♦️⚜💠#حفظ_قرآن_کریم💠⚜♦️
✅ #جلسه_اول_و_دوم
#حفظ_سوره_تکاثر
#آشنایی_و_معرفی_سوره_تکاثر
#حفظ_سوره_تکاثر_آیات_ ۱_تا_۸
👇👇👇
هدایت شده از عطر گل یاس
هدایت شده از عطر گل یاس
#موضوعات_کلی_سوره :
🔺ترسیم چهره زشت متکاثرین ، مسابقه در کثرت مال و مباهات به کثرت ثروت فرهنگ تکاثر و مادی گرایی ،تمام اموال و ثروتها و فرزندان از آن خداوند است.
هدایت شده از عطر گل یاس
🌻🌻🌻🌻
🔺فضیلت قرائت سوره تکاثر🔺
✅در حدیث ابی بن کعب است که هر کس آن را قرائت کند خدا نعمت هایی را که بر او انعام فرموده در دار دنیا ،محاسبه اش نکند و به او عطا فرماید اجر هزار آیه را.
✅امام صادق (ع)فرمودند:
هر کس سوره "تکاثر"را در نماز واجبش بخواند نوشته شود برای او ثواب پنجاه شهید است و کسی که در نماز فریضه اش بخواند چهل صف از فرشتگان به او اقتدا کرده و با او نماز بخوانند .
رسول خدا (ص)فرمودند :
✅کسی که سوره تکاثر را در موقع خوابش بخواند از فتنه و فشار قبر مصون بماند .
🌻🌻🌻🌻
هدایت شده از عطر گل یاس
✨تكاثر
تکاثر افتخار به کثرت مناقب است.
✨مفهوم کلی سوره
معادباورى ؛
هشدار در مورد فخرفروشى ؛
علماليقين و عيناليقين .
✨اسامی سوره
تکاثر، الهکم التکاثر، مقبره.
✨علت نامگذاری
«سوره تکاثر»؛ به دلیل وجود این کلمه در آیۀ اول سوره به این اسم مشهور شده است. و در بسیاری از مصاحف و کتب تفسیری از این سوره با نام سوره تکاثر یاد شده است.
«سوره الهکم التکاثر»؛ به خاطر شروع سوره با این عبارت به این نام مشهور شده است. این اسم از لسان پیامبر صلیاللهعلیهوآله و ابنعباس و همچنین برخی از کتب تفسیری و حدیثی نقل شده است.
«سوره مقبره»؛ ظاهرا به خاطر وجود لفظ «المقابر» در این سوره برخی از صحابه این سوره را به اسم مفرد آن نامگذاری کردهاند.
هدایت شده از عطر گل یاس
✨تعداد آیات
سوره تکاثر هشت آیه دارد.
✨تعداد کلمات
سوره تکاثر بیستوهشت کلمه دارد.(لازم به ذکر است اقوال در تعداد کلمات سوره های قرآن مختلف است)
✨تعداد حروف
سوره تکاثر صدوبیست حرف دارد.(لازم به ذکر است اقوال در تعداد حروف سوره های قرآن مختلف است)
✨اهداف و آموزه ها
محورهاى اصلى سوره تکاثر عبارت اند از:
1. يادآورى معاد و هشدار در اين زمينه؛
2. سرزنش فخرفروشان زياده طلب.
هدایت شده از عطر گل یاس
❇️محتوا و موضوعات
محتواى سوره تکاثر در مجموع نخست سرزنش و ملامت افرادى است كه بر اساس يك مطالب موهوم بر يكديگر تفاخر مى كردند، سپس هشدارى نسبت به مساله معاد و قيامت و آتش دوزخ، و سرانجام هشدارى در زمينه مساله سؤال و بازپرسى از نعمتها مى دهد.
❇️فضائل، خواص و ثواب قرائت
در حديث ابىبنكعب است كه هر كس سوره تکاثر را قرائت كند خداوند نعمتهايى را كه بر او در دنیا انعام فرموده محاسبه نكند و به او اجر هزار آيه را عطا فرماید.
شعيب عقرقوقى از امام صادق عليهالسلام روايت كرده كه: «هر كس سوره الهكم التكاثر را در نماز واجبش بخواند براى او ثواب و اجر صد شهيد نوشته شود و كسى كه در نافله اش آن را بخواند براى او ثواب پنجاه شهيد است و كسى كه در نماز فريضه اش بخواند چهل صف از فرشتگان به او اقتدا كرده و با او نماز بخوانند».
درست از امام صادق عليهالسلام روايت نموده كه گفت: رسول خدا صلىاللهعليهوآله فرمود: «كسى كه الهكم التكاثر را در موقع خوابش بخواند از فتنه و فشار قبر مصون میماند».
هدایت شده از عطر گل یاس
❇️محل نزول
سوره تكاثر مدنى و بعضى گفته اند مكّى است.
❇️زمان نزول
تاريخ نزول سوره تکاثر در ما بين ابتداء وحى و هجرت مسلمين به حبشه است و بعد از سوره كوثر نازل شده است.
❇️فضای نزول
سوره تکاثر در مذمت تکاثر و فخرفروشی به جهت کثرت جمعیت و فزون طلبی نازل شده است برخی از قبایل و طوایف کار را به جایی رسانده بودند که برای فخر فروشی و تکاثر علاوه بر زندگان به سراغ قبرها میرفتند و مردگان خود را هم میشمردند.
در مجمعالبيان است كه بعضى گفته اند: «سوره تکاثر درباره يهود نازل شده كه گفته بودند: عده ما از جمعيت بنىفلان و بنىفلان و بنىفلان بيشتر است، و خلاصه ما از همه اين سه قبيله نيرومندتريم، همين معنا آنان را به خود مشغول كرد تا گمراه از دنيا رفتند (نقل از قتاده)».
بعضى ديگر گفته اند: در باره شاخه اى از انصار نازل شده كه با شاخه اى ديگر تفاخر كردند(نقل از ابىبريده).
و بعضى گفته اند درباره دو قبيله از قريش نازل شده، يعنى بنىعبدالمنافبنقصى، و بنىسهمبنعمرو كه با يكديگر تكاثر نموده، اشراف خود را مى شمردند، و عدد اشراف بنىعبدالمناف بيشتر شد، آن گاه بنىسهمبنعمرو زير بار نرفته، گفتند بايد مرده هايمان را هم به شمار آوريم، شروع كردند به شمردن قبرها، اين قبر فلانى است و اين قبر فلانى، و در نتيجه عدد بنى سهم بيشتر شد، چون در دوران جاهليت عدد آنان بيشتر بود(نقل از مقاتل و كلبى).
هدایت شده از عطر گل یاس
❇️ترتیب در مصحف
سوره تکاثر صدودومين سوره در چينش كنونى قرآن به شمار می آید.
❇️ترتیب بر اساس نزول
سوره تکاثر شانزدهمين سوره در ترتيب نزول می باشد و بعد از سوره كوثر نازل شده است.[17] (لازم به ذکر است اقوال در ترتیب نزول سوره های قرآن مختلف است)
❇️ارتباط با سوره قبلی
خداوند سبحان در سوره قارعه از صفت قيامت خبر داد و در سوره تکاثر هم ياد نمود كه تكاثر غفلت از قيامت ميآورد.
هدایت شده از عطر گل یاس
💠ویژگی
سوره تکاثر از سور مفصلات می باشد ابن قتیبه می گوید: ... مفصلات سوره های کوچکی هستند که بعد از سور مثانی آمده اند اینکه چرا این سوره ها را مفصل نامیده اند به خاطر کوتاه بودن آنها و اینکه بسيار به واسطه بِسْمِ اللّٰهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِيمِ از يكديگر جدا شدهاند.
روايتى است كه از رسول خدا صلی الله علیه و آله نقل شده كه فرمود: خداوند هفت سوره طوال را به جاى تورات و سوره هاى مئين را به جاى انجيل و سوره هاى مثانى را به جاى زبور به من داد، و پروردگارم مرا با دادن سوره هاى مفصّل فزونى بخشيد.
مطالب سوره تکاثر علاوه بر کثرت طلبی هم درباره افراد پولپرست و مقامپرست صادق است و هم درباره دولتهاى ابر قدرت و ظالم كه ميدان زندگى را از دست ديگران گرفته اند.
هدایت شده از عطر گل یاس
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تلاوت و قرائت قرآن همزمان با نشانه گذاری آیات - سوره تکاثر - استاد پرهیزکار
هدایت شده از عطر گل یاس
هدایت شده از عطر گل یاس
👈معانی کلمات آیه 1
الهاكم: مشغول كرد شما را. راغب گويد: لهو آنست كه انسان را از كارى كه مفيد و اهم است مشغول كند. الهاء به معنى مشغول كردن مىباشد.
تكاثر: افزون طلبى. در لغت آمده: «تكاثر القوم: كثروا و تغالبوا في الكثرة» پس تكاثر به معنى افزايش جويى است بين الاثنين بودن همه جا لازم نيست، بعضىها آن را تفاخر گفتهاند ولى ظاهرا آن در اينجا درست نيست، چون در اين سوره مسئله ثروت و زراندوزى مطرح است نظير وَ تَفاخُرٌ بَيْنَكُمْ وَ تَكاثُرٌ فِي الْأَمْوالِ وَ الْأَوْلادِ حديد/ 20 اين لفظ فقط دو بار در قرآن آمده است.
👈معانی کلمات آیه 2
زرتم: زيارت: قصد. گويند: «زراره زيارة: قصده» طبرسى آن را آمدن به محلى بدون قصد ماندن گفته است. راغب گويد: زُرْتُمُ الْمَقابِرَ كنايه از مرگ است، زمخشرى نيز چنين گفته است.
مقابر: مقبره «بفتح و كسر ميم» محل قبر را گويند جمع آن مقابر است (قبرستان).
👈معانی کلمات آیه 3
«کَلاّ»: بس کنید! حقّا.
👈معانی کلمات آیه 4
«ثُمَّ کَلاّ»: باز هم هان!
معانی کلمات آیه 5
«عِلْمَ الْیَقِینِ»: دانش راستین. آگاهی قطعی. مراحل یقین سهتا است: علمالیقین و عینالیقین و حقّالیقین. اضافه آنها، اضافه موصوف به صفت خود است. جواب (لَوْ) محذوف است. از قبیل: هرگز به سراغ این امور نمیرفتید و تفاخر و مباهات به این مسائل باطل نمیکردید
معانی کلمات آیه 6
«لَتَرَوُنَّ»: قطعاً و حتماً خواهید دید. مراد آشکار شدن دوزخ است.
معانی کلمات آیه 7
«عَیْنَ الْیَقِینِ»: دیدن یقینی. آگاهی حاصل از دیدن و مشاهده کردن. مراد از دیدن دوزخ، در آن افتادن و چشیدن عذاب آن است.
معانی کلمات آیه 8
نعيم: نعمت وسيع و فراوان: «النعيم: النعمة الكثيرة» الف و لام آن شايد براى استغراق باشد.
هدایت شده از عطر گل یاس
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سوره تکاثر (ترجمه تصویری)
هدایت شده از عطر گل یاس
هدایت شده از عطر گل یاس
💢تفسیر نور (استادقرائتی)
🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃
💫سوره تكاثر
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
به نام خداوند بخشنده مهربان
🕋أَلْهاكُمُ التَّكاثُرُ «1» حَتَّى زُرْتُمُ الْمَقابِرَ «2» كَلَّا سَوْفَ تَعْلَمُونَ «3» ثُمَّ كَلَّا سَوْفَ تَعْلَمُونَ «4» كَلَّا لَوْ تَعْلَمُونَ عِلْمَ الْيَقِينِ «5» لَتَرَوُنَّ الْجَحِيمَ «6» ثُمَّ لَتَرَوُنَّها عَيْنَ الْيَقِينِ «7» ثُمَّ لَتُسْئَلُنَّ يَوْمَئِذٍ عَنِ النَّعِيمِ «8»
🦋🦋«1» فزون طلبى (و تفاخر) شما را سرگرم كرد. «2» تا آنجا كه به زيارت مقبرهها رفتيد. «3» چنين نيست (كه مىپنداريد) به زودى خواهيد فهميد.
«4» باز چنين نيست (كه مىپنداريد)، در آينده خواهيد دانست. «5» چنين نيست (كه مىپنداريد)، اگر شما (به آخرت) علم يقينى داشتيد. «6» قطعاً دوزخ را مىديديد. «7» سپس آن را با عين اليقين مىديديد. «8» سپس در آن روز از نعمتها سؤال خواهيد شد.
هدایت شده از عطر گل یاس
📝نکته ها👇
تكاثر👈» از «كثرت» به معناى فزونطلبى و فخرفروشى به ديگران به واسطه كثرت اموال و اولاد است.
جلوههاى تكاثر
🔻تكاثر در شرك و چند خدايى. «أَ أَرْبابٌ مُتَفَرِّقُونَ خَيْرٌ أَمِ اللَّهُ الْواحِدُ الْقَهَّارُ» «1» (حضرت يوسف به هم زندانىهاى خود كه مشرك بودند، گفت: آيا ارباب متفرق بهتر است يا خداوند يكتاى قهار؟)
🔻تكاثر در غذا. بنى اسرائيل مىگفتند: ما بر يك نوع غذا صبر نداريم «لَنْ نَصْبِرَ عَلى طَعامٍ واحِدٍ» ما خوردنىهاى ديگر همچون پياز و سير و عدس و خيار مىخواهيم. «قِثَّائِها وَ فُومِها وَ عَدَسِها وَ بَصَلِها» «2»
🔻تكاثر در عمر. چنان كه بعضى دوست دارند هزار سال عمر كنند. «يَوَدُّ أَحَدُهُمْ لَوْ يُعَمَّرُ أَلْفَ سَنَةٍ» «3»
🔻تكاثر در مال. قرآن مىفرمايد: برخى افراد به دنبال جمع مال و شمارش آن هستند. «الَّذِي جَمَعَ مالًا وَ عَدَّدَهُ» «4»
تكاثر در مسكن. قرآن در مقام سرزنش بعضى مىفرمايد: در دامنه هر كوهى ساختمانهاى بلند بنا مىكنيد. «أَ تَبْنُونَ بِكُلِّ رِيعٍ آيَةً تَعْبَثُونَ» «5»
🔹تكاثر در شهوت. اسلام براى مسئله جنسى، راه ازدواج را تجويز كرده و بهرهگيرى از همسر را بدون ملامت شمرده: «إِلَّا عَلى أَزْواجِهِمْ أَوْ ما مَلَكَتْ أَيْمانُهُمْ فَإِنَّهُمْ غَيْرُ مَلُومِينَ» «6»* و ارضاى شهوت از غير راه ازدواج را تجاوز دانسته است. «فَمَنِ ابْتَغى وَراءَ ذلِكَ فَأُولئِكَ هُمُ العادُونَ» «7»*
👈«أَلْهاكُمُ» از «لهو» به معناى سرگرم شدن به امور جزئى و ناچيز است كه انسان را از اهداف بلند باز دارد.
👈«زُرْتُمُ» از زيارت و «مقابر» جمع مقبره است.
ميان دو قبيله بر سر تعداد نفرات گفتگو شد، تصميم گرفتند سرشمارى كنند بعد از زندهها
📖«1». يوسف، 29.
📖«2». بقره، 61.
📖«3». بقره، 96.
📖«4». همزه، 2.
📖«5». شعراء، 128.
📖«6». مؤمنون، 6.
📖«7». مؤمنون، 7.
📚جلد 10 - صفحه 580
به قبرستان رفتند تا آمار مردگان را نيز به حساب آورند.
🔹حضرت على عليه السلام در خطبه 221 نهج البلاغه، بعد از تلاوت اين سوره مطالبى دارند كه ابن ابى الحديد در شرح آن مىگويد: در طول پنجاه سال، بيش از هزار بار اين خطبه را خواندهام و عظمت اين خطبه به قدرى است كه سزاوار است بهترين گويندگان عرب جمع شوند و اين خطبه برايشان تلاوت شود و همه به سجده افتند، همانگونه كه هنگام تلاوت بعضى از آيات قرآن، همه به سجده مىافتند. «1» ما دو جمله از آن خطبه را در اينجا بازگو مىكنيم:
«آبائهم يفخرون» آيا به مقبره پدرانشان افتخار مىكنند؟
«ام بعديد الهلكى يتكاثرون» يا به تعداد معدومين فزونطلبى مىكنند؟
«اجساد خرت و حركات سكنت» آنان جسدهايى بودند كه متلاشى شدند و متحركهايى بودند كه ساكن شدند.
«و لئن يكونوا عبرا احق من ان يكونا مفتخرا» آن جسدها سزاوارترند كه سبب عبرت شوند تا مايه افتخار.
🔹از حضرت على عليه السلام حديثى نقل شده كه فرمودند: اولين «سَوْفَ تَعْلَمُونَ» مربوط به عذاب قبر است و دومى مربوط به عذاب آخرت. «2»
🔹يقين، باور قلبى است كه عميقتر از دانستن است. مثلا همه مردم مىدانند كه مرده كارى به كسى ندارد ولى حاضر نيستند در كنار مرده بخوابند، ولى مردهشور در كنار مرده به راحتى مىخوابد، زيرا مردم فقط مىدانند ولى مردهشور باور كرده و به يقين رسيده است. راه بدست آوردن يقين عمل به دستورات الهى است، همانگونه كه مردهشور در اثر تكرار عمل به اين باور رسيده است.
🔹بر اساس روايات، نشانه يقين، توكل بر خداوند و تسليم او شدن و راضى بودن به مقدرات او و واگذارى امور به اوست. «3»
🔹يقين درجاتى دارد كه دو مرحلهاش در اين سوره آمده و مرحله ديگرش در آيه 95 سوره
📚«1». شرح ابن ابى الحديد، ج 11، ص 153.
📚«2». تفسير كبير فخررازى.
📚«3». بحارالانوار، ج 70، ص 138.
📚جلد 10 - صفحه 581
🔹واقعه آمده است. مراحل يقين عبارتند از: علم اليقين، حق اليقين و عين اليقين. انسان، گاهى از ديدن دود پى به آتش مىبرد كه اين علم اليقين است، گاهى خودِ آتش را مىبيند كه عين اليقين است و گاهى دستى بر آتش مىنهد و سوزندگى آن را احساس مىكند كه حق اليقين است.
مراد از ديدن آتش در «لَتَرَوُنَّ الْجَحِيمَ»، يا ديدن آن در قيامت است و يا ديدن آن با چشم برزخى و مكاشفه در همين دنيا كه اين معنا با يقين سازگارتر است.
🔹بر اساس احاديث، مراد از نعمتى كه در قيامت مورد سوال قرار مىگيرد، آب و نان نيست، كه بر خداوند قبيح است از اين امور سؤال كند. بلكه مراد نعمت ولايت و رهبرى معصوم است «1» امام رضا عليه السلام فرمود: سؤال از آب و نان و ... از مردم قبيح است تا چه رسد به خداوند، بنابراين مراد از سؤال از نعمت، همان نعمت رهبرى معصوم است. «2»
🔹تكاثر تنها در آمار و نفرات جمعيّت نيست، بلكه گاهى در ثروت و فرزند است. «وَ تَكاثُرٌ فِي الْأَمْوالِ وَ الْأَوْلادِ» «3» و لذا در قرآن سفارش شده
هدایت شده از عطر گل یاس
كه مال و فرزند شما را سرگرم نكند.
«لا تُلْهِكُمْ أَمْوالُكُمْ وَ لا أَوْلادُكُمْ» «4»
🔹پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله به دنبال تلاوت اين سوره فرمودند: «تكاثر الاموال جمعها من غير حقها و منعها من حقها و سدها فى الاوعية» «5» گردآورى اموال از راه نامشروع و نپرداختن حقوق واجب آنها و نگهدارى آنها در صندوقها تكاثر است.
در شعرى منسوب به حضرت على عليه السلام آمده است:
يا من بدنياه اشتغل
قد غرّه طول الامل
الموت يأتى بغتة
والقبر صندوق العمل
📚«1». تفسير نور الثقلين.
📖«2». عيون الاخبار، ج 2، ص 129.
📖«3». حديد، 20.
📖«4». منافقون، 9.
📚«5». تفسير نور الثقلين.
📚جلد 10 - صفحه 582