eitaa logo
احکام خمس
689 دنبال‌کننده
508 عکس
139 ویدیو
7 فایل
کانال در راستای ترویج یکی از مهمترین واجبات الهی تأسیس شده است. ۱).پاسخ به سوالات در مورد خمس ۲).بارگذاری مطالب در مورد خمس ۳). دریافت سهمین و رساندن آنها به دفاتر مراجع تقلید در قم . حتما رسید دفتر مرجع برای شخص ارسال خواهد شد. @Sajadi82
مشاهده در ایتا
دانلود
♻️ سال خمسی کارهای موقت ♻️ 💠 سوال: جوانی که هر سال درآمدهای موقتی داشته ولی پول‌های به دست آمده تو همان ماه خرج شده ولی الان درآمد ثابتی دارد آیا سال خمسی خود را از همین درآمد ثابت جدید قرار دهد؟ یا باید معیار درآمدهای موقت گذشته باشد؟ ✍🏻 پاسخ: ❇️ آیت الله خامنه ای: اگر بین درآمدهای پراکنده و درآمد ثابت فاصله چندانی وجود نداشته، اولین در آمدی که شخص بدست می‌آورد شروع سال خمسی او است. ❇️ آیت الله مکارم: معیار و ملاک اولین درآمدی است که کسب کرده ولو درآمد ثابتی نباشد البته اگر تاریخ اولین درآمد را نمی‌داند می تواند اموال خود را محاسبه کرده و روز محاسبه را روز سال خمسی خود قرار دهد. ❇️ آیت الله سیستانی: اولين روزى كه كار سابق را شروع كرده سر سال او است. ❇️ آیت الله وحید: از روزِ اوّلی که شروعِ به کاری نموده که درآمدِ مستمر دارد، سالِ خمسیش شروع شده است. ❇️ آیت الله شبیری: مطابق نظر معظم له پرداخت خمس هر درآمدی یک سال پس از حصول آن واجب می شود و هر درآمدی سال خمسی مستقل دارد. مکلف مخیر است که پس از گذشت یک سال از حصول در آمد، خمس را ادا کند یا زودتر از آن. بر این اساس درآمد جدید تا قبل از گذشت از زمان حصولش خمسش واجب نیست. ------ استفتا از سایت مراجع عظام ➖➖➖➖➖
👀👀 متن سوال: آیا سرمایه و ابزار کار متعلق خمس است؟🤔 پاسخ مراجع عظام تقلید🔰🔰 💠امام (رحمة الله علیه) اگر از درآمد کسب و حقوق تهيه شده خمس دارد، مگر با دادن خمس آنها نتواند امرار معاش مناسب با شأنش نمايد و ابزار کار حکم سرمایه را دارد. تحريرالوسيله، ج1، ص327، م13 استفتائات، ج1، ص349، س15 و ص355، س35 _____________ 💠آیت الله (رحمة الله علیه) اصل سرمايه و ابزار کار که مورد نیاز و در حد شأن او باشد، خمس ندارد. وسيلة النجاة، ص394،م6 استفتائات، ج3، ص101، س3716 و ص32، س3486 _______________ 💠امام (دام ظله العالی) سرمايه و ابزار کار اگر از درآمد کسب تهیه شده خمس دارد مگر به مقداري باشد که با پرداخت خمس آن با بقيه هزينة زندگي او تأمين نمي‌شود و يا اينکه نتواند با بقيه، کسبي مناسب شأن عرفي خود داشته باشد. اجوبة الاستفتائات، ص198 و 199 ، س952 و ص 203 ، س972 _____________ 💠آیت الله (دام ظله العالی) سرمايه و ابزار کار اگر از در آمد کسب باشد خمس دارد مگر با دادن خمس آن ها با بقيه نتواند مؤونه مطابق با شأنش را تأمين کند که در اين صورت خمس ندارد. البته اگر می‌تواند خمس قسمتی از سرمایه را به صورت نقد یا اقساط بدهد پرداخت همان مقدار لازم است. منهاج الصالحين، ج1، ص369، م1219 توضیح المسائل جامع، ج1، ص 660، م 2332-2331 _____________ 💠آیت الله شیرازی (دام ظله العالی) سرمايه و ابزار کار اگر از در آمد کسب باشد خمس دارد ولی چنانچه برای پرداخت خمس در زحمت باشید مجازید خمس آن را به ذمه بگیرید و هر وقت توانستید بپردازید. مگر با دادن خمس آن ها با بقيه نتوانید مؤونه مطابق با شأنش را تأمين کنید که در اين صورت خمس ندارد. احکام ویژه 600 مسأله مورد نیاز، ص 81، س213 استفتائات، ج2، ص 176، س 543 و ج 3، ص 111، س 329 ____________ 💠آیت الله خراسانی (دام ظله العالی) اگر معاش شخص و عائله‌اش متوقف بر سرمایه یا ابزار کاری ‌باشد بنابر احتیاط واجب خمس دارد و اگر معاش شخص و عائله‌اش متوقف بر این سرمایه یا ابزار کار نیست، نمی‌تواند از ارباح سال‌، آن سرمایه یا ابزار کار را تهیه نماید بلکه واجب است ارباح سال را تخمیس نماید سپس با آن ربح مخمّس، ابزار کار و سرمایه‌اش را تهیه نماید. منهاج الصالحين، ج2، ص353، م1219، پاورقي695 استفتاء موجود در اداره پاسخ به سؤالات ________ 🔹منبع: مرکز پاسخ به سوالات جامعه الزهراء س ∞═┄༻•✾✿💚✿✾•༺┄═∞
💢 ✅ پرسش : فرق خمس با مالیاتی که به دولت پرداخت می شود چیست؟ 🌺پاسخ :خمس یک واجب الاهى و عبادى است که در آن قصد قربت معتبر است؛ ولى مالیات یک حکم قانونى و حکومتى و تابع شرایط زمان و مکان است و هیچ‏گونه منافاتى با ندارد. از این رو پرداخت ، نمى‏تواند جایگزین خمس گردد. تعریف های متعددی برای خراج بیان شده است که در حال حاضر از آن می توان به مالیات تعبیر کرد. در گذشته از آن جا که عمده درآمد مردم، از زمین بود، این بر زمین قرار داده شده بود و به انواعی تقسیم می شد. برای نمونه به حدیث زیر توجه کنید: "مصعب بن یزید انصاری می گوید: حضرت علی ما به دریافت خراج چهار روستا ... گماشت و دستور فرمود: از هر جریب زمین کشت انبوه یک درهم و نیم و هر جریب کشت متوسط یک درهم و هر جریب کم محصول دو ثلث درهم و بر هر جریب باغ انگور یا باغ درخت خرما یا مخلوط از انگور و خرما ده در هم بستانم و بابت نخل های تک تکی که از روستا جدا می باشند چیزی نگیرم تا ره گذاران از آنها استفاده کنند و فرمود: از خان ها و دهبان ها که بر اسب های نر سوار می شوند و ... هر یک 48 درهم و طبقه متوسط و کسبه بازار هر یک 24 درهم و طبقه ضعیف هر یک دوازده درهم بگیریم...". مقدار خراج، به نظر حاکم شرع بستگی داشت و نصاب معینی نداشت. خراج را حاکم به خلاف زکات و خمس در امور عام المنفعه؛ مانند بهداشت، تأمین هزینه جنگ و ... استفاده می کرد، اما زکات و خمس مصارف معینی دارند که در و به آنها اشاره شده است. هر چند با نظر ولی فقیه و اجازه ایشان می توان یا سهم امام را در موارد دیگر _افزون بر موارد تعیین شده_ مصرف کرد. ناگفته نماند در حال حاضر، جزیه و خراج مانند گذشته دریافت نمی شود و در هر کشوری شکل جدیدی به خود گرفته است . حاصل آن که در گذشته نیز افزون بر خمس و زکات، مالیات دیگری نیز، از مردم ، برای تأمین هزینه های اداره کشورريال گرفته می شد، بنابراین، در اصل گرفتن مالیات تردیدی نیست. پس اگر درآمد سالیانه مکلف یا محصولات نه گانه ای که زکات به آن تعلق می گیرد به حد خمس یا زکات رسید افزون بر مالیات واجب است این دو را نیز پرداخت کنند. مقام معظم رهبری در این باره می فرمایند: «مالیاتی که حکومت جمهوری اسلامی بر اساس قوانین و مقررات وضع می کند، هر چند پرداخت آن بر کسانی که قانون شامل آنان می شود، واجب است و مالیات پرداختی هر سال از مؤونه همان سال محسوب است، ولی از سهمین مبارک محسوب نمی شود، بلکه بر آنان دادن خمس درآمد سالانه شان در زائد بر مؤونه سال به طور مستقل، واجب است» •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
💶 💶 متن سوال: شخصی پولی را که متعلّق خمس بوده خرج مایحتاج زندگی کرده است. در صورتی که بخواهد خمس آن پول را از درآمد سال آینده بپردازد، چگونه باید محاسبه نماید؟ 💌امام (دام ظله العالی)) اگر بخواهد با درآمد سال بعد، خمس سال گذشته را بدهد باید خمس آن درآمد را نیز بدهد. 💌آیت الله (دام ظله العالی)) لازم نيست که از پول مخمس بدهد. 💌آیت الله (دام ظله العالی)) همین که بدهی خمسی پرداخت شود کافی است. 💌آیت الله (دام ظله العالی)) اگر از منافع سال بعد بخواهد خمس ربح سال قبل را بدهد مانعی ندارد ولی باید خمس آن را هم بدهد و اگر به جای خمس، ربع بدهد به وظیفه عمل کرده. احکام خمس، ص 55، با استفاده از س 156 💌آیت الله (دام ظله العالی) بسمه تعالی. آری خمس درآمد سال جاری را نیز باید حساب کند ولی ما در این گونه موارد انفاق می کنیم و همان خمس سال گذشته را کافی می دانیم 💌آیت الله (دام ظله العالی)) باید به اندازه یک چهارم آن مال را بدهد. منتخب الاحکام، ص 159، س 175
🌸 وضو گرفتن در خانه‌‏اى كه صاحب آن خمس نمى‌‏دهد، چگونه است؟ آيا اين وضو صحيح است؟ 🍀 همه مراجع (به جز تبريزى و سيستانى): اگر نمى‏‌دانيد كه خانه از پول غيرمخمس تهيه شده، وضو صحيح است. 🍀 آيات عظام تبريزى و سيستانى: گرفتن در اين خانه، صحيح است. 📚 پرسش و پاسخ دانشجویی؛ دفتر سی ام؛ پرسش ۳۷.
🔆 بسم الله الرحمن الرحیم 🔆 📝❓سؤال : 1.آیا به وسایل مورد نیاز پسر اعم از رختخواب، لباس، طلا، خانه و... که برای ازدواج تهیه می شود، خمس تعلق می گیرد؟ 2.اگر برای تهیه وسایل مورد نیاز پسر، پول پس‌انداز شود و سال بگذرد چه حکمی دارد؟ 📝 پاسخ آيت الله العظمی گلپایگانی (دام ظله العالی) : 1.در مناطقی که لوازم مذکور بر عهده پسر است و پسر باید وسایل را تهیه کند حکم جهیزیه را دارد و خمس آن واجب نیست. 2.در فرض سوال چنانچه بر مبلغ مذکور سال بگذرد پرداخت خمس آن لازم است.
📚 سال خمسی کارهای موقت -------------------------
💴 💰 💴 💰 ➡️ 👩🏻 💠🔺 پرداخت سهم سادات به همسر سیده 🔺💠 ⁉️ سوال: آیا انسان می تواند سهم سادات خمسش را به خانمش که سیده است بپردازد؟ ✅ پاسخ: 👥 همه مراجع : كسي كه همسرش سيّده است بنابر احتياط واجب 👤 (آیت اله وحید : بنابر فتوا) نبايد به او خمس بدهد كه به مصرف مخارج خودش برساند ولي اگر مخارج ديگري دارد كه به آن محتاج است و بر شوهرش واجب نيست (مثلا نفقه پدر و مادر فقیرش بر این زن واجب است و او درآمد دیگری ندارد) جايز است شوهر از بابت خمس پولی به زن بدهد كه به مصرف آن مخارج برساند.( و شوهرنمی تواند این پول را به عنوان نفقه حساب کند) ✍🏼 آیت الله سيستاني ، وحید و زنجانی : همچنين است دادن خمس به او كه در نفقات غير واجبه اش(مثلا دادن کفاراتش یا هزینه سفرهای مستحبی و ...صرف نمايد). ⚠️ ⚠️ تبصره : برای مصرف سهم سادات باید حتما از دفتر مرجع اجازه ☝🏻 گرفته شود و بدون اجازه نمی شود سهم سادات را پرداخت کرد.❌ --------------- 📚 منبع: رساله 12 مرجع مسأله 1841
🔆 بسم الله الرحمن الرحیم 🔆 📝❓سؤال : کسی که مقدار زیادی خمس بدهکار است ولی در حال حاضر توانایی پرداخت آن را ندارد تکلیفش چیست؟ 📝 پاسخ آيت الله العظمی (دام ظله العالی) : مجرد عدم توانایی یا دشواری در پرداخت خمس، موجب برائت ذمه و سقوط تکلیف نیست بلکه ادای آن تا حد امکان واجب است، چنین افرادی می‌توانند با کسب اجازه از ولی امر خمس یا وکیل او، آن را به تدریج بر حسب استطاعت خودشان از جهت مقدار و زمان بپردازند.
🔆 بسم الله الرحمن الرحیم 🔆 📝❓سؤال : آیا با کنار گذاشتن خمس اموال، می توان در بقیه آن تصرف کرد؟ 📝 پاسخ آيت الله العظمی (دام ظله العالی) : کنار گذاشتن خمس تاثیری ندارد و می‌تواند در اموال خود تصرف کند لکن با پایان یافتن سال خمسی باید خمس خود را پرداخت کند و اگر بخواهد تاخیری در پرداخت خمس داشته باشد باید اجازه بگیرد.
🔆 بسم الله الرحمن الرحیم 🔆 📝❓سؤال : با توجه به توضیح المسائل، ص358، م1790 واستفتائی که به پیوست تقدیم می گردد لطفا بفرمایید :لباس ها و وسایلی که بر اساس نیاز خریده و از آن استفاده کرده ایم، اگر پس از استفاده از آن بی‌نیاز شویم، خمس آن در موارد زیر حکمی دارد؟ الف:قبل از سال خمسی از آن بی‌نیاز شویم. ب: بعد از سال خمسی از آن بی‌نیاز شویم. 📝 پاسخ آيت الله العظمی زنجانی (دام ظله العالی) : به نظر معظم‌له سال خمسی مستقل دارد. لذا از زمانی که بی استفاده بوده، اگر تا یک سال موونه نشود، متعلق خمس است. البته چنانچه احتمال نمی دهد که تا یک سال بعد مورد احتیاجش قرار گیرد، باید بلافاصله خمس آن را بدهد.
🔆 بسم الله الرحمن الرحیم 🔆 📝❓سؤال : شخصی خمس پولش را دست گردان کرده و می‌خواهد از درآمد سال آینده پرداخت نماید در موارد زیر چگونه باید خمس را محاسبه نماید؟ الف) پول دستگردان شده را در بانک سرمایه گذاری کرده است. ب) پول را در مایحتاج زندگی خرج کرده است. 📝 پاسخ آيت الله العظمی همدانی (دام ظله العالی) : بعد از دست گردان خمس به ذمه مکلف منتقل شده است و مدیون است و پول و مال و مملوک آن شخص است در هر مورد خرج کند مختار است.