eitaa logo
احکام خمس
521 دنبال‌کننده
453 عکس
114 ویدیو
6 فایل
کانال در راستای ترویج یکی از مهمترین واجبات الهی تأسیس شده است. ۱).پاسخ به سوالات در مورد خمس ۲).بارگذاری مطالب در مورد خمس ۳). دریافت سهمین و رساندن آنها به دفاتر مراجع تقلید در قم . حتما رسید دفتر مرجع برای شخص ارسال خواهد شد. @Sajadi82
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰🔰مبدأ سال خمسى🔰🔰 ❓❓پرسش ۲۰ . شخص از چه زمانى بايد سال خمسى داشته باشد؟ ✅آيات عظام امام، بهجت، خامنه اى، فاضل و صافى: آغاز سال خمسى براى كسانى كه درآمد تدريجى روزانه دارند (مانند تاجر و كاسب) از وقتى است كه شروع به كار مى كند و براى كارمند و كارگر اولين درآمد و حقوق آنان است و براى كشاورز و مانند آن، از اولين محصولى است كه برداشت مى كند و چنانچه از مخارج سال زياد آمد، بايد خمس آن را بپردازد ✅آيات عظام تبريزى، مكارم و نورى: آغاز سال خمسى براى هر كسى، اولين درآمد او است و چنانچه از مخارج سال زياد آمد، بايد خمس آن را بپردازد.[۲] ✅آيات عظام سيستانى و وحيد: آغاز سال خمسى براى هر كسى، از وقتى است كه شروع به كار مى كند و چنانچه از مخارج سال زياد آمد، بايد خمس آن را بپردازد.[۳] 📚منابع [۱]. امام، استفتاءات، ج ۱، س ۱۳۵؛ خامنه اى، اجوبة، س ۹۹۵؛ فاضل، جامع المسائل، ج ۱، س ۸۰۶ و ۸۱۴؛ بهجت، وسيله النجاة، م ۱۳۸۲؛ صافى، توضيح المسائل، م ۱۷۷۴ و جامع الاحكام، ج ۱، س ۶۰۸. [۲]. نورى، استفتاءات، ج ۲، س ۳۱۰؛ تبريزى، التعليقة على منهاج الصالحين، م ۱۲۱۸؛ مكارم، توضيح المسائل، م ۱۴۸۶. [۳]. سيستانى، المسائل المنتخبه، م ۵۹۳ و وحيد، توضيح المسائل، م ۱۷۷۳.(احكام خمس،پرسمان).
⚡️✨⚡️✨ ✨⚡️✨ ⚡️✨ ✨ یا که به طلاب داده می‌شود خمس دارد؟ پاسخ اجمالی در این‌باره نظر اکثر تقلید، آن است که اگر در آخر سال خمسی از شهریّه طلبگی مقداری زیاد بیاید یا چیزهایی که با آن خریداری شده است باقی بماند، خمس آنها واجب نیست؛ اما برخی از فقها[1] در این‌ مورد خمس را واجب دانسته و بعضی[2] نیز بنا بر احتیاط، پرداخت آن را واجب شمرده‌اند. پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سؤال، چنین است:[3] ✍حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی): شهریه طلبگی خمس ندارد. ✍حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): اگر به عنوان تملیک باشد (مانند شهریه آیت الله سیستانی) جزو درآمد سال است و از خمس مستثنا نیست، اما اگر اباحه تصرف باشد خمس ندارد . ✍حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): شهریه خمس ندارد. ✍حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی): اگر از سهمین مبارکین باشد خمس ندارد. ✍حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی): خمس ندارد. ✍امام خمینی (رحمة الله ‌علیه): در زیادى شهریّه، خمس واجب نیست.[4] ✍حضرت آیت الله تبریزی (رحمة الله ‌علیه): در شهریه اگر محرز شود که از سهم مبارک امام(ع) است و عین آن تا آخر سال باقى بماند، خمس ندارد، و در غیر این صورت خمس دارد.[5] ✍حضرت آیت الله فاضل لنکرانی (رحمة الله ‌علیه): به زیادى شهریّه، خمس تعلق نمى‌گیرد.[6] ✍حضرت آیت الله بهجت (رحمة الله ‌علیه): تخمیس، موافق احتیاط است.[7] ✍حضرت آیت الله هادوی تهرانی (دامت برکاته): اگر از مخارج سال اضافه بیاید خمس به آن تعلق می‌گیرد.  لینک به سایت استفتائات 🌷♧♧♧🌷♧♧♧🌷♧♧♧🌷♧♧♧ [1]. آیات عظام سیستانی و هادوی تهرانی. [2]. آیت الله بهجت. [3]. استفتا از دفاتر آیات عظام: خامنه‌ای، سیستانی،مکارم شیرازی، صافی گلپایگانی، نوری همدانی (مد ظلهم العالی) توسط سایت اسلام کوئست. [4]. امام خمینى، سید روح اللّٰه، استفتاءات، ج‌1، ص 412، دفتر انتشارات اسلامى، قم، پنجم، 1422 ه‍ ق.   [5]. تبریزى، جواد بن على، استفتاءات جدید، ج‌1، ص 172 ، قم، اول، بی‌تا. [6]. ر.ک: فاضل لنکرانى، محمد ، جامع المسائل، ج‌1، ص 204 ، انتشارات امیر قلم، قم، یازدهم، بی‌تا. [7]. بهجت، محمد تقى ، استفتائات، ج‌3، ص 40، دفتر حضرت آیة الله بهجت، قم، اول، 1428 ه‍ ق. ➖➖➖➖➖➖➖➖
2. مانند عهدنامۀ آن حضرت براي دو قبيلۀ سعد هذيم و جذام. (ابن سعد، الطبقات الکبري، ج1، ص270). در هيچ يک از اين گونه موارد، منظور خمس غنايم جنگي نيست؛ زيرا آنان اجازۀ جنگ با ديگران را نداشتند. برخي از آنان نيز اساساً در موقعيت جنگيدن نبودند تا پيامبر از آنان توقع داشته باشد خمس غنيمت جنگي را به آن حضرت بدهند. اگر هم در جنگي شرکت مي‌کردند، تصميم‌گيري در بارۀ غنايم جنگي با آنان نبود؛ بلکه با خود رسول خدا و يا فرماندهان منصوب ايشان بود. 3. علامه سيد مرتضي عسکري، بازشناسي دو مکتب (ترجمۀ کتاب معالم المدرستين)، ج2، ص253. 4. ر.ک: علامه سيد مرتضي عسکري، همان، ص 155 ـ 266 (به ويژه ص 162 که فشردۀ اين مطلب را آورده است). 5. مهدي پيشوايي، تاريخ اسلام (جلد دوم؛ از سقيفه تا کربلا)، ص 236. 6. دربارۀ جايگاه سنّت شيخين و تأکيد تودۀ مردم بر آن، ر.ک: رسول جعفريان، تاريخ سياسي اسلام، ج 2 (سيرۀ خلفا)، 240 ـ 243 و نيز 245 ـ 247. 7. مجلسي، بحار الأنوار، ج 31، ص 8. نيز نک: ابن ابي الحديد، شرح نهج البلاغة، ج 12، ص 283، به نقل از سيدمرتضي ،‌همراه با پاسخ به حرمت چنين بدعتي. 8. ابوعبيد، الاموال، ص 332؛ جصاص، احکام القرآن، ج3 ، ص63 (نقل در: بازشناسي دو مکتب، ج2، ص 229 و 230). اميرالمؤمنين (ع) خود نيز در خطبه‌اي، به صراحت، خمس را از مواردي شمرده که به دليل وقوع انحراف در بارۀ آن، نتوانسته آن گونه که بايد به آن جامۀ عمل بپوشد. براي اطلاعات بيشتر در اين باره، به لينک زير بنگريد: http://www.soalcity.ir/node/2022 مرتضي بهرامي خشنودي، «تطور تاريخي گفتمان امامت تا نيمۀ سدۀ سوم هجري»، پايان‌نامۀ کارشناسي ارشد تاريخ تشيع، دانشگاه امام صادق (ع)، 1386، ص 151.
❓❓چرا پيامبر اکرم (ص) و حضرت علي (ع) و امام حسن تا امام سجاد (ع) خمس را جمع نمي کردند؟ 🔰🔰پاسخ: ✅در ابتدا لازم است يادآوري کنيم که خمس، يک دستور اسلامي است که حکم آن، در آيۀ 41 سورۀ انفال بيان شده است. از اين رو، هرچند در مذاهب فقهي در بارۀ جزئيات آن اختلاف است، در اصل آن هيچ ترديدي نيست. امّا در پاسخ به سؤال شما، به بيان چند مطلب بسنده مي‌کنيم: ❇️1 ـ بر خلاف ذهنيتي که شما داريد، قانون خمس در زمان رسول خدا (ص) اجرا مي‌شده است. تنها چيزي که برخي ادّعا کرده‌اند، اين است که ايشان فقط خمس غنايم جنگي را مطالبه مي‌کرده و نه مطلق غنايم را تا شامل مازاد درآمد و طلا و نقره و معدن و… نيز بشود. اين ادّعا، با واقعيات تاريخي و مدارک روايي در کتاب‌هاي شيعه و سنّي سازگار نيست. به استناد رواياتي که در منابع معتبر اهل سنت نيز آمده، آن حضرت نه قط خمس غنايم جنگي را جدا مي‌کرده، که براي موارد ديگري مانند معدن و دفينه (گنج) نيز خمس قرار داد(1) و در عهدنامه‌ها و دستورهايي که براي قبايل مختلف مي‌نوشت، بر لزوم پرداخت خمس نيز تأکيد مي‌فرمود.(2) و حتي بنا بر ديدگاه درست، مأموريت امام علي (ع) در واپسين سفرش به يمن نيز دريافت خمس بوده است.(3) در حالیکه مردم آنجا پیش از این مسلمان شده بودند، پس سخن کساني که خمس را مختص به غنايم جنگي مي‌شمارند، با سنّت رسول خدا (ص) سازگار نيست. ❇️2 ـ متأسفانه بعد از رحلت رسول خدا (ص)، عمل به سيرۀ ايشان در بارۀ خمس، از دو جهت دچار آسيب شد: هم از جهت متعلق خمس و اينکه از چه مواردي بايد خمس گرفته شود، و هم از جهت مصرف آن و اين‌که به چه افراد يا گروه‌هايي بايد پرداخت شود.(4) ❇️3 ـ امير مؤمنان (ع) از همان آغاز خلافت، با يک سلسله دشواري‌ها و موانع رو به‌رو بود که برخي از آن‌ها تا پايان عمر آن حضرت ادامه داشت. اين دشواري‌ها هم در صحنۀ سياسي و نظامي و اجتماعي بود و هم در عرصۀ فرهنگ و دين‌مداري؛ امّا همۀ اين‌ها بي گمان، در سياست نادرست خلفاي پيشين ريشه داشت.(5) اين موانع، به علاوۀ درگير شدن آن حضرت با سه جنگ مهمّ داخلي (جمل، صفين و نهروان) باعث شد که آن حضرت عملاً نتواند بسياري از اصلاحات مورد نظر خود را انجام دهد. قداست يافتن سنت شيخين در ميان عموم مسلمانان نيز مانع بزرگي بود.(6) که باعث شد برخي از انحرافات گذشته، عملي مانند نماز تراويح نيز (که از دوران خليفۀ دوم آغاز شده بود و از نگاه اميرالمؤمنين بدعت بود)، در دوران خلافت ايشان نيز همچنان رواج داشته باشد.(7) ❇️4 ـ مسئلۀ خمس نيز از مواردي بود که امام علي (ع) نتوانست سنت رسول خدا را در بارۀ آن، احيا کند. طبق روايتي از امام باقر (ع)، امير المؤمنين (ع) به اين دليل نتوانست اين روال را تغيير دهد که نمي‌خواست متّهم به تخلّف از سنت شيخين (ابوبکر و عمر) گردد.(8) ❇️5 ـ اين روال در دوران امام حسن (ع) نيز ادامه داشت و به ويژه بعد از ماجراي صلح با معاويه، اهل بيت ديگر قدرت اجتماعي لازم را براي اجراي احکامي مانند خمس نداشتند و اگر مي‌خواستند که حکم صحيح چنين مسائلي را بيان کنند، زمينه‌اي براي اين کار وجود نداشت. امّا در دروه‌هاي بعد، هرچند ائمه همچنان در رأس هرم قدرت و دست اندر کار حکومت نبودند، ولي اقتدار بالايي به دست آورده بودند و تطورات تاريخي در گفتمان امامت، باعث شده بود که زمينه و ظرفيت لازم براي اجراي احکامي مانند خمس فراهم گردد. مطرح شدن احکام و گزاره هايي چون وجوب پرداخت خمس، حرمت تحاکم نزد حاکمان جور ( يعني لزوم پرهيز از بردن داوري نزد آنان، حتي در مسائل جزئي زندگي)، نصب وکيل و پيدايش شبکۀ منظّمي براي ارتباطات فکري و مالي ميان امام و پيروان آنان، همگي حاکي از اقتدار فراواني است که امامانِ متأخّر داشته اند.(9) ✅خلاصه اين‌که: خمس به عنوان يک دستور ديني، در زمان رسول خدا (ص) مطرح بود و به آن عمل مي‌شد؛ ولي در دوران خلفا دچار انحرافاتي شد که امام علي(ع) و امامان بعدي نيز نتوانستند آن را به مجراي اصلي‌اش بازگردانند؛ تا اين‌که در دروۀ امامان بعدی (از زمان امام صادق و امام کاظم علیهما السلام) به تدریج زمينه براي اعلام و اجراي آن فراهم گشت. 🔰🔰پي‌نوشت‌ها: 1. براي نمونه، در صحيح مسلم (کتاب الحدود، ج 5، ص 127) حديثي از ابوهريره روايت شده است که رسول خدا (ص) فرموده: «رکاز خمس دارد» و رکاز به معناي معدن طلا و نقره است. نيز: روايت شعبي از جابر بن عبدالله در مسند احمد، ج3، ص 335 و 336.
❓❓آيا به پولى كه انسان براى ازدواج ذخيره كرده، خمس تعلق مى گيرد؟ 🔰آيات عظام امام، تبريزى، سيستانى، مكارم و صافى: ✅خمس دارد. 🔰آيه اللّه بهجت: ✅چنانچه پس انداز كوتاه مدت و در حد متعارف (مثلاً تا سه سال) باشد، خمس ندارد. 🔰آيات عظام فاضل و نورى: ✅چنانچه بدون پس انداز نمى تواند در آينده ازدواج كند، خمس ندارد. 🔰آيه اللّه خامنه اى: ✅ اگر براى تهيه هزينه هاى ازدواج درآينده نزديك (مثلاً تا سه ماه پس از سال خمسى) پس انداز شده باشد و با پرداخت خمس آن، نتواند آنها را تهيه كند، خمس ندارد.
🌺دفتر وجوهات مقام معظم رهبری🌺 ✅به اطلاع می رساند جهت پرداخت وجوهات میتوانید از سایت دفتر به آدرس زیر اقدام نمایید 👇🏻 🌐leader.ir/fa/monies ➖وجوهات شرعی عبارت اند از: خمس/زکات/فطریه/صدقه/مظالم/کفارات/نماز و روزه/تبرعات و امور خیریه/ختم قرآن/قربانی/کمک ها
⭕️ خمس صندوق قرض الحسنه خانگی ✅سوال: آیا به مبلغی که برای شرکت در قرعه کشی های خانگی پرداخت می شود و تا سر سال خمسی دریافت نمی شود، خمس تعلق می گیرد؟ ✅ پاسخ: ⬇️ در صورتی که از درآمد و حقوق باشد، سر سال خمسی باید خمس آن پرداخت شود؛ البته در صورتی که مبلغ را به دیگری وام داده باشید و سر سال خمسی قابل دریافت نباشد، می توانید خمس آن را پس از دریافت مبلغ، پرداخت کنید. ------------------ ✅ سایت آیت الله خامنه ای/ ⠀ ⠀ོ ⠀ ⠀⠀ ⠀⠀ོ ⠀⠀⠀ོ ╭═━⊰🍂🌺🌺🍂⊱━═╮ ╰═━⊰🍂🌺🌺🍂⊱━═╯ ‌‌╲\ ╭``┓ ‌ ╭``🌺``╯ ┗``╯ \╲‌
کنار گذاشتن خمس و تصرف در مابقی👆👆 ----------------------
💰💰💰💰💰 ⁉️ آیا اقساط وامی که سالهای قبل اخذ شده خمس دارد؟ 👈 پاسخ : 📝 اگر اقساط را پرداخت کردید و الان ان پول باقی است خمس دارد❌ ولی اگر اقساط را دادید و پول هم بین سال خرج در مصارف مورد نیاز شده و الان باقی نیست خمس ندارد.✅ ➖➖➖➖➖➖
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❓طبق فتوای مقام معظم رهبری آیا مستمری خمس دارد؟ 🎥پاسخ 👆 ┅═┄⊰༻💜༺⊱┄═┅
✍️پيرزنى در قم با نخ‏ريسى‏ خود، خمس وسهم امامش را نزد آيت‏ اللَّه حجّت می‏آورد، 🔰وقتى میخواست از اتاق بيرون رود عقب عقب میرفت و خيره خيره به آقا نگاه می‏كرد، آقا دليلش را پرسيد؟ 🔰پيرزن گفت: میخواهم خوب قيافه شما را در خاطرم نگهدارم و روز قيامت شما را تحويل خدا بدهم و بگويم: 🔰خدايا! من جان كندم و خمس و سهم امامم را به اين آقا دادم تا از دينم حفاظت كند، حال اگر او در اين راه كم گذاشته او را مؤاخذه كن. مرحوم آيت‏ اللَّه حجّت خمس را زمين گذاشت و زار زار گريه كرد.😭 📚منبع: خاطرات حجت الاسلام قرائتى، جلد ‏2، صفحه 101
✨💫✨💫✨💫✨      💰 خمس مواد غذایی 💰 ⁉ سوال: مواد خوراکی مانند برنج و روغن ،یا موادی که در یخچال باقی مانده، اگر یکماه قبل از سال خمسی 🗓 تهیه شوند ،باز هم خمس تعلق میگیرد یاخیر؟ ✳️ پاسخ: 📘 آیت الله خامنه ای: از نيازهاى مصرفى روزمرّه مانند برنج و روغن و غير آنها، آنچه اضافه بيايد و تا سر سال خمسى باقى بماند و از درآمد کسب تهيه شده باشد، خمس دارد، هرچند در فرض سؤال. 📕 آیت الله مکارم: اگر از درآمد کسب و کار آذوقه اى براى مصرف سالش خریده، چنانچه چیزى در آخرسال از آن زیاد بماند باید خمس آن را بدهد احتیاط این است که حتّى اشیاء کم اهمّیّت را مانند مختصر مواد غذایى اضافى و امثال آن را هرچه هست حساب کند و باید توجّه داشت که اگر مى خواهد قیمت آنها را بدهد باید قیمت همان آخر سال را در نظر بگیرد خواه کمتر از خرید باشد یا بیشتر. 📒 آیت الله سیستانی: اگر قیمتی داشته باشند که از شما بخرند خمس آن واجب است. *ء*-----------------*ء* 📚 منبع: 💻 استفتاء از سایت مراجع عظام ---------------------------  
✨💫✨💫✨💫✨ 📚 کنار گذاشتن خمس و تصرف در مابقی ---------------------------
📚 کیفیت محاسبه خمس سهام طبق نظر مقام معظم رهبری حفظه الله 💠 کیفیت محاسبه در صور ذیل، متفاوت است : ۱ـ سهامی که به خریده شده، دو صورت دارد: الف) با سال خریده شده: ✅ در این صورت در سررسید اول باید به قیمت روز، محاسبه و خمس آن پرداخت شود و در سررسید سال های بعد، اصل آن خمس ندارد ولی ارزش افزوده آن پس از کسر مقدار تورم، خمس دارد . ب) با پولی که متعلق خمس نیست ـ مثل هدیه، ارث، مهریه یا درآمدی که خمس آن پرداخت شده ـ خریده شده: ✅ در این صورت در سررسید هر سال خمسی، اصل آن خمس ندارد ولی ارزش افزوده آن، پس از کسر مقدار تورم، خمس دارد. ۲ـ سهامی که به قصد حفظ یا استفاده از سود سالیانه آن (نه به قصد تجارت) خریده شده، دو صورت دارد: الف) با سال خریده شده: ✅ در این صورت در سررسید سال خمسی، باید به قیمت روز محاسبه و آن پرداخت شود و در سال های بعد تا زمانی که فروخته نشده، خمس ندارد اما پس از فروش، ارزش افزوده آن (با کسر مقدار تورم) جزء درآمد سال فروش است که اگر تا پایان سال خمسی در امور زندگی مصرف نشود، خمس دارد. ب) با پولی که متعلق خمس نیست ـ مثل هدیه، ارث، مهریه یا درآمدی که خمس آن پرداخت شده ـ خریده شده: ✅ در این صورت تا زمانی که فروخته نشده، خمس ندارد اما پس از فروش، ارزش افزوده آن (با کسر مقدار تورم) جزء درآمد سال فروش است که اگر تا پایان سال خمسی در امور زندگی مصرف نشود، خمس دارد. ⁉️تذکر: موارد گذشته مربوط به اصل سهام است، اما سود سالیانه سهام اگر تا پایان سال خمسی در امور زندگی مصرف نشده باشد، در هر صورت خمس دارد.
💥 کیفیت محاسبه خمس سهام
📚 مقصود از سال خمسی و نحوه تعیین آن ---------------------------  
خمس سهام بورس👆👆👆👆
♦ با سلام، باغ کوچکی داریم که درختان آلو دارد، هنگامی که میوه های باغ رسیده بودند جمع آوری نشدند و الان پس از گذشت سال خمسی میوه ها که بر سر درختان خشک شده است جمع آوری شده اند. آیا خمس به این میوه ها تعلق می گیرد یا خیر، اگر متعلق خمس است باید چه زمانی محاسبه شود؟ میوه های رسیده یا میوه های خشکی که الان جمع آوری شده است؟ 🔵 پاسخ حجت الاسلام و المسلمین فلاح زاده: بسم الله الرحمن رحیم سلام علیکم و رحمت الله نسبت به میوه های باقیمانده و اضافه آمده هرچند ممکن است آن موقع به آن نیاز داشتند اما نچیدند و باقی ماند، سر سال خمسی هر مقداری که باقی مانده است، و لو سر درخت باشد یا چیده باشند و آورده باشند خمس دارد و به قیمت فعلی هم حساب کنند و یک پنجم را به عنوان خمس بپرازند. موفق باشید و السلام علیکم و رحمت الله
تاخیر پرداخت خمس تا سال آینده چه حکمی دارد ؟👆👆👆👆
‌ 📬 استفتائات| سال خمسی چگونه محقق می‌شود؟ آیا خود انسان می‌تواند به سلیقه‌ی خود، یک روز را به عنوان سال خمسی قرار دهد؟
.❓❓ آيا خمس (سهم امام) را بايد به مجتهد اعلم داد؟ همه مراجع (به جز تبريزى، خامنه اى و سيستانى): خير، لازم نيست به مجتهد اعلم (مرجع تقليد) داد، بلكه جايز است به مجتهد ديگرى كه همانند مجتهد اعلم به مصرف مى رساند، پرداخت كرد.[۷] آيه اللّه تبريزى: بايد خمس را به مجتهد اعلم (مرجع تقليد) داد و اگر بخواهد به مجتهد ديگرى بدهد بنا بر احتياط واجب بايد از مجتهد اعلم اجازه بگيرد.[۸] آيه اللّه خامنه اى: بايد خمس را به ولى امر مسلمين يا وكيل او بدهد و اگر به فتواى مجتهد اعلم (مرجع تقليد) نيز عمل كند، موجب برائت ذمه مى شود.[۹] آيه اللّه سيستانى: بايد سهم امام را به مجتهد اعلم (مرجع تقليد) يا به مصرفى كه او اجازه مى دهد، برساند و احتياط واجب آن است كه او مرجع اعلم و آگاه بر جهات عامه باشد و سهم سادات را مى توان به خود آنان داد.[۱۰] [۱].توضيح المسائل مراجع، م ۱۸۳۴. ۲. توضيح المسائل مراجع، م ۱۸۳۴؛ نورى، توضيح المسائل، م ۱۸۳۰؛ وحيد، توضيح المسائل، م ۱۸۴۳. ۳. توضيح المسائل مراجع، م ۱۸۳۴. ۴. خامنه اى، اجوبة، س ۱۰۰۴ و ۱۰۰۲. ۵. همان. ۶. همان. ۷. توضيح المسائل مراجع، م ۱۸۳۴. ۸. توضيح المسائل مراجع، م ۱۸۳۴. ۹. اجوبة الاستفتاآت، س ۱۰۰۲ و ۱۰۰۴. ۱۰. توضيح المسائل مراجع، م ۱۸۳۴.(احكام خمس،پرسمان
خمس سریامه در بورس.m4a
3.55M
⭕️ 🔶 آیا به پولی که در بورس سرمایه گذاری میشود خمس تعلق میگیرد؟ 🔸 به سود آن چطور؟ 🔵 حجت الاسلام والمسلمین فلاح زاده☝️☝️
‌ 📬 استفتائات| اگر پول یا مواد خوراکی را –مانند برنج و روغن– برای اطعام در عزاداری کنار گذاشته باشیم و سال بر آن بگذرد، آیا خمس دارد؟ 🔰 آیت الله وحید خراسانی حفظه الله