تو نیز برای قویتر شدن و خدمت به دیگران ما را ترک کن . اویاما باریدیگر به دنیای پر رمز و راز هنر های
رزمی برگشت و خود ایشان بیان می کردند پس ازگذشت یک سال , در حالی که حتی یک تکنیک هم
نزده بودم احساس می کردم قویتر شده ام وتسلط بیشتری در اجرای فنون دارم اویاما به یک کشتارگاه
گاه رفت و در آنجا ادعا کردمن می توانم با یک مشت خود , گاو را بکشم . آنها تعجب کردند ولی برای
ارضای حسکنجکاوی این مسئله را قبول کردند و به اویاما اجازه دادند تا این تمرین را انجامدهد . اویاما
روبروی یک گاو نر ایستاد و یک مشت قوی به قسمت میانی سر گاو زد و گاو پس از خونریزی مغزی از پا
افتاد و از همانجا بود که اویاما به نمایش خارق العاده خود یعنی مبارزه کردن با گاوهای نر وحشی
پرداخت , به مکانهای مختلف جهان سفر کرد و نمایش داد . در طول زندگی خود با 51 گاو وحشی مبارزه
کرد
وی برای به نظم در آوردن سبک خود بسیار تلاش کرد از جمله مبارزه کردن با افراد قوی دنیا که این نیز
یکی از کارهای عجیب وی بود که خود ایشان به نقاط دور دست دنیا سفرمی کرد تا فرد قوی را برای
مبارزه پیدا کند یکی از سفر های ایشان به تایلند ومبارزه کردن با کبری سیاه بود . داستان از این قرار
استاد اویاما برای مبارزه با قویترین مرد تایلند که قهرمان جهان هم شده بود ( در رشته موای تای ) به
آنجا سفر کرد . در سفر به تایلند با مترجم خود به روستایی که محل زندگی کبری سیاه بود رسیدند . یک
روز قبل از اجرای مبارزه وی با اویاما , مترجم اویاما را برای گردش به رودخانه ده می برد . به رودخانه که
می رسند اویاما به صحنهای بر می خورد که برایش تعجب آور بود وی پسر بچه ای را دید که میان آب
است و دستهای خود را روی هم قرار داده و در این حالت به داخل آب نگاه می کند . دخترکی هم آن
طرف رودخانه به برادر خود نگاه می کند انگار که هر دو نفر منتظر اتفاقی هستند اویاما ازمترجم خود
پرسید که آنها در حال انجام دادن چه کاری هستند ؟ در پاسخ مترجم گفت : صبر کن تا خودت ببینی !
پس از چند لحظه پسرک آب جلوی پای خود را به کمک پای راستخود در حال دورانی به شکل یک گرد آب
در آورد و ماهی را که میان این گرداب به بالاآمده بود توسط دستانش گرفت و برای خواهرش پرتاب کرد .
اویاما گفت : اوه ! عجب عکسالعمل سریع و چه پاهای پر قدرتی . به دنبال کشف این قدرت بود . مقداری
که جلوتررفتند دیدند که خانه های مردم ده بالای درخت ساخته شده و مردم هم به خاطر این مسئلهو
برای اینکه هر روز می بایست چندین بار از این درختان بالا و پائین بروند دارایپاهای قوي و سریعی
هستند , بالاخره روز مسابقه فرا رسیدهمه کبری سیاه را تشویق می کردند وی دارای جثه ای قوی و
کاملا عضلانی بود . اویاماهم مصمم و با اطمینان کامل به میدان مبارزه نزدیک شد تا اینکه مبارزه شروع
شد وتکنیکهایی با احتیاط کامل از هر دو مبارز رد و بدل می شد تکنیکهایی که نمایانگرشناخت حریفان از
همدیگر بود . کبری سیاه دارای پاهای قوی بود و استقرار وی که به ژاپنی داچی گفته میشود بسیار
فشرده بود . ضربات وی انفجاری و مهلک بود اویامابه مبارزه سختی دعوت شده بود از سوی دیگر هم
مردم شعار می دادند کاراته کار ژاپنی باید بمیرد .!کبری سیاه چند حمله فوق العاده سرعتی با گامهای
بلند داشت واویاما در یک لحظه و در تصمیمی قاطع به فکرش حرکتی خطور کرد که از یک پسر بچه
کوچک دیروز یاد گرفته بود بله اویاما مانند پسرک ماهی گیر پاهایش را دور زانوی کبری سیاه حلقه کرد و
باتمام قدرت خود وی را به سمت بالا پرتاب کرد و در این حرکت غافلگیرانه حریف به پشت نقش بر زمین
شد و به نفس نفس زدن تند افتاد اویاما دستش را گرفت و ازاو پوزش خواست و گفت این هنر را از بچه
ای که اهل همین ده است دیروز یاد گرفته ام وامیدوارم کار ساز بوده باشد . کبری سیاه احترام عمیقی
به اویاما کرد و ماجرا به خوشی تمام شد.
یکی دیگر از کارهای فوق العاده مرحوم اویاما شکستن سر بطری بود , وی بارها و بارها این کار را در
جاهای مختلف انجام داد . همچنین قادر بود سنگهای رودخانه را با دستان خالی خرد کند اما کاری که
ایشان درمبارزه با تعداد زیادی از مبارزان و جنگجویان قوی کرد بسیار جالب تر از مقام و لقب پدر
شکستن اجسام سخت است قبل از اویاما در تاریخ هنرهای رزمی یک کندوکار ( هنر رزمیکه توسط چوب
دستی , شمشیر) انجام می شود توانسته بود مبارزه 200 نفره را باموفقیت انجام دهد اما اویاما تصمیم
به مبارزه با 300 نفر از بهترین مبارزان که بیشتر آنها از شاگردان قوی اویاما که از قهرمانان جهان هم بودند
را می گیردفراخوانی می کند و در سه روز پیاپی در هر روز با 100 نفر مبارزه می کند در آخر بااینکه ایشان
آسیب دیده بودند باز اعلام آمادگی می کنند ولی دیگر کسی ابراز وجودنکرد اویاما در زندگی دچار تحولات
زیادی شده , سختیهای بسیاری را تحمل کرده وریاضتهای زیادی برای ارتقای این
هنر والا کشیده است
پس چنین نتایجی فقط و فقطبرازنده ایشان است و بس شاید برخی ها با خواندن این داستانها و
عجایبی که اویاما خلق کرده با خود بگویند در تعاریف از اویاما اغراق شده است اما این را باید بگویمهر
آنچیزی که تا الان نوشته ایم و خواهیم نوشت واقعیت دارد و در صورت تمایل میتوانید نوشته های معتبر
در مورد اویاما , خاطرات اویاما در مقاله های مختلف و حتیفیلمهای مستند این استاد بزرگ را مشاهده
کنید تا به این باور برسید که اویاما یکواقعیت در هنرهای رزمی بود که دیگر مستاق وی را نخواهیم
یافت .
کیوکوشین یعنی حقیقت نهایی و رسیدن به این مرحله مستلزم تمرینات کشنده روحی و جسمیاست ,
بگذارید از اسرار کاراته بگویم ! مرحوم اویاما می گوید : [ اگر شاگردانم درمورد اسرار کاراته از من سوال
نکنند من همه تجربیات عادی خود را در اختیارشان میگذارم .
کاراته در نگاه اول به یک سیستم مبارزاتی و شاید دفاعی شباهت دارد که خیلی ازمردم به شکلی
تفریحی یا کاربردی از آن بهره جسته اند اما عمق و ژرفای کاراته خیلیفراتر از آن چیزی است که ما می
بینیم و آن به اندازه درک هر شخص مجسم می شود . روزیاویاما در مورد حالات ذن ( تزکیه , مراقبه )
برای تعدادی از خارجیان ( غیر ژاپنی ها)سخنرانی می کرد و تصمیم داشت در مورد مباحث ماورائی ذن
صحبت کند همان لحظه یک نفرعجولانه سوال کرد ؟استاد ذن را درک نمی کنم و فکر می کنم فقط برای
شما ژاپنی ها قابل درک است . اویامالبخندی زد و گفت : این طور نیست بگذار بگویم چگونه وارد ذن
شوی شما حتی می توانیهنگام آشپزی کردن هم وارد ذن شوید فقط باید همان کاری را بکنید که در حال
انجام دادن آن هستید مثلا در کاراته ! شما تعدادی از تکنیکهای کارانه را با ذهنی مصمم , صادق
ومتمرکز انجام دهید اگر موفق شدید بدانید شما وارد مرحله ذن شده اید . البته اصل گفته شده مباحث
ریز دیگری هم دارد که در صورت تمایل شما عزیزان در مراحل بعدی برایشما خواهم گفت : بله این است
اسرار کاراته که به سادگی بیان می شود . اما برایرسیدن به مراحل اوج قدرت بایستی زحمات بسیار
زیادی را تحمل کرد . سختیهای روحی که گاهی اوقات بسیار سنگین تر از ضربات حریف است . حرفهایی
که می بایست در دل بماند وموانعی که برای عبور از آنها هیچ کس بجز خدا شما را یاری نمی کند حتی
نزدیکترین کسان شما را به حال خود وا می گذارند بعد از مدتی احساس می کنید کسی شما را درک
نمیکند مگر تنها کسانی که آن هم هر چند سال برای مدتی کوتاه به گونه ای گذرا به حال شما واقف
هستند و دیگر شما هستید و شما در میان همه دردها در این حالبایستی بهتقویت قوای درونی بپردازید
و از هیچ چیز نهراسید به خود بقبولانید که شما از دیگرانپیشی گرفته اید.
به احتمال زیاد کاراته کارانی را دیده اید که با لگد و مشت های شان چوب، آجر، سیمان و ... را که در جلوشان قرار داشته باشد می شکنند. شاید از خود پرسیده باشید که چرا این کاراته کارها آسیبی نمی بینند؟
ممکن است دیدن منظره ای که در آن رزمی کار با تمام نیرو و توانش آماده حرکت بوده و هدف را زیر نظر دارد نفس تان را بند بیاورد. یا مثلا اینکه یک آجر بر روی سینه دوستش قرار داشته و با یک فریاد کیایی این آجر ضخیم را بدون اینکه آسیبی به دوستش وارد کند می شکند. فردی که به عنوان حامل به کار رفته است آرام گرد و خاک را از روی سینه اش پاک میکند و دستهایش را با فروتنی به هم میبندد و در برابر افراد حاضر تعظیم می کند.
اما واقعیت این امر چیست و چه اتفاقی می افتد؟ آنتون باگادی که نایب قهرمان کاراته فرانسه در دوران 1997 بود. با شرکت در برنامههای سرگرم کنندهی تلویزیونی ومجالس نمایشی، در هر جا که هنر خود را در معرض نمایش میگذاشت پرده از رازها بر میداشت. وی بلند بالا و سبزه با لبخندی در گوشهی لب، نه شکل ظاهری نامعمولی داشت و نه بیننده را به یاد نیروهای شگفت انگیز میانداخت. ولی این عملیات را نتیجه تمرینهای طولانی ماهیچه، تمرکز فکری، و کاربرد شیوهای بسیار دقیق به نام «شیواری» است که در زبان ژاپنی به معنای عملیات شکستنی است می دانست. این تمرینات امکان اندازهگیری کارایی ضربات در کاراته، تکواندو، کونگفو، و دیگر هنرهای رزمی را میدهد.
مطمئنا یک رزمی کار که به تازگی وارد دنیای هنرهای رزمی شده است نمی تواند به این آسانی دست به کار شود و به شکست اجسام سخت بپردازد. دقت در انجام کار، سرعت عمل و توان ضربه تنها در سایه سال ها تمرین مداوم حاصل خواهد شد. حتی بهتر است که اول کمربند سیاه را گرفته و تجربه بدست آوردن آن را کسب کنید سپس به شکست اجسام سخت روی بیاورید. به نظر افراد باتجربه، همهی بخشهای بدن مانند پیشانی، پاشنه، کف پا، نوک پا، آرنج، استخوان ساق، پشت پا، و قسمت باریک دست برای شکستن مصالح مناسب است. این چیزی است که تصورش دشوار است. این که کسانی که با آرنج به زمین خوردهاند و کارشان به بیمارستان و گچ گرفتن آن کشیده است را به خاطر آورند و یا تنها فکر این که ضربهای روی استخوان ساق وارد شود، شخص معمولی را دچار ترس و بیم میکند.
چه معجزهای باعث میشود که این افراد که ظاهری همانند دیگران داشته و بدنشان از گوشت و خون تشکیل شده است در هنگام وارد آوردن ضربهی سختی به دیواره سفالی دستشان نمیشکند و یا هنگامی که سرشان را به آجر سیمانی میکوبند خون از آن سرازیر نمیشود؟ میگویند این کار به تمرکز بستگی دارد که نشان دهنده نیرویی جادویی و روحیهای فولادی است. آیا این خرد کنندگان آجر در چنان حالت خلسهای هستند که درد را احساس نمیکنند؟ در هر حال یک چیز قطعی است: کیایی، فریاد معروفی که کاراتهبازها میکشند، از روی درد نیست. این کلمه مرکب است از دو کلمهی «کی»، در زبان ژاپنی به معنای نیروی پر کنندهی جهان، و «آیی» به معنای برخورد. این کلمه در هنگام نفس کشیدن همراه با حرکت ادا میشود، همانند یک تنیسباز که هنگام ضربه زدن به توپ، نفس پرسروصدایی بر میآورد. چه کسی حرف از درد میزند وقتی آنتوان باگادی میگوید: هنگامی که کار شکستن پیروزمندانه است هیچ گونه دردی احساس نمیشود و حتی یک خراشیدگی هم پدید نمیآید. تمرکز قطعاً ضروری است ولی تنها برای تنظیم تنفس و محاسبهی خوبِ ضربه است. این به عبارتی دیگر، مراعات دقیق برخی اصول ابتدایی فیزیک است.
برای اینکه کار را شروع کنید فقط ضربه زدن به هر چیزی که در جلوتان باشد کافی نیست. هر ضربه زننده خوبی با تمرکز زیاد قسمتی از جسم را که می خواهد به آن ضربه بزند نگاه کرده و بر روی آن تمرکز می کند. ضربهی وارده به این محل حساس، حمله به نقطهی ضعف این مصالح است. انرژی آزاد شده در سطح جذب نشده بلکه به شکل موج ضربه ای نیرومندی در عمق جسم انتشار یافته و آن را به یکباره میشکند.
انرژی که برای شکستن جسمی لازم دارید بر اساس ضخامت، میزان خم شدگی جسم و سختی آن متفاوت است. برای مثال، تخته چوبی که ضخامت آن 2 سانتی متر باشد، 30 سانتی متر طول و 13 سانتی متر عرض داشته باشد نیازمند نیرویی به اندازه 500 نیوتون می باشد. در صورتی که بخواهید قطعه سیمانی را به همین اندازه بشکنید مقدار نیری مورد نیاز 3000 نیوتون خواهد بود. چنانچه ضربه با نوک انگشتان زده شود شدیدتر از ضربه با تمام دست است و علت آن هم به سادگی این است که هر چه نقطهی تماس کوچکتر باشد فشار وارده چند برابر میشود.
بعد از آنکه چند سال از مدت زمان شکستن هر جسمی توسط رزمی کار گذشت روحیه او بسیار افزایش یافته و علاقه بیشتری به افزایش میزان توانایی های خود پیدا خواهد کرد.
برای شکتن اجسام سخت رعایت نکات پایین بسیار مهم است:
• قبل از آنکه شروع به عملیات خود برای شکستن جسم بکنید مدتی را در سکوت مطلق و تمرکز بگذرانید.
• یادتان باشد که نفس های عمیق بکشید. اینکار قدرت شما را بالا می برد.
• تلاش کنید با قدرت گیری از محور زیر ناف، آن را به سمت دست و یا پای خود هدایت کنید (قدرت درونی).
• دقیقاً نقطه ای را که می خواهید به آنجا ضربه بزنید تحت نفوذ نگاه قرار داده و از این طریق نیروی ضربه ای خود را برای انتقال به آن نقطه آماده نمائید.
• در حین ضربه زدن با صدای بلند عمل باز دم و خروج هوا را انجام دهید.
در اینجا ذکر این نکته ضروری است که درصورتیکه برای انجام این کار آمادگی کافی ندارید از آن اجتناب کنید زیرا احتمال آسیب دیدگی تان بسیار بالا خواهد بود.
شاید شما هم افرادی را دیده باشید که سر خود را به دیوار ها می زنند و آنها را خورد می کنند، با پا و دست هایشان مصالح ساختمانی مانند آجر، کاشی، بلوک و یا هر چیز دیگری را می شکنند. به نظر شما چه معجزه ای اتفاق می افتد که این رزمی کارها با انجام این کارهای خطرناک سر از بیمارستان در نمی آورند؟
احتمال دارد این صحنه، نفس تان را بند بیاورد: فردی با همه نیرو و توان آماده جهش، هدف را زیر نظر دارد. روی سر شریکش یک آجر سیمانی ضخیم گذاشته شده است. ناگهان تندتر از یک تیرانداز، بازوی خود را به کار انداخته و با فریاد "کیایی"، خاموشی سنگین را در هم میشکند و دستش همانند تیغ برندهای در میان سنگ سخت ساختمانی فرود میآید. فردی که به عنوان حامل به کار رفته است آرام گرد و خاک را از روی سرش پاک میکند و دستهایش را با فروتنی به هم میبندد و در برابر افراد حاضر سر فرود میآورد.
اما به نظر شما واقعیت این کار چیست؟ این کار برای سرگرمی و با تردستی انجام می شود یا اینکه استعداد و موهبتی معجزهگر دارد؟ "آنتوان باگادی" هیچ وجه تشابهی با تردست یا جادوگر نداشت. او که نایب قهرمان کاراته فرانسه در سال 1985 میلادی و با شغل آمارگر زیستشناسی در مرکز پژوهشهای علمی فرانسه کار می کرد با وجود اینکه اجازه میداد آجرها را روی ستون فقراتش خرد کنند و یا با ضربه پا تخته ضخیمی را به دو نیم میکرد، در رؤیا زندگی نمیکرد. با شرکت در برنامههای سرگرم کننده تلویزیونی ومجالس نمایشی، در هر جا که هنر خود را در معرض نمایش میگذاشت پرده از رازها بر میداشت. وی با لبخندی در گوشهی لب، نه شکل ظاهری نامعمولی داشت و نه بیننده را به یاد نیروهای شگفت میانداخت. ولی این عملیات نتیجه تمرینهای طولانی ماهیچه، تمرکز فکری، و کاربرد شیوهای بسیار دقیق به نام «شیواری» است که در زبان ژاپنی به معنای "عملیات شکستنی" است. این تمرینات امکان اندازهگیری کارایی ضربات در کاراته، تکواندو، کونگفو، و دیگر هنرهای رزمی را میدهد.
با این وجود، هیچ امکانی ندارد که در هنگام ورود شما به ورزش کاراته و در حالی که هنوز یک رزمی کار آماتور هستید بخواهید که شروع به انجام همچین کارهایی بکنید. دقت، سرعت عمل، و توان ضربه تنها در سایه سالها تمرین حاصل میشود. حتی بهتر است ابتدا کمربند سیاه و تجربه آن را به دست آورد، سپس به شکستن مصالح ساختمانی اقدام کرد. به طور کلی باید توانا به تسلط بر کمترین حرکت از کوچکترین جزء بدن، از انگشتان پا تا نوک سررا دارا بود. به نظر افراد باتجربه، همه بخشهای بدن، پیشانی، پاشنه، کف پا، نوک پا، آرنج، استخوان ساق، پشت پا، و قسمت باریک دست برای شکستن مصالح مناسب هستند.
اما به نظر شما چه چیزی باعث می شود که چنین کسانی که ظاهری کاملا عادی داشته و بدنشان همانند همه از گوشت و خون درست شده است وقتی می خواهند که ضرباتی را وارد کنند هیچ جای بدنشان نمی شکند و کارشان به بیمارستان کشیده نمی شود؟ میگویند این کار به تمرکز بستگی دارد که نشان دهنده نیرویی جادویی و روحیهای فولادی است. آیا این خرد کنندگان آجر در چنان حالت خلسهای هستند که درد را احساس نمیکنند؟
برای شروع کار، فقط ضربه زدن به هر چیزی که در دسترستان باشد کافی نیست. هر رزمی کار خوبی وقتی که می خواهد ضربه ای را بزند به طور تقریبی محلی که می خواهد به آن ضربه بزند را هدف می گیرد، برای آن آماده می شود و تمرکز خود را بر روی آن منعطف می سازد. شکستن تخته چوبی به ضخامت دو سانتیمتر، به طول 30 سانتیمتر، و عرض 15 سانتیمتر مستلزم اعمال نیرویی برابر با 500 نیوتون است. این میزان برای شکستن پارهای از سیمان به همین ابعاد به 3000 نیوتون افزایش مییابد. چنانچه ضربه با نوک انگشتان زده شود شدیدتر از ضربه با تمام دست است و علت آن هم به سادگی این است که هر چه نقطه تماس کوچکتر باشد فشار وارد شده چند برابر میشود.
در چنین وضعیتی، آجر و سفال مانند یک بیسکویت ترک بر میدارد ولی استخوانهای کاراتهباز شکسته نمیشوند. عمل وی به اندازه کافی تند بوده و موج ضربهای ایجاد شده بسیار تند از انگشتان وی گذشته و در جسم مورد نظر وارد شده است و دردی که از زدن این ضربه احساس میکند بیشتر از درد یک تلنگر نیست. با این توضیحات، این امر چیز دشوار و پیچیدهای به نظر نمیرسد و این ممکن است آوازه افسانهای بروس لی، جکی چان، و دیگر همکارانشان را خدشهدار کند.
اکنون با روی آوردن بیشتر افراد به دنیای هنرهای رزمی این سوال پیش می آید که کدام یک از هنرهای رزمی بهترین سبک را دارند؟
تعداد زیادی از کارشناسان و متخصصین هنرهای رزمی بر این باوراند که کیوکوشین بهترین سبک رزمی می باشد. دلیل آنها برای انتخاب کیوکوشین به عنوان بهترین سبک این است که می گویند چون در گذشته و اکنون پیدایش سبک نیروی وارده سایه روشنی بر روی دیگر سبک ها بوده و حتی می توان گفت که اکثر سبک های جدید از تئوری کیوکوشین بهره برده اند و یبک های دیگر بعد از شکست مطیع شده اند.
در ادامه نگاهی کلی به فواید کیوکوشین خواهیم انداخت:
• کیوکوشین را می توان اولین سبک مبتنی بر محور دایره دانست.
• رزمی کاران کیوکوشین از استقامت بالایی برخوردار هستند.
• به بالا رفتن انرژی درونی کمک می کند.
• تنفس رزمی کار بر مبنای علمی بهبود خواهد یافت.
• داشتن تمرکز زیاد در کمیته، کاتا و همچنین کیهون و تمشیواری.
• کیوکوشین باعث پاک شدن قلب از سیاهی شده و رزمی کار را به پاکی همچون لباس سفید کاراته باز می گرداند.
• پیچیده بودن ضربات و ترکیب دست و پا جهت کم شدن ضد حمله.
• یک کیوکوشین کار صبور بوده و هیچ گاه خشمگین نمی شود.
• بعد از هزار بار تمرین هر یک از تکنیک ها آنها جا افتاده و می توان از آنها به صورت غریزی در ضد حمله ها استفاده کرد.
• دفاع شخصی پیچیده تر شده و ضربات تخریبی خواهند شد.
ماس اویاما که او را پدر کیوکوشین می دانند جمله جالبی در مورد یادگیری آن گفته است:
" یادگیری هنرهای رزمی همانند صعود از سربالایی می باشد، به همین جهت نیازمند تلاش زیاد و بی وقفه هستیم."
"انسان ترسو روزی هزار بار می میرد اما انسان شجاع تنها یک بار مزه مرگ را احساس می کند."
اکنون کسی که تمرینات مورد نیاز برای حتی یک کمیته ساده را ندارد چگونه قادر خواهد بود که با توجه به پیشرفت های دیگر سبک ها در مقابل آنها قرار بگیرد. در زمان اویاما تمرینات بهتر و شدیدتری انجام می شد و رزمی کار پس از آنکه به خوبی در آن ذوب شده، صیقل خورده و با چکش خوری همانند یک شمشیر برنده و محکم می شد. افرادی که وارد دنیای کیوکوشین کاراته می شوند پس از چند سال تمرین مانند آهنی فولادی می شوند، همانگونه که فکر و روح و جسم رزمی کار مانند فولاد غیر قابل نفوذ است و همیشه پاک خواهد ماند. البته باید به تست های انجام شده در مبارزات این سبک ها نیز اشاره ای داشته باشیم. برای مثال، مسابقاتی که بین همه سبک ها با کیوکوشین در زمان سوسای اویاما برگذار شد و همچنین شکست همه سبک ها بر سوسای در زمان او و مبارزات شاگردان مازودا و همچنین شرکت کیوکوشینکارهای مطرح در سال های اخیر در مسابقات کیوان و یو اف سی مانند اندی هوگ و فرانسیسکو فیلهو می باشد.
مسابقاتی که بین همه سبکها با کیوکوشین در زمان سوسای اویاما-اوس برگذار شد و همچنین شکست همه سبکها بر سوسای در زمان او و مبارزات شاگردان مازودا و همچنین شرکت کیوکوشین کارهای مطرح در سالهای اخیر در مسابقات کیوان و یو اف سی مانند تکسیرا-اندی هوگ وفرانچسکو فیلهو می باشد.
چیزی که درباره هنرهای رزمی کاراته اهمیت دارد تنها تمرین کردن مهارت های آن نمی باشد بلکه این است که آنها را درک کرده و در مورد آنها اندیشه کنید.
استاد فوناکوشی به معرفی 6 اصل مهم می پردازد که برای موفقیت در کاراته به آنها نیازمند هستید. با رعایت این اصول سرعت پیشرفت تان در کاراته به مراتب بیشتر خواهد شد.
با جسم و روح تان تمرین کنید
فردی که در زمان تمرینات کاراته توجه ویژه ای به نظریات مختلف نکند قادر نخواهد بود در آن به درجه استادی برسد زیرا امکان دارد این تصور را داشته باشد که عملکرد خوبی ندارد و یا اینکه نحوه انجام دادن تمریناتش را تغییر دهد. انجام دادن این کار باعث می شود که انرژی و زمان زیادی را هدر بدهید. اما در مقابل اگر کسی بتواند تمرینات خود را با روح و جسمش انجام دهد و چندان به نظریات دیگران توجه نکند می تواند آن مهارت ها را به خوبی یاد گرفته و تا آخر عمر به یاد داشته باشد.
در انجام تمرینات جدیت داشته باشید
برای اینکه تمرین جدی داشته باشید باید همواره حریف تان را در ذهن خوم مجسم کنید. شما باید در هر شرایط و حالتی مانند نشسته، ایستاده و حین انجام حرکات او را تصور کرده و در نظر بگیرید که در صورتی که حرکت اشتباهی انجام دهید شکست خواهید خورد. ولی در صورتی که کسی فقط تمرینات کاراته را انجام داده و توجه ویژه ای به این نکته نداشته باشد آن چیزی را که جوهر وجودی کاراته می نامند یاد نخواهد گرفت.
احترام گذاشتن به اصول اخلاقی
شما به عنوان یک کاراته کار باید اصول اخلاقی جامعه تان را به خوبی شناخته و آنها را رعایت کنید. همچنین شما در صورتی که ویژگی های اخلاقی هنر رزمی کاراته را یاد بگیرید جلوه هنر رزمی کاراته از نگاه مردم بهتر نمایان خواهد شد.
نداشتن تعصب کور کورانه
شما به عنوان یک کاراته کا نباید تعصبی کور کورانه داشته باشید. اگر در هنر رزمی کاراته تعصب داشته باشید در خارج و داخل محل تمرین از احترام بالایی برخوردار نخواهید بود زیرا در کاراته فروتنی از اهمیت بالایی برخوردار است و در صورتی که شخصی تعصب داشته باشد هیچوقت نمی تواند فروتنی را در خود پرورش داده و در نتیجه این کار باعث کاهش احترام او نزد افراد خواهد شد.
باید در کاراته واقع بین باشید
منظور از واقع بین بودن در کاراته این است که توانایی هایتان را آنگونه که هستند در نظر گرقته و برای بالا بردن آنها نهایت تلاش تان ره به خرج دهید. در صورتی که در حال نگاه کردن به تمرینات دیگران هستید سعی کنید که نقاط قوت آنها را پیدا کرده و از آنها الگو برداری کنید، اگر هم نقطه ضعفی دارید برای رفع آن تلاش کنید.
مهارت های کاراته را درک کنید
همانطور که در مقالات قبلی نیز به آن اشاره کردم هنر رزمی کاراته دارای مهارت های زیادی می باشد ولی در صورتی که این مهارت ها به درستی درک نشوند پس از مدتی آنها را فراموش خواهید کرد. منظور از درک مهارت ها این است که آنها را از نظر ذهنی و جسمی نیز درک کنید. یعنی اینکه آن مهارت به طور کامل با بدن تان هماهنگ شود، رسیدن به این هماهنگی مستلزم صرف زمان زیادی برای انجام دادن تمرینات می باشد.
سخنانی جالب از اویاما
• چیزی که اهمیت دارد این است که به صورت گام به گام به طرف جلو حرکت کنیم.
• دردها و رنج های غریزی همان هوس هایی هستند که انسان ها از اول تابع آن بوده اند.
• مطالعه و تحقیق کردن در مورد ورزش های رزمی مثل این است که بخواهید از یک سخره بالا بروید، پس به راهت ادامه بده و خسته نشو
در این مقاله از سایت ژیار آنلاین قصد داریم به برسی 12 نکته بپردازیم که به کمک آنها می توانید در هنرهای رزمی پیشرفت کرده و حرفه ای شود.
داشتن تغذیه خوب
شاید از دیدی بسیاری از شما این نکته در بالا بردن توانایی شما در هنرهای رزمی چندان مهم نباشد اما با قطعیت می توان گفت که تغذیه مناسب یکی از بهترین گذینه ها جهت افزایش راندمان کاری می باشد. دلیل اهمیت آن این است که در صورتی که تغذیه در ورزش مورد اطمینان نباشد رزمی کار نخواهد توانست متابولیسم راندمان مصرفی ورزش را تحمل کند.
داشتن انواع عملکرد تکنیکی
بهتر است که شما به عنوان یک رزمی کار انواع عملکردهای تکنیکی را یاد بگیرید. بعضی اوقات فرد تنها بر روی یکسری از تمرینات کار کرده و آنها را پرورش می دهد. به عنوان نمونه شخصی است که از حریفش دوری کرده و قادر به دفاع و ضد حمله نمی باشد. همچنین بیشتر وقت خود را بر روی تکنیک های بی مورد هدر می دهد.
یاد گرفتن تکنیک های ضد حمله
رزمی کار برای دفاع از خود باید قادر باشد تکنیک های ضد حمله را جای بیاندازد. برای مثال زمان دفاع در برابر چاقو باید دهها حرکت در ذهن بلد باشید و هر حرکت را هزاران بار تمرین کرده باشید. یک رزمی کار حرفه ای باید آنقدر بر روی انجام دادن تکنیک ها تمرکز و تمرین کند که پس از مدتی به عنوان غریزه رزمی کار در بیایند.
یک رزمی کار حرفه ای باید همانند یک گنجشک باشد، به عنوان نمونه، وقتی که شما از پشت به آرامی به گنجشک نزدیک شوید ببینید چه عکس العملی نشان می دهد، بدون اینکه شما را ببیند فرار می کند. یا اینکه وسیله ای به سمت چشم های شما پرتاب می شود، برای محافظت از چشم هایتان فورا آن ها را می بندید. به این اعمال غریزه می گویند، اگر می خواهید به جایی برسید باید کاری کنید که تکنیک های دفاع و ضد حمله تان به عنوان عریزه شما ثبت شوند.
تمرکز بالا
تمرکز همان مدیتیشن است که در مقالات قبلی در مورد آن صحبت کرده ایم. اگر بخواهیم جمله ای را خوانده و حفظ کنیم باید حواسمان به جای دیگری نباشد. به این کار تمرکز می گویند، شما باید در هنگام تمرین کردن حرکات و تکنیک های تمام تمرکز تان را بر روی کاری که می کنید منعطف سازید.
داشتن سرعت
همانطور که می دانید سرعت یک مار بسیار بالا است، در صورتی که اینچنین نبود تاکنون نسلش از بین می رفت. زیرا مثلا برای شکار یک موش اگر سرعتی نداشت نمی توانست به او رسیده و شکار کند.
بالا بردن قدرت
ازجمله چیزهایی که بیشتر افارد توجه چندانی به آن نمی کنند بالا بردن سرعت می باشد. برای نمونه یک کاراته کار کنترلی آنقدر ضربه سرعتی را بالا برده و دیگر روی ضربه قدرتی کار نکرده که ضربه اش قدرت چندانی نداشته و اثر نمی کند. باید بدانید که مار با سرعت حرکت می کند ولی با سرعت و قدرت گاز می گیرد.
داشتن پشتکار
داشتن پشتکار به این معناست که به صورت مداوم تمرین کنید، شما به عنوان یک رزمی کار نباید بی خیال کار باشید، باید آنقدر تمرین کرده و روی تغذیه و تمرین با تمرکز و قدرت و سرعت کار کنید که دیگر در مسابقه ای که 10 درصد انرژی شما را می گیرد توانایی 10 مورد دیگر را نیز داشته باشید. به عنوان مثال، مسابقات آزمون 40 کمیته به بالا.
خیره شدن به چشم های حریف
تمرکز بر روی چشم یکی از ارکان مبارزه در کیوکوشین است، زیرا کسی که سرش در مبارزه پایین باشد و ضربات حریف را نبیند معمولا زود ضربه می خورد تا اینکه ضربه بزند.
ضربه زدن به حریف
در صورتی که می خواهید یک رزمی کار موفق شوید بهترین تکنیکی که تاکنون در دنیا جواب داده است ضربه به حریف می باشد. به عنوان نمونه حریف می خواهد ضربه دو ضربه زوکی بعد از آن گدان بزند. در صورتی که شما 3 ضربه کاری برای ضد حمله در ضربه او بزنید هم تکنیک حریف به هم می خورد و هم باحث تخریب روحیه اش خواهد شد. البته باید بدانید که این تکنیک روی همه افراد به یک صورت پاسخ نخواهد داد.
بدنسازی بصورت جسمی و روحی
در صورتی که بدن تان در یک ورزش استقامتی مانند کیوکوشین کاراته نمی تواند چند ضربه را تحمل کند بدون شک در هنگام مبارزه نیز شکست خواهید خورد. اما نکته قابل توجه بدنسازی روح می باشد که افراد زیادی به آن توجه نمی کنند. حمایت خانواده از فرزندان، امید به موفقیت در کار را می توان نکته موفقیت دانست. شما باید آگاه باشید که روح و جسم تان برای ورود به مسابقه آماده بوده و ضربه دیده نباشد بلکه ضربه در مسابقه را به سمت حریف بازگرداند.
شما با رعایت این 12 نکته و تمرین کردن آنها می توانید در رشته کیوکوشین کاراته پیشرفت کرده و به مرور تبدیل به یک رزمی کار حرفه ای شوید.
فایترهای MMA می توانند از طیف گسترده ای از پیش زمینه ها از جوجیتسو گرفته تا تکواندو و کشتی بیایند. برای آمادگی در برابر انواع حریفان، مهم است که یک رزمی کار هنرهای رزمی ترکیبی (MMA) ترکیبی از چند هنر رزمی مختلف را بداند. ضربات سنگین مشت بنای اصلی مبارزات سنگین هستند و در این بین کاراته و بوکس از قابلیت زدن ضربات سنگین برخوردار هستند. حال باید بدانیم کدام یک از آنها و چرا به درد بخورتر هستند؟
هم کاراته و هم بوکس از مشت های خط مستقیم استفاده می کنند. در بوکس به این کار اصطلاح jabs می گویند که پس از زدن ضربه بلافاصله عقب می کشند تا بتوانند ضربات پی در پی محکمی به حریف خود بزنند. حالت دوم تکنیکی است که مخصوص بوکس است و در کاراته اصلا مورد استفاده قرار نمی گیرد. در مقایسه با jabs، نیازی به توقف در یک جای خاص نیست. بوکسور پس از زدن اولین مشت حرکت می کند و ضرباتی قوی تر و قوی تر می زند.
اگرچه به نظر می رسد ضربات مشت مکرر ابزار موثری در مبارزه هستند اما هر کدام از سبک های مبارزاتی اهداف مختص خود را دارند. برای مثال در بوکس، بوکسر به دنبال بیشترین میزان خسارت در کمترین زمان ممکن است. همچنین بوکسورها از دستکش استفاده می کنند که آن باعث می شود فشار به ناحیه گسترده ای منتقل شده و نیروی مشت را پراکنده کند. بنابراین برای ایجاد تاثیر بیشتر بر روی حریف تان باید ضربات مشت بیشتری به او بزنید.
کاراته در واقع یک هنر رزمی برای دفاع از خود است، به همین دلیل معقول است که حرکات آن محافظه کارانه تر و متمرکز تر بوده و برای فرار یا اتمام مبارزه ضربات سنگینی نیاز باشد. نیازی نیست برای محافظت از خود در یک مبارزه از حداکثر نیرو استفاده کنید و مشت های مستقیمی به حریف بزنید، زیرا اینکار شما را ضعیف تر جلوه می دهد. بسیاری از مردم بر این باورند که یک مشت قدرتمندتر به معنای تکنیک بهتر است، اما در یک مبارزه چه در داخل رینگ مبارزه یا مبارزه خیابانی باشد زدن ضربات قدرتمند تاثیر چندانی ندارند بلکه آنچه مهم است نحوه استفاده از ضربات به نفع خودتان است.
نظر شما در مورد تفاوت های بوکس و کاراته چیست؟ شما کدامیک را برای مبارزات MMA مناسب تر می دانید؟
اوکیناوا علاوه براینکه تنها جزیره گرمسیری ژاپن است بلکه دورترین جزیره آن نیز به حساب می آید که در جنوبی ترین قسمت ژاپن قرار دارد. به همین دلیل اوکیناوا فرهنگی متفاوت با ژاپن در زندگی افراد و کاراته دارد. همانطور که می دانید و بارها در مقالات این سایت به آن اشاره کرده ایم، اوکیناوا زادگاه کاراته است، به همین دلیل برخی ممکن است که استدلال کنند که کاراته اوکیناوا اصلی ترین کاراته است. با توجه به دلایلی که در این مقاله به آن اشاره می کنیم خواهید فهمید که کاراته اوکیناوا با کاراته اصلی تفاوت دارد.
مبارزه بالا
منظور از این کلمه بالا نگه داشتن موضع خود است. مواضع بالای کاراته ژاپنی طبیعی تر احساس می شوند و برخلاف مواضع عمیق کاراته اوکیناوایی که اغلب احساس اجباری بودن می کنند است. در مورد موضع کاراته اوکیناوایی قرار است این مواضع در دفاع از خود مورد استفاده قرار بگیرند درحالیکه در کاراته معمولی موضع سبک و رقابتی تری اتخاذ شده است.
یک سبک زندگی است نه تنها یک ورزش
یکی دیگر از نکاتی که به ما کمک می کند تا تقاوت بین کاراته اوکیناوا و کاراته معمولی را درک کنیم این است که کاراته اوکیناوایی یک سبک زندگی است درحالیکه کاراته معمولی بیشتر برای ورزش است. در طول تکامل بیشتر کاتاهای کاراته تغییر یافته و تکنیک های زیاد کومیته به آن اضافه شده است تا بتوان این ورزش را در مسابقات راحت تر و رقابتی تر انجام داد. برای افرادی که در اوکیناوا زندگی می کنند، کاراته بخشی از هویت فرهنگی آنهاست بنابراین کمتر به چیزهایی مانند امتیاز دهی توجه می کنند و بیشتر تمرکز خود را بر روی آموزه های فرهنگی و فلسفه منعطف می سازند. به عبارت ساده تر شما هیچگاه نخواهید دید که یک مربی کاراته در اوکیناوا ضربه چرخشی به سر را به شاگردان خود آموزش دهد.
سلاح ها هنوز ظاهر می شوند
معروف است که کاراته یک هنر رزمی با دست خالی است، اما در باشگاه های اوکیناوا سلاح هایی وجود دارند. این امر به دلیل آن است که کاراته اوکیناوا، کوبودو را که یک هنر کاراته باستانی که شامل اسلحه است را درگیر می کند. اگرچه کاراته اوکیناوایی امروزه نیز بیشتر با دست خالی انجام می شود اما مدتها پیش جزیره اوکیناوا با جنگ روبرو شد، بنابراین اکثر مردم برای دفاع از خود اسلحه حمل می کردند. این تئوری بود که می گفت اگر شما تاکنون بر علیه سلاح تمرین نکرده اید چگونه می توانید در خیابان که سلاح در دست دارند مبارزه کنید. به این ترتیب، امروزه کوبودو کمتر تمرین می شود زیرا کمتر نیاز آن وجود دارد.
وارد Tuidi شوید
در حالی که کاراته ژاپنی مواضع جنگی را در مسافت طولانی انجام می دهد کاراته اوکیناوایی برای مبارزه از نزدیک طراحی شده است. Tuidi به معنای روش اوکیناوا برای گرفتن، پیچاندن و در رفتگی مفاصل است. همچنین شامل خفگی، عدم تعادل، پرتاب، به دام انداختن و نقاط فشار است.
تمرکز
کاراته اوکیناوایی بر روی ‘imi’ تمرکز دارد که به انگلیسی به معنای " مفهوم " ترجمه می شود. معنای یک تکنیک اغلب بیشتر از نحوه اجرای آن اهمیت دارد. در کاراته اوکیناوایی موضوع مهم است. وقتی کاراته اوکیناوا به سرزمین اصلی ژاپن آورده شد بسیاری از سنت ها و روایات به دلیل اختلاف زبان و هنگام ترجمه از بین رفت. کاراته ژاپنی همچنین تحت تاثیر سایر هنرهای رزمی مستقر در زمانیکه الگوهای حرکت بهینه از اهمیت بیشتری نیز برخوردار باشند شد. با اینحال برای کاراته اوکیناوای این سنت و تفاهم باقی مانده است و باعث شده است تا امروز دو سنت روی چیزهای کاملاً متفاوتی متمرکز شوند.