eitaa logo
،، احکام و مسائل شرعی ،،
3.3هزار دنبال‌کننده
11.2هزار عکس
2.9هزار ویدیو
40 فایل
برای پرسیدن سوالات شرعی به آیدی زیر مراجعه فرمایید . @Javanmardi_Ahkam
مشاهده در ایتا
دانلود
﷽؛ 🌷 برخی از اقوام و خویشان به اعتقادات و مقدسات انسان توهین می کنند آیا باید با آنها قطع رابطه کرد؟ ✨ اگر زمینه امر به معروف و نهی از منکر فراهم است انجام وظیفه کنید و چنانچه تاثیری ندارد معاشرت با اینگونه افراد را محدود کنید اما قطع رحم نکنید. 🔹صِلِۀ رَحِم به معنای ارتباط و دیدار با خویشاوندان و از آموزه‌های اخلاقی  است.اسلام بر صله رحم تأکید دارد، تا آنجا که قرآن ترک‌کنندگان آن را در شمار زیان‌کاران و لعنت‌شدگان معرفی می‌کند. در روایات نیز صله رحم به عنوان بهترین عمل پس از ایمان، بهترین خصلت و مهم‌ترین عامل طولانی شدن عُمر معرفی شده است. 🔸بنابر حدیث قدسی، صله رحم از رحمت خداست و هر کس آن را ترک کند، از رحمت او محروم خواهد ماند. @Javanmardi_langarudi 🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🎆
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽؛ آثار و برکات عید نوروز  داراے آثار مثبت قابل ملاحظه اے است . مردم به حال سرور در می‌آیند . یا مثلاً نظافت و خانه تکانے مے کنند و آلودگے‌ها را از خانه بیرون مے ریزند . و چه خوب است خانه دل را از کینه ها ، بغض ها ، حسادت ها ، خودبینے ها پاکیزه کنند . و آثار مثبت دیگرے همچون جشن عاطفه‌ها ، کمک به ایتام و خانواده‌هاے محروم را در خود جاے داده است .  اثر دیگرے دارد که مردم در این ایام صله رحم به جا می‌آورند . مهربانے‌ها ، دوستیےها و آشتیےها و وراے این‌ها آماده می‌شوند برای کار مثبت سالیانه . ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi
﷽؛ ✅ خمس لباس های عیدی 📝 سؤال : سال خمسی من ، اول اسفند ماه است ؛ اگر لباس های عید نوروز خود را پیش از سال خمسی خریداری کنم ، آیا به آنها خمس تعلق می گیرد ؟ 📖 جواب : اگر مورد نیاز شما باشد و عرفاً جزء مؤونه محسوب شود ، خمس ندارد .
﷽؛ 🌧 حکم غسل روز عيد نوروز  📝 پرسش : انجام غسل در روز عید نوروز چه حکمی دارد ؟ 📖 پاسخ : می توانند در روز عید نوروز به قصد ثواب و رجاء غسل انجام بدهند . 🌧 حکم روزه روز عید نوروز 📝 سوال : روزه روز عید نوروز چه حکمی دارد ؟ 📖 جواب : روزه روز عید نوروز مستحب مؤکد است . ☄ أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ ☄
﷽؛ ✅ عید نوروز از منظر معظم له 📝 سوال : نظر معظّم له در مورد برپایی مراسم عید نوروز چیست ؟ 📖 جواب : : در برخی روایات نوروز را عید مذهبی دانسته اند که حوادث تاریخی مطلوب و یا پیروزی هایی در آن واقع شده ؛ ولی با توجّه به این که اعتبار این روایات ثابت نیست نمی توان نوروز را به عنوان عید مذهبی در نظر گرفت امّا عید ملّی ایرانیان و بعضی کشورهای اسلامی دیگر است . مانند بسیاری از اعیاد که در میان اقوام جهان مرسوم است و بدعت هم محسوب نمی شود و اساس این عید ملّی آغاز بهار است که تحوّل مهمّی در عالم طبیعت و موجودات به وجود می آید . : به موازات این عید سنّت های حسنه و کارهای پسندیده ای از جمله دعا و توجّه به خداوند در آغاز سال ، صله رحم ، کنار گذاشتن کدورت ها ، نظافت ، مسافرت و تجدید قوا برای انجام کار بهتر، کمک به نیازمندان در هفته احسان و مانند آن انجام می شود که آثار مثبتی دارد و از نظر اسلام مطلوب است . ولی باید از آمیخته شدن این امور مثبت با خرافات و گناهان خودداری کرد ؛ از جمله شب چهارشنبه سوری است که هیچ مدرکی برای آن نیست و تفاوتی با سایر چهارشنبه ها ندارد و ضایعات فراوانی هر سال در آن ایجاد می شود از جمله نقص در بدن یا آسیب رسیدن به بیماران قلبی و عصبی و زنان باردار ، که نمی توان این ها را نادیده گرفت و گفت این مراسم جزء آداب نیاکان است ، چرا که مصداق سخن مشرکان در «وَ كَذلِكَ ما أَرْسَلْنا مِنْ قَبْلِكَ في‏ قَرْيَةٍ مِنْ نَذيرٍ إِلاَّ قالَ مُتْرَفُوها إِنَّا وَجَدْنا آباءَنا عَلى‏ أُمَّةٍ وَ إِنَّا عَلى‏ آثارِهِمْ مُقْتَدُون‏» زخرف/23 خواهد شد . و پریدن از روی آتش و تبادل سرخی و زردی و امثال آن قطعاً از خرافات می باشد . همچنین روز سیزدهم فروردین که می تواند آثار مثبتی از جمله گردش در طبیعت و دیدن آثار عظیم خلقت خداوند و تفریح سالم داشته باشد و نباید آن را با خرافاتی از جمله نحس دانستن آن و پایمال کردن زراعت مردم به این بهانه و ارتکاب گناهان آلوده کرد . با توجّه به نکات فوق باید اعتدال را در مورد این عید در نظر گرفت؛ از طرفی نباید آن را به طور کامل نفی کرد زیرا آثار مثبت فراوانی دارد و نه هر چیز را که به نام عید نوروز انجام می شود پذیرفت « وَ كَذلِكَ جَعَلْناكُمْ أُمَّةً وَسَطاً لِتَكُونُوا شُهَداءَ عَلَى النَّاس‏» بقره/143 . ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi 🔎💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🔍
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽؛ (( آموزش احکام )) احکام روزه 📝 روزه های مکروه و مستحب 🌷 أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ 🌷
﷽؛ 🌷 آموزش احکام ( روزه های مکروه و مستحب ) 📝 در چند  جا روزه گرفتن مکروهه ، مثل : 1⃣ روزه در عاشورای حسینی که دهم ماه محرم الحرامه 2⃣ روزه در روزی که معلوم نیست روز عید قربانه یا روز عرفه 3⃣ روزه مهمان بدون اجازه میزبان 📝 ولی روزه تمام روزهای سال به جز روزه های حرام و مکروه ، مستحبه ، ولی روزه بعضی از روز ها تاکید بیشتری شده مثل : 1⃣ پنج شنبه اول و آخر ماه قمری و اولین چهارشنبه بعد از روز دهم هر ماه قمری . حتی اگه کسی این روز ها روزه نگرفت مستحبه که  قضا کنه 2⃣ سیزدهم و جهاردهم و پانزدهم هر ماه قمری 3⃣ تمام ماه رجب و شعبان - البته اگه کسی در توانش نیست هر مقدار که می تونه روزه بگیره 4⃣ روز بیست و چهارم ذی حجه و بیست و نهم ذیقعده 5⃣ روز اول ذیحجه تا روز نهم به شرط اینکه روز نهم ذیحجه که روز عرفه هست ضعف باعث نشه که دعای عرفه رو از دست بده که در اینصورت روزه روز نهم مکروهه 6⃣ عید سعید غدیر یا هیجدهم ذی حجه 7⃣ روز اول وسوم و هفتم محرم الحرام 8⃣ روز تولد نبی مکرم اسلام صلی لله علیه وآله و سلم که 17 ربیع الاوله 9⃣ روز مبعث نبی مکرم اسلام صلی لله علیه وآله و سلم که 27 رجبه 🔟 روز عید نوروز کسی که روزه مستحبی می گیره لازم نیست روزشو تا آخر ادامه بده و هر موقع دوست داشت می تونه افطارکنه حتی اگه مومنی انسان رو دعوت به افطار روزه مستحبی کنه، بهتره که انسان روزه دار دعوت برادر مومنشو اجابت کنه و روزشو افطار کنه که در اینصورت ثواب روزه رو هم می بره. البته به شرط اینکه دعوت به افطار از روی تعارف نبوده باشه و دعوت جدی بوده باشه 🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🎆 @Javanmardi_langarudi 🌷 أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ 🌷
﷽؛ ✅ اعمال عید نوروز 📝 سؤال : آیا (اعم از غسل و روزه) ، باید به انجام گیرد ؟ 📖 جواب : و روز اول فروردین ، مستحب است اما سایر اعمالی که برای (نماز و دعای خاص) ذکر شده است به قصد رجاء انجام شود .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
﷽؛ 💎 لحظات تحویل سال مشغول شوید به خواندن سوره‌ی و هدیه به حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها . ❄️ پس از آن شروع کنید به خواندن و هدیه به امام عصر و تا آخر سال هر چند چند آیه ، اما هر روز ادامه پیدا کند که اکسیر احمر است . آیت الله العظمی وحید خراسانی ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi
﷽؛ ✅ خمس هدیه 📝 سؤال : آیا به و هایی که دریافت می کنیم اعم از عیدی از محل کار یا ، تعلّق می گیرد ؟ 📖 جواب : عیدی و آنچه به عنوان هدیه پرداخت می شود ، خمس ندارد .
﷽؛ 💎 امكان عمر طولانی براي حضرت‌نوح علیه‌السلام 💎 «امکان فلسفی و منطقی» طول عمر 💎 «امکان علمی» طول عمر انسان 👈 عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "طول عمر امام‌زمان عج‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف" http://mk6.ir/FwLxV ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ https://eitaa.com/Javanmardi_langarudi 🌐 کارشناس احکام و مسائل شرعی حجّت الاسلام والمسلمین سیّد شمس الدّین جوانمردی لنگرودی 🌐
✅ عمر حضرت نوح (ع) عمر حضرت نوح (علیه السلام) چقدر بود ؟ از ظاهر قرآن برمی آید که مقدار 950 سال حضور حضرت نوح (ع) در میان قومش، تمام عمر نوح (ع) نبوده است بلکه بعد از طوفان هم مدت دیگرى زندگى کرد که طبق گفته بعضى از مفسران ، سیصد سال بود. اصولاً قوم نوح (ع) عمر طولانى داشتند ، و در این میان عمر خود نوح (ع) نیز فوق العاده بوده است .  پاسخ این سؤال در آیه 14 سوره «عنکبوت» آمده است . خداوند مى فرماید : (ما نوح را به سوى قومش فرستادیم و او در میان آنها هزار سال به جز پنجاه سال ، درنگ کرد) ؛ «وَ لَقَدْ أَرْسَلْنا نُوحاً إِلى قَوْمِهِ فَلَبِثَ فِیهِمْ أَلْفَ سَنَة إِلاّ خَمْسِینَ عاماً» . تعبیر به «هزار سال الاّ پنجاه سال» ـ در حالى که ممکن بود از اول 950 سال بگوید ـ براى اشاره به عظمت و طول این زمان است؛ زیرا عدد «هزار» ، آن هم به صورت «هزار سال» ، براى «مدت تبلیغ» عدد بسیار بزرگى محسوب مى شود . ظاهر آیه فوق این است که این مقدار ، تمام عمر نوح (علیه السلام) نبود ـ هر چند «تورات» کنونى این عدد را براى تمام مدتِ عمر نوح(علیه السلام) ذکر کرده ، بلکه بعد از طوفان هم مدت دیگرى زندگى کرد که طبق گفته بعضى از مفسران ، سیصد سال بود . البته ، این عمر طولانى در مقیاس عمرهاى زمان ما بسیار زیاد است و هیچ گاه طبیعى به نظر نمى رسد ، ممکن است میزان عمر در آن ایام ، با امروز تفاوت داشته ، اصولاً قوم نوح ، چنان که از بعضى مدارک ، به دست مى آید عمر طولانى داشتند ، و در این میان عمر خود نوح (علیه السلام) نیز فوق العاده بوده است، ضمناً این نشان مى دهد که ساختمان وجود انسان به او امکان عمر طولانى مى دهد . مطالعات دانشمندان امروز، نیز نشان داده که عمر انسان حد ثابت و معینى ندارد، و این که بعضى آن را محدود به 120 سال، یا کمتر و بیشتر ، دانسته اند ، کاملاً بى پایه است ، بلکه با تغییر شرائط ممکن است کاملاً دگرگون شود . هم اکنون ، به وسیله آزمایش هائى توانسته اند ، عمر پاره اى از گیاهان و یا موجودات زنده دیگر را به دوازده برابر عمر معمولى ، و حتى در بعضى از موارد ، ـ اگر تعجب نکنید ـ به نهصد برابر برسانند ! و اگر موفق شوند با همین معیار عمر انسان را افزایش دهند، ممکن است انسان هزاران سال عمر کند . 🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🎆 https://eitaa.com/Javanmardi_langarudi 🌧 شبهات احکام و مسائل شرعی را از این کانال به دست آورید 🌧
﷽؛ 📝 نصیحت شیطان به حضرت نوح (ع) https://maaref.makarem.ir/fa/article/index/416757 📝 داستان نفرین حضرت نوح (ع) https://maaref.makarem.ir/fa/article/index/416756 📝 عمر حضرت نوح (ع) https://maaref.makarem.ir/fa/article/index/318279 📝 امكان عمر طولانی براي حضرت نوح (ع) https://maaref.makarem.ir/fa/article/index/416751 📝 قرآن و بیان «لجاجت» قوم نوح (ع) https://maaref.makarem.ir/fa/article/index/415444
﷽؛ ✅ نصیحت شیطان به حضرت نوح (ع) پس از نفرین كردن و غرق شدن قوم حضرت نوح (ع) ، شیطان چه نصیحتی به او کرد ؟ شیطان به خاطر اينكه حضرت نوح (ع) قومش را نفرين كرد و همه آنها هلاك شدند و زحمت گمراه كردن آنها از دوشش برداشته شد خواست تا نوح (ع) را موعظه كند . به دستور خدا، نوح (ع) موعظه اش را شنيد . شيطان گفت : در سه جا به تو خيلي نزديكم : 1⃣ در موقع خشم و غضب به ياد من باش . 2⃣ موقع قضاوت و داوری بين دو نفر به ياد من باش . 3⃣ هنگامى كه با زن نامحرمی خلوت كردى به یاد من باش . پس از آنكه قوم حضرت نوح (عليه السلام) غرق شدند شيطان خدمت حضرت نوح (ع) رسيد و گفت : تو خدمت بزرگي به من كردى من نيز مى خواهم به تو خدمتى كنم ! حضرت نوح (ع) با تعجّب پرسيد : چه خدمتى به تو كرده ام ؟ گفت : اين جمعيّتى كه نفرين كردى و نابود شدند و نسل آنها را، شب و روز مى بايست وسوسه مى كردم و تلاش و زحمت مى كشيدم تا هدايت نشوند ، اكنون كه هلاك شده اند تا مدّتى آسوده ام ؛ زيرا كسانى كه من بر آنها سلطه داشتم نابود شده اند و آنها كه مانده اند سلطه اى بر آنان ندارم ! حضرت نوح (ع) با شنيدن اين سخن ناراحت شد و گريست . سپس خطاب آمد كه نصايح شيطان را بشنو . از اين روايت معلوم مى شود كه شيطان هم در گوشه وجدانش نقطه اميدى هست هر چند بيدار نمى شود . به هر حال خطاب به حضرت گفت : در سه جا مراقب من باش كه حضور جدّى دارم و به وسوسه مى پردازم : 1⃣ «اُذْكُرْنِى اِذَا غَضِبْتَ» ؛ (به هنگام خشم و غضب به ياد من باش [ كه بسيار به تو نزديكم ]) . بسيارى از قهرها ، نزاعها ، طلاقها ، گناهان و مانند آن به هنگام خشم و غضب رخ مى دهد و لذا توصيه شده به هنگام عصبانيّت تصميمى نگيريد و از آن محل خارج شويد . 2⃣ «وَ اذْكُرْنِى اِذَا حَكَمْتَ بَيْنَ اِثْنَيْنِ» ؛ ( به هنگام قضاوت بين دو نفر [ نيز ] به ياد من باش ) ، كه در چنين حالتى به تو نزديكم و سعى مى كنم تو را از مرز عدالت خارج كنم . 3⃣ «و اذْكُرْنِى اِذَا كُنْتَ مَعَ إِمْرَأَةٍ خَالِياً لَيْسَ مَعَكُمَا اَحَدٌ» ؛ ( و به هنگامى كه با زن بى مانعى خلوت كرده اى و هيچ كس غير از شما دو نفر در آنجا نيست [ نيز مراقب وسوسه هاى من باش ] ) . در چنين مكانى نفر سوم شيطان است و لذا خلوت با اجنبيّه را حرام شمرده اند . 🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🎆 @Javanmardi_langarudi 🌧أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ🌧
﷽؛ ✅ تفاوت معنای و 📝 پرسش : آیا و به یک معنا می باشند یا متفاوت اند ؟ 📖 پاسخ اجمالی : و از ماده «رحمت» گرفته شده . معروف اين است كه كسى است كه رحمتش عام است ، و همگان را شامل مى شود ، در حالى كه به كسى گفته مى شود كه رحمتش خاص است . بنابراين خداوند سبب شده است كه فيض نعمتش دوست و دشمن و مؤمن و كافر را شامل شود ؛ ولى او ايجاب مى كند كه مؤمنان را مشمول مواهب خاصّى در دنيا و آخرت قرار دهد كه دور افتادگان از خدا و بى خبران از آن محرومند . 📖 پاسخ تفصیلی : و ؛ اين دو واژه از ماده «رحمت» گرفته شده ، و معروف اين است كه كسى است كه رحمت اش عام است ، و همگان را شامل مى شود ، در حالى كه به كسى گفته مى شود كه رحمت اش خاص است ، بنابراين خداوند سبب شده است كه فيض نعمت اش دوست و دشمن و مؤمن و كافر را شامل شود ؛ ولى او ايجاب مى كند كه مؤمنان را مشمول مواهب خاصّى در دنيا و آخرت قرار دهد كه دور افتادگان از خدا و بى خبران از آن محروم اند . اين تفاوت امور زير است : 1⃣ صيغه مبالغه است و صفت مشبهه ؛ و صيغه مبالغه تأكيد بيشترى را مى رساند و دليل بر گستردگى اين نوع رحمت است . ولى بعضى هر دو را صفت مشبهه و يا هر دو را صيغه مبالغه دانسته اند ، امّا با اين حال تصريح كرده اند كه مبالغه بيشترى را مى رساند . 2⃣ بعضى نيز گفته اند : چون صفت مشبهه است و دلالت بر ثبات و استمرار دارد مخصوص مؤمنان است ولى كه صيغه مبالغه است چنين دلالتى ندارد . 3⃣ نام مخصوص خدا است و به غير او اطلاق نمى شود ؛ در حالى كه هم به او گفته مى شود و هم به غير او ؛ و اين دليل بر آن است كه مفهوم رحمت گسترده ترى است . 4⃣ اين قاعده در ادبيات عرب معروف است كه «زيادةُ المبانى تَدُلُّ عَلى زِيادَةِ المَعانِى» ؛ (يعنى واژه اى كه حروف اش بيشتر است مفهوم آن نيز بيشتر است) و چون پنج حرفى ، و چهار حرفى است ؛ بنابراين مفهوم وسعت بيشترى دارد . 5⃣ اين تفاوت را بعضى افراد ، از آيات قرآن نيز استفاده كرده اند . زيرا در قرآن غالباً به صورت مطلق آمده ، در حالى كه در بسيارى از موارد مقيّد است . مانند:  «إِنَّ اللهَ بِالنَّاسِ لَرَءُوفٌ رَحِيمٌ» ؛ (زيرا خداوند نسبت به مردم ، رئوف و مهربان است) ،  «وَكَانَ بِالْمُؤْمِنِينَ رَحِيماً» ؛ (او نسبت به مؤمنان همواره مهربان بوده است) ،  «إِنَّ اللهَ كَانَ بِكُمْ رَحِيماً» ؛ (خداوند نسبت به شما مهربان است) . در حالى كه بدون اين قيود ذكر شده و دليل بر عموميت رحمت او است . 6⃣ بعضى از روايات نيز شاهد اين تفاوت است . در حديث پر معنايى از امام صادق (عليه السلام) مى خوانيم :  «الرَّحمنُ اِسْمٌ خاصٌ بِصِفَة عامَّة، وَالرَّحيمُ اسمٌ عامٌ بِصِفَة خاصَّة» ؛ ( اسم خاص است [ مخصوص خداوند ] امّا با وصفى عام ـ مفهوم رحمت اش دوست و دشمن را در بر مى گيرد ـ ولى اسم عام است به صفت خاص [ اين اسم هم بر خداوند و هم غير او اطلاق مى شود ، ولى مفهوم اش رحمتى است مخصوص مؤمنان ] ) . امّا با تمام اينها نمى توان انكار كرد كه گاهى اين دو واژه به يك معنا به كار مى رود ؛ مانند آنچه در دعاى عرفه از امام حسين(عليه السلام) نقل شده است :  «يا رحمنَ الدُّنيا وَالآخِرةَ وَرَحِيْمَهُما»؛ (اى خدايى كه رحمان دنيا و آخرت و رحيم هر دويى) ولى اين ممكن است يك استثنا بوده باشد؛ بنابراين منافاتى با تفاوت فوق ندارد . 🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🎆 @Javanmardi_langarudi 🌧أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ🌧
﷽؛ 🚨 خلقت حوّا 📝 پرسش : حوّا (همسر آدم) از چه چیزى خلق شد؟ در آیه ابتدایی سوره نساء، خداوند از خلقت حوا سخن می گوید. برخی از مفسران جمله «خَلَقَ مِنْها زَوْجَها» را این گونه تفسیر کردند: حوا از یکى از دنده هاى آدم آفریده شده است. این تفسیر از سوی امام صادق(ع) مردود دانسته، و تصریح گردیده که حوا از باقى مانده خاک آدم آفریده شده است. در آیات دیگر قرآن این مفهوم بیان شده که خداوند همسر حضرت آدم(ع) را از جنس او(جنس بشر) آفرید و نه از اعضای بدن او، و همچنین تکثیر نسل انسان، تنها از طریق آدم و همسرش صورت گرفته، و موجود ثالثى در آن دخالت نداشته است. خداى متعال در آیه1 سوره«نساء» مى فرماید : (همسر او را از جنس او خلق کرد)؛ «وَ خَلَقَ مِنْها زَوْجَها». بعضى از مفسران از این تعبیر، چنین فهمیده اند که: همسر آدم، «حوّا» از بدن آدم آفریده شده، و پاره اى از روایات غیر معتبر را که مى گوید: «حوا از یکى از دنده هاى آدم آفریده شده»(1) شاهد بر آن گرفته اند. در فصل دوم از «سِفر تکوین» تورات نیز به این معنى تصریح شده است.(2) ولى با توجه به سایر آیات قرآن هر گونه ابهامى از تفسیراین آیه برداشته مى شود و معلوم مى شود: منظور از آن این است که خداوند همسر او را از جنس او (جنس بشر) آفرید. در آیه21 سوره«روم» مى خوانیم: «وَ مِنْ آیاتِهِ اَنْ خَلَقَ لَکُمْ مِنْ اَنْفُسِکُمْ اَزْواجاً لِتَسْکُنُوا اِلَیْها»؛ (از نشانه هاى قدرت خدااین است که همسران شما را از جنس شما آفرید تا به وسیله آنها آرامش بیابید). و در آیه72 سوره«نحل» مى فرماید: «وَ اللهجَعَلَ لَکُمْ مِنْ اَنْفُسِکُمْ اَزْواجاً»؛ (خداوند همسران شما را از جنس شما قرار داد). روشن است که در این آیات مى خوانیم: «همسران شما را از شما قرار داد» معنى آن این است که از جنس شما قرار داد، نه از اعضاى بدن شما. و طبق روایتى که از امام باقر(علیه السلام) در تفسیر«عیاشى» نقل شده، خلقت حوا از یکى از دنده هاى آدم، شدیداً تکذیب شده و تصریح گردیده که حوا از باقى مانده خاک آدم آفریده شده است.(3) سپس در جمله بعد مى فرماید: (خداوند از آدم و همسرش، مردان و زنان فراوانى به وجود آورد)؛ «وَ بَثَّ مِنْهُما رِجالاً کَثیراً وَ نِساءً».(4) از این تعبیر استفاده مى شود: تکثیر نسل فرزندان آدم تنها از طریق آدم و همسرش صورت گرفته است و موجود ثالثى در آن دخالت نداشته است.(5) ✍ پی نوشت: 🍃 (1). «من لایحضره الفقیه»، جلد 3، صفحه 380 و جلد 4، صفحه 326، انتشارات جامعه مدرسین؛ «وسائل الشیعه»، جلد 26، صفحات 287 و 288، چاپ آل البیت؛ «بحار الانوار»، جلد 11، صفحه 100 و جلد 46، صفحه 352 و جلد 56، صفحه 93 و... . 🍃 (2). در «سفر پیدایش»، باب دوم، شماره 21 و 22 مى خوانیم: «و خداوند خدا خوابى گران بر آدم مستولى گردانید تا بخفت و یکى از دنده هایش را گرفت و گوشت در جانش پر کرد * و خداوند خدا آن دنده را که از آدم گرفته بود زنى بنا کرد و وى را به نزد آدم آورد». 🍃 (3). تفسیر «عیاشى»، جلد 1، صفحه 216، چاپخانه علمیه تهران، 1380 هـ ق؛ «من لایحضره الفقیه»، جلد 3، صفحات 379 و 380 و جلد 4، صفحات 326 و 327، انتشارات جامعه مدرسین؛ «بحار الانوار»، جلد 11، صفحات 116، 220، 221 و 222. 🍃 (4). سوره نساء، آیه 1. 🍃 (5). گرد آوري از کتاب: تفسیر نمونه، آيت الله العظمي مکارم شيرازي، دار الکتب الإسلامیه، چاپ چهل و دوم، ج 3، ص 314. @Javanmardi_langarudi 🎆🌺{کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی}🌺🎆
﷽؛ فرزندان حضرت آدم باچه کسی ازدواج کردند و نسلشان زیاد شد ؟ 📝 خداوند درآیه اول سوره نساء مي فرمايد : «يَاأَيُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا رَبَّكُمُ الَّذِي خَلَقَكُمْ مِنْ نَفْسٍ وَاحِدَةٍ وَخَلَقَ مِنْهَا زَوْجَهَا وَبَثَّ مِنْهُمَا رِجَالاً كَثِيرًا» 🔺از آيه شريفه استفاده می شود كه نسل موجود از انسان تنها منتهي به آدم و همسرش مي شود ، و جز اين دو نفر هيچ كس ديگر در انتشار اين نسل دخالت نداشته است (نه حوري بهشتي ، و نه فردي از افراد جن و نه غير آن دو) و گرنه مي فرمود : «و بث منهما و من غير هما». 🔻با پذيرفتن اين معنا دو مطلب نتيجه گيري مي شود : 1⃣ منظور از جمله رجالاً كثيراً كل بشر است و افرادي است كه يا بدون واسطه (چون هابيل و قابيل و غيره) و يا با واسطه (چون افراد بشر تا هنگام بپا شدن قيامت) از اين دو فرد (يعني آدم و حوا) منشعب شده اند . 2⃣ ازدواج در طبقه اولي ، بعد از خلقت آدم و حوا يعني در فرزندان بلا فصل آدم و همسرش بين برادران و خواهران بوده و دختران آدم با پسران او ازدواج كرده اند ، چون آن روز در تمام دنيا ، نسل بشر منحصر در همين فرزندان بلا فصل آدم بوده (در آن روز غير از آنان نه دختراني يافت مي شده است كه همسر پسران آدم شوند ، و نه پسري بود كه همسر دختران آدم گردند) بنابراين هيچ اشكالي هم ندارد . 👈 از آنجائي كه مسأله تشريعي است و تشريع هم تنها و تنها كار خداي تعالي است و او مي تواند يك عمل را در روزي حلال و روزي ديگر حرام كند : «و الله بحكم لا معقب لحكمه و ان الحكم الا لله» . و بعضي احتمال داده اند كه فرزندان آدم با بازماندگان انسانهاي پيشين ازدواج كرده باشند اين احتمال با ظاهر آيه سوره نساء چندان سازگاري ندارد . http://www.erfan.ir/farsi/91060.html 🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🎆 https://eitaa.com/Javanmardi_langarudi 🌧 أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ 🌧
﷽؛ 🚨 معمار خانه کعبه 📝 پرسش : خانه کعبه توسّط چه کسى ساخته شد؟ 📖 پاسخ اجمالی : از آیات مختلف قرآن، استفاده مى شود که خانه کعبه از زمان آدم(ع) بر پا شده بود؛ در آیه 37 سوره «ابراهیم» از قول ابراهیم(ع) مى خوانیم: «پروردگارا! بعضى از فرزندانم را در این سرزمین خشک و سوزان در کنار خانه اى که حرم تو است سکونت دادم». این آیه گواهى مى دهد وقتی ابراهیم(ع) با فرزندش اسماعیل(ع) و همسرش به «مکّه» آمدند اثرى از کعبه وجود داشت. تعبیرى که در آیه 127 سوره «بقره» به چشم مى خورد نیز، همین معنى را مى رساند آنجا که مى گوید: «... ابراهیم و اسماعیل پایه هاى خانه (کعبه) را بالا مى بردند، و ...». 📖 پاسخ تفصیلی : از آیات مختلف قرآن، احادیث و تواریخ اسلامى به خوبى استفاده مى شود که خانه کعبه پیش از ابراهیم(علیه السلام)، حتى از زمان آدم(علیه السلام) بر پا شده بود، در آیه37 سوره «ابراهیم» از قول این پیامبر بزرگ مى خوانیم: «رَبَّنا اِنِّی اَسْکَنْتُ مِنْ ذُرِّیَّتی بِواد غَیْرِ ذی زَرْع عِنْدَ بَیْتِکَ الْمُحَرَّم»؛ (پروردگارا! بعضى از فرزندانم را در این سرزمین خشک و سوزان در کنار خانه اى که حرم تو است سکونت دادم). این آیه گواهى مى دهد موقعى که ابراهیم(علیه السلام) با فرزند شیرخوارش اسماعیل(علیه السلام) و همسرش به سرزمین «مکّه» آمدند اثرى از خانه کعبه وجود داشته است. در آیه96 سوره«آل عمران» نیز مى خوانیم: «اِنَّ اَوَّلَ بَیْت وُضِعَ لِلنّاسِ لَلَّذی بِبَکَّهَ مُبارَکاً»؛ (نخستین خانه اى که به منظور پرستش خداوند براى مردم ساخته شد، در سرزمین مکّه بود). مسلّم است پرستش خداوند و ساختن مرکز عبادت از زمان ابراهیم(علیه السلام) آغاز نگردیده بلکه قبلاً و حتى از زمان آدم(علیه السلام) بوده است. اتفاقاً تعبیرى که در آیه127 سوره«بقره» به چشم مى خورد نیز، همین معنى را مى رساند آنجا که مى گوید: (به یاد آورید هنگامى که ابراهیم و اسماعیل پایه هاى خانه (کعبه) را بالا مى بردند، و مى گفتند: پروردگارا! از ما بپذیر تو شنوا و دانائى)؛ «وَ اِذْ یَرْفَعُ اِبْراهیمُ الْقَواعِدَ مِنَ الْبَیْتِ وَ اِسْماعیلُ رَبَّنا تَقَبَّلْ مِنّا اِنَّکَ اَنْتَ السَّمیعُ الْعَلیمُ». این تعبیر، مى رساند شالوده هاى خانه کعبه وجود داشته و ابراهیم و اسماعیل(علیهما السلام) پایه ها را بالا بردند. در خطبه معروف «قاصعه» از «نهج البلاغه» نیز مى خوانیم: «اَ لا تَرَوْنَ اَنَّ اللهسُبْحانَهُ اِخْتَبَرَ الاَوَّلِینَ مِنْ لَدُنْ آدَمَ(علیه السلام) اِلَى الآْخِرِینَ مِنْ هذَا الْعالَمِ بِاَحْجَار... فَجَعَلَها بَیْتَهُ الْحَرام... ثُمَّ اَمَرَ آدَمَ(علیه السلام) وَ وَلَدَهُ اَنْ یَثْنُوا اَعْطافَهُم نَحْوَه...»؛ (آیا نمى بینید خداوند مردم جهان را از زمان آدم تا به امروز، به وسیله قطعات سنگى امتحان کرده است...، و آن را خانه محترم خود قرار داده...، سپس به آدم و فرزندانش دستور داد که به گرد آن طواف کنند).(1) کوتاه سخن این که آیات قرآن و روایات، این تاریخچه معروف را تائید مى کند که خانه کعبه نخست به دست آدم(علیه السلام) ساخته شد،(2) سپس در طوفان نوح(علیه السلام) فرو ریخت،(3) و بعد به دست ابراهیم(علیه السلام) و فرزندش اسماعیل(علیه السلام) تجدید بنا گردید.(4). (5) ✨ پی نوشت: 🍃 (1). «نهج البلاغه»، خطبه 192 (خطبه قاصعه)؛ «کافى»، جلد 4، صفحه 199 (دار الکتب الاسلامیة)؛ «وسائل الشیعه»، جلد 11، صفحه 11، حدیث 14117؛ «بحار الانوار»، جلد 6، صفحه 114، حدیث 11، و جلد 14، صفحه 469. 🍃 (2). «مستدرک»، جلد 9، صفحه 374، حدیث 11109؛ 1، و جلد 10، صفحه 147، حدیث 117221؛ «بحار الانوار»، جلد 11، صفحه 179، و جلد 96، صفحه 203. 🍃 (3). «بحار الانوار»، جلد 10، صفحه 79، و جلد 54، صفحه 64؛ «شرح نهج البلاغه ابن ابى الحدید»، جلد 13، صفحه 162 (کتابخانه آیة الله مرعشى نجفى)؛ «عیون اخبار الرضا(علیه السلام)»، جلد 1، صفحه 244 (انتشارات جهان). 🍃 (4). «شرح نهج البلاغه ابن ابى الحدید»، جلد 13، صفحه 162 (کتابخانه آیة الله مرعشى نجفى)؛ «کافى»، جلد 4، صفحات 202، 203 و 205 (دار الکتب الاسلامیة)؛ «من لایحضره الفقیه»، جلد 2، صفحه 232 (انتشارات جامعه مدرسین)؛ «بحار الانوار»، جلد 12، صفحات 93، 94 و 96. 🍃 (5). گرد آوري از کتاب: تفسیر نمونه، آيت الله العظمي مکارم شيرازي، دار الکتب الإسلامیه، چاپ پنجاه و پنجم، ج 1، ص 519. 💢 💢 @Javanmardi_langarudi 🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی از قم المقدسه }💎🎆
﷽؛ می‌گوید : به علیه‌السلام عرض کردم : مرا خبر ده از برای نماز صبح ؟ : هنگام طلوع فجر ؛ چون می‌فرماید : إِنَّ قُرْآنَ الْفَجْرِ کان مَشْهُوداً را فرشته روز و فرشته شب ، هر دو مشاهده می‌کنند ، پس هرگاه بنده را با بخواند دو مرتبه برای او نوشته می‌شود هم می‌نویسد و هم . ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi 🌐 کارشناس احکام و مسائل شرعی حجّت الاسلام والمسلمین سیّد شمس الدّین جوانمردی لنگرودی 🌐
﷽؛ 💎 کفارۀ افطار عمدی روزۀ ماه مبارک رمضان یکی از دو مورد زیر است : 1⃣ گرفتن دو ماه روزه 2⃣ غذا دادن به شصت فقیر کسی که می‌خواهد دو ماه کفارۀ روزۀ ماه رمضان را بگیرد ، باید یک ماه تمام و حداقل یک روز از ماه دوم را پی‌درپی روزه بگیرد و اگر بقیۀ ماه دوم پی درپی نباشد ، اشکال ندارد . ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi
✅ جلوگيرى از عادت به جهت اعتکاف 📝 سؤال : اگر زن در بخورد تا از حالت عادت خارج شود مى‌تواند بگيرد ؟ 📖 جواب : می تواند روزه بگیرد .
✅ فضله موش در برنج 📝 سؤال : اگر در برنج پخته شده پیدا شود حکمش چیست وکسانی که از برنج خورده اند تکلیفشان چیست ؟ 📖 جواب : برنج نجس و خوردن آن حرام است ، در صورت سرایت نجاست ، باید ظاهر بدن مثل دست و لبها و وسایل و ظروف را آب بکشد ، ولی لازم نیست .