد مگر آنکه گوشمالی می شوند . } 🍃 امیرالمومنین مي فرمايد : يَا ابْنَ آدَمَ إِذَا رَأَيْتَ رَبَّكَ سُبْحَانَهُ يُتَابِعُ عَلَيْكَ نِعَمَهُ وَ أَنْتَ تَعْصِيهِ فَاحْذَرْه ُ اگر گناه پشت سر گناه کردید و خدا شما را گوشمالی نکرد ، از استدراج و مهلت دادن خداوند بترسید { * اما اگر نا اهلان خلاف كنند ، خداوند به آنان مهلت می دهد و هرگاه مهلت سر آمد، آنان را هلاك می كند : » وَ جَعَلْنا لِمَهْلِكِهِمْ مَوْعِداً « و اگر امیدی به اصلاحشان نباشد ، خداوند حسابشان را تا قیامت به تأخیر می اندازد و به آنان مهلت می دهد تا پیمانه شان پر شود . » إِنَّما نُمْلي لَهُمْ لِيَزْدادُوا إِثْماً وَ لَهُمْ عَذابٌ مُهينٌ « * 🍃 اگر قطره ای چای روی شیشه عینك شما بریزد ، فوراً آن را پاك می كنید . اگر قطره ای چای روی لباس سفید شما بچكد ، صبر می كنید تا به منزل بروید و لباس خود را عوض كنید . اگر قطره ای چای روی قالی زیر پای شما بچكد ، آن را رها می كنید تا مثلاً شب عید به قالی شویی ببرید . 🍃 خداوند نیز با هر كس به گونه ای رفتار می نماید و بر اساس شفافیت یا تیرگی روحش ، كیفر او را به تأخیر می اندازد . 📚 از کتاب پرسش های مهم ؛ پاسخ های کوتاه ؛ حجت الاسلام والمسلمین قرائتی * حكمت 25 نهج البلاغه سوره كهف ، آیه 59 * سوره آل عمران ، آیه 178 @Javanmardi_langarudi 🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🎆
﷽؛ 📝 در روایات نقل شده مکانی به نام وادی السلام وجود دارد که بعضی از ارواح خوب به آنجا می روند در مقابل روحهای بد به مکانی به نام صحرای برهوت می روند . این دو مکان کجاست و چگونه است ؟ 📖 اینکه گفته می شود بعضی از ارواح در برهوت هستند و بعضی در وادی السلام که در نجف در پشت شهر کوفه واقع شده ، هستند در این زمینه روایات زیادی داریم خصوصاً ، اشاره می کند که بهشت برزخی ارواح مومنین وادی السلام است . 📖 برزخ به لحاظ زمانی و مکانی تابع دنیاست منتها در باطن و ملکوت دنیاست . اگر بخواهیم مظهر بهشت برزخی را مجسم بکنیم باید وادی السلام را بینیم و اگر بخواهیم مظهر جهنم برزخی را ملاحظه کنیم باید برهوت را ببینیم . 📖 اینکه در روایات آمده که از این وادی عبور نمی کنند مگر مارهای سمی و ... شاید علتش همین باشد که آنجا مظهر جهنم برزخی است . 📖 از این عوالم چهارگانه سه عالم را انسان هم زمان دارد یعنی انسان یک بعد ناسوتی دارد که جسمش می باشد . یک بعد ملکوتی دارد که همان وجود برزخی اش می باشد و یک بعد جبروتی دارد که روح انسان است . 📖 در روایات از امام صادق (علیه السلام) و سایر ائمه (علیهم السلام) نقل شده : گویا می بینم که ارواح مومنین در وادی السلام حلقه حلقه دور هم جمع شدند و با هم مذاکره می کنند و من آنها را می بینم . البته آنچه امام می دید با این چشم سر نبود . 📖 امام در همین وادی السلام ارواح مومنین و وجودهای برزخی مومنین را که حلقه حلقه دور هم جمع شده و در حال مذاکره بودند را می دید اما نه با چشم سر بلکه با چشم برزخی . 📖 اگر انسان چشم برزخی داشته باشد در وادی السلام ارواح مومنین را خواهد دید و در برهوت نیز ارواح کفار و مشرکین را . 📖 چون روایات در این زمینه خیلی زیاد هست که مظهر بهشت برزخی، وادی السلام و مظهر جهنم برزخی، برهوت است خیلی زیاد هست نمی توان از آنها چشم پوشی کرد . 📝 البته این مطالب نیاز به بحث بیشتر دارد از جمله اینکه تناسب بین این دو چیست ؟ 📖 وقتی می گوییم روح به قالب مثالی می رود منظور این نیست که یک قالب مثالی از جایی بیاورند آنجا بگذارند تا زمانی که روح از قالب مادی و جسمانی خارج شد داخل آن برود . این تصور ، اشتباه است زیرا برای روح زمان و مکان به این شکل معنا ندارد . قالب مثالی که اشاره شد در باطن همین قالب مادی هست یعنی در واقع انسان در طول عمرش هم قالب مادی را دارد ، هم قالب مثالی را و هم آن روح مجرّد را دارد. به تعبیر ساده تر عوالم هستی را بر حسب حصر عقلی به چهار عالم تقسیم کردند (اگر چه بعضی هم به پنج عالم تقسیم کرده اند) : عالم ناسوت ، عالم ملکوت ، عالم جبروت و عالم لاهوت . 📖 قالب مثالی که اشاره شد در باطن همین قالب مادی هست یعنی در واقع انسان در طول عمرش هم قالب مادی را دارد ، هم قالب مثالی را و هم آن روح مجرّد را دارد . 📖 از این عوالم چهارگانه سه عالم را انسان هم زمان دارد یعنی انسان یک بعد ناسوتی دارد که جسمش می باشد . یک بعد ملکوتی دارد که همان وجود برزخی اش می باشد و یک بعد جبروتی دارد که روح انسان است . 📖 انسان وقتی می میرد بعد ناسوتی را از دست می دهد اما بعد ملکوتیش همراه روح مجردش باقی می ماند . منظور از اینکه می گوییم روح به بدن لطیف مثالی ملحق می شود به آن معنایی که در ذهن می آید نیست که یک قالب را خداوند آن زمان می سازد بعد روح از این قالب خارج شده وارد قالب جدید می شود. چنانکه خود قبض روح هم به این معنا نیست که فرشته ای از خارج بیاید و روح انسان را بیرون بکشد و بردارد و ببرد . تعبیر قرآن هم این نیست. تعبیر قرآن این است که از درون خود انسان هست . 📖 پس مراد از قالب لطیف مثالی همان بعد برزخی و ملکوتی انسان هست که انسان خود در طول عمرش برای خودش ساخته است . اگر وجود برزخی خوبی ساخته حالا روح انسان در یک وجود برزخی خوب و در مسیر تکامل حرکت می کند و اگر خدای نکرده یک وجود برزخی بد ساخته طبیعی است که این جهنمی است ، که خودش با دست خودش یعنی جهنم برزخی است که برای خودش ایجاد کرده است . 💦 @Javanmardi_langarudi 🔎💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🔍