📝 #گزارش_هفته| «وحدت کلمه» میراث حیاتی امام
👈 وصیت کلیدی خمینی کبیر از ابتدای انقلاب تا آخرین روزها
🔹اغلب، به اشتباه سخنرانی حضرت امام خمینی در بهشت زهرا (سلامالله علیها) را اولین سخنرانی ایشان پس از بازگشت به میهن پس از ۱۵ سال تبعید میدانند، اما رهبر کبیر انقلاب اولین سخنرانی را در جمع استقبالکنندگان در فرودگاه مهرآباد ایراد کردند. ابتدا قاری نوجوان چند آیه از قرآن مجید را تلاوت کرد و سپس یک گروه، سرود ماندگار «خمینی ای امام» را اجرا کردند و پس از آن هم حضرت امام سخنان کوتاهی را بیان میکنند که میتوان گفت «اهمیت وحدت و هشدار درباره توطئه اختلافافکنی» مهمترین نکته این سخنان کوتاه است. ایشان در این سخنرانی دو بار به صراحت «وحدت کلمه» را عامل پیروزی انقلاب اسلامی معرفی کرده و میگویند: «ما باید از همهی طبقات ملت تشکر کنیم که این پیروزی تا اینجا بهواسطهی وحدت کلمه بوده است. وحدت کلمهی مسلمین همه، وحدت کلمهی اقلیتهای مذهبی با مسلمین، وحدت دانشگاه و مدرسهی علمی، وحدت طبقهی روحانی و جناح سیاسی. باید همه این رمز را بفهمیم که وحدت کلمه، رمز پیروزی است؛ و این رمز پیروزی را از دست ندهیم و خدای نخواسته، شیاطین بین صفوف شما تفرقه نیندازند.»
🔸یک روز پیش از پیروزی انقلاب اسلامی در پاسخ به نامه جمعی از مردم ملاوی در لرستان، چند خطی را مرقوم میکنند و ضمن تشکر و پاسخ به ابراز احساسات آنان، تنها توصیه و نکتهای که بیان میکنند این است: «امید است به یاری خدای تعالی این همبستگی را تا پیروزی کامل حفظ فرمایید، و از تفرقه و اختلاف که وسیلهی تسلط دشمنان اسلام و بیگانگان است پرهیز نمایید.»
🔹به همه ملت توصیه میکنم
🔸یک روز پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز باز هم دست روی این نکته کلیدی گذاشته و در پیامشان تأکید میکنند: «از این به بعد توجه به بسیاری از امور لازم است که عمدهی آن توجه به حفظ وحدت کلمه است. ما در بین مبارزه هستیم و باز محتاج به وحدت کلمه هستیم؛ باز باید همهی اقشار با هم برادروار و در کنار هم آماده باشند برای مبارزه و جلوگیری از تشتتات و اختلافات. اگر خدای ناخواسته اختلافات پیدا شوند معلوم نیست که ما به پیروزی نهایی برسیم. من به همهی ملت توصیه میکنم که به همین نحو که تا کنون به وحدت کلمهی خودشان ادامه دادهاند از این به بعد هم ادامه دهند.» و برای ساختن دوباره ایران نیز، حضور و مشارکت همه را لازم و ضروری عنوان میکنند: «اینک ما باید ایران را بسازیم؛ از نو بسازیم ولی مشکلات دارد مشکلات فقط با دولت رفع نمیشود، مشکلات با یک قشر یا دو قشر از ملت رفع نمیشود. همهی ملت باید دست به هم بدهند و هرکس در هر شغل، مقام و مکانی که هست، دست به دست ملت بدهد و با هم این بنای جدید را به پایان برسانیم، و یک ملت جدید و یک دولت جدید و یک بنای جدید که همه اسلامی باشد و همه انسانی باشد ما از سر بنا کنیم.»
🔹با مروری بر مواضع و پیامهای امام در روزهای پس از پیروزی انقلاب که قطعاً میتوان آن را خاصترین و حساسترین روزهای انقلاب اسلامی دانست، به ندرت میتوان سخنرانی یا پیامی را دید که در آن به طور پررنگ بر نقش کلیدی وحدت و هشدار درباره خطر مهلک تفرقه تأکید نشده باشد.
🔸سه ماده از فرمان هفت مادهای
🔹در طول حیات مبارک ایشان در کسوت رهبر انقلاب اسلامی نیز، هیچ مقطع خطیری را نمیتوان یافت که در آن بر لزوم وحدت و پرهیز از تفرقه تأکید نکنند. گاهی این توصیه همگانی است و گاهی نیز بنا به شرایط، به طور مشخص مسئولین یا خواص کشور را مخاطب قرار میدهند. برای نمونه اوایل سال ۱۳۶۰ که اختلاف میان دولت بنیصدر و سایر ارکان کشور به جاهای باریکی کشیده است، حضرت امام در ۱۲ فروردین ماه پیامی هفتبندی را صادر میکنند که سه بند ابتدایی آن به طور مشخص انذار از اختلاف و تشتت است و این موضوع از چنان اهمیتی برخوردار است که به دادستان کشور نیز در این خصوص تکلیف به ورود میکنند: «بر جمیع سخنرانان، چه در محیطهای باز و چه بسته و تمام نویسندگان، تکلیف حتمی شرعی است که حتی به طور اشاره و کنایه، از گفتار و نوشتههای اختلافانگیز اجتناب نمایند که امروز اختلاف برای امت اسلامی، سم کشنده است. و باید بدانند که ایجاد اختلاف در محیط حاضر، جز تبعیت از نفساماره و شیطان درونی و خدمت به ابرقدرتها خصوصاً آمریکای جهانخوار، نیست. و از منکرات بزرگی است که شیطان به اسم اسلام، بر زبانها و قلمها جاری میکند و باید بدانند که انقلاب اسلامی تاب تحمل آن را ندارد و متخلف را مجازات خواهد کرد. دادستان کل کشور موظف است تا به این طریقهی خطرناک خاتمه دهد. سخنرانیهای سالم و سازنده در محیطهای سالم غیرمتشنج، برای ایجاد وحدت و تفاهم و جلوگیری از اختلاف و تشنج، مفید و موجب رضای خداست.»
🔸ادامه👇
🔰 ادامه #گزارش_هفته
🔹«رمز پیروزی» را با «سم کشنده» عوض نکنید
🔸استفاده از عبارت قابل تأمل «سم کشنده» برای اختلاف در کشور، ریشه در اعتقاد عمیق حضرت امام به اثر سرنوشت ساز دو عنصر وحدت و تفرقه دارد. کما اینکه ۱۵ تیرماه سال ۱۳۵۸ یعنی تنها چند ماه پس از پیروزی انقلاب اسلامی در دیدار جمعی از دانشجویان با چنین عباراتی درباره لزوم وحدت سخن میگویند: «ای احزاب مختلف، ای گروههای مختلف! اگر شما برای کشور خودتان دلسوز هستید و برای ملتتان دلسوز هستید، باید بدانید که این ایجاد گروههای مختلف برای ملت سم قاتل است و کشور شما را باز به حال اول خدای نخواسته برمیگرداند...[اجانب] مشاهدهی عینی کردند که دو چیز پیروزی برای ما آورده است و به این دو چیز حمله کردند: یکی ایمان، اسلام؛ یکی وحدت کلمه. با دست عمال خودشان این رمز پیروزی، که دارای دو جهت بود، به هر دو حمله کردند. در سطح وسیعی در ایران مشغول تفرقه افکندن شدند. تفرقه در همهی اطراف ایران. احزاب مختلفه؛ گروههای مختلف؛ جبهههای مختلفه و معالأسف همه با هم مخالف. این وحدت کلمه را دارند از ما میگیرند.»
🔹موعد گفتن مهمترین حرفها
🔸انسانها، بخصوص شخصیتهای بزرگ، مهمترین و اصلیترین حرفهای خود را در پایان عمر و به طور مشخص در وصیتنامه خود مطرح میکنند. حضرت امام خمینی نیز در وصیتنامه الهی و سیاسی خود اهمیت مسئله را به ملت گوشزد میکنند: «اینجانب که نفسهای آخر عمر را میکشم به حسب وظیفه، شطری از آنچه در حفظ و بقای این ودیعهی الهی دخالت دارد و شطری از موانع و خطرهایی که آن را تهدید میکنند، برای نسل حاضر و نسلهای آینده عرض میکنم...» و در اولین بند از توصیههای خود باز هم بر نقش حیاتی وحدت تأکید میکنند؛ «بیتردید رمز بقای انقلاب اسلامی همان رمز پیروزی است؛ و رمز پیروزی را ملت میداند و نسلهای آینده در تاریخ خواهند خواند که دو رکن اصلی آن: انگیزهی الهی و مقصد عالی حکومت اسلامی؛ و اجتماع ملت در سراسر کشور با وحدت کلمه برای همان انگیزه و مقصد.
🔹اینجانب به همهی نسلهای حاضر و آینده وصیت میکنم که اگر بخواهید اسلام و حکومت الله برقرار باشد و دست استعمار و استثمارگرانِ خارج و داخل از کشورتان قطع شود، این انگیزهی الهی را که خداوند تعالی در قرآن کریم بر آن سفارش فرموده است از دست ندهید؛ و در مقابل این انگیزه که رمز پیروزی و بقای آن است، فراموشی هدف و تفرقه و اختلاف است. بیجهت نیست که بوقهای تبلیغاتی در سراسر جهان و ولیدههای بومی آنان تمام توان خود را صرف شایعهها و دروغهای تفرقهافکن نمودهاند و میلیاردها دلار برای آن صرف میکنند.»
🔹امام نهیب میزد
🔸حضرت آیتالله خامنهای نیز در دوره زعامت خود، همان نگاه راهبردی را به اهمیت وحدت و پرهیز از تفرقه داشته و دارند و در این مسئله نیز ادامهدهنده سیره خمینی کبیر هستند: «امام بزرگوار از روز اوّل روی یکی از چیزهایی که همیشه تکیه میکرد، مسئلهی «اتّحاد» بود. بعضیها با یکدیگر سر مسائل جناحی، مسائل سیاسی اختلاف پیدا میکردند، امام (رضوان الله علیه) به اینها نهیب میزد و میگفت: «هر چه فریاد دارید بر سر آمریکا بزنید»... به نظر من رقابتهای داخلی به جای خودش محفوظ، امّا همه باید با هم باشند، همراه باشند. در یک خانواده ممکن است دو برادر با هم دو سلیقهی مختلف داشته باشند امّا برادریشان از بین نمیرود؛ کار به دشنام و دروغ و اهانت و مانند اینها نباید بکشد؛ این را همه باید مراقبت کنند.» ۱۴۰۳/۰۱/۰۱
🔹امروز بیشتر محتاجیم
🔸امروز که مجلس دوازدهم کار خود را آغاز کرده و به خاطر عروج شهیدان پرواز اردیبهشت، ناگزیر به برگزاری انتخابات زودهنگام و تعیین رئیس جمهور جدید هستیم، لزوم وحدت و همدلی در جامعه بیش از پیش ضروری است. بدون شک در این مسیر خطیر، وظیفه چهرههایی که تابلوی انقلاب و اصول آن را بلند کردهاند، و خود را برای پذیرش بار سنگین مدیریت اجرایی کشور در معرض رای آحاد ملت قرار میدهند، در برابر پایبندی به «وحدت کلمه» این «میراث حیاتی امام» بیشتر و سنگینتر است.
🔖 منتشرشده در شماره جدید نشریه خط حزبالله
📄 بله| ایتا| ویراستی
📝 #یادداشت_هفته | مرزهای هشتگانه تبیین و تخریب
👈 چارچوبهای شرعی و قانونی رفتار نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری از منظر رهبر انقلاب چیست؟
🔹عروج ناگهانی رئیسجمهور شهید حجت الاسلام والمسلمین رئیسی، فضای کشور را بر اساس قانون اساسی به سمت برگزاری انتخابات زودهنگام ریاستجمهوری در ۸ تیر ۱۴۰۳ برده است. خطحزبالله در یادداشت بیاناتی پیش رو، الگوی مناسب رفتاری نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری را از منظر رهبر انقلاب را تبیین میکند.
🔸ایام انتخابات، فصل مسابقه خدمت، گفت و شنود و مباحثه نامزدها و طرفداران آنها با یکدیگر است. آنچه در این عرصه مهم است، رعایت اخلاق انتخاباتی از طرف نامزدها و طرفداران آنهاست. حضرت آیتالله خامنهای، رهبر انقلاب اسلامی در سالهای متمادی، مصادیق متعددی از اخلاق مداری در انتخابات را بیان فرمودهاند. یکی از مهمترین ارکان آن، رعایت مرز «تبیین» و «تخریب» در گفتگوها است.
🔹در نارضایتیها و انتقادات «راهش تخریب و اهانت به اشخاص نیست... راهش تبیین است.»۱۳۸۵/۶/۹ چرا که اساساً «تخریب، فضای انتخابات را خراب میکند.»۱۳۸۵/۷/۱۸ «مردم از فضای تخریب خوششان نمیآید.»۱۳۸۷/۶/۲۹ در مقابل «از اول، حرکت انقلاب بر اساس تبیین به وجود آمد.»۱۳۸۵/۶/۹ اتفاقاً «ظرافت کار اینجا است که ممکن است... در میدان و در عرصه گفتگو باشد - گفتگوهای گرم و داغ - درعینحال نفرتپراکنی نباشد.»۱۳۹۲/۳/۶ ناگفته پیداست توجه به این بُعد از اخلاق انتخاباتی، میتواند یکی از ملاکهای انتخاب اصلح باشد؛ چرا که «برای یک مسؤول، عقیده و اخلاق مسألهی شخصی نیست؛ مسألهای اجتماعی و عمومی است؛ حاکم شدن بر سرنوشت مردم است.»۱۳۸۲/۹/۲۵ در ادامه به ۸ تفاوت و مرز میان «تبیین» و «تخریب» میپردازیم.
🔸رعایت یا شکستن چارچوب نظام
🔹در تبیین، چارچوب و ساختار نظام حفظ میشود؛ اما در تخریب، چارچوب و قاعده نظام شکسته میشود. لذا «اگر چنانچه کسی وارد میدان رقابت انتخاباتی و مسابقهی انتخاباتی بشود، اما بخواهد چهارچوب را بشکند، او از قاعدهی نظام خارج شده است، از قواعد حرکت انتخاباتی خارج شده؛ این غلط است، این درست نیست. باید همه چیز در چهارچوب نظام باشد.»۱۳۸۸/۱۲/۶ «آنچه که اهمیت دارد، این است که مواضع عزتآفرین و صحیح و عاقلانه و حکیمانهی انقلاب و نظام تثبیت شود.»۱۳۹۲/۳/۶
🔸تقویت یا سلب قدرت تفکر مردم
🔹در تبیین، آگاهیها و قدرت تصمیمگیری مردم تقویت میشود؛ اما در تخریب قدرت تفکر و تصمیمگیری از مردم سلب میشود. لذا نامزدها «اذهان عمومی را تخریب نکنند. این همه نسبت خلاف دادن به این و آن، تخریب کنندهی اذهان مردم است؛ واقعیت هم ندارد.»۱۳۸۸/۲/۲۲ «فشار تبلیغات پُر زرق و برق توخالی، با سخنان فریبآمیز، آنچنان بر ذهن مردم سنگینی میکند، که امکان انتخاب درست را به مردم نمیدهد؛ نمیگذارند مردم فکر کنند... فضا را مسموم میکند و قدرت فکر کردن به آنها نمیدهد.»۱۳۷۰/۹/۲۷ «مردم چه تقصیری کردهاند که بایستی ذهن آنها به خاطر انگیزههای مختلف سیاسی اشخاص و گروهها و جناحها و مجموعهها، آشفته و مغشوش شود... بگذارند مردم در یک فضای آرام، با تشخیص، با بصیرت و بدون سراسیمگی انتخاب کنند.»۱۳۸۵/۸/۲
🔸نقد گفتمان یا نقد فرد مقابل
🔹در تبیین، گفتمان فرد نقد میشود؛ اما در تخریب، خود شخص و عیوب فردی او مورد هجمه قرار میگیرد. «بعضی جاها در دنیا معمول است اسرار خانوادگی یکدیگر را برملا میکنند، عکسهای پنهانی از هم میگیرند، افشا میکنند.»۱۳۸۶/۱۰/۱۲ این رفتار، کاملاً ضد اخلاق است. لذا توصیه به طرفداران نامزدها این است که «علاقهمندی خودتان را از راه تخریب دیگران، اهانت به دیگران، متهم کردن دیگران نشان ندهید. هرچه میخواهید، از نامزد مورد علاقهی خودتان تمجید کنید، تعریف کنید؛ اما دیگران را تخریب نکنید.»۱۳۸۶/۱۰/۱۲ چرا که «وقتی انسان یک جایی روشنایی را معرفی کرد، تاریکی به خودی خود معرفی خواهد شد... اسم آوردن از اشخاص، تخریب کردن چهرههای محترم و موجّه، منطق عقلی ندارد.»۱۳۸۵/۶/۹
🔸رعایت یا نادیده گرفتن انصاف
🔹در تبیین، انصاف رعایت میشود و نقاط قوت و ضعف با هم دیده میشود؛ اما در تخریب، انصاف رعایت نمیشود و فقط به نقاط ضعف تأکید میشود. «به طور طبیعی هر نامزدی حرفی دارد و حرف مقابل خود را رد میکند؛ این رد و ایراد فی نفسه اشکالی ندارد؛ اما مشروط بر اینکه تویش بی انصافی نباشد، کتمان حقیقت نباشد.»۱۳۸۸/۱/۱ اینطور نباشد که «خدمات فراوانی انجام میگیرد، انسان همه را کنار بگذارد، به نقطهای بچسبد، این درست نیست.»۱۳۸۷/۶/۲۹ اساساً «انتقاد به معنای انکار جهات مثبت نیست؛ انتقاد این است که انسان کار مثبت را بگوید، نقص و ضعف را هم بگوید.»۱۳۹۲/۳/۱۴
🔰ادامه👇
📝 ادامه #یادداشت_هفته
🔸مرزبندی یا اشتراک با دشمن
🔹در تبیین، با دشمن مرزبندی میشود؛ اما در تخریب، مرزهای با دشمن کمرنگ میشود. لذا «خط درگیری با دشمن را مشخص کنیم. گاهی هست که یک نفری در لباس خودی است، اما حنجرهی او سخن دشمن را تکرار میکند!»۱۳۹۱/۷/۲۴ توصیه به نامزدها این است که «مواظب باشید مرزهای میان شما و دشمن کمرنگ نشود؛ پاک نشود. مرز وقتی کمرنگ شد، احتمال اینکه کسانی از این مرز عبور کنند یا دشمن از این مرز عبور کند و بیاید این طرف یا دوست و خودی غافل شود و از مرز عبور کند و برود به دامن دشمن، زیاد خواهد بود. مرزها را روشن کنید؛ مشخص کنید.»۱۳۸۶/۱۰/۱۹ همچنین «مبادا نامزدها در اثنای فعالیتهای انتخاباتىِ خودشان جوری رفتار کنند و حرفی بزنند که دشمن را به طمع بیندازند.»۱۳۸۸/۱/۱
🔸استدلال محوری یا هوچی گری
🔹در تبیین، استدلال محور گفتگوها و انتقادات است؛ اما در تخریب، هوچیگری و هیاهو غلبه دارد. لذا «فضا باید متعادل، منطقی و عقلایی باشد. گفتگوی انتقادی اشکالی ندارد؛ اما گفتگو با های و هوی فرق دارد. در مردمسالاری اسلامی، گفتگو با عربدهکشی و چاقوکشی در بعضی از دمکراسیها تفاوت دارد. اینجا گفتگو میکنند؛ به قول امام، مثل مباحثههای طلبگی.»۱۳۸۲/۵/۱۵ لذا توصیه به نامزدها این است که «بدگوئی و اهانت و تهمت و ایـن حرفهـا را مطلقاً راه ندهند.»۱۳۸۶/۱۰/۱۹ «مخالفت کردن، استدلال کردن، یک فکر سیاسی غلط یا یک فکر دینی غلط را محکوم کردن، یک حرف است، مبتلا شدن به این امرِ خلاف اخلاق و خلاف شرع و خلاف عقل سیاسی، یک حرف دیگر است.»۱۳۸۹/۱۲/۱۹ بنابراین نه میان نامزدها و نه میان طرفداران «مقابلهی آنها با یکدیگر هیچ لزومی ندارد که به صورت تخریب باشد... منطقی حرف بزنند.»۱۳۸۷/۶/۲۹
🔸تقویت اتحاد و امید یا دمیدن بر اختلاف
🔹در تبیین، اتحاد و امید اجتماعی تقویت میشود؛ اما در تخریب، اختلافها و ناامیدیها عمیقتر میشود و کدورتها فوران میکند. اساساً «انتخابات یک عرصهی ظهور و بروز وحدت ما، عقلانیت ما، شعور ملی ما میتواند قرار بگیرد. بعضی خیال میکنند انتخابات، زمزمههای انتخابات، فضای انتخاباتی، مایهی اختلاف است؛ نه، میتواند مایهی اتحاد باشد.»۱۳۸۶/۷/۲۱ اساسا «رقابت غیر از خصومت است... رقابت این نیست که کسی اثبات خود را متوقف بر نفی دیگری بداند.»۱۳۹۰/۱۰/۱۹ لذا نامزدها «توجه کنند که انتقاد باید به معنی عزم و نیت برای پیمودن آیندهی پرتلاش و افتخارآمیز باشد، نه به معنای سیاهنمائی و منفیبافی و بیانصافی.»۱۳۹۲/۳/۱۴ طرفداران نامزدها نیز «از این اختلافات جزئى و غیـر اصولى صرف نظر کنند.»۱۳۸۸/۹/۴
🔸تشنه قدرت یا میدان خدمت
🔹در تبیین، کرامت نامزد رقیب حفظ میشود؛ اما در تخریب، مردم از حضور نامزد رقیب ترسانده میشوند. لذا «این جوری نباشد که مردم را از رقیب بترسانیم که اگر او بیاید چنین خواهد شد، چنین خواهد شد. میدان انتخابات، میدان مسابقهی خدمت است.»۱۴۰۰/۳/۶ «بعضی ها رقیب انتخاباتی خودشان را «شیطان اکبر» به حساب می آورند! شیطان اکبر آمریکاست، شیطان اکبر صهیونیسم است؛ رقیب جناحی که شیطان اکبر نیست.»۱۳۹۱/۷/۲۴ به عکس، نامزدها «در انتخابات با کرامت رفتار کنند.»۱۳۸۶/۱۰/۱۹ لذا توصیه به نامزدهای انتخاباتی این است که «انتخابات را صحنهی جنگ قدرت قرار ندهید.»۱۴۰۰/۳/۶
🔖 منتشرشده در شماره جدید نشریه خط حزبالله
📄 بله| ایتا| ویراستی
🌷 این شماره هفتهنامه خط حزبالله به روح مطهر شهدای قیام پانزده خرداد تقدیم میشود.
📜 khl.ink/khat | #با_این_ستارهها
🔰 امام خمینی(ره) جوار رحمت پروردگارش را میخواست
📜 khl.ink/khat | #به_رسم_آیهها
🔰 مجاهدت امام، سبب ایجاد نور هدایت الهی در دل او شد
📜 khl.ink/khat | #حدیث_زندگی
🔰 وحدت کلمه ملت ایران ابرقدرتها را به زانو درآورد
📜 khl.ink/khat | #کلام_امام_نقشه_راه_انقلاب
🔰 از بین بردن یأس، با توجه به رضای خدا و اعتماد به وعدهالهی
📜 khl.ink/khat | #خطبه_های_انقلاب
🔰 خرداد ۱۳۶۸؛ برگزاری مراسمهای بیعت اقشار مختلف مردم با حضرت آیتالله خامنهای رهبر انقلاب اسلامی
📜 khl.ink/khat | #قاب_ماندگار
May 11
🔰 ایمان به خدا و اعتماد بهنفس امام، به ملت ایران منتقل شد
📜 khl.ink/khat | #در_این_ایام
📝 شهید جمهور، سرمشق رؤسای جمهور؛ چگونه در انتخابات هشت تیر کام ملت شیرین میشود؟
📢 هفته نامهی «خط حزبالله» منتشر شد.
🖼 چاپ و توزیع به همت نیروهای مؤمن و انقلابی سراسر کشور
📥 نسخه چاپی را از اینجا دریافت کنید.
✏️ #گزارش_هفته | شهید جمهور؛ سرمشق رؤسای جمهور
👈 چگونه در انتخابات هشت تیر کام ملت شیرین می شود؟
🔸چند هفته پیش چه کسی میتوانست فکرش را هم کند که این روزها کشور در کش و قوس آمادگی برای انتخابات ریاست جمهوری باشد. آن سانحه تلخ و ناگوار که منجر به از دست دادن «شهیدان پرواز اردیبهشت» شد، کشور را در بهتی بزرگ و «مصیبتی سنگین» فرو برد و ناگزیر از برگزاری انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری کرد تا جانشین شهید رئیسی از سوی مردم تعیین شود.
ملت در تشییع «رئیسی عزیز» و همراهانش سنگ تمام گذاشت و با حضور پرشور و میلیونی خود «در مقابل این حادثه تلخ حماسه آفرید.» زن و مرد و پیر و جوان در گوشه گوشه کشور نشان دادند که قدرشناس زحمات خالصانه مسئولین کشورند و به فرموده رهبر انقلاب: «مردم قدردان خدمتگزاران خودشان هستند؛ این را مسئولین ما بدانند، توجّه کنند. مسئولین خیال نکنند که اگر خدمتی کردند، این از یاد مردم خواهد رفت؛ نه، مردم میشناسند، میفهمند، قدردانند؛ این مشوّق خدمت است.» ۱۴۰۳/۳/۱۴
🔸انتخابات باشکوه؛ تکمیل حماسه بدرقه شهیدان
🔹انتخابات پرشور ۸ تیر مکمل حماسه بدرقه «شهیدان پرواز اردیبهشت» است. همانقدر که حضور در حماسه تشییع، دارای پیامهای معنادار و متعدد برای دوستان و بدخواهان جمهوری اسلامی و ملت ایران بود، رقم زدن حماسهای دیگر پای صندوقهای رای نیز واجد پیامهایی بسیار مهم و اثرگذار است. «انتخاباتی که پیش روی ما است، کار بزرگی است؛ این انتخابات یک پدیدهی پُردستاورد است؛ این انتخابات که در پیش روی ما است اگر انشاءالله با خوبی و شُکوه و عظمت برگزار بشود، یک دستاورد بزرگ برای ملّت ایران است. [اینکه] بعد از این حادثهی تلخ، مردم جمع بشوند با آراء بالا مسئول بعدی را انتخاب بکنند، انعکاس این در دنیا انعکاس فوقالعادهای است؛ لذا این انتخابات بسیار مهم است. این حماسهی انتخابات، مکمّل حماسهی بدرقهی شهیدان است؛ این کار مکمّل کاری است که قبلاً در بدرقهی شهیدان کردید.» ۱۴۰۳/۳/۱۴
🔸انتخاب بهینه با ملاک و معیارهای دقیق
🔹به موازات برگزاری انتخابات باشکوه و باعظمت، سپردن سکان اجرایی کشور به دست فردی شایسته نیز بسیار مهم و قابل تامل است. مردم در هشتم تیر، سرنوشت دولت که عهدهدار بسیاری از امور اساسی کشور است را به منتخب خود می سپارند. انتخابی که بر بسیاری از وجوه کشور اثر میگذارد و از جهات مختلف مهم و حیاتی است. انتخاب درست و هوشمندانه، نیاز به شاخص دارد. رهبر انقلاب اسلامی در دورههای مختلف، درباره شاخصهای اصلی منتخبان شایسته سخن گفتهاند که همچنان قابل رجوع و استفاده هستند. ایشان در سخنرانی اخیرشان هم در دو فراز به این موضوع مهم پرداختند.
رهبر انقلاب در سخنرانی ۱۴ خرداد امسال در حرم مطهر حضرت امام خمینی، در بخشی از بیانتشان به ویژگیهای اخلاقی و مدیریتی شهید رئیسی پرداخته و بیش از ده صفت و ویژگی برجسته درباره ایشان ذکر کردند؛ «در باب خود رئیسجمهور عزیزمان ــ که رحمت خدا بر او باد ــ همه اعتراف کردند که مرد کار بود، مرد عمل بود، مرد خدمت بود، مرد صفا و صداقت بود؛ این را همه اعتراف کردند. شب و روز نمیشناخت. در خدمتگزاری به کشور، یک نصاب تازهای را به وجود آورد. ما قبلاً هم شخصیّتهای خدمتگزار داشتهایم، امّا نه در این حد، نه با این حجم، نه با این کیفیّت، نه با این صداقت، نه با این پُرکاری و شب و روز نشناختن؛ یک نصاب جدیدی را آقای رئیسی (رحمة الله علیه) در باب خدمتگزاری به ملّت ایجاد کرد. در مسائل خارجی، از فرصتها به بهترین وجهی استفاده کرد. اینهمه تحرّک خارجی و سفر خارجی آثار ارزشمند و بابرکتی برای کشور داشت، هم برای امروز کشور، هم برای فردای کشور. ایران را در چشم رجال سیاسی دنیا بزرگتر و برجستهتر کرد. انقلاب اسلامی را، ملّت ایران را، در بیانات خود و در اظهارات خارجی خود، درست تعریف کرد و شناساند؛ لذا رجال سیاسیای که امروز دربارهی او حرف میزنند، از او به عنوان یک چهرهی برجسته حرف میزنند؛ این برای ما که سالهای متمادی با مسائل خارجی سروکار داشتیم، چیز جدید و باارزشی است. سبک مدیریّت او در بین همکاران خودش یک سبک ویژهای بود، با صمیمیّت همراه بود؛ با همکارانش، با وزرا، با مدیران دولتی با صفا و صمیمیّت رفتار میکرد. برای مردم، کرامت قائل بود، عزّت قائل بود؛ به مردم، به جوانها برای اظهار نظر میدان میداد؛ حرمت مردم را نگه میداشت. به جوانها اعتماد میکرد، جوانها را تکریم میکرد. به کسانی که به خود او بدی کرده بودند، با کرامت برخورد میکرد؛ به کسانی که حتّی به او اهانت کرده بودند، پاسخ تند، پاسخ زشت، پاسخ عصبی نمیداد. متقابلاً در مرزبندی با دشمنان انقلاب صراحت داشت؛ در مورد کسانی که با انقلاب بد بودند، مخالف بودند، دشمن بودند، دوپهلو صحبت نمیکرد؛ صریح صحبت میکرد، مرزبندیِ صریح داشت؛ به لبخند دشمن اعتماد نمیکرد.» ۱۴۰۳/۳/۱۴
🔰 ادامه👇