eitaa logo
تجوید حفظ تفسیر تدبر ( ختم نور )
1.8هزار دنبال‌کننده
9.1هزار عکس
3.1هزار ویدیو
1.2هزار فایل
⚘﷽⚘ تقدیم محضر مولی صاحب الزمان علیه السلام #قرائت_تجوید_حفظ_تفسیر_تدبر #قرآن_ونهج_البلاغه با همکاری اساتید محترم تدبر، قرائت، تجوید و حفاظ کل قرآن کریم آیدی مدیر کانال⏬ @V012345 کانال های دیگر ما :کانال گیف استیکر⏬ https://eitaa.com/stikerrrr
مشاهده در ایتا
دانلود
1_359141690.mp3
899.2K
👆 💢 پویش استغاثه جهانی 🔴 🤲 دعا و توسل و التجا به نیت سلامتی و تعجیل فرج منجی عالم بشریت ┏━━━━━━━━🌺🍃━┓ @KhatmeNoor ┗━━🍃🌺━━━━━━━┛
👆 پویش همگانی دعای فرج👆 رأس ساعت 21هرشب ┏━━━━━━━━🌺🍃━┓ @KhatmeNoor ┗━━🍃🌺━━━━━━━┛
پویش همگانی دعای فرج👆 رأس ساعت 21هرشب لطفا به نشر همگانی این طرح کمک بفرمایید اجرکم عندالله🚩
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌹 🌹 👈هر روز یک صفحه از قران کریم براے سلامتے امام زمان( عجل الله )، هدیه به روح امام و شهدا و جمیع رفتگان و آمرزش گناهان و شفاے مریضان ┏━━━━━━🌺🍃━┓ @KhatmeNoor ┗━━🍃🌺━━━━━┛
ترجمه فارسے ┏━━━━━━🌺🍃━┓ @KhatmeNoor ┗━━🍃🌺━━━━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تفسیر قرآنی ┏━━━━━━🌺🍃━┓ @KhatmeNoor ┗━━🍃🌺━━━━━┛
162-araf-ta-1.mp3
4.32M
سوره مبارکه بخش اول ┏━━━━━━━━🌺🍃━┓ @KhatmeNoor ┗━━🍃🌺━━━━━━━┛
162-araf-ta-2.mp3
4.68M
سوره مبارکه بخش دوم ┏━━━━━━━━🌺🍃━┓ @KhatmeNoor ┗━━🍃🌺━━━━━━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
◦•●◉✿ اَُِلَُِلَُِهَُِمَُِ َُِعَُِجَُِلَُِ َُِلَُِوَُِلَُِیَُِکَُِ َُِاَُِلَُِفَُِرَُِجَُِ ✿◉●•◦: 🌷🌿🌷🌿🌷🌿🌷🌿🌷🌿🌷🌿 ❣﷽❣ 🌺 🌺 🍃🌺السَّلامُ علیڪَ یا بقیَّةَ اللهِ یا اباصالحَ المَهدي یا خلیفةَالرَّحمن و یا شریڪَ القران ایُّها الاِمامَ الاِنسُ و الجّانّ سیِّدے و مَولاے الاَمان الاَمان🌺🍃 🌹 🌹 ✨السَّلامُ عَلَيْكَ يا اَبا عَبْدِاللهِ وَعَلَى الاَْرْواحِ الَّتي حَلَّتْ بِفِنائِكَ عَلَيْكَ مِنّي سَلامُ اللهِ اَبَداً ما بَقيتُ وَبَقِيَ اللَّيْلُ وَالنَّهارُ وَلا جَعَلَهُ اللهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنّي لِزِيارَتِكُمْ، اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَيْنِ وَعَلى عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ وَعَلى اَوْلادِ الْحُسَيْنِ وَعَلى اَصْحابِ الْحُسَيْن✨ 🌺 🌺 ✨"اللَّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَهِ بنِ الحَسَن، صَلَواتُکَ علَیهِ و عَلی آبائِهِ، فِی هَذِهِ السَّاعَهِ وَ فِی کُلِّ سَاعَهٍ، وَلِیّاً وَ حَافِظاً وَ قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْناً، حَتَّی تُسْکِنَهُ اَرْضَکَ طَوْعاً وَ تُمَتعَهُ فِیهَا طَوِیلا"✨ 🌺 🌺 ✨ اَللّهُمَّ عَرِّفْنى نَفْسَكَ فَاِنَّكَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنى نَفْسَكَ لَمْ اَعْرِف نَبِيَّكَ اَللّهُمَّ عَرِّفْنى رَسُولَكَ فَاِنَّكَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنى رَسُولَكَ لَمْ اَعْرِفْ حُجَّتَكَ اَللّهُمَّ عَرِّفْنى حُجَّتَكَ فَاِنَّكَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنى حُجَّتَكَ ضَلَلْتُ عَنْ دينى✨ ❤️ ❤️ ✨ﺍﻟﻠَّﻬُﻢَّ ﺻَﻞِّ ﻋَﻠَﻰ ﻋَﻠِﻲِّ ﺑْﻦِ ﻣُﻮﺳَﻰ ﺍﻟﺮِّﺿَﺎ ﺍﻟْﻤُﺮْﺗَﻀَﻰ ﺍﻟْﺈِﻣَﺎﻡِ ﺍﻟﺘَّﻘِﻲِّ ﺍﻟﻨَّﻘِﻲِّ ﻭَ ﺣُﺠَّﺘِﻚَ ﻋَﻠَﻰ ﻣَﻦْ ﻓَﻮْﻕَ ﺍﻟْﺄَﺭْﺽِ ﻭَ ﻣَﻦْ ﺗَﺤْﺖَ ﺍﻟﺜَّﺮَﻯ ﺍﻟﺼِّﺪِّﻳﻖِ ﺍﻟﺸَّﻬِﻴﺪِ ﺻَﻠَﺎﺓً ﻛَﺜِﻴﺮَﺓً ﺗَﺎﻣَّﺔً ﺯَﺍﻛِﻴَﺔً ﻣُﺘَﻮَﺍﺻِﻠَﺔً ﻣُﺘَﻮَﺍﺗِﺮَﺓً ﻣُﺘَﺮَﺍﺩِﻓَﺔً ﻛَﺄَﻓْﻀَﻞِ ﻣَﺎ ﺻَﻠَّﻴْﺖَ ﻋَﻠَﻰ ﺃَﺣَﺪٍ ﻣِﻦْ ﺃَﻭْﻟِﻴَﺎﺋِﻚَ✨ 🌺 ✨« یا الله یا رحمن یا رحیم، یا مقلّب القلوب، ثبت قلبی علی دینک» (ای تغییردهندهی قلبها، قلب مرا بر دین خودت تثبیت کن.)✨ 💎 اَللّهُمَّ نَوِّر قُلُوبَنا بِالْقُرآن اَللّهُمَّ زَیِّن اَخْلاقَنا بِزینَةِ الْقُرآن اَللّهُمَّ ارْزُقنا شَفاعَةَ الْقُرآن خدایا منور کن قلبهایمان را به نور قرآن و مزین کن اخلاق مارا به زینت قرآن خدایا روزیمان کن شفاعت قرآن💎 🌸🍃🌸🍃🌸🍃 🌤 أللَّھُمَ عـجِـلْ لِوَلیِڪْ ألْفَرَج 🌤 ┏━━━━━━━━🌺🍃━┓ @KhatmeNoor ┗━━🍃🌺━━━━━━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
دعای عهد محسن فرهمند.mp3
2.43M
🌷 دعای عهد 🎤 با صدای استاد : 💐 محسن فرهمند ┏━━━━━━━━🌺🍃━┓ @KhatmeNoor ┗━━🍃🌺━━━━━━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تصویر دیوان اساسی اسامی نت ها در موسیقی عرب
عربیت صوت و لحن پیامبر اکرم (ص) میفرمایند : (اقرؤا القرآن بالحان العرب وأصواتها، وإياكم ولحون أهل الفسق و اهل الكبائر) سخن در این است که ملاک و معیار آن چیست ؟ و چگونه باید لحن عربی را از غیر عربی آن تشخیص داد ؟ در این باره سخن فراوان است و البته بیشتر جنبه نظری و استدلالی دارد اما کوتاه سخن آنکه از قرن دوم هجری قمری تاکنون در جوامع اسلامی و به ویژه سرزمینهای عربی طبقه ای خاص به نام قراء قرآن وجود داشته اند که در قرائت و شیوه های آن امام و الگوی سایرین بوده و مردم نحوه صحیح تلاوت را از آنان فرا می گرفته اند . این طبقات نسل به نسل و بصورت مشافهه تلاوت را به بعد از خود انتقال داده تا اکنون بدست ما رسیده است . هر چند در قرون گذشته و تا پیش از قرن بیستم کیفیت لحنی تلاوت قراء بر کسی روشن نیست اما بهرحال وجود گروهی به نام قراء قرآن که با تلاوت خود دیگران را تحت تاثیر قرار می داده اند حاکی از آن است که لزوماً آنان از صوت و لحنی متمایز از عوام برخوردار بوده اند بنابراین در هر عصری طبقه قراء می توانسته اند نحوه تلاوت صحیح والبته به تبع آن لحن عربی را به دیگران نشان دهند . حتی تا زمان حاضر هم شیوه مشاهیر در تلاوت قرآن به عنوان اصلی ترین شیوه در آموزش بشمار می رود .و از این جهت است که تمامی قراء جهان اسلام دارای "اجازه" از استاد پیش از خود بوده و سلسله روایت قرائت آنان  وصل می شود . با توجه به توضیحات ارائه شده در عصر حاضر نیز طبقه قراء که غالباً اهل کشور مصر هستند باید به عنوان الگوی اصلی در لحن عربی مورد تبعیت قرار گیرند البته وضعیت حال حاضر نشان می دهد که چنین هم بوده و اکثر مسلمانان در بلاد اسلامی قراء مصری را مورد تبعیت قرار داده اند . بهره از الحان و اسالیب جایز همانطور که در حدیث یاد شده بر عربی بودن لحن و صوت تاکید شده از تلاوت قرآن به برخی اسلوبهای ناپسند مانند لحون اهل فسق ، نوح و رهبانیه نیز نهی شده است این مسئله نشان می دهد که حساسیت زیادی برای ارائه یک جریان موسیقایی سالم در هنگام تلاوت قرآن وجود داشته که در طول تاریخ از سوی برخی ائمه قرائات نیز بر آن تاکید گردیده است . بر همین اساس در کتب و منابع مربوط تعدادی از این اسالیب ذکر گردیده که متاسفانه شاید در دوران کنونی در تلاوتهای پاره ای از قراء بتوان ردّپایی از آنها را دید اما بهر تقدیر بیان این اسالیب از آن جهت لازم است که تا اندازه ای خطوط قرمز تلاوت را مشخص نموده و قاری را از رفتن به سمت آنها برحذر می دارد . 🚫 ترجیع : درباره ترجیع و مفهوم لغوی و اصطلاحی آن سخنان متفاوتی در منابع مربوط دیده می شود که از ذکر تمامی آنها خودداری شده و بقدر نیاز به یکی دو مورد اشاره می کنیم . قدر مسلم در حدیث منقول از پیامبر ترجیع امری مذموم شناخته شده است اما این ترجیع دارای قیدی است که آنرا از ترجیع مجاز جدا می کند در جایی که فرموده اند بعد از من اقوامی خواهند آمد که قرآن را با ترجیع غنا می خوانند از این بیان فهمیده می شود که اگر کسی از ترجیع رایج از غنا در تلاوت قرآن استفاده کند امری ناپسند می باشد . اما در مورد مفهوم لغوی ترجیع گفته اند : ترجیع چرخاندن صدا در گلو و یا غلتاندن صدا در حنجره و آن چیزی است که در اصطلاح به آن تحریر یا چهچهه گویند . واقعیت ترجیع و کیفیتی که در زمان بیان حدیث پیامبر وجود داشته است بر کسی معلوم نیست اما از واژه غنا که به کلمه ترجیع اضافه شده است می توان حدس زد که هر نوع تحریر یا چهچهه ای که در موسیقی مورد استفاده در مجالس لهو و لعب بکار می رفته است مورد اشاره حدیث و مصداق ترجیع مذموم می باشد . ولی از نظر اصطلاح مولف کتاب حق التلاوه تعریف مشخص تری را ارائه نموده که به آن اشاره می شود : " ترجیع همان موج دادن (تمویج ) به صدا در هنگام تلاوت به ویژه در مدود است " و سپس در تکمیل تعریف خود می گوید : این که چند بار در یک حدّ واحد صدا بالا و پایین برده شود مصداق ترجیع است " 🚫ترقیص : ترقیص آن است که قاری به گونه ای تلاوت کند که گویی می خواهد به حرف سکون بدهد اما ناگاه به آن حرکت بدهد به گونه ای که حالتی بین راه رفتن و دویدن را تداعی می کند که در اصطلاح به آن " هروله" گویند . اضافه کردن حرکات در حالتی که انتظار سکون از قاری می رود را به شکستگی که رقاص در هنگام رقصیدن به بدن خود می دهد تشبیه کرده و از این روی به چنین کاری ترقیص می گویند . گاه نمونه چنین خواندنی را در مجالس ترحیم یا ختم در قرائت برخی از قاریان اینگونه مجالس می توان مشاهده کرد . ⛔️ ادامه ی موضوع در مطلب بعد ⛔️ ❌ کپی بدون لینک ممنوع . اشکال دارد ┏━━━━━━━━🌺🍃━┓ @KhatmeNoor ┗━━🍃🌺━━━━━━━┛ @quran_ghanavati
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 ادامه ی مطلب قبل 🚫 تطریب : اگر قاری بدون توجه به احکام تلاوت و تجوید قرآن بخواند و صدا را هر گونه که خواست در گلو بچرخاند . برای مثال در جایی که مد حروف به اندازه ذاتی یا طبیعی است . به ۵ تا ۶ الف افزایش یافته و یا اخفا و غنّه و ... در تلاوت قاری به دلیل اجراء الحان و نغمات رعایت نشده و یا بیش از اندازه مجاز صورت گیرد . این موضوع می تواند از مصادیق تطریب شناخته شود . 🚫 تحزین : هنگامی که قاری در خواندن خود حالت بغض و تباکی در صدا ایجاد کند به گونه ای که گویی از شدت خضوع و خشوع نزدیک است به گریه بیفتد و البته این کار را از روی "سمعه " و "ریا" انجام دهد به چنین موضوع تحزین  گویند . باید توجه داشت که در این عمل عنصر  ریا و تظاهر محور اصلی است و الّا اگر قاری واقعاً در خواندن خود حس معنوی و خشوع در تلاوت داشته باشد، قطعا این احساس به مستمع هم منتقل شده و هرگز مصداق تحزین  نخواهد بود . 🚫 ترعید : در تعریف ترعید گفته اند : " نوعی لرزش در صدا است که تداعی کننده آن است که صاحب آن از شدت سرما یا درد در حال لرزیدن است " و در برخی منابع هم آن را به صدای بُز تشبیه کرده اند . بدیهی است که دلیل مذموم بودن آن نازیبا بودن چنین صدایی است که با فلسفه جذابیت تلاوت برای مخاطب در تضاد است . 🚫 تحریف : همانطور که پیش از این اشاره گردید در حدیث شریف پیامبر (ص) خواندن قرآن به شیوه ای که مسیحیان (رهبانیه) کتاب دینی خود را می خوانند مورد نهی آن حضرت قرار گرفته است به همین سبب علمای قرائت شیوه قرآن دسته جمعی را مجاز نمی دانند اما در تعریف آن ملاک و معیاری را مشخص کرده اند که بر اساس آن همخوانی قرآن کریم که امروزه به عنوان یکی از هنرهای مورد استفاده جوانان و گروههای تواشیح بشمار می رود از اینگونه قرائت متمایز می شود بر اساس این تعریف تحریف، در اینجا به این معنی است که جماعتی قرآن را به شکل گروهی به نحوی بخوانند که برخی صدا را قطع کرده و برخی دیگر ادامه دهند ، سپس دسته اول ادامه داده و دسته دوم صدا را قطع کنند و به این ترتیب حتی یک صفحه کامل قرآن هم بدون قطع صدا قابل خواندن است . این نوع تحریف رویکرد لحنی داشته و مربوط به قرائت است و با تحریف مربوط به مباحث علوم قرآن متفاوت است . 🚫 تلاوت قرآن با آلات موسیقی: از جمله قبیح ترین و ناپسند ترین انواع تلاوت از دیدگاه علماء ، تلاوت همراه با سازها و آلات موسیقی است و حتی چنین عملی به اندازه ای شنیع و قبیح دانسته شده که مخالفت با عاملان و مروجّان آنرا امری واجب و ضروی دانسته اند . خوشبختانه حساسیت های علماء دینی و قرّاء در طول تاریخ موجب گردیده تا امروزه شاهد چنین انحرافاتی در تلاوت قرآن نباشیم. 🚫 ایجاد ایقاع (ضرب آهنگ) در تلاوت : همانطور که می دانید در میان انواع موسیقی ، بخشی از آنها همراه با ریتم یا ضرب آهنگ که در لسان عرب به آن ایقاع گفته می شود اجراء و بخشی از آنها بدون ایقاع اجراء می گردد . برای مثال آوازهای ایرانی که بشکل ردیف اجرا می گردد بدون ریتم یا ایقاع است اما وقتی در قالب تصنیف قرار می گیرد به شکل ریتمیک اجرا می شود . در مقایسه تواشیح و تلاوت قرآن هم این تفاوت ملاحظه می گردد . تواشیح معمولا به شکل ریتمیک و با ایقاع اجرا می شود اما تلاوت قرآن بدون ضرب آهنگ یا ایقاع است . به همین سبب تلاوت قرآن را نوعی هنر ارتجالی (بداهه خوانی ) دانسته و آنرا تلقائی بشمار می آورند . در حقیقت هنگامی که قاری قرآن آغاز به تلاوت می کند بر اساس وزن کلمات آیات تلاوت خود را تنظیم می کند . اساسا آهنگ درونی آیات غالبا به گونه ای است که امکان استفاده از ریتم را نمی دهد اما در عین حال نباید از این نکته غافل بود که در پاره ای از آیات بطور اتفاقی اوزان عروضی مشابه آنچه در شعر وجود دارد بشکل ناقص یا تام دیده می شود که در این خصوص پژوهش هایی نیز انجام گرفته است برای مثال در آیه شریفه " لَن تَنالُوا البِرَّ حتّی تُنفقوا ممّا تُحِبّون " وزن فاعلاتن - فاعلاتن - فاعلاتن - فاعلاتن دیده می شود که همان " بحر رمل مثمن سالم " در علم عروض می باشد و یا آیه شریفه " اِنّا فتحنا لک فتحاً مبیناً " با وزن مستفعلن مفتعلن فاعلات ( با اغماض از حرف آخر ) بحر سریع عرب بوده و مشابهتی با آن دارد در میان قراء مشهور مصری ، بسیار به ندرت دیده می شود که جایی از قرآن را با ریتم یا ایقاع خوانده باشند . شاید در یکی دو موضع مصطفی اسماعیل یا برخی از قراء جدید به گونه ای خوانده اند که توالی دو یا سه ضرب در آن دیده می شود اما یقیناً چنین کاری بطور غیر عمدی بوده است ❌ کپی بدون لینک ممنوع . اشکال دارد ┏━━━━━━━━🌺🍃━┓ @KhatmeNoor ┗━━🍃🌺━━━━━━━┛ @quran_ghanavati
4_507651510750938744.mp3
29.12M
📹 آموزش تخصصی صوت و لحن👆 🔵 📌 درس دهم ┏━━━━━━━━🌺🍃━┓ @KhatmeNoor ┗━━🍃🌺━━━━━━━┛
پایان جلسه پانزدهم 👆👆👆 اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم 🔴ارسال مطالب صوت و لحن با کپی لینکهای کانال جایز است
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔔 ⚠️ اینهمه به ما گفتند: ❌ نکنید.. ❌ نکنید.. ❌ و کنید.. و... 📣 کردن یا نکردنِ ما، هیچ سود و زیانی برای خدا نداره.. بلکه این به نفع خودمونه:👇 🕋 وَ مَن تَزَکَّیٰ فَإِنَّمَا یَتَزَکَّیٰ لِنَفْسِهِ (فاطر/۱۸) 💢 هر کس نَفسِ خود را کند، و پاکی و پیشه کند، نتیجه‌ی آن به خودش باز می‌گردد. 😔 پس یخورده دلمون برای خودمون بسوزه.. نکنیم❌ ┏━━━━━━━━🌺🍃━┓ @KhatmeNoor ┗━━🍃🌺━━━━━━━┛