eitaa logo
کونگ فو
296 دنبال‌کننده
291 عکس
217 ویدیو
2 فایل
اولین کانال تخصصی در ایتا درمورد هنر رزمی کونگ فو کانال ما برای معرفی رشته هنر رزمی کونگ فو و هنر های رزمی چینی است کونگ فو مادر هنرهای رزمی است و کسانی که علاقه مند به کونگ فو و هنر رزمی چینی هستند به کانال ما بپیوندند
مشاهده در ایتا
دانلود
ناگفته‌هائی از زندگی بروس‌لی
● جیت‌ کان دو از کجا آمد؟ در طول سال ۱۹۶۴ بروس و دوستش جیمز لی مؤسس اوکلاند پس از طی چندین سال یک شایعه جدید از جان فان کونگ فو را باز کردند. به سرعت شاگردان بسیاری جذب شدند. بسیاری از آنها بروس را در حال اجراء نمایش دیده بودند. در دسامبر ۱۹۶۴ بروس یک دیدار غیرمنتظره داشت. وونگ جاک مان یکی از کونگ فوکاران چینی که از هنگ‌کنگ آمده بود و در محله چینی‌ها دنبال اسم و رسم می‌گشت. او به همراه چهار، پنج تن از دوستانش به انستیتوی جان فان آمد، به لحاظ تاریخی، عموماً چینی‌ها معتقدند نباید به غربی‌ها چیزی آموخت و باید رازهایشان را برای خودشان نگه دارند چون اگر به دیگران بیاموزند آنها بر ضد خودشان به‌کار خواهند برد، چینی‌ها نسبت به این اعتقاد بسیار سرسخت هستند. بروس‌لی همیشه از این عقیده رنج می‌برد چون به خاطر همین اعتقادات بود که مجبور شد در هنگ‌کنگ کلاس‌های ایپ من را ترک کند، درست زمانی که به او گفته بودند در رگ‌هایش خون نژاد آلمان جریان دارد. برای همین بود که اولین چیزی که پس از ورودش به آمریکا تغییر داد، این قاعده بود، چون او هیچ تفاوتی بین نژادها قائل نبود. ”آنها برگه‌ای برای بروس فرستادند که در آن به زبان و خط چینی او را به مبارزه دعوت کرده بودند“ اینها را لیندا همسر بروس تعریف می‌کند“. بروس برگه را خواند که مثل یک اولتیماتوم بود. یک اولتیماتوم رزمی در سان فرانسیسکو اگر بروس از مبارزه سر باز می‌زد، احتمال داشت انستیوتی او را ببندند و یا جلوی آموزش سفیدها را بگیرند“. ● مبارزه با بروس‌لی بروس پرسید: ”تو همین را می‌خواهی؟“ وونگ جاک مان در حالی‌که همراهانش را نشان می‌داد جواب داد: ”من نه، اینها می‌خواهند“. بروس جواب داد:” آهان! خوب“. و این جوابی نبود که وونگ و اطرافیانش منتظر شنیدن آن بوده باشند. چون تصور می‌کردند بروس عقب‌نشینی کند اما قطعاً آنها اشتباه می‌کردند، آدمی که در کوچه‌های هنگ‌کنگ بزرگ شده باشد و از صبح تا شب را به دعوا و مبارزه گذرانده باشد قطعاً عقب‌نشینی نخواهد کرد. شانس وقتی بیشتر برگشت که وونگ جاک مان اصرار کرد که: ”دوستانه و برای تفریح مبارزه نمی‌کنیم بلکه می‌خواهیم تکنیک‌هایمان را به نمایش و اجراء بگذاریم“. و بروس نمی‌خواست شرایط را عوض کند پس گفت: ”خوب معلومه“ ما مبارزه دوستانه نمی‌کنیم، می‌جنگیم! ”بروس مغرورانه پاسخ او را داد. بعد وونگ جاک مان برای اینکه ازمجروح شدن جلوگیری شود اضافه کرد: ”در ضمن ضربه به‌صورت، ضربات پا و ضربه روی گارد... نمی‌زنیم“. اما بروس جواب داد: ”قبول نمی‌کنم به هیچ‌وجه! تو با یک اولتیماتوم آمده‌ای و هدفت خرد کردن و اذیت کردن من است، تو دعوت به مبارزه کرده‌ای پس من هر طور لازم بدانم مبارزه می‌کنم، تو برای خودت مختاری نه برای من“. لیندا هشت ماهه باردار بود او به همراه جیمز لی تماشاچیان این مبارزه بودند: ”بروس و وونگ جاک مان خیلی فرمالیته به هم سلام دادند“. لیندا تعریف می‌کند: ”و مبارزه شروع شد“: حریف بروس در حالت کلاسیک و سنتی خودش قرار گرفته بود و بروس که آن دوره از سبک وینگ چون استفاده می‌کرد از ضربات مستقیم بهره می‌برد“. دو دقیقه بعد، بروس همچنان به حمله ادامه می‌داد، حریف او خیلی زودتر از آنچه انتظارش می‌رفت، عقب‌نشینی کرده بود“. ● عمیق شدن در مسئله هنرهای رزمی کمی بعد مسئله خیلی مضحک و خنده‌دار شد، وونگ جاک مان یک نیم دور چرخید و پا به فرار گذاشت او واقعاً توانائی تحمل حملات پیاپی بروش را نداشت. بعدها بروس به دوستش دان اینوسانتو گفت: ”کاملاً بر او مسلط بودم، بیشتر به سرش، به پشتش. مشت‌هایم گره گره بود و می‌زدم. حتی حرکاتی می‌کردم و ضرباتی می‌زدم که قبلاض اصلاً امتحان نکرده بودم: خیلی راحت دستم را دور گردنش حلقه کردم و او را به پشت خواباندم. آنقدر که از زدن او خسته شده بودم“. لیندا می‌گوید: ”بروس با مشت بالا رده بالای سر او ایستاده بود، درست به یاد دارم، بروس دو بار فریاد کشید، حریفش هم پاسخش را داد و همانجا مبارزه تمام شد“. با اینکه بروس مبارزه را برد اما ته دلش اصلاً شاد و راضی نبود. او فکر می‌کرد توانائی هنرهای رزمی خیلی بالاست اما در یک مبارزه دو تا سه دقیقه‌ای او درست و حسابی خسته شده بود و نفس نفس می‌زد. ضرباتی که حریفش را ناک‌اوت کرد حساب شده نبود و بروس به دنبال علت بود. بروس به نتایج بسیاری دست پیدا کرد: تکنیک‌های وینگ چون بیش از اندازه سنتی‌اند، حالت بدنش خیلی پایه‌ای و متمرکز به خط وسط در حمله است، تا جائی‌که وقتی می‌خواهد ضربات چرخشی بزند با مشکل جدی مواجه می‌شود. ● پایه‌های جیت کان دو این مبارزه آنقدر سخت نبود که یک قهرمان در مقابل دیگری بخواهد اجراء کند، حریفش آنقدرها قدر نبود و بروس به این می‌اندیشید که شرایط فیزیکی‌اش آنقدرها که باید خوب و کافی نیست که مبارزات جدی‌تری داشته باشد چون در مبارزه‌ای که با حریفش با برد به پایان رسانده بود و با زدن ضرباتی که تازه هم
ه‌شان هم به هدف نخورده بودند، به شدت خسته شده بود. در ضمن وینگ چون اصلاً ضربات پا نداشت در نتیجه فاصله‌ای که برای زدن ضربه به حریف لازم است، فاصله‌ای بسیار کوتاه است و اگر حریف بخواهد فرار کند به خاطر فاصله کمی که هست کارش دشوار می‌شود، این مبارزه در تمامی ابعادش باعث شد چشم بروس لی به دنیای اطرافش و دنیای هنرهای رزمی بازتر شود و با دیدی متفاوت به آنها بنگرد: خداحافظ دنیای سنتی فرمالیته. از این به بعد بروس سعی کرد به هر تکنیک با دقت بنگرد تا نقاط قوت و ضعف کاربردی آن را پیدا کند و بعد آنها را امتحان کند، آنهائی را که به‌کار می‌آیند انتخاب کند و بقیه که کاربردی ندارند کنار بگذارد. این دیدگاه برای بروس به هنرهای رزمی همان جیت کان دو بود. جیمز به او کمک می‌کند تا برنامه‌اش را آماده کند، تمرینات ویژه‌ای در آن بگنجاند، کاستی‌ها و ضعف‌های فیزیکی‌اش را جبران کند، و پایه‌ اصلی کارها دویدن بود. فعالیت‌ها برای بروس جنبه روحانی داشت آنچنان که همه زندگی او را تحت‌الشعاع قرار می‌داد: ”برای من بهترین تمرین، دویدن است“. او در جواب یک روزنامه‌نگار گفته بود: ”دویدن که آنقدر مهم است که تو در تمام لحظات زندگیت باید بدوی، اوایل آرام می‌دوی، بعد مسافتت را افزایش می‌دهی و در نهایت با پیشرفت‌های فیزیکی که از دویدن به‌دست می‌آوری، روحت را نیز آرام و سبک می‌کنی“. بروس در ابتدا بین یک ربع تا چهل و پنج دقیقه در طی روز می‌دوید و این یعنی مسافت سه تا ده کیلومتر، یکی دو روز اینطور بود وب عد مسافت بین ۱۵ تا سی کیلومتر می‌شد روی چرخ ثابت. او با این‌کار و با تنفس مناسب توانست قدرت، توانائی و مهارتش را در هنرهای رزمی افزایش دهد. پس از آن بروس با وزنه کار می‌کرد و روی هر ضربه و محل فرود آمدنش دقت لازم را به خرج می‌داد تا بهترین کار از آب دربیاید. برای اینکه به تأثیرات فنون جدید دست پیدا کند بروس فیلم‌های مبارزات واقعی را جمع و تماشا می‌کرد و جیمز در تمامی این مراحل پا به پای او پیش می‌آمد و مسیرش را برای او ترسیم می‌کرد. پس گروه تمریناتش را عوض کرد، تمرینات سر، پا، تمرین با انواع ساک‌ها، ضربات دست، پا... اضافه شدند، در این باره بروس برای یکی از شاگردانش به نام جرج لی می‌نویسد: ”پشتیبان تیم ما به مراتب از کونگ‌فو قوی‌تر است. تیم کونگ فو را تا مراحل باورنکردنی بلد است و حاکی گروه کونگ فو را به‌عنوان هنر برتر با تکنیک‌هائی فوق‌العاده می‌داند، من با جرأت به تو می‌گویم اولین تیم حامی است که در تاریخ کونگ فو به‌وجود آمده است. ما از تو و کارهایت در اینجا یاد می‌کنیم. من به جیمز گفته‌ام تا جائی که می‌تواند به تو کمک کند“. ● تکرار و تکرار جرج می‌گوید: ”او تمامی عکس‌ها و تصاویر تمریناتش را برای من می‌فرستاد من می‌دانستم که بروس می‌خواهد از روی اینها پی به میزان تأثیرشان ببرد. پس از روی هرکدام دو سری تکثیر می‌کردم، یک سری برایش می‌فرستادم و یک سری را برای خودم نگه می‌داشتم تا از روی آنها کار کنم“. تمرینات ویژه او پیش از صدها بود و اگر به هزار تا نمی‌رسید با تکرار ضربات دست و پا این تعداد اضافه می‌شدند، با این روحیه که به بهترین نحو ممکن تمرینات باید انجام شوند. او ضربات دستش را روی درخت‌ها در مسیری که می‌روید امتحان می‌کرد، یک برگ روی شاخه را هدف می‌گرفت و سعی می‌کرد به آن برسد و تا نمی‌رسید دست بر نمی‌داشت تلاش او بی‌نظیر بود، او جداً کار می‌کرد. سعی می‌کرد جاگیری‌هایش را تغییر دهد و برای همین فیلم‌های ویدیوئی بزرگانی چون محمدعلی (منظور محمدعلی کلی بوکسور معروف است. مترجم) را بسیار نگاه می‌کرد. در همین دوران بود که شروع به تحقیق و خواندن کتاب‌هائی در مورد هنر مبارزه کرد، بعضی از آنها بسیار قدیمی و برخی دیگر چاپ محدود داشتند و از برخی صدها نمونه دیگر چاپ شده بود برای او هر چیزی ممکن بود گشاینده مسیری باشد که در آن قرار گرفته بود. ● تلاش تا مرز خستگی مفرط بروس کلکسیون عکس‌های افراد معروف را جمع می‌کرد. بین آنها یکی را تحسین می‌کرد که نامش آرنولد شوارتزنگ بود. او مقالات مهم را نیز می‌خواند و نگه می‌داشت. روز به روز تمرینات جدیدتری به تمریناتش اضافه می‌کرد، با وسیله، بدون وسیله، ... در خاطراتش می‌نویسد که تا بی‌نهایت تمرین خواهد کرد. بروس آنقدر تمرین می‌کرد که دیگر توان ادامه دادن نداشت تا مرز بی‌حالی. هر وقت، زمان آزاد داشت و می‌توانست استراحت کند، به تمرین می‌پرداخت، هنگام تماشای تلویزیون هم حرکات سبک پا انجام می‌داد، هنگام مطالعه ضربات آرام می‌زد و حتی وقتی با مردم حرف می‌زد. او در لحظه لحظه زندگیش تمرین را از خاطر دور نمی‌داشت. منبع : مجله‌رزم‌آور
☯راز اين است: را بی وقفه دنبال كنيد. @wushucaran🌷 💪 👊@HrazmiVpahlvani💪 کانال رزمی.. پهلوانی🇮🇷 🏹🥊🥋🏋‍♂🤼‍♂🤸‍♂🧗‍♂🤺🏊‍♂🏇 (⛩هنرهای رزمی ما را از خواب بیدار ‌می کند و در آن‌ زیبایی بزرگی نهفته است.)☯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
با دو و یک انگشت 💪 👊@HrazmiVpahlvani💪 کانال رزمی.. پهلوانی🇮🇷 🏹🥊🥋🏋‍♂🤼‍♂🤸‍♂🧗‍♂🤺🏊‍♂🏇 (⛩هنرهای رزمی ما را از خواب بیدار ‌می کند و در آن‌ زیبایی بزرگی نهفته است.)☯
حرکات ریتم‌دار و موزون مار
پایه‌گذاران قدیمی کونگ‌فو الیان متمادی بر روی حرکات حیوانات مطالعه کرده‌اند تا روش‌های مبارزهٔ آنها را پایه‌گذاری نموده و تحقیق نمایند. یکی از جالب‌ترین و مبهم‌ترین تئوری‌های مبارزهٔ حیوانات قدیمی، سبک مار می‌باشد. موجود که طرز قرارگیری و حرکاتش به آسانی ما را گمراه می‌سازد. خزیدن بر روی زمین به‌طور آهسته به سبک منظم و با قاعده چگونه این جانور را قادر می‌سازد تا در مقابل شکارچی بزرگ‌تر و تهاجمی‌تر از خود دفاع کند؟ فلسفه سبک مار یکی از مطالب مهم است و به‌همین خاطر باید تعریف خوبی از آن وضع کرد بسیاری از دفعات سبک مار به خاطر عقب‌نشینی و گرفتن حالت تدافعی و چنبره‌زدن و به‌صورت حلقه و مارپیچ درآمدن قربانی گردیده است. وقتی مار به حالت دفاعی در می‌آید و حلقه می‌زند این امر باعث می‌شود که مهاجم ناگزیر و به ناچار وارد محدوده بحرانی مار شده و آن را قربانی سازد. صبر، وقت‌شناسی، مشخص کردن و زمان وارد ساختن ضربه به هدف و سرعت، ابزاری است که صاحب سبک مار آنها را انتخاب می‌کند. ساعت‌های بسیاری که بر روی وضعیت انحنا تمرین می‌شود این ابزارها را کارآمدتر می‌کند و هرکدام به لبه تیزی تبدیل می‌شوند. ● طریقه ایستادن و طرز قرارگرفتن بدن در تمامی هنرهای رزمی، آموزش صحیح طرز قرارگیری بدن برای اجرای تئوری‌های سبک مار ضروری است. قبل از شروع تغییر شکل مجذوب‌کننده وضعیت بدن در دنیای سبک مار باید ساعت‌های متمادی بر چگونگی حالت دفاعی صرف شود. طرز ایستادن به دو شکل ساکن و متحرک تقسیم می‌شود. ماهیت این سبک حکم می‌کند که طرز ایستادن ساکن به کندی و حالت گریز داشته باشد. همچنین باید چالاک، انعطاف‌پذیر و نیرومند باشد تا بتواند در حالت ساکن بدن به‌طور انفجاری نیز عمل نماید. ۳ مورد از مشهورترین حالت‌های ساکن عبارتند از: مار حلقه‌زده، حالت قرار گرفتن پشت و حالت قرار گرفتن کنار اسب. ساعت‌های بسیاری باید بر روی وضعیت قرار گرفتن و حالت کشش بدن وقت صرف گردد بدن شما قادر باشد در حالت مبارزه به شکل افتادن آهسته و خروج از حالت سرحلقه به ضربه را به‌خود گرفته و به حالت متحرک تغییر شکل دهد. برخی از حالت‌های قرارگرفتن بدن در حالت متحرک در سبک مار عبارتند از: قرارگیری حمایت شده، قیچی، میمون و خمش کوتاه. ضمن این‌که حرکات متحرک پا انجام می‌شود باید بر روی حرکات گریزآمیز تمرکز نمود و همچنین الگوهای حرکات پا که با سرعت انجام می‌شوند را برای اغوای حریف کنار برد. تئوری‌های سبک مار چگونگی زدن ضربه و ضد ضربه‌ها را که از حالت متحرک بدن اجرا می‌شود را به ما یاد می‌دهد. با در نظر گرفتن این موضوع حرکات این سبک به‌طور تکراری و دنبال هم در سالن‌های طویل تمرین می‌شوند به‌طوری‌که زمان‌بندی طرز قرارگرفتن و حالت بدن هماهنگ باشند. وضعیت بدن در حالت متحرک، ریتم و قدرتی که برای سبک مار مورد نیاز است را به‌وجود می‌آورد. تئوری‌های سبک مار برای مبارزه براساس سرعت، زمان و ریتم می‌باشد. وضعیت بدن در حالت متحرک هنگام اجرا توسط کارورهای مجرب را بسته به شعر می‌باشد. مغلوب کردن هنرجوئی که در حال فراگیری است و در طرز قرارگرفتن بدن و الگوهای پا در این سبک حساس می‌باشد سخت است. ● ضربات حرکات به هم مرتبط و بندبند اشکال دست در آموزش سبک مار بسیار مجذوب‌کننده است. یک هنرجو با سبک مار سفید سر کار خود را آغاز می‌کند، سپس حرکت خود را با ضربهٔ نیش زهرآلود مار ادامه می‌دهد و بعد حرکت شلاقی دست‌ها را انجام می‌دهد. در طول انجام تمام این حرکات بازوها، شانه‌ها و بدن در وضعیت ریلکس قرار دارند. ضربه مار براساس نیروی ناگهانی نیست، بلکه دقت در ضرباتی است که آسیب وارد می‌کند. این مطلب بسیار حائز اهمیت است که ضربات تکنیکی در زمان بسیار کوتاهی به هدف اصابت کند و مهاجم را بی‌حرکت نماید. یک بدن ریلکس به ما این اطمینان را می‌دهد که تکنیک‌های مار را به‌طور آسان و روان اجرا نماید. یک بدن سخت هنگام اجرای تکنیک از انعطاف لازم برخوردار نمی‌باشد. ریلکس‌کردن ستون فقرات، شانه‌ها، بازوها و دست‌ها همیشه مقدم بر تمرینات مار می‌باشد. وضعیت بدن در حالت انعطاف‌پذیر نه تنها کمک به اجراء تکنیک می‌کند بلکه صدمه و آسیب‌های احتمالی را به‌ حداقل می‌رساند. با دست‌ها و بازوهائی که به حالت ریلکس می‌باشند یک هنرجو می‌تواند ضربات کارآمد را به حریف وارد نماید و با ضربات به روش مار می‌تواند راه را بر حریف ببندد. شما می‌توانید از دست‌ها و بازوی خود برای کنترل و مسدودکردن ضربات حریف استفاده نمائید. هدف هنرجوی سبک مار فهمیدن حرکات مهاجم و سپس دفع آن حرکات می‌باشد. یک حرکت عالی عبارت است از مهارکردن بازوان حریف و واردکردن ضربات متعدد به وی قبل از این‌که حریف به حالت خود برگردد. انواع حرکات سبک مار مهاجم را مغلوب گذاشته و او را به اشتباه وا می‌دارد. ● تنفس در سبک مار الگوهای تنفسی در سبک مار در مراحل اولیه آموزشی ارائه می‌گردد، به‌همین منظور بدن خود را در
حالت عمودی نگه‌دارید هوا را از راه بینی به داخل کشیده و از طریق دهان بازدم انجام شود تا اکسیژن اضافی که وارد بدن می‌گردد برای مدت کوتاهی احساس سبکی کنید. هنگامی‌که بدن در حالت غیر عمودی قرار می‌گیرد شش‌ها عادت می‌کنند که به آسانی هوا را وارد و خارج نمایند. برای انجام این‌کار الگوهای تنفسی در طول انجام حالت سکون و همچنین وضعیت بدن در حالت متحرک اجرا می‌گردند. تنفس باید با حرکات و ریتم بدن تنظیم و هماهنگ شود و این‌کار را هنگام اجرای تکنیک‌ها انجام دهید. برای آموزش سبک مار بسیار مهم است که بدانید در بین سیستم مبارزات حیوانات سنتی سبک مار بر روی کنترل دقیق تنفس تکیه می‌نماید. الگوی دیگر تنفس ”تنفس منظم“ می‌باشد این روش آموزش حرکت هوا را در فشارها و سرعت مختلف در طول یک‌دم و بازدم به چند مرحله تقسیم می‌کند. در یک‌بار تنفس چندین ضربه می‌توان وارد کرد. بهره‌بردن از حداکثر سرعت موجب می‌گردد که صاحب این سبک بتواند ۲۰ ضربه یا بیشتر در یک دم و بازدم وارد کند. برخی دیگر از الگوهای تنفسی عبارتند از تنفس کوتاه ارتعاشی و تنفس زهرآلود (سمی)، تمامی الگوها بایستی روزانه و با تأمل زیر نظر مربی مجرب انجام شود. وقت‌شناسی کلیه موقعیت حرکات بین ضربات داخل و خارج با جهت دادن انرژی می‌باشد. این الگوها هسته آموزش سبک مار بوده و برای هنرجو اجباری است. تمرین دائمی باعث می‌شود اثرات این سبک را به‌طور عمیق درک نمائید و به شما می‌آموزد چگونه از این سبک برداشت مفید داشته باشید. تمامی الگوهای تنفسی باید به یکدیگر متصل و مرتبط گردند تا حداکثر نتیجه حاصل گردد. تنفس در حالت ریلکس و به هنگام اجرای تکنیک باعث انفجار انرژی می‌گردد. یک هنرجو باید این الگوها را در ذهن، جسم و روح خود با ریتم آهسته تنفس انجام دهد تا این امر موجب گسترش هوشیاری و آرامش گردد و در تمامی جنبه‌های زندگی اثر داشته باشد. با راهنمائی‌های صحیح، هنرجو می‌تواند مطالب زیادی از فلسفه و تکنیک‌های سبک مار و همچنین ریتم انعطاف‌پذیری، حساسیت، سرعت، دقت کامل و وقت‌شناسی کامل و دقیق را فرا گیرد. اینها همان مبارزات و همچنین هدایای آموزشی سنتی سبک مار می‌باشند. به قلم: گلین ویلسون برگردان: محمدحسین غنیمی منبع : ماهنامه دنیای کاراته
بروس‌ لی، بزرگترین قهرمان اکشن هنرهای رزمی