🔰🔰مصالحه و دست گردان خمس🔰🔰
✅ کسى که خمس بدهکار است و نمىتواند یکباره آن را بپردازد، مىتواند با دست گردان کردن آن با حاکم شرع (یعنی مرجع تقلید یا نماینده او) – در صورت صلاحدید- آن را از وى قرض بگیرد و سپس به تدریج بپردازد. یعنی آن شخص بعدا به صورت مثلا قسطی در حد توان به گونه ای که خمس ضایع نشود، خمس را بپردازد، البته نباید در مقدار و زمان کوتاهی کند.
✅لازم به ذکر است اگر در سالهای بعد خمسی بخواهد اقساط خمس سالهای گذشته را بدهد، باید از مالی که خمس به آن تعلق نگرفته بپردازد، یا اینکه خمس درآمد را کنار بگذارد و از این مال (خمس داده شده) خمس سال قبل را بپردازد. چونکه پرداخت خمس سالهای قبل جزء هزینه های سال بعد به حساب نمی آیید (مئونه نیست).
❇️❇️دست گردان خمس دو گونه است:
۱) آنکه شخص تمام مبلغ خمس را به حاکم شرع بپردازد و سپس آن را به قرض بگیرد.
۲) آنکه بخشی از خمس را که نزدش موجود است به حاکم بپردازد و حاکم پس از قبول ، آن را به وى قرض دهد، و سپس شخص براى بار دوم همان مبلغ را به حاکم (مرجع تقلید یا نماینده او) بپردازد و حاکم دوباره آن را به وى برگرداند و همین طور تا پرداخت همهی مبلغ بدهکارى. در این صورت نیز تمامى مبلغ خمس، به عنوان قرض به ذمهی شخص، منتقل مىشود و او بدهکار خمس به حاکم مىگردد. و پس از آن می تواند در اموال تصرف نمایید.
با وجود دستگردان دیگر بهانه ای برای افرادی که در انجام این واجب الهی کوتاهی می کنند، باقی نمی ماند.
مصالحه نیز به این معناست که شخص اگر اموال مشکوک داشته باشد یا سالها خمس نداده باشد و نداند چقدر خمس به اموال او تعلق می گیرد با حاکم شرع در این مورد مشورت و اجازه می گیرد و با پرداخت موارد یقینی و بخشی در مشکوک؛ در سایر اموال تصرف می کند.
✨💫✨💫✨💫✨
💵 💰 💶 ➡️ ❌ 🤓
🤔 آیا می دانید ❓❓
😎 کسی که از سید فقیری طلبکار است نمی تواند مستقیما آن بدهی را بابت سهم سادات خمسش در نظر بگیرد.
💠 مثلا کسی که یک میلیون از سید فقیری طلب دارد و الان یک میلیون سهم سادات بدهکار است نمی تواند بگوید آن یک میلیون طلبم در ازای سهم سادات مگر اینکه یکی از این راهها را انجام دهد:
👇🏼👇🏼👇🏼
1️⃣➖از حاکم شرع و دفتر مرجعش و یا نماینده او در این باره اجازه بگیرد.
2️⃣➖(بنابر احتیاط واجب)سهم سادات را به سید فقیر بدهد و بعد سید بابت بدهی که به این شخص دارد به او برگرداند.
3️⃣➖ ✍🏻 آیات عظام وحید و سیستانی: و مى تواند از سید فقیر وكالت گرفته و خود از جانب او خمس را دریافت نموده و بعد بابت طلبش دریافت كند.
✍🏻 آیت الله زنجاني: كسي كه از مستحقّ طلبكار است، مي تواند طلب خود را بابت خمس حساب كند.
#احکام_خمس
#سهم_سادات
*ء*-----------------*ء*
📚 منبع:
رساله 12 مرجع مسأله 1850
---------------------------
✳️✳️خمس ساختمان نیمه ساز✳️✳️
🔰🔰خمس ساختمان
❓❓پرسش ۷۴ . از درآمد خود زمينى مورد نياز، خريده و آن را به تدريج در مدت دو سال براى سكونت ساخته ام، آيا در سالى كه خانه ناتمام بوده، خمس داشته است؟
🔰🔰پاسخ🔰🔰
✅همه مراجع (به جز بهجت، تبريزى، سيستانى و وحيد): خير، مصالح تهيه شده براى خانه مسكونى، خمس ندارد.[۱]
❇️آيه اللّه بهجت: چنانچه نمى تواند خانه را يك مرتبه تهيه كند، به مصالح ساختمانى، خمس تعلق نمى گيرد.[۲]
❇️آيات عظام تبريزى و وحيد: آنچه از مصالح ساختمان كه قبل از سال سكونت در ساختمان به كار برده يا باقى مانده، بايد خمس آن را به قيمت فعلى بنا و اجزاى باقى مانده بپردازد.[۳]
❇️آيه اللّه سيستانى: چنانچه از نظر مالى نمى تواند خانه را يك مرتبه بخرد و متعارف درباره مانند او اين است كه به تدريج آن را تهيه كند ـ به گونه اى كه خلاف آن كوتاهى در حق خانواده شمرده مى شود ـ خمس ندارد.[۴]
📖📖منابع📖📖
[۱]. امام، استفتائات، ج ۱، س ۵۸ و تحريرالوسيله، م ۱۷؛ خامنه اى، اجوبة، س ۹۰۲ و ۹۵۶؛ مكارم، استفتائات، ج ۲، س ۵۱۴؛ صافى، جامع الاحكام، ج ۱، س ۷۲۰؛ فاضل، جامع المسائل، ج ۱، س ۶۹۲.
[۲]بهجت، توضيح المسائل، ۱۳۹۱.
[۳]تبريزى، استفتائات، س ۹۶۱ و التعليقة على منهاج الصالحين، م ۱؛ دفتر: وحيد.
[۴]منهاج الصالحين، م ۱۲۱۹. (احكام خمس،پرسمان).
❓❓پرسش . آيا به پولى كه انسان براى ازدواج ذخيره كرده، خمس تعلق مى گيرد؟
پاسخ: آيات عظام امام، تبريزى، سيستانى، مكارم و صافى: خمس دارد.
آيه اللّه بهجت: چنانچه پس انداز كوتاه مدت و در حد متعارف (مثلاً تا سه سال) باشد، خمس ندارد
آيات عظام فاضل و نورى: چنانچه بدون پس انداز نمى تواند در آينده ازدواج كند، خمس ندارد.
آيه اللّه خامنه اى: اگر براى تهيه هزينه هاى ازدواج درآينده نزديك (مثلاً تا سه ماه پس از سال خمسى) پس انداز شده باشد و با پرداخت خمس آن، نتواند آنها را تهيه كند، خمس ندارد.[
🔰🔰مبدأ سال خمسى🔰🔰
❓❓پرسش ۲۰ . شخص از چه زمانى بايد سال خمسى داشته باشد؟
✅آيات عظام امام، بهجت، خامنه اى، فاضل و صافى: آغاز سال خمسى براى كسانى كه درآمد تدريجى روزانه دارند (مانند تاجر و كاسب) از وقتى است كه شروع به كار مى كند و براى كارمند و كارگر اولين درآمد و حقوق آنان است و براى كشاورز و مانند آن، از اولين محصولى است كه برداشت مى كند و چنانچه از مخارج سال زياد آمد، بايد خمس آن را بپردازد
✅آيات عظام تبريزى، مكارم و نورى: آغاز سال خمسى براى هر كسى، اولين درآمد او است و چنانچه از مخارج سال زياد آمد، بايد خمس آن را بپردازد.[۲]
✅آيات عظام سيستانى و وحيد: آغاز سال خمسى براى هر كسى، از وقتى است كه شروع به كار مى كند و چنانچه از مخارج سال زياد آمد، بايد خمس آن را بپردازد.[۳]
📚منابع
[۱]. امام، استفتاءات، ج ۱، س ۱۳۵؛ خامنه اى، اجوبة، س ۹۹۵؛ فاضل، جامع المسائل، ج ۱، س ۸۰۶ و ۸۱۴؛ بهجت، وسيله النجاة، م ۱۳۸۲؛ صافى، توضيح المسائل، م ۱۷۷۴ و جامع الاحكام، ج ۱، س ۶۰۸.
[۲]. نورى، استفتاءات، ج ۲، س ۳۱۰؛ تبريزى، التعليقة على منهاج الصالحين، م ۱۲۱۸؛ مكارم، توضيح المسائل، م ۱۴۸۶.
[۳]. سيستانى، المسائل المنتخبه، م ۵۹۳ و وحيد، توضيح المسائل، م ۱۷۷۳.(احكام خمس،پرسمان).
⚡️✨⚡️✨
✨⚡️✨
⚡️✨
✨
#شهریه #خمس
یا #شهریهای که به طلاب داده میشود خمس دارد؟
پاسخ اجمالی
در اینباره نظر اکثر #مراجع تقلید، آن است که اگر در آخر سال خمسی از شهریّه طلبگی مقداری زیاد بیاید یا چیزهایی که با آن خریداری شده است باقی بماند، خمس آنها واجب نیست؛ اما برخی از فقها[1] در این مورد خمس را واجب دانسته و بعضی[2] نیز بنا بر احتیاط، پرداخت آن را واجب شمردهاند.
پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سؤال، چنین است:[3]
✍حضرت آیت الله العظمی خامنهای (مد ظله العالی):
شهریه طلبگی خمس ندارد.
✍حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی):
اگر به عنوان تملیک باشد (مانند شهریه آیت الله سیستانی) جزو درآمد سال است و از خمس مستثنا نیست، اما اگر اباحه تصرف باشد خمس ندارد .
✍حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی):
شهریه خمس ندارد.
✍حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی):
اگر از سهمین مبارکین باشد خمس ندارد.
✍حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی):
خمس ندارد.
✍امام خمینی (رحمة الله علیه):
در زیادى شهریّه، خمس واجب نیست.[4]
✍حضرت آیت الله تبریزی (رحمة الله علیه):
در شهریه اگر محرز شود که از سهم مبارک امام(ع) است و عین آن تا آخر سال باقى بماند، خمس ندارد، و در غیر این صورت خمس دارد.[5]
✍حضرت آیت الله فاضل لنکرانی (رحمة الله علیه):
به زیادى شهریّه، خمس تعلق نمىگیرد.[6]
✍حضرت آیت الله بهجت (رحمة الله علیه):
تخمیس، موافق احتیاط است.[7]
✍حضرت آیت الله هادوی تهرانی (دامت برکاته):
اگر از مخارج سال اضافه بیاید خمس به آن تعلق میگیرد. لینک به سایت استفتائات
🌷♧♧♧🌷♧♧♧🌷♧♧♧🌷♧♧♧
[1]. آیات عظام سیستانی و هادوی تهرانی.
[2]. آیت الله بهجت.
[3]. استفتا از دفاتر آیات عظام: خامنهای، سیستانی،مکارم شیرازی، صافی گلپایگانی، نوری همدانی (مد ظلهم العالی) توسط سایت اسلام کوئست.
[4]. امام خمینى، سید روح اللّٰه، استفتاءات، ج1، ص 412، دفتر انتشارات اسلامى، قم، پنجم، 1422 ه ق.
[5]. تبریزى، جواد بن على، استفتاءات جدید، ج1، ص 172 ، قم، اول، بیتا.
[6]. ر.ک: فاضل لنکرانى، محمد ، جامع المسائل، ج1، ص 204 ، انتشارات امیر قلم، قم، یازدهم، بیتا.
[7]. بهجت، محمد تقى ، استفتائات، ج3، ص 40، دفتر حضرت آیة الله بهجت، قم، اول، 1428 ه ق.
➖➖➖➖➖➖➖➖
2. مانند عهدنامۀ آن حضرت براي دو قبيلۀ سعد هذيم و جذام. (ابن سعد، الطبقات الکبري، ج1، ص270). در هيچ يک از اين گونه موارد، منظور خمس غنايم جنگي نيست؛ زيرا آنان اجازۀ جنگ با ديگران را نداشتند. برخي از آنان نيز اساساً در موقعيت جنگيدن نبودند تا پيامبر از آنان توقع داشته باشد خمس غنيمت جنگي را به آن حضرت بدهند. اگر هم در جنگي شرکت ميکردند، تصميمگيري در بارۀ غنايم جنگي با آنان نبود؛ بلکه با خود رسول خدا و يا فرماندهان منصوب ايشان بود.
3. علامه سيد مرتضي عسکري، بازشناسي دو مکتب (ترجمۀ کتاب معالم المدرستين)، ج2، ص253.
4. ر.ک: علامه سيد مرتضي عسکري، همان، ص 155 ـ 266 (به ويژه ص 162 که فشردۀ اين مطلب را آورده است).
5. مهدي پيشوايي، تاريخ اسلام (جلد دوم؛ از سقيفه تا کربلا)، ص 236.
6. دربارۀ جايگاه سنّت شيخين و تأکيد تودۀ مردم بر آن، ر.ک: رسول جعفريان، تاريخ سياسي اسلام، ج 2 (سيرۀ خلفا)، 240 ـ 243 و نيز 245 ـ 247.
7. مجلسي، بحار الأنوار، ج 31، ص 8. نيز نک: ابن ابي الحديد، شرح نهج البلاغة، ج 12، ص 283، به نقل از سيدمرتضي ،همراه با پاسخ به حرمت چنين بدعتي.
8. ابوعبيد، الاموال، ص 332؛ جصاص، احکام القرآن، ج3 ، ص63 (نقل در: بازشناسي دو مکتب، ج2، ص 229 و 230). اميرالمؤمنين (ع) خود نيز در خطبهاي، به صراحت، خمس را از مواردي شمرده که به دليل وقوع انحراف در بارۀ آن، نتوانسته آن گونه که بايد به آن جامۀ عمل بپوشد. براي اطلاعات بيشتر در اين باره، به لينک زير بنگريد:
http://www.soalcity.ir/node/2022
مرتضي بهرامي خشنودي، «تطور تاريخي گفتمان امامت تا نيمۀ سدۀ سوم هجري»، پاياننامۀ کارشناسي ارشد تاريخ تشيع، دانشگاه امام صادق (ع)، 1386، ص 151.
❓❓چرا پيامبر اکرم (ص) و حضرت علي (ع) و امام حسن تا امام سجاد (ع) خمس را جمع نمي کردند؟
🔰🔰پاسخ:
✅در ابتدا لازم است يادآوري کنيم که خمس، يک دستور اسلامي است که حکم آن، در آيۀ 41 سورۀ انفال بيان شده است. از اين رو، هرچند در مذاهب فقهي در بارۀ جزئيات آن اختلاف است، در اصل آن هيچ ترديدي نيست. امّا در پاسخ به سؤال شما، به بيان چند مطلب بسنده ميکنيم:
❇️1 ـ بر خلاف ذهنيتي که شما داريد، قانون خمس در زمان رسول خدا (ص) اجرا ميشده است. تنها چيزي که برخي ادّعا کردهاند، اين است که ايشان فقط خمس غنايم جنگي را مطالبه ميکرده و نه مطلق غنايم را تا شامل مازاد درآمد و طلا و نقره و معدن و… نيز بشود. اين ادّعا، با واقعيات تاريخي و مدارک روايي در کتابهاي شيعه و سنّي سازگار نيست. به استناد رواياتي که در منابع معتبر اهل سنت نيز آمده، آن حضرت نه قط خمس غنايم جنگي را جدا ميکرده، که براي موارد ديگري مانند معدن و دفينه (گنج) نيز خمس قرار داد(1) و در عهدنامهها و دستورهايي که براي قبايل مختلف مينوشت، بر لزوم پرداخت خمس نيز تأکيد ميفرمود.(2) و حتي بنا بر ديدگاه درست، مأموريت امام علي (ع) در واپسين سفرش به يمن نيز دريافت خمس بوده است.(3) در حالیکه مردم آنجا پیش از این مسلمان شده بودند، پس سخن کساني که خمس را مختص به غنايم جنگي ميشمارند، با سنّت رسول خدا (ص) سازگار نيست.
❇️2 ـ متأسفانه بعد از رحلت رسول خدا (ص)، عمل به سيرۀ ايشان در بارۀ خمس، از دو جهت دچار آسيب شد: هم از جهت متعلق خمس و اينکه از چه مواردي بايد خمس گرفته شود، و هم از جهت مصرف آن و اينکه به چه افراد يا گروههايي بايد پرداخت شود.(4)
❇️3 ـ امير مؤمنان (ع) از همان آغاز خلافت، با يک سلسله دشواريها و موانع رو بهرو بود که برخي از آنها تا پايان عمر آن حضرت ادامه داشت. اين دشواريها هم در صحنۀ سياسي و نظامي و اجتماعي بود و هم در عرصۀ فرهنگ و دينمداري؛ امّا همۀ اينها بي گمان، در سياست نادرست خلفاي پيشين ريشه داشت.(5) اين موانع، به علاوۀ درگير شدن آن حضرت با سه جنگ مهمّ داخلي (جمل، صفين و نهروان) باعث شد که آن حضرت عملاً نتواند بسياري از اصلاحات مورد نظر خود را انجام دهد. قداست يافتن سنت شيخين در ميان عموم مسلمانان نيز مانع بزرگي بود.(6) که باعث شد برخي از انحرافات گذشته، عملي مانند نماز تراويح نيز (که از دوران خليفۀ دوم آغاز شده بود و از نگاه اميرالمؤمنين بدعت بود)، در دوران خلافت ايشان نيز همچنان رواج داشته باشد.(7)
❇️4 ـ مسئلۀ خمس نيز از مواردي بود که امام علي (ع) نتوانست سنت رسول خدا را در بارۀ آن، احيا کند. طبق روايتي از امام باقر (ع)، امير المؤمنين (ع) به اين دليل نتوانست اين روال را تغيير دهد که نميخواست متّهم به تخلّف از سنت شيخين (ابوبکر و عمر) گردد.(8)
❇️5 ـ اين روال در دوران امام حسن (ع) نيز ادامه داشت و به ويژه بعد از ماجراي صلح با معاويه، اهل بيت ديگر قدرت اجتماعي لازم را براي اجراي احکامي مانند خمس نداشتند و اگر ميخواستند که حکم صحيح چنين مسائلي را بيان کنند، زمينهاي براي اين کار وجود نداشت. امّا در دروههاي بعد، هرچند ائمه همچنان در رأس هرم قدرت و دست اندر کار حکومت نبودند، ولي اقتدار بالايي به دست آورده بودند و تطورات تاريخي در گفتمان امامت، باعث شده بود که زمينه و ظرفيت لازم براي اجراي احکامي مانند خمس فراهم گردد. مطرح شدن احکام و گزاره هايي چون وجوب پرداخت خمس، حرمت تحاکم نزد حاکمان جور ( يعني لزوم پرهيز از بردن داوري نزد آنان، حتي در مسائل جزئي زندگي)، نصب وکيل و پيدايش شبکۀ منظّمي براي ارتباطات فکري و مالي ميان امام و پيروان آنان، همگي حاکي از اقتدار فراواني است که امامانِ متأخّر داشته اند.(9)
✅خلاصه اينکه: خمس به عنوان يک دستور ديني، در زمان رسول خدا (ص) مطرح بود و به آن عمل ميشد؛ ولي در دوران خلفا دچار انحرافاتي شد که امام علي(ع) و امامان بعدي نيز نتوانستند آن را به مجراي اصلياش بازگردانند؛ تا اينکه در دروۀ امامان بعدی (از زمان امام صادق و امام کاظم علیهما السلام) به تدریج زمينه براي اعلام و اجراي آن فراهم گشت.
🔰🔰پينوشتها:
1. براي نمونه، در صحيح مسلم (کتاب الحدود، ج 5، ص 127) حديثي از ابوهريره روايت شده است که رسول خدا (ص) فرموده: «رکاز خمس دارد» و رکاز به معناي معدن طلا و نقره است. نيز: روايت شعبي از جابر بن عبدالله در مسند احمد، ج3، ص 335 و 336.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ببینید ¦ موشن گرافیک
🔸پرداخت خمس 🔸
❓❓آيا به پولى كه انسان براى ازدواج ذخيره كرده، خمس تعلق مى گيرد؟
🔰آيات عظام امام، تبريزى، سيستانى، مكارم و صافى:
✅خمس دارد.
🔰آيه اللّه بهجت:
✅چنانچه پس انداز كوتاه مدت و در حد متعارف (مثلاً تا سه سال) باشد، خمس ندارد.
🔰آيات عظام فاضل و نورى:
✅چنانچه بدون پس انداز نمى تواند در آينده ازدواج كند، خمس ندارد.
🔰آيه اللّه خامنه اى:
✅ اگر براى تهيه هزينه هاى ازدواج درآينده نزديك (مثلاً تا سه ماه پس از سال خمسى) پس انداز شده باشد و با پرداخت خمس آن، نتواند آنها را تهيه كند، خمس ندارد.
🌺دفتر وجوهات مقام معظم رهبری🌺
✅به اطلاع می رساند جهت پرداخت وجوهات میتوانید از سایت دفتر به آدرس زیر اقدام نمایید
👇🏻
🌐leader.ir/fa/monies
➖وجوهات شرعی عبارت اند از:
خمس/زکات/فطریه/صدقه/مظالم/کفارات/نماز و روزه/تبرعات و امور خیریه/ختم قرآن/قربانی/کمک ها