🔰 معرفی کتاب
📚 اندیشکدههای آلمان و سیاست گذاری
✍ دکتر عابد اکبری
🔍 انتشارات ابرار معاصر تهران
⏰ سال انتشار ۱۴۰۲
#معرفی_کتاب
اندیشکده کریمه(س)شیراز
🔰 معرفی کتاب 📚 اندیشکدههای آلمان و سیاست گذاری ✍ دکتر عابد اکبری 🔍 انتشارات ابرار معاصر تهران ⏰ سا
🔰 معرفی کتاب
📚 اندیشکدههای آلمان و سیاست گذاری
✍ دکتر عابد اکبری
🔍 انتشارات ابرار معاصر تهران
⏰ سال انتشار ۱۴۰۲
📑 در بخشهایی از این کتاب میخوانیم:
🔸️ شاید تا یک دهه گذشته، وجود اتاقهای فکر، حلقههای اندیشهورزی و اندیشکدهها در کشورهای مختلف و استفاده از الگوهای آنگلوساکسون (بریتانیایی و آمریکایی) برای تأسیس مؤسسههای پژوهشی، هدف اصلی متفکران بود و بیشتر تلاش میشد بر این نکته تأکید شود که وجود یک اندیشکده کارآمد چه اندازه میتواند به سیاستگذاری یک کشور کمک کند.
🔸️ بهعبارتدیگر، فشاری بر مخاطبان اندیشکده در پذیرش نقش آن بود، اما امروزه که تصمیمگیران و سیاستگذاران، نه فقط از ضرورت وجودی اندیشکدهها آگاه هستند بلکه گاه به توصیههای آنها کاملاً وابستگی نشان میدهند، وظیفه جدیدی برای اندیشکدهها قابل احصاست.
🔸️ اتاقهای فکر ملزم به شناساندن اعتبار، دقت و صحت اطلاعات و یافتهها، همچنین ورزیدگی متخصصان حاضر در کادر کارکنان و ارائه ارزیابی تبلیغاتی از پیشبینیهای اثباتشده خود هستند.
🔸️ نمایندگی اندیشکده و معرفی آن به مخاطب بهعنوان مؤسسهای مرجع قبل از تصمیمگیری، امروز بر عهده خود اندیشکدهها و وظیفهای ضروریست. برخی از اندیشکدهها بههمینمنظور از چهرههای شناختهشده دیپلماتیک و نظامی در کادر کارکنان بهره میگیرند و برخی دیگر با انجام مصاحبهها و تشکیل رویدادهای خبری با چهرههای دیپلماتیک و نظامی و ایفای نقش پل ارتباطی اندیشه و عمل، بر اهمیت خود میافزایند.
🔸️ بر اساس مطالعه نشریه فوربز (1397)، آلمان از نظر تعداد اندیشکدهها (حدود 225 اندیشکده) در رتبه پنجم جهانی قرار میگیرد. باید بر شمار این اندیشکدهها، اندیشکدههایی از دیگر کشورها را نیز که در آلمان فعالیت دارند، افزود. مقایسه جالبی بین اندیشکدههای تروئیکای اروپایی میتوان داشت: درحالیکه فرانسه از پنج رتبه نخست جهانی خارج میشود، شمار اندیشکدههای انگلستان دو برابر آلمان است.
🔸️ در دهههای گذشته، برخلاف فشاری که بر آلمان برای ساخت کشور پس از جنگ جهانی وجود داشته است و برخلاف محدودیتهایی که بهلحاظ سیاستگذاری راهبردی پیش روی این کشور بوده است، این کشور توانسته است در موضوع اندیشکدهها بهخوبی وارد عمل شود و در چند مرحله از اندیشکدههای داخلی به بینالمللی عبور کند:
✅ نخست، بیاعتمادی قدرت به اطلاعات: مشابه با فرانسه و ژاپن، فعالیتهای اتاق فکرهای آلمانی از جریانهای نزدیک به حاکمیت شروع شده و بنیادهایی بهعنوان گروهها و حلقههای سیاسی، اولین اندیشکدههای آلمانی را شکل دادهاند که البته هنوز هم وجود و تأثیرگذاری در سیاست دارند. قدر مسلم، اجازه دادن به ظهور و ادامه این جریانهای فکری، موجب عقبماندگی آلمان از شکل دادن به اندیشکدهها و سازمانیافتگی کانونهایی برای ارائه توصیهها به سیاستگذاران بوده است.
✅ دوم، جلب اعتماد قدرت ازطرف اطلاعات: اندیشکدههایی شکل داده شدند که بهسختی درآمدی داشتهاند و بیشتر بر ذوق و سلیقه شخصی افراد تشکیل شدهاند و بههمینلحاظ نام افراد و چهرههای مهم و تأثیرگذار میراث آلمان را بر خود دارند.
✅ سوم، جلب نظر سرمایهگذاران و اعطاکنندگان کمکهای مالی (برخاسته از احزاب دور از قدرت یا نزدیک به آن): اندیشکدهها توانستند از حضور مترجم برای زبان انگلیسی، وبسایتهای شکیل، تغییر الگوی همتایان آنگلوساکسون و معرفی چهرهای بینالمللی بهره ببرند. باوجوداین، نبود تسلط بر زبان انگلیسی و همزمان داشتن دانش سیاسی، مانع طرح آنها در عرصه بینالمللی بود.
✅ چهارم، تکیه قدرت به اطلاعات و اندیشکدهها: در این دوره که با درک بهتر از فضای جهانیشدن و عصر اطلاعات است، تصمیمگیران نیاز بیشتری به عصارههای فکری داشتند و بیشتر به اندیشکدهها روی آوردند. جذب سرمایهگذاریهای دولتی بهصورت جدی در دستورکار اندیشکدهها قرار گرفت.
✅ پنجم، عصر رقابت قدرت و اطلاعات: عصری که درحالحاضر میتوان گفت در آن هستیم و دولتهای ملی در تصمیمات خود نیازمند تسلط بر دادهها و یافتههای اطلاعاتی هستند، اما انبوهی از اطلاعات بدون روش درست برای خوانش و بدون شناخت صحت منبع (اخبار جعلی و ...) در اختیار دارند.
🔸️ اتاقفکرها بهراحتی میتوانند ازطریق شبکههای اجتماعی یا دیگر طُرُق، دست قدرت را رسوا سازند. یک عصر شناختی که به تخصصهای بسیاری نیاز دارد. مسائل مترتب بر این عصر برای آلمان و دیگر کشورها مشابه است. عصر کمرنگ شدن اندیشکدهها است، درحالیکه ضرورت وجود اندیشکده بیش از هر زمانی احساس میشود. اندیشکدهها خود باید بهدنبال درآمد خود باشند و این بیشتر در رقابت با دیگر اندیشکدهها ظاهر میشود.
اندیشکده کریمه(س)شیراز
🔰 معرفی کتاب 📚 اندیشکدههای آلمان و سیاست گذاری ✍ دکتر عابد اکبری 🔍 انتشارات ابرار معاصر تهران ⏰ سا
🔸️ درحالی که اندیشکدههای آلمانی با این چالشهای متعدد مواجه هستند که وضعیت در اروپا با خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا و فشار اتاق فکرهای بروکسلی و پس از جنگ اوکراین، فعالیتهای اندیشکده ای روسیه بر نقش آنها سایه انداخته است.
🔸️ اتاق فکرهای آلمانی تحت فشار شدید تغییرات سیاسی داخلی و تحولات بینالمللی هستند. تغییرات سیاسی پسامرکل نیازمند تعریف برنامه پژوهشی ویژه، مختص آلمان است که از ابتدای تشکیل ائتلاف جدید تاکنون در اندیشکدهها مورد غفلت بوده است.
🔸️ موضوعات روز، نظیر محیط زیست، انرژی، جنگ اوکراین، و بسیاری دیگر نیازمند تعریف قالبهای جدید سیاسی و یا بهعبارت بهتر وارد کردن امور غیرسیاسی به سیاسی است که اندیشکدههای آلمان اصلاً تمایلی به ریسک کردن و پرداختن به آنها ندارند.
🔸️ مشکل اصلی در این میان، اعطاکنندگان کمکهای مالی به اندیشکدهها هستند که از آنها دستورکار پژوهشی قدیمی و میتوان گفت نخنمای سابق را میخواهند. این مهم، در کنار رقابت با دیگر اتاق فکرهای اروپایی در بروکسل، لندن و فرانسه، ضعف سیاست و امر سیاسی در آلمان را بهدنبال خواهد داشت و در آینده درصورت عدم توجه ممکن است نهفقط اثرگذاری اندیشکدههای آلمانی، بلکه ضعف آلمان در سیاستگذاری دروناتحادیهای، درمورد اتحادیه یا درمورد موضوعات بینالمللی و مواضع آلمان و اتحادیه را بهدنبال داشته باشد. آلمان صدای رهبری اروپایی را در نبود تحول اندیشکدههایش از دست خواهد داد.
┄┄┅┅┅❅🇮🇷❅┅┅┅┄┄
📲 با #اندیشکده_کریمه همراه باشید:
🆔 @KssiChannel
🟧Www.karimeh.com
🟨www.kssi.ir
🟧www.kssi-journal.ir
📲 همرسان ما باشید. و ما را در فضای مجازی دنبال کنید.
🔍 در ایتا:
https://eitaa.com/KssiChannel
✅ روابط عمومی و امور بینالملل اندیشکده مطالعات راهبردی کریمه(س)
┄┄┅┅┅❅🇮🇷❅┅┅┅┄┄
ایران و ترکمنستان خویشاوند و دارای اشتراکات فرهنگی هستند
رهبر انقلاب در دیدار با «قربانقلی بردی محمداف»:
🔹ایران و ترکمنستان خویشاوند و دارای اشتراکات فرهنگی بسیار هستند. این اشتراکات فرهنگی زمینه مهمی برای گسترش بیش از پیش روابط در بخشهای مختلف بهویژه در حوزههای انرژی و راه است.
🔹در زمینه مسایل تجاری، ظرفیتهای بیشتری برای گسترش همکاریها بهخصوص در بخش راه و حوزههای مربوط به آب، برق و گاز وجود دارد و جمهوری اسلامی ایران آماده همکاری در این بخشها است.
🔹گسترش روابط را به نفع دوکشور است. همکاری بیش از پیش جمهوری اسلامی ایران و ترکمنستان زمینه ساز ارتقاء جایگاه دو کشور در دنیای درحال تحول خواهد بود.
رئیس شورای مصلحت خلق ترکمنستان:
🔸من همواره در طول سالهای گذشته و در دوران ریاست جمهوری خود، در سفرهایی که به ایران داشتم از دیدگاهها و توصیههای جنابعالی بسیار استفاده کردم و براساس آن توصیهها کارهای مهمی انجام گرفته است و در این دیدار نیز بدنبال بهرهگیری از توصیهها برای انجام طرحهای بزرگ در ترکمنستان هستم.
┄┄┅┅┅❅🇮🇷❅┅┅┅┄┄
📲 با #اندیشکده_کریمه همراه باشید:
🆔 @KssiChannel
🟧Www.karimeh.com
🟨www.kssi.ir
🟧www.kssi-journal.ir
📲 همرسان ما باشید. و ما را در فضای مجازی دنبال کنید.
🔍 در ایتا:
https://eitaa.com/KssiChannel
✅ روابط عمومی و امور بینالملل اندیشکده مطالعات راهبردی کریمه(س)
┄┄┅┅┅❅🇮🇷❅┅┅┅┄┄
48.18M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 فیلم کامل بیانات رهبر انقلاب در مراسم سیوچهارمین سالگرد ارتحال امام خمینی(ره):
🔻رهبر انقلاب:
✳️ تقویت #ایمان و #امید وظیفه نخبگان، هستههای انقلابی و فعالان حوزوی و دانشگاهی
✳️ غربیها در اغتشاشات اخیر تصور کردند کار تمام شده، احمقها باز هم اشتباه کردند
◻️ عاملی که امام را در راه تحولهای عظیم پیش برد، ایمان و امید بود
◻️ امام از سرآمدان تاریخ است
◻️ دشمن میخواهد جوان ایرانی را ناامید کند؛ اما نقطهی امیدآفرین، عظمت حضور و بروز جوان ایرانی است.
┄┄┅┅┅❅🇮🇷❅┅┅┅┄┄
📲 با #اندیشکده_کریمه همراه باشید:
🆔 @KssiChannel
🟧Www.karimeh.com
🟨www.kssi.ir
🟧www.kssi-journal.ir
📲 همرسان ما باشید. و ما را در فضای مجازی دنبال کنید.
🔍 در ایتا:
https://eitaa.com/KssiChannel
✅ روابط عمومی و امور بینالملل اندیشکده مطالعات راهبردی کریمه(س)
┄┄┅┅┅❅🇮🇷❅┅┅┅┄┄
🔰 همایش ملی تربیت در تراز مهدویت
با همکاری مراکز علمی و پژوهشی از جمله:
🔸مرکز مدیریت حوزه های علمیه
🔹مجمع عالی حکمت اسلامی
🔸جامعه المصطفی العالمیه
🔹موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی
🔸پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
🔹مرکز تخصصی مهدویت
🔸بنیاد فرهنگی مهدی موعود
برگزار میکند.
#اطلاع_رسانی
#همایش
#فراخوان_مقاله
#اندیشکده_کریمه
┄┄┅┅┅❅🇮🇷❅┅┅┅┄┄
📲 با #اندیشکده_کریمه همراه باشید:
🆔 @KssiChannel
🟧Www.karimeh.com
🟨www.kssi.ir
🟧www.kssi-journal.ir
📲 همرسان ما باشید. و ما را در فضای مجازی دنبال کنید.
🔍 در ایتا:
https://eitaa.com/KssiChannel
✅ روابط عمومی و امور بینالملل اندیشکده مطالعات راهبردی کریمه(س)
┄┄┅┅┅❅🇮🇷❅┅┅┅┄┄
📚 همایش ملی نگاهی نو به سیره و تعالیم مادران ائمه اطهار علیهم السلام
✅ مهلت ارسال مقالات: ۲۰ آبان ۱۴۰۲
✅ آیین اختتامیه: ۱۳ دی ۱۴۰۲
✅ پایگاه اینترنتی:
tarbiat.imamreza.ac.ir
#اطلاع_رسانی
#همایش
#فراخوان_مقاله
#اندیشکده_کریمه
┄┄┅┅┅❅🇮🇷❅┅┅┅┄┄
📲 با #اندیشکده_کریمه همراه باشید:
🆔 @KssiChannel
🟧Www.karimeh.com
🟨www.kssi.ir
🟧www.kssi-journal.ir
📲 همرسان ما باشید. و ما را در فضای مجازی دنبال کنید.
🔍 در ایتا:
https://eitaa.com/KssiChannel
✅ روابط عمومی و امور بینالملل اندیشکده مطالعات راهبردی کریمه(س)
┄┄┅┅┅❅🇮🇷❅┅┅┅┄┄
❇️ احصاء فهرست مشکلات نظام انتخاباتی در سیاستهای کلی انتخابات/ شورای نگهبان نسبت به نوع نظام انتخاباتی ورود پیدا نمیکند.
🔻هادی طحان نظیف، سخنگو و عضو حقوقدان شورای نگهبان در همایش «در مسیر مردمسالاری دینی» مطرح کرد:
▫️شورای نگهبان در دوران های مختلف و در سالهای گذشته بر بروزرسانی و اصلاح قانون انتخابات تاکید کرده است؛ البته هر انتخاباتی (ریاستجمهوری، مجلس شورای اسلامی، شوراهای شهر و روستا و مجلس خبرگان رهبری) قانون جداگانهای دارد.
▫️فهرست مشکلات نظام انتخاباتی در سیاستهای کلی انتخابات آمده است. این سیاستها مورد وفاق کارشناسان است و توسط مقام معظم رهبری در سال ۱۳۹۵ ابلاغ شده است. این سند نظام انتخاباتی را آسیبشناسی کرده و راهکارهایی نیز ارائه داده است. این سیاستها باید در قالب قوانین و مقررات پیادهسازی و اجرا شود.
▫️ماده ۲۸ قانون انتخابات ریاست جمهوری این موارد را به شکل کلی ذکر کرده و ما نیز ملزم به بیان آن موارد هستیم. قانونگذار میتواند اینها را به شکل جزئیتر و عینیتر بیان کند. البته فرآیندها را میتوان تسهیل کرد.
▫️نظام یا الگوهای انتخاباتی در کشورهای مختلف، متفاوت است. الگوهای مختلفی همچون اکثریتی، تناسبی، استانی، استانی - شهرستانی و… وجود دارد که الگوی انتخاباتی در ایران، اکثریتی است. البته ما در شورای نگهبان معتقدیم که قانون اساسی حکم و نظر مشخصی درباره الگو یا نظام انتخاباتی ندارد و این موضوع به قانونگذار در تدوین قوانین عادی واگذار شده است.
┄┄┅┅┅❅🇮🇷❅┅┅┅┄┄
📲 با #اندیشکده_کریمه همراه باشید:
🆔 @KssiChannel
┄┄┅┅┅❅🇮🇷❅┅┅┅┄┄
📗سومین کنگره بین المللي امام رضا عليه السلام و علوم روز
✅ فراخوان مقالات در سیره و تعالیم امام رضا علیه السلام
✅ مهلت ارسال مقالات: ۱۲ شهریور ۱۴۰۲
✅ آیین اختتامیه: چهارشنبه ۱۲ مهرماه ۱۴۰۲
پایگاه اینترنتی:
Science.imamreza.ac.ir
#اطلاع_رسانی
#همایش
#فراخوان_مقاله
#اندیشکده_کریمه
┄┄┅┅┅❅🇮🇷❅┅┅┅┄┄
📲 با #اندیشکده_کریمه همراه باشید:
🆔 @KssiChannel
🟧Www.karimeh.com
🟨www.kssi.ir
🟧www.kssi-journal.ir
📲 همرسان ما باشید. و ما را در فضای مجازی دنبال کنید.
🔍 در ایتا:
https://eitaa.com/KssiChannel
✅ روابط عمومی و امور بینالملل اندیشکده مطالعات راهبردی کریمه(س)
┄┄┅┅┅❅🇮🇷❅┅┅┅┄┄
✅ اندیشکده مطالعات راهبردی کریمه(س)
┄┄┅┅┅❅🇮🇷❅┅┅┅┄┄
📲 به همراهی با شما اندیشمند گرامی و دوست فرهیخته مفتخریم.
┄┄┅┅┅❅🇮🇷❅┅┅┅┄┄
◀️مدیر اندیشکده: دکتر مجتبی اشرافی
◀️قائممقام: دکتر مرتضی اشرافی
◀️با همکاری نخبگان و اندیشمندانی از جمهوری اسلامی ایران و جهان اسلام
┄┄┅┅┅❅🇮🇷❅┅┅┅┄┄
✅ انتشار تحلیلها و گزارشهای ویژه به چهار زبان فارسی، انگلیسی، عربی و روسی، در وبسایت اندیشکده
🖥 www.karimeh.com
🖥 www.kssi.ir
┄┄┅┅┅❅🇮🇷❅┅┅┅┄┄
✅ انتشار مقالات علمی اندیشمندان و عالمان در مجلات اندیشکده،
◀️ پژوهشنامه تاریخ سیاست و رسانه
◀️رصدنامه تحولات راهبردی بینالملل
🖥 www.kssi-journal.ir
┄┄┅┅┅❅🇮🇷❅┅┅┅┄┄
📲 همرسان ما باشید و ما را در فضای مجازی دنبال کنید.
🔍 در ایتا:
https://eitaa.com/KssiChannel
┄┄┅┅┅❅🇮🇷❅┅┅┅┄┄
#اطلاع_رسانی_اندیشکده
✅ روابط عمومی و امور بینالملل اندیشکده مطالعات راهبردی کریمه(س)
🔰 همایش بین المللی امام رضا علیهالسلام و گفتگوی ادیان
📎 محورهای همایش:
🔹 روش شناسی گفتگوی بین ادیان
🔸 ادیان و خانواده
🗓 مهلت ارسال چکیده مقالات: چهارشنبه ۱ شهریورماه ۱۴۰۲
🕰 زمان برگزاری همایش: زمستان ۱۴۰۲
🏢 مکان: مشهد مقدس
🌐 ارسال مقالات و کسب اطلاعات بیشتر از طریق پیوند زیر:
irirdialoguefa.ir
#اطلاع_رسانی
#همایش
#فراخوان_مقاله
#اندیشکده_کریمه
┄┄┅┅┅❅🇮🇷❅┅┅┅┄┄
📲 با #اندیشکده_کریمه همراه باشید:
🆔 @KssiChannel
🟧Www.karimeh.com
🟨www.kssi.ir
🟧www.kssi-journal.ir
📲 همرسان ما باشید. و ما را در فضای مجازی دنبال کنید.
🔍 در ایتا:
https://eitaa.com/KssiChannel
✅ روابط عمومی و امور بینالملل اندیشکده مطالعات راهبردی کریمه(س)
┄┄┅┅┅❅🇮🇷❅┅┅┅┄┄
🔰 فراخوان پانزدهمین جشنواره علامه حلی
🔸️ طلاب جوان (زیر 35 سال) حوزههای علمیه برادران و خواهران سراسر کشور [متولدین 1367/01/01 و مابعد آن] تا پایان روز یکشنبه 15 مرداد 1402 فرصت دارند فرایند ثبتنام در این جشنواره را تکمیل نمایند.
🔸️ همچنین، اساتید حوزههای علمیه منوط به داشتن شرط سنی زیر 50 سال [متولدین 1352/01/01 و مابعد آن] و داشتن کد استادی در حوزههای علمیه برادران در سال جاری یا مجوز تدریس در حوزههای علمیه خواهران و جامعةالزهراء(س) در سال جاری، میتوانند در بخش اساتید این جشنواره شرکت نمایند.
🔸️ آثار ارسالی میبایست در یکی گروههای علمی دهگانه جشنواره شامل: «تفسیر و علوم قرآنی»، «علوم حدیث و درایه»، «کلام»، «اخلاق و تربیت»، «فقه و حقوق اسلامی»، «فلسفه و منطق»، «اصول فقه»، «تاریخ اسلام»، «ادبیات» و «علوم انسانیِ مرتبط با حوزه دین» و در قالب: «مقاله»، «کتاب»، «تحقیق پایانی سطح دو» و «پایاننامه سطح سه حوزه (یا کارشناسی ارشد دانشگاهی طلاب)» باشد.
🔸️ «نقش حوزههای علمیه در راهبردهای فرهنگ عمومی و دینداری جامعه» به عنوان موضوع بخش ویژه جشنواره پانزدهم است و افرادی که در این موضوع آثار خود را به جشنواره ارسال نمایند از ۵ امتیاز ویژه در ارزیابی آثار و در صورت برگزیده شدن، معادل ۱.۵ برابر جوایز منتخبین بخش عادی جشنواره بهرهمند خواهند شد.
#اطلاع_رسانی
#جشنواره
#فراخوان_جشنواره
#اندیشکده_کریمه
┄┄┅┅┅❅🇮🇷❅┅┅┅┄┄
📲 با #اندیشکده_کریمه همراه باشید:
🆔 @KssiChannel
🔍 در ایتا:
https://eitaa.com/KssiChannel
✅ روابط عمومی و امور بینالملل اندیشکده مطالعات راهبردی کریمه
┄┄┅┅┅❅🇮🇷❅┅┅┅┄┄
🔰 کارگروه پژوهشی ــ ترویجی عفاف و حجاب با رویکرد بینرشتهای، وابسته به مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، از ارائه مسائل و طرحهای پژوهشی شما استقبال میکند.
✅ محورها
1️⃣ توصیف وضعیت موجود و پیشبینی آینده عفاف و حجاب در ایران
2️⃣ انجام پژوهشهای کاربردی برای تبیین موانع، چالشها و راهحلها
3️⃣ انجام پژوهشهای بنیادین برای تبیین عفاف و حجاب
4️⃣ بررسی تجربه سایر کشورها در بحث عفاف و حجاب
5️⃣ تدوین متون ترویجی و اقناعی
6️⃣ تدوین بستههای آموزشی
7️⃣ تولید محتوای محصولات چندرسانهای
8️⃣ برگزاری دوههای آموزشی (عمومی و تخصصی)
9️⃣ پاسخگویی به شبهات عفاف و حجاب از منظر علوم انسانی اسلامی
🔟 آسیبشناسی نظام آموزشی رسمی کشور
1️⃣1️⃣ بررسی تاریخ عفاف و حجاب
🔗 ارسال طرحها، ایدهها، پیشنهادات و کسب اطلاعات بیشتر
☎️ 09902182380
#اطلاع_رسانی
#کارگروه_ایده_پردازی
#فراخوان_ایده
#اندیشکده_کریمه
┄┄┅┅┅❅🇮🇷❅┅┅┅┄┄
📲 با #اندیشکده_کریمه همراه باشید:
🆔 @KssiChannel
🟧Www.karimeh.com
🟨www.kssi.ir
🟧www.kssi-journal.ir
📲 همرسان ما باشید. و ما را در فضای مجازی دنبال کنید.
🔍 در ایتا:
https://eitaa.com/KssiChannel
✅ روابط عمومی و امور بینالملل اندیشکده مطالعات راهبردی کریمه(س)
┄┄┅┅┅❅🇮🇷❅┅┅┅┄┄
🔰 معرفی کتاب رصد سازمانهای فرهنگی ایران؛
📎 ارزیابی وضعیت درونی سازمانهای فرهنگی کشور (بعد کارآئی)/ ارزیابی وضعیت بیرونی سازمانهای فرهنگی کشور (بُعد اثربخشی یا کارآمدی)
🔸️ در این کتاب، در مقام یک توصیف جامع از وضعیت کنونی (جاری) دستگاهها و نهادهای فرهنگی کشور و مطابق با چارچوب مفهومی طراحی شده برای رصد وضعیت این مؤسسات، به مهمترین گزارههای مورد اجماع محققان، نویسندگان، مدیران ارشد، اطاقفکرها و مجامع سیاستگذاری پرداخته و در پرتو آن به برخی راهبردها و توصیهها را برای ارتقاء خطمشیها و سیاستهای فرهنگی در جهت اجراء نقشه جامع مهندسی فرهنگی کشور (در ارتباط با دستگاهها و نهادها) اشاره میشود.
#اطلاع_رسانی
#معرفی_کتاب
#اندیشکده_کریمه
┄┄┅┅┅❅🇮🇷❅┅┅┅┄┄
📲 با #اندیشکده_کریمه همراه باشید:
🆔 @KssiChannel
🟧Www.karimeh.com
🟨www.kssi.ir
🟧www.kssi-journal.ir
📲 همرسان ما باشید. و ما را در فضای مجازی دنبال کنید.
🔍 در ایتا:
https://eitaa.com/KssiChannel
✅ روابط عمومی و امور بینالملل اندیشکده مطالعات راهبردی کریمه(س)
┄┄┅┅┅❅🇮🇷❅┅┅┅┄┄
🔰 معرفی کتاب رصد سازمانهای فرهنگی ایران؛
📎 ارزیابی وضعیت درونی سازمانهای فرهنگی کشور (بعد کارآئی)/ ارزیابی وضعیت بیرونی سازمانهای فرهنگی کشور (بُعد اثربخشی یا کارآمدی)
🔸️ در این کتاب، در مقام یک توصیف جامع از وضعیت کنونی (جاری) دستگاهها و نهادهای فرهنگی کشور و مطابق با چارچوب مفهومی طراحی شده برای رصد وضعیت این مؤسسات، به مهمترین گزارههای مورد اجماع محققان، نویسندگان، مدیران ارشد، اطاقفکرها و مجامع سیاستگذاری پرداخته و در پرتو آن به برخی راهبردها و توصیهها را برای ارتقاء خطمشیها و سیاستهای فرهنگی در جهت اجراء نقشه جامع مهندسی فرهنگی کشور (در ارتباط با دستگاهها و نهادها) اشاره میشود.
🔸️ موضوع رصد سازمانهای فرهنگی امر جدیدی نبوده و این دغدغه در شاخصهای فرهنگی قانون برنامه سوم (موضوع ماده ۱۶۲ قانون برنامه سوم توسعه) نیز مطرح بوده است. ایضاً در اسناد مختلف شورای عالی انقلاب فرهنگی، شورای فرهنگ عمومی و مهندسی فرهنگی کشور نیز بر ضرورت ارزیابی مستمر نهادها و سازمانهای فرهنگی تأکید شده و حتی طرحها و پروژههای تحقیقاتی نیز در این زمینه به اجراء در آمده است به عبارتی نظام حکمرانی کشور و محققان به اهمیت، ضرورت و لزوم پرداختن به وضعیت سازمانها و نهادهای فرهنگی کشور و آسیبها و مشکلات آنها، گاهی به صورت کلی و تمامشماری، گاهی بصورت موضوعی (مثلاً نهادهای فعال در حوزه مسجد، ورزش یا امور بانوان و… ) و یا در حد دستگاهی (مانند صداوسیما، سازمان تبلیغات اسلامی و ) امعاننظر داشته است (بعنوان مثال نک به : شورای عالی انقلاب فرهنگی (۱۳۸۶)، خاموشی و نظری (۱۳۸۷) و صالح اولیاء (۱۳۸۵) همچنین محققانی نیز به صورت برشهای موضوعی به مشکلات نهادهای فرهنگی کشور پرداخته اند بعنوان مثال طالبزاده (۱۳۹۹) به موضوع بودجه نهادهای فرهنگی، اشتریان به مسئله تداخل در میان دستگاههای متولی حوزه بانوان (۱۳۹۱) و یا حاجیانی (۱۳۹۱) به موضوع هماهنگی میان دستگاههای فرهنگی کشور توجه داشتهاند که معمولاً این تحقیقات با سفارش مراجع سیاستگذار و نهادهای دولتی انجام شده است.
🔸️ در این میان و علیرغم اهمیت ذاتی رصد وضعیت نهادها و سازمانهای فرهنگی کشور، این مسأله دارای ابعاد و سطوح مختلفی است و بسیار کلی و اجمالی بوده و لذا قابل رسیدگی و مطالعه نخواهد بود، مگر آنکه دغدغهها و نگرانی و مسائل مختلف آن احصاء شود به عبارتی سوالات متعددی درباره رصد وضعیت نهادها و سازمانهای فرهنگی قابل طرح است که پاسخگوئی به همه آنها در یک گزارش و پژوهش امکانپذیر نیست، هر چند همه این پرسشها، به نوبه خود جدی و مهم است و از منظر سیاستگذار و فرایند سیاستگذاری فرهنگی (و بطور مشخصتر اعضاء ستاد راهبری نقشه مهندسی فرهنگی) بایستی مورد بررسی، رصد و پایش قرار گیرند بعنوان مثال آیا اثربخشی، کارآمدی و تأثیرگذاری این نهادها در تحقق اهداف و منویات سند نقشه جامع فرهنگی مؤثر است و باید کنترل، رصد و ارزیابی صورت گیرد؟ به این معنی که به چه میزان سازمانهای فرهنگی در اجراء و به نتیجه رسیدن اهداف سازمانی و مأموریتهای ذاتی خود (و در ذیل نقشه جامع) توفیق یا عدمتوفیق داشتهاند، یا هماهنگی درونی و بین سازمانی میان آنها مهم است؟ آیا توان برنامهریزی و سیاستگذاری و کیفیت تدابیر آنها برای پاسخگوئی به نیازهای مشتریان، مصرفکنندگان، مخاطبان و سیاستگذاران باید مورد ارزیابی و پایش قرار گیرد؟ انطباق و سازگاری میان سازمانهای فرهنگی با سایر دستگاهها و نهادهای سیاسی، اقتصادی (بظاهر غیرفرهنگی، اگر بتوان چنین تقسیمبندی را پذیرفت) مورد توجه است و مشکل یا ابهام را در همکاریهای فرابخشی (بین بخش فرهنگ با سایر بخشها) ملاحظه کرد؟
🔸️ طبعاً در اینجا سوالات کلیشهای و پرتکراری مثل رصد میزان اثربخشی یا کارآمدی یا بهرهوری، رصد تفکر استراتژیک یا مدیریت استراتژیک یا برنامهریزی استراتژیک نیز قابل طرح و پیگیری میباشد بنابراین دهها سوال برای رصد سازمانهای فرهنگی میتواند مطرح شود که هر کدام به جای خود مهم و ضروری است امّا باید دید از منظر سیاستگذار و برنامهریز کلان کدام دغدغه یا مسأله مهمتر است و یا حداقل آنکه امکان بررسی آن وجود دارد و یا اینکه در حوصله یک پژوهش مختصر رصدی، با مختصات پژوهش پیشرو، قرار دارد به این دلایل و به خصوص آنکه کتاب حاضر نخستین پژوهش رصدی در حوزه سازمانها و نهادهای فرهنگی کشور است، شایسته است در ابتداء و پس از مرور و سنخشناسی طیف وسیع نهادهای فرهنگی فعال کشور یک چارچوب جامع برای رصد این سازمانها ارائه شود و پس از آن به وضوح و صراحت روشن شود که نویسنده در این وجیزه کدام بعد یا سطح از مسأله سازمانهای فرهنگی ایران را انتخاب کرده است و سایر محققان به کدام بُعد باید بپردازند و یا با عمق بیشتری به آن اهتمام ورزند شاید بتوان گفت پیچیدگی و غموض مسأله بیشتر به سبب تنوع و تکثر
سازمانها و نهادهای فرهنگی کشور است و درست به همین دلیل در گام بعدی مرور اجمالی به تنوع و گسترده این سازمانها خواهیم داشت.
🔸️ بطور مشخص دغدغه سیاستگذار کلان در سطح ملی درباره رصد سازمانهای فرهنگی کشور چیست؟ پاسخ کلی این سوال ارائه، بیان و توصیف نسبتاً جامعی از وضعیت، موقعیت، شرایط، عملکرد و اثربخشی این سازمانها میتواند باشد به عبارتی مدیران ارشد کشور باید همواره برداشت و تصور روشنی از کم و کیف فعالیتهای سازمان(های) فرهنگی داشته باشند چرا که سازمانهای فرهنگی به مثابه کارگزاران سیاستهای کلان (و در اینجا نقشه جامع مهندسی فرهنگی) وظیفه پیشبرد و عملی کردن این سیاستها را بعهده دارند به عبارتی گفتمان، سند و اهداف فرهنگی نظام و سند بدون درنظر گرفتن ساختارهای سازمانی و کارگزاران در عمل صامت و بدون تحرک خواهند ماند بنابراین هر هدف سیاست و تدبیر برای آن که محقق شود نیازمند وجود دستگاه یا مرجعی عینی برای اجراء و پیادهسازی دارد تا با اهتمام و جدیت، امکان تحقق عملی اهداف را فراهم سازند اهمیت سازمانهای فرهنگی و نظام کارگزاری تا آنجا است که میتوان گفت ساختارهای سازمانی شکل عینی و تحقق یافته نظام فکری (نقشه جامع مهندسی فرهنگی) هستند و در صورت فقدان آنها زمینهای برای بیان و اجراء این اسناد بالادستی نخواهد آمد بر این اساس باید و حتیالامکان به سمت تدوین یک مدل (سرمشق) جامعالاطراف حرکت کرد که بتوان یک تصویر جامع، گویا، آشکار و واضح و همهجانبه را از اوضاع و احوال سازمانها و نهادهای فرهنگی کشور ارائه نمود و پس از آن به قضاوت و ارزشیابی و تحلیل مضامین نقشه مهندسی فرهنگی (در حوزه سازمانی) نائل آمد در همین ابتداء باید گفت متأسفانه بدلیل تنوع سازمانها و تکثر مأموریتها تدوین یک مدل جامع و کامل برای رصد همه سازمانهای فرهنگی امکانپذیر نیست بخصوص آنکه ما در حال بحث درباره موضوعات بشدت پیچیده فرهنگی هستیم که نمیتوان همه آنها را در یک ظرف واحد قرار داده و تحلیل کرد به سخن دیگر، نمیتوان به یک مدل جامع و کامل برای رصد همه سازمانهای فرهنگی دست یافت و این مدل باید متناسب با اقتضائات هر سازمان تدوین شود با این همه نمیتوان از دغدغه ارائه یک مدل جامع برای رصد فرهنگی سازمانها چشمپوشی کرد.
🔸️ در مقام یک توصیف جامع از وضعیت کنونی (جاری) دستگاهها و نهادهای فرهنگی کشور و مطابق با چارچوب مفهومی طراحی شده برای رصد وضعیت این مؤسسات، به مهمترین گزارههای مورد اجماع محققان، نویسندگان، مدیران ارشد، اطاقفکرها و مجامع سیاستگذاری پرداخته و در پرتو آن به برخی راهبردها و توصیهها را برای ارتقاء خطمشیها و سیاستهای فرهنگی در جهت اجراء نقشه جامع مهندسی فرهنگی کشور (در ارتباط با دستگاهها و نهادها) اشاره میشود.
✅ ارزیابی وضعیت درونی سازمانهای فرهنگی کشور (بعد کارآئی)
نظام خطمشیگذاری فرهنگی بسیار ضعیف بوده، نامنسجم است، در اندک موارد از بالا و پائین است و در موارد زیادی بهم ریخته است.
🔸️ محتوا و مضمون سیاستها و مسألهها (یا اولویتها) در کثیری از موارد با دینامیسمهای فرهنگی و امور روزمره فرهنگی- اجتماعی ناهمخوانی دارد و بدتر آنکه متولیان نهادهای فرهنگی از درک این ناهمخوانی غافلاند یا خود را به تغافل میزنند هر چند رویه کلی فرهنگی نظام احترام به اهل تنوع است اما پارهای افراطخواهیها که در نهادهای رسانهای هنری لانه گزیدهاند، این سیاست اصولی نظام را تخطه میکنند.
🔸️ سیاستها و خطمشیها کمتر مبتنی بر آینده پژوهی و درک تحولات پیشرو بوده و لذا از رویکرد تدریجی و فرصتطلبانه برخوردار نیستند دستگاههای فرهنگی فاقد رویکردهای تحولگرا و بروز هستند.
🔸️ توجه به اسناد بالادستی و بویژه نقشه مهندسی فرهنگی کشور در دستگاهها کمتر مشاهده شده است.
🔸️ مخاطبشناسی مستمر (عموم مخاطبان یا مخاطبان خاص هر دستگاه، نهاد یا سازمان) و نیازسنجی مشتریان بسیار ضعیف است.
🔸️ فقدان نظام آماری منسجم و عدم دسترسی به اطلاعات
🔸️ دستگاههای فرهنگی کشور بشدت تحتتأثیر شرایط سیاسی- جناحی قرار دارند و فاقد استقلال در سیاستها، راهبردها و برنامههای خود در راستای اهداف درازمدت انقلاب اسلامی هستند.
🔸️ دستگاهها و نهادها دارای عرض و طول سازمانی زیاد شدهاند و فاقد چالاکی و چابکی و تحرک و انعطاف سازمانی لازم برای هماهنگی با شرایط هستند دغدغه اصلی آنها افزایش بودجه از منابع نفتی و اخیراً دلاری است (نک به گزارش مستمع، ۱۳۹۹، صص ۴۱-۳۸) یعنی نوعی فرهنگ نفتی (دولتی) بر آنها حاکم شده است و لذا فضا را برای هر نوع نهاد مدنی تنگ میکنند و در حال رقابت مستمری برای گرفتن بودجه از دولت در قالب جداول (۱۷ سابق، ۷ کنونی و یا شمارههای بعدی!) هستند تا بدینوسیله مدیران مؤسسات فرهنگی به همدیگر پز بدهند.
🔸️ حجم و انباشت نیروی انسانی غیرمتخصص در سازمانهای فرهنگی ایرانی (نسبت به نیروهای خلاق) زیاد است.
🔸️ هیچگونه ارزیابی روشنی از عملکرد بودجهها و منابع تخصیص یافته به حوزه فرهنگ (از نظر هزینه- فایده) وجود ندارد شاید اگر دولت اعتبارات موجود را به بخشهای غیردولتی پرداخت میکرد و انواع رسانهها و جشنوارههای گلخانهای و انکوباتوری (مثل سینمای معناگرا و یا انواع شبکههای تلویزیونی) را به جریانات اصیل فرهنگی واگذار میکرد، توفیقات بیشتری نصیب میشد.
🔸️ دستگاههای فرهنگی بخصوص دستگاههای خارج از حوزه دولت زیر بار هیچگونه نظارت جدی و ملموسی نمیروند و فقط نظارت خودشان بر خودشان را به رسمیت میشمارند.
🔸️ تناسبی میان (مأموریتهای ذاتی) نهادهای فرهنگی با حجم سازمانی آنها وجود ندارد مثلاً در حوزه ادبیات داستانی بیش از سی نهاد حمایتی از دولت وجود دارد که در مجموع ۲۰۰ کارمند تمام وقت دارند که اگر در یک نقطه متمرکز شوند میتوانند یک برج پانزده طبقه را اشغال کنند در حالی که داستاننویسان کشور اینقدر نیستند یعنی به ازاء هر نویسنده واقعی دو کارمند بصورت مستقیم برای حمایت از آنها از دولت حقوق میگیرد (امیرخانی، ۱۳۹۶، ص ۸۸).
🔸️ عدم تناسب قابلیت کار ظرفیت تخصصی و حرفهای دستگاههای فرهنگی کشور با انتظارات و مأموریتهای نظام از آنها
🔸️ دستگاههای فرهنگی فاقد نگاه تعاملی بینالمللی هستند و به بهانه محدودیتهای بودجهای، زبانی و توجهی به مخاطب بینالمللی ندارند. فرهنگ مانع نفوذ ایران در بازارهای جهانی و کسب جایگاه جهانی برای هنر ایران شده است (ستاری، در فاضلی، ۱۳۹۹، ص ۱۱۰).
🔸️این دستگاهها در عمل، نگاه سطحی به فناوریهای جدید ارتباطی و اطلاعاتی دارند و بدلیل ضعف در نیروهای مبدع و خلاق، هنوز فناوریهای صنایع خلاق یا نرم به درون آنها راه نیافته است.
🔸️ضعف در هدفگذاری آیندهپردازی، تصویرپردازی و طراحی الگوی مطلوب و تقلیل یا خلط آن با برنامهریزی فرهنگی در اکثر دستگاههای فرهنگی
🔸️ رواج توأمان ۴ نگاه توسعهای، ایدئولوژیک، ملیگرایانه و مکانیکی بر سیاستها، نهادها و سازمانهای فرهنگی کشور و حاکمیت دو گفتمان اصلی انقلابی- سنتی و توسعهای- لیبرال که در هر دو این رویکردها همگونسازی ویژگی اصلی بوده و لذا تکثر فرهنگی به حاشیه رانده شده و تفاوتهای فرهنگی تهدیدپنداری شده است (صدیق سروستانی و زائری، ۱۳۸۹).
🔸️ ابهام و سردرگمی دستگاههای فرهنگی کشور در نحوه مواجهه با نظم جدید جهانی، فرهنگ مدرنیته، مسائل و موضوعات فرهنگی وارداتی (فاضلی و قلیچ، ۱۳۹۲)
🔸️ تعارض دائمی میان دو گفتمان ملیگرائی، باستانی و ایرانی بودن و گفتمان امت اسلامی و فرهنگ جهانی اسلامی (خالقپناه و حبیبی، پاییز ۱۳۹۹). ایضاً نزاع بیان انواع و اقسام گفتمانها در سطوح درون دینی (گفتمان مدرنیسم اسلامی و گفتمان اسلام سیاسی) و مناقشه بین گفتمان دینی و غیردینی.
🔸️ کمتوجهی به عنصر تفاوتهای فرهنگی در جامعه ایران از سوی سازمانهای فرهنگی
🔸️ انتصابات مدیران در دستگاههای فرهنگی عمدتاً با معیارهای و استانداردهای شایستهسالاری و شایستهگزینی فاصله دارد. انتصاب مدیران بیشتر تحتتأثیر روابط سیاسی و جناحی و با فشار نمایندگان مجلس و بدور از ضوابط اداری انجام میشود.
🔍 ارزیابی وضعیت بیرونی سازمانهای فرهنگی کشور (بُعد اثربخشی یا کارآمدی).
✅ هرچند در این زمینه داد سخن فراوان میتوان زد اما به اختصار چند گزاره مهم برای توصیف شرایط جاری، بیان میشود:
🔸️ در مجموع دستگاههای مهم و اصلی فرهنگی کشور (از نظر حجم و بزرگی نیروی انسانی، بودجه، تعداد برنامههای سالیانه و انتظارات عمومی مردم و نظام از آنها) که شامل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان صداوسیما، وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، وزارت آموزش و پرورش، وزارت ورزش و جوانان، سازمان تبلیغات اسلامی، نهاد روحانیت و حوزههای علمیه و میشود طی یک دهه اخیر و در مواجهه با جنگ نرم و پیکار هوشمندانه دشمنان نظام و کشور و مردم ایران، دارای حداقل دستاورد مشخص و ملموسی بودهاند و این غیر از خدمات رسمی و سطحی است که این ۷۰-۶۰ نهاد فرهنگی بودجهگیر و دهها نهاد غیررسمی بودجهگیر در کشور انجام دادهاند همانطور که در تحلیلها و متن گزارش نشان داده شد دستگاههای فرهنگی کشور بنابه دلایلی که در بند قبل به آن پرداخته شد (بخصوص آسیبهای سیاستگذاری فرهنگی) دارای حداقلی از اثرگذاری فرهنگی بودهاند و این نباید به معنی بیاهمیت بودن بخش فرهنگی تلقی شود یعنی وقتی در هر شب در شهر تهران حدود ۳۰۰ نمایش تئاتر و کنسرت موسیقی اجراء میشود (رقم تقریبی و مرور مربوط به قبل از شیوع کرونا است) پس فرهنگ جدی است، اما این بواسطه دستگاههای فلان نهاد فرهنگی نیست.
همینطور رونق نسبی مساجد و اعتقادات مذهبی مردم هیچ نسبتی به عملکرد بهمان دستگاه عریص و طویل مذهبی ندارد. در واقع میتوان گفت نهادهای مدرسه، مسجد و رسانه ملی مهماند اما بدون جایگاه سازمانی اساتید بدون دانشگاه، معلمان بدون وزارت آموزش و پرورش مسجد بدون نهاد روحانیت، سینما بدون وزارت فرهنگ و ارشاد به عبارتی دستگاههای فرهنگی فاقد مرجعیت تام و تمام هستند که از قِبَل آن بتوانند در بدترین (با بهترین) حالت، سوژهها، مخاطبان و مصرفکنندگان (اساتید، دانشجویان، مردم، دانشآموزان و ) را مطیع و با خود هماهنگ کنند (فاضلی و کلانی، ۱۳۹۹، ج ۱، ص ۲۲).
🔸️ تقلیل ایدۀ فرهنگ به مدیریت و برنامهریزی فرهنگی: فرهنگ به امری کمّی، قابل اندازهگیری و سنجشپذیر تبدیل شده است که بوسیله بودجهریزی از منابع عمومی و بصورت کوتاه مدت و غیرزمانبر از طریق سازمان برنامه و بودجه امکان اعمال اراده حاکمیت و سیاستگذاری را دارد لذا فرهنگ در کثیری از موارد دولتی شده و تحت قیومیت کارگزاران تکنوکرات حکومتی و دولتی قرار میگیرد در نتیجه بخشی از فعالیتهای فرهنگی که مبتنی بر منفعت اقتصادی نیست یا سودآور نیست در درجه دوم اهمیت قرار نمیگیرد (همان، ص ۴-۳۲).
🔸️ تلقی از فرهنگ در برخی دستگاههای اجرائی بخصوص (در بخش شبه رسمی) صرفاً بعنوان یک ایدئولوژی سیاسی و ابزار تولید قدرت نرم موجب تبدیل آن به امری نیازمند مدیریت و برنامهریزی توسط مرجعیت سیاسی شده است این مرجعیت سیاسی گاهی فرهنگ را یک ایدئولوژی سیاسی، گاهی یک ایدئولوژی انقلابی، ایدئولوژی ملیگرائی رمانتیک خیالگونه (باستان گرایانه) و میدانند که در هر حال باعث شکاف یا دوقطبی میان نظرات، ایدهها و اقدامات کنشگران عمومی فرهنگی (نخبگان و هویتسازان و هنرمندان) و سیاستگذاران، کارگزاران حکومتی و تصویرسازان رسمی فرهنگی و کارمندان بخش دولتی که گرایش ایدئولوژیک یا اداری صرف دارند، شده است (همان، ص ۲۴).
🔸️ موضوع نظارت بر عملکرد نهادهای فرهنگی، رسانهای و هنری خارج از حوزه دولت یکی از چالشهای اساسی بشمار میآید. بخصوص این موضوع برای نظارت بر دستگاه عریض و طویل سازمان صداوسیما حائز اهمیت است. طبق اصل ۱۷۵ قانون اساسی نظارت بر این سازمان ساختاری فراقوهای و بیرونی دارد. اما اکنون و پس از گذشت تجربهای چند دههای مشخص شده که این سبک نظارت فاقد کارآئی است و شورای نظارت بر سازمان صداوسیما دارای مشکلاتی قانونی از جمله ابهام در قانون نظارت، فقدان قدرت قانونی برای نظارت و فقدان وجاهت شورا در ساختار رسمی کشور است. همچنین این شورا فقدان قدرت برای اعمال نظارت بوده و به دلیل رویکرد امنیتی و محصور بودن صداوسیما، اختیارات بیش از حد رئیس سازمان، عدم اطلاع شورا از ضوابط درونی سابق، لابیگری و سیاستزدگی در شورای نظارت فقدان ضمانت اجراء، سیاسی بودن ماهیت شورا، طولانی بودن فرایندهای نظارت، نظارت صرف پسینی، عم پایداری شورا و قائم به فردبودن و جز آن فاقد شأن، جایگاه و توان نظارت است (نصرالهی، رشیدی کوچی، زمستان ۱۳۹۹). این مشکل است و ضعف در نظارت بر سازمانهای فرهنگی (هم در بعد درونی و هم بیرونی) برای عمده دستگاههای فرهنگی بخصوص نهادهای خارج از حوزه اختیارات دولت وجود دارد که منجر به عدم پاسخگوئی آنها به افکار عمومی شده است.
🔸️ درجه پاسخگوئی و مشارکتطلبی اندک دستگاه و کاهش سیطره نهادهای قانونی، نظارتی بر دستگاههای فرهنگی
🔸️ عدم توجه کافی دستگاههای فرهنگی به موضوع مهم پیوستنگاری فرهنگی. دستگاههای فرهنگی کشور نسبت به پیامدها و تبعات فرهنگی اقدامات خود و نیز پیامدهای فرهنگی اقدامات و طرحهای اقتصادی، عمرانی، زیرساختی و سیاسی سایر دستگاهها حساسیت لازم را نداشتهاند. موانع کنونی اجرای پیوست فرهنگی شامل سه دسته موانع مفهومی، موانع ساختاری و موانع عملیاتی هستند که لازم است در دستگاههای فرهنگی کشور مورد توجه قرار گیرد (پورصالحی و همکاران، تابستان ۱۳۹۱).
✅ وضعیت هماهنگی در سازمانهای فرهنگی فقدان نظام جامع مدیریت فرهنگی
📎 تعدد سازمانهای فرهنگ و نبود تمایزهای مأموریتی میان آنها
📎 تعارض و تداخل وظایف، فعالیتهای موازی، عدم تناسب وظایف محوله دستگاهها با نیازهای جامعه، نبود متولی برای برخی امور فرهنگی
📎 پراکنده کاری و فقدان مدیریت واحد و نظام برنامهریزی صحیح فرهنگی
📎 شکست و ضعف در هماهنگیهای بین سازمانی و ناتوانی از اعمال تفکر و برنامهریزی شبکهای و ماتریسی
📎 سرگرم شدن به درگیریهای سیاسی و سیاسی کارهای نهادها، سطحینگری، عوامزدگی
📎 تخصصی نبودن برخی سازمانها
📎 فقدان سازوکار تعامل دستگاههای فرهنگی با یکدیگر، دولت، با شورای عالی انقلاب فرهنگی
🔸️ برای ارائه هرگونه تحلیلی از وضعیت موجود، مدل مناسب و جامعی توسط وجداله قربانیزاده و همکاران ارائه شده که براساس نظرات خبرگان فرهنگی (شامل مدیران و کارشناسان) تهیه شده است این مدل تمامی ابعاد و مقولات لازم اعم از بسترها و عوامل برون سازمانی، شرایط طی شده (سازههای خطمشیگذاری)، الزامات اثربخشی خدمات و تأثیرگذاری بر مخاطبان، بایستههای راهبردی، پیامدها و بروندادهای خطمشیگذاری و نهایتاً شرایط مداخلهگر (عوامل درون سازمانی) را باید پوشش دهند و دربرگیرد (قربانیزاده، پائیز ۱۳۹۶)
🔸️ در ادامه باید به لزوم تصحیح رویکرد جهتگیری سازمانهای فرهنگی (در اسناد بالادستی هر سازمان) به سمت مسأله محوری اشاره کرد که به معنی ضرورت تمرکز سازمان بر فاصله میان وضعیت موجود و وضعیت مطلوب است بنحوی که راهبردهای سازمان بر مسائل خاص و محوری خود استوار و متناسب گردد. مسأله محوری موجب میشود سازمان از اهداف و مأموریتهای ذاتی خود منحرف نشود و اهداف فراموش نشوند. برای تحقق این مهم سازمانهای فرهنگی باید با تلفیق آرمانها و چشماندازها از یکسو و رصد واقعیات و شرایط محیطی (و نیازهای مخاطبان یا مشتریان) از سوی دیگر اهداف (و مسائل) حوزه مأموریت خود را مشخص و مرتباً اولویت کنند. نتیجه این رویکرد انعطاف و پویائی سازمانی خواهد بود. برای این منظور و براساس تجربه عینی و زیسته دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم از سال ۱۳۹۲ تاکنون پیشنهاد میشود با تشکیل قطبها و میزکارهای تخصصی و مسألههای مرتبط با هر میز شناسائی شود. طبعاً برای تحقق این مهم در میان سازمانهای فرهنگی باید یک مرجع بالاتر یک نظام شفاف تقسیم کار ملی را بین آنها ایجاد کند.
#اطلاع_رسانی
#تحلیل
#معرفی_کتاب
#اندیشکده_کریمه
┄┄┅┅┅❅🇮🇷❅┅┅┅┄┄
📲 با #اندیشکده_کریمه همراه باشید:
🆔 @KssiChannel
🟧Www.karimeh.com
🟨www.kssi.ir
🟧www.kssi-journal.ir
📲 همرسان ما باشید. و ما را در فضای مجازی دنبال کنید.
🔍 در ایتا:
https://eitaa.com/KssiChannel
✅ روابط عمومی و امور بینالملل اندیشکده مطالعات راهبردی کریمه(س)
┄┄┅┅┅❅🇮🇷❅┅┅┅┄┄
🔸️ به نظر میرسد سازمانهای فرهنگی کشور در شرایط کنونی از مسألهها و اهداف ذاتی خود فاصله گرفته و تحتتأثیر فشارهای نامتعارف محیطی دچار سردرگمی، ابهام، انحراف در تشخیص اهداف خود شدهاند. رواج و تسلط رویکرد «نامسألهمحوری» در سازمانهای فرهنگی به معنای سلطه رویکردهائی همچون ساختاری محوری (تأکید بر حفظ ساختار سازمانی برای مثال در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی). تکنولوژی محوری (تأکید بر جذب فناوریهای نوین برای مثال در مرکز تحقیقات اسلامی علوم کامپیوتری و سازمان تبلیغات اسلامی)، جغرافیامحوری (تأکید بر توسعه فیزیکی سازمان برای مثال در جامعهالمصطفی و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی)، سیاست محوری (اهتمام به تأمین خواستههای حداکثری ذینفعان مانند صداوسیما). بدون محور و مسأله مشخص (بدون اولویت مانند شورای عالی انقلاب فرهنگی و سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران) شده است. البته محققان با بررسی وضعیت ۱۲ سازمان مهم فرهنگی کشور دریافتهاند که برخی سازمانهای فرهنگی از جمله ستاد اقامه نماز، دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، مجمع تقریب مذاهب اسلامی، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از رویکرد مسألهمحوری به معنی اهتمام به حل مسائل اولویتدار، پیروی میکنند (واعظی و همکاران، پاییز و زمستان ۱۳۹۶).
🔸️ در مجموع تعدد، نابسامانی، نبود تمایز مأموریتی و نبود سازوکار انسجامبخش و هماهنگکننده و محور هماهنگی و انتظامبخش یا ستاد فرماندهی مرکزی قدرتمند و موثر (جعفری هفتخوانی، ۱۳۹۹) مهمترین مشکل وضعیت موجود است. در حالیکه دغدغه اصلی این سازمانها کماکان افزایش بودجه و افزایش اختیارات و تصدیها است. ضمن آنکه کماکان و بصورت عملی، وقعی به جلب مشارکتهای مدنی و غیردولتی داده نمیشود (بصورت واقعی و عملی)
✅ راهبردهای ارتقاء خطمشیگذاری و سیاستگذاری فرهنگی برای ساماندهی دستگاههای فرهنگی کشور
🔸️ برای ارتقای نظام خطمشیگذاری در سازمانهای فرهنگی ایران و تحقق اهداف بخشی، سازمانی، فرابخشی و ملی در حوزه فرهنگ و اجرای سیاستهای فرهنگی کشور و بطور مشخص نقشه مهندسی فرهنگی کشور در ابعاد و زوایای پیدا و پنهان آن توصیههای متعددی میتوان ارائه کرد که طبعاً با توجه به شرایط و اقتضائات هر کدام از نهادها و دستگاهها این توصیهها میتواند تا حدودی متفاوت باشد نگارنده با مرور ادبیات موجود و مطالعه و مقایسه تحقیقات انجام شده یکی از جامعترین سرمشقها یا الگوهای ارائه شده را برگزیده که پیشنهادات آن را در اینجا مرور و معرفی مینماید اما پیش از آن نقد و ارزیابی ۲ الگو یا مدل راهبردی ارائه شده دیگر توسط محققان نیز خالی از لطف نیست.
🔸️ در مدل نخست الهه حیدریزاده و همکاران در سال ۱۳۹۵ تلاش کردهاند مولفههای برنامهریزی استراتژیک در مدیریت سازمانها و نهادهای فرهنگی ایران را با رجوع به آراء و نظرات خبرگان ارائه کنند ایشان ۴ عامل موثر چشمانداز، تدوین مأموریت و اهداف عوامل درون سازمانی و عوامل محیطی را مهم شمردهاند سپس مولفههای موثر بر برنامهریزی استراتژیک در شرایط وضع موجود و مطلوب بررسی کردهاند که شامل ۱۴ مولفه حفظ انسجام ملی، تربیت شهروند جهانی، علم افزائی فرهنگی، سازگاری فرهنگی، منابع مالی، منابع تکنولوژیکی، فضا و فرهنگ سازمانی، اقتصادی، اجتماعی و بودهاند که وضعیت کنونی همگی آنها در شرایط کنونی کمتر از حد متوسط بودهاند سپس نویسندگان گرفتار یکسری بازیهای آماری با مفاهیم راهبردی شدهاند و موضوع مدیریت راهبردی دستگاههای فرهنگی اصولاً فراموش شده است (حیدریزاده و همکاران، بهار ۱۳۹۵)
🔸️ در تلاشی دیگر نادر جعفری هفتخوانی در سال ۱۳۹۰ به درستی بر یک ویژگی مهم سازمانها و نهادهای فرهنگی جمهوری اسلامی، یعنی نبود تمایز میان مأموریتها آنها تأکید کرده است بنحوی که یک سازمان هم سیاستگذاری میکند و هم شخصاً بر اجراء و نظارت بر عملکرد خود مشغول میشود (مثل صداوسیما یا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی) که در نتیجه آن تداخل وظایف و فعالیتهای موازی، فقدان مدیریت واحد و نظام برنامهریزی صحیح، سرگرم شدن به درگیریهای سیاسی و است نویسنده نتیجه گرفته است که راه حل این مشکل ایجاد یک نظام جامع مدیریت فرهنگی برای هدایت مجموعه سازمانهای فرهنگی کشور است تا بتواند تمایزهای مأموریتی در سازمانهای فرهنگی ایجاد نماید و انسجام و هماهنگی نهادینه میان این نهادها ایجاد کند و لذا پیشنهاد یا ایده «منظومه فرهنگی» را ارائه نموده است (جعفری هفتخوانی، بهار و تابستان ۱۳۹۰) که البته باید گفت هم اکنون پس از گذشت حدود یک دهه از طرح این ایده و شکلدهی ستاد و ساختاری برای این منظور، مشخص شد که نه مسأله اصلی نهادها و دستگاههای فرهنگی این تعدد و فراوانی است و نه راه حل آن تشکیل چنین منظومه شمسی، و اصولاً چنین تفکرات فرمال و سطحی در عرصه فرهنگ پاسخگوی مشکلات دستگاهها و مشکلات فرهنگی کشور نخواهند بود.
سلسله نشست های ماهانه مستندات قرآنی اندیشه سیاسی امام خمینی جلسه هشتم.mp3
24.71M
📥 فایل صوتی نشست «مستندات قرآني انديشه سياسي امام خميني ره»
👤 ارائه دهنده: حجت الاسلام دکتر نجف لک زایی
⏰ برگزار شده در تاریخ سه شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۲
⬅️ مجری: معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم
#سخنرانی
#فایل_صوتی
#اندیشکده_کریمه
┄┄┅┅┅❅🇮🇷❅┅┅┅┄┄
📲 با #اندیشکده_کریمه همراه باشید:
🆔 @KssiChannel
🟧Www.karimeh.com
🟨www.kssi.ir
🟧www.kssi-journal.ir
📲 همرسان ما باشید. و ما را در فضای مجازی دنبال کنید.
🔍 در ایتا:
https://eitaa.com/KssiChannel
✅ روابط عمومی و امور بینالملل اندیشکده مطالعات راهبردی کریمه(س)
┄┄┅┅┅❅🇮🇷❅┅┅┅┄┄
✅ فراخوان نخستین جایزه کتاب سال خانواده و جمعیت، منتشر شد.
💠 توجه به ضرورت و احساس نیاز به تألیف و پژوهش در موضوعات:
🔹ازدواج و تشکیل خانواده
🔸تحکیم و تعالی خانواده
🔹سبک زندگی ایرانی اسلامی
🔸فرزندآوری و افزایش جمعیت
🔹آسیبهای اجتماعی در حوزه خانواده
🔸هویت زن
✅ موارد ذکر شده در اولویت انتخاب به عنوان پژوهش برتر قرار خواهند داشت.
◀️ کتاب های پژوهشگران حوزوی و دانشگاهی و پایان نامههای سطح سه و چهار حوزه و پایان نامههای ارشد و دکتری مراکز آموزش عالی که از ابتدای سال ۱۳۹۷ تا پایان سال ۱۴۰۱ نوشته یا دفاع شده باشند میتوانند در این رویداد شرکت کنند.
🕤 آخرین مهلت ارسال آثار تا تاریخ ۳۱ شهریور ماه ۱۴۰۲
✅ آدرس ارسال آثار: قم، شهرک پردیسان، خیابان آقا یوسفی، کوچه ۱۲ پلاک ۱۴ دبیرخانه نخستین جایزه کتاب سال خانواده و جمعیت. کدپستی: ۳۷۴۹۱۳۹۵۳۹
شماره تماس دبیرخانه: 09196652353
#فراخوان #جشنواره
#کتاب_سال_جمعیت
#اندیشکده_کریمه
┄┄┅┅┅❅🇮🇷❅┅┅┅┄┄
📲 با #اندیشکده_کریمه همراه باشید:
🆔 @KssiChannel
🟧Www.karimeh.com
🟨www.kssi.ir
🟧www.kssi-journal.ir
📲 همرسان ما باشید. و ما را در فضای مجازی دنبال کنید.
🔍 در ایتا:
https://eitaa.com/KssiChannel
✅ روابط عمومی و امور بینالملل اندیشکده مطالعات راهبردی کریمه(س)
┄┄┅┅┅❅🇮🇷❅┅┅┅┄┄