eitaa logo
،، احکام و مسائل شرعی ،،
3.3هزار دنبال‌کننده
11.3هزار عکس
2.9هزار ویدیو
40 فایل
برای پرسیدن سوالات شرعی به آیدی زیر مراجعه فرمایید . @Javanmardi_Ahkam
مشاهده در ایتا
دانلود
﷽؛ « إِنَّمَا فَاطِمَةُ شَجْنَةٌ مِنِّي يَقْبِضُنِي مَا يَقْبِضُهَا وَ يَبْسُطُنِي مَا يَبْسُطُهَا¹» ؛ پاره‌ای از وجود من است ، پس هر که او را به آورد مرا غضبناک نموده و هر که او را نماید مرا خشنود نموده است . ♥️ تمام عالم امکان است ، تمام ملک و ملکوت است ؛ تمام پيکر هستی که سعه‌ی آن را جز خدا نمی‌داند يک روح دارد و آن روح هم ‌است . 💖 اين روحی که سعه‌اش اينجور است و تمام ملک و ملکوت را گرفته ، بيانش اين است : « آنچه را منبسط کند ، مرا منبسط کرده ، آنچه فاطمه را منقبض کند ، مرا منقبض کرده » 🌀 در اينجا کميت فکر لنگ است ! بايد ابراهيم بفهمد ، بايد موسی بن عمران بنشيند و تأمل کند ! ⁉️ کجاست معرفت ؟ کيست که بتواند ادّعا کند من را شناختم ؟ کيست که جرأت کند لب باز کند و بگويد من به مقام فاطمه علیهاالسلام پی بردم ؟! ۱. المعجم الكبير، ج۲۰، ص۲۶؛ المستدرک، الحاكم النيشابوری، ج۳، ص۱۵۴؛ سير أعلام النبلاء، ج۲، ص۱۳۲.
﷽؛ ❤️ پیامبر خدا صلی الله علیه و آله فرمودند : " فاطمه علیها السلام ، پاره ‏اى از وجود من است ؛ پس هر كه او را به غضب آورد ، مرا غضبناک نموده و هر كه او را خشنود نمايد ، مرا خشنود نموده است "‏. ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi 💎کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سید شمس الدین جوانمردی لنگرودی💎
﷽؛ 💔 آهِ فاطمه‌ی زهرا سلام‌الله‌علیها « إِنَّمَا فَاطِمَةُ شِجْنَةٌ مِنِّي؛ يَبْسُطُنِي مَا يَبْسُطُهَا وَ يَقْبِضُنِي مَا يَقْبِضُهَا¹» ؛ پاره‌ای از وجود من است ؛ پس هر که او را به آورد ، مرا غضبناک نموده و هر که او را نماید ، مرا خشنود نموده است . 🌿 «شجنة‌» عبارت از شاخه‌ای است که از درخت می‌رويد . اما اين شاخه ، شاخه‌ی معمولی نيست ؛ شاخه‌ای است که در تمام رگ و ريشه‌ی اين درخت ريشه دوانده ؛ شاخه‌ای منتشر در تمام شجر . نتيجه اين می‌شود که اگر سلام‌الله‌علیها يک آه بکشد ، آن آه ، که روح عالم است را می‌کند ! وقتی او آزرده شد ، صد بيست و چهار هزار پيغمبر آزرده‌اند ! وقتی او آزرده شد ، تمام اوصياء ، شهداء ، صديقين آزرده‌اند ! به آهی از دل فاطمه‌ی‌ زهرا ، منقلب می‌‏شود ! اين است مصيبت حضرت زهرا ! اين است روز عزای فاطمه ! ۱. المعجم الكبير، ج۲۰، ص۲۶؛ المستدرک، ج۳، ص۱۵۴. صَلِّ عَلی وَ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi 🌐 کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سید شمس الدین جوانمردی لنگرودی 🌐
﷽؛ ✅ پرسش : با مادر شوهرم مشکل دارم و به همین خاطر ، منزلشون نمی روم و نمی گذارم هم همسرم بچه ها رو ببره . آیا گناه می کنم ؟ 🌺 پاسخ : خانواده همسر از اقوام سببی بوده و جزء ارحام محسوب نمی شوند . بنابراین قطع رابطه با آنها مصداق قطع رحم نیست . هرچند اصل بر رفق و مدارا با بزرگترها و دوستی با مومنین است . 🔺اما توجه داشته باشید قطع رابطه با خانواده همسر موجب ایجاد کدورت بین شما و همسرتان شده و در نهایت خودتان متضرر می شوید . بهتر است به جای قطع ارتباط ، مسائلتان را حل کنید و رابطه تان را با مادرشوهرتان بهبود ببخشید . 👈 ضمنا جلوگیری کردن شما از رفت و آمد بچه ها با مادر بزرگشان جایز نیست ؛ چون مادر بزرگ از ارحام فرزندان شماست و قطع رابطه با ارحام، گناه است . https://eitaa.com/Javanmardi_langarudi 🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🎆
﷽؛ علیه‌السلام قَالَ : " حَدُّ الْجِوَارِ أَرْبَعُونَ دَاراً مِنْ كُلِّ جَانِب " علیه‌السلام فرمود : " حد همسايگى چهل خانه است از هر طرف "
﷽؛ 📝 سوال : رعایت عدّه بعد از طلاق بر چه کسانی واجب است ؟ 📖 جواب : زنى كه از شوهرش طلاق گرفته بايد عدّه نگه‏دارد ، مگر اين‏كه شوهر با او اصلًا نزديكى نكرده باشد ، يا قبل از نُه سال طلاقش دهد ، يا زن يائسه باشد يعنى پنجاه سال از عمر او گذشته باشد ، در اين سه صورت بعد از طلاق مى ‏تواند بلافاصله شوهر كند . البته اگر زن بالای پنجاه سال قمری ، خونی ببیند که تمام شرایط حیض را داشته باشد یائسه نشده و باید عدّه را رعایت کند . 📝 سوال : مدّت زمان عدّه در مورد زنانی که عادت می شوند چقدر می باشد ؟ 📖 مقدار عدّه در مورد زنانى كه عادت مى ‏شوند احتياط واجب آن است كه بقدرى صبر كند كه دوبار حيض ببيند و پاك شود هنگامى ‏كه حيض سوم را ديد عدّه او تمام است . 📝 سوال : مدّت زمان عدّه در مورد زنانی که عادت نمی بینند چقدر می باشد ؟ 📖 جواب : زنى كه عادت ماهانه نمى‏ بيند اگر در سنّ زنانى باشد كه عادت مى ‏بينند چنانچه شوهرش بعد از نزديكى كردن او را طلاق دهد بايد بعد از طلاق سه ماه عدّه نگه دارد و منظور از سه ماه آن است كه اگر اوّل ماه است سه ماه تمام هلالى و اگر روز ديگرى از ماه است مانند پنجم يا دهم هنگامى‏ كه پنجم يا دهم ماه چهارم شود عدّه او تمام است ، مثلًا اگر پنجم ماه رجب او را طلاق گفته ، پنجم ماه شوّال عدّه او تمام است . 📝 سوال : آیا نگهداشتن عدّه در مورد زنان اهل کتاب لازم است (با توجه به این که آنان معتقد به نگهداشتن عدّه نیستند) ؟ 📖 جواب : رعایت عدّه برای همه زنان لازم است و اگر احتمال دهید که عدّه نگه می دارد کافی است .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
﷽؛ ✅ درس‌هایی از انفاق سلام‌الله‌علیها در 📝 پرسش : 👈 از داستان انفاق پيراهن در توسط بانوی دو عالم سلام‌الله‌عليها چه درس‌هایی می‌توان گرفت ؟ 📖 پاسخ اجمالی : 👈 از داستان انفاق پيراهن توسط سلام‌الله‌علیها در ، درس‌هایی می‌توان گرفت ؛ در هر زمانی ، حتي در شب عروسی نباید از توجه به فقراء و نيازمندان غافل شد . براي انفاق كردن بايد بهترين کالا را انتخاب كرد و خوب است بين لباس نو و کهنه ، لباس نو را انفاق كرد و لباس کهنه را برای خود انتخاب کنیم ، زیرا حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها لباس نو و زيبای عروسی خود را انفاق كرد و به جای آن لباس کهنه را براي خود برداشت . الگو برداری حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها از حضرت خديجه سلام‌الله‌علیها و پيامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله برای همه حجت است . 📖 پاسخ تفصیلی : 👈 هنگام شهادت بانوى اسلام ، حضرت زهرا عليهاالسلام ، اميرمؤمنان علی عليه‌السلام در كنار بستر ايشان جعبه‌‌اى را مشاهده كرد ، پرسيد اين چيست ؟ 👈 حضرت فاطمه عليهاالسلام عرض كرد : در ميان اين جعبه ، حرير سبزى است كه داخل آن صفحه‌‌ اى سفيد وجود دارد و در آن صفحه چند سطر نوشته شده . 👈 حضرت علی عليه‌السلام فرمود : مضمون آن چيست ؟ دختر پيامبر اكرم صلی‌الله‌عليه‌وآله‌وسلم پاسخ داد : در شب عروسى و زفاف ، من در جايگاه عبادت خود نشسته بودم ، مستمندى آمد و تقاضاى جامه‌‌‌اى كرد ، من دو پيراهن داشتم ، يكى نو كه در آن شب پوشيده بودم و ديگرى كهنه ، همان پيراهن نو را به او دادم . صبحگاه پدرم براى ديدن ما آمد ، فرمود تو كه جامه نو داشتى چرا نپوشيدى !؟ 👈 گفتم : مگر شما نفرموديد هر چه انسان صدقه و كمك به مستمندان كند ، برايش باقى مى‌‌ ماند ، من هم آن جامه نو را به بينوائى دادم . فرمود : اگر جامه نو را مى‌ پوشيدى و كهنه را به فقير مى‌ دادى براى شوهرت بهتر بود و آن بينوا هم به پوشاك مى‌‌ رسيد . عرض كردم در اين كار هم از شما پيروى كردم ؛ زيرا مادرم خديجه سلام‌الله‌علیها هنگامى كه افتخار شرفيابى خدمت شما پيدا كرد و تمام اموال خود را در اختيار شما گذاشت ، همه آنها را در راه خدا بخشيدى تا به جائى رسيد كه سائلى از شما پيراهنى خواست ، جامه خود را به او دادى و در اين امور مانند شما كسى نيست ! پدرم گريه كرد و مرا به سينه چسبانيد . در اين هنگام فرمود : جبرئيل نازل شده و از جانب خداوند به تو سلام مى‌‌‌رساند و مى‌‌ گويد : به فاطمه بگو هر چه از ما مى‌‌‌خواهد درخواست كند كه من او را دوست دارم . 👈 گفتم :  « يَا اَبَتَاهُ! شَغَلَتْنِى عَنِ الْمَسْئَلَةِ لَذَّة خِدْمَتِهِ، لَاحَاجَةَ لِى غَيْرَ لِقَاءِ رَبِّىَ الْكَرِيمِ فِى دَارِ السَّلَامِ پدر جان ! مرا شيرينى فيض حضورش چنان به خود مشغول داشته كه به ياد درخواست چيزى نيستم و جز لقاءِ پروردگار ، آرزويى ندارم » . 👈 پدرم دست‌‌‌هاى خود را بلند كرد و به من نيز دستور داد دستم را بلند كنم و فرمود :  « اَللّهُمَّ اغْفِرْ لِاُمَّتِى خدايا امّت مرا ببخش و بيامرز ! » . 👈 جبرئيل فرود آمد و عرض كرد : خداوند مى‌‌ فرمايد : كسانى از امّت تو كه محبّت فاطمه و همسر او و فرزندانش را داشته باشند ، آمرزيدم ! من تقاضاى سندى براى اين موضوع كردم . جبرئيل اين حرير سبز را آورد كه در آن نوشته است :  « كَتَبَ‏ رَبُّكُمْ‏ عَلى‏ نَفْسِهِ‏ الرَّحْمَة » (1)  و جبرئيل و ميكائيل نيز گواهى دادند . 👈 پدرم فرمود : آن را حفظ كن و در هنگام وفات سفارش كن كه با تو در قبر گذارند ، مى‌ خواهم در روز قيامت كه زبانه‌ هاى آتش شعله مى‌‌ كشد ، درخواست آمرزش امّت كنى !(2)،(3) 🌈(1). قرآن کریم، سوره انعام، آيه 54. 🌈(2). رَیاحینُ الشَّریعَه، محلاتی، ذبیح الله، دارالکتب الاسلامیه، تهران، ۱۳۹۶ ش، ج 1، ص 72 🌈(3). اسلام و كمكهاى مردمى‏، مكارم شيرازى، ناصر، ‏تهيه و تنظيم، فرازمند، جواهر السلطان، نسل جوان‏، قم‏، 1383 ش، ‏چاپ اول، ‏ص 155. 🌐 کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سید شمس الدین جوانمردی لنگرودی 🌐 @Javanmardi_langarudi 💥 شبهات احکام و مسائل شرعی را از این کانال به دست آورید 💥
⬛️ بیانات مهم حضرت آیت الله العظمی وحید خراسانی درابتدای بحث خارج تفسیر در عظمت و اهمیت بسم الله الرحمن الرحيم ◼️ پیش آمد ایام که منتسبه به حضرت صدیقه کبری علیهاالسلام است ، ایجاب می کند موضوع بحث ، مقام آن صدیقه باشد . ◼️ فاطمه زهرا علیها السلام ، گوهر نشناخته وجود است . فقه الحدیث مهم است ؛ امام ششم علیه‌السلام بیانشان این است : « إنما سُمِيَّتْ فَاطِمَةُ فَاطِمَةَ‌ لاِنَّ‌ الْخَلْقَ فُطِمُوا عَنْ‌ مَعْرفَتِهَا ». درایت حدیث غیر از روایت حدیث است . کلمه‌ای اعم از خلق نیست . لاِنَّ‌ الْخَلْقَ یعنی آن چه مخلوق خداست از معرفتِ مقام و کنه عظمت صدیقه کبری علیها السلام منقطع است .  ◼️ لم یعرفها الا الله ! خدایی که او را آفرید او را شناخت ؛ او هم خدا را شناخت : « قامت فی محرابها حتی تورمت قدماها ». قیام او در محراب عبادت بهت انگیز است برای ملائکة السماء . « إنما سُمِيَّتْ فَاطِمَةُ فَاطِمَةَ‌ لاِنَّ‌ الْخَلْقَ فُطِمُوا عَنْ‌ مَعْرفَتِهَا ». این اسم و این مسمی ؛ لا یدرک و لا یوصف نه اسم و نه مسمی ! ◼️ مبدا وجودش « من نور عظمة الله » ؛ منتهی وجود این است ! آن وقتی که امام امت مثل ابراهیم خلیل عاجز می‌شود مبعوث می‌شود آن حضرت با هودجی که : داخلها عفوالله خارجها رحمة الله. ◼️بعد عمده این است آن وقتی که انبیاء بیچاره می‌شوند همه می گویند : وانفساه . اما او می‌گوید « رب شیعتی ». جبرئیل نازل می شود که : « يا فاطمة ، سلي حاجتك » خود خدا به تو سلام می رساند و می‌فرماید : حاجتت را بخواه ، آن چه بخواهی از درگاه ما رد شدنی نیست . آن وقت است که می گوید : « يا رَبَّ‌ شيعَتي...شيعَةَ‌ شيعَتي» این اول آن آخر .  ◼️ ما در این ایام است : « قُل لا أَسئَلُكُم عَلَیهِ أَجراً إِلاَّ المَوَدَّةَ فِی القُربى » « أقرب الخلق إلیّ فاطمة ». روز عزای او ، روز عزای شخص پیغمبر صلی‌ الله‌ علیه‌ وآله‌ وسلم است . اقامه مصیبت او اقامه مصیبت برای نفس خاتم است . « إنّما فاطمة بضعة منّي، يريبني ما أرابها؛ و يؤذيني ما آذاها » ◼️ عموم باید در این ایام تا حق خاتم صلی الله علیه وآله وسلم کما هو حقه ادا بشود و اسمشان در دفتر چهارده معصوم علیهم السلام ضبط بشود .  اجرشان روز قیامت با آن حضرت است که حضرت مظهر عفو و رحمت خداست . کلید قیامت کبری در دست اوست .  ◼️ ما ؛ آن چه مناسب با مقام خاتم انبیاء صلی الله علیه وآله وسلم _که لایدرک ولایوصف_ باید انجام دهید . خوشا به حال آن هیئاتی که بیرون بیایند و اجر بی حساب برای خود ذخیره کنند .  ◼️ این اول ، اما آخر ؛ روزی که همه انبیاء وانفسا می‌گویند او تنها دادرس شیعه است . لذا هر کس علاقمند است دم مردن اجر او را آن حضرت ادا کند ، این ایام کند .  ◼️ همه ما موظفیم که همچون روز عزای پیامبر خاتم صلی الله علیه و آله و سلم آن چه در توان داریم انجام دهیم . شاید مرهمی باشد بر قلب آزرده ولی عصر امام زمان صلوات الله علیه . ◼️ برای آن و آن ...  وَلَسْتُ أدْرِى خَبَرَ المِسْمَارِ/// سَلْ صَدْرَهَا خِزَانَة الأسْرَارِ ! هر سال باید از سال قبل و باشد . ◼️ کسی که شمشیر زهرآلود به فرقش خورد گفت : « فزت و رب الکعبه »، اما وقتی نگاه به او کرد گفت : « نفسی علی زفرتها محبوسة یا لیتها خرجت مع الزفرات »  باید برای به قلب امیرالمومنین علیه‌السلام و ائمه معصومین علیهم‌السلام و ولی عصر علیه‌السلام همه هیئات بیرون بیایند . ◼️ ما هم به آنها . شاید اسم ما گنهکاران در آن دفتر ضبط شود . ◼️ «یَوْمَ لَا یَنفَعُ مَالٌ وَلَا بَنُونَ إِلَّا مَنْ أَتَى اللَّهَ بِقَلْبٍ سَلِیمٍ»  سلامت قلب در فاطمه زهرا علیهاالسلام است . ۲/بهمن/۱۳۹۸ 🌧 أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ 🌧
﷽؛ ✅ پرداخت هزینه مسابقه توسط بازنده 📝 سؤال : عده ای از دوستان به صورت هفتگی برگزار می کنند با این قرار که بازنده ، را پرداخت کند ، آیا اشکال دارد ؟ 📖 جواب : و حرام است .
﷽؛ ✅ منظور از مصحف یا کتاب فاطمه (سلام الله علیها) ؟ 📝 پرسش : 👈 منظور از مصحف یا کتاب فاطمه (سلام الله علیها) چیست ؟ آیا آن نیز قرآنی غیر از قرآن موجود است ؟! 📖 پاسخ اجمالی : 👈 «مُصْحَف»‏ آن چيزى است كه صفحات نوشته را در آن جمع می كنند ، لذا به هر کتابی می توان «مصحف» گفت و نامیده شدن «مصحف فاطمه» به «مصحف» دلیل قرآن بودن آن نیست . «مصحف فاطمه» کتابی است که در حیات حضرت زهرا (سلام الله علیها) با القاء و املای جبرئیل و به دست امام علی (علیه السلام) نوشته شد . این کتاب قرآن نیست و هیچ آیه ای از قرآن در آن نیست . مصحف فاطمه مشتمل بر حوادث غیبی و اسرار آل محمد (علیهماالسلام) و موارد دیگر است . این مصحف از نشانه های امامت بوده و در نزد امامان دست به دست گردیده و اکنون در دست امام زمان حضرت مهدی (عج الله تعالی فرجه الشریف) می باشد . 📖 پاسخ تفصیلی : 👈 «مُصْحَف»‏ آن چيزى است كه صفحات نوشته شده را در آن جمع می كنند و جمع آن مصاحف است . لذا به هر کتابی می توان «مصحف» گفت و نامیده شدن «مصحف فاطمه» به «مصحف» دلیل قرآن بودن آن نیست . ؟ 👈 «مصحف فاطمه» که گاهی از آن با عنوان «کتاب فاطمه» و «صحیفه فاطمه» و... یاد می شود ، در حیات حضرت زهر ا(سلام الله علیها)، با القاء و املای جبرئیل و به دست حضرت علی (علیه السلام) نگارش شده است . در برخى از احادیث اهل بیت (علیهم السلام) به هم کلامی حضرت فاطمه (سلام الله علیها) با فرشته وحی تصریح شده است ؛ امام صادق (علیه السلام) درباره مصحف فاطمه و ارتباط با جبرئیل فرمود : (همانا فاطمه بعد از پيغمبر (صلّى اللَّه عليه و آله) هفتاد و پنج روز در دنيا بود و از فراق پدر اندوه بسيارى داشت و جبرئيل مى‏ آمد و او را در مرگ پدر تسليت مي داد و خرسند مي ساخت و از احوال و مقام پدرش خبر مي داد و سرگذشت فرزندانش را پس از او برايش مي گفت و امام على (عليه السلام) نیز آنچه جبرئیل املاء مى‏ کرد همه را به رشته‏ تحریر در مى‏ آورد، و مجموعه‏ این سخنان است که به «مصحف فاطمه» موسوم گردید) ؛  « إِنَّ فَاطِمَةَ مَكَثَتْ بَعْدَ رَسُولِ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) خَمْسَةً وَ سَبْعِينَ يَوْماً وَ كَانَ دَخَلَهَا حُزْنٌ شَدِيدٌ عَلَى أَبِيهَا وَ كَانَ جَبْرَئِيلُ (علیه السلام) يَأْتِيهَا فَيُحْسِنُ عَزَاءَهَا عَلَى أَبِيهَا وَ يُطَيِّبُ نَفْسَهَا وَ يُخْبِرُهَا عَنْ أَبِيهَا وَ مَكَانِهِ وَ يُخْبِرُهَا بِمَا يَكُونُ بَعْدَهَا فِي ذُرِّيَّتِهَا وَ كَانَ عَلِيٌّ(علیه السلام) يَكْتُبُ ذَلِكَ فَهَذَا مُصْحَفُ فَاطِمَةَ (سلام الله علیها)». 👈 به تصریح امامان اهل بیت (علیهم السلام) مصحف یا همان کتاب فاطمه (سلام الله علیها) غیر از قرآن است و هیچ آیه ای از قرآن در مصحف فاطمه وجود ندارد و تعابیر ایشان در این باره مختلف است ؛ چنانکه فرموده اند :  « ما فِيه شَيٌ‏ء مِن كِتابِ الله» و «لَيسَ فِيهِ شَيٌ‏ء مِنَ القُرآنِ »؛ ( درآن یک آیه قرآن هم وجود ندارد ) . 👈 امام صادق (علیه السلام) درباره آن فرموده اند :  «... وَ إِنَ عِنْدَنَا لَمُصْحَفَ فَاطِمَةَ(عَلَيْهَا السَّلَامُ) ، وَ مَا يُدْرِيهِمْ مَا مُصْحَفُ فَاطِمَة َ(عَلَيْهَا السَّلَامُ) ؟».قَالَ: قُلْتُ: وَ مَا مُصْحَفُ فَاطِمَةَ (عَلَيْهَا السَّلَامُ)؟ قَالَ: «مُصْحَفٌ فِيهِ مِثْلُ قُرْآنِكُمْ هذَا ثَلَاثَ مَرَّاتٍ، وَ اللَّهِ مَا فِيهِ مِنْ قُرْآنِكُمْ حَرْفٌ وَاحِدٌ»؛  ( همانا مصحف فاطمه (عليها السلام) نزد ماست ، مردم چه مي دانند مصحف فاطمه چيست ! عرض كردم مصحف فاطمه (عليها السلام) چيست ؟ فرمود : مصحفى است سه برابر قرآنى كه در دست شماست بخدا حتى يك حرف قرآن هم در آن نيست ). 👈 مصحف فاطمه (سلام الله علیها) دارای بخش هایی است از جمله : 1⃣ ( هر چیز حلال و حرام و هر چیزی که که مردم به آن نیاز دارند ) ؛  « فِيهَا كُلُّ حَلَالٍ وَ حَرَامٍ وَ كُلُّ شَيْ‏ءٍ يَحْتَاجُ النَّاسُ إِلَيْهِ» 2⃣ ( وصیت نامه حضرت زهرا ) ؛  « فَإِنَّ فِيهِ وَصِيَّةَ فَاطِمَةَ» 3⃣ ( خبر دادن احوال پیامبر و جایگاه او ) ؛  « وَ يُخْبِرُهَا عَنْ أَبِيهَا وَ مَكَانِه ‏» 4⃣ ( گزارش از سرگذشت فرزندان آن حضرت بعد از وفاتش و خبر دادن از آینده ) ؛  « وَ يُخْبِرُهَا بِمَا يَكُونُ بَعْدَهَا فِي ذُرِّيَّتِهَاِ». 5⃣ ( نام تمام فرمانروایانی که به حکومت خواهند رسید ) ؛  «فِيهِمَا تَسْمِيَةُ كُلِّ نَبِيٍّ وَ كُلِّ مَلِكٍ يَمْلِكُ الْأَرْض». (سلام الله علیها) : 👈 ممکن است شبهه ای درباره هم سخنی حضرت فاطمه (سلام الله علیها) با فرشته وحی و «محدّثه» بودن ایشان مطرح باشد و آن اینکه نزول جبرئیل و ابلاغ وحی برای حضرت فاطمه درست نیست چون وحی بعد از پیامبر (صلی الله علیه و آله) قطع شده است . در جواب باید گفت : 👇👇👇
👆👆👆 که «وحی» معانی و اقسام متعددی دارد ؛ در آیه 7 سوره قصص مادر حضرت موسی (علیه السلام) مخاطب وحی الهی و سخن فرشتگان قرار می گیرد با اینکه پیامبر نبود :  «وَ أَوْحَيْنا إِلى‏ أُمِّ مُوسى‏ أَنْ أَرْضِعيهِ فَإِذا خِفْتِ عَلَيْهِ فَأَلْقيهِ فِي الْيَمِّ وَ لا تَخافي‏ وَ لا تَحْزَني‏ إِنَّا رَادُّوهُ إِلَيْكِ وَ جاعِلُوهُ مِنَ الْمُرْسَلينَ»؛ ( و به مادر موسى وحى كرديم كه او را شير بده ، همين كه بر جان او بيمناك شدى او را به دريا بينداز ، و ناراحت و غمگين مباش كه ما وى را به تو برگردانيده و از پيامبرانش مى‏ كنيم ). 👈 همچنین در سوره مریم آیه 17 آمده است :  «فَاتَّخَذَتْ مِنْ دُونِهِمْ حِجابا فَأَرْسَلْنا إِلَیها رُوحَنا فَتَمثَّلَ لَها بَشَراً سَوِیّا»؛ ( و در برابر آنان پرده ‏اى بر خود گرفت . پس روح خود را به سوى او فرستاديم تا به [شكل‏] بشرى خوش‏اندام بر او نمايان شد ). 👈 با توجه به این آیات و آیات دیگر ، روشن می شود آن وحي كه مخصوص پيامبران است ، «وحي تشريعي» است و آنچه بر غير پيامبر نازل مي شود ، «وحي انبائي» است . تفاوت اين دو قسم وحي در آن است كه براساس وحي تشريعي ، فرد به مقام نبوت نايل آمده ولي در وحي انبايي ، بدون اينكه فرد از مقام نبوت برخوردار شود ، به اخبار غيبي دست مي يابد . نزول وحي دربارة حضرت زهرا (سلام الله عليها) نيز از قبيل وحي انبايي بوده است . 👈 بنابراین آنچه که به مادر موسی (علیه السلام) ، حضرت مریم (سلام الله علیها) و حضرت فاطمه (سلام الله علیها) القاء شده بود «وحي تشريعي» نیست و «وحي انبائي» یا «خبر» است . 👈 به این بانوان گرامی «محدّثه» و به مردانی که چنین مخاطب خبر فرشتگان قرار می گیرند «محدّث» می گویند ؛ در تعریف محدّث گفته اند : « محدث کسی است که پندار و گمانش صادق باشد یا به او الهام می شود ؛ یا کسی که در دلش به صورت الهام یا مکاشفه از عالم بالا چیزی القا شده باشد و یا اینکه بدون تصمیم قبلی سخن راستی بر زبانش جاری شود و یا بدون آنکه به مقام نبوت رسیده باشد ملائکه با او سخن گویند ». 👈 ضمن اینکه اعتقاد به « محدّث بودن بعضی از صحابه » امری مسلّم در بین مسلمین است . چنانکه اهل سنت اصرار دارند بگویند «عمربن خطّاب» محدّث بود ؛ مانند روایتی که ابو هریره از پیامبر نقل می کند :  «إِنَّهُ قَدْ كَانَ فِيمَا مَضَى قَبْلَكُمْ مِنَ الْأُمَمِ نَاسٌ يُحَدَّثُونَ، وَإِنَّهُ إِنْ كَانَ فِي أُمَّتِي هَذِهِ مِنْهُمْ أَحَدٌ، فَإِنَّهُ عُمَرُ بْنُ الْخَطَّابِ» ؛ ( در امتهای گذشته مردان محدثی بوده‏ اند ، بدون اینكه از انبیا باشند، و از امت من عمر محدث مى‏ باشد ) . 👈 روایات دیگری نیز با اندکی اختلاف از عایشه نقل شده است . مثل روایت «... إِنَّ عُمَرُ بْنُ الْخَطَّابِ مِنهُم» و «... فَإِنْ يَكُ فِي أُمَّتِي أَحَدٌ فَعُمَرُ بْنُ الْخَطَّابِ». 👈 شیعه معتقد است که محدّث بعد از پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) وجود مقدّس امام على (علیه السلام) و جانشینان آن حضرت می باشند :  «أَنَّ أَوْصِيَاءَ مُحَمَّدٍ(عَلَيْهِمُ السَّلَامُ) مُحَدَّثُونَ " ( بدرستى که اوصیاء محمد همگى محدث هستند ). 👈 حضرت فاطمه (سلام الله علیها) با على (علیه السلام) و اولاد معصومین او در این فضیلت شریک است و او نیز «محدّثه» بوده است :  «فَاطِمَةُ بِنْتُ رَسُولِ اللَّهِ(صلی الله علیه و آله) كَانَتْ مُحَدَّثَةً وَ لَمْ تَكُنْ نَبِيَّةً» ( فاطمه دختر رسول خدا محدثه بود ولی پیامبر نبود ). 👈 امام صادق (علیه السلام) مى‏ فرماید :  «إِنَّمَا سُمِّيَتْ فَاطِمَةُ(علیهاالسلام) مُحَدَّثَةً لِأَنَّ الْمَلَائِكَةَ كَانَتْ تَهْبِطُ مِنَ السَّمَاءِ فَتُنَادِيهَا كَمَا تُنَادِي مَرْيَمَ بِنْتَ عِمْرَانَ فَتَقُولُ يَا فَاطِمَةُ اللَّهُ‏ اصْطَفاكِ وَ طَهَّرَكِ وَ اصْطَفاكِ عَلى‏ نِساءِ الْعالَمِينَ» ( فاطمه(سلام الله علیها ) را از این جهت محدثه نامیده‏ اند که فرشتگان از آسمان بر او نازل مى ‏شدند و با او همان گونه که با مریم بنت عمران گفتگو داشتند ، این چنین سخن مى‏ گفتند : یا فاطمه بدرستى که خداى تعالى تو را پاک و منزه گردانید و از میان تمام زنان عالم تو را برگزید ). 👈 در نتیجه محدثه بودن حضرت فاطمه (علیها السلام) در نزد شیعه از مسلّمات است ، به طورى که در زیارت آن حضرت وارد شده است :  «... اَلسَلامُ عَلَیکِ اَیَتُهَا المُحَدِثَهَ الَعلَیمَه»؛ ( سلام بر تو ای کسی که با فرشتگان هم سخنی و بسیار دانایی ). 👇👇👇
👆👆👆 ؟ 👈 مصحف فاطمه (سلام الله علیها) به عنوان میراث با ارزش در نزد اهل بیت (علیهم السلام) دست به دست گشت و در حال حاضر حضرت مهدي (علیه السلام) به عنوان حجت خدا بر روي زمین آن را در اختیار دارد . روایات نقل شده در این باره که لفظ «عندي» یا «عندنا» در آنها آمده است، بیان گر این نکته است که مصحف فاطمه (سلام الله علیها) مانند علامت و نشانه اي از امامت ، تنها در اختیار آنان بوده است و در مواردي نیز علیه کج اندیشان و منحرفان از مسیر امامت به آن احتجاج می کردند . 👈 امام باقر (علیه السلام) فرمودند : حضرت فاطمه (سلام الله علیها) شخصاً آن را به امیرالمؤمنین (علیه السلام) تحویل داد و پس از شهادت امام علی (علیه السلام) به امام حسن (علیه السلام) منتقل گشت و پس از او به امام حسین (علیه السلام) و همین طور دست به دست گشت تا اینکه به صاحب الامر(عجل الله تعالی فرجه الشریف) تحویل داده شد . 🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🎆 @Javanmardi_langarudi 🌧 شبهات احکام و مسائل شرعی را از این کانال به دست آورید 🌧
﷽؛ فرزندان حضرت آدم باچه کسی ازدواج کردند و نسلشان زیاد شد ؟ 📝 خداوند درآیه اول سوره نساء مي فرمايد : «يَاأَيُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا رَبَّكُمُ الَّذِي خَلَقَكُمْ مِنْ نَفْسٍ وَاحِدَةٍ وَخَلَقَ مِنْهَا زَوْجَهَا وَبَثَّ مِنْهُمَا رِجَالاً كَثِيرًا» 🔺از آيه شريفه استفاده می شود كه نسل موجود از انسان تنها منتهي به آدم و همسرش مي شود ، و جز اين دو نفر هيچ كس ديگر در انتشار اين نسل دخالت نداشته است (نه حوري بهشتي ، و نه فردي از افراد جن و نه غير آن دو) و گرنه مي فرمود : «و بث منهما و من غير هما». 🔻با پذيرفتن اين معنا دو مطلب نتيجه گيري مي شود : 1⃣ منظور از جمله رجالاً كثيراً كل بشر است و افرادي است كه يا بدون واسطه (چون هابيل و قابيل و غيره) و يا با واسطه (چون افراد بشر تا هنگام بپا شدن قيامت) از اين دو فرد (يعني آدم و حوا) منشعب شده اند . 2⃣ ازدواج در طبقه اولي ، بعد از خلقت آدم و حوا يعني در فرزندان بلا فصل آدم و همسرش بين برادران و خواهران بوده و دختران آدم با پسران او ازدواج كرده اند ، چون آن روز در تمام دنيا ، نسل بشر منحصر در همين فرزندان بلا فصل آدم بوده (در آن روز غير از آنان نه دختراني يافت مي شده است كه همسر پسران آدم شوند ، و نه پسري بود كه همسر دختران آدم گردند) بنابراين هيچ اشكالي هم ندارد . 👈 از آنجائي كه مسأله تشريعي است و تشريع هم تنها و تنها كار خداي تعالي است و او مي تواند يك عمل را در روزي حلال و روزي ديگر حرام كند : «و الله بحكم لا معقب لحكمه و ان الحكم الا لله» . و بعضي احتمال داده اند كه فرزندان آدم با بازماندگان انسانهاي پيشين ازدواج كرده باشند اين احتمال با ظاهر آيه سوره نساء چندان سازگاري ندارد . http://www.erfan.ir/farsi/91060.html 🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🎆 https://eitaa.com/Javanmardi_langarudi 🌧 أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ 🌧
﷽؛ فرشته هاي «رقیب» و «عتید» نسبت به اعمال انسانها چه كاري انجام مي دهند ؟ بعضى از مفسّران معتقدند نام فرشته راست است و مأمور نوشتن اعمال نيك ، و نام فرشته چپ است و مأمور نوشتن اعمال شرّ ؛ ولى از تعبيرات بعضى از مفسّران بر مى آيد كه هر دو وصف را براى هر دو فرشته شمرده اند ، يعنى هر كدام از آنها مراقب است و در عين حال آماده نوشتن . يكي از نكات مهم درباره نامه اعمال انسانها ، نحوه ثبت و ضبط آن است . خداوند در آیاتی از سوره «ق» مى فرمايد : (به خاطر بياوريد هنگامى كه دو فرشته راست و چپ كه ملازم انسان هستند اعمال او را دريافت مى دارند) ؛  «اِذ يَتَلَقَّى الْمُتَلَقِّيانِ عَنِ الْيَمِينِ وَ عَنِ الشِّمَالِ قَعِيدٌ» كه دريافت و تلقّى آنها اشاره به ثبت كردن در نامه اعمال است . سپس براى تأكيد بيشتر مى فرمايد : (هيچ سخنى را انسان تلفّظ نمى كند ؛ مگر اينكه نزد آن مراقبى آماده براى انجام مأموريت است) ؛  «مَا يَلْفِظُ مِنْ قَوْلٍ اِلَّا لَدَيْهِ رَقِيبٌ عَتِيدٌ». «يَتَلَقَّى» از ماده «لقاء» به معناى ديدار است ؛ ولى در اينجا تلقّى اعمال ، كنايه از دريافت و ثبت و ضبط آنهاست و «متلقيان» به معناى دو فرشته اى است كه مأمور دريافت و ثبت اعمال انسانها هستند . «قعيد» از ماده «قعود» به معناى نشستن است و در اينجا به معناى ملازم و مراقب مى باشد ، همان طور كه در تعبيرات روزمرّه نيز مى گوييم فلان كس جليس و همنشين فلان شخص است يعنى ملازم و مراقب اوست . «يَلْفِظُ» از ماده لَفْظ» در اصل به معناى پرتاب كردن چيزى است ، همان گونه كه گفته مى شود «لَفَظَ الرُّحى الدَّقيقَ» ؛ (آسياب ، آرد را به بيرون پرتاب كرد). اين واژه در مورد چيزى كه انسان از دهان به بيرون مى اندازد اطلاق مى شود و اين ، كنايه زيبايى است در مورد سخنانى كه از دهان بيرون مى آيند ، گويى اشيايى هستند كه به خارج پرتاب مى شوند . به گفته راغب در «مفردات» از ماده «رقبه» به معناى «گردن» است و به شخصى كه محافظت و مراقبت از چيزى مى كند «رقيب» گفته مى شود يا به خاطر اينكه به اطراف گردن مى كشد تا از آنچه گرد او مى گذرد با خبر گردد و يا اينكه «رقبه» و گردن چيزى را كه تحت محافظت اوست حفظ مى كند . از ماده «عَتاد» (بر وزن جهاد) به معناى مهيا ساختن و ذخيره كردن چيزى قبل از حاجت است ، لذا به كسى كه مهياى انجام كارى است «عتيد» گفته مى شود ؛ ولى در «مقاييس اللغة» معناى اصلى آن را «زور» و «نزديكى» شمرده است كه نسبت به معناى سابق لازم و ملزوم محسوب مى شود . به هر حال آيا اين دو وصف هر كدام مربوط به يكى از آن دو فرشته است كه يكى مراقب است و ديگرى آماده ثبت و ضبط و نوشتن يا وصف هر دو است به اين معنا كه هر دو مراقب اعمال آدمى هستند و هر دو همواره آماده نوشتن ؟ بعضى از مفسّران معتقدند «رقيب» نام فرشته راست كه مأمور نوشتن اعمال نيك است و «عتيد» نام فرشته چپ است كه مأمور نوشتن اعمال شرّ مى باشد ؛ ولى از تعبيرات بعضى از مفسّران بر مى آيد كه هر دو وصف را براى هر دو فرشته شمرده اند ، يعنى هر كدام از آنها مراقب است و در عين حال آماده نوشتن . درباره اين دو فرشته روايات متعددى نقل شده كه بسيار پر معناست ، از جمله در حديثى از پيغمبر اكرم(صلى الله عليه وآله) مى خوانيم : «هنگامى كه انسان عمل نيكى انجام مى دهد فرشته راست پاداشى ده برابر مى نويسد و هنگامى كه عمل شرّى انجام مى دهد و فرشته چپ مى خواهد آن را ثبت كند فرشته راست مى گويد : هفت ساعت به او مهلت ده و اگر در اين مدت توبه و استغفارى داشته باشد چيزى بر او نمى نويسد ؛ اما اگر توبه نكند فقط يك گناه براى او مى نويسد». 🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🎆 @Javanmardi_langarudi 🔹أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ🔹
﷽؛ " اگر قلب انسان مورد رحمت و لطف خدا قرار بگیرد می تواند یک جهان را منقلب کند مانند شهدای کربلا ".
﷽؛ ✅ حادثه هتک حرمت خانه حضرت زهرا (سلام الله علیها) در کلام «ابن عبد ربّه» 📝 پرسش : «ابن عبد ربّه» از علمای اهل سنت ، حادثه هتک حرمت خانه حضرت زهرا (علیها السلام) توسط عمر را چگونه نقل می کند ؟ 📖 پاسخ اجمالی : «ابن عبد ربه» درباره هتک حرمت خانه حضرت زهرا (سلام الله علیها) چنین آورده است : « ابوبكر ، عمر را فرستاد تا افرادی که در خانه فاطمه هستند را بيرون كند و در صورت امتناع با آنان نبرد كند ! عمر با مقدارى آتش به سوى آنها روانه شد ، ناگاه با فاطمه رو به رو شد . دختر پيامبر گفت : اى فرزند خطاب آمده اى خانه ما را بسوزانى ؟ او در پاسخ گفت : بلى مگر اينكه در آنچه امّت وارد شدند ، شما نيز وارد شويد ». او همچنین نقل می کند که ابوبکر در بستر بیماری گفت : « ای کاش خانه فاطمه را نمى گشودم هر چند آن را براى نبرد بسته بودند ». 📖 پاسخ تفصیلی : شهاب الدين احمد معروف به «ابن عبد ربه اندلسى» مؤلف كتاب «العقد الفريد» (متوفای 463 هـ) در كتاب خود بحثى مشروح درباره تاريخ سقيفه آورده است . وى تحت عنوان كسانى كه از بيعت «ابى بكر» تخلف جستند ، مى نويسد : « فَأمّا عَليٌّ وَ الْعَبّاسُ وَ الزُّبَيرُ فَقَعَدُوا فِي بَيْتِ فاطِمَةَ حَتّى بَعَثَ إِلَيْهِمْ أَبُوبَكْرُ، عُمَرَ بْنَ الْخَطّابِ لِيُخْرِجَهُمْ مِنْ بَيْتِ فاطِمَةَ وَ قالَ لَهُ: إنْ أَبَوْا فَقاتِلْهُمْ، فَأَقْبَلَ بِقَبَس مِنْ نار أَنْ يُضرِمَ عَلَيْهِمُ الدّارَ، فَلَقِيَتْهُ فاطِمَةُ فَقالَ: يا ابْنَ الْخَطّابِ أَجِئْتَ لِتَحْرِقَ دارَنا؟! قالَ: نِعَمْ، أوْ تَدْخُلُوا فيما دَخَلَتْ فيهِ الأُمَّةُ! » ؛ (على و عباس و زبير در خانه فاطمه نشسته بودند كه ابوبكر عمر بن خطّاب را فرستاد تا آنان را از خانه فاطمه بيرون كند و به او گفت : اگر بيرون نيامدند ، با آنان نبرد كن ! عمر بن خطّاب با مقدارى آتش به سوى خانه فاطمه رهسپار شد تا خانه را بسوزاند ، ناگاه با فاطمه روبه رو شد . دختر پيامبر گفت : اى فرزند خطاب آمده اى خانه ما را بسوزانى ؟ او در پاسخ گفت : بلى مگر اينكه در آنچه امّت وارد شدند ، شما نيز وارد شويد!). او همچنین از «عبدالرحمن بن عوف» نقل مى كند : « من در بيمارى ابى بكر بر او وارد شدم تا از او عيادت كنم ، او گفت : آرزو مى كنم كه اى كاش سه چيز را انجام نمى دادم و يكى از آن سه چيز اين است :  « وَدَدْتُ أنّي لَمْ أكْشِفُ بَيْتَ فاطِمَةَ عَنْ شيء وَ إنْ كانُوا أَغْلَقُوهُ عَلَى الْحَرْبِ» ؛ ( اى كاش خانه فاطمه را نمى گشودم ، هر چند آنان براى نبرد درِ خانه را بسته بودند ). 🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🎆 @Javanmardi_langarudi 🌧 شبهات احکام و مسائل شرعی را از این کانال به دست آورید 🌧
﷽؛ ✅ علت نام گذاری حضرت فاطمه (سلام الله علیها) به «بتول» 📝 پرسش : 👈 چرا حضرت فاطمه (سلام الله علیها) بتول نامیده شدند ؟ 📖 پاسخ اجمالی : 👈 حضرت زهرا (سلام الله علیها) بخاطر عفاف و فضیلت و زیبایی کامل و حسب ممتازی که از زنان تمامی امت داشت یا برکناری آن حضرت از دنیا یا برکناری از نجاست و عادت ماهانه ، به ایشان بتول گفته شده است . 📖 پاسخ تفصیلی : 👈 ابن منظور گويد : از احمد بن يحيى سوال شد كه به چه مناسبت به حضرت فاطمه (رضوان الله عليها) دختر رسول خدا (صلى الله عليه و سلم) بتول گفته شده است ؟ 👈 پاسخ داد : زيرا از جهت عفاف و فضيلت و دين و شخصيت و حسب از زنان زمان خود و زنان تمامى امت ممتاز و جدا است ، و گفته شده به خاطر بريدن و بر كنارى آن حضرت از دنيا به سوى خداوند متعال... و نيز گفته شده : يعنى اینكه تمام اعضاء آن حضرت با زيبائى خود از ديگر اعضاء جدا است و البته به زيبائى و قشنگى بقيه اعضاء نيست . 👈 ابن اعرابى گويد : «مبتّلة» در بين زنان ، آن زن زيبائى است كه هيچ يك از اعضايش نسبت به ديگر اعضاء كمبودى نداشته و طورى نباشد كه چشمش زيبا ولى بيني اش نا زيبا و يا برعكس باشد بلكه تام و كامل باشد . 👈 ابن اثير گويد : «امراة بتول» يعنى زنى كه از مردان بريده و تمايلى نسبت به آنان ندارد و به همين جهت مريم ، مادر حضرت مسيح و فاطمه (عليهم السلام) به اين نام ناميده شدند زيرا از ديگر زنان زمان خود از جهت فضيلت و ديانت و حَسَب بريده و ممتاز است. و گفته شده به خاطر آنكه از دنيا بريده و به خدا روى آورده است . 👈 طريحى گويد : ... علت اين نامگذارى آنست كه حضرت به خداى متعال روى آورده و از ديگر زنان بريده و يا از ديگر زنان زمان خودش از جهت فضيلت و شخصيت ممتاز و جدا است و نسبت به ديگر زنان امت در جهت فضيلت و حسب و ديانت ممتاز است . 👈 و از رسول خدا (صلى الله عليه و آله و سلم) نقل شده است : « از آن جهت فاطمه بتول ناميده شده كه از عادت ماهانه ديگر زنان بر كنار است ». 👈 در روايت ديگری از حضرت رسول (صلى الله عليه و آله و سلم) نقل شده است كه فرمودند : « بدان جهت فاطمه را بتول ناميدند كه از حيض و نفاس منقطع و بر كنار است ». 👈 همچنین از حضرت على(عليه السلام) نقل شده كه فرمود : « از حضرت رسول (صلى الله عليه و آله و سلم) سوال شد كه بتول چيست ؟ حضرت پاسخ داد : بتول به آن زنى گفته مى شود كه هيچ گاه خونى نبيند ، يعنى حيض نشود ». 🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🎆 @Javanmardi_langarudi 🌧أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ🌧
🚨 ✅ امام صادق (علیه السلام) : 🔸وقتی خداوند بنده اش را دوست دارد ، دو فرشته را بر او مأمور کرده ، پس به آنان دستور می دهد : " بدن او را مریض کرده ، معیشت او را تنگ ساخته ، و حاجت او را تاخیر اندازید ; تا مرا بخواند زیرا که من صدای او را دوست دارم ". 🔹هنگامی که بنده ای را دشمن می دارد دو فرشته را بر او مأمور می کند و فرمان می رسد : " بدن او را سالم کنید ، روزی او را توسعه دهید ، حاجت او را آسان دارید ، و یاد مرا از ذهن او ببرید ; زیرا من صدای او را ناخوش دارم ". ✨ بحار الانوار ، جلد ٩٣ ، صفحه ٣٧١ . @Javanmardi_langarudi 🌱أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ🌱
﷽؛ ✅ بیماری برای مؤمن... • حضرت رضا "سلام الله علیه" فرمودند: 🔹«الْمَرَضُ لِلْمُؤْمِنِ تَطْهِيرٌ وَ رَحْمَةٌ وَ لِلْكَافِرِ تَعْذِيبٌ وَ لَعْنَةٌ وَ إِنَّ الْمَرَضَ لَا يَزَالُ بِالْمُؤْمِنِ حَتَّى لَا يَكُونَ عَلَيْهِ ذَنْبٌ» 🔸 « بیماری براى مؤمن سبب رحمت و آمرزش گناهان و براى كافر عذاب و لعنت است. سپس افزودند: مریضى، همیشه همراه مؤمن است تا آن كه از گناهانش چیزى باقى نماند و پس از مرگ آسوده و راحت باشد.» 📚 وسائل الشيعة ؛ج2 ؛ص401 🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی از قم المقدسه }💎🎆 https://eitaa.com/Javanmardi_langarudi
﷽؛ 🔸در یک روایت جامع ، امام علی (علیه السلام) در مورد فلسفه بلاها می‌فرماید: «إِنَّ الْبَلَاءَ لِلظَّالِمِ أَدَبٌ وَ لِلْمُؤْمِنِ امْتِحَانٌ وَ لِلْأَنْبِيَاءِ دَرَجَةٌ وَ لِلْأَوْلِيَاءِ كَرَامَةٌ ؛ بلاها برای ظالم تـأدیب و برای مؤمنان امتحان و برای پیامبران درجه و برای اولیا کرامت و مقام است». ✍ علامه مجلسى، بحار الأنوار، مؤسسة الوفاء بيروت ، لبنان، 1404 هجرى قمرى ،‌ج 78، ص 198 . @Javanmardi_langarudi 🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🎆
﷽؛ ●لحظه‌های آمرزش! پیامبر اکرم "صلى الله علیه و آله" فرمودند: 🔹 «ساعاتُ الهُمومِ ساعاتُ الکفّاراتِ ، و لا یَزالُ الهَمُّ بالمؤمنِ حتّى یَدَعَهُ و ما لَهُ مِن ذَنبٍ» 🔸 لحظات غم و اندوه، لحظات کفّاره گناهان است؛ اندوه و نگرانىِ خاطر، پیوسته با مؤمن است و زمانى رهایش مى کند که از گناهان پاک شده باشد. 📚 بحار الأنوار، ج64، ص244 https://eitaa.com/Javanmardi_langarudi 🌱أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ🌱
﷽؛ 📝 عنْ أَبِي جَعْفَر (علیه السلام) قَالَ : " إِنَّ أَكْمَلَ الْمُؤْمِنِينَ إِيمَاناً أَحْسَنُهُمْ خُلُقاً " 📖 امام باقر (علیه السلام) فرمود : " كامل ترين مؤمنان از جهت ايمان ، خوش اخلاق ترين آنان است ".