eitaa logo
خط حزب‌ اللّه
10.2هزار دنبال‌کننده
875 عکس
18 ویدیو
163 فایل
نشریه خط حزب الله ‏‏‏هفته‌نامه جامعه مؤمن و انقلابی 🔗 farsi.khamenei.ir/weekly 🔗 ble.ir/khattehezbollah 🔗 virasty.com/khattehezbollah
مشاهده در ایتا
دانلود
📝 | شعله‌ای در دل تاریکی 👈 خیزش دانشجویان آمریکایی علیه نسل کشی مردم غزه 🔹«امروز مسئله‌ی غزّه، مسئله‌ی اوّل دنیا است... خب نگاه کنید به این دانشگاه‌های آمریکا؛ امروز باز در خبرها میخواندم که چند دانشگاه دیگر اضافه شدند؛ در استرالیا، در کشورهای مختلف اروپایی. یعنی ملّتها نسبت به مسئله‌ی غزّه حسّاسند...» این جملات، تازه‌ترین سخنان رهبر انقلاب است در دیدار روز ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳؛ اما، ماجرای خیزش دانشجویان آمریکایی چیست؟ این گزارش را بخوانید: 🔸ماجرا از چهارشنبه ۲۹ فروردین آغاز شد. وقتی چند ده نفر از دانشجویان دانشگاه کلمبیا در نیویورک، چادرهایی را در محوطه دانشگاه برپا و تحصن خود را آغاز کردند. خواسته اولیه آنان این بود که دانشگاه همکاری خود را با شرکت‌های تسلیحاتی آمریکا که پشتیبان رژیم اسرائیل در نسل‌کشی مردم غزه هستند، متوقف کند. دانشجویان از مهرماه سال گذشته اعتراض خود به کشتار مردم غزه را در اشکال مختلف ابراز کرده بودند اما این تحصن و برپایی چادرها، قضیه را وارد مرحله تازه‌ای کرد. 🔹همان روز رئیس دانشگاه کلمبیا، به کنگره فراخوانده شد تا پاسخگوی وضعیت بوجود آمده باشد. او در جلسه‌ای که به همین علت برپا شده بود قول داد که اجازه نمی‌دهد دانشگاه تحت امرش، محل بروز یهودی‌ستیزی شود. یهودی‌ستیزی؛ برچسبی که رژیم صهیونیستی و حامیان آمریکایی آن به هر کسی که به کشتار بیش از ۳۴ هزار فلسطینی در غزه معترض باشد، می‌زنند تا صدایش را خفه کنند. 🔸فشار به رؤسای دانشگاه‌ها برای خفه کردن صداهای حامی فلسطین از ماه‌ها قبل آغاز شده بود. اواخر سال ۲۰۲۳ کنگره رؤسای سه دانشگاه مهم را فراخواند و مورد بازخواست قرارداد. جلسه‌ای جنجالی که در نهایت منجر به استعفای دو تن از آنان شد؛ رئیس دانشگاه هاروارد و پنسیلوانیا. 🔹رئیس دانشگاه کلمبیا پس از حضور در کنگره، با انتشار نامه‌ای مدعی شد دانشجویان معترض مُخل امنیت و کار دانشگاه هستند و رسماً از پلیس خواست با آنان برخورد کند. به دنبال این نامه، یک روز بعد نیروهای پلیس وارد محوطه دانشگاه شدند و سعی کردند چادرها را برچیده و دانشجویان را متفرق سازند. عملیاتی که اگر چه به دستگیری بیش از صد دانشجو انجامید اما نتوانست آنان را از میدان به در کند. کلاس‌ها تعطیل شد و به اساتید گفته شد دورکاری کنند. رئیس مصری الاصل دانشگاه گفت: «دانشگاه از اسرائیل جدا نخواهد شد.» 🔸یک هفته بعد، مایک جانسون، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، شخصاً به دانشگاه کلمبیا رفت و در یک برنامه پرتنش گفت، رئیس‌ دانشگاه «اگر نتواند به این هرج و مرج نظم بخشد»، باید استعفا دهد. اوضاع تشدید شد. جانسون اضافه کرده بود: «اگر این وضعیت به سرعت مهار نشود... موقعیت مناسبی برای ورود گارد ملی وجود دارد.» 🔹برای بسیاری از آمریکایی‌ها، برانگیختن شبح گارد ملی، خاطرات هولناک می ۱۹۷۰ را زنده می‌کند، زمانی که گارد ملی اوهایو به سوی جمعیتی از دانشجویان دانشگاه ایالتی کنت که علیه جنگ ویتنام اعتراض می‌کردند، آتش گشود. چهار دانشجو کشته و ۹ نفر زخمی شدند. 🔸دو سال قبل از آن، در سال ۱۹۶۸، دانشجویان کلمبیا تعدادی از ساختمان‌های دانشگاه را برای اعتراض به بمباران فرشی و ناپالمی مردم ویتنام تسخیر کردند و الهام‌بخش دیگر دانشگاه‌های این کشور برای پیروی از آن شدند. حالا به دانشجویان معترض کلمبیا اولتیماتوم داده شده است که اردوگاه خود را منحل کنند یا با عواقب آن مواجه شوند. 🔹دانشجویان حاضر به کوتاه آمدن نیستند و از این هفته، روند تعلیق دانشجویان معترض کلید خورده است. دستاویز حمله به دانشجویان معترض اغلب دو چیز است؛ بهم زدن نظم عمومی و یهودی‌ستیزی. دو برچسبی که هیچ‌گونه شواهد واقعی درباره آنها وجود ندارد. دانشجویان چادرهایی برپا کرده و صرفاً تحصن کرده‌اند، بدون درگیری و آسیب زدن به اموال دانشگاه. 🔸نکته جالب توجه دیگر آنکه در میان دانشجویان معترض، دانشجویان یهودی هم حضور پررنگی دارند که خود نشان می‌دهد ادعای یهودی‌ستیزی چقدر بی پایه است. 🔹برخورد خشن، دستگیری و حتی تعلیق از تحصیل، نه تنها منجر به مهار اعتراضات دانشجویی نشد بلکه دامنه اعتراضات را هم به ده‌ها دانشگاه و کالج دیگر کشاند. از جمله اردوگاه‌های حامی فلسطین در مؤسسه فناوری ماساچوست، کالج امرسون، دانشگاه تگزاس در آستین، دانشگاه میشیگان و دانشگاه کالیفرنیا در برکلی برپا شده است. 🔰 ادامه👇
📝 ادامه 🔸معترضان طرفدار فلسطین در کلمبیا گفتند تا زمانی که دانشگاه با مؤسسات آکادمیک رژیم صهیونیستی قطع رابطه نکند و متعهد به «تخلیه کامل» سرمایه خود از نهادهای مرتبط با اسرائیل، از جمله دیگر خواسته‌ها نشود، متفرق نخواهند‌شد. 🔹معترضان در دانشگاه‌های دیگر نیز خواسته‌های مشابهی را مطرح می‌کنند. خواسته های آنها از این قرار است؛ * تجارت با سازندگان تسلیحات نظامی را که به رژیم اسرائیل تسلیحات می‌دهند، متوقف کنید. از پذیرش پول تحقیقاتی رژِم اسرائیل برای پروژه‌هایی که به تلاش‌های نظامی این رژیم کمک می‌کند، دست بردارید. در مورد اینکه چه پولی از رژیم اسرائیل دریافت می‌شود و برای چه چیزی استفاده می‌شود شفاف باشید. سرمایه‌گذاری در شرکت‌هایی که از جنگ غزه سود می‌برند را، متوقف کنید. 🔸این خواسته‌های حداقلی و به حق در حالی مطرح می‌شود که آمریکا در جنگ علیه مردم غزه، تمام قد کنار رژیم صهیونیستی ایستاده است؛ از دادن حجم متنوع و انبوهی از تسلیحات تا میلیاردها دلار کمک مالی و البته پشتیبانی دیپلماتیک در مجامع جهانی برای محافظت از این رژیم در برابر عواقب سیاسی و حقوقی نسل کشی در غزه. 🔹تا کنون ۲۲ ایالت آمریکا درگیر اعتراضات دانشجویی به جنگ غزه شده‌اند و علی رغم دستگیری حدود هزار دانشجو توسط پلیس، تلاش‌های دولت برای مهار اعتراضات ناکام بوده است. سی‌ان‌ان در گزارشی نوشته است: «به نظر می‌رسد بسیاری از دانشجویان آماده پذیرش عواقب آن هستند.» 🔸البته سرکوب به دانشجویان محدود نشده و تا کنون چندین استاد دانشگاه نیز دستگیر و حتی از رفتن به محل کار خود منع و تعلیق شده‌اند. حالا بخشی از اساتید نیز به دانشجویان معترض پیوسته و نسبت به برخوردهای خشن با این اعتراضات، موضع گیری کرده اند. گرچه این موضع گیری ها برای خود آنان نیز بدون تبعات نیست. 🔹به نظر می‌رسد که سازمان‌دهندگان اعتراضات، از تجربه دهه ۱۹۸۰ الهام گرفته‌اند، زمانی که دانشجویان شرکت‌هایی را هدف قرار دادند که با آپارتاید آفریقای جنوبی تجارت می‌کردند و در نهایت بیش از ۱۵۰ دانشگاه آمریکایی را مجبور به مرزبندی جدی با آن رژیم آپارتاید کردند. 🔸غرب در ماجرای جنگ غزه از منظر اخلاقی رفوزه شد. حرکت اخیر دانشجویان آمریکا را شاید بتوان جبران اندکی نسبت به این رسوایی تاریخی دانست. حرکتی که نشان می‌دهد نسل‌های جدید، آمادگی و ظرفیت بیشتری برای رها شدن از انگاره‌های ذهنی و کلیشه‌ای پیشینیان خود دارند و مقهور دستگاه عظیم تبلیغاتی غرب و سِحر رسانه‌ای آن نمی‌شوند. 🔹این همان چیزی است که شواهد آن را یک دهه پیش رهبر انقلاب دیدند و در نامه‌ای خطاب به جوانان اروپا و آمریکای شمالی نوشتند؛ «من شما جوانان را مخاطب خود قرار میدهم؛ نه به این علّت که پدران و مادران شما را ندیده می‌انگارم، بلکه به این سبب که آینده‌ی ملّت و سرزمینتان را در دستان شما میبینم و نیز حسّ حقیقت‌جویی را در قلبهای شما زنده‌تر و هوشیارتر می‌یابم. همچنین در این نوشته به سیاستمداران و دولتمردان شما خطاب نمیکنم، چون معتقدم که آنان آگاهانه راه سیاست را از مسیر صداقت و درستی جدا کرده‌اند.» 🔸دانشجویان کلمبیا این روزها در حالی که توسط پلیس محاصره شده و پهپادها و هلی کوپترها را بالای سر خود می بینند، با تردید از خود می پرسند؛ «در روشنایی‌ات، روشنایی را خواهیم دید»؟ 🔖 منتشرشده در شماره جدید نشریه خط حزب‌الله 📄 بله | ایتا | ویراستی
🌷 شماره‌ این هفته خط حزب‌الله به روح‌ مطهر معلم شهید حضرت آیت‌الله مطهری تقدیم می‌شود. 📜 khl.ink/khat |
🔰 تاکید رهبر انقلاب بر فهم معانی کلام خداوند در کارهای قرآنی 📜 khl.ink/khat |
🔰 دیدار تیم ملی والیبال دانش‌آموزی ایران با رهبر انقلاب 📜 khl.ink/khat |
🔰 زیاد النخالة: امروز در جایگاه به کرسی نشاندن شروط مقاومت ایستاده‌ایم 📜 khl.ink/khat |
🔰 عبودیت و بندگی، گوهر اصلی تمام دستورات شرع است 📜 khl.ink/khat |
🔰 امانتداری، مسئولیت بسیار بزرگ معلمان است 📜 khl.ink/khat |
🔰 وضو با وجود پانسمان چشم 📜 khl.ink/khat |
🔰 درس آموزی علمای همه مذاهب از دانش امام صادق(علیه‌السلام) 📜 khl.ink/khat |
🔰 مردم استان فارس، هویتشان را در عمل نشان دادند 📜 khl.ink/khat |
🔰 وظایف انسان متناسب با شرایط، متفاوت است 📜 khl.ink/khat |
📝 چهارصدوچهل‌‌وسومین شماره هفته‌نامه خط حزب‌الله با عنوان جنایت و برائت منتشر شد 📥 نسخه PDF👇
شماره ۴۴۳ نشریه خط حزب‌الله.pdf
2.26M
📝 شماره ۴۴۳ نشریه خط حزب‌الله 📄‌ بله | ایتا | ویراستی
✏️ | چگونه به کتاب‌خوانی عادت کنیم؟ 👈 توصیه‌های رهبر انقلاب در مورد کتاب‌خوانی 🔹«به کتاب بایستی اهتمام ورزید. اهتمام به کتاب در واقع قوامش به اهتمام به کتابخوانی است. در جامعه باید سنت کتابخوانی رواج پیدا کند... به گمان من یکی از بدترین و پرخسارت‌ترین تنبلیها، تنبلی در خواندن کتاب است.»‌ ۱۳۹۰/۴/۲۹ توجه به کتاب و کتابخوانی همواره یکی از دغدغه‌های فرهنگی حضرت آیت الله خامنه‌ای بوده و هست؛ رسانه KHAMENEI.IR، به مناسبت فرارسیدن ایام برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ۱۴۰۳، گزیده‌ای از بیانات رهبر انقلاب درباره‌ی این موضوع را بازخوانی می‌کند. 🔸در زمینه کتابخوانی، ملتی باسابقه هستیم 🔹ما ملتی هستیم که با کتاب خیلی سابقه داریم؛ در طول قرنهای متمادی با کتاب انس داشته‌ایم. البته آن روزها دسترسی به کتاب آسان نبود. استنساخ کتابهای خطی دشوار بود، اما در عین حال کسانی که اهل بودند، شایسته برای استفاده‌ی از کتاب بودند، چه مجاهدتها میکردند. خوانده‌ایم و مکرر شنیده‌ایم که کسانی به یک کتاب احتیاج داشتند، دارنده‌ی کتاب بخل میورزیده و نمیداده است؛ بعد با التماس، با زحمت، یک شب، دو شب این کتاب را امانت گرفتند، شب و روز نخوابیدند، استراحت نکردند، برای اینکه این کتاب را استنساخ کنند و یک نسخه‌ی آن را در اختیار خودشان داشته باشند. از این قبیل فراوان است. امروز این موانع برطرف شده است. پیشرفت علم، تولید کتاب، تکثیر کتاب، انتشار کتاب را آسان کرده. ما امروز بایستی با توجه به این سابقه‌ی کهن، جایگاه خودمان را در نشر کتاب، در استفاده‌ی از کتاب، بالا ببریم. ۱۳۹۰/۰۴/۲۹ 🔸در تمام عمر به کتاب احتیاج داریم 🔹از دوران نوجوانی، از اول سوادآموزی تا آخر عمر، انسان احتیاج دارد به کتاب؛ احتیاج دارد به درک مسائل و جذب مواد تغذیه‌ی معنوی و روحی و فکری؛ این بایستی در سطح عموم جامعه فهمیده شود و دنبال شود و اقدام شود. ۱۳۹۰/۰۴/۲۹ 🔸فرزندان خود را از کودکی به کتابخوانی عادت دهیم 🔹کتابخوانی را باید جزو عادات خودمان قرار دهیم. به فرزندانمان هم از کودکی عادت بدهیم کتاب بخوانند؛ مثلاً وقتی می‌خواهند بخوابند، کتاب بخوانند. یا وقتی ایام فراغتی هست، روز جمعه‌ای هست که تفریح می‌کنند، حتماً بخشی از آن روز را به کتاب خواندن اختصاص دهند. در تابستان‌ها که نوجوانان و جوانان محصّل، تعطیل‌اند حتماً کتاب بخوانند. کتاب‌هایی را معیّن کنند، بخوانند و تمام کنند. افرادی که کار روزانه دارند مثلاً کارمند اداری، کارگر، کاسب و یا کشاورز هستند وقتی به خانه می‌آیند، بخشی از زمان را گرچه نیم‌ساعت برای کتاب خواندن بگذارند. ۱۳۷۲/۰۲/۲۱ 🔸چقدر کتاب‌ها را در همین نیم‌ساعت‌ها می‌شود خواند! 🔹چقدر کتاب‌ها را در همین نیم‌ساعت‌ها می‌شود خواند! بنده دوره‌های بیست جلدی و بیست و چند جلدی کتاب را در همین فاصله‌های ده دقیقه، بیست دقیقه و یک ربع ساعته خوانده‌ام. پشت این کتاب‌ها را هم یادداشت می‌کنم که معلوم باشد. شاید صدها جلد کتاب را همین‌طور در این فاصله‌های کوتاه ده دقیقه‌ای خوانده‌ام. بسیاری از افراد را هم می‌شناسم که این گونه‌اند. ۱۳۷۲/۰۲/۲۱ 🔸کتاب‌های فکری هم بخوانیم 🔹بعضی از ذهنها اهل کتابند؛ منتها کتاب آسان، کتابی که احتیاج به فکر کردن نداشته باشد. عیبی ندارد، این هم کتاب خواندن است، نفی نمیکنیم؛ اما بهتر از این شیوه‌ی کتابخوانی، این است که انسان در مجموعه‌ی کتابخوانیِ خود بتواند بیامیزد کتاب آسان را - فرض کنید رمان را، خاطره را، کتابهای تاریخی آسان را - با کتابهائی که احتیاج دارد به فکر کردن، مطالعه کردن؛ این نوع کتابها را باید وارد مقوله‌ی کتابخوانی کرد. ذهن را عادت بدهیم به این که اهل تأمل باشد، اهل تدقیق باشد؛ ذهن کار کند، در مواجهه‌ی با کتاب فعالیت کند. ۱۳۹۰/۰۴/۲۹ 🔸قبل خواب حتماً کتاب کنار دستتان باشد 🔹در منزل خود من، همه‌ی افراد، بدون استثنا، هرشب در حال مطالعه خوابشان می‌برد. خود من هم همین‌طورم. نه این‌که وسط مطالعه خوابم ببرد. مطالعه می‌کنم، تا خوابم می‌آید، کتاب را می‌گذارم و می‌خوابم. همه‌ی افراد خانه‌ی ما، وقتی می‌خواهند بخوابند حتماً یک کتاب کنار دستشان است. من فکر می‌کنم که همه‌ی خانواده‌‌های ایرانی باید این‌گونه باشند. توقع من، این است. باید پدر‌ها و مادر‌ها، بچه‌‌ها را از اول با کتاب، محشور و مأنوس کنند. حتی بچه‌‌های کوچک باید با کتاب انس پیدا کنند. ۱۳۷۴/۰۲/۲۶ 🔰 ادامه👇
✏️ ادامه 🔸اوقات بیکاری را با مطالعه کتاب جیبی پر کنید 🔹من می‌خواهم خواهشی از مردم بکنم و آن این است: کسانی که وقت‌های ضایع ‌شوند‌ه‌ای دارند؛ مثلاً به اتوبوس یا تاکسی سوار می‌شوند، یا سوار وسیله‌ی نقلیه‌ی خودشان هستند و دیگری ماشین را می‌راند، یا در جا‌هایی مثل مطب پزشک در حال انتظار به سر می‌برند و به‌ هرحال اوقاتی را در حال انتظار به بی‌کاری می‌گذرانند، در تمام این ساعات، کتاب بخوانند. کتاب در کیف یا جیب خود داشته باشند و در اتوبوس که نشستند، کتاب را باز کنند و بخوانند. وقتی هم به مقصد رسیدند، نشانی لای کتاب بگذارند و باز در فرصت یا فرصت‌های بعدی آن را باز کنند و از همان‌جا بخوانند. ۱۳۷۵/۰۲/۲۲ 🔸چند جلد کتاب قطور را در اتوبوس خواندم! 🔹بنده خودم چند جلد قطور از یک عنوان کتاب را در اتوبوس خواندم! قضیه مربوط به قبل از انقلاب است که چند روزی برای انجام کاری از مشهد به تهران آمده بودم... وضعیت و فضای اتوبوس‌های آن روزگار برای ما خیلی آزار دهنده بود و نمی‌توانستیم تحمل کنیم. دلم می‌خواست سرم پایین باشد و خواندن کتاب در چنین وضعیتی بهترین کار بود. ساعتی را که به این حالت می‌گذراندم احساس نمی‌کردم ضایع می‌شود. آن وقت‌ها تقریباً یک‌ساعت طول می‌کشید تا آدم با اتوبوس از جایی به جای دیگر می‌رفت. بعضی وقت‌ها این جابجایی کمتر یا بیشتر هم طول می‌کشید. به‌هرحال چنین یک‌ساعت‌هایی را احساس نمی‌کردم که ضایع می‌شود؛ چون کتاب می‌خواندم. ۱۳۷۵/۰۲/۲۲ 🔸به‌جای تماشای آگهی‌های تبلیغاتی، کتاب مطالعه کنید 🔹گاهی می‌بینید یک نفر پای تلویزیون نشسته و منتظر یک فیلم است. تلویزیون آگهی تبلیغاتی پخش می‌کند و گاهی پخش تبلیغات بیست دقیقه طول می‌کشد. یک‌وقت است کسی به آن تبلیغات احتیاج دارد؛ اما کسی که احتیاج ندارد آگهی‌‌های تبلیغاتی را ببیند، این بیست دقیقه را چرا بی‌کار بنشیند!؟ یک کتاب دمِ دستش باشد؛ بردارد و بیست دقیقه مطالعه کند. اگر مردم ما عادت کنند که از این وقت‌های ضایع‌شونده برای مطالعه‌ی کتاب استفاده کنند، جامعه خیلی پیش خواهد رفت و فرهنگ کشور، خیلی ترقی خواهد کرد. ۱۳۷۵/۰۲/۲۲ 🔸ذهن را به نظم در مطالعه عادت دهید 🔹یکی از کارهای مهم این است که ما ذهن را عادت بدهیم به نظم در مطالعه. گاهی مراجعه‌ی به یک کتاب اگر در جای خود قرار بگیرد؛ یعنی قبل از این کتاب، کتابهای دیگری که متناسب با این موضوع است، خوانده شده باشد، بعد این کتاب مطالعه شود، تأثیر بمراتب بیشتر و عمیق‌تری خواهد داشت از این که این کتاب بدون ملاحظه‌ی آنچه که مرتبط با آن است، دیده شده باشد. ۱۳۹۰/۰۴/۲۹ 🔖 منتشرشده در شماره جدید نشریه خط حزب‌الله 📄 بله | ایتا | ویراستی
📝 | جنایت و برائت 👈 چرا حج امسال، باید حج برائت باشد؟ 🔹صدها هزار نفر از مسلمانان سراسر جهان امسال در شرایطی برای ادای فریضه حج در سرزمین وحی و گرد خانه خدا حضور می‌یابند که یک زخم و درد مشترک دارند. هفت ماه جنایت بی‌امان رژیم صهیونیستی در غزه که به کشتار حدود سی و پنج هزار فلسطینی انجامیده، حس مشترکی را در مسلمانان و حتی طیف وسیعی از غیرمسلمانان جهان به‌وجود آورده که بی‌سابقه است. 🔸این درد مشترک بشری که در میان مسلمانان عمیق تر و سنگین تر است، یک روح جمعی نامرئی اما بسیار قوی را رقم زده که می‌تواند همه اختلافات را درنوردیده و فصل جدیدی از همفکری و همدلی را در سطح عمومی مسلمانان جهان رقم بزند. 🔹اگرچه سران اغلب کشورهای اسلامی در عمل به وظیفه تاریخی خود در قبال جنایات رژیم صهیونیستی و آمریکا در غزه، ناکام بوده و عواقب این بی‌عملی دیر یا زود گریبان آنها را خواهد گرفت اما باید حساب مردم مسلمان این کشورها را از چنین حکامی سوا کرد. مردمی که در بسیاری از این کشورها حتی اجازه انتقاد به نسل‌کشی در غزه را در حد یک اظهار نظر در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی نیز ندارند و برای آن تحت تعقیب قرارگرفته، دستگیر شده و مورد بازخواست قرار می‌گیرند. در چنین شرایط سخت و سنگینی، حج امسال یک فرصت خاص برای مسلمانان است. 🔸همان حکام کشورهای اسلامی که صرفاً نظاره‌گر سلاخی و نسل‌کشی مردم مظلوم غزه به دست رژیم جنایتکار صهیونیستی با پشتیبانی دولت آمریکا هستند، حج را فرضیه‌ای بی‌روح و منفک از شرایط حال حاضر جهان اسلام می‌خواهند. حجی که در آن تنها به اعمال و مناسکی ظاهری و ارتباطی صرفاً شخصی با خداوند متعال بسنده شود و حرف و حرکتی در نسبت با مسائل سیاسی، مشکلات اجتماعی و درد بزرگ و مشترک امروز دنیای اسلام نباشد. 🔹چندین سال قبل بود که حضرت امام خمینی که عمق اندیشه و تیزبینی ایشان همچنان و همواره چراغ راه حق طلبان است، از دوگانه اسلام ناب و اسلام آمریکایی نام بردند. در اسلام آمریکایی هم فریضه حج وجود دارد اما حج اسلام ناب کجا و حج اسلام آمریکایی کجا! «اسلام آمریکائى یعنى اسلام تشریفاتى، اسلام بى‌تفاوت در مقابل ظلم، در مقابل زیاده‌خواهى، اسلام بى‌تفاوت در مقابل دست‌اندازى به حقوق مظلومان، اسلام کمک به زورگویان، اسلام کمک به اقویا، اسلامى که با همه‌ى اینها می‌سازد.» ۱۳۸۹/۰۳/۱۴ و صد البته مختصات حج چنین اسلامی نیز روشن است. 🔸فصل ممیز میان حج ناب و حج آمریکایی، در موضوع برائت است. حج برخاسته از اسلام ناب و حاجی آن نمی‌تواند و نباید نسبت به شرایط زمانه بی تفاوت باشد. مگر می‌توان به زیارت بیت‌الله‌الحرام رفت و سعی صفا و مروه کرد اما چشم خود را بر آنچه این روزها بر مردم غزه می‌گذرد بست؟ اهانت به اسلام است اگر گمان شود تکلیف رمی جمرات حاجیان صرفاً با پرتاب چند سنگ ریزه به سوی تخته سنگی به پایان می‌رسد. محدود کردن تفسیر سنگباران شیطان، تنها به دور کردن رذائل و صفات رذیله فردی نیز وجه دیگری از تحریف حج و خالی کردن آن از روح اجتماعی و الهام بخش آن است. 🔹حج آمریکایی به هیچ عنوان مشکلی ندارد که حتی هفتاد دور گرد کعبه بگردی و به جای هفت سنگ هفتاد سنگ به سوی نماد شیطان پرتاب کنی اما چشم خود را به روی جنایت های امروز در حق مردم بی پناه غزه ببندی و سنگی به سوی ابلیس مجسم امروز جهان، شیاطین بزرگ و کوچک آن نیندازی که تنش آفرین و برهم زننده نظم جهان است! 🔸در چنین شرایطی است که رهبر معظم انقلاب اسلامی حج امسال را حج برائت می‌نامند؛ «امروز در دنیا کیست که با مسلمانها دشمنی میکند، ستیزه‌گری میکند، آنها را میکشد ــ زنشان را، مردشان را، فرزندشان را ــ و آنها را از خانه و دیارشان بیرون میکند؟ چه کسی است؟ دشمن صهیونیست روشن‌تر از این در قرآن توصیف بشود؟ فقط هم دشمن صهیونیست نیست: وَ ظاهَروا عَلىٰ اِخراجِکُم؛ کسانی که کمک میکنند به او. چه کسی کمک میکند؟ اگر کمک آمریکا نبود، رژیم صهیونیستی قدرت داشت و جرئت داشت که این‌جور وحشیانه با مردم مسلمان، با زن و مرد، با کودک، در آن محیطِ محدود این‌جور رفتار بکند؟ نمیشود با این دشمن با روی خوش برخورد کرد؛ نمیشود با آنها با ملایمت رفتار کرد؛ چه آن که مباشر قتل است، چه آن که معاون قتل و پشتیبان قتل است، چه آن که خانه را ویران میکند، چه آن که از ویران‌کننده‌ی خانه پشتیبانی میکند: وَمَن یَتَوَلَّهُم فَاُولٰئِکَ هُمُ الظّالِمون؛ اگر کسی با اینها دست دوستی داد، ستمگر است، ظالم است؛ اَلا لَعنَةُ اللهِ عَلَى الظّالِمین. نصّ قرآن، آیات قرآن اینها است. پس امسال برائت از همیشه بارزتر است. حجّ امسال، حجّ برائت است.» ۱۴۰۳/۰۲/۱۷ 🔰 ادامه👇
📝 ادامه 🔹در حالی که بار دیگر درباره برخی از کشورهای مسلمان منطقه، زمزمه سازش و عادی‌سازی روابط با رژیم جنایتکار صهیونیستی به گوش می‌رسد، برگزاری«حج برائت» هشداری جدی به این کشورهاست که خیانت به آرمان فلسطین و فشردن دست کسانی که قاتلان هزاران زن و کودک هستند، برای آنها بدون هزینه نیست و منفور شدن در میان افکار عمومی دنیای اسلام، اولین و حداقلی‌ترین هزینه این خیانت است. 🔸استکبار همیشه کوشیده است، نسخه های قلابی و انحرافی را در برابر نسخه‌های اصیل اسلامی به مسلمانان قالب کند و مسلمانان نباید اجازه دهند با انواع و اقسام ترفندهای نرم و سخت شیطانی، حج آمریکایی جایگزین حج اصیل و ابراهیمی شود؛ «همان ابراهیمِ رحیم و رئوف و ودود که برای قوم لوط شفاعت میکند، برای عاصی‌ها طلب مغفرت میکند و معتقد است به کفّاری که ستیزه‌گری ندارند باید نیکی کرد، همین ابراهیم در یک جا هم این‌جور محکم می‌ایستد و اظهار برائت میکند: اِنّا بُرَآءُ مِنکُم؛ ما برائت داریم از شما، وَ بَدا بَینَنا وَ بَینَکُمُ العَداوَةُ وَ البَغضاء؛ بین ما و شما دشمنیِ آشکاری است، ما صریحاً با شما دشمنیم و دشمنی میکنیم. اینها چه کسانی هستند؟ آن کسانی‌اند که ستیزه‌گری میکنند. آن‌وقت، در همین آیه‌ی سوره‌ی ممتحنه، دنباله‌ی آن آیه‌ای که قبلاً خواندم ــ که این هم باز مربوط میشود به فضای ذهنی حضرت ابراهیم ــ میفرماید: اِنَّما یَنهاکُمُ اللَّهُ عَنِ الَّذینَ قاتَلوکُم فِی الدّینِ وَ اَخرَجوکُم مِن دِیارِکُم وَ ظاهَروا عَلىٰ اِخراجِکُم اَن تَوَلَّوهُم؛ با آن کسانی که شما را به قتل میرسانند، با شما میجنگند، شما را از خانه و دیارتان بیرون میکنند یا کمک میکنند به کسانی که شما را از خانه و دیار بیرون کردند، حق ندارید ارتباط برقرار کنید و دست دوستی به اینها بدهید؛ حق ندارید! یعنی باید بینتان دشمنی باشد؛ همان [چیزی] که ابراهیم فرمود: بَدا بَینَنا وَ بَینَکُمُ العَداوَةُ وَ البَغضاء.» ۱۴۰۳/۰۲/۱۷ 🔹حج فرصتی خاص است تا مسلمانان کشورهای مختلف با یکدیگر آشنا شده و پیرامون دغدغه‌های مشترک خود بحث و تبادل نظر کنند و این تجمع سالانه را محملی برای نمایش اتحاد و انسجام خود حول محور فلسطین سازند. جایی که نشان دهند علی‌رغم همه تفاوت‌ها و حتی برخی اختلافات، وقتی پای حمایت از فلسطین و آزادی قدس شریف در میان باشد، امت اسلام ید واحده است. نمایش چنین اتحاد و انسجامی می‌تواند آن دولت‌های اسلامی را که بی‌شرمانه چشم بر جنایات رژیم صهیونیستی در غزه بسته و همچنان با این رژیم مراودات سیاسی، اقتصادی و حتی نظامی دارند، تحت فشار گذاشته و مجبور به تجدیدنظر در سیاست های خود کند. و این حجی است که شیاطین بزرگ و کوچک، از آن وحشت دارند. 🔖 منتشرشده در شماره جدید نشریه خط حزب‌الله 📄 بله | ایتا | ویراستی
🌷 شماره‌ این هفته خط حزب‌الله به روح‌ مطهر شهید حاج محمد ناظری تقدیم می‌شود. 📜 khl.ink/khat |
🌷 توصیه رهبر انقلاب به قاریان قرآن عازم حج تمتع 📜 khl.ink/khat |