#آموزش_مبحث_لحن_استاد_شاه_میوه_اصفهانی
❇️جلسه پنجم❇️
👈مفهوم قرار - جواب - جواب الجواب
در اینجا سه مفهوم دیگر نیز وجود دارد که متاسفانه در جامعه به غلط رایج شده و استفاده صحیحی از این مفاهیم نمی شود.
1- مفهوم قرار
2- مفهوم جواب
3- مفهوم جواب الجواب
همانطوری که قبلا گفتیم تکرار یک نت تا درجه بعدی همنام خودش را اکتاو گویند، به همین ترتیب در موسیقی عرب معادل های استفاده شده برای اکتاو عبارتند از قرار و جواب.یعنی آن صدایی که در واقع در پرده ابتدائی تلاوت استفاده می شود در موسیقی عربی به آن قرار صوت و همان نت را در فاصله یک اکتاو بالاتر، جواب گویند.
پس مفاهیم قرار و جواب صرفا مفاهیم صوتی هستند. یعنی فقط به خاطر تفاوت طبقه صوتی است که این عبارات
به کار می رود. یعنی مفهوم تنغیمی و نغمه ای ندارند. یعنی مثلا اگر ما می گوئیم قرار بیات منظور این نیست که این، یک نغمه برای خودش می باشد و جواب آن نیز نغمه دیگری می باشد، بلکه از نظر علم نغمه شناسی قرار بیات و جواب بیات در واقع یک نغمه بیشتر نیستند که در دو مساحت صوتی مختلف که فاصله شان یک اکتاو است، اجراء می شوند.
حال اگر این نت Do دومی(جواب) را ادامه بدهیم به نت Do بعدی خواهیم رسید.
عرب ها علی القاعده به آن نت Do بعدی جواب الجواب گویند که البته خیلی کم مورد استفاده قرار می گیرد و بیشتر به آن جواب قرار دوم گفته می شود.
این به این خاطر است که وقتی ما به جواب الجواب که برسیم، خود این جواب برای جواب الجواب، حکم
قرار را پیدا می کند، بنابراین به آن جواب قرار دوم نیز گفته می شود.
پس به طور کلی:
1- قرار اول
2- قرار دوم(جواب)
3- جواب قرار دوم(جواب الجواب) که در شکل زیر به دلیل محدودیت اندازه عکس نوشته نشده است.
#آموزش_مبحث_لحن
#استاد_شاه_میوه_اصفهانی
🔺#آموزش_صوت_و_لحن🔺
🔵 #استادغلامرضاشاه_میوه
┏━━━━━━━━🌺🍃━┓
@KhatmeNoor
#کانال_قرائات_تجوید_حفظ_تفسیر
┗━━🍃🌺━━━━━━━┛
🛑قرار اول و قرار دوم(جواب)
#آموزش_مبحث_لحن
#استاد_شاه_میوه_اصفهانی
#آموزش_مبحث_صوت_استاد_شاه_میوه_اصفهانی
❇️جلسه ششم❇️
👈شدت صوت
به طور کل از شدت صوت که از آن به فشار، بلندی، حجم، قدرت، قوت، رسائی نیز یاد می شود، و هر کدام از این تعابیر، تعابیر صحیحی برای شدت صوت می باشند، عبارتست از:
♦️توان صوتی که از یک منبع صوتی (حنجره قاری) حاصل می شود.
و در اصطلاح به میزان انرژی صوتی آزاد شده که در محیط اطراف آن منبع صوتی، پخش می شود، شدت صوت می گویند.
به عنوان مثال 2 صدا را در نظر می گیریم که از یک نقطه مثلا 2000 فرکانس شروع به تولید یک پرده مشخص و یکسان می کنند.
شدت صوت این دو صدا در چه حدی می باشد؟
مثلا دو صدا با فرکانس 2000 هرتز شروع به تولید یک پرده مشخص و یکسان می کنند.
صدای الف مثلا تا 100 متر برد دارد و صدای ب تا 150 متر برد دارد. با این که فرکانس هر دو یکی است، ولی در اصطلاح گفته می شود که صدای ب به دلیل برد بیشتر، شدیدتر، قویتر، و یا رساتر از صدای الف شنیده می شود.
پس نتیجه می گیریم برد صدا با شدت صدا رابطه مستقیم دارد ولی با ارتفاع صدا هیچ ارتباطی ندارد. یعنی هرچه برد صدا بیشتر باشد، صدا شدیدتر شنیده می شود، و هرچه برد صدا کمتر باشد،
صدا ضعیفتر شنیده می شود.
اما اگر برد صدا بیشتر باشد، نمی توان گفت که ارتفاع صدا نیز زیادتر شده است
و این دو هیچ ارتباطی با هم ندارند.
و حتی می توان گفت با یک ارتفاع صدا می توان چندین نوع صدا از نظر شدت و ضعف داشت.
به عنوان مثال وقتی قاری قرآنی در تلویزیون تلاوتی را انجام می دهد و ما مثلا ولوم تلویزیون را کم می کنیم، این به این معنا نیست که آن قاری هم ارتفاع صدایش را پائین آورد، بلکه او در همان ارتفاع در حال خواندن است، بلکه این, به معنای کم کردن توان انرژی صوتی است که در فضا منتشر می شود.
پس معنی ولوم همان مفهوم شدت و قوت صدا را می رساند.
#آموزش_مبحث_صوت
#استاد_شاه_میوه_اصفهانی
🎼 #آموزش_مقامات 🎼
🔺#آموزش_صوت_و_لحن🔺
💎آموزش ابتدایی و ساده
"مقام شناسی" توسط
🔵 #استادغلامرضاشاه_میوه
┏━━━━━━━━🌺🍃━┓
@KhatmeNoor
#کانال_قرائات_تجوید_حفظ_تفسیر
┗━━🍃🌺━━━━━━━┛
#معماهای_قرآنی
در کدام آیات قرآن کریم همه پیامبران اولوالعزم ذکر شده اند❓
👇👇👇
پاسخ 👇👇👇
✅ وَإِذْ أَخَذْنَا مِنَ النَّبِيِّينَ مِيثَاقَهُمْ وَمِنكَ وَمِن نُّوحٍ وَإِبْرَاهِيمَ وَمُوسَىٰ وَعِيسَى ابْنِ مَرْيَمَ وَأَخَذْنَا مِنْهُم مِّيثَاقًا غَلِيظًا
(احزاب/7)
✅ شَرَعَ لَكُم مِّنَ الدِّينِ مَا وَصَّىٰ بِهِ نُوحًا وَالَّذِي أَوْحَيْنَا إِلَيْكَ وَمَا وَصَّيْنَا بِهِ إِبْرَاهِيمَ وَمُوسَىٰ وَعِيسَىٰ أَنْ أَقِيمُوا الدِّينَ وَلَا تَتَفَرَّقُوا فِيهِ كَبُرَ عَلَى الْمُشْرِكِينَ مَا تَدْعُوهُمْ إِلَيْهِ اللَّهُ يَجْتَبِي إِلَيْهِ مَن يَشَاءُ وَيَهْدِي إِلَيْهِ مَن يُنِيبُ
(شوری/13)
11.22M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#الحان_قرآنی
🌹 کلیپ بسیار زیبا از قرائت سوره مبارکه #کوثر توسط قاریان برتر جهان
🎵اجرا شده در (مقام #نهاوند)
1⃣ استاد #محمودشحات محمدانور
2⃣ استاد حمید شاکرنژاد
3⃣ استاد #شحات محمدانور
4⃣ استاد شهید محسن #حاج_حسنیکارگر
5⃣ استاد حامد #شاکرنژاد
6⃣ استاد انورشحات محمدانور
#صدای_مشاور
✅ اولین و حداقلی ترین هدف ما در مرور محفوظات
👈حفظ وضعیت موجود👉
است.
💠 یعنی اگر 100درصد، 50درصد، یا حتی 10درصد به محفوظاتتان تسلط دارید، حداقل همین وضعیت را حفظ کنید و اجازه ندهید از این ضعیفتر شود تا در قدم بعد به تقویتشان بپردازید.
❗️بعضی حفاظ، محفوظات ضعیفشان
و بعضی، محفوظات قویشان
را به بهانه های مختلف رها میکنند و مرورشان نمیکنند.
❗️ #اشتباه_نکنیم
نگذاریم
محفوظات قوی👈ضعیف
و محفوظات ضعیف👈ضعیفتر شوند.
👌همه محفوظات به فراخور خودشان نیاز به مرور دارند.