📝 #گزارش_هفته | جنایت و برائت
👈 چرا حج امسال، باید حج برائت باشد؟
🔹صدها هزار نفر از مسلمانان سراسر جهان امسال در شرایطی برای ادای فریضه حج در سرزمین وحی و گرد خانه خدا حضور مییابند که یک زخم و درد مشترک دارند. هفت ماه جنایت بیامان رژیم صهیونیستی در غزه که به کشتار حدود سی و پنج هزار فلسطینی انجامیده، حس مشترکی را در مسلمانان و حتی طیف وسیعی از غیرمسلمانان جهان بهوجود آورده که بیسابقه است.
🔸این درد مشترک بشری که در میان مسلمانان عمیق تر و سنگین تر است، یک روح جمعی نامرئی اما بسیار قوی را رقم زده که میتواند همه اختلافات را درنوردیده و فصل جدیدی از همفکری و همدلی را در سطح عمومی مسلمانان جهان رقم بزند.
🔹اگرچه سران اغلب کشورهای اسلامی در عمل به وظیفه تاریخی خود در قبال جنایات رژیم صهیونیستی و آمریکا در غزه، ناکام بوده و عواقب این بیعملی دیر یا زود گریبان آنها را خواهد گرفت اما باید حساب مردم مسلمان این کشورها را از چنین حکامی سوا کرد. مردمی که در بسیاری از این کشورها حتی اجازه انتقاد به نسلکشی در غزه را در حد یک اظهار نظر در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی نیز ندارند و برای آن تحت تعقیب قرارگرفته، دستگیر شده و مورد بازخواست قرار میگیرند. در چنین شرایط سخت و سنگینی، حج امسال یک فرصت خاص برای مسلمانان است.
🔸همان حکام کشورهای اسلامی که صرفاً نظارهگر سلاخی و نسلکشی مردم مظلوم غزه به دست رژیم جنایتکار صهیونیستی با پشتیبانی دولت آمریکا هستند، حج را فرضیهای بیروح و منفک از شرایط حال حاضر جهان اسلام میخواهند. حجی که در آن تنها به اعمال و مناسکی ظاهری و ارتباطی صرفاً شخصی با خداوند متعال بسنده شود و حرف و حرکتی در نسبت با مسائل سیاسی، مشکلات اجتماعی و درد بزرگ و مشترک امروز دنیای اسلام نباشد.
🔹چندین سال قبل بود که حضرت امام خمینی که عمق اندیشه و تیزبینی ایشان همچنان و همواره چراغ راه حق طلبان است، از دوگانه اسلام ناب و اسلام آمریکایی نام بردند. در اسلام آمریکایی هم فریضه حج وجود دارد اما حج اسلام ناب کجا و حج اسلام آمریکایی کجا! «اسلام آمریکائى یعنى اسلام تشریفاتى، اسلام بىتفاوت در مقابل ظلم، در مقابل زیادهخواهى، اسلام بىتفاوت در مقابل دستاندازى به حقوق مظلومان، اسلام کمک به زورگویان، اسلام کمک به اقویا، اسلامى که با همهى اینها میسازد.» ۱۳۸۹/۰۳/۱۴ و صد البته مختصات حج چنین اسلامی نیز روشن است.
🔸فصل ممیز میان حج ناب و حج آمریکایی، در موضوع برائت است. حج برخاسته از اسلام ناب و حاجی آن نمیتواند و نباید نسبت به شرایط زمانه بی تفاوت باشد. مگر میتوان به زیارت بیتاللهالحرام رفت و سعی صفا و مروه کرد اما چشم خود را بر آنچه این روزها بر مردم غزه میگذرد بست؟ اهانت به اسلام است اگر گمان شود تکلیف رمی جمرات حاجیان صرفاً با پرتاب چند سنگ ریزه به سوی تخته سنگی به پایان میرسد. محدود کردن تفسیر سنگباران شیطان، تنها به دور کردن رذائل و صفات رذیله فردی نیز وجه دیگری از تحریف حج و خالی کردن آن از روح اجتماعی و الهام بخش آن است.
🔹حج آمریکایی به هیچ عنوان مشکلی ندارد که حتی هفتاد دور گرد کعبه بگردی و به جای هفت سنگ هفتاد سنگ به سوی نماد شیطان پرتاب کنی اما چشم خود را به روی جنایت های امروز در حق مردم بی پناه غزه ببندی و سنگی به سوی ابلیس مجسم امروز جهان، شیاطین بزرگ و کوچک آن نیندازی که تنش آفرین و برهم زننده نظم جهان است!
🔸در چنین شرایطی است که رهبر معظم انقلاب اسلامی حج امسال را حج برائت مینامند؛ «امروز در دنیا کیست که با مسلمانها دشمنی میکند، ستیزهگری میکند، آنها را میکشد ــ زنشان را، مردشان را، فرزندشان را ــ و آنها را از خانه و دیارشان بیرون میکند؟ چه کسی است؟ دشمن صهیونیست روشنتر از این در قرآن توصیف بشود؟ فقط هم دشمن صهیونیست نیست: وَ ظاهَروا عَلىٰ اِخراجِکُم؛ کسانی که کمک میکنند به او. چه کسی کمک میکند؟ اگر کمک آمریکا نبود، رژیم صهیونیستی قدرت داشت و جرئت داشت که اینجور وحشیانه با مردم مسلمان، با زن و مرد، با کودک، در آن محیطِ محدود اینجور رفتار بکند؟ نمیشود با این دشمن با روی خوش برخورد کرد؛ نمیشود با آنها با ملایمت رفتار کرد؛ چه آن که مباشر قتل است، چه آن که معاون قتل و پشتیبان قتل است، چه آن که خانه را ویران میکند، چه آن که از ویرانکنندهی خانه پشتیبانی میکند: وَمَن یَتَوَلَّهُم فَاُولٰئِکَ هُمُ الظّالِمون؛ اگر کسی با اینها دست دوستی داد، ستمگر است، ظالم است؛ اَلا لَعنَةُ اللهِ عَلَى الظّالِمین. نصّ قرآن، آیات قرآن اینها است. پس امسال برائت از همیشه بارزتر است. حجّ امسال، حجّ برائت است.» ۱۴۰۳/۰۲/۱۷
🔰 ادامه👇
📝 ادامه #گزارش_هفته
🔹در حالی که بار دیگر درباره برخی از کشورهای مسلمان منطقه، زمزمه سازش و عادیسازی روابط با رژیم جنایتکار صهیونیستی به گوش میرسد، برگزاری«حج برائت» هشداری جدی به این کشورهاست که خیانت به آرمان فلسطین و فشردن دست کسانی که قاتلان هزاران زن و کودک هستند، برای آنها بدون هزینه نیست و منفور شدن در میان افکار عمومی دنیای اسلام، اولین و حداقلیترین هزینه این خیانت است.
🔸استکبار همیشه کوشیده است، نسخه های قلابی و انحرافی را در برابر نسخههای اصیل اسلامی به مسلمانان قالب کند و مسلمانان نباید اجازه دهند با انواع و اقسام ترفندهای نرم و سخت شیطانی، حج آمریکایی جایگزین حج اصیل و ابراهیمی شود؛ «همان ابراهیمِ رحیم و رئوف و ودود که برای قوم لوط شفاعت میکند، برای عاصیها طلب مغفرت میکند و معتقد است به کفّاری که ستیزهگری ندارند باید نیکی کرد، همین ابراهیم در یک جا هم اینجور محکم میایستد و اظهار برائت میکند: اِنّا بُرَآءُ مِنکُم؛ ما برائت داریم از شما، وَ بَدا بَینَنا وَ بَینَکُمُ العَداوَةُ وَ البَغضاء؛ بین ما و شما دشمنیِ آشکاری است، ما صریحاً با شما دشمنیم و دشمنی میکنیم. اینها چه کسانی هستند؟ آن کسانیاند که ستیزهگری میکنند. آنوقت، در همین آیهی سورهی ممتحنه، دنبالهی آن آیهای که قبلاً خواندم ــ که این هم باز مربوط میشود به فضای ذهنی حضرت ابراهیم ــ میفرماید: اِنَّما یَنهاکُمُ اللَّهُ عَنِ الَّذینَ قاتَلوکُم فِی الدّینِ وَ اَخرَجوکُم مِن دِیارِکُم وَ ظاهَروا عَلىٰ اِخراجِکُم اَن تَوَلَّوهُم؛ با آن کسانی که شما را به قتل میرسانند، با شما میجنگند، شما را از خانه و دیارتان بیرون میکنند یا کمک میکنند به کسانی که شما را از خانه و دیار بیرون کردند، حق ندارید ارتباط برقرار کنید و دست دوستی به اینها بدهید؛ حق ندارید! یعنی باید بینتان دشمنی باشد؛ همان [چیزی] که ابراهیم فرمود: بَدا بَینَنا وَ بَینَکُمُ العَداوَةُ وَ البَغضاء.» ۱۴۰۳/۰۲/۱۷
🔹حج فرصتی خاص است تا مسلمانان کشورهای مختلف با یکدیگر آشنا شده و پیرامون دغدغههای مشترک خود بحث و تبادل نظر کنند و این تجمع سالانه را محملی برای نمایش اتحاد و انسجام خود حول محور فلسطین سازند. جایی که نشان دهند علیرغم همه تفاوتها و حتی برخی اختلافات، وقتی پای حمایت از فلسطین و آزادی قدس شریف در میان باشد، امت اسلام ید واحده است. نمایش چنین اتحاد و انسجامی میتواند آن دولتهای اسلامی را که بیشرمانه چشم بر جنایات رژیم صهیونیستی در غزه بسته و همچنان با این رژیم مراودات سیاسی، اقتصادی و حتی نظامی دارند، تحت فشار گذاشته و مجبور به تجدیدنظر در سیاست های خود کند. و این حجی است که شیاطین بزرگ و کوچک، از آن وحشت دارند.
🔖 منتشرشده در شماره جدید نشریه خط حزبالله
📄 بله | ایتا | ویراستی
🌷 شماره این هفته خط حزبالله به روح مطهر شهید حاج محمد ناظری تقدیم میشود.
📜 khl.ink/khat | #شهید_هفته
🌷 توصیه رهبر انقلاب به قاریان قرآن عازم حج تمتع
📜 khl.ink/khat | #خبر_هفته
🔰 حضور رئیس دفتر نظامی فرمانده کل قوا در منزل شهید زاهدی برای ابلاغ سلام رهبر معظم انقلاب به خانواده این شهید
📜 khl.ink/khat | #خبر_هفته
🔰 انتشار دستنوشته آیتالله خامنهای در دفتر کتابخانه وزیری شهر یزد که سی سال پس از یادداشت معروف امام خمینی در این دفتر نگاشته شده بود
📜 khl.ink/khat | #خبر_هفته
🔰 کنگره حج در ادامه حرکت ضدطاغوت پیامبران است
📜 khl.ink/khat | #نقشه_راه_انقلاب
🔰 نقش بیبدیل حضرت معصومه(سلاماللهعلیها)
📜 khl.ink/khat | #در_این_ایام
🔰 سالگرد سفر استانی رهبر انقلاب به استان کردستان
📜 khl.ink/khat | #قاب_ماندگار
📝 خط حزبالله ۴۴۴ | کدام مجلس در رأس امور است؟
🔹 چهارصد و چهل و چهارمین شماره هفتهنامه خط حزبالله، با عنوان «کدام مجلس در رأس امور است؟» منتشر شد.
🔹گزارش هفته این شماره خط حزبالله، در آستانه شروع به کار دوره جدید مجلس شورای اسلامی با مرور توصیهها و تذکرات رهبر انقلاب به نمایندگان مردم در قوه مقننه، نقش مجلس قوی در پیشرفت و بنبستشکنی مسائل کشور را بررسی کرده است.
🔹 به مناسبت فرارسیدن دهه کرامت و در آستانه سالروز ولادت حضرت علیبنموسیالرضا علیهالسلام، خط حزبالله در یادداشت هفته خود، مبارزه سیاسی امام رضا علیهالسلام در جهت حفظ تشیع را به روایت رهبر انقلاب مرور میکند.
🌷این شماره هفتهنامه خط حزبالله به روح مطهر شهید محمدمهدی خادمالشریعه، اولین فرمانده تیپ ۲۱ امام رضا علیهالسلام تقدیم میشود.
📥 نسخه PDF را از اینجا دریافت کنید
📝 #گزارش_هفته | کدام مجلس در رأس امور است؟
👈بهارستان مستأجران جدید خود را شناخت؛
🔹نخست؛ سال تحویل قانونگذاری
🔸پرونده انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی سرانجام بسته شد و با مشخص شدن اسامی منتخبان ملت بزرگ ایران در مجلس دوازدهم، حالا همه منتظر هفتم خردادماه هستند و همه نگاهها متوجه مستأجران جدید ملت در خانه ملت است تا چگونه بار امانتی را که بر دوش آنها قرار گرفته، به مقصد میرسانند و «إِنَّ اللَّهَ یَأْمُرُکُمْ أَنْ تُؤَدُّوا الْأَمَانَاتِ إِلَى أَهْلِهَا».
🔸ادای این امانت، مخصوصا در این مقطع زمانی که اقتصاد و فرهنگ کشور از یک سو آماج توطئهها و حملات بدخواهان این مرز و بوم است و از سوی دیگر زمینه و امکان جهشهای سرنوشتساز و شیرین فراهم است، اهمیتی دوچندان مییابد و ایفای وظایف نمایندگی را از هر زمانی سختتر و حساستر میکند.
🔸مجلس در رأس امور است و اگر نمایندگان آن بر مدار وظایف قانونی خود حرکت کنند و صادقانه به عهدی که با موکلان خود بستهاند عمل کنند، امور کشور به سمت صلاح و سداد پیش خواهد رفت و همه با عمق وجود، اثرگذاری مثبت مجلس در پیشرفت کشور را احساس خواهند کرد. «آن که میتواند مجلس را در این جایگاه شایسته بنشاند، شما نمایندگان محترمید. آنگاه که نمایندگان مجلس با شناخت درست از شرایط و اولویّتهای کشور، و با کارشناسی، و با حضور فعّال و منظّم، و با پاکدستی و امانتداری، وظیفهی قانونگذاری و دیگر وظایف خود را انجام دهند، مجلس، نقطهی امید مردم و نقطهی اتّکاء مجریان، و به معنی حقیقی، در رأس امور کشور خواهد بود و چنین مجلسی در رساندن کشور به هدفهای والا، سهم بسزا خواهد داشت».۱۳۹۹/۳/۷
🔹دوم؛ مجلس قوی، راه ایران قوی
🔸تجربه چهل و چند ساله نظام مقدس جمهوری اسلامی و آمد و رفت دولتها و مجالس گوناگون نشان داده است که هرچقدر مجلس به عنوان نهاد قانونگذاری و نظارتی نظام، قویتر باشد و این قوت در خروجی مصوبات آن دیده شود، امکان حرکت پیشرفت و بنبستشکنی در همه ارکان کشور بیشتر و بهتر فراهم میشود. معنا و مفهوم «مجلس قوی» هم در ویژگیهایی همچون بنیه کارشناسی قوی، دوری از فساد و شائبههای فسادآلود، ورود به موقع و دلسوزانه به مسائل مردم و نظارت بیملاحظه در عین تعامل هوشمندانه قابل تحقق است.
🔸تجربه چنین مجلسی که گرهگشای امور کشور میشود، برخی افدامات در نخستین مجلس بعد از پیروزی انقلاب اسلامی دیده شد که نمونه کنشگری به موقع و مسئولانه آن در ماجرای رأی به عدم کفایت سیاسی بنی صدر و جریان نفوذی و نیز در پیگیری طرحها و لوایح مورد نیاز مردم در آن شرایط حساس ابتدای انقلاب، دیده شد.
🔸«مجلس شورای اسلامی یک رکن اساسی کشور و نظام اسلامی است. همهٔ آنچه در نظام اسلامی برجسته و شاخص است، باید در مجلس تبلور و انعکاس یابد؛ ایمان، شجاعت، پیشگامی، ایستادگی بر مبانی نظام، ایستادگی در برابر دشمنان، روزآمدی و نوآوری، وحدت و انسجام ملی، کار و تلاش فداکارانه، به میدان آوردن همهٔ ظرفیتهای فردی و جمعی، نشانههایی است که میتوان یک مجلس موفق را با آن شناسایی کرد».۱۳۹۱/۳/۷
🔸یکی از نکات مهم و اساسی در کارکرد مجلس، نحوه تعامل آن با دولت است. از این منظر و با توجه به نوع تعامل این دو قوه، دو حالت ممکن است پدید آید؛ حالت اول رابطهای همراه با تنش و اصطکاک است، یعنی مجلس هم در بعد قانون گذاری و هم نظارتی، به گونهای عمل کند که با دولت به عنوان مجری قانون وارد درگیری شده و یا قوانینی تصویب کند که امکان اجرا نداشته باشند. حالت دوم این تعامل میتواند نوعی همکاری و همدلی با حفظ اصول و چارچوب های منطقی و منطبق با شرح وظایف دو طرف باشد.
🔸اگر حالت اول رخ دهد، نتیجه هدر رفتن بخش قابل توجهی از توان کشور و سر ریز شدن اختلافات به فضای عمومی خواهد بود که رهبر انقلاب بارها نسبت به آن هشدار دادهاند. حالت دوم که وضعیتی مطلوب است، نتایج و برکات بسیاری را برای کشور و ملت به همراه دارد؛ «قوهی مجریه وسط میدان ایستاده است - چه این دولت، چه هر دولت دیگری - و کارها به عهدهی اوست، بارها بر دوش اوست، ملامتها به طرف او سرازیر میشود، سؤالها و مؤاخذهها از او میشود؛ لذا باید ملاحظهی او را کرد. به قوهی مجریه هم ما همیشه سفارش میکنیم؛ این حق عظیمی که در قانون برای مجلس قانونگذاری و برای کل قانون ملاحظه شده، باید از طرف مجریان رعایت شود. قانون اساس کار است، قانون ریل حرکت این قطار است؛ شما باید زحمت بکشید این ریلگذاری را بکنید، آنها هم باید بر روی این ریل حرکت کنند. شما کمک کنید که این ریل جوری باشد که این قطار سر پیچ بتواند بپیچد».۱۳۹۲/۳/۸
🔰 ادامه👇
📝 ادامه #گزارش_هفته
🔹سوم؛ تجربهای تلخ و عبرتآموز
🔸در عمر چهل و چند ساله قانونگذاری در بستر نظام جمهوری اسلامی، در مقاطعی هم تجربه تلخ اسیر شدن مجلس در چنبره سیاسیکاری و فراموش کردن اولویتهای اصلی مردم دیده شده است که در نتیجه این رفتارهای فرسایشی و سیاستبازانه، هم کام مردم تلخ شد و هم بسترهای حل اصولی مسائل کشور، دچار آسیب شد.
🔸رفتارهای جناحی و سیاسی افراطگونه در مجلس، تعرض به ارزشهای اساسی انقلاب و خطوط قرمزی که همین مردم برایش خون دادهاند و تلختر از همه آنها، وادادگی در برابر استعمارگران و دشمنان قسمخورده این ملت و تئوریزه کردن این وادادگی، صحنههایی تلخ و عبرتآموز از یک دوره مجلس رقم زد که تا مدتها کام ملت را تلخ کرد.
🔸«در سال ۸۲ یک عده از نمایندگان مجلس نامه نوشتند به بنده، یک نامه واقعاً غیر منصفانهای بود... یک سؤالهایی از ما کردند که جوابش را خودشان باید میدادند، چون هم مجلس، هم دولت دست خودشان بود، نامه مضمونش این بود که خلاصه باید تسلیم بشوید و الّا کارتان تمام است. تسلیم نشدیم، ایستادیم و انشاءاللّه باز هم خواهیم ایستاد».۱۴۰۱/۱۲/۴
🔸سالها از مشاهده آن رفتارهای خارج از قاعده و اصرار بر وادادگی در مقابل دشمن گذشته است و امروز نه از هیمنه دشمن متجاوز بر منطقه خبری هست و نه در سپهر سیاسی انقلاب اسلامی و حرکت تمدنی ملت ایران، خبری از کسانی است که در دل مجلس، مرعوب آن هیمنه پوشالی شده بودند و در این گذر زمان، برای اهل خرد عبرتها نهفته است.
🔹سخن پایانی؛ پرهیز از حاشیه، رمز اقتدار مجلس
🔸حالا و در آستانه شروع بکار دوره جدید مجلس و فصل جدیدی از قانونگذاری و نظارت در خانه ملت، نمایندگان منتخب ملت در بوته آزمون قرار دارند تا با احصاء اولویتها و نیازهای اصلی و اساسی کشور و الهامگیری از اسناد بالادستی نظام، در مسیر حل مشکلات مردم و تعالی این مرز و بوم گام بردارند.
🔸«تحقّق بخشیدن به اقتصاد مقاوم با همهی الزامات قطعی آن و نیز تلاش مجدّانه برای گسترش و ژرفسازی فرهنگ اسلامی، دو اولویّت فوری کنونی است. اولویّتهای مهمّ دیگری در بخشهای گوناگونِ مربوط به اقتدار ملّی و استحکام امنیّت و مصونیّت کشور، وجود دارد که تضمینکنندهی استقرار عدالت اجتماعی و استقلال و پیشرفت کشور است. شناخت این اولویّتها ازجملهی وظایف نمایندگان و در دسترس ذهن هوشمند آنان است».۱۳۹۵/۳/۸
🔸حضور ۲۹۰ نماینده از سراسر کشور با سلایق و نظرات مختلف، فرصتی برای خدمت به آحاد ملت است و البته که همیشه آفتها و آسیبهایی نیز در کمین فرصتها هستند که نباید از آنها غافل شد؛ «منتخبان مجلس جدید مراقبت کنند و نگذارند شیرینی تشکیل مجلس در کام مردم و فضای سیاسیِ با طراواتِ کشور تلخ شود، ضمن اینکه اگر مجلس دچار دعوا و ستیزه و مقابله و جبهه بندیهای گوناگون شود، از کار اصلی خود باز میماند».۱۴۰۲/۱۲/۱۷
🔖 منتشرشده در شماره جدید نشریه خط حزبالله
📄 بله | ایتا | ویراستی
May 11
📝 #یادداشت_هفته | کارستان مقدس رضوی
👈 مبارزه سیاسی درخشان حضرت رضا علیهالسلام برای حفظ تشیع به روایت رهبر انقلاب
🔸حضرت آیتالله خامنهای در دیدار اعضای هیئت علمی پنجمین کنگره جهانی حضرت رضا علیهالسلام در اردیبهشتماه ۱۴۰۳، تبیین ابعاد زندگی معنوی، سیاسی و معارف ائمه را ضروری دانستند. نشریه خط حزب الله به مناسبت فرارسیدن دهه کرامت و ولادت علیبنموسیالرضا علیهالسلام، مبارزه سیاسی امام رضا علیهالسلام در جهت حفظ تشیع را به روایت رهبر انقلاب مرور میکند.
🔹غربت ائمّه علیهالسلام به دوران زندگی این بزرگواران منتهی نشد بلکه در طول قرنها، عدم توجّه به ابعاد مهم و شاید اصلی از زندگیِ این بزرگواران، غربت تاریخی آنها را استمرار بخشید.۱۳۶۵/۴/۲۸ مهمترین چیزی که در زندگی ائمه بطور شایسته مورد توجه قرار نگرفته، عنصر «مبارزه حاد سیاسی» است.۱۳۶۳/۵/۱۸ مبارزهی سیاسی، یا مبارزهی حادّ سیاسی که ما به ائمّه علیهالسلام نسبت میدهیم، یعنی چه؟ مبارزهی سیاسی... عبارت است از مبارزهای با یک هدف سیاسی؛ آن هدف سیاسی چیست؟ عبارت است از تشکیل حکومت اسلامی و به تعبیر ما حکومت علوی.۱۳۶۵/۴/۲۸ امامت یعنی ریاست دین و دنیا، ریاست مادّه و معنا. خب مادّهاش عبارت است از همین سیاست و ادارهی کشور و ادارهی حکومت. و همهی ائمّه دنبال این بودهاند؛ یعنی بدون استثنا همهی ائمّه دنبال این بودهاند؛ منتها با شیوههای مختلف، در فصول مختلف، با روشها و اهداف کوتاهمدّت مختلف؛ [امّا] هدف بلندمدّت یکی بود.۱۴۰۳/۲/۱۹
🔸یک جنگ فوقالعاده غیر نظامی!
🔹اگرچه در زندگى مبارک ائمّه علیهالسلام در طول ۲۵۰ سال دوران امامت، نقاط برجسته و ممتاز زیاد است که هرکدام از اینها درخور آن است که مورد تحلیل و توجّه و تفسیر و بازیابى قرار بگیرد، ولى دوران امام هشتم علیهالسلام یکى از برترین دورانها در این زمینه است.۱۳۹۳/۶/۱۶
🔸عمر مبارک امام رضا علیهالسلام تقریباً پنجاه و پنج سال بوده است... از این مدّت پنجاه و پنج سال، نزدیک به بیست سال مدّت امامت این بزرگوار است؛ امّا همین مدّت کوتاه را که ملاحظه میکنید، تأثیری که در واقعیّت دنیای اسلام گذاشت و به گسترش و عمقی که به معنای حقیقیِ اسلام و پیوستن به اهلبیت علیهالسلام و آشنا شدن با مکتب این بزرگواران انجامید، یک داستان عجیبی است، یک دریای عمیقی است.۱۳۹۲/۶/۲۶ شروع امامت امام هشتم علیهالسلام در دوران سلطهى قاهرانهى هارونالرّشید بود.۱۳۹۳/۶/۱۶ دوستان و نزدیکان و علاقهمندان حضرت میگفتند که: علیّبنموسی در این فضا چه کار میتواند انجام بدهد - این فضای شدّت اختناقِ هارونی که در روایت دارد که میگفتند: وَ سَیفُ هارونَ تَقطُرُ دَما؛ خون میچکد از شمشیر هارون - این جوان در این شرایط، در ادامهی جهاد امامان شیعه و در مسئولیّت عظیمی که برعهدهاش است، میخواهد چه بکند؟۱۳۹۲/۶/۲۶ این بزرگوار توانستند در همان شرایط دشوار، خطّ روشن سیرهى نبوى و معارف قرآنى و اسلامى را بین جامعهى مسلمین توسعه بدهند و دلها را به مکتب اهلبیت و به خاندان پیغمبر نزدیک کنند.۱۳۹۳/۶/۱۶
🔹تا نوبت میرسد به مأمون و ماجراى اصرار و فشار فراوان براى کشاندن آن بزرگوار از مدینه به مروْ، به خراسان که مرکز سیاست عبّاسى بود.۱۳۹۳/۶/۱۶ تاریخ نتوانسته است ترسیم روشنی از دوران ده سالهی زندگی امام هشتم در زمان هارون و بعد از او در دوران پنج سالهی جنگهای داخلی میان خراسان و بغداد به ما ارائه کند، اما به تدبر میتوان فهمید که امام هشتم در این دوران همان مبارزهی درازمدت اهلبیت را که در همه اعصار بعد از عاشورا استمرار داشته با همان جهتگیری و همان اهداف ادامه میداده است.۱۳۶۳/۰۵/۱۸ در باب [سیاست] ببینید نقش امام رضا علیهالسلام چیست... ولایتعهدی امام رضا علیهالسلام یک مبارزهای بود بین مأمون عاقل و زیرک و بسیار باهوش، و امام رضا... یک حرکت عظیم، یک جنگ فوقالعادهی غیر نظامی، یعنی جنگ سیاسی در واقع، بین حضرت و مأمون راه افتاده و حضرت در این جنگ مأمون را خُرد و خمیر کرده؛ یعنی با این کاری که کرده، منکوب کرده مأمون را؛ طوری که مأمون مجبور شده حضرت را به قتل برساند. وَالّا اوّل که اینجور نبود؛ [حضرت را] احترام میکردند، نماز میفرستادند؛ از این کارها بود دیگر.۱۴۰۳/۲/۱۹
🔰 ادامه👇
📝 ادامه #یادداشت_هفته
🔸برنامه مدبرانه امام رضا علیهالسلام در مقابل حرکت سیاسی و زیرکانه مأمون
مأمون از دعوت امام هشتم به خراسان چند مقصود عمده را تعقیب میکرد: اولین و مهمترین آنها، تبدیل صحنهی مبارزات حاد انقلابی شیعیان به عرصهی فعالیت سیاسی آرام و بیخطر بود... دوم، تخطئه مدعای تشیع مبنی بر غاصبانه بودن خلافتهای اموی و عباسی و مشروعیت دادن به این خلافتها بود...
🔹سوم: اینکه مأمون با این کار، امام را که همواره یک کانون معارضه و مبارزه بود در کنترل دستگاههای خود قرار میداد و بجز خود آن حضرت، همه سران و گردنکشان و سلحشوران علوی را نیز در سیطره خود در میآورد.۱۳۶۳/۵/۱۸
🔸در مقابل این حرکت سیاسى و زیرکانهى مأمون، امامهشتم علیهالسلام یک برنامهى مدبّرانهى الهى را طرّاحى کردند و عمل کردند و پیش بردند که نه فقط خواستههاى دستگاه خلافت برآورده نشد، بلکه درست بعکس، موجب رواج و گسترش فکر معارفىِ قرآنى و منتسب به اهلبیت در اقطار دنیاى اسلام شد. یک حرکت عظیم، با توکّل به خداى متعال، با تدبیر الهى، با آن نگاه نافذ وَلَوى، امام هشتم علیهالسلام توانستند این نقشهى خصمانهى دستگاه سیاسىِ قاهر و هتّاک و ظالم را درست بعکس و در جهت منافع حقّ و حقیقت برگردانند.۱۳۹۳/۶/۱۶
🔹قبل از آن، شیعه تَکوتوک همه جا بودند امّا بیارتباطِ به هم، ناامید، بدون اینکه هیچ چشماندازى داشته باشند، بدون اینکه امیدى داشته باشند؛ سلطهى حکومت خلفا هم که همه جا بود. قبلش هارون بود با آن قدرت فرعونى و مانند اینها. حضرت که آمدند طرف خراسان، از این مسیر که عبور کردند، یک شخصیّتى در مقابل چشم مردم ظاهر شد که هم علم، هم عظمت، هم شکوه، هم صدق، هم نورانیّت را جلوى چشم مردم میگذاشت... کأنّه پیغمبر را انسان مشاهده کند. این جور بود؛ آن هیبت معنوى، آن عظمت معنوى، آن عزّت، آن اخلاق، آن تقوا، آن نورانیّت، آن علم وسیع که هر چه میپرسى، هر چه میخواهى در دستشان است. چیزى که مردم اصلاً ندیده بودند.۱۳۸۲/۲/۲۰
🔸کارستان مقدس رضوی
🔹هنگامی که در مرو پیشنهاد ولایت عهدی آن حضرت مطرح شد، حضرت به شدت استنکاف کردند و تا وقتی مأمون صریحاً آن حضرت را تهدید به قتل نکرد آن را نپذیرفتند... با این همه علیبنموسیالرضا فقط بدین شرط ولیعهدی را پذیرفت که در هیچ یک از شئون حکومت دخالت نکند و به جنگ و صلح و عزل و نصب و تدبیر امور نپردازد و مأمون که فکر میکرد فعلاً در شروع کار این شرط قابل تحمل است و بعدها به تدریج میتوان امام را به صحنه فعالیتهای خلافتی کشانید، این شرط را از آن حضرت قبول کرد... امام با قبول ولیعهدی، دست به حرکتی میزند که در تاریخ زندگی ائمه پس از پایان خلافت اهل بیت در سال چهلم هجری تا آن روز و تا آخر دوران خلافت بینظیر بوده است و آن برملا کردن داعیهی امامت شیعی در سطح عظیم اسلام و دریدن پرده غلیظ تقیه و رساندن پیام تشیع به گوش همه مسلمانهاست. تریبون عظیم خلافت در اختیار امام قرار گرفت و امام در آن سخنانی را که در طول یکصد و پنجاه سال جز در خفا و با تقیه و به خصیصین و یاران نزدیک گفته نشده بود به صدای بلند فریاد کرد.۱۳۶۳/۵/۱۸ بعد از این نوزده سال یا بیست سال که پایان دوران امامت و شهادت علیّبنموسیالرّضا است، وقتی شما نگاه میکنید، میبینید که همان تفکّر ولایت اهلبیت و پیوستگی به خاندان پیغمبر آنچنان گسترشی در دنیای اسلام پیدا کرده که دستگاه ظالم و دیکتاتور بنیعبّاس از مواجههی با آن عاجز است؛ این را علیّبنموسیالرّضا انجام داده.۱۳۹۲/۶/۲۶
🔖 منتشرشده در شماره جدید نشریه خط حزبالله
📄 بله | ایتا | ویراستی
🌷 شماره این هفته خط حزبالله به روح مطهر شهید محمدمهدی خادمالشریعه تقدیم میشود.
📜 khl.ink/khat | #شهید_هفته