eitaa logo
،، احکام و مسائل شرعی ،،
3.3هزار دنبال‌کننده
11.2هزار عکس
2.9هزار ویدیو
40 فایل
برای پرسیدن سوالات شرعی به آیدی زیر مراجعه فرمایید . @Javanmardi_Ahkam
مشاهده در ایتا
دانلود
﷽؛ 💎 شخصی از علیه‌السلام پرسید : برترین چیزهایی که بندگان با آن به پروردگارشان تقرب می جویند و نزدیک می شوند چیست ، فرمودند : بعد از معرفت و شناخت (خداوند متعال ) من بهتر از نماز نمی دانم . و همین اهمیت نماز است که نسبت به کوتاهی به آن شدیداً نهی شده است از صلی‌الله‌علیه‌وآله روایت شده که فرمود : مبادا  نماز خود را ضایع سازید ، زیرا هرکس که نماز خود را ضایع نماید خدا او را با قارون و فرعون و هامان محشور نماید ، و برخدا حق است که او را با منافقان در آتش افکند ، پس وای برکسی که بر نماز خود مواظبت و نگهبانی ننماید . سبب عزت موجود نماز است نماز  زینت درگه معبود نماز است نماز بی‌نماز از نظر لطف خدا محروم است شرع را مقصد و مقصود نماز است نماز شاه عطشان که همه عاشق و دیوانه اوست  گفت عز و شرف و جود نماز است نماز ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi 🌐 کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سید شمس الدین جوانمردی لنگرودی 🌐
،، احکام و مسائل شرعی ،،
﷽؛ 💕 اللّٰهُمَّ اغْفِرْ لِىَ الذُّنُوبَ الَّتِى تُغَيِّرُ النِّعَمَ #خدایا بیامرز برایم گناهانی
﷽؛ { اللّٰهُمَّ اغْفِرْ لِىَ الذُّنُوبَ الَّتِى تُنْزِلُ الْبَلَاءَ بیامرز برایم گناهانی که بلاء را نازل می‌کند } « وَالذُّنُوبُ الَّتِي تُنْزِلُ الْبَلاءَ تَرْكُ إِغَاثَةِ الْمَلْهُوفِ وَ تَرْكُ مُعَاوَنَةِ الْمَظْلُومِ وَ تَضْيِيعُ الأَمْرِ بِالْمَعْرُوفِ وَالنَّهْيِ عَنِ الْمُنْكَر » 💎 گناهانى كه سبب نزول بلاست سه گناه است : 1⃣ بى توجهى به فريادخواهى محزون دل سوخته ، 2⃣ ترك كمك به ستمديده ، 3⃣ ضايع كردن امر بمعروف و نهى از منكر . /282باب41حديث21556 ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi 🌐 کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سید شمس الدین جوانمردی لنگرودی 🌐
،، احکام و مسائل شرعی ،،
﷽؛ { اللّٰهُمَّ اغْفِرْ لِىَ الذُّنُوبَ الَّتِى تُنْزِلُ الْبَلَاءَ #خدایا بیامرز برایم گناهانی ک
1⃣ بى توجهى به فريادخواهى محزون دل سوخته 👈 اخلاق و عاطفه اقتضاء مى‌كند كه انسانى كه دچار زيان مالى مى‌شود ، يا يكى از عزيزان خود را از دست مى‌دهد ، يا به مصيبت و رنجى ديگر مبتلا مى‌گردد و از برادران دينى خود براى رفع حزن و اندوه و غصه و رنج خود فريادخواهى مى‌كند ، به كمك او بشتابند و در كاهش آلام و رنج هايش به او يارى دهند . 👈 آنان كه فرياد محزونان و دل سوختگان را بشنوند و به كمك آنان برنخيزند ، نه اين كه مسلمان ، بلكه از دايره آدميّت و انسانيت بيرونند . (تو كز محنت ديگران بى غمى نشايد كه نامت نهند آدمى) صلى الله عليه و آله فرمود : " مَنْ أَصْبَحَ لَايَهْتَمُّ بِأُمُورِ المُسْلِمِينَ فَلَيْسَ بِمُسْلِمٍ كسى كه صبح كند و به امور مسلمانان اهتمام نورزد مسلمان نيست ". 👈 برنامه كمك رسانى به يكديگر و توجّه به امور مسلمانان و به ويژه رسيدگى به فرياد فرياد خواهان ، دستور حضرت حق و سفارش پيامبر اسلام صلى الله عليه و آله و امامان بزرگوار عليهم السلام است .  عليه السلام فرمود : " كسى كه رنج و غصه اى را از مؤمنى برطرف كند ، خدا رنج و غصه آخرت او را برطرف مى‌كند و با دل خنك از قبرش درآيد . و كسى كه گرسنگى مؤمنى را بزدايد ، خدا او را از ميوه بهشت بخوراند . و كسى كه با شربت آبى مؤمن تشنه را سيراب كند ، خدا او را از رحيق مختوم سيراب فرمايد .  👈 همچنين آن حضرت فرمود : " هركس به فرياد برادر مؤمن غصه دار و تشنه‌اش به هنگام سختى و رنجش برسد ، غصه‌اش را برطرف كند و او را براى رسيدن به حاجتش يارى دهد ، خدا از جانب خود هفتاد و دو رحمت برايش بنويسد كه يكى از آن هفتاد و دو رحمت را در دنيا براى اصلاح امور زندگيش پيش اندازد و هفتاد و يك رحمت را براى ترس و هول قيامتش ذخيره كند .
،، احکام و مسائل شرعی ،،
1⃣ بى توجهى به فريادخواهى محزون دل سوخته 👈 اخلاق و عاطفه اقتضاء مى‌كند كه انسانى كه دچار زيان مالى
2⃣ ترك كمك به ستمديده 👈 برنامه كمك به مظلوم و يارى دادن به كسى كه مورد ستم واقع شده ، به اندازه اى در اسلام حائز ارزش و اهميت است كه اميرالمؤمنين عليه السلام در دقايق آخر عمرش در شب بيست و يكم ماه رمضان ، در ضمن سفارش و وصيّتش به فرزندان فرمودند : " كُونَا لِلظَّالِمِ خَصْماً وَلِلْمَظْلُومِ عَوْناً دشمن ستمكار و يار ستمديده باشيد ". ، اين زيباترين شعار اسلام و شعار عملى مؤمن در برابر ظلم و ظالم، و نسبت به مظلوم و ستمديده است .   صلى الله عليه و آله فرمود : " مَنْ أَخَذَ لِلْمَظْلُومِ مِنَ الظَالِمِ كانَ مَعى فِى الجَنَّةِ مُصاحِباً هركس حق مظلوم را از ظالم باز ستاند ، همنشين من در بهشت است ". عليه السلام فرمود : " هنگامى كه ستمديده اى را ديدى او را بر ضد ستمكار يارى ده ".  و نيز آن فرمود : " أَحْسَنُ العَدْلِ نُصْرَةُ المَظْلُومِ نيكوترين عدل ، يارى رساندن به ستمديده است ".  عليه السلام فرمود : " هيچ مؤمنى نيست كه مؤمن ستمديده اى را يارى دهد ، مگر اين كه يارى دادنش از روزه يك ماه ، و اعتكافش در مسجد الحرام برتر است . و هيچ مؤمنى نيست كه برادر مؤمنش را يارى دهد ، در حالى كه قدرت يارى دادن داشته باشد ، مگر اين كه خدا در دنيا و آخرت ياريش دهد . و هيچ مؤمنى نيست كه برادر مؤمنش را در حالى كه توانايى يارى دادن به او را دارد واگذارد ، مگر اين كه خدا او را در دنيا و آخرت واگذارد ". صلى الله عليه و آله فرمود : عز و جل مى‌فرمايد: " سوگند به عزّت و جلالم ، قطعاً در دنيا و آخرت از ستمكار انتقام مى‌گيرم و يقيناً از كسى كه ستمديده اى را ببيند و قدرت بر يارى او داشته باشد و او را يارى ندهد انتقام خواهم گرفت ".
،، احکام و مسائل شرعی ،،
2⃣ ترك كمك به ستمديده 👈 برنامه كمك به مظلوم و يارى دادن به كسى كه مورد ستم واقع شده ، به اندازه اى
3⃣ ضايع كردن امر به معروف و نهى از منكر 👈 امر به معروف و نهى از منكر، دو فريضه مهم از فرائض الهى ، و دو برنامه واجب از واجبات دينى است كه اجرايش بر كسى كه واجد شرايط است - يعنى معروف و منكر را مى‌شناسد و خود آراسته به معروف و دور از منكر است - لازم و حتمى است و ترك و ضايع كردن اين دو فريضه ، گناهى بزرگ و سبب نزول بلاست .  👈 امر به معروف و نهى از منكر ، بزرگ ترين محور دين و حقيقت بسيار مهمى است كه همه انبيا به خاطر برپا داشتنش، مبعوث به رسالت شده‌اند .  👈 اگر بساط اين دو فريضه برچيده شود ، و علم و عمل به آن از بين برود، حركت نبوت تعطيل مى‌شود و دين به نابودى مى‌رسد و گمراهى همه را مى‌گيرد و نادانى و جهالت شيوع پيدا مى‌كند و فساد به همه امور مردم سرايت مى‌يابد و شهرها رو به خرابى مى‌رود و انسان‌ها به چاه هلاكت مى‌افتند .   مى‌فرمايد : " وَلْتَكُن مِنْكُمْ أُمَّةٌ يَدْعونَ إِلَى الْخَيْرِ وَيَأْمُرونَ بِالْمَعْروفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَأُولئِكَ هُمُ الْمُفْلِحونَ از شما ملّت اسلام بايد گروهى باشند كه همه را به خير دعوت كنند و امر به معروف و نهى از منكر نمايند ، اينان كه به امر به معروف و نهى از منكر اقدام مى‌كنند ، همان رستگارانند ". " وَالمُؤْمِنونَ وَالمُؤْمِناتُ بَعْضُهُم أَوْلِيآءُ بَعْضٍ يَأمُرُونَ بِالمَعْروفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ المُنْكَرِ  مؤمنان و مؤمنات دوستان يكديگرند امر به معروف و نهى از منكر مى‌كنند ". صلى الله عليه و آله فرمود : " لَتَأمُرُنَّ بِالمَعروفِ وَلَتَنهَوُنَّ عَنِ المُنْكَرِ أَو لَيُسَلِّطَنَّ اللَّهُ عَليكُم شِرارَكُم ثُمَّ يَدعُو خِيارُكم فلا يُستَجابَ لَهُم  شما مردم بايد امر به معروف و نهى از منكر كنيد يا خدا اشرارتان را بر شما چيره مى‌سازد ، پس خوبانتان دعا مى‌كنند ولى دعايشان مستجاب نمى‌شود .  صلى الله عليه و آله فرمود : " از نشستن در جادّه‌ها كه محل رفت و آمد مردم است بپرهيزيد . گفتند : ما را از آن چاره اى نيست چون مجالس گفتگوى ماست . فرمود : اگر چاره اى نداريد پس حق جاده را رعايت كنيد . گفتند : حق جادّه چيست ؟ فرمود : فروپوشى چشم از نامحرم ، خوددارى از آزار مردم ، پاسخ سلام و امر به معروف و نهى از منكر ".  و نيز آن فرمود : " همه سخنان انسان به زيان اوست نه به سودش ، مگر امر به معروف و نهى از منكر و ذكر خدا ".  عليه السلام فرمود : " خدا به شعيب وحى كرد : از قوم تو صد هزار نفر را عذاب مى‌كنم ، چهل هزار نفر از اشرار و شصت هزار نفر از خوبان . گفت : پروردگارا ، عذاب اشرار در جاى خود صحيح است ، خوبان چرا ؟ خدا وحى فرمود : خوبان ، نسبت به اشرار خيرخواهى نكردند و از بدى‌ها بازشان نداشتند و به آنان اعتراض نكردند و به خاطر خشم من بر آنان خشم نگرفتند ". عليه السلام مى‌فرمايد : " مردى از قبيله خثعم خدمت رسول خدا صلى الله عليه و آله رسيد و گفت : اى رسول خدا ، مرا خبر ده بهترين برنامه اسلام چيست ؟ فرمود : ايمان به خدا . گفت : پس از آن ؟ فرمود : صله رحم . پرسيد : بعد از آن ؟ فرمود : امر به معروف و نهى از منكر . پرسيد : كدام عمل نزد خدا مبغوض‌تر است ؟ فرمود : شريك انگاشتن براى خدا . گفت : پس از آن ؟ فرمود: قطع رحم . پرسيد : بعد از آن ؟ فرمود : امر به منكر و نهى از معروف ". عليه‌السلام : أَنَّ رَجُلًا مِنْ خَثْعَمٍ جَاءَ إِلَى رَسُولِ اللهِ فَقَالَ: يَا رَسُولَ الله ، أَخْبِرْنِي مَا أَفْضَلُ الإِسْلامِ ؟ قَالَ: الإِيمَانُ بِاللهِ . قَالَ : ثُمَّ مَا ذَا ؟ قَالَ : ثُمَّ صِلَةُ الرَّحِمِ . قَالَ: ثُمَّ مَا ذَا ؟ قَالَ : الأَمْرُ بِالْمَعْرُوفِ وَالنَّهْيُ عَنِ الْمُنْكَرِ . قَالَ : فَقَالَ الرَّجُلُ : فَأَيُّ الأَعْمَالِ أَبْغَضُ إِلَى اللهِ ؟ قَالَ : الشِّرْكُ بِاللهِ . قَالَ: ثُمَّ مَا ذَا ؟ قَالَ : قَطِيعَةُ الرَّحِمِ . قَالَ: ثُمَّ مَا ذَا ؟ قَالَ: الأَمْرُ بِالْمُنْكَرِ وَالنَّهْيُ عَنِ الْمَعْرُوفِ » . : 5/ 58، باب الأمر بالمعروف والنهى عن المنكر، حديث 9؛ : 16/ 121، باب 1، حديث 21137. ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi 🌐 کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سید شمس الدین جوانمردی لنگرودی 🌐
﷽؛ 💎 حضرت امام صادق عليه السلام فرمودند : " هر گاه شخصى خواب ناخوشايندى ديد ، از پهلويى كه خوابيده به پهلوى ديگر خود برگردد و بگويد : « إنَّمَا النَّجْوى مِنَ الشيطانِ لِيَحْزُنَ الذينَ آمنوا و لَيْسَ بضارِّهِم شيئا إلاّ بِإذْنِ اللهِ » « همانا نجوا كردن كار شيطان است ، تا بدان وسيله مؤمنان را اندوهگين سازد و تا خدا نخواهد ، هيچ زيانى به آنان نرساند ». سپس بگويد : از شرّ خوابى كه ديدم و از شرّ شيطان رجيم به همان كسى پناه مى برم كه فرشتگان مقرّب خدا و پيامبران مرسل او و بندگان نيكوكارش به او پناه مى برند ". ❄️ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی @Javanmardi_langarudi أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ ❄️
﷽؛ 💎 برای سلامتی چشم بعد از نماز آیه الکرسی خوانده شود ، و پس از خواندن آن ، دست ها را بر روی چشم ها گذاشته بگوید : « اَللّهُمَّ احفَظ حَدَقَتی بِحَقّ حَدَقَتَی عَلی بنِ اَبی طالب امیرِالمؤمنین علیه السلام » " خدایا به حق دو حدقه ی چشم حضرت علی بن ابی طالب امیر مومنان علیه السلام دو حدقه ی چشم مرا حفظ فرما ". البته شاید آیه الکرسی برای تمام خطرها نافع باشد و بعد از نمازهای یومیه خیلی فواید دارد . ؛ حکمت ها و حکایت های نماز از زبان آیت الله بهجت ؛ ص 50 @Javanmardi_langarudi ❄️ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سید شمس الدین جوانمردی لنگرودی ❄️
⬅️ آیا اعمال خوب غیبت کننده به غیبت شونده می رسد ؟ چه مقداری از آنها منتقل می شود ؟ ❗️ پيامبر اکرم صلي الله عليه و آله فرمود : روز قيامت فردى را مى آورند و او را در پيشگاه خدا نگه مى‌دارند و كارنامه اش را به او مى دهند ، اما حسنات خود را در آن نمى بيند . عرض مى كند : الهى ! اين كارنامه من نيست ! زيرا من در آن طاعات خود را نمى بينم ! به او گفته مى شود : پروردگار تو نه خطا مى‌كند و نه فراموش . عمل تو به سبب غيبت كردن از مردم بر باد رفت . سپس مرد ديگرى را مى آورند و كارنامه اش را به او مى دهند . در آن طاعت بسيارى را مشاهده مى‌كند . عرض مى كند : الهى ! اين كارنامه من نيست ! زيرا من اين طاعات را بجا نياورده ام ! گفته مى شود : فلانى از تو غيبت كرد و من حسنات او را به تو دادم . براساس این حدیث یعنی انتقال همه ثواب ها و کسب امتیاز برای فرد غیبت شده است . یعنی نابودی همه اعمال نیک که درپرونده اعمال ثبت می شود . زیرا انسان با تعجب می بیند چیزی درنامه عمل او نیست . زیرا غیبت کننده دو حق بر عهده اش قرار می گیرد . به تعبیر دیگر دو حق را زیر پا می گذارد . هم حق خدا را به دلیل گناه غیبت و پیروی از شیطان و هم حق مردم را به دلیل آن که آبروی افراد را می برد . اما اگر شخص غیبت شده غیبت کننده را ببخشد وحلال کند ، یاغیبت کننده استغفارکنند در این صورت چون مطابق با وظیفه کرده مورد عفو الهی قرار می گیرد ، ان شاء الله بخشیده خواهد شد . البته حسناتی که از ناحیه دیگری به انسان می رسد با حسناتی که از طرف خدا به دلیل عفو وبخشش به انسان اعطا می شود ، از نظر مقدار و ارزش قابل قیاس نیست . هرگونه کسب پاداش یا انتقال ثواب یا بخشی از آنها مربوط به لطف و کرامت خداوند مهربان است . درروایات به مقدار و شیوه آن اشاره نشده است . البته اگر توبه واستغفار حقیقی باشد خداوند در پرونده انسان تجدید نظر وتفضل می فرماید . 💢احڪام و مسائل شرعے💢 @Javanmardi_langarudi 🎇کارشناس احکام و مسائل شرعی حجّت الاسلام والمسلمین سیّد شمس الدّین جوانمردی لنگرودی🎇
﷽؛ به وحی فرمود : " یا داوُودُ بَشَّرِ الْمُذْنِبینَ وَ أَنْذِرِ الصّدیقّینَ ! گنهکاران را بشارت و صدیقان را بیم ده . چگونه گناهکاران را بشارت دهم و صدیقان را بیم ؟ فرمود : یا داوُودُ بَشِّرِ الْمُذْنِبینَ اِنّی اَقْبَلُ التَّوْبَةَ وَ أَعفُو عَنِ الذَّنْبِ و أَنْذِرِ الصِّدّیِقینَ اَلاّیُعْجِبُوا بِاَعْمالِهِمْ فَاِنَّهُ لَیْسَ عَبْدٌ اَنصِبُهُ لِلْحِسابِ اِلاّ هَلَکَ ! به گناهکاران مژده بده که من توبه پذیرم و از گناه در می گذرم و صدیقان را بترسان که مبادا به کردار خود عجُب کنند. زیرا هیچ بنده ای را من پای حساب نکشم مگر آن که هلاک شود ". ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi 🌐 کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سید شمس الدین جوانمردی لنگرودی 🌐
﷽؛ 🔻پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله دارای چند فرزند بود ؟ نامشان چه بود ؟ 🔺طبق آنچه را که درروایات آمده است ، پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله ، دارای هفت فرزند بوده اند که همه آنان تنها از دو همسر و متولد شدند و آن حضرت از سایر همسران خود فرزندی نداشتند . پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله ، 4 فرزند دختر و 2 فرزند پسر از خدیجه و 1 فرزند پسر از ماریه قبطیه داشت . 💎 فرزندان آن حضرت از خدیجه عبارت است از : سلام الله علیها (طاهر) [1] 💎 فرزند آن حضرت از ماریه قبطیه   نام دارد [2] که در خردسالی از دنیا رفت . گفتنی است که همه فرزندان پیامبر به جز حضرت زهرا سلام الله علیها در زمان حیات ایشان از دنیا رفتند . [1]. قرب الاسناد- ص 27، امام باقر (ع): رسول اکرم (ص) از خدیجه (س) دارای فرزندانی شد که عبارتند از: قاسم، طاهر، ام کلثوم،رقیه، زینب و فاطمه (س)؛ خصال- ج 2ـ ص 37، امام صادق (ع): رسول اکرم (ص)،دارای فرزندانی شد ،(که نامهای آنها ): قاسم، طاهر (عبدالله)، ام کلثوم،رقیه، زینب و فاطمه (س) بود. [2]. کلینی محمد بن یعقوب، الکافی ج : 5 ص : 421. @Javanmardi_langarudi ❄️کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی❄️
﷽؛ 💎 شأن نزول آیات (1 ـ 3) سوره «کوثر» شان نزول آیات (1 ـ 3) سوره«کوثر» چه می باشد ؟ پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله به هنگام خارج شدن از مسجد الحرام با عاص بن وائل گفتگو نمود . گروهى از سران قریش که در مسجد نشسته بودند هنگامى که عاص بن وائل وارد مسجد شد به او گفتند : با کی صحبت مى کردى ؟ گفت : با این مرد ابتر . این آیات نازل شد و پاسخ کوبنده ای به آنها داد . در آیات (1 ـ 3) سوره «کوثر» می خوانیم : « اِنّا اَعْطَیْناکَ الْکَوْثَرَ * فصَلِّ لِرَبِّکَ وَ انْحَرْ * اِنَّ شانِئَکَ هُوَ الاَْبْتَرُ » ؛ ( ما به تو کوثر [خیر و برکت فراوان] عطا کردیم ! * پس براى پروردگارت نمازبخوان و قربانى کن ! * [و بدان] دشمن تو قطعاً بریده نسل و بى عقب است ) . در شأن نزول این سوره مى خوانیم : « عاص بن وائل » که از سران مشرکان بود ، پیغمبر اکرم صلى‌الله‌علیه‌وآله را به هنگام خارج شدن از مسجد الحرام ملاقات کرد و مدتى با حضرت گفتگو نمود ، گروهى از سران «قریش» در مسجد نشسته بودند ، این منظره را از دور مشاهده کردند . هنگامى که « عاص بن وائل » وارد مسجد شد به او گفتند : با که صحبت مى کردى ؟ گفت : با این مرد « ابتر » ! این تعبیر را به خاطر این انتخاب کرد که «عبداللّه» پسر پیغمبر اکرم صلى‌الله‌علیه‌وآله از دنیا رفته بود ، و عرب کسى را که پسر نداشت « ابتر » ( یعنى بلا عقب ) مى نامید و لذا «قریش» این نام را بعد از فوت پسر پیغمبر براى حضرت انتخاب کرده بود (سوره فوق نازل شد و پیغمبر اکرم صلى‌الله‌علیه‌وآله را به نعمت هاى بسیار و کوثر بشارت داد و دشمنان او را ابتر خواند ). (1) پیغمبر اکرم صلى‌الله‌علیه‌وآله دو فرزند پسر از بانوى اسلام «خدیجه» داشت : یکى «قاسم» و دیگرى «طاهر» که او را «عبداللّه» نیز مى نامیدند و هر دو در «مکّه» از دنیا رفتند و پیغمبر اکرم صلى‌الله‌علیه‌وآله فاقد فرزند پسر شد ، این موضوع زبان بدخواهان «قریش» را گشود و کلمه «ابتر» را براى حضرتش انتخاب کردند . (2) آنها طبق سنت خود ، براى فرزند پسر اهمیت فوق العاده اى قائل بودند، او را تداوم بخش برنامه هاى پدر مى شمردند ، بعد از این ماجرا ، آنها فکر مى کردند با رحلت پیغمبر اکرم صلى‌الله‌علیه‌وآله برنامه هاى او به خاطر نداشتن فرزند ذکور ، تعطیل خواهد شد و خوشحال بودند . قرآن مجید نازل شد و به طرز اعجازآمیزى در این سوره به آنها پاسخ گفت و خبرداد : دشمنان او ابتر خواهند بود و برنامه اسلام و قرآن هرگز قطع نخواهد شد، بشارتى که در این سوره داده شده از یکسو ضربه اى بود بر امیدهاى دشمنان اسلام و از سوى دیگر تسلّى خاطرى بود به رسول اللّه‌ صلى‌الله‌علیه‌وآله که بعد از شنیدن این لقب زشت و توطئه دشمنان ، قلب پاکش غمگین و مکدّر شده بود . (3) (1). «مجمع البیان»، ذیل آیات مورد بحث؛ «بحار الانوار»، ج 17، ص 203. (2). پیغمبر اکرم(صلى الله علیه وآله) صاحب فرزند ذکور دیگرى به نام «ابراهیم» از «ماریه قبطیه» در «مدینه» در سال هشتم هجرت شد، ولى اتفاقاً او نیز قبل از آن که به دو سالگى برسد چشم از دنیا پوشید و وفات او قلب پیامبر(صلى الله علیه وآله) را آزرد. (3). گردآوري از کتاب: شان نزول آیات قرآن(برگرفته از تفسیر نمونه)، محمد جعفر امامی، مدرسه الامام علی بن ابی طالب(ع)، چاپ اول ، ص 518. @Javanmardi_langarudi ❄️ { کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سید شمس الدین جوانمردی لنگرودی } ❄️
﷽؛ 💎 حضرت فاطمه سلام‌الله‌علیها ، مصداق کوثر مصداق کوثر در آیه1 سوره«کوثر» کیست؟ «کوثر» به معنی خیر کثیر و فراوان است و روشن ترین مصداق آن وجود مبارک «فاطمه زهراء» سلام‌الله‌علیها می باشد ؛ چرا که طبق شأن نزول آیه 1 سوره کوثر، نسل و ذریه پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله به وسیله همین دختر گرامى در جهان انتشار یافت ، و در میان آنها علماى بزرگی بودند ، که با ایثار و فداکارى ، در حفظ آئین اسلام کوشیدند . «کوثر» یک معنى جامع و وسیع دارد ، و آن ، «خیر کثیر و فراوان» است و مصادیق آن زیاد مى باشد ولى بسیارى از بزرگان علماى شیعه ، یکى از روشن ترین مصداق هاى آن را وجود مبارک «فاطمه زهراء» علیهاالسلام دانسته اند ؛ چرا که شأن نزول آیه مى گوید : آنها پیغمبر اکرم صلى‌الله‌علیه‌وآله را متهم مى کردند که بلا عقب است، قرآن ضمن نفى سخن آنها مى گوید : « ما به تو کوثر دادیم ». (1) از این تعبیر ، استنباط مى شود : این «خیر کثیر» همان فاطمه زهراء علیهاالسلام) است ؛ زیرا نسل و ذریه پیامبر صلى‌الله‌علیه‌وآله به وسیله همین دختر گرامى در جهان انتشار یافت ، نسلى که نه تنها فرزندان جسمانى پیغمبر بودند ، بلکه آئین او و تمام ارزش هاى اسلام را حفظ کردند و به آیندگان ابلاغ نمودند ، نه تنها امامان معصوم اهل بیت علیهم‌السلام که آنها حساب مخصوص به خود دارند، بلکه هزاران، هزار از فرزندان فاطمه علیها‌السلام در سراسر جهان پخش شدند ، که در میان آنها علماى بزرگ ، نویسندگان ، فقهاء ، محدثان و مفسران والا مقام و فرماندهان عظیم بودند ، که با ایثار و فداکارى در حفظ آئین اسلام کوشیدند . در اینجا به بحث جالبى از «فخر رازى» برخورد مى کنیم ، که در ضمن تفسیرهاى مختلف «کوثر» مى گوید : قول سوم این است که : این سوره به عنوان ردّ بر کسانى نازل شده که عدم وجود اولاد را بر پیغمبر اکرم صلى‌الله‌علیه‌وآله خرده مى گرفتند ، بنابراین معنى سوره این است که : خداوند به او نسلى مى دهد که در طول زمان باقى مى ماند، ببین چه اندازه از اهل بیت را شهید کردند در عین حال جهان مملو از آنها است ، این در حالى است که از «بنى امیه» ( که دشمنان اسلام بودند ) شخص قابل ذکرى در دنیا باقى نمانده ، سپس بنگر و ببین چقدر از علماى بزرگ در میان آنها است، مانند : باقر ، صادق ، رضا و نفس زکیه . (2)؛ (3)؛ (4) (1). سوره کوثر، آیه 1. (2). «نفس زكيه» لقبى است براى«محمّد بن عبداللَّه» فرزند«امام حسن مجتبى» عليه السلام كه به دست منصور دوانقى در سال 145 هجرى به شهادت رسيد. (3). تفسير«فخر رازى»، جلد 32، صفحه 124. (4). گرد آوري از کتاب: تفسیر نمونه، آيت الله العظمي مکارم شيرازي، دارالکتب الإسلامیه، چاپ سی و ششم، ج 27، ص 4.3. @Javanmardi_langarudi ❄️ { کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سید شمس الدین جوانمردی لنگرودی } ❄️
﷽؛ أَلَيْسَ اللهُ بِكَافٍ عَبْدَهُ آیا خدا برای بنده‌اش کافی نیست ؟
﷽؛ و ؟ ... 💎 امیرالمؤمنین علی "علیه السلام" فرمودند : « إِنَّ الْمَرْءَ إِذَا هَلَكَ قَالَ النَّاسُ مَا تَرَكَ وَ قَالَتِ الْمَلَائِكَةُ مَا قَدَّم » " زماني‌كه انساني مي‌ميرد ، مردم مي‌گويند : براي بعد از خود چه گذاشت ؟ و ملائکه مي‌گويند : براي پيش از خود چه فرستاد ؟ إِنَّا أَنْذَرْناکُمْ عَذاباً قَريباً يَوْمَ يَنْظُرُ الْمَرْءُ ما قَدَّمَتْ يَداهُ وَ يَقُولُ الْکافِرُ يا لَيْتَني‏ کُنْتُ تُراباً " کند کافر تیره دل آرزو که ای کاش چون خاک می بود او که این سان نمی سوخت روز شمار به توفنده آتش به سوزنده نار " @Javanmardi_langarudi 🌐 کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سید شمس الدین جوانمردی لنگرودی 🌐
﷽؛ اما 💎 از کاسبی پرسیدند : چگونه در این کوچه پرت و بی عابر کسب روزی می‌کنی ؟! گفت : آن خدایی که فرشته مرگش مرا در هر سوراخی که باشم پیدا می‌کند ، چگونه فرشته روزی اش مرا گم می‌کند . @Javanmardi_langarudi " غم روزي مخور بر هم مزن اوراق دفتر را كه پیش از طفل ايزد پر كند پستان مادر را " 🌐 کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سید شمس الدین جوانمردی لنگرودی 🌐
💎 ديد و بازديد سبب مےشود : 🏳 «تُحَسِّنُ الْخُلُقَ» خلق انسان خوب شود . 🏳 «وَ تُسَمِّحُ الْكَف» سخاوت را رشد مےدهد . 🏳 «وَ تَزِيدُ فِي الرِّزْق‏» رزق را زياد مے‌كند . 🏳 «يُحَوِلُ الحِساب» در قيامت حساب آسان شود . 🏳 «مِيتَةَ السَّوْءِ» مردن آسان مےشود . 🏳 «تَدْفَعُ الْبَلَاء» بلاء دور مے‌شود . 🏳 «يُحِبُّ اللَّه‏» خدا او را دوست دارد . با فاميل بد هم سبب طولانے شدن عمر مے‌شود . فقیر وغنے ندارد ، گزينش نكنيم . اگر به فاميل وام بدهے اجرت 24 برابر مےشود . بسیار سفارش شده به خصوص فاميل عيال‌وار و به خصوص اگر بچه‌هايش دختر باشند . @Javanmardi_langarudi ❄️ کارشناس احکام و مسائل شرعے حجت الاسلام والمسلمین سید شمس الدین جوانمردے لنگرودے ❄️
﷽؛ 💎 برخی از اقوام و خویشان به اعتقادات و مقدسات انسان توهین می‌کنند آیا باید با آنها قطع رابطه کرد ؟ 👈 اگر زمینه امر به معروف و نهی از منکر فراهم است انجام وظیفه کنید و چنانچه تاثیری ندارد معاشرت با اینگونه افراد را محدود کنید اما قطع رحم نکنید . 👈 صِلِۀ رَحِم به معنای ارتباط و دیدار با خویشاوندان و از آموزه‌های اخلاقی  است . اسلام بر صله رحم تأکید دارد ، تا آنجا که قرآن ترک‌کنندگان آن را در شمار زیان‌کاران و لعنت‌شدگان معرفی می‌کند . در روایات نیز صله رحم به عنوان بهترین عمل پس از ایمان ، بهترین خصلت و مهم‌ترین عامل طولانی شدن عُمر معرفی شده است . 👈 بنابر حدیث قدسی ، صله رحم از رحمت خداست و هر کس آن را ترک کند، از رحمت او محروم خواهد ماند . @Javanmardi_langarudi ❄️ { کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سید شمس الدین جوانمردی لنگرودی } ❄️
﷽؛ ✅ حکم امامت جماعت هنگام نقص عضو 📝 سؤال : آیا کسی که پای او از مچ قطع شده می تواند امام جماعت شود ؟ 📖 جواب : در فرض سؤال امام جماعت شدن مانعی ندارد . ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi
،، احکام و مسائل شرعی ،،
🌹 سجده بر مُهر چه تفاوتی با بت پرستی دارد؟ آیا همان شرك نيست؟ 🍃 1.شرك آن است كه سجده براي غير خدا ب
﷽؛ ، نوعی از بت پرستی ! 📝 پرسش : آیا سجده بر مهر بت پرستى است ؟!! 📖 پاسخ اجمالی : برخی تصوّر مى کنند  که سجده بر زمین یا آنچه از زمین مى روید ، بدعت است و پنداشته مى شود تربتى که بر آن سجده مى شود بت است . اینان فرقى میان «مسجودٌ له» و«مسجودٌ علیه» نمى گذارند . ولى شیعه را چه باک ، اگر مخالفش کوتاه بین است و مى پندارد آنچه بر آن سجده مى شود همان کسى است که براى او سجده مى شود . آری کسى که این را درک نکند کودن است و همه نمازگزاران را مشرک خواهد پنداشت . طبق این نگاه ، باید آنکه بر فرش و پارچه و جز اینها سجده مى کند نیز عبادتگر اینها باشد . 📖 پاسخ تفصیلی :  بسیار تصوّر مى شود که تعهد به سجود بر زمین یا آنچه از زمین مى روید، بدعت است و پنداشته مى شود تربتى که بر آن سجده مى شود بت است . اینان فرقى میان «مسجودٌ له» و «مسجودٌ علیه» نمى گذارند و مى پندارند سنگ یا تربتى که در برابر نمازگزار نهاده مى شود بتى است که نمازگزار آن را با نهادن پیشانى بر آن مى پرستد ! ولى شیعه را چه باک ، اگر مخالفش کوتاه بین است و بین این دو نکته فرق نمى گذارد و مى پندارد آنچه بر آن سجده مى شود همان کسى است که براى او سجده مى شود و کار موحّد را با مشرک قیاس مى کند ، تنها به این دلیل که ظاهر کارشان مثل هم است و او ظاهر را مى بیند ، با اینکه معیار ، توجه به درون و باطن است ، بت پرست ، بت را مى پرستد و براى آن سجده مى کند و جلوى خود مى گذارد و در برابر آن رکوع و سجود مى کند ، لیکن موحّدى که مى خواهد تا نهایت مراتب بندگى را ابراز کند ، براى خداى سبحان خضوع و سجود مى کند و پیشانى بر خاک و سنگ و سنگریزه مى نهد ، تا با این کار، خاکسارى و بى قدرى خود را اظهار کند و بگوید : خاک کجا و آفریدگار افلاک کجا ؟ آرى ، سجده کننده بر تربت ، آن را نمى پرستد ، بلکه با سجود بر آن در پیشگاه خدا کرنش مى کند و کسى که این را درک نکند کودن است و همه نمازگزاران را مشرک خواهد پنداشت و طبق این نگاه ، باید آنکه بر فرش و پارچه و جز اینها سجده مى کند نیز عبادتگر اینها باشد. شگفتا ! آمِدى از على (علیه السلام) روایت کرده است که فرمود : «سجود جسمانى بر خاک نهادن اعضاى شریف است» .(1)، (2) (1). غرر الحکم، ج 1، ص 107، شماره 2234. (2). گردآوری از کتاب: سیماى عقاید شیعه، آیت الله جعفر سبحانی ، ترجمه جواد محدثی، نشر مشعر، چاپ دارالحدیث، بهار 1386، ص 424 ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi 🌐 کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سید شمس الدین جوانمردی لنگرودی 🌐
🌹 سجده بر مُهر چه تفاوتی با بت پرستی دارد؟ آیا همان شرك نيست؟ 🍃 1.شرك آن است كه سجده براي غير خدا باشد ولي شيعيان بر خاك سجده مي كنند، نه براي خاك. شرك آن است كه غير خدا «مسجود» واقع شود نه مسجد (محل سجده) و مهر و خاك مسجد است، نه مسجود. 🍃 2.بت پرستان، بت ها را می پرستیدند و می گفتند چون خالق جهان ديده نمي شود، نمي توان او را عبادت نمود، پس بايد بت هايي را كه ديدني و محسوس هستند پرستش كرد و به همين جهت در مقابل بتها سجده مي كردند ولي تفكر شيعه آن است كه تنها وجود شايسته عبادت خداوند يكتا است و او هرچند ديده نمي شود، ولي عبادت او امري ممكن است و خودش كيفيت اين عبادت را آموخته و بايد به همان کیفیت عبادتش كرد. سجده بر خاك توصیه خود خداوند است. 🍃 3.سجده بر خاک سنت پیامبر بوده است و این اگر شرک محسوب شود، بایستی ـ نَعُوذُ بِالله ـ پيامبر را نیز مشرک دانست. ایشان فرمودند: «جُعلت لى الارضُ مسجداً و طهوراً»؛ «زمين براى من، سجده گاه و مايه پاكيزگى قرار داده شده است». از اين روايت به خوبى استفاده مى شود؛ پيامبر(صلى الله عليه و آله) خاك و سنگ را به عنوان سجده گاه و جهت تيمم استفاده مى كردند و در اين باره تمامى شيعيان و اهل سنت اتفاق نظر دارند. 🍃 4.مُهر نزد شيعه موضوعيت ندارد؛ بلكه ملاك، سجده بر خاك است و مُهر وسيله اي است كه سجده بر خاك را در هر جا و هر مكان سهل و آسان مي سازد و اگر سجده بر «مُهر» بت پرستي و شرک محسوب شود؛ سجده بر فرش که اهل سنت انجام می دهند نيز همان حكم را دارد. ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi 🌐 کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سید شمس الدین جوانمردی لنگرودی 🌐
💎 آيا نماز خواندن به سوي کعبه ، پرستش آن و نوعی بت پرستي نيست ؟ 🌐 در نمازِ به سوي كعبه دو ويژگي وجود دارد كه آن را از بت پرستي جدا می کند . 1⃣ پرستش و ستايش خداوند انسان در نماز «خالق هستي» را پروردگارِ خود معرفی می کند و او را مورد پرستش و ستايش قرار مي دهد برخلاف بت پرستي ، که انسان «بت» را پروردگار خود دانسته و آن را مورد پرستش و ستايش قرار مي دهد. تمامي مسلمانان با اینکه به سوي كعبه نماز مي خوانند ، «كعبه» را پروردگار خود نمی دانند . همچنین در کلماتِ نماز از كعبه هيچ گونه سخن و ستايشي مطرح نشده ؛ بلكه تنها خالق هستي مورد ستايش قرار گرفته است نه كعبه . 2⃣ دستور الهی نماز خواندن به سوي كعبه بر خلاف بت پرستي با دستور الهي صورت مي پذيرد . خداوند می فرماید : « از هر جا (و از هر شهر و نقطه اى) خارج شدى ، (به هنگام نماز) روى خود را به جانب «مسجد الحرام» كن ! اين دستور حقى از طرف پروردگار توست !». این دستور مانند دستور خداوند مبنی بر سجده ملائک بر آدم علیه السلام می باشد که در آن سجده کردن به سوی آدم از آن جهت که فرمان الهی بود، نه تنها شرک محسوب نمی شد بلکه عین توحید بود و حتی هنگامی که ابلیس از این عمل سرپیچی کرد از درگاه الهی رانده شد و از کافرین گردید . @Javanmardi_langarudi 🕋کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سید شمس الدین جوانمردی لنگرودی🕋
💎 چرا خداوند در ابتدا قبله را به سمت بیت المقدس قرار داده و پس از مدتی به سمت کعبه معظمه تغییر داد ؟ 🌐 دربارۀ علت تغییر قبله به چند علت می‌توان اشاره کرد : 1⃣ امتحان الهی قرآن کریم دلیل تغییر قبله را شناسایی پیروانِ حقیقی اسلام از دیگر مسلمانان و سنجش میزان اطاعت‌پذیری آنان از پیامبر اکرم (ص) معرفی می‌کند . « و ما آن قبله اى را كه پیش از این بر آن بودى برنگرداندیم ، مگر براى آنكه افرادى را كه از پیامبر پیروى مى كنند از آنها كه به جاهلیّت باز مى گردند ، بازشناسیم و همانا این [تغییر قبله] جز بر كسانى كه خداوند آنها را هدایت كرده ، دشوار بود ». 2⃣ نشان دادن ضعف استدلال یهود یهود برای خویش نقش محوری در ادیان قائل بود ؛ به گونه‌ای که حتی مسیحیت را انشعابی از خود می‌دانست و با آن مبارزه می‌کرد. به همین دلیل دین خود را برتر از اسلام میدانستند . همچنین دین اسلام را دین مستقل نمیدانستند و بهترین دلیل آنان این بود که قبله مسلمانان همان قبله آنان است . خداوند برای اینکه این برتری‌جویی آنها را سرکوب نماید و مستقل بودن اسلام را نشان دهد قبله را تغییر داد . 3⃣ شاد کردن پیامبر همانگونه که از آیاتِ قرآن پیداست ، یکی‌بودن قبله مسلمانان با یهود ، بهانه‌ای بود برای اذیت‌ مسلمانان ؛ و پیامبر از این اذیت ناراحت بودند و دوست داشتند تا قبله به سمت کعبه تغییر کند . خداوند فرمودند : « اكنون تو را به سوى قبله اى میگردانيم كه از آن خشنود باشى » پس یکی از اهدافِ تغییر قبله خشنودی پیامبر از قبله شدن کعبه بود . 4⃣ اعلام اعتدال اسلام در همۀ امور خداوند میفرماید : "ما شما را امت معتدل و میانه‌رو قرار دادیم". شاید در مورد قبله نیز این‌گونه بوده است که مسیحیان تقریباً به سمت مشرق می ایستادند به دلیل اینكه بیشتر مللِ مسیحی در كشورهای عربی زندگی میكردند و برای ایستادن به سوی قبله ی خود، ناچار بودند به سمت شرق بایستند چون محل تولد حضرت عیسی (ع) در بیت المقدس بود؛ ولی یهود كه بیشتر در شامات و بابل و مانند آن به سر میبردند رو به سوی بیت المقدس كه برای آنان تقریباً در سمت غرب بود می ایستادند و به این ترتیب نقطۀ غرب قبله آنان بود ؛ 🕋 اما «كعبه» كه نسبت به مسلمانان آن روز [مسلمانان مدینه] در سمت جنوب و میان مشرق و مغرب قرار داشت ، یك خط میانه محسوب می شد . گویا قرآن میخواهد بگوید : « نه تنها قبلۀ مسلمانان ، قبله‌ای میانه است كه تمام برنامه های دیگر این امت ، این ویژگی را داراست ». @Javanmardi_langarudi ❄️ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی ❄️
📝 پيامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم : " مَن عامَلَ النّاسَ فَلَم يَظلِمهُم وَحَدَّثَهُم فَلَم يَكذِبهُم وَ وَعَدَهُم فَلَم يَخلِفهُم فَهُوَ مِمَّن كَمُلَت مُرُوءتُهُ وَ ظَهَرَت عَدالَـتُهُ وَ وَجَبَت اُخُوَّتُهُ وَ حَرُمَت غيبَتُهُ هر كس در معاشرت با مردم به آنان ظلم نكند ، دروغ نگويد و خلف وعده ننمايد ، جوانمرديش كامل ، عدالتش آشكار ، برادرى با او واجب و غيبتش حرام است ". @Javanmardi_langarudi { کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سید شمس الدین جوانمردی لنگرودی }
﷽؛ علیه‌السلام { الْمُسْلِمُ أَخُو الْمُسْلِمِ ، هُوَ عَيْنُهُ ، وَمِرْآتُهُ ، وَدَلِيلُهُ ; لا يَخُونُهُ ، وَلا يَخْدَعُهُ ، وَلا يَظْلِمُهُ ، وَلا يَكْذِبُهُ ، وَلا يَغْتَابُهُ علیه‌السلام فرمود : ، برادر مسلمان است ; او چشم او و آيينه او و راهنماى او است . نه به او مى‌كند ، نه او را مى‌دهد ، نه به او مى‌كند ، نه به او مى‌گويد و نه از او مى‌نمايد }. صَلِّ عَلی وَ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi 🌐 کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سید شمس الدین جوانمردی لنگرودی 🌐
﷽؛ 📛 غیبت و پیامدهاى آن  ♨️ غیبت آن است که انسان در غیاب شخصى چیزى بگوید که مردم از آن خبر نداشته باشند و اگر آن شخص بشنود ، ناراحت شود . صلی‌الله‌علیه‌وآله فرمود : " دست از سر مرده ‌ها بردارید و بدى ‌هاى آنان را بازگو نکنید ، کسى که مُرد ، خوبى‌ هایش را بیان کند ". علیه‌السلام فرمود : " غیبت کننده اگر توبه کند ، آخرین کسى است که وارد بهشت مى ‌شود و اگر توبه نکند ، اوّلین کسى است که به دوزخ برده مى‌ شود ". علیه‌السلام از علیه‌السلام نقل مى‌ کند که هر کس از ریختن آبروى مسلمانان خود را حفظ کند، خداوند در قیامت لغزش‌هاى او را نادیده مى ‌گیرد . صلی‌الله‌علیه‌واله فرمودند : " هر کس زن یا مردى را غیبت کند ، تا چهل روز نماز و روزه اش پذیرفته نمى‌ شود ". صلی‌الله‌علیه‌وآله فرمودند : " در قیامت هنگامى که نامه اعمال انسان به دست او داده مى ‌شود ، عدّه‌‌اى مى ‌گویند : چرا کارهاى خوب ما در آن ثبت نشده است ؟ به آنها گفته مى ‌شود : خداوند، نه چیزى را کم و نه چیزى را فراموش مى ‌کند ، بلکه کارهاى خوب شما به خاطر غیبتى که کرده‌ اید از بین رفته است. در مقابل افراد دیگرى ، کارهاى نیک فراوانى در نامه عمل خود مى ‌بینند و گمان مى ‌کنند که این پرونده از آنان نیست ، به آنها مى ‌گویند : به واسطه غیبت‌ شدن ، نیکى ‌هاى کسى که شما را غیبت کرده، براى شما ثبت شده است ". چرا در روایات کیفر یک لحظه غیبت کردن، محور نابودى عبادات چند ساله انسان بیان شده است ؟ آیا این نوع کیفر عادلانه است ؟ همان گونه که غیبت کننده در یک لحظه ، آبرویى را که مؤمن سال ‌ها به دست آمده مى‌ ریزد ، خداوند هم عباداتى را که او سال ها بدست آورده از بین مى ‌برد . بنابراین محو عبادات چندساله ، یک کیفر عادلانه است . صلی‌الله‌علیه‌وآله در آخرین سفر خود به مکّه فرمودند : " خون و مال و آبروى مسلمان ، محترم است ، همان گونه که این ماه ذى‌ الحجة و این ایام حج محترم است ". ، نام غیبت‌کننده در کنار کسى آمده که دائماً شراب مى ‌خورد . «تحرم الجَنّة على المغتاب و مُدمِن الخمر»؛ " کسى که غیبت مى ‌کند و شراب مى ‌نوشد ، از بهشت محروم است ". ، کسى که عیوب برادر دینى خود را پى گیرى (و براى دیگران نقل) کند ، خداوند زشتى ‌هاى او را آشکار مى ‌کند . صلى‌الله‌علیه‌وآله فرمودند : " یک درهم ربا ، از سى‌وشش زنا بدتر است و بزرگ ترین ربا ، معامله با آبروى مسلمان است ". مى ‌خوانیم : " نشستن در مسجد به انتظار نمازِ جماعت ، عبادت است البتّه مادامى که منجر به غیبت نشود ". صلی‌الله‌علیه‌وآله در آخرین خطبه خود در مدینه فرمودند: " اگر کسى غیبت کند، روزه ى او باطل است ". از برکات و آثار معنویى که یک روزه ‌دار برخوردار است ، محروم مى‌ شود. اگر از بدن انسان زنده قطعه ‌اى جدا شود، امکان پر شدن جاى آن هست ، ولى اگر از مرده چیزى کنده شود ، جاى آن همچنان خالى مى ‌ماند . غیبت ، بردن آبروى مردم است و آبرو که رفت دیگر جبران نمى ‌شود . «لحم اخیه میتاً» أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ @Javanmardi_langarudi 🎇 کارشناس احکام و مسائل شرعی حجّت الاسلام والمسلمین سیّد شمس الدّین جوانمردی لنگرودی 🎇