eitaa logo
تجوید حفظ تفسیر تدبر ( ختم نور )
1.8هزار دنبال‌کننده
9.1هزار عکس
3.1هزار ویدیو
1.2هزار فایل
⚘﷽⚘ تقدیم محضر مولی صاحب الزمان علیه السلام #قرائت_تجوید_حفظ_تفسیر_تدبر #قرآن_ونهج_البلاغه با همکاری اساتید محترم تدبر، قرائت، تجوید و حفاظ کل قرآن کریم آیدی مدیر کانال⏬ @V012345 کانال های دیگر ما :کانال گیف استیکر⏬ https://eitaa.com/stikerrrr
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از عطر گل یاس
تعداد آیات،کلمات،حروف، اهداف و آموزه ها
هدایت شده از عطر گل یاس
محتوا وموضوعات،فضائل وخواص
هدایت شده از عطر گل یاس
محل نزول،زمان نزول،فضای نزول
هدایت شده از عطر گل یاس
ترتیب در مصحف،بر اساس نزول،ارتباط با سوره قبلی
هدایت شده از عطر گل یاس
ویژگی سوره
هدایت شده از عطر گل یاس
📚 منابع
هدایت شده از عطر گل یاس
‍ 🌻🌻🌻🌻 🔺فضیلت قرائت سوره تین🔺 پیامبر اکرم (ص)فرمودند : ✅هر که آن را قرائت کند خداوند او را دو خصلت عطا فرماید : 1⃣ عافیت 2⃣ یقین مادامی که در دار دنیاست و هر گاه از دنیا رفت،خداوند او را عطا فرماید از اجر بعدد کسی که این سوره را تلاوت کند ثواب یک روز روزه بودن . ✅براءبن عازب گوید :شنیدم پیغمبر (ص)در نماز مغرب قرائت می فرمود سوره 《تین و الزیتون》را و ندیدم انسانی را که قرائتش بهتر از او باشد امام صادق(ع) فرمودند : ✅کسی که در نمازهای واجب و نوافل خود سوره "والتین" را بخواند خداوند هر کجا که دوست دارد از بهشت به او عطا فرماید .
هدایت شده از عطر گل یاس
نمودار درختی سوره تین
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از عطر گل یاس
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تلاوت و قرائت قرآن همزمان با نشانه گذاری آیات - سوره تین - استاد پرهیزکار
هدایت شده از عطر گل یاس
3982_095تین.MP3
978.5K
سه بار تکرار سوره تین استاد پرهیزگار
هدایت شده از عطر گل یاس
095 tin.mp3
1.08M
سه بار تکرار سوره تین استاد منشاوی
هدایت شده از عطر گل یاس
ترجمه لغات صفحه ۵۹۷ قرآن کریم
هدایت شده از عطر گل یاس
کارت تصویر سوره تین آیات ۱تا۸
هدایت شده از عطر گل یاس
معانی کلمات آیه ۱ تين: انجير. آن فقط يك بار در قرآن مجيد آمده است. زيتون: زيتون به درخت زيتون و ميوه آن هر دو گفته مى‌‏شود ولى به روغن آن زيت گويند. معانی کلمات آیه ۲ طور: آن به مطلق كوه و نيز به كوه معروف صحراى سينا گفته مى‏‌شود مراد در اينجا كوه سينا و محل نزول وحى بر موسى است. سينين: سينا شبه جزيره‏اى است ما بين درياى مديترانه و كانال سوئز و فلسطين و خليج عقبه. ايضا سينا كوهى است در آن شبه جزيره به نام حوريب، شايد اضافه طور به «سينين» بيانيه باشد، به هر حال آن، دو ضبط دارد يكى «سينين» و ديگرى سينا چنان كه در سوره مؤمنان/ 20 آمده است. معانی کلمات آیه ۳ البلد: بلد: سرزمين، منظور از آن سرزمين مكه است چنان كه خواهد آمد الْبَلَدِ الْأَمِينِ‏ سرزمين امن و امان. معانی کلمات آیه ۴ تقويم: معتدل كردن «قوم الشي‏ء: عدله» مراد از آن ظاهرا آماده كردن انسان براى هدايت خداوند و ارتقاء است كه خدا او را در بهترين استعداد و صلاحيت ارتقاء آفريده است و شايد آماده بودن براى صعود و نزول هر دو مراد باشد چنان كه در آيات بعدى است. معانی کلمات آیه ۵ اسفل: سفل (بر وزن قفل): پائينى. پستى. سافل: پائين. اسفل: پائين‏تر. سافلين: پستها. در قرآن مجيد همه جا اسم تفضيل به جمع محلى بالف و لام اضافه شده است مانند: احكم الحاكمين. ارحم الراحمين. مگر در اين آيه كه بدون الف و لام آمده است در كشاف گويد: بعضى آن را «اسفل السافلين» خوانده است. معانی کلمات آیه ۶ «غَیْرُ مَمْنُونٍ»: ناگسیختنی. قطع ناشدنی. بی‌منّت. معانی کلمات آیه ۷ «بَعْدُ»: پس از مشاهده قدرت خدا در پیکره عالَم صغیر و در گستره عالَم کبیر. آن که انسان و جهان را از نیستی به هستی درآورده است، دوباره پس از پایان جهان و مردن مردمان، دنیا را پدیدار و انسانها را از خواب مرگ بیدار می‌سازد، و طرحی نو درمی‌اندازد. «الدِّینِ»: سزا و جزا. دین و آئین. «فَمَا یُکَذِّبُکَ ...»: پس دیگر چه چیز تو را به تکذیب شریعت و آئین وامی‌دارد؟ معانی کلمات آیه ۸ احكم: حكم: داورى «حكم بينهم: قضى و فصل» احكم الحاكمين: يعنى عادلترين داوران.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از عطر گل یاس
💢تفسیر نور (استاد قرائتی) وَ التِّينِ وَ الزَّيْتُونِ «1» وَ طُورِ سِينِينَ «2» وَ هذَا الْبَلَدِ الْأَمِينِ «3» لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسانَ فِي أَحْسَنِ تَقْوِيمٍ «4» ثُمَّ رَدَدْناهُ أَسْفَلَ سافِلِينَ «5» إِلَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ فَلَهُمْ أَجْرٌ غَيْرُ مَمْنُونٍ «6» فَما يُكَذِّبُكَ بَعْدُ بِالدِّينِ «7» أَ لَيْسَ اللَّهُ بِأَحْكَمِ الْحاكِمِينَ «8» به انجير و زيتون سوگند. و به طور سينا سوگند. و به اين شهر (مكّه) امن سوگند. همانا ما انسان را در بهترين قوام و نظام آفريديم. سپس او را به پايين‌ترين مرحله بازگردانديم. مگر كسانى كه ايمان آوردند و كارهاى نيك انجام دادند كه براى آنان پاداشى قطع ناشدنى و هميشگى است. پس بعد از اين، چه چيز سبب مى‌شود قيامت را تكذيب كنى؟ آيا خدا بهترين حكم كنندگان نيست؟ 📚جلد 10 - صفحه 529 📝نکته ها👇 طور سينين، همان وادى سينا ميان مصر و فلسطين امروزى است. در برخى روايات، به قرينه‌ «طُورِ سِينِينَ» و «الْبَلَدِ الْأَمِينِ» كه اشاره به دو مكان مقدس است، آمده است كه مراد از «التِّينِ وَ الزَّيْتُونِ» نيز محلّ رويش اين دو ميوه مى‌باشد و ايه را اشاره به شهرهاى مدينه و بيت المقدس دانسته‌اند. «1» در ميان خوردنى‌ها، ميوه‌ها و در ميان آنها ميوه‌هاى قنددار و چربى‌دار براى سوخت و ساز بدن بيشتر مورد نياز است. «التِّينِ وَ الزَّيْتُونِ» از امتيازات اسلام داشتن سرزمين امن است حتى براى گياهان و حيوانات. «الْبَلَدِ الْأَمِينِ» نام انجير يكبار و زيتون، شش بار در قرآن آمده است و هر دو داراى خواص غذايى و درمانى فراوانى هستند. انجير براى هر سن و سالى به خاطر قندى كه دارد مفيد است. ورزشكاران و كسانى كه دچار ضعف و پيرى هستند به خوردن آن سفارش شده‌اند. بر اساس برخى روايات، انجير ميوه‌اى بهشتى است و در طبّ قديم، معجون انجير و عسل براى زخم معده و انجير خشك براى تقويت فكر سفارش شده است. امام رضا عليه السلام فرمود: انجير بوى دهان را مى‌برد، لثه‌ها و استخوان‌ها را محكم مى‌كند، مو را مى‌روياند، درد را برطرف مى‌سازد و مثل دارو مؤثر است. زيتون، بلغم را برطرف مى‌سازد، رنگ صورت را صفا داده اعصاب را تقويت نموده، بيمارى و درد و ضعف را از بين مى‌برد و آتش خشم را فرو مى‌نشاند. «2» مراد از «ثُمَّ رَدَدْناهُ أَسْفَلَ سافِلِينَ» دست برداشتن گروهى از انسانها از فطرت اوليه الهى است كه خداوند در نهاد هر بشرى قرار داده كه هر كس چنين كند، خداوند او را در پست‌ترين جايگاه‌ها قرار مى‌دهد و گرفتار شقاوت و عذاب مى‌شود. 📚«1». تفسير نورالثقلين. 📚«2». بحارالانوار، ج 66، ص 183 به نقل از تفسير نمونه. 📚جلد 10 - صفحه 530 پیام ها👇 1- نعمت‌هاى دنيوى حتى خوردنى‌ها، قداست دارد و مورد سوگند الهى واقع شده‌اند. «وَ التِّينِ وَ الزَّيْتُونِ» 2- سلامتى كه از طريق غذا به دست مى‌آيد و امنيّت، مهم‌ترين نيازهاى مادّى انسان است. التِّينِ وَ الزَّيْتُونِ‌ ... الْبَلَدِ الْأَمِينِ‌ 3- قداست وحى، به زمين‌ها نيز سرايت مى‌كند. «طُورِ سِينِينَ» 4- امنيّت شهر مكّه، دعاى حضرت ابراهيم است كه گفت: «رَبِّ اجْعَلْ هذا بَلَداً آمِناً» «1» و اين دعا مورد استجابت واقع شد. «هذَا الْبَلَدِ الْأَمِينِ» 5- انسان در آفرينش بر همه موجودات برترى دارد. «خَلَقْنَا الْإِنْسانَ فِي أَحْسَنِ تَقْوِيمٍ» 6- خداوند بر آغاز و فرجام انسان حاكم است. خَلَقْنَا ... رَدَدْناهُ‌ 7- انسان در اصل خلقت پستى ندارد و سقوط او در طىّ مراحل زندگى واقع مى‌شود. «خَلَقْنَا الْإِنْسانَ فِي أَحْسَنِ تَقْوِيمٍ ثُمَّ رَدَدْناهُ أَسْفَلَ سافِلِينَ» 8- انسان كه برترين مخلوق است، سقوطش نيز از همه موجودات پست‌تر است. أَحْسَنِ تَقْوِيمٍ‌ ... أَسْفَلَ سافِلِينَ‌ (چنانكه در آيات ديگر نيز مى‌فرمايد: «أُولئِكَ كَالْأَنْعامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ» «2») 9- دورى از ايمان و عمل صالح سبب سقوط است و ايمان، عامل دورى از هر گونه پستى و نزول است. «رَدَدْناهُ أَسْفَلَ سافِلِينَ إِلَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ» 10- با آنكه خداوند خالق انسان است و هرگونه بخواهد حق دارد با مخلوقش رفتار كند، امّا او بر اساس عدل، حكم مى‌كند و بهترين داوران است. «بِأَحْكَمِ الْحاكِمِينَ» «والحمدللّه ربّ العالمين» «1». بقره، 126. «2». اعراف، 179. جلد 10 - صفحه 532
هدایت شده از عطر گل یاس
برگزیده تفسیر نمونه محتوا وفضیلت سوره تین تفسیر آیه ۱و۲
هدایت شده از عطر گل یاس
برگزیده تفسیر نمونه آیه ۳ سوره تین
هدایت شده از عطر گل یاس
برگزیده تفسیر نمونه آیه ۴و۵ سوره تین
هدایت شده از عطر گل یاس
برگزیده تفسیر نمونه آیه ۶تا۸ سوره تین
هدایت شده از عطر گل یاس
29.41M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸تفسیر آیه 1 تا 8 سوره تین 🔹استاد قرائتی