💢 مروری کوتاه بر #نکات_تفسیری آیات سوره بقره ( آیات 60 و61 )
🌺🍃
🕋 وَ إِذِ استَسقَى مُوسَى لِقَوْمِهِ فَقُلنَا اضْرِب بِّعَصَاكَ الحَجَرَ فَانفَجَرَتْ مِنْهُ اثنَتَا عَشرَةَ عَينًا قَدْ عَلِمَ كُلُّ أُنَاسٍ مَّشرَبَهُمْ كُلُواْ وَ اشرَبُواْ مِن رِّزْقِ اللَّهِ وَ لاَ تَعثَوْاْ فِي الأَرْضِ مُفْسِدِينَ ﴿۶۰﴾
🕊 و (به خاطر بیاور) زمانی که موسی برای قوم خویش طلب آب کرد، به او گفتیم: عصای خود را به سنگ بزن، ناگاه دوازده چشمه ی آب از آن جوشید، (بطوری که) هریک از افراد(طوائف دوازده گانه بنی اسرائل) آبشخور خود را شناخت. (گفتیم) از روزی الهی بخورید و بیاشامید و در زمین، تبهکارانه فساد نکنید!(60)
🍀🔸-در آیه، همراه کلمه مفسدین و لا تعثوا نیز آمده است. عثوا به معنی فساد شدید است و شاید در کنار هم قرار گرفتن این دو کلمه، می خواهد از توجه و تعمّد و روحیّه ی فساد انگیزی نهی کند.چرا که لغزش غیر عمد و بدون قصد فتنه انگیزی، مورد عفو است.
🔸-قوانین طبیعت، محکوم اراده خداوند است.
🔸-بهره گیری از نعمت های الهی، نباید زمینه ساز فساد باشد.
🕋 وَ إِذْ قُلْتُمْ يَا مُوسَى لَن نَّصْبِرَ عَلَىَ طَعَامٍ وَاحِدٍ فَادْعُ لَنَا رَبَّكَ يُخْرِجْ لَنَا مِمَّا تُنبِتُ الأَرْضُ مِن بَقْلِهَا وَقِثَّآئِهَا وَ فُومِهَا وَ عَدَسِهَا وَ بَصَلِهَا قَالَ أَتَستَبْدِلُونَ الَّذِي هُوَ أَدنَى بِالَّذِي هُوَ خَيْرٌ اهْبِطُواْ مِصرًا فَإِنَّ لَكُم مَّا سَأَلْتُمْ وَ ضُرِبَتْ عَلَيْهِمُ الذِّلَّةُ وَ المَسكَنَةُ وَ بَآؤُوْاْ بِغَضَبٍ مِّنَ اللَّهِ ذَلِكَ بِأَنَّهُمْ كَانُواْ يَكْفُرُونَ بِآيَاتِ اللَّهِ وَ يَقْتُلُونَ النَّبِيِّينَ بِغَيْرِ الحَقِّ ذَلِكَ بِمَا عَصَواْ وَّكَانُواْ يَعتَدُونَ ﴿۶۱﴾
🕊 و (نیز به خاطر بیاورید) زمانی که گفتید: ای موسی! ما هر هرگز یک نوع غذا را تحمل نمی کنیم، پس پروردگارت را بخوان تا از آنچه(به طور طبیعی از) زمین می رویاند، از سبزی و خیار و سیر و عدس و پیازش، برای ما (نیز) برویاند. موسی(ع) گفت: آیا غذای پست تر را به جای نعمت بهتر می خواهید؟(اکنون که چنین است بکوشید از این بیابان خارج شده و )وارد شهر شوید، که هر چه خواستید برای شما فراهم است. پس(مهر) ذلت و درماندگی، بر آنها زده شد و (مجددا)گرفتار غضب پروردگار شدند. این بدان جهت بود که آنها به ایات الهی کفر می ورزیدند و پیامبران را به ناحقّ می کشتند، و این به سبب آن بود که آنان گنهکار و سرکش و متجاوز بودند.(61)
🍀🔸-بنی اسرائیل به جای شکر گزاری از نعمت های من وسلوی به فکر زیاده خواهی و تنوع طلبی افتاده و از غذاهای زمینی خواستند و برای نمونه، از تعدادی از آنها مانند: سبزی و خیار نام بردند. حضرت موسی (ع) در برابر این درخواست ها، ضمن تاسف از این که آنها نعمت های نیکو و بهتر را با نعمت های ساده عوض می کنند، به آنها گفت: اگر بنای کامیابی از این ها را دارید، باید به شهر رفته و با دشمنانتان بجنگید، شما از یک طرف حال جهاد ندارید و از طرف دیگر تمام امتیازات شهرنشینی را می خواهید.سرانجام این قوم با چنین ویژگی ها و خصوصیاتی، به ذلت و خواری افتاده و گرفتار غضب الهی خواهند شد.
🔸-تنوع طلبی و افزون خواهی، دامی برای اسیر شدن انسان هاست. استعمار گران نیز از همین خصیصه ی مردم، برای لباس، مسکن، مرکب و تجملات استفاده کرده و مردم را به اسارت خود می کشند.
🔸-کارهای خطرناک، وابسته به افکار انحرافی وخطرناک است.
🔸-بی ادبی، نشانه روحیه ی سرکسی و طغیان گری است. آنها می توانستند بجای لن نصبر بگویند یکنواختی غذا برای ما سنگین شده است.و یا بجای ربک بگویند ربنا.
📚 برگرفته از تفسیرنور
💢 مروری کوتاه بر #نکات_تفسیری آیات سوره بقره ( آیات 62 و63 )
🌺🍃
🕋 إِنَّ الَّذِينَ آمَنُواْ وَالَّذِينَ هَادُواْ وَالنَّصَارَى وَ الصَّابِئِينَ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَاليَوْمِ الآخِرِ وَعَمِلَ صَالِحًا فَلَهُمْ أَجْرُهُمْ عِندَ رَبِّهِمْ وَلاَ خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلاَ هُمْ يَحزَنُونَ ﴿۶۲﴾
🕊همانا کسانی که(به اسلام) ایمان آورده و کسانیکه یهودی شدند و نصاری و صابئان, هرکس به خدا و روز قیامت ایمان آورد و عمل صالح انجام داد، پس برای آنها در نزد پروردگارشان، پاداش و اجر است و بر آنها ترسی نیست و آنها محزون نمی شوند.(62)
🍀🔸-هرکدام از پیروان ادیان که در عصر خود بر طبق وظایف و فرمان الهی عمل کرده اند, مأجورند. البته این آیه نمی تواند بهانه و دستاویزی برای ماندن در یهودیت و مسیحیت باشد. زیرا اولا قران، اهل کتاب را به اسلام دعوت نموده است و ثانیا: تهدید کرده کرده که اگر آگاهانه به سراغ دینی غیر از اسلام بروند، مورد قبول نیست.
🔸-صابئین کسانی هستند که خود را پیرو حضرت یحیی(علیه السّلام) می دانند.
🔸-تمام ادیان آسمانی، اصول مشترک دارند، توحید، معاد و انجام عمل صالح.
🔸-انسان، تنها در سایه ایمان به خداوند و امید به معاد و انجام عمل صالح، آرامش می یابد.
🕋 وَإِذْ أَخَذنَا مِيثَاقَكُمْ وَرَفَعنَا فَوقَكُمُ الطُّورَ خُذُواْ مَا آتَينَاكُم بِقُوَّةٍ وَاذْكُرُواْ مَا فِيهِ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ ﴿۶۳﴾
🕊و(یاد کن) زمانی که از شما پیمان گرفتیم و کوه طور را برفراز شما بالا بردیم و (گفتیم:) آنچه را (از آیات و دستورات خداوند) به شما داده ایم، با قدرت بگیرید و آنچه را در آن هست، به خاطر داشته باشید(و به آن عمل کنید) تا پرهیزگار شوید.(63)
🍀🔸-ماجرای کنده شدن کوه طور از جای خود و قرارگرفتن در بالای سر یهود، در سوره های نساء و اعراف هم آمده است.
🔸-عمل به آیات و احکام الهی، باید همراه باجدیّت، عشق و تصمیم باشد نه شوخی، نه عادت، نه شکّ و تشریفات.
🔸-معارف دینی باید با تدریس و تبلیغ، در اذهان مردم زنده بماند.
🔸-یاد آیات الهی و تدبّر در آنها زمینه سازتقواست.
📚 برگرفته از تفسیرنور
♦️⚜️💠#حفظ_قرآن_کریم💠⚜️♦️
❌پایان #جلسه_پانزدهم #حفظ_سوره_بقره
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
شرح حکمت ۴۳ قسمت ۶.mp3
2.98M
🌹سلسله جلسات #درسهای_نهج_البلاغه
✅ شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه
📒 #حکمت43 6⃣
⭕️ الگوهاى انسانى (فضائل اخلاقى یکى از یاران)
🎙حجت الاسلام #مهدوی_ارفع
╭❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╮
✨بسم الله الرحمن الرحیم✨
🌹شرح #حکمت43 (6)
🔹الگوهاى انسانى (فضائل اخلاقى یکى از یاران)
🔻توصیف بعدی در وصف خباب بن ارت، از لسان مبارک امیرالمؤمنین(علیه السلام)، در حکمت۴۳ این است:
«قَنِعَ بِالکَفاف»؛ یعنی به همان مقدار از رزق و روزی که زندگی اش را کفاف می داد، قانع بود.
🔰در نهج البلاغه درمورد قناعت، نکات بسیار بسیار فراوان و کاربردی هست.
🔸 اولین فصل پیرامون قناعت، درباره ارزش و فایده و اهمیت قناعت است. مثلاً امیرالمؤمنین (علیه السلام) در حکمت ۴۴ میفرمایند:
«طوبیٰ لِمَن قَنِعَ بِالکَفاف» : "خوشا به حال کسی که از دنیا، به اندازه کفاف زندگی قناعت کند."
یا در حکمت های ۵۷، ۳۴۹ و ۴۷۵ میفرماید: قناعت آن سرمایه ای است که هیچ وقت تمام نمیشود.(القَناعَةُ مالٌ لا یَنفَدُ)
یا در حکمت ۲۲۹ وقتی از حضرت سؤال می کنند که منظور خداوند متعال از حیاة طیبه در آیه «فَلَنُحییَنَّه حَیاةً طَیِّبَة » (پس ما قطعاً او را به حیاة طیبه احیا می کنیم) چیست؟ فرمودند:« هی القَناعَة » ؛ منظور از حیاة طیبه قناعت است. و در همین حکمت فرمودند: «کفیٰ بالقَناعَةِ مُلکاً » ؛ "کسی که میخواهد پادشاه زندگی خودش باشد، کافیست قناعت کند." یعنی کسی که می خواهد محتاج غیر نباشد و خودش آقای زندگی خودش باشد، کافیست قناعت کند.
🔵 فصل دوم از قناعت در نهج البلاغه، اثر قناعت است.
علی (علیه السلام) آثاری برای قناعت در نهج البلاغه بیان کردند که به ترتیب اینگونه است:
🔸 اولا چشم و دل سیر شدن؛ حضرت در خطبه ۱۹۲ میفرمایند: « مَعَ قناعةٍ تَملأُ القُلوبَ وَ العُیونَ غِنیً » ؛ "با آن قناعتی که دل ها و چشم ها را پر کند."
🔸 دوم اینکه قناعت از صفات برجسته اهل تقواست. در خطبه ۱۹۳، معروف به خطبه متقین، میفرماید:« اهل تقوا را نمیبینی مگر آنکه نفسش به آنچه خدا داده، قانع است(قانِعَةٌ نَفسُه).»
🔵 فصل بعدی در رابطه با قناعت در نهجالبلاغه این است که، خود امیرالمؤمنین (علیه السلام) اسوهٔ قناعت است؛ علی(علیه السلام) در نامه ۴۵، خطاب به عثمان بن حنیف، فرماندار بصره، فرمودند:
«وَ أیمُ الله لَأَروضَنَّ نَفسی رِیاضَةً...وَ تنقَعُ بِالمِلحِ مَأدوماً» ؛ " به خدا سوگند! چنان نفس خودم را به ریاضت وادار میکنم...که به نمک به جای خورش غذا قناعت کند. "
🎙حجتالاسلام مهدوی ارفع
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
╰❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╯
توکل در قرآن ، قسمت ۱۲.mp3
9.76M
.
🟢 توکل در قرآن (۱۲)
#توکل_در_قرآن
🟢 یک دعای کوتاه ولی فوق العاده زیبا و پرمفهوم برای توکل کردن به خدا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اهمیت چله ذی القعده
تنها چله ای است که خدا در قرآن به حضرت موسی وعده داه اند،در این چله موسی علیه السلام کتاب آسمانی دریافت کرده است
این چله از اول ذی القعده تا روز عید قربان میباشد
خدایا توفیق درک این ایام را نصیب مان بگردان .
در ماه ذی القعده سه عمل تاکید شده
غسل توبه و نماز آن در اولین روز یکشنبه ماه که در مفاتیح آمده است
چله گرفتن برای تقرب به خدا، انتخاب یک ذکر متناسب با حال و هوای خود و تکرار آن ۱۰۰۰ مرتبه در طول این چهل روز مانند استغفار، یا انتخاب یکی از نامهای خدای مثل یا لطیف، یا مسبب، یا ارحم الراحمین و....
و سوم مشخص کند که مشکل سلوک و رشد الی الله خودش کجاست روی آن کار کند و از بین ببرد
التماس دعا
🌻🌻🌻🌻🌻💚💚💚💚💚
💜💙💚زیارتنامه حضرت فاطمه معصومه (س ) ❤️💛💜
امام رضا عليه السلام: هر كه فاطمه بنت موسي بن جعفر را با معرفت زيارت كند پاداشش بهشت خواهد بود، پس بالاي سر رو به قبله ۳۴ مرتبه تكبير، ۳۳ مرتبه تسبيح و ۳۳ مرتبه تحميد بگوييد سپس اينگونه زيارت كنيد:
السَّلَامُ عَلَى آدَمَ صَفْوَةِ اللَّهِ السَّلَامُ عَلَى نُوحٍ نَبِيِّ اللَّهِ السَّلَامُ عَلَى إِبْرَاهِيمَ خَلِيلِ اللَّهِ السَّلَامُ عَلَى مُوسَى كَلِيمِ اللَّهِ السَّلَامُ عَلَى عِيسَى رُوحِ اللَّهِ السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا رَسُولَ اللَّهِ السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا خَيْرَ خَلْقِ اللَّهِ السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا صَفِيَّ اللَّهِ السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا مُحَمَّدَ بْنَ عَبْدِ اللَّهِ خَاتَمَ النَّبِيِّينَ السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ عَلِيَّ بْنَ أَبِي طَالِبٍ وَصِيَّ رَسُولِ اللَّهِ السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا فَاطِمَةُ سَيِّدَةَ نِسَاءِ الْعَالَمِينَ السَّلَامُ عَلَيْكُمَا يَا سِبْطَيْ نَبِيِّ الرَّحْمَةِ وَ سَيِّدَيْ شَبَابِ أَهْلِ الْجَنَّةِ السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا عَلِيَّ بْنَ الْحُسَيْنِ سَيِّدَ الْعَابِدِينَ وَ قُرَّةَ عَيْنِ النَّاظِرِينَ السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا مُحَمَّدَ بْنَ عَلِيٍّ بَاقِرَ الْعِلْمِ بَعْدَ النَّبِيِّ السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا جَعْفَرَ بْنَ مُحَمَّدٍ الصَّادِقَ الْبَارَّ الْأَمِينَ السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا مُوسَى بْنَ جَعْفَرٍ الطَّاهِرَ الطُّهْرَ السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا عَلِيَّ بْنَ مُوسَى الرِّضَا الْمُرْتَضَى السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا مُحَمَّدَ بْنَ عَلِيٍّ التَّقِيَّ السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا عَلِيَّ بْنَ مُحَمَّدٍ النَّقِيَّ النَّاصِحَ الْأَمِينَ السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا حَسَنَ بْنَ عَلِيٍّ السَّلَامُ عَلَى الْوَصِيِّ مِنْ بَعْدِهِ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى نُورِكَ وَ سِرَاجِكَ وَ وَلِيِّ وَلِيِّكَ وَ وَصِيِّ وَصِيِّكَ وَ حُجَّتِكَ عَلَى خَلْقِكَ السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا بِنْتَ رَسُولِ اللَّهِ السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا بِنْتَ فَاطِمَةَ وَ خَدِيجَةَ السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا بِنْتَ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا بِنْتَ الْحَسَنِ وَ الْحُسَيْنِ السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا بِنْتَ وَلِيِّ اللَّهِ السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا أُخْتَ وَلِيِّ اللَّهِ السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا عَمَّةَ وَلِيِّ اللَّهِ السَّلَامُ عَلَيْكِ يَا بِنْتَ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ وَ رَحْمَةُ اللَّهِ وَ بَرَكَاتُهُ السَّلَامُ عَلَيْكِ عَرَّفَ اللَّهُ بَيْنَنَا وَ بَيْنَكُمْ فِي الْجَنَّةِ وَ حَشَرَنَا فِي زُمْرَتِكُمْ وَ أَوْرَدَنَا حَوْضَ نَبِيِّكُمْ وَ سَقَانَا بِكَأْسِ جَدِّكُمْ مِنْ يَدِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيْكُمْ أَسْأَلُ اللَّهَ أَنْ يُرِيَنَا فِيكُمُ السُّرُورَ وَ الْفَرَجَ وَ أَنْ يَجْمَعَنَا وَ إِيَّاكُمْ فِي زُمْرَةِ جَدِّكُمْ مُحَمَّدٍ ص وَ أَنْ لَا يَسْلُبَنَا مَعْرِفَتَكُمْ إِنَّهُ وَلِيٌّ قَدِيرٌ أَتَقَرَّبُ إِلَى اللَّهِ بِحُبِّكُمْ وَ الْبَرَاءَةِ مِنْ أَعْدَائِكُمْ وَ التَّسْلِيمِ إِلَى اللَّهِ رَاضِياً بِهِ غَيْرَ مُنْكِرٍ وَ لَا مُسْتَكْبِرٍ وَ عَلَى يَقِينِ مَا أَتَى بِهِ مُحَمَّدٌ وَ بِهِ رَاضٍ نَطْلُبُ بِذَلِكَ وَجْهَكَ يَا سَيِّدِي اللَّهُمَّ وَ رِضَاكَ وَ الدَّارَ الْآخِرَةَ يَا فَاطِمَةُ اشْفَعِي لِي فِي الْجَنَّةِ فَإِنَّ لَكِ عِنْدَ اللَّهِ شَأْناً مِنَ الشَّأْنِ اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ أَنْ تَخْتِمَ لِي بِالسَّعَادَةِ فَلَا تَسْلُبَ مِنِّي مَا أَنَا فِيهِ وَ لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ الْعَلِيِّ الْعَظِيمِ اللَّهُمَّ اسْتَجِبْ لَنَا وَ تَقَبَّلْهُ بِكَرَمِكَ وَ عِزَّتِكَ وَ بِرَحْمَتِكَ وَ عَافِيَتِكَ وَ صَلَّى اللَّهُ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ أَجْمَعِينَ وَ سَلَّمَ تَسْلِيماً يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ
بحارالأنوار ج : ۹۹ ص : 266
✨﷽✨
🌼 ️آيا مي دانيد چرا به حضرت فاطمه معصومه سلام الله عليها، كريمه اهل بيت مي گويند؟
✍ یکي از القاب حضرت معصومه(س) «كريمه اهل بيت» است. اين لقب بر اساس رؤياى صادقانه يكى از بزرگان، از سوى اهل بيت به اين بانوى گرانقدر داده شده است. ماجراى اين رؤياى صادقانه بدين شرح است :
مرحوم آيت اللّه سيّد محمود مرعشى نجفى، پدر بزرگوار آيت اللّه سيد شهاب الدين مرعشى (ره) بسيار علاقه مند بود كه محل قبر شريف حضرت صدّيقه طاهره (س) را به دست آورد. ختم مجرّبى انتخاب كرد و چهل شب به آن پرداخت. شب چهلم پس از به پايان رساندن ختم و توسّل بسيار، استراحت كرد. در عالم رؤيا به محضر مقدّس حضرت باقر(ع) و يا امام صادق (ع) مشرّف شد.
امام به ايشان فرمودند:
«عَلَيْكَ بِكَرِيمَةِ اَهْلِ الْبَْيت ِ.»
يعنى به دامان كريمه اهل بيت چنگ بزن . ايشان به گمان اينكه منظور امام (ع) حضرت زهرا(س) است، عرض كرد: «قربانت گردم، من اين ختم قرآن را براى دانستن محل دقيق قبر شريف آن حضرت گرفتم تا بهتر به زيارتش مشرّف شوم.»امام فرمود: «منظور من، قبر شريف حضرت معصومه در قم است.» سپس افزود:«به دليل مصالحى خداوند مى خواهد محل قبر شريف حضرت زهرا(س) پنهان بماند؛ از اين رو قبر حضرت معصومه(س) را تجلّى گاه قبر شريف حضرت زهرا(س) قرار داده است. اگر قرار بود قبر آن حضرت ظاهر باشد و جلال و جبروتى براى آن مقدّر بود، خداوند همان جلال و جبروت را به قبر مطهّر حضرت معصومه(س) داده است.»مرحوم مرعشى نجفى هنگامى كه از خواب برخاست، تصميم گرفت رخت سفر بر بندد و به قصد زيارت حضرت معصومه (س) رهسپار ايران شود. وى بى درنگ آماده سفر شدو همراه خانواده اش نجف اشرف را به قصد زيارت كريمه اهل بيت ترك كرد.
📚كريمه اهل بيت، ص٤٣، با تلخيص و تصرّف
#آموزش_مبحث_لحن_استاد_شاه_میوه_اصفهانی
❇️جلسه سوم❇️
👈آشنایی با نت ها در موسیقی
در این جلسه اصطلاحاتی را که مورد نیاز ما برای تشریح عکسی که در زیر مشاهده خواهید کرد و در موسیقی عرب و شناخت مقامات و نغمات لازم می باشد، توضیحاتی ارائه می کنیم.
👇👇👇
همانطوری که در شکل شماره ۱ مشاهده می کنید این پنج خطی که(پنج خط را از بالا به پائین شمارش کنید، دو خط آخر بعدا شرح داده خواهد شد) تحت عنوان پنج خط حامل در موسیقی معروف هستند،
پنج خطی می باشند که نت ها بر روی آن ها نوشته می شوند.
اسامی نت ها همانطوری که در شکل ملاحظه می کنید و در اصطلاحات موسیقی معمولا از نت Do شروع می شوند، عبارتند از:
Do – Re – Mi – Fa – Sol – La – Si (هفت نت معروف)
و دوباره تکرار نت Do می باشند.(نت های نوشته شده به رنگ سیاه از چپ به راست)
اگر دقت کنید همه اینها روی مدرج موسیقائی که در شکل می بینید سیر صعودی دارند.
این سیر صعودی به منزله بالا رفتن پرده صوت در هر یک از این نت ها می باشد.
برای مثال صدای نت Do پائین (از سمت چپ تصویر) که همان Do اصلی است و یک اکتاو موسیقائی از آن شروع می شود، (بعدا مفهوم اکتاو را شرح خواهیم داد)به این حالت میباشد.
به همین ترتیب این درجات ادامه پیدا می کنند و سیر صعودی دارند.
👈فواصل بین نت ها
در شکل شماره ۲ شما مشاهده می کنید که بین نت Do و نت Re یک عددی نوشته شده است(عدد 1 ).بین نت Re و نت Mi هم عدد 1 نوشته شده است.
اما بین نت Mi و Fa عدد 1/2 (یک دوم) یعنی نصف، نیم نوشته شده است.
این به معنای این است که ما اگر مثلا بین نت Do و نت Re یک پرده فاصله داشته باشیم دیگر بین نت Mi و نت Fa یک پرده نیست، بلکه نصف این مقدار را اجراء می کنیم.
پس تعریف پرده یا بعد(به ضم باء و سکون عین و دال – که در موسیقی عرب به آن گویند)عبارتست از:
فاصله بین دو درجه صوتی که میزان فاصله آن را پرده یا بعد گویند.
که ممکن است این میزان این پرده ها 1 و 1/2 (یک دوم) در موسیقی ایرانی و غربی، ولی در موسیقی عرب حتی کمتر از این مقدار 1/4(یک چهارم) هم وجود داشته باشد که به آن ربع پرده نیز گفته می شود.
#آموزش_مبحث_لحن
🔺#آموزش_صوت_و_لحن🔺
🔵 #استادغلامرضاشاه_میوه
@KhatmeNoor
#آموزش_مبحث_صوت_استاد_شاه_میوه_اصفهانی
❇️جلسه سوم❇️
👈ارتفاع صوت
ارتفاع در اصطلاح به میزان فرکانس یا تواتر یک صدا گفته می شود. اصولا هر صدایی دارای درجه مشخصی از ارتفاع می باشد.
اصواتی که دارای فرکانس کم تر هستند، بم تر شنیده می شوند و اصواتی که دارای فرکانس بالاتری باشند، زیرتر شنیده می شوند.
به طور طبیعی گوش انسان اصوات را از یک محدوده به پائین تر نمی تواند بشنود. (20HZ) (بیست هرتز)
همچنین از یک محدوده به بالاتر نیز نمی تواند بشنود. (20000HZ) (بیست هزار هرتز).که این عدد 20 تا 20000 را آستانه شنوایی و آستانه دردناکی گویند.
♦️پس ارتفاع یک صدا به طور مشخص عبارتست از: آن دامنه فرکانسی که صدا در آن دامنه شنیده می شود.
👈تقسیم بندی صدای انسانها
بعد از مطرح شدن بحث ارتفاع در صوت تقسیم بندی صدای انسانها اهمیت پیدا می کند. به طور کلی علمای موسیقی صدای انسانها را به 2 دسته مردان و زنان تقسیم بندی می کنند. و هر کدام از این دو گروه دارای 3 گروه مختلف از لحاظ صدا می باشند.
تقسیم بندی صدای مردان:
1: به صدای بم مردان باس گفته می شود…………………………………..Basse
2: به صدای زیر مردان تنور گفته می شود…………………………………..Tenore
3: به صدای توسط مردان باریتون گفته می شود…………………………Baritone
تقسیم بندی صدای زنان:
1: به صدای بم زنان آلتو یا کونترآلتو گفته می شود……………………………Alto or Contre Alto
2: به صدای زیر زنان سوپرانو گفته می شود………………………………………Soprano
3: به صدای توسط زنان مستو سوپرانو یا مزو سوپرانو گفته می شود…Mesto Soprano
البته در تقسیم بندی که جدیدا مورد استفاده قرار می گیرد، صدای مردان به 2 دسته کلی تقسیم بندی شده است:
صدای بم و زیر
1: به صدای باس مردان که همان باریتون تقسیم بندی قبلی است، باس اول گفته می شود……………..Primary Basse
2: به صدایی که فرکانس کمتری نسبت به باس اول مردان دارد، باس دوم گفته می شود…..Second Basse
3: به صدای زیر مردان، زیر اول گفته می شود………………………Primary Tenor
4: به صدای زیر مردان، زیر دوم گفته می شود………………………..Second Tenor
صدای زیر اول فرکانس بیشتری نسبت به صدای زیر دوم دارد و قدری زیرتر شنیده می شود
#آموزش_مبحث_صوت
🔺#آموزش_صوت_و_لحن🔺
🔵 #استادغلامرضاشاه_میوه
@KhatmeNoor