eitaa logo
تجوید حفظ تفسیر تدبر ( ختم نور )
1.8هزار دنبال‌کننده
9.1هزار عکس
3.1هزار ویدیو
1.2هزار فایل
⚘﷽⚘ تقدیم محضر مولی صاحب الزمان علیه السلام #قرائت_تجوید_حفظ_تفسیر_تدبر #قرآن_ونهج_البلاغه با همکاری اساتید محترم تدبر، قرائت، تجوید و حفاظ کل قرآن کریم آیدی مدیر کانال⏬ @V012345 کانال های دیگر ما :کانال گیف استیکر⏬ https://eitaa.com/stikerrrr
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
۳- هرگاه تنوین ( ــــًـ ــــٍـ ــــٌـ ) به الف وصل برسد نون ساکن آن «کسره کوتاه» می گیرد و سپس به حرف ساکن دار و یا تشدید دار بعد از الف وصل متصل می شود. مانند: عَادٌ الْمُرْسَلِینَ »»»»» عَادُ نِ الْمُرْسَلِینَ نُوحٍ الْمُرْسَلِینَ »»»»» نُوحِ نِ الْمُرْسَلِینَ مَثَلاً الْقَوْمُ »»»»» مَثَلَا نِ الْقَوْمُ* * الف در پایان کلمه «مثلاً» در هنگام وصل خوانده نمی شود. هرگاه که در حکم نون ساکن است به حروف دیگری برسد" ساکنین" ایجاد می‌شود (یعنی دو ساکن به هم رسیده است). 🌺 مانند: الْاُولی که در این کلمه نون ساکن تنوینی (عاداً) به لام ساکن (الْاولی) رسیده است و چون ادای دو حرف ساکن پهلوی هم سخت است لذا قاعدة ساکنین جاری می‌کنیم، یعنی یکی از تنوین را به کوچک مکسوره تبدیل می‌کنیم، یعنی «عاداً» می شود «عادَنِ» پس آن را این جور می خوانیم (عادَنِ الْاُولی) و اما این جور نوشته شده است (عاداًنِ الْاُولی یا عاداً اْلاولی) و همچنین است: 🌺غُلامٍ‌نِ اسْمُهُ یَحْیی ـ کَرَمادٍنِ اشْتَدَّتْ ـ اَموالٌ‌نِ اقْتَرَ فْتُمُوها 🌺که می‌خوانیم: غُلامِنِ اسْمُهُ یَحْیی ـ کَرَمادِنِ اشْتَدَّتْ ـ اَموالُنِ اقْتَرَ فْتُمُوها. @KhatmeNoor
dars08_nokat.mp3
959.5K
📢فایل صوتی/ نکات درس هشتم (۱) 💠تنوین💠 ⏰زمان فایل: ۰۱:۵۹ دقیقه 📁حجم فایل: ۹۳۷ کیلوبایت @KhatmeNoor
آموزش روش خواندن تنوین بعد از همزه وصل: 👌در این صورت به تنوین کسره داده می شود @KhatmeNoor
آموزش روش خواندن تنوین بعد از همزه وصل: تمرینهای مرحله 1 و 2و 3 @KhatmeNoor
📜 صفحه 333 قرآن کریم، آیه 6 تا 15 پیوست تمرین مرحله 1 @KhatmeNoor
dars08_nokat_01.mp3
571.6K
📢فایل صوتی/ نکات درس هشتم (۲) 💠تنوین💠 ⏰زمان فایل: ۰۱:۱۱ دقیقه 📁حجم فایل: ۵۵۸ کیلوبایت @KhatmeNoor
اصولاً باید دانست که التقاء ساکنین در خود کتابت قرآن کریم انجام شده و با عارض کردن حرکت، رفع شده است 🌺 مانند: قالَتِ الْمَلائِکَهُ ـ مِنَ الِّرجال ـ لَکُمُ اللَّیْل که قبل از متحرک شدن، قاَلتْ الْمَلائِکهُ ـ مِن الرِّجالِ ـ لَکُمْ اللَّیْلُ بوده است و در قرائت قرآن کریم همان طور که توضیح داده شد التقاء ساکنین فقط بین نون ساکنه تنوینی و حرف ساکن بعد می باشد و توجیه دانشمندان ادبی در مورد به وسیله سه حرکت فتحه، کسره و ضمه به شرح زیر است: @KhatmeNoor 👇👇👇👇👇👇
🌺الف) کسره: گویند به دلیل اینکه سکون بوی کسره می‌دهد مخصوصاً اگر محکم تلفظ گردد و لذا اکثر قریب به اتفاق دانشمندان نظرشان این است که هرگاه برای رفع التقاء ساکنین خواسته باشیم حرکت دهیم به کسره حرکت می‌دهیم، مانند: ارْتَضی.   🌺ب) فتحه: به دلیل اینکه فتحه اَخَفِّ حرکات است(سبکترین صداها است) مانند: مِنَ النّاسِ.   🌺ج) ضمه: چون مخرج میم مانند "واو" در قسمت لبها می‌باشد و لذا حرکتی از جنس "واو" که ضمه باشد به آن داده می‌شود، مانند: هُمُ اقْتَدِهْ. 🌺🌺🌺🌺🌺 و در بعضی کلمات دیگر برای ایجاد حرکت، متابعت از عین‌الفعل می‌شود، حال هرحرکتی که داشته باشد، مانند لَمْ یَمْدُّ که در اصل لَمْ یَمْدُدْ بوده است.   توضیح: در جمله بِئْسَ الْاسْمُ الْفسُوق به علت التقاء ساکنین نزد "لام" و سین ساکن در کلمه الْاسْم (به سبب وجود همزه وصل میان این دو) برای رفع آن سکون "لام" حذف و به کسره تبدیل می‌شود و خوانده می‌شود بِئْسَ لِسْمُ الْفُسُوق. 🌺🌺🌺🌺🌺 و در بعضی کلمات دیگر برای ایجاد حرکت، متابعت از عین‌الفعل می‌شود، حال هرحرکتی که داشته باشد، مانند لَمْ یَمْدُّ که در اصل لَمْ یَمْدُدْ بوده است.   توضیح: در جمله بِئْسَ الْاسْمُ الْفسُوق به علت التقاء ساکنین نزد "لام" و سین ساکن در کلمه الْاسْم (به سبب وجود همزه وصل میان این دو) برای رفع آن سکون "لام" حذف و به کسره تبدیل می‌شود و خوانده می‌شود بِئْسَ لِسْمُ الْفُسُوق. @KhatmeNoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نون ساکن و تنوین نزد حروف هجاء تنوين و نون ساكنه ، حُكمش بدان اى هوشيار كز حكم آن زينت بود اندر كلام كردگار در يرملون ادغام كن ، در حرف حلق اظهار كن در نزد (باء) قلب به ميم ، در (مابقى ) اخفا بيار نـون سـاكـن و تـنـويـن در مجاورت 28 حرف زبان عرب ، چهار حكم پيدا مى كند كه عبارتند از: اظهار، ادغام ، اقلاب ، اخفا. 🌹🌹🌹 🔹 يـعـنـى آشكار نمودن . اگر نون ساكن و تنوين به حروف حلقى برسد، بطور عادى و واضح تلفّظ مى شود و نبايد روى آن مكث نمود. «ح- خ- ع- غ- هـ- ء»➡️حروف حلقی یعنی صدای نزد این حروف آشکار می‌گردد. حرف حلقى شش بود اى باوفا همزه ، هاء و عين و حاء و غين و خاء مانند: (همزه ): يَنْاَوْنَمَنْ امَنَرَسُولٌ اَمينٌ (هاء): مِنْهُمْاِنْ هُوَقَوْمٍ هادٍ (عين ): اَنْعَمْتَمِنْ عِلْمٍسَميعٌ عَليمٌ (حاء): وَانْحَرْمِنْحَكيمٍعَليماً حَكيماً (غين ): فَسَيُنْغِضُونَيَكُنْ غَنِيّاًاِلهٍ غَيْرِهِ (خاء): وَالْمُنْخَنِقَةٌمِنْ خَيْرٍقَوْمٌ خَصِمُونَ 🔹 ؛ نـون سـاكـن و تـنـويـن در شش حرف (يرملون ) ادغام مى شود. یعنی نون خوانده نمی شود و حرف مشدّد می گردد. و اين ادغام در دو حرف (راء و لام )، بدون غُنّه و در چهار حرف بقيّه (يَنْمُو) با غُنّه است . غُنّه : صوتى است كه از خيشوم (فضاى بينى ) خارج مى شود. دو حـرف (مـيم ) و (نون ) داراى اين حالت هستند، بويژه چنانچه مشدّد باشند و نيز در هنگام ادغامِ با غُنّه و اخفاى اين دو حرف ، غُنّه به ميزان دو حركت ادامه دارد، مانند: (راء): مَنْ رَحِمَغَفُورٌ رَحيمٌ (لام ): مِنْ لَدُنْرِزْقاً لَكُمْ (ميم ): مَنْ مَعِىَفَتْحاً مُبيناً (نون ): اِنْ نَشَاْحِطَّةٌ نَغْفِرْ (واو): مِنْ وَلَدٍاُمَّةً واحِدَةً (ياء): مَنْ يَقُولُيَوْمَئِذٍ يَصَّدَّعُونَ : در كلمات (قِنْوان ـ صِنْوان ـ دُنْيا ـ بُنْيان ) به سبب آنكه نون ساكن و حروف يرملون (واو، ياء) در يك كلمه قرار گرفته اند، ادغام انجام نمى شود. @KhatmeNoor
: 🔹 (تبدیل) به میم می شود از حرف «باء» که البته پس از عمل قلب، پدید آمده از آن نزد «باء» اخفاء می‌شود و این اخفاء همراه با غنّه خواهد بود. مانند: من بعد- انباء- انبیاء و ... : 🔹 می‌شود نزد حروف مابقی (یعنی بقیه حروف تهجّی) که پانزده حرف است (ت- ث- ج- د- ذ- ز- س- ش- ص- ض- ط- ظ- ف- ق- ک)، یعنی صوت در غنّه ( بینی ) می اندازد و پنهان اداء می شود که قاری باید ساکن نزد این حروف را به طوری ادا نماید که صدای آن کر شود و در واقع کاملاً  آشکار نشود. : و من توکل- من ثواب- من جاء- من زکوٰة- من قادر- من فعل- من ضل- فانطلق- من دون. در اینجا به شعر زیر توجه فرمائید : تنوین و نون ساکنه حکمش بدان ای هوشیار کز خواندنش زینت بود اندر کلام کردکار در یرملون ادغام کن در حرف حلق اظهار کن در نزد با قلب به میم در مابقی اخفا بیار 🖊تبصره : در قرآن چهار کلمه استثنائی وجود دارد که نون ساکن بعوض اینکه ادغام شود اظهار می شود و عبارتند از : دُنیا ، بُنیان ، قِنْوان ، صِنْوان 📣توجه 🛑توضیحات بیشتر نون ساکن در مباحث جداگانه دیگر تجوید آورده خواهد شد ان شاءالله🙏 @KhatmeNoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
که برای استفاده باید وارد نرم افزار بشود 🌸 تفسیر برگرفته از کتاب برگزیده تفسیر نمونه می باشد 🌼🌼🌼🍃🌼🌼🌼🍃🌼🌼🌼 @KhatmeNoor
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
که برای استفاده باید وارد نرم افزار بشود 🌸 تفسیر برگرفته از کتاب برگزیده تفسیر نمونه می باشد 🌼🌼🌼🍃🌼🌼🌼🍃🌼🌼🌼 @KhatmeNoor
قسمت سوم 💠💠💠 🌸🌸نکات طلایی مرور محفوظات: ✅5. مدیریت رفع خطاها یکی از نکات مهم در بهره وری از مرور،این است که بعد از هر بار مرور، حافظ باید موارد اشتباه خود را ثبت کرده و در آن تأمل نماید.👏👏 یکی از اهداف تکرار آیات،این است که حافظ،نقاط ضعف و خطاهای خود را شناسایی نموده و برای رفع آن برنامه ریزی نماید.👌👌👌 💠باید دانست کسانی که یک متن را به خاطر می سپارند، معمولاً خطاهای مشخص و معینی دارند. 💠در نتیجه اگر بتوانند آن خطاها را شناسایی کرده و در پی برطرف کردنش باشند، می توانند در مدت کوتاهی به حد مطلوبی از تسلط – به گونه ای که آیات را بدون هیچ گونه اشتباهی تلاوت کنند – دست یابند. چنانچه خطاهای حافظ ناشی از ضعف حفظ باشد، باید آنها را ترمیم نمود؛ ولی چنانچه ناشی از مشابهت با آیاتی باشد که در گذشته حفظ نموده است، برای جلوگیری از اشتباه آنها، با مقایسه این آیات با یکدیگر، از اشتباه جلوگیری نماید. 💠برای سهولت این کار پیشنهاد می شود،حافظ در صفحات قرآن و در زیر کلمات و یا جملاتی که در آنها دچار خطا گردیده، علامتی بگذارد. در مرتبه دوم پیش از آغاز مرور آیات، به تمامی مواردی که در دوره قبل علامت گذاری شده است توجه نماید و سپس آیات را بخواند. لازم به ذکر است که این کار را باید قبل از آغاز مرور انجام داد؛ نه اینکه در هنگام مرور، ابتدا خطاهای هر صفحه را مشاهده و آیات را بخواند. چنانچه حافظ در این مرتبه نیز بار دیگر با خطاهای گذشته مواجه شد، می تواند با قرار دادن علامتی دیگر این نکته را برای خود ثبت کند، که در این کلمه یا جمله دو بار دچار اشتباه شده است. 💠در این صورت پیش از شروع دور سوم می داند که در چه مواردی دوبار و در چه مواردی یکبار اشتباه کرده است. قبل از شروع دور سوم مرورها، یکبار مواردی را که در آنها دوبار دچار خطا شده را مرور می نماید و سپس مرور دور سوم را آغاز می نماید. این کار سبب می شود تا حافظ به تدریج، به ترتیب اولویت،نسبت به مواردی که بیشتر نیازمند توجه است آگاه شود.🌟🌟 💠در نتیجه بتواند در مدت زمان کوتاهی،با مرور خطاهای خود به حد بالایی از تسلط دست یابد. 💠ممکن است این نکته به ذهن برسد که حاشیه خوردن قرآن موجب حواس پرتی می شود. برای حل این مشکل، حافظ می تواند بعد از آنکه از تسلط خود، اطمینان حاصل نمود، موارد ثبت شده را پاک نماید و یا قرآن خود را عوض کند و از قرآن دیگری برای مرور بهره بگیرد. 💠البته ناگفته نماند نگهداری موارد خطا از جهاتی مفید به نظر می آید. چرا که ممکن است پس از مدتی دوباره به آن خطاها مبتلا گردد. به همین منظور آگاهی از خطاهای پیشین برای جلوگیری از این گونه مشکلات مفید خواهد بود.👏👏 @KhatmeNoor