هدایت شده از ،، احکام و مسائل شرعی ،،
﷽؛
#سوال
چه کسانی بدن حضرت زهرا (سلام الله علیها) را غسل دادند ؟
#جواب
بر پایه روایات ؛ امام علی (علیه السلام) ، حضرت فاطمه (سلام الله علیها) را غسل دادند .
از امام جعفر صادق (علیه السلام) پرسیدند :
چه کسى فاطمه (سلام الله علیها) را غسل داد ؟
ایشان در پاسخ فرمود :
«حضرت علی (علیه السلام) ! ؛ زیرا حضرت فاطمه ، صدیقه بود و غیر از شخص صدیق کسى حق نداشت وى را غسل بدهد .
البته در برخی از روایات آمده که اسماء بنت عمیس نیز در غسل حضرت زهرا (سلام الله علیها) به حضرت علی (علیه السلام) کمک میرسانده و از او نقل است که میگفت :
« فاطمه (سلام الله علیها) به من وصیت کرد که مرا فردی جز تو و علی نباید غسل دهد، به دنبال چنین وصیتی بود که من و علی (علیه السلام) او را غسل دادیم .
@Javanmardi_langarudi
🎆🌺{کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی}🌺🎆
هدایت شده از ،، احکام و مسائل شرعی ،،
﷽؛
✅ قاتل حضرت زهرا کیست؟
📝 مرحوم محدّث قمی ، اقوال محدّثان بزرگ اهل تشیّع و تسنّن درباره شهادت حضرت زهرا (س) و عاملان به شهادت رساندن حضرت را در کتاب بیتالاحزان {۱} ذکر کرده که خلاصهای از آن چنین است :
1⃣ ابو محمد بن عبدالله بن مسلم بن قتیبه دینوری ، از عالمان معروف اهل تسنّن در کتاب الامامْ و السیاسه مینویسد :
ابوبکر دستور داد عدّهای از اصحاب را که با او بیعت نکرده بودند ، برای گرفتن بیعت حاضر کنند ؛ ولی افراد ابوبکر آنها را نزد امام علی (ع) یافتند . در این هنگام عمر به خانه حضرت علی (ع) رفت و فریاد زد :
بیرون بیایید . و گرنه سوگند به کسی که جان عمر در دست او است ، خانه را با اهل آن به آتش میکشم . بعضی از حاضران به عمر گفتند :
حضرت فاطمه (س) در این خانه است .
عمر گفت : اگر فاطمه هم در خانه باشد ، باز هم آن را آتش میزنم . {۲}
2⃣ دانشمند معروف اهل تسنّن ، ابن ابی الحدید در شرح نهجالبلاغه مینویسد :
در فتح مکّه (سال ششم هجری) شخصی به نام هبار بن أسوده ، زینب دختر رسول خدا (ص) را که در محمل نشسته بود ، با نیزه ترسانیده ، و سبب شده بود که وی فرزندش را سقط کند . پیامبر (ص) برای خون هبار احترام قائل نشد ، و او را به اعدام محکوم کرد . {۳} ابن ابی الحدید میگوید: من این خبر را برای استادم ابو جعفر نقیب نقل کردم . استادم فرمود :
اگر رسول خدا ریختن خون هبار بن أسود را جایز بداند از آن رو که او زینب را ترسانیده و سبب سقط جنین او شده، لازمه این حکم آن است که اگر حضرت پیامبر زنده بود، ریختن خون آن کس را که حضرت فاطمه (س) را ترسانیده بود به طوری که سبب سقط فرزند حضرت شد نیز جایز میدانست . {۴}
📝 در کتاب عبقات الانوار، از کتاب الوافی بالوفیات ، تألیف صلاحالدین صفدی که از عالمان اهل تسنّن است ، در شرح زندگی نظام از استادان و عالمان بزرگ اهل تسنّن نقل میکند که نظام گفت: پیامبر تصریح کرد که مقام امامت از آن علی (ع) است و حضرت را به فرمان حق تعالی برای امامت معرّفی کرد ؛ به طوری که همه اصحاب از آن آگاه شدند؛ ولی عمر آن را به سبب ابوبکر ، کتمان کرد . وی در ادامه سخن میگوید :
عمر در روز بیعت با ابوبکر به پهلوی حضرت فاطمه (س) ضربه زد که بر اثر آن، محسن فاطمه سقط شد/
📝 محدّث قمی در بیت الاحزان مینویسد :
محمد بن جریر طبری امامی به سند معتبر از ابو بصیر نقل میکند که امام صادق (ع) فرمود :
حضرت فاطمه (س) روز سهشنبه، سوم جمادیالثانی ، سال یازدهم هجری از دنیا رفت و علّت وفات حضرت ، ضربت قنفذ غلام عمر بن خطاب بود که به دستور عمر با غلاف شمشیر به حضرت ضربه زد ؛ به طوری که فرزندش محسن سقط شد و همین امر، بیماری شدید حضرت را در پی داشت . {۵}
📝 همچنین نامه عمر به معاویه که شرح این حادثه را به طور گسترده بیان میکند، خواندنی است . مشروح این نامه را علاّمه مجلسی ، در کتاب بحارالانوار ، ج ۸ ، ص ۲۲۲ ، چاپ قدیم از کتاب دلائل الامامه ، ج ۲ نقل کرده است/
📝 اقوال دیگری از عالمان تسنّن و تشیّع در این زمینه نقل شده است که مجالی برای نقل آن نیست . به هر حال، از مجموع آرای ناقلان این حادثه استفاده میشود این واقعه دردناک که آن افراد برای حضرت زهرا (س) پیش آوردند . سرانجام سبب شهادت آن اسوه تقوا و هدایت شد/
#پےنوشت
☄ [۱]. بیت الاحزان، شیخ عباس قمی، ص ۱۲۳، دارالحکمْ، قم المقدسه، ۱۴۱۲ ه’ ق/
☄ [۲]. الامامْ و السیاسه، ابن قتیبه الدینوری، ج ۱، ص ۳۰، اوّل، انتشارات شریف رضی/
☄ [۳]. سیره ابن هشام، محمد بن اسحاق بن یسار المطلبی، ج ۲، ص ۴۸۲، مکتبْ محمد علی صبیح و أولاده.
☄ [۴]. شرح نهجالبلاغه، ابن ابی حدید، ج ۱۴، ص ۱۹۳، داراحیأ الکتب العربیه/
☄ [۵]. بیتالاحزان، شیخ عباس قمی، ص ۱۸۹، دارالحکمه ۱۴۱۲ ه’. ق/
🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🎆
@Javanmardi_langarudi
🌧أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ🌧
هدایت شده از ،، احکام و مسائل شرعی ،،
97-11-1-حجت الاسلام فرحزاد.mp3
11.12M
﷽؛
#استاد_فرحزاد
📝 فضائل حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها)
🔹أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ🔹
@Javanmardi_langarudi
هدایت شده از ،، احکام و مسائل شرعی ،،
﷽؛
" لقب «ام ابیها» برای هیچ کدام از بانوان در طول تاریخ استفاده نشده است و از القاب اختصاصی حضرت زهراست که برتری ایشان بر همه زنهای عالم را نشان می دهد (سیدة نساءالعالمین).
معنای عرفی این لقب یعنی آنچنان حضرت زهرا به پدر خود عشق و علاقه بی نظیر داشته است که گویا محبت فرزندی او همانند محبت مادری و بلکه از محبت مادری نسبت به پیامبر بالاتراست ".
#جوانمردےلنگرودے
هدایت شده از ،، احکام و مسائل شرعی ،،
﷽؛
🌸( خستگان عشق را ، ایّام درمان خواهد آمد
غم مخور ، آخر طبیب دردمندان خواهد آمد
صبر کن یا فاطمه ، ای بانوی پهلو شکسته
مهدیت با شیشهٔ دارو و درمان خواهد آمد )🌸
هدایت شده از ،، احکام و مسائل شرعی ،،
﷽؛
🌷 دلیل نامگذاری حضرت فاطمه(س) به فاطمه
🚨 در حدیثى از پیغمبر اکرم (صلى الله علیه وآله) آمده است که فرمود :
« اِنَّما سَمَّاهَا فَاطِمَه لاَنَّ اللهَ فَطَمَها وَ مُحِبِّیها عَنِ النّارِ » (1)؛
(او را فاطمه نام نهاده؛ زیرا خداوند او و دوستانش را از آتش دوزخ باز داشته است).
از این تعبیر استفاده مى شود که نامگذارى بانوى اسلام به این نام، از سوى خداوند صورت گرفته، و مفهومش این است که خدا وعده داده است او و کسانى که او را دوست دارند و در خط مکتب او باشند هرگز به دوزخ نروند .
🚨 در حدیث دیگرى از على(علیه السلام) مى خوانیم که رسول الله (صلى الله علیه وآله) به فاطمه (علیها السلام) فرمود :
« یا فاطِمَهُ! اَتَدرینَ لِمَ سُمِّیتِ فاطِمَه »؛
(اى فاطمه ! آیا مى دانى چرا فاطمه نامیده شده اى؟).
على(علیه السلام) مى گوید :
من گفتم :
اى رسول خدا ! شما بفرمایید چرا نام او فاطمه است ؟
فرمود :
« اِنَّ اللهَ عَزَّ وَ جَلَّ قَدْ فَطَمَها وَ ذُرِّیَّتَها عَنِ النّارِ یَوْمَ الْقِیامَه ِ» (2)؛
(خداوند بزرگ او و فرزندانش را از آتش دوزخ در قیامت باز مى دارد).
بدیهى است منظور از فرزندان در این جا فرزندانى است که در خط این مادر بزرگ باشند، نه همچون پسر نوح که خطاب شد :
« اِنَّهُ لَیْسَ مِنْ اَهْلِکَ » (3)؛
(او از اهل تو نیست).
✍ پی نوشت 👇
(1). تاریخ بغداد، جلد2، صفحه331.
(2). ذخائرالعقبی، صفحه26.
(3). سوره هود، آیه46.
@Javanmardi_langarudi
🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🎆
هدایت شده از ،، احکام و مسائل شرعی ،،
﷽؛
🚨 علت نام گذاری حضرت فاطمه(س)، به زهرا
#پرسش
چرا حضرت فاطمه(سلام الله علیها)، زهرا نامیده شده است؟
#پاسخ_اجمالی
امام صادق(ع) فرمودند:
هرگاه حضرت فاطمه(ع) در محراب عبادت می ایستاد، نور ایشان برای اهل آسمان پرتو افکن می شد همان گونه که ستارگان برای اهل زمین نورافشانی می کنند، از این رو ایشان را زهرا نامیدند.
#پاسخ_تفصیلی
از میان نام هاى ایشان نام «زهرا» درخشندگى و فروغ خاصى دارد، از امام صادق(علیه السلام) پرسیدند:
چرا فاطمه را «زهرا» مى نامند؟
فرمود:
زیرا زهرا به معناى درخشنده است و فاطمه چنان بود که چون در محراب عبادت مى ایستاد نور او براى اهل آسمان ها پرتوافکن مى شد، همان گونه که نور ستارگان براى اهل زمین [پرتو افکن است]، لذا زهرا نام نهاده شد. (1)، (2)
✍ پی نوشت:
(1). معاني الأخبار، النص 64، باب: معاني أسماء محمد و علي و فاطمة و الحسن و الحسين و الأئمة؛ بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج 43، ص 12، باب: أسمائها و بعض فضائلها.
(2). گرد آوري از کتاب: زهرا(علیها السلام) برترين بانوى جهان، آيت الله العظمى ناصر مكارم شيرازى، سرور، قم، 1388، ه.ش، ص 22.
@Javanmardi_langarudi
🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🎆
هدایت شده از ،، احکام و مسائل شرعی ،،
﷽؛
✅ منظور از مصحف یا کتاب فاطمه (سلام الله علیها) ؟
📝 پرسش :
👈 منظور از مصحف یا کتاب فاطمه (سلام الله علیها) چیست ؟ آیا آن نیز قرآنی غیر از قرآن موجود است ؟!
📖 پاسخ اجمالی :
👈 «مُصْحَف» آن چيزى است كه صفحات نوشته را در آن جمع می كنند ، لذا به هر کتابی می توان «مصحف» گفت و نامیده شدن «مصحف فاطمه» به «مصحف» دلیل قرآن بودن آن نیست . «مصحف فاطمه» کتابی است که در حیات حضرت زهرا (سلام الله علیها) با القاء و املای جبرئیل و به دست امام علی (علیه السلام) نوشته شد . این کتاب قرآن نیست و هیچ آیه ای از قرآن در آن نیست . مصحف فاطمه مشتمل بر حوادث غیبی و اسرار آل محمد (علیهماالسلام) و موارد دیگر است . این مصحف از نشانه های امامت بوده و در نزد امامان دست به دست گردیده و اکنون در دست امام زمان حضرت مهدی (عج الله تعالی فرجه الشریف) می باشد .
📖 پاسخ تفصیلی :
👈 «مُصْحَف» آن چيزى است كه صفحات نوشته شده را در آن جمع می كنند و جمع آن مصاحف است . لذا به هر کتابی می توان «مصحف» گفت و نامیده شدن «مصحف فاطمه» به «مصحف» دلیل قرآن بودن آن نیست .
#مصحف_فاطمه_چیست ؟
👈 «مصحف فاطمه» که گاهی از آن با عنوان «کتاب فاطمه» و «صحیفه فاطمه» و... یاد می شود ، در حیات حضرت زهر ا(سلام الله علیها)، با القاء و املای جبرئیل و به دست حضرت علی (علیه السلام) نگارش شده است . در برخى از احادیث اهل بیت (علیهم السلام) به هم کلامی حضرت فاطمه (سلام الله علیها) با فرشته وحی تصریح شده است ؛ امام صادق (علیه السلام) درباره مصحف فاطمه و ارتباط با جبرئیل فرمود :
(همانا فاطمه بعد از پيغمبر (صلّى اللَّه عليه و آله) هفتاد و پنج روز در دنيا بود و از فراق پدر اندوه بسيارى داشت و جبرئيل مى آمد و او را در مرگ پدر تسليت مي داد و خرسند مي ساخت و از احوال و مقام پدرش خبر مي داد و سرگذشت فرزندانش را پس از او برايش مي گفت و امام على (عليه السلام) نیز آنچه جبرئیل املاء مى کرد همه را به رشته تحریر در مى آورد، و مجموعه این سخنان است که به «مصحف فاطمه» موسوم گردید) ؛
« إِنَّ فَاطِمَةَ مَكَثَتْ بَعْدَ رَسُولِ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) خَمْسَةً وَ سَبْعِينَ يَوْماً وَ كَانَ دَخَلَهَا حُزْنٌ شَدِيدٌ عَلَى أَبِيهَا وَ كَانَ جَبْرَئِيلُ (علیه السلام) يَأْتِيهَا فَيُحْسِنُ عَزَاءَهَا عَلَى أَبِيهَا وَ يُطَيِّبُ نَفْسَهَا وَ يُخْبِرُهَا عَنْ أَبِيهَا وَ مَكَانِهِ وَ يُخْبِرُهَا بِمَا يَكُونُ بَعْدَهَا فِي ذُرِّيَّتِهَا وَ كَانَ عَلِيٌّ(علیه السلام) يَكْتُبُ ذَلِكَ فَهَذَا مُصْحَفُ فَاطِمَةَ (سلام الله علیها)».
👈 به تصریح امامان اهل بیت (علیهم السلام) مصحف یا همان کتاب فاطمه (سلام الله علیها) غیر از قرآن است و هیچ آیه ای از قرآن در مصحف فاطمه وجود ندارد و تعابیر ایشان در این باره مختلف است ؛ چنانکه فرموده اند :
« ما فِيه شَيٌء مِن كِتابِ الله» و «لَيسَ فِيهِ شَيٌء مِنَ القُرآنِ »؛
( درآن یک آیه قرآن هم وجود ندارد ) .
👈 امام صادق (علیه السلام) درباره آن فرموده اند :
«... وَ إِنَ عِنْدَنَا لَمُصْحَفَ فَاطِمَةَ(عَلَيْهَا السَّلَامُ) ، وَ مَا يُدْرِيهِمْ مَا مُصْحَفُ فَاطِمَة َ(عَلَيْهَا السَّلَامُ) ؟».قَالَ: قُلْتُ: وَ مَا مُصْحَفُ فَاطِمَةَ (عَلَيْهَا السَّلَامُ)؟ قَالَ: «مُصْحَفٌ فِيهِ مِثْلُ قُرْآنِكُمْ هذَا ثَلَاثَ مَرَّاتٍ، وَ اللَّهِ مَا فِيهِ مِنْ قُرْآنِكُمْ حَرْفٌ وَاحِدٌ»؛
( همانا مصحف فاطمه (عليها السلام) نزد ماست ، مردم چه مي دانند مصحف فاطمه چيست ! عرض كردم مصحف فاطمه (عليها السلام) چيست ؟ فرمود : مصحفى است سه برابر قرآنى كه در دست شماست بخدا حتى يك حرف قرآن هم در آن نيست ).
👈 مصحف فاطمه (سلام الله علیها) دارای بخش هایی است از جمله :
1⃣ ( هر چیز حلال و حرام و هر چیزی که که مردم به آن نیاز دارند ) ؛
« فِيهَا كُلُّ حَلَالٍ وَ حَرَامٍ وَ كُلُّ شَيْءٍ يَحْتَاجُ النَّاسُ إِلَيْهِ»
2⃣ ( وصیت نامه حضرت زهرا ) ؛
« فَإِنَّ فِيهِ وَصِيَّةَ فَاطِمَةَ»
3⃣ ( خبر دادن احوال پیامبر و جایگاه او ) ؛
« وَ يُخْبِرُهَا عَنْ أَبِيهَا وَ مَكَانِه »
4⃣ ( گزارش از سرگذشت فرزندان آن حضرت بعد از وفاتش و خبر دادن از آینده ) ؛
« وَ يُخْبِرُهَا بِمَا يَكُونُ بَعْدَهَا فِي ذُرِّيَّتِهَاِ».
5⃣ ( نام تمام فرمانروایانی که به حکومت خواهند رسید ) ؛
«فِيهِمَا تَسْمِيَةُ كُلِّ نَبِيٍّ وَ كُلِّ مَلِكٍ يَمْلِكُ الْأَرْض».
#محدَّثه_بودن_فاطمه_زهرا (سلام الله علیها) :
👈 ممکن است شبهه ای درباره هم سخنی حضرت فاطمه (سلام الله علیها) با فرشته وحی و «محدّثه» بودن ایشان مطرح باشد و آن اینکه نزول جبرئیل و ابلاغ وحی برای حضرت فاطمه درست نیست چون وحی بعد از پیامبر (صلی الله علیه و آله) قطع شده است . در جواب باید گفت :
👇👇👇
هدایت شده از ،، احکام و مسائل شرعی ،،
👆👆👆
که «وحی» معانی و اقسام متعددی دارد ؛ در آیه 7 سوره قصص مادر حضرت موسی (علیه السلام) مخاطب وحی الهی و سخن فرشتگان قرار می گیرد با اینکه پیامبر نبود :
«وَ أَوْحَيْنا إِلى أُمِّ مُوسى أَنْ أَرْضِعيهِ فَإِذا خِفْتِ عَلَيْهِ فَأَلْقيهِ فِي الْيَمِّ وَ لا تَخافي وَ لا تَحْزَني إِنَّا رَادُّوهُ إِلَيْكِ وَ جاعِلُوهُ مِنَ الْمُرْسَلينَ»؛
( و به مادر موسى وحى كرديم كه او را شير بده ، همين كه بر جان او بيمناك شدى او را به دريا بينداز ، و ناراحت و غمگين مباش كه ما وى را به تو برگردانيده و از پيامبرانش مى كنيم ).
👈 همچنین در سوره مریم آیه 17 آمده است :
«فَاتَّخَذَتْ مِنْ دُونِهِمْ حِجابا فَأَرْسَلْنا إِلَیها رُوحَنا فَتَمثَّلَ لَها بَشَراً سَوِیّا»؛
( و در برابر آنان پرده اى بر خود گرفت . پس روح خود را به سوى او فرستاديم تا به [شكل] بشرى خوشاندام بر او نمايان شد ).
👈 با توجه به این آیات و آیات دیگر ، روشن می شود آن وحي كه مخصوص پيامبران است ، «وحي تشريعي» است و آنچه بر غير پيامبر نازل مي شود ، «وحي انبائي» است . تفاوت اين دو قسم وحي در آن است كه براساس وحي تشريعي ، فرد به مقام نبوت نايل آمده ولي در وحي انبايي ، بدون اينكه فرد از مقام نبوت برخوردار شود ، به اخبار غيبي دست مي يابد . نزول وحي دربارة حضرت زهرا (سلام الله عليها) نيز از قبيل وحي انبايي بوده است .
👈 بنابراین آنچه که به مادر موسی (علیه السلام) ، حضرت مریم (سلام الله علیها) و حضرت فاطمه (سلام الله علیها) القاء شده بود «وحي تشريعي» نیست و «وحي انبائي» یا «خبر» است .
👈 به این بانوان گرامی «محدّثه» و به مردانی که چنین مخاطب خبر فرشتگان قرار می گیرند «محدّث» می گویند ؛ در تعریف محدّث گفته اند :
« محدث کسی است که پندار و گمانش صادق باشد یا به او الهام می شود ؛ یا کسی که در دلش به صورت الهام یا مکاشفه از عالم بالا چیزی القا شده باشد و یا اینکه بدون تصمیم قبلی سخن راستی بر زبانش جاری شود و یا بدون آنکه به مقام نبوت رسیده باشد ملائکه با او سخن گویند ».
👈 ضمن اینکه اعتقاد به « محدّث بودن بعضی از صحابه » امری مسلّم در بین مسلمین است . چنانکه اهل سنت اصرار دارند بگویند «عمربن خطّاب» محدّث بود ؛ مانند روایتی که ابو هریره از پیامبر نقل می کند :
«إِنَّهُ قَدْ كَانَ فِيمَا مَضَى قَبْلَكُمْ مِنَ الْأُمَمِ نَاسٌ يُحَدَّثُونَ، وَإِنَّهُ إِنْ كَانَ فِي أُمَّتِي هَذِهِ مِنْهُمْ أَحَدٌ، فَإِنَّهُ عُمَرُ بْنُ الْخَطَّابِ» ؛
( در امتهای گذشته مردان محدثی بوده اند ، بدون اینكه از انبیا باشند، و از امت من عمر محدث مى باشد ) .
👈 روایات دیگری نیز با اندکی اختلاف از عایشه نقل شده است .
مثل روایت «... إِنَّ عُمَرُ بْنُ الْخَطَّابِ مِنهُم» و «... فَإِنْ يَكُ فِي أُمَّتِي أَحَدٌ فَعُمَرُ بْنُ الْخَطَّابِ».
👈 شیعه معتقد است که محدّث بعد از پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) وجود مقدّس امام على (علیه السلام) و جانشینان آن حضرت می باشند :
«أَنَّ أَوْصِيَاءَ مُحَمَّدٍ(عَلَيْهِمُ السَّلَامُ) مُحَدَّثُونَ "
( بدرستى که اوصیاء محمد همگى محدث هستند ).
👈 حضرت فاطمه (سلام الله علیها) با على (علیه السلام) و اولاد معصومین او در این فضیلت شریک است و او نیز «محدّثه» بوده است :
«فَاطِمَةُ بِنْتُ رَسُولِ اللَّهِ(صلی الله علیه و آله) كَانَتْ مُحَدَّثَةً وَ لَمْ تَكُنْ نَبِيَّةً»
( فاطمه دختر رسول خدا محدثه بود ولی پیامبر نبود ).
👈 امام صادق (علیه السلام) مى فرماید :
«إِنَّمَا سُمِّيَتْ فَاطِمَةُ(علیهاالسلام) مُحَدَّثَةً لِأَنَّ الْمَلَائِكَةَ كَانَتْ تَهْبِطُ مِنَ السَّمَاءِ فَتُنَادِيهَا كَمَا تُنَادِي مَرْيَمَ بِنْتَ عِمْرَانَ فَتَقُولُ يَا فَاطِمَةُ اللَّهُ اصْطَفاكِ وَ طَهَّرَكِ وَ اصْطَفاكِ عَلى نِساءِ الْعالَمِينَ»
( فاطمه(سلام الله علیها ) را از این جهت محدثه نامیده اند که فرشتگان از آسمان بر او نازل مى شدند و با او همان گونه که با مریم بنت عمران گفتگو داشتند ، این چنین سخن مى گفتند :
یا فاطمه بدرستى که خداى تعالى تو را پاک و منزه گردانید و از میان تمام زنان عالم تو را برگزید ).
👈 در نتیجه محدثه بودن حضرت فاطمه (علیها السلام) در نزد شیعه از مسلّمات است ، به طورى که در زیارت آن حضرت وارد شده است :
«... اَلسَلامُ عَلَیکِ اَیَتُهَا المُحَدِثَهَ الَعلَیمَه»؛
( سلام بر تو ای کسی که با فرشتگان هم سخنی و بسیار دانایی ).
👇👇👇
هدایت شده از ،، احکام و مسائل شرعی ،،
👆👆👆
#سرانجام_مصحف_فاطمه ؟
👈 مصحف فاطمه (سلام الله علیها) به عنوان میراث با ارزش در نزد اهل بیت (علیهم السلام) دست به دست گشت و در حال حاضر حضرت مهدي (علیه السلام) به عنوان حجت خدا بر روي زمین آن را در اختیار دارد . روایات نقل شده در این باره که لفظ «عندي» یا «عندنا» در آنها آمده است، بیان گر این نکته است که مصحف فاطمه (سلام الله علیها) مانند علامت و نشانه اي از امامت ، تنها در اختیار آنان بوده است و در مواردي نیز علیه کج اندیشان و منحرفان از مسیر امامت به آن احتجاج می کردند .
👈 امام باقر (علیه السلام) فرمودند :
حضرت فاطمه (سلام الله علیها) شخصاً آن را به امیرالمؤمنین (علیه السلام) تحویل داد و پس از شهادت امام علی (علیه السلام) به امام حسن (علیه السلام) منتقل گشت و پس از او به امام حسین (علیه السلام) و همین طور دست به دست گشت تا اینکه به صاحب الامر(عجل الله تعالی فرجه الشریف) تحویل داده شد .
#حضرت_آیت_الله_مکارم_شیرازی
🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🎆
@Javanmardi_langarudi
🌧 شبهات احکام و مسائل شرعی را از این کانال به دست آورید 🌧
هدایت شده از ،، احکام و مسائل شرعی ،،
﷽؛
🌷 مصحف فاطمه چیست؟
«مصحف فاطمه» که گاهی از آن با عنوان «کتاب فاطمه» و «صحیفه فاطمه» و... یاد می شود، در حیات حضرت زهرا(سلام الله علیها)، با القاء و املای جبرئیل و به دست حضرت علی(علیه السلام) نگارش شده است.
در برخى از احادیث اهل بیت(علیهم السلام) به هم کلامی حضرت فاطمه(سلام الله علیها) با فرشته وحی تصریح شده است؛ امام صادق(علیه السلام) درباره مصحف فاطمه و ارتباط با جبرئیل فرمود:
(همانا فاطمه بعد از پیغمبر(صلّى اللَّه علیه و آله) هفتاد و پنج روز در دنیا بود و از فراق پدر اندوه بسیارى داشت و جبرئیل مى آمد و او را در مرگ پدر تسلیت می داد و خرسند می ساخت و از احوال و مقام پدرش خبرمی داد و سرگذشت فرزندانش را پس از او برایش می گفت و امام على(علیه السلام) نیز آنچه جبرئیل املاء مى کرد همه را به رشته تحریر در مى آورد، و مجموعه این سخنان است که به «مصحف فاطمه» موسوم گردید)؛
«اِنَّ فَاطِمَهَ مَکَثَتْ بَعْدَ رَسُولِ اللَّهِ(صلی الله علیه و آله) خَمْسَهً وَ سَبْعِینَ یَوْماً وَ کَانَ دَخَلَهَا حُزْنٌ شَدِیدٌ عَلَى اَبِیهَا وَ کَانَ جَبْرَئِیلُ(علیه السلام) یَاْتِیهَا فَیُحْسِنُ عَزَاءَهَا عَلَى اَبِیهَا وَ یُطَیِّبُ نَفْسَهَا وَ یُخْبِرُهَا عَنْ اَبِیهَا وَ مَکَانِهِ وَ یُخْبِرُهَا بِمَا یَکُونُ بَعْدَهَا فِی ذُرِّیَّتِهَا وَ کَانَ عَلِیٌّ(علیه السلام) یَکْتُبُ ذَلِکَ فَهَذَا مُصْحَفُ فَاطِمَهَ(سلام الله علیها)».
به تصریح امامان اهل بیت(علیهم السلام) مصحف یا همان کتاب فاطمه(سلام الله علیها) غیر از قرآن است و هیچ آیه ای از قرآن در مصحف فاطمه وجود ندارد و تعابیر ایشان در این باره مختلف است؛ چنانکه فرموده اند: «ما فِیه شَیٌء مِن کِتابِ الله» و «لَیسَ فِیهِ شَیٌء مِنَ القُرآنِ»؛ (درآن یک آیه قرآن هم وجود ندارد).
امام صادق(علیه السلام) درباره آن فرموده اند:
«... وَ اِنَ عِنْدَنَا لَمُصْحَفَ فَاطِمَهَ(عَلَیْهَا السَّلَامُ)، وَ مَا یُدْرِیهِمْ مَا مُصْحَفُ فَاطِمَهَ(عَلَیْهَا السَّلَامُ)؟».قَالَ: قُلْتُ: وَ مَا مُصْحَفُ فَاطِمَهَ (عَلَیْهَا السَّلَامُ)؟ قَالَ: «مُصْحَفٌ فِیهِ مِثْلُ قُرْآنِکُمْ هذَا ثَلَاثَ مَرَّاتٍ، وَ اللَّهِ مَا فِیهِ مِنْ قُرْآنِکُمْ حَرْفٌ وَاحِدٌ»؛
(همانا مصحف فاطمه(علیها السلام) نزد ماست، مردم چه می دانند مصحف فاطمه چیست!
عرض کردم مصحف فاطمه(علیها السلام) چیست؟
فرمود:
مصحفى است سه برابر قرآنى که در دست شماست بخدا حتى یک حرف قرآن هم در آن نیست).
🌷 مصحف فاطمه(سلام الله علیها) دارای بخش هایی است از جمله:
🍃 1. (هر چیز حلال و حرام و هر چیزی که مردم به آن نیاز دارند)؛
«فِیهَا کُلُّ حَلَالٍ وَ حَرَامٍ وَ کُلُّ شَیْءٍ یَحْتَاجُ النَّاسُ اِلَیْهِ»
🍃 2. (وصیت نامه حضرت زهرا)؛
«فَاِنَّ فِیهِ وَصِیَّهَ فَاطِمَهَ»
🍃 3. (خبر دادن احوال پیامبر و جایگاه او)؛
«وَ یُخْبِرُهَا عَنْ اَبِیهَا وَ مَکَانِه»
🍃 4. (گزارش از سرگذشت فرزندان آن حضرت بعد از وفاتش و خبردادن از آینده)؛
«وَ یُخْبِرُهَا بِمَا یَکُونُ بَعْدَهَا فِی ذُرِّیَّتِهَاِ».
🍃 5.(نام تمام فرمانروایانی که به حکومت خواهند رسید)؛
«فِیهِمَا تَسْمِیَهُ کُلِّ نَبِیٍّ وَ کُلِّ مَلِکٍ یَمْلِکُ الْاَرْض».
🌷 سرانجام مصحف فاطمه؟
مصحف فاطمه(سلام الله علیها) به عنوان میراث با ارزش در نزد اهل بیت(علیهم السلام) دست به دست گشت و در حال حاضر حضرت مهدی(علیه السلام) به عنوان حجت خدا بر روی زمین آن را در اختیار دارد.
روایات نقل شده در این باره که لفظ «عندی» یا «عندنا» در آنها آمده است،
بیان گر این نکته است که مصحف فاطمه(سلام الله علیها) مانند علامت و نشانه ای از امامت، تنها در اختیار آنان بوده است و در مواردی نیز علیه کج اندیشان و منحرفان از مسیر امامت به آن احتجاج می کردند.
امام باقر(علیه السلام) فرمودند:
حضرت فاطمه(سلام الله علیها) شخصاً آن را به امیرالمومنین(علیه السلام) تحویل داد و پس از شهادت امام علی(علیه السلام) به امام حسن(علیه السلام) منتقل گشت و پس از او به امام حسین(علیه السلام) و همین طور دست به دست گشت تا اینکه به صاحب الامر(عجل الله تعالی فرجه الشریف) تحویل داده شد.
@Javanmardi_langarudi
🎆🌺{کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی}🌺🎆
هدایت شده از ،، احکام و مسائل شرعی ،،
💠🔷🔹
🔷
🔹
✨ حدیث در مورد مصحف حضرت فاطمه زهرا علیها السلام
💢 أبو بَصيرٍ عَنِ الإِمامِ الصّادِقِ عليه السلام:
🔹إنَّ عِندَنا لَمُصحَفَ فاطِمَةَ عليهاالسلام ، وما يُدريهِم ما مُصحَفُ فاطِمَةَعليهاالسلام ؟! قُلتُ : وما مُصحَفُ فاطِمَةَ عليهاالسلام ؟ قالَ : مُصحَفٌ فيهِ مِثلُ قُرآنِكُم هذا ثَلاثَ مَرّاتٍ ، واللّهِ ما فيهِ مِن قُرآنِكُم حَرفٌ واحِدٌ .
🔑 ابو بصير به نقل از امام صادق عليه السلام:
🔸مصحف فاطمه نزد ماست و آنها چه مى دانند مصحف فاطمه چيست؟! عرض كردم: مصحف فاطمه چيست؟ فرمود: مصحفى است كه سه برابر قرآن شما در آن است. به خدا سوگند، از قرآن شما يك حرف هم در آن نيست.
#احکام_و_مسائل_شرعے
@Javanmardi_langarudi
🔹
🔷
💠🔷🔹
هدایت شده از ،، احکام و مسائل شرعی ،،
﷽؛
🔹🔸إِنَّ عِنْدَنَا لَمُصْحَفَ فَاطِمَةَ عليهاالسلام🔸🔹
💠 … در منابع اسلامی از کُتُبی یاد شده است که اختصاص به معصومین (علیهما السلام) داشته است و آنان از محتوای آن کتب باخبر بوده اند . مانند مصحف حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام و مصحف فاطمه(سلام الله علیها) .
در بسیاری از روایات معتبر به این نکته اشاره شده که حضرت زهرا سلام الله علیها دارای مصحفی بوده اند که اخبار مختلفی در آن درج شده است .
در اصول کافی در این رابطه چنین می خوانیم :
حمادبن عثمان مي گويد : از امام صادق (عليه السلام) شنيدم فرمود : در سال 128 مخالفان مذهب و دعوت كنندگان به باطل اعلام وجود خواهند كرد . اين موضوع را در مصحف فاطمه (سلام الله عليها) ديدم . پرسيدم : مصحف فاطمه چيست؟ فرمود : با رحلت رسول خدا ( صلي الله عليه وآله وسلم) غم واندوه فراوان فاطمه را فرا گرفت كه اندازه آن را خدا مي داند . به همين جهت خداوند فرشته اي را نزد فاطمه فرستاد تا با هم سخن با وي غم واندوهش زدوده شود .
فاطمه(سلام الله عليها) جريان را به علي(عليه السلام) گزارش كرد .
علي(عليه السلام) فرمود : هر وقت آمدنش را احساس نمودي و صدايش را شنيدي به من خبر بده .
فاطمه آمدن فرشته را به علي(عليه السلام) خبر داد . علي(عليه السلام) آنچه را مي شنيد مي نوشت تا در نهايت همانند كتابي كامل گرديد.
سپس امام صادق(عليه السلام) فرمود : در اين كتاب ازحلال وحرام چيزي نيست ؛ بلكه آنچه درآن ديده مي شود دانش وآگاهي از حوادث واخبار آينده است......
💠 مصحف فاطمه سلام الله علیها به عنوان اسرار رسالت و امامت ، تنها در دست ائمه معصومین علیهمالسلام به یادگار مانده و مطابق روایتی از امام رضا علیه السلام یکی از نشانه های امامت شمرده شده است....
💠 نکته شایان ذکر در رابطه با جریان مذکور ، اثبات فضیلت مهم محدثه و نزول ملائک بر ایشان می باشد . چه اینکه از نامهای معروف فاطمه زهرا سلام الله علیها محدثه است که امام صادق علیه السلام در سبب نامگذاری مادرش فاطمه به محدثه چنین میفرماید: «انما سمیت فاطمة محدثة لان الملائکة کانت تهبط من السماء فتنادیها کما تنادی مریم بنت عمران؛ اینکه فاطمه سلام الله علیها به محدثه نامگذاری شد چون فرشتگان پیوسته از آسمان فرود میآمدند و به فاطمه سلام الله علیها خبر میدادند همانطور که به مریم دختر عمران خبر میدادند.
@Javanmardi_langarudi
🎆🌺{کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی}🌺🎆
هدایت شده از ،، احکام و مسائل شرعی ،،
#احترام_به_سادات
✅ بیان روایتی شنیدنی از امام حسن عسکری (علیه السلام)
👈 احترام به سادات و مودّت و محبت به آنها ، خیلی سفارش شده است .
👈 بعضی فرمودهاند بارها اتفاق افتاده با نظر سیدی مخالفت نمودم و چوبش را از جای دیگر خوردم . بلکه از این بالاتر ، پدری که سید بود نقل میکرد :
" گاهی فرزند خود را بهعنوان تأدیب کتک میزدم ، بلافاصله گرفتاری و ناراحتی برایم پیش میآمد ".
👈 حضرت امام حسن عسکری علیهالسلام به شخصی که به یکی از سادات بیاعتنایی کرده بود ایراد گرفتند . آن شخص عرض کرد :
" بیاعتنایی من به او ، بهخاطر مخالفت او با شما بود ".
👈 حضرت در جواب فرمود :
" چون او به ما انتساب دارد ، نمیبایست چنین میکردی !"
#در_محضر_بهجت_جلد2صفحه305
🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی از قم المقدسه }💎🎆
هدایت شده از ،، احکام و مسائل شرعی ،،
14_DAHA438-Hashemi Nejad- mohebat be sadat_(www.Rasekhoon.net).mp3
632.3K
🌷 محبت به سادات
#استاد_هاشمےنژاد
🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🎆
@Javanmardi_langarudi
هدایت شده از ،، احکام و مسائل شرعی ،،
14_DAHA389-Hashemi Nejad- koshtan sadat va barekat kosar_(www.Rasekhoon.net).mp3
860.2K
🌷 کشتن سادات و برکت کوثر
🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🎆
@Javanmardi_langarudi
#استاد_هاشمےنژاد
هدایت شده از ،، احکام و مسائل شرعی ،،
#حضرت_خدیجه سلام الله علیها
💐 خَدیجَه دختر خُوَیلِد مشهور به خدیجه کبری(س)، ام المؤمنین، نخستین همسر پیامبر اکرم(ص) و مادر حضرت زهرا(س) است.
خدیجه (س) قبل از بعثت با پیامبر اکرم(ص) ازدواج کرد و اولین زنی است که به پیامبر(ص) ایمان آورد و همه ثروت خویش را در راه نشر دعوت پیامبر(ص) بهکار گرفت.
پیامبر (ص) در طول حیات او همسری دیگر برنگزید و پس از درگذشت وی همواره از او به نیکی بسیار یاد میکرد.
پیامبر از خدیجه ۲ پسر به نامهای قاسم و عبدالله و ۴ دختر به نامهای زینب، رقیه، ام کلثوم و فاطمه (س) داشت.
خدیجه(س) سه سال قبل از هجرت و در شصت و پنج سالگی در مکه از دنیا رفت. پیامبر او را در قبرستان معلاة در دامنه «کوه حجون» که بر فراز شهر مکه است به خاک سپرد.
@Javanmardi_langarudi
🎆🌺{کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی}🌺🎆
هدایت شده از ،، احکام و مسائل شرعی ،،
#پرسش
🔻پیامبر اسلام (ص) دارای چند فرزند بود؟
نامشان چه بود؟
#پاسخ
🔺طبق آنچه را که درروایات آمده است، پیامبر گرامی اسلام (ص)، دارای هفت فرزند بوده اند که همه آنان تنها از دو همسر (خدیجه و ماریه قبطیه) متولد شدند و آن حضرت از سایر همسران خود فرزندی نداشتند.
پیامبر گرامی اسلام (ص)، 4 فرزند دختر و 2 فرزند پسر از خدیجه و 1 فرزند پسر از ماریه قبطیه داشت.
🔹فرزندان آن حضرت از خدیجه عبارت است از:
🍃 1. قاسم،
🍃 2. زینب،
🍃 3. رقیه،
🍃 4. ام کلثوم،
🍃 5. فاطمه زهرا (س)،
🍃 6. عبدالله (طاهر) [1]
🔸فرزند آن حضرت از ماریه قبطیه
🍃 ابراهیم نام دارد [2] که در خردسالی از دنیا رفت.
گفتنی است که همه فرزندان پیامبر به جز حضرت زهرا (ع) در زمان حیات ایشان از دنیا رفتند.
#پی_نوشت
🌷 [1]. قرب الاسناد- ص 27، امام باقر (ع): رسول اکرم (ص) از خدیجه (س) دارای فرزندانی شد که عبارتند از: قاسم، طاهر، ام کلثوم،رقیه، زینب و فاطمه (س)؛ خصال- ج 2ـ ص 37، امام صادق (ع): رسول اکرم (ص)،دارای فرزندانی شد ،(که نامهای آنها ): قاسم، طاهر (عبدالله)، ام کلثوم،رقیه، زینب و فاطمه (س) بود.
🌷 [2]. کلینی محمد بن یعقوب، الکافی ج : 5 ص : 421.
@Javanmardi_langarudi
🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🎆
هدایت شده از ،، احکام و مسائل شرعی ،،
﷽؛
🌷 شأن نزول آیات (1 ـ 3) سوره «کوثر»
#پرسش
شان نزول آیات (1 ـ 3) سوره«کوثر» چه می باشد؟
#پاسخ_اجمالی
پیامبر(ص) به هنگام خارج شدن از مسجد الحرام با عاص بن وائل گفتگو نمود. گروهى از سران قریش که در مسجد نشسته بودند هنگامى که عاص بن وائل وارد مسجد شد به او گفتند: با کی صحبت مى کردى؟ گفت: با این مرد ابتر. این آیات نازل شد و پاسخ کوبنده ای به آنها داد.
#پاسخ_تفصیلی
در آیات (1 ـ 3) سوره «کوثر» می خوانیم :
« اِنّا اَعْطَیْناکَ الْکَوْثَرَ * فصَلِّ لِرَبِّکَ وَ انْحَرْ * اِنَّ شانِئَکَ هُوَ الاَْبْتَرُ »؛
(ما به تو کوثر [خیر و برکت فراوان] عطا کردیم ! * پس براى پروردگارت نمازبخوان و قربانى کن ! * [و بدان] دشمن تو قطعاً بریده نسل و بى عقب است).
✨ شان نزول :
در شان نزول این سوره، مى خوانیم:
« عاص بن وائل » که از سران مشرکان بود، پیغمبر اکرم(صلى الله علیه وآله) را به هنگام خارج شدن از مسجد الحرام ملاقات کرد و مدتى با حضرت گفتگو نمود، گروهى از سران «قریش» در مسجد نشسته بودند، این منظره را از دور مشاهده کردند.
هنگامى که « عاص بن وائل » وارد مسجد شد به او گفتند :
با که صحبت مى کردى؟
گفت:
با این مرد « ابتر » !
این تعبیر را به خاطر این انتخاب کرد که «عبداللّه» پسر پیغمبر اکرم(صلى الله علیه وآله) از دنیا رفته بود، و عرب کسى را که پسر نداشت « ابتر » (یعنى بلا عقب) مى نامید و لذا «قریش» این نام را بعد از فوت پسر پیغمبر براى حضرت انتخاب کرده بود (سوره فوق نازل شد و پیغمبر اکرم(صلى الله علیه وآله) را به نعمت هاى بسیار و کوثر بشارت داد و دشمنان او را ابتر خواند). (1)
توضیح این که :
پیغمبر اکرم(صلى الله علیه وآله) دو فرزند پسر از بانوى اسلام «خدیجه» داشت :
یکى «قاسم» و دیگرى «طاهر» که او را «عبداللّه» نیز مى نامیدند و هر دو در «مکّه» از دنیا رفتند و پیغمبر اکرم(صلى الله علیه وآله) فاقد فرزند پسر شد، این موضوع زبان بدخواهان «قریش» را گشود و کلمه «ابتر» را براى حضرتش انتخاب کردند. (2)
آنها طبق سنت خود، براى فرزند پسر اهمیت فوق العاده اى قائل بودند، او را تداوم بخش برنامه هاى پدر مى شمردند، بعد از این ماجرا، آنها فکر مى کردند با رحلت پیغمبر اکرم(صلى الله علیه وآله) برنامه هاى او به خاطر نداشتن فرزند ذکور، تعطیل خواهد شد و خوشحال بودند.
قرآن مجید نازل شد و به طرز اعجازآمیزى در این سوره به آنها پاسخ گفت و خبرداد :
دشمنان او ابتر خواهند بود و برنامه اسلام و قرآن هرگز قطع نخواهد شد، بشارتى که در این سوره داده شده از یکسو ضربه اى بود بر امیدهاى دشمنان اسلام و از سوى دیگر تسلّى خاطرى بود به رسول اللّه(صلى الله علیه وآله) که بعد از شنیدن این لقب زشت و توطئه دشمنان، قلب پاکش غمگین و مکدّر شده بود. (3)
✍ پی نوشت:
(1). «مجمع البیان»، ذیل آیات مورد بحث؛ «بحار الانوار»، ج 17، ص 203.
(2). پیغمبر اکرم(صلى الله علیه وآله) صاحب فرزند ذکور دیگرى به نام «ابراهیم» از «ماریه قبطیه» در «مدینه» در سال هشتم هجرت شد، ولى اتفاقاً او نیز قبل از آن که به دو سالگى برسد چشم از دنیا پوشید و وفات او قلب پیامبر(صلى الله علیه وآله) را آزرد.
(3). گردآوري از کتاب: شان نزول آیات قرآن(برگرفته از تفسیر نمونه)، محمد جعفر امامی، مدرسه الامام علی بن ابی طالب(ع)، چاپ اول ، ص 518.
@Javanmardi_langarudi
🎆🌺{کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی}🌺🎆
هدایت شده از ،، احکام و مسائل شرعی ،،
﷽؛
🌷 حضرت فاطمه(س)، مصداق کوثر
#پرسش
مصداق کوثر در آیه1 سوره«کوثر» کیست؟
#پاسخ_اجمالی
«کوثر» به معنی خیر کثیر و فراوان است و روشن ترین مصداق آن وجود مبارک «فاطمه زهراء»(س) می باشد؛ چرا که طبق شأن نزول آیه 1 سوره کوثر، نسل و ذریه پیامبر(ص) به وسیله همین دختر گرامى در جهان انتشار یافت، و در میان آنها علماى بزرگی بودند، که با ایثار و فداکارى، در حفظ آئین اسلام کوشیدند.
#پاسخ_تفصیلی
«کوثر» یک معنى جامع و وسیع دارد، و آن، «خیر کثیر و فراوان» است و مصادیق آن زیاد مى باشد ولى بسیارى از بزرگان علماى شیعه، یکى از روشن ترین مصداق هاى آن را وجود مبارک «فاطمه زهراء»(علیها السلام) دانسته اند؛ چرا که شان نزول آیه مى گوید:
آنها پیغمبر اکرم (صلى الله علیه وآله) را متهم مى کردند که بلا عقب است، قرآن ضمن نفى سخن آنها مى گوید:
«ما به تو کوثر دادیم». (1)
از این تعبیر، استنباط مى شود:
این «خیر کثیر» همان فاطمه زهراء(علیها السلام) است؛ زیرا نسل و ذریه پیامبر(صلى الله علیه وآله) به وسیله همین دختر گرامى در جهان انتشار یافت، نسلى که نه تنها فرزندان جسمانى پیغمبر بودند، بلکه آئین او و تمام ارزش هاى اسلام را حفظ کردند و به آیندگان ابلاغ نمودند، نه تنها امامان معصوم اهل بیت(علیهم السلام) که آنها حساب مخصوص به خود دارند، بلکه هزاران، هزار از فرزندان فاطمه(علیها السلام) در سراسر جهان پخش شدند، که در میان آنها علماى بزرگ، نویسندگان، فقهاء، محدثان و مفسران والا مقام و فرماندهان عظیم بودند، که با ایثار و فداکارى در حفظ آئین اسلام کوشیدند.
در اینجا به بحث جالبى از «فخر رازى» برخورد مى کنیم، که در ضمن تفسیرهاى مختلف «کوثر» مى گوید:
قول سوم این است که: این سوره به عنوان ردّ بر کسانى نازل شده که عدم وجود اولاد را بر پیغمبر اکرم(صلى الله علیه وآله) خرده مى گرفتند، بنابراین معنى سوره این است که:
خداوند به او نسلى مى دهد که در طول زمان باقى مى ماند، ببین چه اندازه از اهل بیت را شهید کردند در عین حال جهان مملو از آنها است، این در حالى است که از «بنى امیه» (که دشمنان اسلام بودند) شخص قابل ذکرى در دنیا باقى نمانده، سپس بنگر و ببین چقدر از علماى بزرگ در میان آنها است، مانند:
باقر، صادق، رضا و نفس زکیه. (2)؛ (3)؛ (4)
✍ پی نوشت :
(1). سوره کوثر، آیه 1.
(2). «نفس زكيه» لقبى است براى«محمّد بن عبداللَّه» فرزند«امام حسن مجتبى» عليه السلام كه به دست منصور دوانقى در سال 145 هجرى به شهادت رسيد.
(3). تفسير«فخر رازى»، جلد 32، صفحه 124.
(4). گرد آوري از کتاب: تفسیر نمونه، آيت الله العظمي مکارم شيرازي، دارالکتب الإسلامیه، چاپ سی و ششم، ج 27، ص 4.3.
@Javanmardi_langarudi
🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🎆
هدایت شده از ،، احکام و مسائل شرعی ،،
🌷 قال رسول الله صلےالله علیه و آله :
« اَوَّلُ شَخْص یَدْخُلُ الْجَنَّهَ فاطِمَهُ بِنْتُ مُحَمَّد وَ مَثَلُها فِی هذِهِ الاُمَّهِ مَثَلُ مَرْیَمَ فِی بَنِی اِسْرائِیلَ »
( نخستین کسى که وارد بهشت مى شود فاطمه (س) دختر محمد (ص) است ، و او در میان این امت همچون مریم در میان بنى اسرائیل است )
📚 کتاب زهرا (سلام الله علیها) برترین بانوی جهان، حضرت آیت الله مکارم شیرازی،ص 95.
🔹أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ🔹
#جوانمردےلنگرودے
هدایت شده از ،، احکام و مسائل شرعی ،،
﷽؛
✅ محل دفن حضرت زهرا (سلام الله علیها)
📝 پرسش :
👈 چه اقوالی درباره محل دفن حضرت زهرا (سلام الله علیها) وجود دارد ؟
📖 پاسخ اجمالی :
👈 يكى از مصائب دختر پيامبر اكرم (صلی الله علیه و آله) اين است كه جايگاه قبر شريفش هنوز نامعلوم است ؛ بعضى آن را مطابق پاره اى از روايات در بقيع و برخى در داخل خانه اش در كنار مسجد پيامبر (صلی الله علیه و آله) و بعضى در روضه (آن مقدار از مسجد كه ميان قبر پيامبر و منبر آن حضرت قرار دارد) مى دانند .
📖 پاسخ تفصیلی :
👈 يكى از مصائب دختر والامقام پيامبر اكرم (صلی الله علیه و آله) اين است كه جايگاه قبر شريفش هنوز نامعلوم است ؛ بعضى آن را مطابق پاره اى از روايات در بقيع و برخى در داخل خانه اش در كنار مسجد پيامبر (صلى الله عليه وآله) و بعضى در روضه (آن مقدار از مسجد كه ميان قبر پيامبر و منبر آن حضرت قرار دارد) مى دانند .
👈 اين مطلب هر محقّقى را در فكر فرو مى برد كه چه طوفانى پس از رسول الله (صلى الله عليه وآله) در ميان امّت برخاست كه مرقد پاك تنها دخترش ، در هاله اى از ابهام فرو رفت ؟ هر چند بيشترين قرائن دلالت بر دفن آن حضرت در خانه اش دارد ، زيرا دفن در روضه در آن زمان كار آسانى نبود و بسيار بعيد است امام على (عليه السلام) رضايت به چنين كارى داده باشد و دفن در بقيع با آنچه در خطبه 202 نهج البلاغه آمده چندان سازگار نيست ، زيرا جمله «النّازِلَةِ في جَوارِكَ» نشان مى دهد كه قبر آن بانو در كنار قبر پيامبر (صلى الله عليه وآله) بوده است .
👈 مرحوم «علاّمه مجلسى» از «ابراهيم بن محمّد همدانى» نقل مى كند كه مى گويد :
" براى امام هادى (عليه السلام) نامه اى نوشتم كه مرا از قبر فاطمه (عليها السلام) با خبر ساز ! حضرت در جواب چنين مرقوم داشت :
« هِىَ مَعَ جَدّي صَلَواتُ اللهِ عَلَيْهِ وَ آلِهِ» ؛
( او با جدم پيغمبر (صلى الله عليه وآله) است ).
👈 مرحوم «صدوق» نيز مى گويد :
« صحيح در نزد من اين است كه آن حضرت در خانه اش دفن شده است كه پس از توسعه مسجد توسط بنى اميّه ، الآن جزء مسجد قرار گرفته است »
👈 همچنین در كتاب «عيون الاخبار الرضا» از «بزنطى» نقل شده است كه مى گويد :
« سألت الرضا عن قبر فاطمة »؛
(من از امام على بن موسى الرضا (عليه السلام) از محل قبر فاطمه (عليها السلام) سؤال كردم) ، فرمود :
« دُفِنَتْ في بَيْتِها فَلَمّا زادَتْ بَنُو اُمَيَّةَ في الْمَسْجِدِ صارَتْ فِي الْمَسْجِدِ »
👈 بنابراين هر كس نزديك قبر پيامبر (صلى الله عليه وآله) در روضه مقدّسه بايستد و حضرت زهرا (عليها السلام) را زيارت كند إن شاءالله فضيلت زيارت آن حضرت از نزديك را به دست آورده است . در بقيع نيز به قصد رجا مى توان آن حضرت را زيارت كرد .
#پےنوشت
🌈 بحار الأنوار، مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى، محقق / مصحح: جمعى از محققان، دار إحياء التراث العربي، بيروت، 1403 ق، چاپ دوم، ج 97، ص 198، باب 5 (زيارة فاطمة(صلوات الله عليها) و موضع قبرها)، ح 18.
🌈 من لا يحضره الفقيه، ابن بابويه، محمد بن على، محقق / مصحح: غفارى، على اكبر، دفتر انتشارات اسلامى وابسته به جامعه مدرسين حوزه علميه قم، قم، 1413 ق، چاپ دوم، ج 2، ص 572، (زيارة فاطمة بنت النبي صلوات الله عليها و على أبيها و بعلها و بنيها).
🌈 الكافي، كلينى، محمد بن يعقوب بن اسحاق، محقق / مصحح: غفارى، على اكبر و آخوندى، محمد، دار الكتب الإسلامية، تهران، 1407 ق، چاپ چهارم، ج 1، ص 461، باب (مولد الزهراء فاطمة)؛ عيون أخبار الرضا(عليه السلام)، ابن بابويه، محمد بن على، محقق / مصحح: لاجوردى، مهدى، نشر جهان، تهران، 1378 ق، چاپ اول، ج 1، ص 311، باب (فيما جاء عن الإمام علي بن موسى(علیه السلام) من الأخبار المتفرقة).
🌈 پيام امام امير المومنين(عليه السلام)، مكارم شيرازى، ناصر، تهيه و تنظيم: جمعى از فضلاء، دار الكتب الاسلاميه، تهران، 1386 ش، چاپ اول، ج 8، ص 53.
🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🎆
@Javanmardi_langarudi
🌧 شبهات احکام و مسائل شرعی را از این کانال به دست آورید 🌧
هدایت شده از ،، احکام و مسائل شرعی ،،
﷽؛
🔻 أَنَّ النَّبِيَّ قَالَ: اشْتَاقَتِ الْجَنَّةُ إِلَى أَرْبَعٍ مِنَ النِّسَاءِ مَرْيَمَ بِنْتِ عِمْرَانَ وَ آسِيَةَ بِنْتِ مُزَاحِمٍ زَوْجَةِ فِرْعَوْنَ وَ هِيَ زَوْجَةُ النَّبِيِّ فِي الْجَنَّةِ وَ خَدِيجَةَ بِنْتِ خُوَيْلِدٍ زَوْجَةِ النَّبِيِّ فِي الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ وَ فَاطِمَةَ بِنْتِ مُحَمَّدٍ.
🌱(بحارالانوار، ج۴٣، ص۵٣)🌱
🔺از پیامبر اسلام صلیاللهعلیهوآله روایت شده که فرمود: بهشت به چهار نفر از زنان مشتاق است: مریم دخت عمران؛ آسیه دختر مزاحم زن فرعون، که در بهشت زوجه پیامبر اسلام خواهد بود؛ خدیجه دختر خویلد که در دنیا و آخرت زوجه پیغمبر اسلام است؛ فاطمه زهرا دختر حضرت محمد صلیاللهعلیهوآله.
🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🎆
@Javanmardi_langarudi
🌼شبهات احکام و مسائل شرعی را از این کانال به دست آورید🌼
هدایت شده از ،، احکام و مسائل شرعی ،،
﷽؛
🔸رسول خدا (ص) میفرماید :
" بهشت ، مشتاق چهار زن از این عالم است ؛
«آسیه» زن فرعون ، «مریم» مادر مسیح ، امالمؤمنین «خدیجه» که پیغمبر میفرماید :
زوجتی فی الدنیا و الاخره ،
یعنی رابطه بین او و خدیجه تا ابد قطع نمیشود و در نهایت «فاطمه» چهارمین آنهاست ".