🔸 يشرع بإذن الله درس كتاب «الاستناد» يومَ السبت المقبل ٧ بهمن ١٤٠٢هـ ش الموافق ١٥ رجب ١٤٤٥هـ، وسيكون بحول الله بعد الظهرَين في مدرَس المحقق الأردبيلي من قاعات حوزة الأطهار (عليهم السلام).
🔺 وستكون لغة الدرس إن شاء الله هي العربية بطبيعة الحال.
#درس #دروس #إعلان #إعلانات #علم_الرجال #الاستناد #السيد_محمدجواد_الشبيري #السيد_محمدجواد_الزنجاني
✳️ تعبیر «فاسد المذهب»
این تعبیر از نظر لغوی، بر هر گونه انحراف در مذهب دلالت دارد؛ امّا از آنجا که انواع انحرافات مذهبی و نیز برخی از انواع غلوّ، عنوانی خاصّ داشته اند، تعبیر «فاسد المذهب» بیشتر برای راویانی به کار می رفته که دربارۀ مقامات امامان علیهم السلام، به ویژه ولایت تکوینی و علم غیب ایشان، غلوّ می کرده اند.
🔰بنابراین، مراد از این تعبیر در منابع رجالی، عامّی شمردن راوی یا بیان مذاهبی مانند واقفه یا فطحیّه برای وی نیست؛ بلکه تنها غالی بودن راوی از آن برداشت می شود. تعبیرهای «فاسد الاعتقاد» و «فی مذهبه ضعف» و «ضعیف فی مذهبه» نیز، به همین معناست.
🔸 کتاب استناد، ص۴۸۶
@ketabe_Estenad
✳️ دلالت نداشتن تعدّد مدخل بر تعدّد عنوان
تعدّد وجود مدخلهای مشابه در کتابهای رجالی، دلیل محکمی بر تعدّد صاحبان مدخلها نیست؛ بلکه تعدّد وجود مدخلهای یکسان یا مشابه در یک کتاب رجالی - به ویژه فهرست و رجال شیخ طوسی - نیز، دلیل محکمی بر تعدّد صاحبان مدخلها شمرده نمیشود؛
🔰 زیرا چه بسا برای یک راوی، چند مدخل ذکر شده باشد که علّت آن، اجتهاد مؤلّفان کتابهای رجالی یا تردید آنان در تعدّد، یا غفلت آنان از وحدت صاحبان مدخلها، یا تحفّظ بر عین مطالب مصدر اصلی است.
البتّه، فراوانی اطّلاعات رجالی مؤلّف - که میتواند از گستردگی منابع رجالی وی باشد - و میزان دقّت او، در این مسئله، مؤثّر است.
🔸 کتاب استناد، ص۶۱
@ketabe_Estenad
💠 ترتیب مشیخه «کتاب من لا یحضره الفقیه»
میان عناوین مختلف در مشیخه فقیه، هیچ ترتیب منطقی دیده نمیشود. با مقایسه دقیق بین متن فقیه و مشیخه، کشف میشود که ترتیب مشیخه، از ترتیب متن کتاب سرچشمه گرفته است؛ بدین ترتیب که شیخ صدوق، روایات کتاب را در نظر گرفته و نخستین باری که به نام خاصّی رسیده، طریق خویش به او را آورده است.
🔰 البتّه به علّتی نامعلوم، چند صفحه آغازین فقیه هنگام تنظیم مشیخه، مدّنظر مؤلّف نبوده و از روایت ۲۶، تنظیم مشیخه آغاز شده است. این ترتیب، در بسیاری از عناوین مشیخه رعایت شده، و تنها به ندرت، اندکی به هم خورده است، که در برابر توافق بسیار دقیق دیگر عناوین، قابل توجّه نیست و با اشتباه طبیعی هر مؤلّفی در چنین کاری، توجیه میشود.
🔸 کتاب استناد، ص۸۴
@ketabe_Estenad
📸 #گزارش_تصویری
✳️ روز سه شنبه ۱۷ بهمن ماه ۱۴۰۲ جلسهای با حضور جمعی از اساتید و مدرسین رجال و حدیث سطوح عالی حوزه علمیه قم، در مدرسه فقهی امام محمّد باقر (علیه السلام) برگزار شد. در این جلسه پس از معرّفی کتاب «استناد»، کارهای پیرامونی صورتگرفته دربارهٔ تدوین کتاب «استادیار استناد» تشریح شد.
📘 کتاب «استادیار استناد» شامل طرح درس، نمودار مطالب کتاب استناد، حلّ تمارین آن و معرّفی منابع مطالعاتی است. همچنین بیان شد که پاورپوینت مطالب کتاب - برای تسهیل تدریس – در حال آمادهسازی است.
✅ یکی دیگر از اهداف مهمّ این جلسه، آشنایی و تعامل بیشتر با اساتید مربوطه و همچنین اهدای کتاب به آنان بود. همچنین قرار بر این شد که در جلسهٔ آینده، این کتاب توسّط اساتید محترم مورد نقد و ارزیابی قرار گیرد.
@ketabe_Estenad
💠 بررسی مشیخه هنگام اعتبارسنجی روایات
درباره لزوم بررسی مشیخه هنگام اعتبارسنجی روایات، سه مبنا وجود دارد:
۱. مبنای اوّل: مشهور متأخّرین، بررسی و ارزیابی مشیخه را به عنوان بخشی از سند، حتّی در کتابهای مشهور، لازم میدانند.
۲. مبنای دوم: برخی میان کتابهای مشهور و غیر مشهور، فرق میگذارند و بررسی مشیخه را در کتابهای غیر مشهور، لازم میدانند.
۳. مبنای سوم: برخی بررسی مشیخه را مطلقاً لازم نمیدانند.
🔰بنا بر تحقیق، بررسی مشیخه تهذیبین مطلقاً لازم نیست؛ امّا بررسی مشیخه کتاب من لا یحضره الفقیه لازم است.
🔸 کتاب استناد، ص۱۴۴
@ketabe_Estenad