eitaa logo
،، احکام و مسائل شرعی ،،
3.5هزار دنبال‌کننده
11.6هزار عکس
3هزار ویدیو
40 فایل
برای پرسیدن سوالات شرعی به آیدی زیر مراجعه فرمایید . @Javanmardi_Ahkam
مشاهده در ایتا
دانلود
﷽؛ 📝 جریان چیست ؟ 📖 چنانچه در قسمتی از دعای ندبه می خوانیم : وَ سَدَّ الْأَبْوٰابَ إِلّٰا بٰابَهُ ... جز در خانه ی علی " علیه السلام " همه ی درها را بست و داستانش این است : زمانی که رسول خدا " صلےالله علیه و آله " مسجد خود را در مدینه ی منوره ساخت بعضی از مهاجرین خانه های خود را در پیرامون مسجد ساختند و درهایی به سوی مسجد باز کردند تا موقع نماز پیامبر بلافاصله وارد مسجد شوند و از فیض نماز جماعت برخوردار گردند و به علاوه ناودانهای بعضی از آن خانه ها مشرف بر مسجد بود ولی پس از مدتی پیغمبر فرمود : آن درها را که به سوی مسجد باز می شد بستند و فقط در خانه ی علی را باز گذاستند . وقتی بعضی از اصحاب از رسول خدا پرسیدند : آیا شما از پیش خود دستور صادر فرمودید که درب خانه هایی که به سوی مسجد شما باز می شد بسته شود یا از جانب خدا ؟ فرمود : به امر خدا این کار انجام گرفت . چرا چون مردم در مسجد گاهی با جنابت وارد می شدند و تکلیف خود را نمی دانستند ولی مقام نبوت و مقام امامت به دلیل طهارت از مردم مستثنی بودند . 📝 داستان به بیانی دیگر 📖 نوشته اند : روز نهم ذی الحجه به امر پیامبر تمام درهای منازل اصحاب که بطرف مسجد پیامبر باز بود بسته شد جز درب خانه ی امیرالمؤمنین علی که به دستور خاص الهی آن را نبستند . عده ای از اصحاب عرض کردند یا رسول الله ! چرا همه درب ها را بستید إلا درب خانه ی علی را ؟ پیامبر فرمود : من تابع وحی خداوند تعالی هستم و در روایتی دیگر آمده که رسول خدا خطبه ای ایراد فرمود و در ضمن آن فرمود : ای مردم ! خداوند متعال به موسی و هارون امر فرمود : خانه هایی بنا کنند و امر فرمود در آن خانه افراد جنب نخوابند و زنها داخل آن خانه ها نشوند مگر هارون و ذریه هارون . علی بن ابیطالب برای من به منزله هارون است برای موسی پس برای احدی از زنها و افراد جنب حلال نیست که به مسجد من داخل شوند و نیز فرمودند : عده ای رضایت قلبی ندارند که علی در همه وقت و در هر حالتی ساکن مسجد باشد . به خد قسم من آنها را بیرون نکرده ام وعلی را من ساکن مسجد قرار نداده ام بلکه خداوند مردم را بیرون نموده و علی را ساکن مسجد قرار داده است و منزلت علی نزد من منزلت هاون نزد موسی است سپس در فضایل علی کلماتی بیان فرمودند ... تا آنجا که فرمودند : (هر کس از این موضوع ناراحت است برود آنجا) و اشاره به طرف شام کردند . ((علیه السلام))تألیف_محمدعلےخلیلے 🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🎆 @Javanmardi_langarudi 🌧 شبهات احکام و مسائل شرعی را از این کانال به دست آورید 🌧
﷽؛ 💎 از نو بساز « ترک گناهان کبیره ، انسان را به جایگاهی می‌رساند که خداوند به او نگاه ویژه خواهد داشت و زندگی‌اش را متحول می‌کند » . ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi صَلِّ عَلی وَ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ
﷽؛ صلی الله علیه و آله : " أَنَا أَدیبُ اللهِ وَ عَلِیٌّ أَدیبی من تربیت شده ی خدا هستم و علی علیه السلام تربیت شده ی من است ". /1 @Javanmardi_langarudi مْ
﷽؛ صلی الله علیه و آله " مَنْ آذیٰ عَلِیّاً فَقَدْ آذٰانِی هر کس علے علیہ السلام را اذیّت کند به یقین مرا اذیّت نموده است ".
﷽؛ در جنگ احد : " لا فَتی الّا علے لا سَیْف الّا ذُوالفقار هیچ جوانمردے جز علے هیچ شمشیرے غیر از ذوالفقار نیست ". /3
﷽؛ " علیٌّ عمودُ الدّین علے علیه السلام ستون دین است ".
﷽؛ صلی الله علیه و آله " ضَربَةُ عَلِیّ یَومَ الخَندَقِ اَفضَلُ مِن عِبادَةِ الثّقلین یک ضربت علی علیه السلام در روز خندق (جنگ احزاب) افضل است از عبادت جن و انس تا روز قیامت ".
﷽؛ صَلَّی اللهُ علیهِ وَ آلِه " اِنَّ عَلِیّاً وَ شِیعَتَهُ هُمُ الْفٰا ئِزُونَ یَوْمَ الْقِیٰامَةِ همانا علی علیه السلام و شیعیانش در روز قیامت همان رستگارانند ". ! کتابِ فضلِ تو را آبِ بحر، کافی نیست که تر کنم سرِ انگشت و صفحه بشمارم
﷽؛ { دنیا و آخرت بخدا نیست جز بغض جهنم و حبّش جنان ماست } گويد : صلى‌الله‌عليه‌وآله به عليه‌السلام فرمود : « حُبُّكَ إِيمَانٌ وَ بُغْضُكَ نِفَاقٌ وَ أَوَّلُ‏ مَنْ‏ يَدْخُلُ‏ الْجَنَّةَ مُحِبُّكَ‏ وَ أَوَّلُ مَنْ يَدْخُلُ النَّارَ مُبْغِضُك‏ تو ايمان و تو نفاق است . و اولین كسی كه داخل بهشت می‌شود دوستدار تو و اولین كسی كه داخل دوزخ گردد ، دشمن توست » . ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi 🌐 کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سید شمس الدین جوانمردی لنگرودی 🌐
﷽؛ 📝 علت و جهت گریه اطفال هنگام تولد چند چیز است : به جهت زجر ملک زاجر است ، چون طفل در رحم مادر به خون خوردن عادت کرده و به رحم مادر انس گرفته است وقتی که بنا می شود او را بیرون کنند می ترسد از آمدن دنیا وحشت می کند از ترس خود نمی خواهد بیرون بیاید ، عاقبت او را به جبر و عنف از شکم مادر بیرون می کنند . سید جزائری در انوار می نویسد که خداوند به طفل موت و فنا و مصائب دنیا را الهام می کند از این جهت است که طفل شروع به گریه کردن می کند . این است که در تفسیر صافی از رسول خدا صلی الله علیه و آله روایت کرده که می فرماید :  " مَا مِنْ مَوْلُودٍ يُولَدُ إِلاَّ وَ اَلشَّيْطَانُ يَمَسُّهُ حِينَ يُولَدُ فَيَسْتَهِلُّ مِنْ مَسِّهِ " " نیست مولودی که متولد بشود ؛ مگر آنکه شیطان آن مولود را مس می کند ، هنگام تولد ، پس آن طفل به سبب مس شیطان وقتی که متولد می شود نعره می زند ". 💎 کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی 💎 @Javanmardi_langarudi ❄️ أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ ❄️
﷽؛ 📝 گریهٔ اطفال در وقت طفولیت و شیرخوارگی چند جهت دارد : غالباً به سبب گرسنگی است ، خداوند طفل را الهام کرده همین که گرسنه می شود گریه کند . تا مادر او راشیر بدهد و اِلّا مادر بسا از حال فرزند غفلت می کند یا خواب می رود ، طفل مادر را با گریه از حال خود آگاه می کند . گریه اطفال به واسطه رفتن امام است ، چنانچه در بحار و انوار روایت شده که مفضل خدمت حضرت صادق علیه السلام عرض کرد چه جهت دارد گاهی طفل بدون درد و الم گریه می کند و گاهی بدون آنکه از چیزی تعجب کند خنده میکند . فرمود : هیچ طفلی نیست مگر آنکه امام را می بیند ، گریه اش به جهت غائب شدن امام از نظر طفل است ‌، همین که امام می آید شروع می کند به خندیدن و خوشحال شدن و این باب برای او مفتوح است تا وقتی که زبانش باز شود بعد از باز شدن زبانش دیگر امام را نمی بیند . گریه اطفال به واسطه این است که در حق پدر و ماد خود ، دعا می کنند . چنانچه پیامبر اکرم (صلّی الله علیه و آله) فرمودند :  " لاتَضرِبُوا أطفالَكُمْ علي بُكائِهِم ؛ فَإنَّ بُكاءَهُم أربعةَ أشهُرٍ شهادۀُ أن لاإله إلاّاللهُ ، وأربعةَ أشهُرٍ الصَّلاةُ عَلَي النَّبيِّ وآلهِ ، وأربعةَ أشهرٍ الدُّعاءُ لِوالدِيهِ ؛ نوزادانتان را به خاطر گريه‌هايشان نزنيد ؛ زیرا گريه آنان در چهار ماه اوّل شهادت به يگانگي خداي متعال ، در چهار ماه بعد صلوات بر پيامبر و خاندان گرامی آن حضرت ، و در چهار ماه ديگر دعا براي پدر و مادرشان مي‌باشد ".  گریه اطفال به این جهت است که در توحید مفضل است که حضرت صادق علیه السلام می فرماید : بدان ای مفضل که در اشک چشم اطفال رطوبتی است که اگر بماند ، مرضهای عظیمه حادث می شود مثل کوری و سایر امراض و این اسباب صحت و سلامتی ، در چشم و بدنهای آنها می شود و اما پدر و مادر نمی دانند . 💎 کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی 💎 @Javanmardi_langarudi ❄️ أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ ❄️
﷽؛ 🔹شأن نزول آیه ولایت (( إِنَّما وَلِیُّکُمُ اللّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذینَ آمَنُوا الَّذینَ یُقیمُونَ الصَّلاةَ وَ یُؤْتُونَ الزَّکاةَ وَ هُمْ راکِعُونَ )) 📝 در تفسیر «مجمع البیان» و کتب دیگر از «عبداللّه بن عباس» چنین نقل شده : " روزى در کنار چاه زمزم نشسته بود و براى مردم از قول پیامبر (صلى الله علیه وآله) حدیث نقل مى کرد ، ناگهان مردى که عِمامه اى بر سر داشت و صورت خود را پوشانیده بود نزدیک آمده و هر مرتبه که «ابن عباس» از پیغمبر اسلام (صلى الله علیه وآله) حدیث نقل مى کرد ، او نیز با جمله «قالَ رَسُولُ اللّه (صلى الله علیه وآله)» حدیث دیگرى را از پیامبر (صلى الله علیه وآله) نقل مى نمود ". «ابن عباس» او را قسم داد تا خود را معرفى کند ، او صورت خود را گشود و صدا زد اى مردم ! هر کس مرا نمى شناسد ، بداند من «ابوذر غِفارى» هستم ، با این گوش هاى خودم از رسول خدا (صلى الله علیه وآله) شنیدم ـ و اگر دروغ بگویم هر دو گوشم کَر باد ـ و با این چشمان خود این جریان را دیدم ـ و اگر دروغ بگویم هر دو کور باد ـ که پیامبر (صلى الله علیه وآله) فرمود : عَلِىٌّ قائِدُ الْبَرَرَةِ وَ قاتِلُ الْکَفَرَةِ مَنْصُورٌ مَنْ نَصَرَهُ مَخْذُولٌ مَنْ خَذَلَهُ : «على (علیه السلام) پیشواى نیکان است ، و کشنده کافران ، هر کس او را یارى کند ، خدا یاریش خواهد کرد ، و هر کس دست از یاریش بردارد ، خدا دست از یارى او برخواهد داشت». سپس «ابوذر» اضافه کرد : اى مردم ! روزى از روزها با رسول خدا (صلى الله علیه وآله) در مسجد نماز مى خواندم ، سائلى وارد مسجد شد و از مردم تقاضاى کمک کرد ، ولى کسى به او چیزى نداد ، او دست خود را به آسمان بلند کرده ، گفت : خدایا تو شاهد باش ! من در مسجد رسول تو تقاضاى کمک کردم ، ولى کسى جواب مساعد به من نداد . در همین حال على (علیه السلام) که در حال رکوع بود با انگشت کوچک دست راست خود اشاره کرد . سائل نزدیک آمد و انگشترى را از دست آن حضرت بیرون آورد . پیامبر (صلى الله علیه وآله) که در حال نماز بود ، این جریان را مشاهده کرد ، هنگامى که از نماز فارغ شد ، سر به سوى آسمان بلند کرده ، چنین عرض کرد : « خداوندا ! برادرم موسى (علیه السلام) از تو تقاضا کرد که روح او را وسیع گردانى ، کارها را بر او آسان سازى ، و گره از زبان او بگشائى تا مردم گفتارش را درک کنند ، و نیز موسى (علیه السلام) درخواست کرد ، هارون که برادرش بود را وزیر و یاورش قرار دهى و به وسیله او نیرویش را زیاد کنى و در کارهایش شریک سازى ! خداوندا ! من محمّد پیامبر و برگزیده توام ، سینه مرا گشاده کن ، کارها را بر من آسان ساز ، از خاندانم على (علیه السلام) را وزیر من گردان ، تا به وسیله او ، پشتم قوى و محکم گردد ». «ابوذر» مى گوید : هنوز دعاى پیامبر (صلى الله علیه وآله) پایان نیافته بود که جبرئیل نازل شد و به پیامبر (صلى الله علیه وآله) گفت : «بخوان». پیامبر (صلى الله علیه وآله) فرمود : چه بخوانم ؟ گفت : بخوان : «اِنَّما وَلِیُّکُمُ اللّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذِیْنَ آمَنُوا...». 🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🎆 @Javanmardi_langarudi 🌷 أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ 🌷