هدایت شده از حوزهعلمیهشهرستانبابل
💠 امام سجاد علیه السلام فرمودند:
💎 كَيْفَ اَصْبَحتَ يا ابْنَ رَسُولِ اللّهِ؟ قالَ: اَصْبَحْتُ مَطْلُوبا بِثَمانِ خِصالٍ:
اَللّهُ تَعالى يَطْلُبُنى بِالْفَرائِضِ، وَ النَّبِىُ صلي الله عليه و آله بِالسُنَّةِ، وَالْعَيالُ بِالْقُوتِ، والنَّفْسُ بِالشَهْوَةِ، وَالشَّيْطانُ باِلْمَعْصيَةِ، وَ الْحافِظانِ بِصِدْقِ الْعَمَلِ، وَ مَلَكُ الْمَوْتِ بِالرُّوحِ، وَ الْقَبْرُ بِالْجَسَدِ، فَأَنَا بَيْنَ هذِهِ الْخِصالِ مَطْلُوبٌ.
💧از حضرت سوال شد: اى فرزند رسول خدا، چگونه صبح کرده ای؟
حضرت فرمودند:
صبح کردم در حالیکه مورد طلب بین هشت خصلت هستم:
👈خداى بزرگوار از من انجام واجبات را مى خواهد،
👈و پيامبر روش و سنّت خود را،
👈و خانواده غذا و خرجى را،
👈و نفس شهوت را،
👈و شيطان نافرمانى را،
👈و نگهبانان (دو فرشته) درست كردارى را،
👈و عزرائيل روح را،
👈و قبر جسم را طلب می کنند،
بنابراين من در ميان اين همه طلبكار هستم.
📚 بحارالأنوار، ج۷۶، ص۱۵
#السلام_علیک_یا_اباعبدالله_الحسین(ع)
#السلام_یا_امام_سجاد(ع)
هدایت شده از حوزهعلمیهشهرستانبابل
💠 امام حسین علیه السلام فرمودند:
💎 إنَّ قَوْماً عَبَدُوا اللهَ رَغْبَةً فَتِلْكَ عِبادَةُ التُّجارِ، وَ إنَّ قَوْماً عَبَدُوا اللهَ رَهْبَةً فَتِلْكَ عِبادَةُ الْعَبْيدِ، وَ إنَّ قَوْماً عَبَدُوا اللهَ شُكْراً فَتِلْكَ عِبادَةٌ الْأحْرارِ، وَ هِيَ أفْضَلُ الْعِبادَةِ ؛
💧همانا عدّه ای خداوند متعال را به جهت رغبت ،(به بهشت) عبادت می کنند که این همچون عبادت تاجران است،
و عدّه ای دیگر از روی ترس خداوند را عبادت می کنند که این همچون عباد عبد (از ارباب) است،
و طائفه ای هم به عنوان شکر و سپاس، خداوند متعال را عبادت می نمایند و این نوع، عبادت آزادگان است و بهترین عبادات است.
📚بحارالأنوار، ج 75، ص 117، ح 5
.
چهار عامل ما را« جهنـمی» کرد:
☄در قیامت بارها میان اهل بهشت و جهنم گفت و گو رخ می دهد ٬ که قرآن ترسیمی از آن گفت و گوها را بیان فرموده است٬ یکی از آن صحنه ها که در سوره مدثر آمده که: اهل بهشت از مجرمان می پرسند: چه عاملی شما را به دوزخ روانه کرد؟
⚫️ آنها می گویند : ۴ عامل :
۱ - « لَمْ نَکُ مِنَ الْمُصَلّینَ »
٬ پای بند به #نماز نبودیم .
۲ - « لَمْ نَکُ نُطْعِمُ المِسْکینَ »
به #گرسنگان اعتنا نمی کردیم.
۳ - « کُنّا نَخوُضُ مَعَ الْخائِضینَ »
٬ ما در جامعه #فاسد هضم شدیم .
۴ - « کُنّا نُکَذِّبُ بِیَوْمِ الدّین »
٬ #قیامت را هم نمی پذیرفتیم.
📚 قصص الصلاة - ص ۱۸۹
11.04M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
رهبر انقلاب : من هر چه فکر میکنم خواص مقصرند...
@BisimchiMedia
11M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 صفیه التلاق، نقاش معروف کویتی تمام صحنههای اصلی عاشورا را دریک قاب به تصویر کشیده است.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☘ ده شرط بهترین رهبر جهان
6.36M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#آرشیو
یادش بخیر.
شادی و تفریح و سرگرمی خوب و حلال
در سواحل شمال در سال 1397 با اجرای طلبه های شمالی
@zendeshad
هدایت شده از حوزهعلمیهشهرستانبابل
💠 امام حسین علیه السلام فرمودند:
💎 يَابْنَ آدَمَ تَفَكَّرْ وَ قُلْ اَيْنَ مُلُوكُ الدُّنْيا وَ اَرْبابُهَا الَّذينَ عَمَرُوا وَ احْتَفَرُوا أَنْهارَها وَ غَرَسُوا أَشْجارَها وَ مَدَنُوا مَدائِنَها، فارَقُوها وَ هُمْ كارِهُونَ،
💧ای فرزند آدم! فکر کن و بگو: کجایند پادشاهان جهان و صاحبان دنیا که آن را آباد کردند و نهرها کندند و درختان را کاشتند و شهرها را بنا کردند و بعد با ناراحتی از آنها جدا شدند.
📚 ارشاد القلوب، ج۱، ص۲۹
https://eitaa.com/howzeh_babol/27448🇮🇷حوزه علمیه بابل🇮🇷
13.91M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💎پیشگویی 30 سال قبل عارف باللّٰه و انقلابی، مرحوم حضرت آیتالله حائری شیرازی رضوانالله.
هدایت شده از این روزها نابودی اسرائیل
◼️ توسل صبحگاهی به امام زمان (عج)
🌷 مرحوم نخودکی در نامه ای به یکی از علما پیرامون نحوه توسل به امام عصر عج فرمودند :
🔷 برای حوائج یک هفته قبل از طلوع آفتاب ۷۱ مرتبه بگو :
💠 یا مُحَمَّدُ یا عَلِیُّ یا فاطِمَه یا صَاحِبَالزَّمان اَدْرِکنی وَ لا تُهْلِکْنی
📚 منبع : نامه به یکی از علما و سادات دزفول (نسخه خطی)
🏴اللّهمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرَج🏴
هدایت شده از قاسم نژاد
🟡 سوال کاربران
آیا حیوانات هم در قیامت حشر دارند؟
🟢 پاسخ
در قرآن کریم ۲ آیه وجود دارد که برای حشر حیوانات در قیامت، قابل استناد است:
1⃣ وما من دابّة فى الأرض ولا طائر یطیر بجناحیه إلاّ أُمم أمثالکم ما فرّطنا فى الکتاب من شىء ثمّ إلى ربّهم یحشرون (انعام: ۳۸)
«هیچ جنبنده اى در زمین و هیچ پرنده اى که با دو بال پرواز مى کند نیست مگر این که آن ها امت هایى مانند شما انسان ها هستند و مادر کتاب هیچ چیز را فروگذار نکردیم، سپس تمام حیوانات [ همانند شما انسان ها ] در قیامت به سوى پررودگارشان محشور مى شوند».
مفاد آیه شریفه آن است که حیوانات همانند انسان ها داراى امت مى باشند اما این که همانندى در چیست، مفسران دیدگاه هاى متفاوتى ذکر کرده اند، ولى مى توان گفت از بارزترین موارد تشابه حیوانات به انسان ها همان حشر در قیامت است که در پایان آن هم آمده است.
از بیان همانندى حیوانات با انسان ها استفاده مى شود که حیوانات هم مانند انسان ها تا حدّى از شعور و آگاهى که مستلزم زندگى اجتماعى و تسبیح و ذکر و حشر به سوى خدا است برخوردارند، همان گونه که در داستان «سلیمان و مورچگان» و «ملکه سبا و هدهد»( [نمل: ۱۸)آمده است، البته روشن است که لازمه حشر حیوانات و یا حسابرسى و پاداش و کیفر آنان این نیست که حیوانات در شعور و آگاهى با انسان ها مساوى باشند و تمام مدارج کمال روحى و معنوى را که انسان ها مى توانند بپیمایند آن ها هم طى کنند، زیرا خود انسان ها هم در مراتب کمال روحى و معنوى و حساب و پاداش و کیفر با یکدیگر مساوى نیستند.
2⃣ وإذا الوحوش حشرت (تکویر: ۵) ، آن گاه که حیوان هاى وحشى در قیامت گرد هم جمع مى شوند.
«وُحوش» جمع وحش به معناى حیواناتى است که با انسان ها اُنس و اُلفت نمى گیرند مانند درندگان. اما گفته شده که وحوش در این آیه تمام چهارپایان را دربرمى گیرد.(تفسیر روحالمعانی، ج۳۰، ص ۵۱)
از آن جا که آیه فوق در سیاق آیاتى است که حوادث روز قیامت را توصیف مى کند همانند سؤال از دختران زنده به گور شده و گشودن نامه هاى اعمال و حوادث بعد از آن، این آیه ظهور در حشر حیوانات وحشى در قیامت دارد اگر چه دیدگاه مفسران درباره حوادث بعد از حشر آن ها متفاوت است؛
برخى بر این باورند که اگر حیوانات ستمى به یکدیگر کرده باشند در قیامت مجازات مى شوند. و به باور برخى دیگر بعد از حشر، آن ها را دوباره مى میرانند و به خاک برمى گردانند (تفسیر کبیر، ج۱۱، ص ۶۴) ولى در اصل حشر حیوانات، بیشتر مفسران، هم عقیده اند اگر چه درباره پاداش و کیفر و حوادث بعد از آن به طور قطع نمى توان سخن گفت. زیرا خداى تعالى در قرآن از آن ها پرده بردارى نکرده است. ( خاطرنشان میشود که برخی هم عقیده دارند که منظور از "وحوش" در این آیه انسانهایی هستند که در اثر گناه به صورت حیوان محشور میشوند که البته این نظر با ظاهر آیه همخوانی ندارد)
🔹 اشکال
چه فایده اى در حشر حیوانات هست در حالى که آن ها در دنیا مکلف نیستند تا این که براى پاداش و کیفر در قیامت محشور شوند؟
🟢 پاسخ
اولاً: تکلیف نداشتن حیوانات در دنیا ضررى در حشر آن ها و محاسبه و قصاص ندارد. به عبارت دیگر ملازمه اى بین تکلیف و رستاخیز نیست، زیرا قصاص و پاداش و کیفر، توقف بر تکلیف ندارد، همان گونه که شخص اگر در حالت خواب به دیگرى آسیب مالى یا جانى بزند محکوم به غرامت مى شود، زیرا حق دیگرى را پایمال و ضایع کرده است، اگر چه در حالت خواب و بى هوشى تکلیف ندارد.
ثانیاً: همان گونه که گفته شد حیوانات نیز مرتبه ای از درک و شعور را دارا هستند و به همان اندازه پاسخگوی اعمال خود هستند.
علامه طباطبایى (رحمه الله) مى نویسد: خداوند اِنعام و انتقام را در آیات زیادى در وصف احسان و ظلم ذکر کرده است و این دو وصف (احسان و ظلم) اجمالاً در میان حیوانات نیز وجود دارد یعنى افرادى از حیوانات را مى بینیم که در عمل خود ستم مى کنند و برخی دیگر را مشاهده مى کنیم که به دیگران احسان مى نمایند. از این رو آن ها در قیامت محشور مى شوند اگر چه خداوند چگونگى پاداش و کیفر را بیان نکرده است.(المیزان، ج۷، ص۷۶)
بنابراین از نظر قرآن، حشر و معاد علاوه بر انسان و جن و ملائکه شامل حیوانات و جانداران و برخى جمادات نیز مى شود اگر چه به نظر می رسد چگونگى حشر آن ها با انسان متفاوت و متناسب با رتبه وجودی آنها و میزان درک و شعور آنها است. چنانچه بعضی گفتهاند: حیوانات پس از حشر و رسیدگی، به دلیل عدم برخورداری از روح ابدی، نابود میشوند
✍ حجتالاسلام دکتر #قربانی_مقدم
ــــــــــــــــ
👈پاسخبهشبهاتفــجازی👇
🆔 @Shobhe_ShenaSi
هدایت شده از پاسخ به شبهات فجازی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟡 تنها کشوری که تا حالا در اون کودتا نشده آمریکاست؛ به نظرتون چرا؟
🟢 پروفسور جفری ساکس پاسخ میدهد
ــــــــــــــــ
👈پاسخبهشبهاتفــجازی👇
🆔 @Shobhe_ShenaSi