نواقص العقول
🌱امروز در جلسه مباحثه خطبه های نهج البلاغه در «خانه طلاب جوان» به خطبه هشتاد رسیدیم. جملاتی در خطبه هست که خیلی ها را به اشتباه انداخته. حال و هوای خطبه توبیخ مردان است از اینکه تحت مدیریت زنان در بیایند.
🌱جالب است که جملات این خطبه مورد استناد برخی از خبرگان قانون اساسی بوده برای نسپردن مسوولیت های مدیریتی به زنان. گفتگوی شهید بهشتی و منتظری و اتهام منتظری به بهشتی که میگوید «شما فرصت طلب هستید» هنگام همین بحث اتفاق افتاده. انفجار بمب در مسجد ابوذر تهران که به مجروحیت حضرت آقا منجر شده نیز در حین توضیح همین خطبه بوده است که از او سوال شده بوده. بحث هم مهم است البته.
🌱جملات ابتدایی خطبه این است که زنان نواقص العقول و نواقص الایمان و نواقص الحظوظ هستند. این جملات مستدل هستند به احکام الهی که نواقص العقولند چون شهادت دو زن معادل شهادت یک مرد است. نواقص الایمانند چون در ایامی نماز نمیخوانند. نواقص الحظوظند چون سهم ارثی که میبرند نصف مردان است.
🌱هم ادعاها و هم استدلال ها و هم رابطه آنها با هم محل سوال است. پاسخ اما به توضیح مفهوم نقص برمیگردد، مفهوم نقص گاهی مقابل کمال است و گاهی مقابل تمام. مثلا مژه نسبت به گیسو نقص دارد. این نقص بار ارزشی خاصی ندارد. اساسا باید نقص داشته باشد تا در جایگاه خود بنشیند. استدلالهای امیرالمومنین به حقوق و تکالیف است مثلا ایامی که به دستور خدای متعال زنان نباید نماز بخوانند، این نشان میدهد که این نقص، نقص مقابل رشد و کمال نیست بلکه صورتبندی ایمان آنها متفاوت است. مثل اینکه یک امتحان بدهیم با ده سوال امتحانی یا یک امتحان بدهیم با دو سوال امتحانی. این امتحان دوم ناقص است نسبت به ده سوال. اما بار ارزشی ندارد. شکل امتحان متفاوت است.
🌱البته این نکته در تفاوت زنان و مردان را باید کنار یک نکته تاریخی ملاحظه کرد و آن ظلم تاریخی نوع مردان به نوع زنان است که به دلیل جلوه گر نشدن دین الهی به صورت تاریخی این رابطه هنوز درست نشده و زنان در جوامع مورد مظلومیت و محرومیت بوده اند که این هم آثاری دارد. که در برخی جوامع جاهلی تر بیشتر است. مثل وضعی که امروز زن غربی دارد یا در آن زمان زن دوران جاهلی و به تبع صدراسلام داشته که آن نیز ضعفهایی برای نوع زنان ایجاد میکرده. که به نظر میرسد جملاتی از خطبه نیز با این نکته سازگار است.
🌱در مجموع اینکه جوهره انسانیت در زن و مرد مشترک است و لذا افق کمال هر دو بر این اساس یک افق مشترک است یعنی کمال احدی و واحدی الهی، این غیر قابل انکار است هم با دلایل عقلی و هم نقلی که بماند. اما این روایت درباره این نکته است که تمایزات انسانها را محترم بشمریم و انسانها را در جایگاه اجتماعی خود بنشانیم. تمایزاتی که برخی از آنها طبیعی است و برخی مربوط به جامعه خاص یا دوران خاصی است.
🌱اما اینکه اساسا نباید مسوولیتهای مدیریتی به زنان محول کرد از این روایت قابل استفاده نیست چرا که جملاتی که اشاره به این نکته دارد میتواند مربوط به نوع زنان در آن دوران باشد و آیاتی که مدیریت زنان را در دورانهای ما قبل تایید میکند یا روایاتی که مدیریت آنها را در ادوار تاریخی نزدیک به ظهور بیان کرده نیز قرائنی برای چنین برداشتی است. البته ملاحظه تفاوتهای زن و مرد چه تفاوتهای طبیعی آنها و چه تفاوتهای مربوط به شرایط هر دوران، در تعریف جایگاه و مسوولیتهای اجتماعی و تعیین اولویت های آنها، حتما قابل استفاده از این روایت میباشد.
@ali_mahdiyan
🌱 با ما همراه باشید ...
خانوادهپژوهی دینی، اُسرة
https://eitaa.com/joinchat/3275030631C3634ab3
🔹ریوکا راویتز (Rivka Ravitz) مشاور رئیس جمهور اسرائیل
🔹۴۵ ساله
🔹ازدواج در ۱۸ سالگی
🔹دارای ۱۲ فرزند
🌱 با ما همراه باشید ...
خانوادهپژوهی دینی، اُسرة
https://eitaa.com/joinchat/3275030631C3634ab3
🔴💭 توئیت میثم مطیعی درباره رویکرد جمعیتی هیئتش در محرم امسال
@jahaannews
🌱 با ما همراه باشید ...
خانوادهپژوهی دینی، اُسرة
https://eitaa.com/joinchat/3275030631C3634ab3
🚨 تولد قاسم سلیمانی در تنگستان و وحشت اینستاگرام!
⭕️ سحرگاه ۱۴۰۰/۰۴/۱۴ در بیمارستان سلمان فارسی بوشهر نوزادی متولد می شود که از آنجایی که نام خانوادگی پدرش سلیمانی هست، پدر و مادر نام او را به عشق سردار بزرگ اسلام شهید حاج قاسم سلیمانی، قاسم می گذارند.
⭕️ ساعتی بعد دکتر قاسم برجوئی فرد پزشک چکاب نوزاد تازه متولد شده عکس این اتفاق میمون را به همراه پیراهن منقوش به تصویر سردار دل ها که بر تن نوزاد پوشانده شده در صفحه اینستاگرام خود می گذارد.
⭕️ کمتر از ۲۴ ساعت بعد اینستاگرام در حرکتی غیراخلاقی اقدام به حذف این تصویر می کند.
🔻دشمن از نام قاسم هم می ترسد هرچند که یک نوزاد باشد...
@farzande14
🌱 با ما همراه باشید ...
خانوادهپژوهی دینی، اُسرة
https://eitaa.com/joinchat/3275030631C3634ab3
زینب رو منافقین با چادر خودش خفه کردند
فقط ۱۴ سال داشت !
سال ۶۰ بعد از تظاهرات علیه بی حجابی !
او به ما گفت با حجاب می شود شهید شد..
"شهیده زینب(میترا) کمایی"
#نجابت_ایرانی
" ذوالقرنین"
@twiita
🌱 با ما همراه باشید ...
خانوادهپژوهی دینی، اُسرة
https://eitaa.com/joinchat/3275030631C3634ab3
هدایت شده از منور
فرزند چهارم را به دنیا بیاورید هديه ۱۳ میلیونی بگيريد!
مدیرعامل بنیاد ۱۵ خرداد از راه اندازی باشگاه "مثبت ۳" خبر داد و افزود:
در این طرح پس از تولد فرزند چهارم در خانواده، یک میلیون تومان هدیه به مادر، دو میلیون تومان سهام به فرزند، بیمه تکمیلی دو ساله مادر و کودک و ۱۰ میلیون تومان بسته معیشتی ارزاق از جمله شیرخشک، مواد غذایی و پوشک به انتخاب پدر اهداء میشود.
🌱 تفاهم اجتماعی بر حدود حجاب الزامی
#تجربه_مدنی
• دانشگاه پزشکی شیراز در یک فرآیند، قانون پوشش خود را در ۹سال نهادینه کرد.
• رویکرد صرفا انضباطی(گشت ارشادی) دهه قبل از ۱۵٪پرونده انضباطی به ۱٪کاهش یافت.
* مراحل کار:
• یک پیش نویس با ۴۰ساعت کار تخصصی ۱۰۰جلسه همفکری و #اجماع_سازی بین معاونت های دانشگاه و نمایندگان تشکل های دانشجویی از همه طیف ها و امضاء نهایی.
• تعیین ضوابط مصداقی و شفاف پوشش برای جلوگیری از برخورد سلیقگی.
• توجیه و اقناع اولیه دانشجویان نسبت به ضوابط شفاف و مصداقی در بدو ورود بوسیله اساتید مشاور.
• جداکردن خطای غیر تعمدی از اصرار و تعمد.
• پایش دانشجویان ناقض ضوابط و تعیین کسانی که توضیحات اقناعی بیشتر لازم دارند با جلسات مشاوره اولیه.(اغلب در همین مرحله تمام میشود)
• ناقضین مصرّ از سوی معاونت آموزش به مشاوره های تخصصی ارجاع میشوند.
• مرحله آخر: شورای انضباطی(که از۱۵٪ به ۱٪کاهش مواجه بود)
• درخواست ۲۰دانشگاه دیگر برای انتقال این تجربه.
بیشتر بخوانید:
https://www.farsnews.ir/news/13990418000756/
🔅پ.ن:
• پیامبر(ص) با زنان مسلمان پیمان و بیعتی منعقد کرد که: شرک نورزند، سرقت نکنند، فحشاء مرتکب نشوند، اولاد خود را نکشند(سقط جنین نکنند)و...(آیه۱۲ممتحنه)
• از جمله مفاد این بیعت "لایَعصِینَک فی مَعرُوف": تورا در معروف، نافرمانی نکنند.
برای "معروف" در آیه چند مورد #شفاف و #مصداقی و معلوم در حوزه حضور اجتماعی زنان از سوی پیامبر(ص) مطرح شد.(ر.ک: الکافی ج۵ص۵۲۷/ تفسیر البرهان ج۵ ص۳۵۷تا۳۵۹)
• توجه دارید بدون این بیعت هم شرک و سرقت و زنا و سقط حرام و آن معروف ها واجب بود؛ پس این بیعت برای چه بود❓
• بله! بیعت تاکیدی است اما بیعت هرچه باشد لازمه اش تعیین روشن و شفاف موارد بیعت است. معروفی که حالا کاملا شناخته شده است و غیر از نص شرعی، مورد #تفاهم_اجتماعی هم واقع شده است.
• این روند درست تحقق معروفها در جامعه است.
#حجاب
محسن قنبریان
@m_ghanbarian
🌱 با ما همراه باشید ...
خانوادهپژوهی دینی، اُسرة
https://eitaa.com/joinchat/3275030631C3634ab3
📚 دومین شماره ماهنامه رویش اندیشه با موضوع عفاف و حجاب منتشر شد
🔰 برخی مطالب این شماره:
🔖 گفتاری از حجتالاسلام عباسی ولدی پیرامون راهکار الگوسازی حجاب اسلامی
🔖 پروندۀ حجاب و امر جنسی و گفتوگو با دکتر مهدیزاده، دکتر بدره و دکتر اقبالی
🔖 پروندۀ حجاب و خانواده و گفتوگو با حجتالاسلام دکتر مهکام، دکتر عزیزی و دکتر حبشی
🔖 پروندۀ حجاب و نهاد آموزش و گفتوگو با دکتر بانکیپورفرد و خانم آیتاللهی
🔖 پروندۀ حجاب و حکومت و گفتوگو با دکتر امامی، دکتر کلهر، دکتر روحافزا و دکتر فلاحتفتی
🔖 پروندۀ حجاب و رسانه و گفتوگو با دکتر خیامی، دکتر کرمی و دکتر اصنافی
🔖 گفتوگو با آیتالله سیدمنذر حکیم پیرامون مسائل عفاف و حجاب
🔖 تاریخ اندیشه؛ جدال دین و دولت در دوران میانۀ حکومت صفوی
برای مشاهده کامل مطالب مجله، به کانال زیر مراجعه فرمایید:
https://eitaa.com/joinchat/1996030070C0cd194be1b
@meftaah_com
🌱 با ما همراه باشید ...
خانوادهپژوهی دینی، اُسرة
https://eitaa.com/joinchat/3275030631C3634ab3
هدایت شده از خانه-مدرسه مبتدا
📋جلسات نظر و نقد «ارمغان»
نشست دوم
🔻با حضور صاحبنظران، فعالان و علاقهمندان موضوعات اجتماعی
🔸موضوع: مطالعهی پدیدارشناختی تجربهی زیستهی همسران طلاب از سبک زندگی طلبگی
(مورد مطالعه همسران طلاب ساکن پردیسان قم)
🔸 ارائه دهنده: نرگس عبدسرمدی،
دانشآموختهی حوزه و دانشگاه،
خانوادهپژوه
🔸زمان: سهشنبه ٥مرداد ١٤٠٠- ساعت ١٠-١٢
🔸مکان: قم، خیابان گلستان، پلاک١٨، مرکز نوآوریهای اجتماعی مبتدا
🔹میز خدمات اجتماعی بانوان
مرکز نوآوریهای اجتماعی مبتدا
@mobtada
اولین ازدواج در پلتفرم همدم ثبت شد!
💞 حسین و معصومه، زوج دهه هفتادی که در نسخه اولیه همدم ثبتنام کرده بودند، چند روز قبل عقد کردند و اولین زوج همدم نام گرفتند. تا امروز بیش از ۱۰۰۰ معرفی در همدم انجام شده که در مراحل مختلف هستند.
🔸هر سوالی درباره همدم دارید از این آیدی بپرسید.
@HamdamSupport
@TebyanOnline
🌱 با ما همراه باشید ...
خانوادهپژوهی دینی، اُسرة
https://eitaa.com/joinchat/3275030631C3634ab3
✅ #بازگشت به #خانواده در #غرب
🔹دولتهای اروپایی، آمریکا و نیز ژاپن و استرالیا طی سالهای دهه ۱۹۵۰ - ۱۹۸۰ که به دوران طلایی و سالهای اوج دولت رفاه معروفاند، به چنان قدرت و ثروتی دست یافتند که توانستند بخش بزرگی از #خدمات ی را که پیش از آن تنها بر دوش خانواده بود، از جمله تقریبا کل خدمات آموزشی و بخشی از خدمات فراغتی و بهداشتی را برعهده بگیرند.
🔹این تغییرات به خصوص در اواخر دهه ۱۹۷۰ مسئلهای اساسی را پیش کشید: #خانواده دیگر چه مصرفی دارد؟
🔹اغلب این کشورها به کلی زیر و رو شد، چنان که این تحول را انقلاب جنسی نام دادند. کاهش ازدواجهای رسمی، بالا رفتن نرخ طلاق، کاهش شدید نرخ باروری، بالا رفتن سن ازدواج، آزاد شدن روابط پیرازناشویی و تفکیک کارکرد تولید مثلی و کارکرد ارضای جنسی در روابط بین جنسیتی در کنار رشد توسعه دولت رفاه، این توهم را ایجاد میکرد که خانواده رو به #اضمحلال است ...
🔹اما عملا چنین نشد و ... نوعی #بازگشت_به_خانواده به وقوع پیوست! از سالهای دهه ۱۹۸۰ میلادی به بعد، یعنی زمانی که بحرانهای اقتصادی و اجتماعی پدید آمدند، خانواده به مهمترین #پناه افراد تبدیل شد.
▫️(مبانی انسانشناسی فرهنگی، ناصر فکوهی، ص۱۷۸)
#اختصاصی
🌱 با ما همراه باشید ...
@Khanevadeh_montazer | خانوادهپژوهی دینی؛ اسره